Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.03.23 - klo:11:48
PK-seudulla Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaa lentokentän välisellä alueella jatkuva ongelma nykyään. Lentokentällä sähkötaksit saavat mennä jonon ohi niin tästä syystä varmasti sähkötaksit alueella todella yleisiä nykyään. Kaikki s-marketin laturit, mäkkäreiden laturit jne aina täynnä takseja. Noi ABC laturit vielä siitä huvittavia (lue paskoja) että kun on neljällä töpselillä varustettu Kempower ja yhteisteho 80kw niin neljää taksia kun on siinä lataamassa niin jokainen saa ladattua maksimissaan 20kw teholla.

Tämä tietysti aika pieni alue suomen mittakaavassa jossa esiintyy ongelmaa mutta hyvä kuitenkin mainita kun täällä aika yksipuolisesti monesti mainostetaan ettei latureissa ikinä ole ruuhkaa missään päin suomea.

Taksit on sen verran merkittävä latauspalveluiden käyttäjä, että niille on tulossa ihan omia tolppiaan.
https://www.helen.fi/uutiset/2022/helen-toteuttaa-mittavan-sahk%C3%B6autojen-latausverkoston-laajennuksen-helsinkiin
".. laajennuksessa saamme tuotua täyssähköautoilijoiden kauan toivomia suurteholatauspisteitä, joita tulemme asentamaan myös taksiautoilijoiden käyttöön."
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

tet

Lainaus käyttäjältä: ile - 10.03.23 - klo:07:58
Niin - tavallinen 150kW per töpseli Kempowerista ja juuri tuo kentän maksimikapa onkin jotain ihan muuta kuin edes nimellinen 50% yhteenlasketusta laturien max-lataustehosta.

Olettaisin että kentän maksimiteho on noissa yleensä se, mitä on ollut kyseiseen lokaatioon rakennushetkellä saatavilla. Onneksi noiden Kempowerien tehoa on erinomaisen helppo nostaa siinä kohtaa, kun sähköyhtiöltä liikenee paksumpi syöttö. Meidän tuppukylän S-marketille tuli heti alussa 150 kW kenttä neljällä CCS-töpselillä. Pihan kulmalla oli valmiina kohtalaisen kokoinen puistomuuntamo, jossa sopivasti kapasiteettia vapaana.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hesse


Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 15.03.23 - klo:21:28
ID.2 tulee markkinoille vuonna 2025 alle 25 kâ,¬ hintaan, etuvetoisena ja Golfin C-pilarilla. Toimintamatka 450 km.

Hmm...ulkopuolelta ihan jees ja hintaluokkakin kanssa. Nyt vain pitää nähdä mikä on Skodan versio jossa hallintalaitteissa on vielä ihan oikeat namiskat eikä noita kosketushömpötyksiä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 15.03.23 - klo:22:09
ihan oikeat namiskat eikä noita kosketushömpötyksiä.

Nämähän myös VW on luvannut takaisin nykyisiin malleihin niin olisi ihme jos uusi malli tulisi vielä kapasitiivisilla kosketuspinnoilla.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Zarhan

Jummi, vaikkei tuo ID.2 olekaan farmari, niin tavaratila on ihan kiitettävä:

https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/355735/new-volkswagen-id2all-concept-previews-future-affordable-electric-car

LainaaThe boot capacity is 440 litres â€" nearly 60 litres up on the ID.3, and more than 100 litres larger than many Polos â€" rising to 1,330 litres when the rear seats are folded down. The boot floor has an adjustable height and there’s also a novel 50-litre storage area beneath the second row; VW says while this lockable compartment has been conceived to house the charging cables, it could also be ideal for items like laptops, allowing them to be charged while they are stored.

Jos speksi pitää ja eivät ihan täysin mokaile, niin joku tuon varianteista kyllä houkuttaa. Sama nyt sitten onko siinä Seat/Skoda/VW logot, pitää tietty vertailla miten noi eri brändit paketoivat verrokkinsa. Ehkä jopa softa ehtii päivittyä parissa vuodessa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 15.03.23 - klo:22:09
hallintalaitteissa on vielä ihan oikeat namiskat eikä noita kosketushömpötyksiä.
Minä olen tykästynyt ratin hipaisunappeihin. Ovat nopeammat käyttää kuin perinteiset napit. Antavat hyvän ääni- ja tuntovasteen. Ovat hyvin valaistu, joten näkyvät pimeässä. Tosin niiden sijainti menee nopeasti lihasmuistiin ja operointi onnistuu katsomatta. Lisäksi ratti on helppo pitää puhtaana. Näyttävät modernilta. En keksi niistä mitään pahaa sanottavaa. Valitettavaa, jos tuovat perinteiset napit takaisin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jalauros

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 16.03.23 - klo:03:38
Minä olen tykästynyt ratin hipaisunappeihin. Ovat nopeammat käyttää kuin perinteiset napit. Antavat hyvän ääni- ja tuntovasteen. Ovat hyvin valaistu, joten näkyvät pimeässä. Tosin niiden sijainti menee nopeasti lihasmuistiin ja operointi onnistuu katsomatta. Lisäksi ratti on helppo pitää puhtaana. Näyttävät modernilta. En keksi niistä mitään pahaa sanottavaa. Valitettavaa, jos tuovat perinteiset napit takaisin.

+1
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Turbokiisseli

Painettavat haptiset napit ovat ihan OK, mutta esim. Bornin äänenvoimakkuuden säätö on pyyhkäistävät ja se on suoraan sanottuna surkea. Varsinkin hanskat kädessä aivan toivoton. Maksaisin mieluusti vaikkapa 500â,¬ lisää tavallisista napeista!
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

VAGinalla

Mun mielestä ID4:sen ratti on oikein hyvä. Näppärä muutella esim vakkarin nopeuksia kilsa tai kymmenen kilsaa kerrallaan. Harmi että ovat jättäneet ratin lämmityksen ja assist -napin pois. Uudessa golfissa oli nää. Assist + Ok , niin sai sen kaistallapitoavustimen pois. Joo, pitäis koodata...

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 16.03.23 - klo:08:16
Painettavat haptiset napit ovat ihan OK, mutta esim. Bornin äänenvoimakkuuden säätö on pyyhkäistävät ja se on suoraan sanottuna surkea.
Ajattele, että alla on se perinteinen mekaaninen rulla ja liikuta pekaloa kuten rullaisit sitä. Siinä pitää painaa peukalolla hieman enemmän kuin muita nappeja käytettäessä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

peped

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 15.03.23 - klo:23:51
Jummi, vaikkei tuo ID.2 olekaan farmari, niin tavaratila on ihan kiitettävä:

https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/355735/new-volkswagen-id2all-concept-previews-future-affordable-electric-car

Jos speksi pitää ja eivät ihan täysin mokaile, niin joku tuon varianteista kyllä houkuttaa. Sama nyt sitten onko siinä Seat/Skoda/VW logot, pitää tietty vertailla miten noi eri brändit paketoivat verrokkinsa. Ehkä jopa softa ehtii päivittyä parissa vuodessa.

Juu, perheellisenä voi tästä sähköautohössötyksestä innostua siinä vaiheessa kun alkaa löytyä oikeasti tilavia (lue: farkku Passatin kokoluokkaa olevia) malleja jotka ei maksa 60kâ,¬+ tms. Eli myös hintatason pitää kohdata tavoitteet, jos kerran 2030 kaikilla pitää olla sähköauto tai jotain vastaavaa. Kyllähän tuollainen ID2 kakkos kauppakassista menisi, mutta harvalla on laittaa 25kâ,¬ kakkosautoonkaan. Kai tuonkin hinta Suomessa on kuitenkin lopulta kolmosella alkava?
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

HoXXma

Tesla y RWD on tavaratiloiltaan isompi kuin farkku Passat. Hinta alle 50 kiloâ,¬.

ak72

Lainaus käyttäjältä: HoXXma - 16.03.23 - klo:11:26
Tesla y RWD on tavaratiloiltaan isompi kuin farkku Passat. Hinta alle 50 kiloâ,¬.


https://m.nettiauto.com/tesla/model-y?page=1 

Mikään nuista ei ole alle 50k eur ja lisäksi helvetin rumia kotteroita. Ei voi ymmärtää mikä nuissa Tesloissa viehättää…
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Pingu

Lainaus käyttäjältä: peped - 16.03.23 - klo:10:46
Juu, perheellisenä voi tästä sähköautohössötyksestä innostua siinä vaiheessa kun alkaa löytyä oikeasti tilavia (lue: farkku Passatin kokoluokkaa olevia) malleja jotka ei maksa 60kâ,¬+ tms. Eli myös hintatason pitää kohdata tavoitteet, jos kerran 2030 kaikilla pitää olla sähköauto tai jotain vastaavaa. Kyllähän tuollainen ID2 kakkos kauppakassista menisi, mutta harvalla on laittaa 25kâ,¬ kakkosautoonkaan. Kai tuonkin hinta Suomessa on kuitenkin lopulta kolmosella alkava?

Perheellisenä ajan Bornilla ja tilaa on enemmän kuin tarpeeksi. Tietysti ihmisten tarpeet on erilaisia. ID2 kyllä kiinnostaa, ja vaikka lapset on silloin jo vähän vanhempia, jos koko on vanhan Golfin luokassa niin riittää meille oikein helposti. Pienempi koko on iso plussa, varsinkin parkkihalleissa paljon liikkuvalle. Jos sitten kaipaa lisää tilaa, eiköhän sinne katolle boksin saa. Mietityttää, että mihin kaikki tarvitsee niin järkyttävän ison auton jokapäiväiseen käyttöön. Jos perheen kanssa lähtee viikoksi reissuun, sohvakaluston voi jättää kotiin.

25k pitää varmasti Saksassa kutinsa, mutta se on varmasti pieniakkuinen versio minimivarusteilla. Veikkaan, että Bornia vastaava varustelutaso on jossain 32-35 haitarilla, kun auto joskus Suomeen asti saapuu.

HoXXma

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 16.03.23 - klo:12:02

https://m.nettiauto.com/tesla/model-y?page=1 

Mikään nuista ei ole alle 50k eur ja lisäksi helvetin rumia kotteroita. Ei voi ymmärtää mikä nuissa Tesloissa viehättää…
Ei kun saat ihan uuden alle 50 tonnilla. Kyllä se Passatin päihittää lähes joka suhteessa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: HoXXma - 16.03.23 - klo:13:35
Ei kun saat ihan uuden alle 50 tonnilla. Kyllä se Passatin päihittää lähes joka suhteessa.

Passat on hiljaisempi, ajettavuudeltaan parempi, sisätilat huomattavasti laadukkaammat, teslan yhden keskinäytön taktiikka on aika surkea esitys mittaristoksi, Passatissa on kunnon hallintalaitteet (esim cruisen ja pyyhkijöiden käyttö), Passat on huomattavasti luotettavampi, Passatin takakontti voi olla litroilta pienempi (onko?) mutta käytännössä kun takakonttiin tunkee talviurheiluvälineitä ja ruokakasseja niin ei siihen teslaan mahdu yhtään enempää tavaraa kuin Passattiin.

Nimimerkillä: kokemusta molemmista

EDIT: Passatin ergo penkit on valovuoden edellä teslan kirkonpenkkejä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Zarhan

Hyvä tietää, ettei ole yksin sen kanssa että julkisten latauspisteiden maksutapahelvetti on syvältä

https://www.is.fi/autot/art-2000009465103.html

LainaaLataamisen hankalat ja kirjavat maksutavat jarruttavat sähköauton hankintaa. Noin puolet sähköauton harkintaa suunnittelevista on sitä mieltä, että nykyiset maksujärjestelmät vähentävät kiinnostusta lataushybridi- ja sähköautoja kohtaan.

Haaga-Helian pressi: https://www.haaga-helia.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/tutkimus-sahkoauton-kayttajat-kokevat-auton-lataamisen-maksun-hankalaksi


Guido

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 23.03.23 - klo:08:06
Hyvä tietää, ettei ole yksin sen kanssa että julkisten latauspisteiden maksutapahelvetti on syvältä

https://www.is.fi/autot/art-2000009465103.html

Kaikesta voi tietenkin tehdä suunnattoman vaikeaa, mutta minusta latauksen maksaminen tagia vilauttamalla on - alkujärkytyksen jälkeen -  helpompaa kuin maksaminen pankkikortilla. Mulla on autossa varmaan puolen tusinan toimijan tagit, mutta käytännössä käytän vain kolmea.

Sovellusta tarvitsee maksamiseen vain ABC-latauksen asemilla eikä senkään käyttö kovin hankalaa ole, varsinkin kun sovelluksen voi avata ja latauksen aloittaa autosta käsin eikä tarvitse käydä ulkona kuin tökkäämässä johto kiinni.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Guido - 23.03.23 - klo:21:01
Kaikesta voi tietenkin tehdä suunnattoman vaikeaa, mutta minusta latauksen maksaminen tagia vilauttamalla on - alkujärkytyksen jälkeen -  helpompaa kuin maksaminen pankkikortilla. Mulla on autossa varmaan puolen tusinan toimijan tagit, mutta käytännössä käytän vain kolmea.

No, kun siinä laturissa on joka tapauksessa se RFID-lukija niin tagin sijaan minä ainakin vilautan mieluummin korttia joka on joka tapauksessa mukana eikä tarvitse edes arpoa.

Näemmä Recharge tajusi jo, https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/48e2adf1-60bc-45bd-b3aa-6a532eaa521c - olinkin missannut tuon.

teräksenharmaa

Ei kyllä kovin pahasti tuo lataamisen maksaminen jarruta, koska kaupaksi autoja menee kokolailla sen verran kuin valmistajat saavat niitä valmistettua. Toinen iso tekijä on autojen hinta.

teräksenharmaa

Sähköautot nousivat Suomessa viime kuussa uudelle tasolle. Täyssähköautojen osuus uusien rekisteröinneistä nousi jo 37 prosenttiin. Eihän tästä ole pitkäkään aika, kun jengi puhui hymähdellen, kuinka sähköautojen määrät ovat merkityksettömiä. Corolla sai Suomessa kilpailijan monille odottamattomasta suunnasta.

https://tekniikanmaailma.fi/maaliskuu-oli-teslan-juhlaa-suomen-rekisterointitilastossa-sahkoautoilla-historiallisen-suuri-osuus/?shared=1299080-07532783-500

ile

Lainaus käyttäjältä: Guido - 23.03.23 - klo:21:01
Kaikesta voi tietenkin tehdä suunnattoman vaikeaa, mutta minusta latauksen maksaminen tagia vilauttamalla on - alkujärkytyksen jälkeen -  helpompaa kuin maksaminen pankkikortilla. Mulla on autossa varmaan puolen tusinan toimijan tagit, mutta käytännössä käytän vain kolmea.

Sovellusta tarvitsee maksamiseen vain ABC-latauksen asemilla eikä senkään käyttö kovin hankalaa ole, varsinkin kun sovelluksen voi avata ja latauksen aloittaa autosta käsin eikä tarvitse käydä ulkona kuin tökkäämässä johto kiinni.

Peesaan. Nyt huomenna tulee tasan vuosi täyteen sähkiksen kanssa ja eilen ensimmäistä kertaa latasin Nesteellä. Ei tullut mieleenkään alkaa säätämään ja ihmettelemään miten toi maksaminen kortilla menee ihan lähtien siitä, että missä tuo maksupääte olisi ollut ja mitä se kyselee yms, kun normaalin Nesteen apin kautta sai latauksen käynnistymään tuosta noin. Tankkaamisen osaltakin tykkään tuosta Nesteen palikasta enkä enää jaksa käyttää maksupäätettä.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: ile - 04.04.23 - klo:12:55
Peesaan. Nyt huomenna tulee tasan vuosi täyteen sähkiksen kanssa ja eilen ensimmäistä kertaa latasin Nesteellä. Ei tullut mieleenkään alkaa säätämään ja ihmettelemään miten toi maksaminen kortilla menee ihan lähtien siitä, että missä tuo maksupääte olisi ollut ja mitä se kyselee yms, kun normaalin Nesteen apin kautta sai latauksen käynnistymään tuosta noin. Tankkaamisen osaltakin tykkään tuosta Nesteen palikasta enkä enää jaksa käyttää maksupäätettä.

Öh, maksaminen kortilla menee aivan samoin kuin tägillä. Heilautat sitä tasan saman lukijalaitteen edessä ja lähimaksulla menee veloitus.

Ainoa ero on että tämä yksi ja sama maksuväline toimii joka paikassa, niin paikallisbussissa, baarissa, kaupassa ja myös polttonestehuoltoasemalla. Jos en tartte erillistä Neste-tägiä kun käyn Nesteellä tankkaamassa ja ABC-tägiä kun käyn ABC:llä, vaan voin vaan heilauttaa sitä visaa pumpulle, niin miksei sama toimisi näissäkin.

Kysehän on vain ja ainoastaan siitä, että verkostoylläpitäjät haluavat a) lock-iniä, koska sovelluksen asentaminen on vaivalloista joten sen tekee mielellään mahdollisimman vähän b) satunnaisia lisäveloituksia koska kohdasta a) johtuen taas uuden latausverkon tunnuksia ei viitsi tehdä vaan antaa mennä roamingilla. Joka on sekin ihan älytön keksintö.

Jos toi tagin käyttö on näin helppoa, miksi tulee tällaisia otsikoita: https://www.is.fi/autot/art-2000009464402.html
Ja heti perään tulee followup https://www.is.fi/autot/art-2000009479513.html - eli käytännössä toimija tunnusti että väärä toimintatapa oli kyseessä. Eli edes palveluntarjoaja (eikä viranomainen) ei ryhtynyt syyttämään kun asiakas oli tyhmä.

ile

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 04.04.23 - klo:13:07
Öh, maksaminen kortilla menee aivan samoin kuin tägillä. Heilautat sitä tasan saman lukijalaitteen edessä ja lähimaksulla menee veloitus.

Ainoa ero on että tämä yksi ja sama maksuväline toimii joka paikassa, niin paikallisbussissa, baarissa, kaupassa ja myös polttonestehuoltoasemalla. Jos en tartte erillistä Neste-tägiä kun käyn Nesteellä tankkaamassa ja ABC-tägiä kun käyn ABC:llä, vaan voin vaan heilauttaa sitä visaa pumpulle, niin miksei sama toimisi näissäkin.

Noh, jonkin verran kokemusta parkkipömpelien sekä pesuautomaattien maksupäätteistä ja eipä nuo ihan joka kerta tosta noin vaan toimi. Toisena eipä Nesteen laturissa suoraan ollut mitään maksupäätettä vaan se vissiin olisi ollut jossain sivussa. Siinä kun sitä lähtee pollailemaan on jo appin kautta käynnistellyt latauksen ja siinä se.

Vaikka kylmäasemalla on se maksupääte siinä tutussa paikassa, silti käytän appia kun koen sen itse paljon helpommaksi. Mutta joo makuasioita jne, mutta vaikea tuosta on ylitsepääsemätöntä draamaa saada aikaiseksi.


teräksenharmaa

Tähtäin pitää olla siinä, ettei tarvita mitään korttipelejä tai muita tunnistautumisia. Ihmeen pitkään tuohon pääseminen kestääkin - yhtä toimijaa lukuunottamatta.

BLUP!

appi pitää joka tapauksessa avata puhelimella. Nesteen kylmäsemilla joita välillä käytän kaasuauton pikkutankin täyttöön on lähimaksulukija jolloin ei tarvi kuin kelloa siihen vilauttaa ja alkaa tankkaamaan. Tuon helpommaksi sitä ei voi tehdä jos ei lasketa robottitankkauksia joissa on jo sitten vikaantumismahdollisuuksia paljon enemmän. Toivoisin lähimaksumahdollisuuden voittavan kaikessa helppoudessaan.
VW Eco Up!

Eekolffi

Todella positiivista. Jos sähköautoilun suurin ongelma on se onko äppi vai lähimaksu helpompi/vaikeampi niin hyvällä mallilla ollaan.

Guido

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 05.04.23 - klo:10:24
appi pitää joka tapauksessa avata puhelimella. Nesteen kylmäsemilla joita välillä käytän kaasuauton pikkutankin täyttöön on lähimaksulukija jolloin ei tarvi kuin kelloa siihen vilauttaa ja alkaa tankkaamaan. Tuon helpommaksi sitä ei voi tehdä ...

Jos äärimmäistä helppoutta haetaan niin Plug & Charge on ylivoimaisesti helpoin vaihtoehto jahka vaan yleistyy riittävästi muillekin merkeille kuin Teslalle. VAG:in MEB-alustaisten uusimmat softaversiot tukevat Plug & Chargea, mutta valitettavasti latausasemaverkoston puolella on hiljaisempaa ja lisäksi vaatii kalliin Powerpass-sopimuksen tekemistä joten en ole ottanut käyttöön edes testausmielessä.

Ranssi

Mikäköhän on vaikutus, kun suunta näyttäisi olevan se, että tulevaisuudessa jokaisessa teillämme liikkuvassa autossa on nykytilanteeseen verrattuna sellaiset n. 500 kg ylipainoa:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7c255f34-ba34-4c75-a7e4-023439bf1619

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy