Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

dwntime

Liittyisköhän paino yhtenä tähän rengasasiaan. Alumiini painaa vähemmän kuin kumi. Kun kumin määrää pienennetään, niin saadaan pyörivää massaa myös pienemmäksi, jolloin periaatteessa auton pitäisi rullata kevyemmin.

Eekolffi

Renkaan ulkohalkaisija on tarvekysymys. Siitä on hyötyä. Haittana lisäpaino mutta se ei painavassa sähkärissä tunnu.

Sitten älyttömät vannekoot ja erkan korkuiset renkaat on ihan trendikysymys. Vähän tarkemman ohjauksen (joista suurimmalla osalla ei ole mitään hyötyä) lisäksi ei ole kuin haittaa.

Edelliseen viitaten niin kumia vähennetäänkin uusista renkaista aika usein. Tällä saadaa rullausvastusta alas. Pyörivä massa ei vaikuta mutta kumi itse renkaassa lämpenee muodonmuutoksessa ja kuluttaa energiaa. Jos aihe kiinnostaa niin kannattaa katsoa uusien renkaiden urasyvyydet. Ajoin joku aika sitten OE renkaita joiden RR piti tiputtaa autonvalmistajan vaatimalle tasolle. Reilu milli kumia pois ja renkaat hyväksyttiin.

Daatta

Kannattaa verrata omenoita omenoihin. Kun vaihdoin neliveto-Cupran ID.3:een niin vakuutusmaksu puolittui, 1400->700. Nyt jos laitan Model-Y:n niin onhan se luontevaa että vakuutusmaksu nousee. Cupra ja Y ovat molemmat viiden sekunnin autoja.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.01.23 - klo:10:03
Kannattaa verrata omenoita omenoihin. Kun vaihdoin neliveto-Cupran ID.3:een niin vakuutusmaksu puolittui, 1400->700. Nyt jos laitan Model-Y:n niin onhan se luontevaa että vakuutusmaksu nousee. Cupra ja Y ovat molemmat viiden sekunnin autoja.
Jos vertaa
- Seat Leon 1.4 PHEV farmari (150 kW) 465 â,¬
- Cupra Born 58 kWh (150 kW) 675 â,¬

Molemmat ovat reilun seitsemän sekunnin autoja. Eli omenoita omenoihin. Bornin vakuutukset ovat silti lähes 50% kalliimmat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ak72

https://www.ksml.fi/teemat/5689421

Syntiset patteriautolijat tuhoavat maapallon, hävetkää  ;D ;)
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Hesse


tet

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 30.01.23 - klo:11:25
https://www.ksml.fi/teemat/5689421

Syntiset patteriautolijat tuhoavat maapallon, hävetkää  ;D ;)

Jep jep. Polttomoottoriautojen valmistushan ei tunnetusti aiheuta negatiivisia ympäristövaikutuksia, polttoaineen valmistuksesta ja jakelusta nyt puhumattakaan. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.01.23 - klo:10:34
Jos vertaa
- Seat Leon 1.4 PHEV farmari (150 kW) 465 â,¬
- Cupra Born 58 kWh (150 kW) 675 â,¬

Molemmat ovat reilun seitsemän sekunnin autoja. Eli omenoita omenoihin. Bornin vakuutukset ovat silti lähes 50% kalliimmat.
Borni taitaa kuitenkin olla ostohinnaltaan kalliimpi ja on vielä selvästi harvinaisempi malli kuin Leon = suurempi riskipreemio vakuutuksessa.

Lisäksi joidenkin sähköautojen korjaaminen maksaa hunajaa:
Lähes uusia Tesloja on päätynyt suurten korjauskustannusten vuoksi suoraan romuksi
https://www.is.fi/autot/art-2000009369521.html

"Ennätys" lienee Porsche Taycan 80 000 euron korjauskustannuksella sisältäen akun uusinnan kun tuli pieni painauma pohjaan akun kohdalle.

Ja sattuu niitä kolareitakin vaikka on kuinka "itseohjautuva" (ja kolareista tulee niitä vakuutuskustannuksia sitten):
Teslalla on kyseenalainen kunnia olla itseohjautuvien autojen kolaritilastojen kärjessä â€" Onnettomuudet ovat vaatineet ainakin kuusi kuolonuhria
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/teslalla-on-kyseenalainen-kunnia-olla-itseohjautuvien-autojen-kolaritilastojen-karjessa-onnettomuudet-ovat-vaatineet-ainakin-kuusi-kuolonuhria/00284834-4db6-4187-8dc3-20febfff2853
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

IKH-72

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 30.01.23 - klo:07:54
Liittyisköhän paino yhtenä tähän rengasasiaan. Alumiini painaa vähemmän kuin kumi. Kun kumin määrää pienennetään, niin saadaan pyörivää massaa myös pienemmäksi, jolloin periaatteessa auton pitäisi rullata kevyemmin.
Mitä lukenut sähköautojen testejä niin pienemmän rengaskoon on sanottu laskevan kulutusta ja isomman nostavan.

jalauros

^Yhtään ymmärtämäti mistä tämä johtuu niin näin se on myös ilmoitettujen WLTP arvojen perusteella. Isompi vanne pudottaa WLTP arvoa.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

teräksenharmaa

Renkaiden vaikutuksesta kulutukseen muutamia pointteja. Pyörien massojen erot eivät ole kovin merkittävä tekijä kulutuksessa varsinkaan sähköautoissa, jotka keräävät jarrutuksissa takaisin suuren osan pyöriin sitoutuneesta liike-energiasta. WLTP-sykli tapahtuu pääosin varsin matalissa nopeuksissa, joissa renkaiden vierintävastus dominoi kokonaisuutta. Korkeissa nopeuksissa mukaan tulee myös renkaiden ilmanvastus.

Näissä keskusteluissa menee monesti iloisesti sekaisin renkaiden ja vanteen koko. Renkaan halkaisijan kasvattaminen pienentää vierintävastusta. Vanteen halkaisijan kasvattaminen madaltaa rengasta, koska renkaan halkaisija on vakio. Matalammat renkaat yleensä rullaavat huonommin ja siksi kulutus kasvaa. Vanteen kasvattaminen lisää yleensä myös pyörän ilmanvastusta. Renkaan leveyden kasvattaminen periaatteessa pienentää vierintävastusta, mutta jos samalla noustaan korkeampiin nopeusluokkiin ja/tai rengas madaltuu, niin vierintävastus helposti kasvaa.

Hesse

Munrolla oli Audi Q4 e-tron kotona lainassa ja hänen mielestään se on aivan liikaa ID.4:n näköinen. Myös ohjaamon logiikka sai ryöpytystä.
https://youtu.be/m51YTOJFZEw

Toivottavasti VW:n kokonaan suunnittelema tulevaisuuden voimalinja tuo parannusta myös Munron esille nostamiin epäkohtiin.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-group-technology-develops-complete-drive-system-for-electric-cars-15479

tet

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 21.02.23 - klo:12:15
Toivottavasti VW:n kokonaan suunnittelema tulevaisuuden voimalinja tuo parannusta myös Munron esille nostamiin epäkohtiin.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-group-technology-develops-complete-drive-system-for-electric-cars-15479

Ihan hyvä että VAG on tajunnut, että Teslan kompakti lämpötilanhallintajärjestelmä kannattaa apinoida. Teslalla onkin ollut tuon asian suhteen vähän turhan pitkä tekninen etumatka muihin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hesse

Lyhennetylle ID.3:n alustalle tehty ID.2:n proto pongattu napapiirillä. Huhutaan 30-45 kWh akkuja.

https://www.motor1.com/news/653385/vw-id-2-mule-spied-first-time/

Zarhan

Sähköistä farmaria et saa edes rahalla paitsi korkeintaan Taycanin - https://www.hs.fi/talous/art-2000009416294.html

Itsekin kironnut tuota, Ibiza ST:n tilalle ei ole oikein mitään sähkövärkkiä. Mitään ID.5:ttä ei tarttisi, mutta sellaiset 450/1000 litraa tavaratilaa (riippuen onko penkit kaadettu) olisi vain niin täydellinen yhdistelmä omiin tarpeisiin.

No, toivottavasti edes yksi valmistaja joskus saa moisia joskus aikaiseksi.

Hesse

Saksassa uudet autot katsastetaan 2-3 vuoden ikäisenä. Viimeisessä TÜV-raportissa Tesla Model 3 sijoittui häntäpäähän 8,9% hylkäysprosentilla. Vikoja oli valoissa, jarrulevyissä ja pyöränripustuksissa. Leaf, Zoe ja i3 olivat keskikastia 4,3-5,9%. Viime vuoden raportissa Model S oli kolmanneksi viimeinen Dacioitten jälkeen 10,7%.
https://www.focus.de/auto/elektroauto/nach-76-000-km-ein-jahr-altes-tesla-model-y-wuerde-durch-den-tuev-fallen_id_164458111.html
https://www.autobild.de/artikel/elektroautos-tuev-hauptuntersuchung-maengel-22551959.html
https://ecomento.de/2023/03/02/elektroautos-mit-durchwachsenen-ergebnissen-bei-der-hauptuntersuchung/
https://car-recalls.eu/tesla-electric-cars-tuv-report/

Ranssi


jt

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 27.02.23 - klo:18:01
Sähköistä farmaria et saa edes rahalla paitsi korkeintaan Taycanin - https://www.hs.fi/talous/art-2000009416294.html

Itsekin kironnut tuota, Ibiza ST:n tilalle ei ole oikein mitään sähkövärkkiä. Mitään ID.5:ttä ei tarttisi, mutta sellaiset 450/1000 litraa tavaratilaa (riippuen onko penkit kaadettu) olisi vain niin täydellinen yhdistelmä omiin tarpeisiin.

No, toivottavasti edes yksi valmistaja joskus saa moisia joskus aikaiseksi.
Kiinalaiset (MG) ovat saaneet aikaiseksi "edullisen" (sähköautoksi, keskiluokan sähköautoa ei juuri tuon halvemmalla saa) sähköfarkun (MG5 Electric) jota myydään jo Ruotsissa: https://www.mgmotor.eu/sv-SE/model/mg5. Näyttää ihan farkulta..

Tosin autona vähemmän mainio, arvostelusta 1,5 / 5 tähteä: https://m3.idg.se/2.1022/1.772048/test-mg5-electric. Eräänä heikkoutena sähköautolle tyypillinen korkea lattia, jolloin jalkatila takana on rajattu. Luulisi kyllä sähköfarkulle olevan kysyntää että voisi ihan kunnollista kohtuuhintaista mallia olla tarjolla, mutta riittääkö pohjoismainen markkina sitten on toinen juttu.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Sähköauton akun korjattavuudesta/haasteen tasosta: (Tesla S/3, Leaf, Zoe, BMW i3):
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/500462/Perko_Ville.pdf. Selviä filosofisia eroja. Saas nähdä missä leirissä VAG on akkudesignin suhteen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ak72

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.02.23 - klo:12:48
Jep jep. Polttomoottoriautojen valmistushan ei tunnetusti aiheuta negatiivisia ympäristövaikutuksia, polttoaineen valmistuksesta ja jakelusta nyt puhumattakaan. ;D

Niin niin muttaku patteriautoja myydään niin saatanan puhtaina ja kun niitä ostaa maapallo pelastuu. Kattokaas netistä Autoholistin autofantasiat juutubelo kanavalta miten ihanaa patteriautojen korjaus voi olla. Siinä voi eräskin Pentti perusjamppa päästä tulevaisuudessa hengestään kun yrittää ite korjata.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

miz

^
No se korjaus on tarkoitettu korkeajännitepuolella yhtä paljon itse tehtäväksi kuin kotonakin sähköasennukset sähkökeskuksista. Varmaan kaikki perusjampat kuolee samalla tavalla kotiinkin kun siellä on sähköä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.03.23 - klo:23:58
Luulisi kyllä sähköfarkulle olevan kysyntää että voisi ihan kunnollista kohtuuhintaista mallia olla tarjolla, mutta riittääkö pohjoismainen markkina sitten on toinen juttu.
Jos ID.3 tai Borniin tulisi farkkuperä olisi siinä hyvä peli. Itse vaihtaisin heti. Bornissa istutaan takana ihan mukavassa asennossa vaikka lattia on korkealla. Auto on sen verran korkeampi kuin perinteinen polttisfarkku.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.03.23 - klo:23:58
Kiinalaiset (MG) ovat saaneet aikaiseksi "edullisen" (sähköautoksi, keskiluokan sähköautoa ei juuri tuon halvemmalla saa) sähköfarkun (MG5 Electric) jota myydään jo Ruotsissa: https://www.mgmotor.eu/sv-SE/model/mg5. Näyttää ihan farkulta..

MG5 on kyllä jo aika lähellä, mutta no, ei ole edes saatavilla Suomessa joten todellista hintaa ei tiedä, ja lisäksi siinä ilmeisesti on vain 80 kW:n pikalataus.

teräksenharmaa

Monet ovat pelänneet sitä hetkeä, joilloin sähköautojen yleistyessä julkisille latureille syntyy valtavat jonot. Tuota hetkeä ei vielä ole näkynyt - eikä taidan tulla näkymäänkään. Latausverkosto kasvaa niin nopeaa tahtia, etteivät pirut ehdi hyppiä seinille. Tänään tuli taas merkittävä laajentumisuutinen:
https://www.is.fi/autot/art-2000009438847.html

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.03.23 - klo:11:15
Monet ovat pelänneet sitä hetkeä, joilloin sähköautojen yleistyessä julkisille latureille syntyy valtavat jonot. Tuota hetkeä ei vielä ole näkynyt - eikä taidan tulla näkymäänkään. Latausverkosto kasvaa niin nopeaa tahtia, etteivät pirut ehdi hyppiä seinille. Tänään tuli taas merkittävä laajentumisuutinen:
https://www.is.fi/autot/art-2000009438847.html

PK-seudulla Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaa lentokentän välisellä alueella jatkuva ongelma nykyään. Lentokentällä sähkötaksit saavat mennä jonon ohi niin tästä syystä varmasti sähkötaksit alueella todella yleisiä nykyään. Kaikki s-marketin laturit, mäkkäreiden laturit jne aina täynnä takseja. Noi ABC laturit vielä siitä huvittavia (lue paskoja) että kun on neljällä töpselillä varustettu Kempower ja yhteisteho 80kw niin neljää taksia kun on siinä lataamassa niin jokainen saa ladattua maksimissaan 20kw teholla.

Tämä tietysti aika pieni alue suomen mittakaavassa jossa esiintyy ongelmaa mutta hyvä kuitenkin mainita kun täällä aika yksipuolisesti monesti mainostetaan ettei latureissa ikinä ole ruuhkaa missään päin suomea.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.03.23 - klo:11:48
PK-seudulla Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaa lentokentän välisellä alueella jatkuva ongelma nykyään. Lentokentällä sähkötaksit saavat mennä jonon ohi niin tästä syystä varmasti sähkötaksit alueella todella yleisiä nykyään. Kaikki s-marketin laturit, mäkkäreiden laturit jne aina täynnä takseja. Noi ABC laturit vielä siitä huvittavia (lue paskoja) että kun on neljällä töpselillä varustettu Kempower ja yhteisteho 80kw niin neljää taksia kun on siinä lataamassa niin jokainen saa ladattua maksimissaan 20kw teholla.

Tämä tietysti aika pieni alue suomen mittakaavassa jossa esiintyy ongelmaa mutta hyvä kuitenkin mainita kun täällä aika yksipuolisesti monesti mainostetaan ettei latureissa ikinä ole ruuhkaa missään päin suomea.
Unohdit nyt sen, ettei tuollaista kukaan ole väittänyt ja ABC:n Kempowerille 150 kW on tuiki tavallinen teho.


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.03.23 - klo:16:38
Unohdit nyt sen, ettei tuollaista kukaan ole väittänyt ja ABC:n Kempowerille 150 kW on tuiki tavallinen teho.


Itse taisit tuossa aiemmin väittää...

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.03.23 - klo:11:15
Monet ovat pelänneet sitä hetkeä, joilloin sähköautojen yleistyessä julkisille latureille syntyy valtavat jonot. Tuota hetkeä ei vielä ole näkynyt - eikä taidan tulla näkymäänkään.

Ja täällä ABC Kempower 80kw jaettuna neljälle töpselille on ihan normaalia. Näitä on siis S-markettien yhteydessä kun ei täällä ole ABC huoltoasemia
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Tarkistin just että kehä 3 varrella ja sisäpuolella on 17 sijaintia joissa ABC lataus ja näistä 16 paikkaa on 80kw jaettuna usealle töpselille. Yhdessä paikassa oli 150kw jaettuna kuudelle töpselille.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.03.23 - klo:18:01
Itse taisit tuossa aiemmin väittää...

Ja täällä ABC Kempower 80kw jaettuna neljälle töpselille on ihan normaalia. Näitä on siis S-markettien yhteydessä kun ei täällä ole ABC huoltoasemia
Keskustelun kannalta olisi hyödyllistä, jos jonkin karikatyyrin omaisen pelkistetyn tulkinnan huutamisen ja siitä pöyristymisen sijaan jokainen pyrkisi edes vähän älyllisesti kunnianhimoisempaan keskusteluun. Kun kirjoitan sähköautokannasta, niin pitiäisi olla täysin selvää, että silloin puhutaan ylemmällä tasolla kuin yksittäiset lentokenttätaksien pysähdyspaikat. Ei tuon ajatuksen esittäjät ole tarkoittaneet mitään yksittäisen aseman hetkittäistä ruuhkaa, vaan sitä, että sähköautokanta kasvaa latausverrkoa nopeammin ja latausverkko ruuhkautuu laajasti.

Täysin ajan tasalla olevaa tietoa en ABC:n tasavirta-asemista löytänyt, mutta jos vetää viime vuoden huhtikuun ja elokuun tilanteesta trendin, niin tehokkaammista latauspisteistä enemmistö on jo 150 kilowatin järjestelmiä. Toki sekin on selvää, että markettien yhteydessä on vähemmän suurteholatausta ylipäätään.

Huhtikuu:
ABC-latausasemia on tällä hetkellä yhteensä 75 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä yli 500 autolle. Peruslatauspisteitä (teho max. 22 kW) on yhteensä 298, teholatauspisteitä* (teho max. 100 kW) 155 ja suurteholatauspisteitä (teho max. 150 kW) 65 kappaletta. Ensimmäinen ABC-latausasema avattiin 27.4.2021 Prisma Itäkeskuksen yhteyteen Helsinkiin.

Elokuu:
ABC-latausasemia on tällä hetkellä yhteensä 124 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä 842 autolle. Peruslatauspisteitä (teho max. 22 kW) on yhteensä 476, teholatauspisteitä (teho max. 100 kW) 200 ja suurteholatauspisteitä (teho max. 150 kW) 166 kappaletta.


ile

#569
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.03.23 - klo:16:38
Unohdit nyt sen, ettei tuollaista kukaan ole väittänyt ja ABC:n Kempowerille 150 kW on tuiki tavallinen teho.


Niin - tavallinen 150kW per töpseli Kempowerista ja juuri tuo kentän maksimikapa onkin jotain ihan muuta kuin edes nimellinen 50% yhteenlasketusta laturien max-lataustehosta.

Reilu 40tkm täynnä ja tasan yhden kerran Oulun Kaakkurilla ollut laturit täynnä, jolloin ajelin alle kilometrin päähän K-Lataukseen. Yleensä kyllä jo ennakkoon pyöritellyt ajot niin, että yhden laturipaikan täyttyminen ei aiheuta pahemmin draamaa. Ja joitain kertoja sitten itse ollut latailemassa ja joku jonotellut laturille (viimeisin reilu viikko sitten Tiiriö Ionity). Mutta - lukuisia kertoja kärsitty tuosta ABC:n kuormantasauksesta. Ei toki kerry jonot, mutta kyllähän se vähän ärsyttää lirutella DC-laturilla joidenkin kymmenien kilowattien teholla vielä tyhjään akkuun kun tietäisi, että tyhjänä auto imaisisi hyvin. Toisaalta Rechargen nykyhinnoittelun takia ehkäpä ABC on enemmän tukossa, jolloin matkateon sujuvuuden takia voi maksellakin välillä tuplahinnan sähköenergiasta Rechargella.

Tunnistan myös tuon HKI-Vantaan seudun tilanteen ja jo lähes vuosi sitten Koivuhaan ABC:n oli taksit hyvin valloittanut. Nyt täysin sama esim viimeksi avautuneella Pakkalan Alepalla/ABC:lla. Jumbossa sitten olisi ehkä jonkinlainen mahdollisuus jopa latailla pikkasen hitaammin, mutta ehkä hintalappu karkoittaa jo väkeä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy