Uuden päästömittaustavan vaikututus uusien autojen myyntiin?

Aloittaja joukose, 06.04.18 - klo:06:49

« edellinen - seuraava »

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.01.19 - klo:01:37
Kyllähän maahantuojat optimoi edelleen autoveroa erilaisilla businessmalleilla ja ihmenimikkeillä. Niissä on vain mielikuvitus rajana. Useampi maahantuoja on ulkoistanut autoveron laskennan ulkopuolisille toimistoille, sen verran monimutkainen on laskentakaava.

http://www.assistor.fi/11-fin-news/28-bmw-ulkoisti-autoverotuksen-assistorille

Tuolla taas pidetään tullimuuria, kun ulkopuoliset isot autoalan yritykset eivät halua tulla Suomeen tekemään autokauppaa. Eräänlainen valtion hyväksymä kartelli siis, jonka maksaa kuluttaja.

Autoveron laskemiseksi pitää osata lukea taulukosta oikea rivi sekä osata yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolasku. Ei siis mitään rakettitiedettä. Se on sitten toinen juttu, kun yritykset ulkoistavat muita kuin ydinprosessejaan niihin erikoistuneille tahoille.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vagfani

Kovin olet taas ohuella tiedolla liikkeellä, on "hieman" monimutkaisempi kaava kyseessä:

"PYÖRISTÃ,,.DES.ALAS((PYÖRISTÃ,,(((PYÖRISTÃ,,.DES.ALAS((AUTOVEROTON OVH)-(JOS((AUTOVEROTON OVH)<=1720;(AUTOVEROTON OVH)*0,2;(AUTOVEROTON OVH)*0,055+250));0))+((LISÃ,,VARUSTEET AUTOVEROTON)-(((LISÃ,,VARUSTEET AUTOVEROTON)*0,055))))/(1-((PYÖRISTÃ,,(JOS($(CO2-päästö)<141;(PYÖRISTÃ,,(JOS($(CO2-päästö)<360;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152)))))/100;50%);3)-(PYÖRISTÃ,,(JOS($(CO2-päästö)<360;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152)))))/100;50%);3)-(52+(2-52)/(1+EKSPONENTTI(0,0285*($(CO2-päästö)-150))))/100)/4);JOS($(CO2-päästö)>360;50;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152))))))/100);3))*100)/100);2))*((PYÖRISTÃ,,(JOS($(CO2-päästö)<141;(PYÖRISTÃ,,(JOS($(CO2-päästö)<360;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152)))))/100;50%);3)-(PYÖRISTÃ,,(JOS($(CO2-päästö)<360;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152)))))/100;50%);3)-(52+(2-52)/(1+EKSPONENTTI(0,0285*($(CO2-päästö)-150))))/100)/4);JOS($(CO2-päästö)>360;50;(52,15-(51,95/(1+EKSPONENTTI(0,015*($(CO2-päästö)-152))))))/100);3))*100)/100;2)"

http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/autoverotus-on-helppoa---12-rivia-kaavaa-excelissa-riittaa


Tonttu66

Tuossa kaavassasi on korvattu taulukosta katsominen monimutkaisella funktiolla. Voihan sen tehdä vaikeamman kautta jos haluaa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vagfani

Ei yksittäisen maahan tuodun uuden henkilöauton autoveron määrää katsota mistään taulukosta. Siihen vaikuttaa esim. auton cif-hinta ja päästöarvot. Jälkimmäiseen vaikuttaa joka ikinen lisävaruste, vanteen koko jne. Olet kyllä ihan helvetin pihalla koko aiheesta, älä kommentoi aihetta mistä et mitään tiedä.

Ukko

Eikös tämä Tonttu66 ollut niitä joka ei ymmärtänyt autoveron ja arvonlisäveron eroa? Sekoitti sen vielä ajoneuvoveroon. ;D Kaiken maailman typeryksiä tällä palstalla onkin. ;D

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 03.01.19 - klo:21:03
Eikös tämä Tonttu66 ollut niitä joka ei ymmärtänyt autoveron ja arvonlisäveron eroa? Sekoitti sen vielä ajoneuvoveroon. ;D Kaiken maailman typeryksiä tällä palstalla onkin. ;D

On Hiteccin kanssa yksi palstan tampioista. ;D ;D Katsoo vaan taulukosta autoveron määrän, sillä selviää Ferrari 812 Superfastin ja Toyota Corollan verot, niin yksinkertaista se on. ;D ;D ;D

MUAHAHAHAHA!

Tonttu66

Taulukosts katsotaan autoveroprosentti. Ã,,lkää puhuko asiasta jos ette ymmärrä sitä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vagfani

Ymmärrätkö tampio että maahantuojat tarvitsee autoveron laskentaan muutakin kuin veroprosentin? Häivy palstalta!

Ukko

 ;D ;D

Tämä businesshinnoittelu, eli kaksihintajärjestelmä on kyllä syvältä, kilpailuvirasto ja EU-komissio selvitteli aikanaan tätä:

"Suomen automarkkinoilla on ilmeisesti EU-lainsäädännön vastainen kaksihintajärjestelmä, arvostelee Kilpailuviraston erikoistutkija.

Suomalainen yrittäjä on kannellut asiasta EU-komissiolle, joka onkin pyytänyt Suomen valtiovarainministeriöltä vastausta syytöksiin.

Suomi on jo vastannut, mutta tuoreen tiedon mukaan komissiossa harkitaan uutta tiedustelua.
Nybondas päättelee kaksihintajärjestelmän olemassaolon nähtävillä olevien tietojen perusteella.

"Aivan sataprosenttista tietoa asiasta ei ole, koska kaikkia tarpeellisia tietoja ei saa verottajalta nähtäväksi."
Kaksihintajärjestelmä johtuu siitä, että maahantuojilla on ensinnäkin perushinnat kullekin mallille, mutta useilla maahantuojilla on käytössä myös business-luokka, jossa malli hinnoitellaan edulliseksi, Nybondas pohtii.

Perus- ja business-hintaluokkien vuoksi markkinoilla voi siis olla identtisille autoille kaksi eri hintaa."

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004758831.html

Ukko

Miksiköhän piti muuten selvittää asiaa kilpailuviraston ja EU-komission kautta, olisi vain kysynyt täältä nimimerkki Tonttu66:lta? ;D

Ei tainnut olla ihan niin yksinkertaista mitä Tonttu66 väitti. ;D

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.01.19 - klo:21:08
On Hiteccin kanssa yksi palstan tampioista. ;D ;D
Ai, kiitos :-[ Minä sentään ymmärrän taulukon ja sitä kuvastavan kippuran matemaattisen eron ja kuten tuossa artikkelissakin mainittiin, vero tulee taulukosta, ei käyrästä, joten sen suora matemaattinen mallintaminen on "hieman" haasteellista => tuossa kaavassakin oli otettu läjä "tarkistuspisteitä" joiden välille veron oli oletettu käyttäytyvän lineaarisesti. Tosin tuokin artikkeli oli 2015 ja sen jälkeen on verotkin jo muutamaan kertaan muuttuneet = tuo kaava ei pidä enää paikkaansa, joten millainenkohan helikopteri se nykyinen sitten onkaan ;) Itseasiassa eikös tuo jonkin sortin integraali pitäisi olla, jolla päästäisiin jo varsin lähelle tuota taulukon toteutumaa - tai vastaavasti noita "tarkistuspisteitä" pitäisi lisätä varsin tuhoton määrä, jotta päästäisiin tarkalleen samoihin tuloksiin ??? Mistäköhän nuo päättäjät ovat nuo taulukkonsa arvot arponeet? Eikös joku matem. malli heilläkin siinä pitäisi käytössään olla? Joka tietty on suuri "valtiosalaisuus" - ainakin jos sitä hra Kuituselta käy kysymässä ;D

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 04.01.19 - klo:01:57
Tämä businesshinnoittelu, eli kaksihintajärjestelmä on kyllä syvältä, kilpailuvirasto ja EU-komissio selvitteli aikanaan tätä:
No näinhän tämä aina on ollut, vaan entisaikaan tuo business-hinta oli yrityksille suojeltu "liikesalaisuus", mutta EU:han onneksi purki tämän ja näitä business-versioita on sittemmin saanut ihan tavis tuulipukukin itsellee nostaa, kuten esim. on tuo allekirjoittaneenkin nykyinen kiesi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 04.01.19 - klo:01:37
Ymmärrätkö tampio että maahantuojat tarvitsee autoveron laskentaan muutakin kuin veroprosentin? Häivy palstalta!

No kerro mitä muuta siihen autoveron laskemiseen tarvitaan muuta kuin autoveroprosentin (ja tavanomainen alennus, mikä on täyson kaavamainen).

Ja sinuna miettisin, onko kielenkäyttösi muita palstalaisia kohtaan asiallista. Otat nyt henkilökohtaisena asioita, jotka eivät ole henkilökohtaisia.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vagfani

Ei vaan kerrotko sinä miksi verohallinnossa työskentelee melkein 200 kokopäiväistä autoveron laskijaa ja miksi maahantuojista on enemmistö ulkoistanut laskennan jos kerta autoveron määrä sinun ymmärryksen mukaan katsotaan jostain taulukosta?

Entä osaatko kertoa miksi yllä olevassa tapauksessa yrittäjän ostama uuden Mercedeksen autovero oli laskettu väärin ja sitä käsiteltiin EU-komissiossa asti?

https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=123385&start=0&tstart=2

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 04.01.19 - klo:10:23
Ei vaan kerrotko sinä miksi verohallinnossa työskentelee melkein 200 kokopäiväistä autoveron laskijaa ja miksi maahantuojista on enemmistö ulkoistanut laskennan jos kerta autoveron määrä sinun ymmärryksen mukaan katsotaan jostain taulukosta?

Entä osaatko kertoa miksi yllä olevassa tapauksessa yrittäjän ostama uuden Mercedeksen autovero oli laskettu väärin ja sitä käsiteltiin EU-komissiossa asti?

https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=123385&start=0&tstart=2

Tässä on puhuttu uusien autojen autoveron laskemisesta, ja siihenhän sinä itse olet tarjonnut jo kaavaakin. Käytettyjen autojen osalta pitää tietenkin selvittää, mikä on auton verotusarvo eli käypä hinta, ja minkä vuoden autoverotusta siihen sovelletaan.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 04.01.19 - klo:10:23
Ei vaan kerrotko sinä miksi verohallinnossa työskentelee melkein 200 kokopäiväistä autoveron laskijaa

Varmaankin sen takia, koska veronmaksajat kuittaavat tämän lystin. Voisi kuvitella, että vähemmälläkin selviäisi?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 04.01.19 - klo:11:05
Varmaankin sen takia, koska veronmaksajat kuittaavat tämän lystin. Voisi kuvitella, että vähemmälläkin selviäisi?
Mitä enemmän alaisia, sitä enemmän johtajia ja sitä korkeampia palkkaluokkia. Siksi virkamieskoneistot ovat perinteisesti itseään lihottaneet.

vagfani

Niin kyseinen valituksen kohteena ollut Mercedes oli täysin uusi ja Suomesta ostettu, silti oli autovero laskettu väärin. Et edes lukenut kyseistä uutista. Heitto oli yli 3000 euroa. Ei ne vero-ongelmat koske vain käytettyinä tuotuja.

Ne verohallinnon noin 200 autoverolaskijaa laskee jokaisen autoveropäätöksen (sekä uudet Suomessa myydyt ja ulkomailta käytettyinä tuodut) manuaalisesti. Tekevät myös moottoripyörien autoveropäätökset. Ai miksi, koska laskenta ei ole niin yksinkertaista kun Tonttu66 täällä kuvittelee.

sakal83

Näin me täällä pölhölässä 2019.
Melkein voisi palkata vielä 200 lisää ja tuplasti taskulaskimia  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 04.01.19 - klo:18:00
Ne verohallinnon noin 200 autoverolaskijaa laskee jokaisen autoveropäätöksen (sekä uudet Suomessa myydyt ja ulkomailta käytettyinä tuodut) manuaalisesti. Tekevät myös moottoripyörien autoveropäätökset. Ai miksi, koska laskenta ei ole niin yksinkertaista kun Tonttu66 täällä kuvittelee.

No siinähän on kanssa eräs argumentti autoveron jatkamiselle, noiden 200 hlö työpaikat katoaisi muutoin alta ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 04.01.19 - klo:18:00
Niin kyseinen valituksen kohteena ollut Mercedes oli täysin uusi ja Suomesta ostettu, silti oli autovero laskettu väärin. Et edes lukenut kyseistä uutista. Heitto oli yli 3000 euroa. Ei ne vero-ongelmat koske vain käytettyinä tuotuja.

Ne verohallinnon noin 200 autoverolaskijaa laskee jokaisen autoveropäätöksen (sekä uudet Suomessa myydyt ja ulkomailta käytettyinä tuodut) manuaalisesti. Tekevät myös moottoripyörien autoveropäätökset. Ai miksi, koska laskenta ei ole niin yksinkertaista kun Tonttu66 täällä kuvittelee.
Valituksen Mersu on myös ostettu hieman yli kymmenen vuotta sitten. Kun kerta tiedät, niin kerro mitä pitää laskea käsin ja mikä laskennassa ei ole niin yksinkertaista, kuin Tonttu66 väittää.

Tonttu66

Otetaan tähän ihan käytännön esimerkki. Uudet autoveroprosentit 1.1.2019 alkaen löytyvät tämän Hallituksen esityksen lopusta:
https://vm.fi/documents/10623/6304750/Hallituksen+esitys+autoverolain+liitteen+muuttamisesta

Otetaan esimerkiksi vaikkapa Audi A4 Business Comfort Edition / Avant Business / 40 TDI 140 kW quattro S tronic, jonka tiedot löytyvät täältä
https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/layer/hinnat/a4.html

Auton tiedot:
CO2 162 g/km
Hinta 39 960 â,¬
Autovero 9 732,33 â,¬
Kokonaishinta 49 692,33 â,¬

Hallituksen esityksen lopusta päästön 162 g/km veroprosentti 1.1.2019 alkaen on 20,6 %.

Tavanomaiset alennukset ovat 5,5 % ja 250 â,¬ verottomasta hinnasta.

Autoveron määrä on siis 20,6 % x (49 692,33 â,¬ - (5,5 % x 39 960 â,¬ + 250)) = 20,6 % x (49 692,33 â,¬ - 2 447,80 â,¬) = 20,6 % x 47 244,53 â,¬ = 9 732,37 â,¬. Muutaman sentin ero tulee siitä, että hinnastossa ei ole ilmoitettu verotonta hintaa senttien tarkkuudella.

Sama tietenkin pätee mihin tahansa kaikkiin muihinkin merkkehin ja malleihin.

Jos vagfani kertoo mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Sokota09

Sitä ei ole laskenut manuaalisesti joku verohallinnon suojatyöpaikassa majailevista 200 henkilöstä? Tämä on vain veikkaus tähän niin hedelmällisen keskustelun jatkoksi.

teemut

Miten menee kun ostimme uuden auton joka rekisteröitiin viime keväänä ja päästöt oli 97. Nyt samasta autosta uudella mittaustavalla on päästöt 128. Maksammeko me aina ajoneuvoveron 97 mukaan ja se joka nyt rekisteröi samanlaisen auton maksaa 127 mukaan?

ertyu

Lainaus käyttäjältä: teemut - 13.02.19 - klo:22:24
Miten menee kun ostimme uuden auton joka rekisteröitiin viime keväänä ja päästöt oli 97. Nyt samasta autosta uudella mittaustavalla on päästöt 128. Maksammeko me aina ajoneuvoveron 97 mukaan ja se joka nyt rekisteröi samanlaisen auton maksaa 127 mukaan?

Maksatte ja maksavat, mutta nämä verot katsotaan eri taulukoista. Teidän vero katsotaan NEDC-taulukosta ja uuden käyttöönotetun ajoneuvon WLTP-taulukosta. NEDC-taulukkokin muuttuu ensi vuodenvaihteessa.

Lisätiedot https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-ja-maara

teemut

Lainaus käyttäjältä: ertyu - 13.02.19 - klo:23:09
Maksatte ja maksavat, mutta nämä verot katsotaan eri taulukoista. Teidän vero katsotaan NEDC-taulukosta ja uuden käyttöönotetun ajoneuvon WLTP-taulukosta. NEDC-taulukkokin muuttuu ensi vuodenvaihteessa.

Lisätiedot https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-ja-maara

Kiitos hyvästä vastauksesta. Näkyy tuo vero laskevan 20 vuoden alusta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy