Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

Valhalla

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 23.09.22 - klo:14:30
Bornin käyttistä en ole koskaan kokeillut, mutta netin kommenttien mukaanhan se on pikkuisen parempi kun Volkkarin versio. Shkodalla se on aivan yhtä huono kuin Volkkarillakin. Konassa on monet toiminnot hyvin napeilla, vaikka se Hyundai-Kian muu käyttöliittymä ei merkittävästi Volkkaria parempi olekaan. Navi on ainakin yhtä kyrsä. Jos jostain haluaa olla iloinen, niin Citroenilla on kaikkein huonoin käyttis, ainakin e-C4:ssä.
Skeidassa (Enyaq lasien läpi katseltuna) UX:a ehkä vähän pelastaa nämä fyysiset painikkeet vs ID.x, mutta joo, ei se kuitenkaan softapuolta pelasta…



It's better to burn out than fade away

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 23.09.22 - klo:20:33
Itseä kiinnostaa lähinnä se, montako KWh:ta auto vie yhteensä. Toki ymmärrän, että toisia voi kiinnostaa yksityiskohtaisempi tieto. Silloin se on aika ikävä puute. En tajunnut tuollaisia edes Konan koeajossa katsoa, jos sellaisia oli tarjolla.
Kun se e-Nirossa näkyy, niin uskoisin sen näkyvän Konassakin. Pakkasilla kun pitempää matkaa ajaa, niin saattaa jokusen metrin säästää tuota tarkkailemalla. Jos se kiinnostaa tai on tarvetta.

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 02.03.22 - klo:12:29
Minulla on nyt ollut 3kk:tta käytössä Kia e-Niro Business Premium 64kWh. Kilometrejä on kertynyt 6920km ja keskikulutus on 20.5kWh/100km. Mitään vikaa autossa ei ole ilmennyt, mutta akkujen esilämmitys ajossa saisi olla tehokkaampaa pakkasilla. Katsotaan tuleeko asiaan mitään parannusta.
Aiempia sähkiksiä on ollut e-UP! -15 ja e-Golf -18.

Se olisikin järkytys, jos noilla kilsoilla tulisi jo vikoja.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 24.09.22 - klo:04:53
Se olisikin järkytys, jos noilla kilsoilla tulisi jo vikoja.
Nyt on ajettu 20tkm:ä ja ei ole edelleenkään ollut ajoa haittaavaa vikaa. Talvella halkesi latausluukku, joka vaihdettiin takuuseen. Syksyllä oli löystynyt takaspoilerin kiinnikemutteri, joka kiristettiin uudellen. Ohjelmallista ongelmaa ei ole ilmennyt kertaakaan, eikä päivityksiä ole tehty. "Huolettu" 15tkm:n jälkeen ja se maksoi 72â,¬. Ongelmatonta ajamista ainakin omasta mielestä. Latauksen kustantaa ainakin toistaiseksi työnantaja, joten ei ole ylimääräistä kulua tullut siltäkään osalta.

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 23.09.22 - klo:20:33
En ole katsonut ID3-videoita varmaan julkaisun jälkeen, mutta mihin ne ilmastointinapit on kätketty? Bornissa ne on suoraan ruudulla yläpalkissa ja huurtuneen tuulilasin max-puhalluskytkin on ratin vieressä vasemmalla valojen alla.  Kertaakaan ei ole tarvinnut niitä etsiä. Onko ne ID:ssä jossain eri paikassa? Myös ratinlämmitykseen ja muihin pääsee yhdellä napinpainalluksella.

ID:ssä pitää aina painaa ilmastointivalikkoa, joko ruudulta tai epämääräisestä alapalkista, jos haluaa puhalluksen jonnekin. Samoin ratin lämmitys vaatii ensin ilmastointivalikon avaamisen. Lämpötila toki säätyy. Aukeavat virtuaalinapit ovat helkkarin pienet ruudun kokoon nähden. Se on huonoa suunnittelua, että niihin pitää sihdata. Nyrkillä osuttavat olisi hyvät. Mun mielestä se max ac -tuulilasin puhallus on ihan hirveässä paikassa. Sinne joutuu kurottamaan ja mun mittasuhteilla se on ratin takana piilossa, enkä näe venkoilematta niitä nappeja. Miksei ne ole tossa alapalkissa ruudun alla? Sekin on huonoa designia, että ilmastointia ohjataan kahdesta eri paikasta. Erityisesti harvoin ajavat ja kokemattomat kuskit ovat pulassa. Kuten kirjoitin, mulla on kaikki lihasmuistissa ja pärjään niiden kanssa, mutta design on silti pielessä.

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 24.09.22 - klo:12:09
ID:ssä pitää aina painaa ilmastointivalikkoa, joko ruudulta tai epämääräisestä alapalkista, jos haluaa puhalluksen jonnekin. Samoin ratin lämmitys vaatii ensin ilmastointivalikon avaamisen. Lämpötila toki säätyy. Aukeavat virtuaalinapit ovat helkkarin pienet ruudun kokoon nähden. Se on huonoa suunnittelua, että niihin pitää sihdata. Nyrkillä osuttavat olisi hyvät. Mun mielestä se max ac -tuulilasin puhallus on ihan hirveässä paikassa. Sinne joutuu kurottamaan ja mun mittasuhteilla se on ratin takana piilossa, enkä näe venkoilematta niitä nappeja. Miksei ne ole tossa alapalkissa ruudun alla? Sekin on huonoa designia, että ilmastointia ohjataan kahdesta eri paikasta. Erityisesti harvoin ajavat ja kokemattomat kuskit ovat pulassa. Kuten kirjoitin, mulla on kaikki lihasmuistissa ja pärjään niiden kanssa, mutta design on silti pielessä.

Juuri innostuin YouTubessa katsomaan noita infotainment-videoita. Jos haluat positiivisen puolen autostasi, ainakaan se ei ole Skoda. Siellä on päätetty mennä vielä huonompaan suuntaan tuon kanssa. Todella sekavalta näyttää.

Vahingossa onnisti, koska Seatin/Cupran versio näistä taitaa olla paras. Tuossa ruudun clima-napin alla on myös tuo max ac (kuten kaikki muutkin ilmastointiin liittyvät toiminnot), eli ei tarvitse kurotella valojen alle jos se on ongelma. Minua ei ainakaan haittaa että sama toiminto on tarjolla kahdessa eri paikassa.

Skodan ja ID:n versio samasta ohjelmistosta näyttää ruudulla jotenkin "ahtaalta". En osaa sitä sen paremmin kuvailla.

jt

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 24.09.22 - klo:11:17
Talvella halkesi latausluukku, joka vaihdettiin takuuseen.
Olettaisi kyllä latausluukun kestävän pidempään, kyseessä kuitenkin ajon jatkuvuuden kannalta aika tärkeä osa. Lieneekö sattuma vai systemaattinen laatuvika?

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 24.09.22 - klo:11:17
Latauksen kustantaa ainakin toistaiseksi työnantaja, joten ei ole ylimääräistä kulua tullut siltäkään osalta.
Tämä lämmittää taatusti ajajaa. Mutta toisaalta, nykytilanteessa kun sähköstä voi oikeasti tulla pulaa, kyse ei siis ollutkaan vain epäilevien tuomaiden epäluulosta, niin arkitunteina (esim. 7-17) tarjottava latausetu on suorastaan haitallinen sähköverkon kestävyyden kannalta. Tuodaan uutta suurta kuormaa juuri niille tunneille missä kuormitus on muutenkin suurin. Sähkön hinta nousee piikeissä ja pahimmillaan joudutaan hetkellisiin sähkökatkoihin. Parempi olisi jos sähköauto ladattaisiin yön aikana halvan sähkön tunneilla. Täten veromuutos jolla lataus mahdollistetaan työpaikalla ilman veroseuraamuksia on siis sekin haitallinen: https://yle.fi/uutiset/3-12227296.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Kilu7

Latausluukkuun tuli halkeama, kun sisälle jäätynyt lumi jumitti avausmekanismin ja minulta meni hermo, joten annoin nyrkkiä. Kosmeettinen vaurio ei vaikuttanut ajoon mitenkään, joten korjautin sen vasta keväällä. Itse teen 3-vuorotyötä ja lataustarve autolle on 1-3 kertaa viikossa. Yritys missä työskentelen käyttää sellaiset määrät sähköä, että auton ilmaiset lämmitykset ja lataukset ovat pisara meressä. Toki ay aktiivit ja muut kommarit tekevät kaikkensa, että ilmainen lataaminen päättyisi, mutta itse saisi tietenkin lämmittää sisälämppärillä ilmaiseksi. Jos lataaminen töissä tulee verolliseksi, niin siirryn lataamaan kotona. Kotilataus talvellakin jää kaikkine maksuineen alle 15snt/kWh, joten ei talous siihen kaadu. Aurinkopaneleilla voi sitten keventää päivisin kuormaa. Nythän 2/3 tuotosta menee myyntiin, josta tuleva korvaus on tuplat omasta hinnasta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.09.22 - klo:13:50
Mutta toisaalta, nykytilanteessa kun sähköstä voi oikeasti tulla pulaa, kyse ei siis ollutkaan vain epäilevien tuomaiden epäluulosta, niin arkitunteina (esim. 7-17) tarjottava latausetu on suorastaan haitallinen sähköverkon kestävyyden kannalta. Tuodaan uutta suurta kuormaa juuri niille tunneille missä kuormitus on muutenkin suurin. Sähkön hinta nousee piikeissä ja pahimmillaan joudutaan hetkellisiin sähkökatkoihin. Parempi olisi jos sähköauto ladattaisiin yön aikana halvan sähkön tunneilla. Täten veromuutos jolla lataus mahdollistetaan työpaikalla ilman veroseuraamuksia on siis sekin haitallinen: https://yle.fi/uutiset/3-12227296.
Nykytilanteessa tuo päivällä lataavien autojen määrä on vain niin vähäinen, ettei sillä ole oikein mitään merkitystä suunta tai toiseen. Kannattaa keskittyä niihin asioihin, millä mahdolliset ongelmat voi välttää.

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.09.22 - klo:14:40
Nykytilanteessa tuo päivällä lataavien autojen määrä on vain niin vähäinen, ettei sillä ole oikein mitään merkitystä suunta tai toiseen. Kannattaa keskittyä niihin asioihin, millä mahdolliset ongelmat voi välttää.
Silloin kun sähköstä on oikeasti pula, niin "pienetkin" teot vaikuttavat, pisaroista ne meretkin koostuvat. 11kW lataus vastaa isompaa OKT:n sähkökiuasta, pienempiä kerrostalosaunankiukaita mahtuu jo melkein 2 tuohon tehoon. Esimerkki Norjasta jo aikoja sitten missä sähköyhtiö kehotti eräänä päivänä autoilijoita olemaan lataamatta autoja aamun piikkikulutuksen aikana jotta verkko kestäisi.

Sähkön tuotannon ja hinnan muuttuessa entistä epävarmemmaksi, latausinfran "älykkyydellä" ja ajallisella kuormanjaolla on entistä enemmän merkitystä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.09.22 - klo:15:42
Silloin kun sähköstä on oikeasti pula, niin "pienetkin" teot vaikuttavat, pisaroista ne meretkin koostuvat. 11kW lataus vastaa isompaa OKT:n sähkökiuasta, pienempiä kerrostalosaunankiukaita mahtuu jo melkein 2 tuohon tehoon. Esimerkki Norjasta jo aikoja sitten missä sähköyhtiö kehotti eräänä päivänä autoilijoita olemaan lataamatta autoja aamun piikkikulutuksen aikana jotta verkko kestäisi.

Sähkön tuotannon ja hinnan muuttuessa entistä epävarmemmaksi, latausinfran "älykkyydellä" ja ajallisella kuormanjaolla on entistä enemmän merkitystä.
Keskityt nyt tekijään, joku hukkuu pyöristyksiin. Laske huviksesi auki se, kuinka merkittävä tekijä tuo on, niin jatketaan sitten keskustelua.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.09.22 - klo:15:42
11kW lataus vastaa isompaa OKT:n sähkökiuasta, pienempiä kerrostalosaunankiukaita mahtuu jo melkein 2 tuohon tehoon. Esimerkki Norjasta jo aikoja sitten missä sähköyhtiö kehotti eräänä päivänä autoilijoita olemaan lataamatta autoja aamun pii
Meillä töissä on muutettu sukolämppäreitä latauspaikoiksi eli tulee 16A pelkästään yhdestä vaiheesta. Kun niitä valloittaa yleensä hybridit, niin ei ole jatkuvaa virran kulutusta montaakaan tuntia. Kotona pystyy letkuttamaan 6A:lla yhdestä vaiheesta jatkuvasti, jos huvittaa. Se ei verkkoa varmasti kaada ja saa päivän ajot kuitattua ongelmitta. 

Antore

No nyt kyllä hävettää sähköautoilevien kanssajäsenten puolesta ihan kunnolla. Tuollaiset pisara meressä -heitot on täysin aivotonta oksennusta. Teidän mielestä on varmasti ihan sama jättää äänestämättäkin, kun eihän se yksi ääni mitään ratkaise? Nämä jutut on ihan samassa sarjassa, kun ihmetellään miksi ihmeessä meillä Euroopassa mitään ilmaston puolesta kannattaisi tehdä, kun Intia saastuttaa niin paljon.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Antore - 24.09.22 - klo:20:15
Teidän mielestä on varmasti ihan sama jättää äänestämättäkin, kun eihän se yksi ääni mitään ratkaise?
Minä kyllä äänestin, mutta silti vallassa riehuu jauhojengi, vihreät sekopäät ja kommarit, joten ei auttanut minun ääni tätä valtiota. Itse kun työskentelen ulkomaisessa omistuksessa olevassa yrityksessä, niin kyllä ne päätökset tekee joku muu, kuin me tavalliset palkansaajat. Lataamalla menetettyä sähköä menee monin verroin enemmän muuhun turhaan, mutta siitä päättää toiset tahot. Kiinalaisella autolla ajavan pitäisi myös ymmärtää oma vastuunsa saastuttamisessa vai pitääkö?

Antore

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 24.09.22 - klo:21:03
Kiinalaisella autolla ajavan pitäisi myös ymmärtää oma vastuunsa saastuttamisessa vai pitääkö?

Tietysti pitää ymmärtää. Ja myös konsernin vatkaimilla ajavien kannattaa nähdä heidän harrastaman viherpesun läpi.
Mutta ilmeisesti se pääpointti meni hilsettä pölistellen ohi. Se oli siis tarve säästää kaikki mahdollinen sähkö tulevana talvena - tai ainakin tasata sen käyttöä. Jotenkin perverssiä nähdä sama porukka puhumassa jostain pisarasta meressä, kun keskustelu siirtyy siihen itselle rakkaaseen käyttövoimaan. Joka ei yllättäen olekaan välttämättä jatkossa ilmaista tai puoli-ilmaista. Alennatte itsenne ihan samalle tasolle kavereiden kanssa, joita täällä samaan aikaan morkkaatte.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Antore - 24.09.22 - klo:21:14
Mutta ilmeisesti se pääpointti meni hilsettä pölistellen ohi. Se oli siis tarve säästää kaikki mahdollinen sähkö tulevana talvena - tai ainakin tasata sen käyttöä.
Että saadaan viedä sähköä ja rahastaa siitä? Suomesta ei lopu sähkö ensi talvena, eikä senkään jälkeen. Toki kuluttajaa rokotetaan ryöstöhinnoilla, kun sen laki sallii. Sähkön kulutuksen tasaminen ja järkevä ajoitus/käyttö on ihan ok, mutta ei tarvitse alkaa hysteeriseksi.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 24.09.22 - klo:21:51
Että saadaan viedä sähköä ja rahastaa siitä? Suomesta ei lopu sähkö ensi talvena, eikä senkään jälkeen. Toki kuluttajaa rokotetaan ryöstöhinnoilla, kun sen laki sallii. Sähkön kulutuksen tasaminen ja järkevä ajoitus/käyttö on ihan ok, mutta ei tarvitse alkaa hysteeriseksi.

Hyvä kun sinä tiedät millainen talvi on tulossa, millainen on sähkön tarve ja miten hyvin Olkiluoto kolmonen funkkaa. Ihan mahtavaa! Kaikki sähkönsäästövinkit voidaan siis heittää romukoppaan.

Mutta jos kuitenkin (vaikka ihan hypotteettisesti) mietitään miten sähköä säästetään ja kulutusta tasataan, niin työnantajan ilmaiseksi tarjoamista latureista luopuminen menee siis sun mielestä hysteeriseksi touhuksi?
Meillä on jo nyt otettu pois käytöstä toimiston kerroskeittiöistä puolet pikkuisista jääkaapeista, kuntosalin sauna on pois käytöstä, lämmitystä säädetty pienemmäksi ja ties kuinka monta muutakin pienempää toimenpidettä tehty sähkön säästämiseksi. Laskin huvikseni, että meidän autohallissa olevat 11 kW laturit vievät saman verran virtaa tunnissa kuin n. 6 500 pikkuista jääkaappia. Sähköautoja on meidän yrityksen työntekijöillä todella paljon ja kaikki latauspaikat ovat aina täynnä. Laitoin räknäykset meidän kiinteistöpäällikölle ja asiasta ei kuulemma pitkään tarvinnut keskustella kun tultiin siihen johtopäätökseen, että marraskuussa nuo laturit menee virrattomiksi. Virrankulutuksessa ei toki ole otettu huomioon hyvinkin todennäköistä kuormanhallintaa ja laskelmat olivat siis laskennallisia. Ja taustatietona, että näillä toimenpiteillä ei meidän firmalle ole mitään taloudellista merkitystä.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Antore - 24.09.22 - klo:22:19
Mutta jos kuitenkin (vaikka ihan hypotteettisesti) mietitään miten sähköä säästetään ja kulutusta tasataan, niin työnantajan ilmaiseksi tarjoamista latureista luopuminen menee siis sun mielestä hysteeriseksi touhuksi?
Tuskinpa minun työnantajan 11kpl 3.6kW laturien poistaminen firman kulutusta pahemmin tiputtaa, kun talvella tykitetään muutenkin autojen lämmitystä sadoilla autoilla. Teollisuudessa tuollaiset kW:t ovat oikeasti pisaroita meressä, vaikka sinä et sitä halua ymmärtää. Kuten jo mainitsin, niin minä en noihin asioihin pysty vaikuttamaan ja ei edes oikeasti kiinnosta, kun asiat päätetään toisaalla.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 24.09.22 - klo:22:35
Tuskinpa minun työnantajan 11kpl 3.6kW laturien poistaminen firman kulutusta pahemmin tiputtaa, kun talvella tykitetään muutenkin autojen lämmitystä sadoilla autoilla. Teollisuudessa tuollaiset kW:t ovat oikeasti pisaroita meressä, vaikka sinä et sitä halua ymmärtää. Kuten jo mainitsin, niin minä en noihin asioihin pysty vaikuttamaan ja ei edes oikeasti kiinnosta, kun asiat päätetään toisaalla.

Pisaroita meressä ;D

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 24.09.22 - klo:21:51
Suomesta ei lopu sähkö ensi talvena, eikä senkään jälkeen.


Kova on luotto, etteikö lopu.
Paljonkos sitä sähköä tuotiinkaan viime pakkasilla suomeen?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Antore - 24.09.22 - klo:20:15
No nyt kyllä hävettää sähköautoilevien kanssajäsenten puolesta ihan kunnolla. Tuollaiset pisara meressä -heitot on täysin aivotonta oksennusta. Teidän mielestä on varmasti ihan sama jättää äänestämättäkin, kun eihän se yksi ääni mitään ratkaise? Nämä jutut on ihan samassa sarjassa, kun ihmetellään miksi ihmeessä meillä Euroopassa mitään ilmaston puolesta kannattaisi tehdä, kun Intia saastuttaa niin paljon.
Logiikkasi katuu heti alkuunsa. Ã,,änet ovat 100 prosenttia äänestystuloksesta. Sähköautojen osuus sähkönkulutuksesta on alle 2 promillea. Arvioidaan vaikka, että toimistotunteina ilmaiseksi työpaikalla lataavien osuus tuosta potista on 10 prosenttia, joista puolet lataa samaan aikaan. Puhumme siis alle permyriadin potista, jonka sinä rinnastat sataan prosenttiin… Voin vain toivoa, ettei sinulla ole mitään roolia sähkön riittävyyden ongelmien ratkaisemisessa.

jt

Lainaus käyttäjältä: Antore - 24.09.22 - klo:20:15
No nyt kyllä hävettää sähköautoilevien kanssajäsenten puolesta ihan kunnolla. Tuollaiset pisara meressä -heitot on täysin aivotonta oksennusta.
Ilmeisesti kielikuva ehkäpä väärinymmärrettiin. Vertauksella oli päinvastainen tarkoitus, se että pienetkin virrat merkitsevät, koska pienistä virroista ne isotkin muodostuvat.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.09.22 - klo:10:29
Logiikkasi katuu heti alkuunsa. Ã,,änet ovat 100 prosenttia äänestystuloksesta. Sähköautojen osuus sähkönkulutuksesta on alle 2 promillea. Arvioidaan vaikka, että toimistotunteina ilmaiseksi työpaikalla lataavien osuus tuosta potista on 10 prosenttia, joista puolet lataa samaan aikaan.
Samalla logiikalla kaikki pienet energiansäästötoimet ovat turhia, koska ne ovat alle promilleja kokonaiskulutuksesta. Esim. uimahallin saunoista ei kannata laittaa puolta kiinni, koska kyseessä on kokonaisuuden kannalta häviävän pieni osuus. Ja puhtaan matemaattisesti ajatellen, tarkastellessa vain yhtä yksittäistä toimea kohden kerrallaan, vaikutus on todellakin häviävän pieni koska kokonaiskulutus on niin suuri. Saman nyt voi sitten toistaa jokaisen pienen toimen kohdalla erikseen ja tulla samaan lopputulokseen - mitään ei kannata tehdä edellä mainitulla logiikalla.

Lienee sanomattakin selvää, että edellämainittu logiikka ei ole se millä saavutetaan energian(sähkön)säästöä. Tässä lukuisten pienien virtojen kokonaisuudessa, verovapaa (siis yhteiskunnan tukema) ja ilmainen sähköautojen lataus työpaikoilla arkipäivän huipputunteina (esim. 7-17) on yhteiskunnan kokonaisedun kannalta haitallinen erityisesti tulevan talven aikana. Ja toisaalta, ilmaisesta latauksesta luopuminen ei aiheuta merkittäviä haittoja tai kustannuksia ja on näin ollen hyvä energiansäästökohde huipputunneille, toisin kuin vaikkapa jos pitää laittaa jokin sähkönkäyttöpaikka kiinni. Tässä myös toteutuu ohjausvaikutus. Todennäköisesti suurimmalla osalla sähköautoilijoista on mahdollisuus ladata kotona öisin, ja jos/kun lataus työpaikalla muuttuu maksulliseksi, autoilija siirtyy kotilataukseen tämän ollessa todennäköisesti taloudellisesti halvempi vaihtoehto.

(Taustallahan on ollut hyvä tarkoitus, tuetaan sähköautoilua ilmaisella latauksella, mutta nykytilanteessa tämän edun hyöty lienee keikahtanut haitan puolelle - vai väittääkö merkittävä osa nykyisistä sähköautoilijoista (esim. tämä palstan kirjoittajista) että ei ostaisi sähköautoa ilman työpaikan ilmaista latausta tai luopuu sähköautosta jos ilmainen lataus loppuu?). Korkea sähkönhinta aiheuttaa jo nyt hankaluuksia teollisuudelle, esim. eräs tuotantolaitos on siirtänyt tuotannon päivältä yölle sähkön korkean päiväajan hinnan vuoksi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Aivatco II

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.09.22 - klo:10:29
Logiikkasi katuu heti alkuunsa. Ã,,änet ovat 100 prosenttia äänestystuloksesta. Sähköautojen osuus sähkönkulutuksesta on alle 2 promillea.

Itse lähestyisin sähkönkulutusta omasta kulutuksen näkökulmasta. Asun omakotitalossa jossa varaava takka 125 neliötä + autotalli 25 neliötä. Ilpon asennuksen jälkeen vuotuinen kulutus ollut 7700 - 8200 kW. Jos omistaisin sähköauton, niin 25 tkm vuotuinen ajoni 25 kWh/100 km kulutuksella olisi 6250 kW, eli ihan jotain muuta kuin 2 promillea.
Taloudellinen diesel on nyt erittäin hyvä tapa säästää sähköä tulevana talvena, vuoden keskikulutus n. 4.0 lt/100 km.


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Aivatco II - 25.09.22 - klo:12:51
Itse lähestyisin sähkönkulutusta omasta kulutuksen näkökulmasta. Asun omakotitalossa jossa varaava takka 125 neliötä + autotalli 25 neliötä. Ilpon asennuksen jälkeen vuotuinen kulutus ollut 7700 - 8200 kW. Jos omistaisin sähköauton, niin 25 tkm vuotuinen ajoni 25 kWh/100 km kulutuksella olisi 6250 kW, eli ihan jotain muuta kuin 2 promillea.
Taloudellinen diesel on nyt erittäin hyvä tapa säästää sähköä tulevana talvena, vuoden keskikulutus n. 4.0 lt/100 km.


Tässähän ei edes oliut kysymys sähkö tai energian säästämisestä, vaan yhden pienen porukan latausajankohdasta. Jos taasen puhutaan energian säästämisestä, niin itse asiassa tuo työpaikalla lataaminen usein säästää energiaa - varsinkin talvella. Jos ajat noin pienellä kulutuksella nyt, niin eiköhön sähköäkin kuluisi selvästi laskemaasi vähemmän. Toki kotilataamalla on mahdollisuus hukata paljon harakoille.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 25.09.22 - klo:11:52
Ilmeisesti kielikuva ehkäpä väärinymmärrettiin. Vertauksella oli päinvastainen tarkoitus, se että pienetkin virrat merkitsevät, koska pienistä virroista ne isotkin muodostuvat.
Samalla logiikalla kaikki pienet energiansäästötoimet ovat turhia, koska ne ovat alle promilleja kokonaiskulutuksesta. Esim. uimahallin saunoista ei kannata laittaa puolta kiinni, koska kyseessä on kokonaisuuden kannalta häviävän pieni osuus. Ja puhtaan matemaattisesti ajatellen, tarkastellessa vain yhtä yksittäistä toimea kohden kerrallaan, vaikutus on todellakin häviävän pieni koska kokonaiskulutus on niin suuri. Saman nyt voi sitten toistaa jokaisen pienen toimen kohdalla erikseen ja tulla samaan lopputulokseen - mitään ei kannata tehdä edellä mainitulla logiikalla.

Lienee sanomattakin selvää, että edellämainittu logiikka ei ole se millä saavutetaan energian(sähkön)säästöä. Tässä lukuisten pienien virtojen kokonaisuudessa, verovapaa (siis yhteiskunnan tukema) ja ilmainen sähköautojen lataus työpaikoilla arkipäivän huipputunteina (esim. 7-17) on yhteiskunnan kokonaisedun kannalta haitallinen erityisesti tulevan talven aikana. Ja toisaalta, ilmaisesta latauksesta luopuminen ei aiheuta merkittäviä haittoja tai kustannuksia ja on näin ollen hyvä energiansäästökohde huipputunneille, toisin kuin vaikkapa jos pitää laittaa jokin sähkönkäyttöpaikka kiinni. Tässä myös toteutuu ohjausvaikutus. Todennäköisesti suurimmalla osalla sähköautoilijoista on mahdollisuus ladata kotona öisin, ja jos/kun lataus työpaikalla muuttuu maksulliseksi, autoilija siirtyy kotilataukseen tämän ollessa todennäköisesti taloudellisesti halvempi vaihtoehto.

(Taustallahan on ollut hyvä tarkoitus, tuetaan sähköautoilua ilmaisella latauksella, mutta nykytilanteessa tämän edun hyöty lienee keikahtanut haitan puolelle - vai väittääkö merkittävä osa nykyisistä sähköautoilijoista (esim. tämä palstan kirjoittajista) että ei ostaisi sähköautoa ilman työpaikan ilmaista latausta tai luopuu sähköautosta jos ilmainen lataus loppuu?). Korkea sähkönhinta aiheuttaa jo nyt hankaluuksia teollisuudelle, esim. eräs tuotantolaitos on siirtänyt tuotannon päivältä yölle sähkön korkean päiväajan hinnan vuoksi.
Jaa nytkö sitten siirryttiin energian säästämiseen. On muuten hölmöläisten säähkönsäästöä se, että työpaikkojen sijan ladattaisiin kotona. Vaikutus on negatiivinen säästö, mutta ei kai sillä sitten väliä. Tärkeintä että säästetään tosissaan ja yhdessä ;D



Jännä homma, että permyriadijengi on sinulle tosi tärkeä juttu sähköverkon kannalta, mutta samalla todistelet, kuinka ilmainen lataus työpaikoilla ei ole merkittävä tekijä sähköauton hankinnan kannalta. Jos löytyy kaksi henkilöä, joiden hankintapäätökseen kuluvana vuotena tuo työpaikkalataus on vaikuttanut, niin silloin merkitys on jo suurempi kuin sinun huolen aiheella.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: jt - 25.09.22 - klo:11:52
Tässä lukuisten pienien virtojen kokonaisuudessa, verovapaa (siis yhteiskunnan tukema) ja ilmainen sähköautojen lataus työpaikoilla arkipäivän huipputunteina (esim. 7-17) on yhteiskunnan kokonaisedun kannalta haitallinen erityisesti tulevan talven aikana.
"Kulutushuiput osuvat arkipäivinä kello 8-9:n välille ja kello 17-19:n välille."

https://www.fingridlehti.fi/nain-valtat-aamun-ja-alkuillan-sahkoruuhkan/


jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.09.22 - klo:14:16
Jaa nytkö sitten siirryttiin energian säästämiseen. On muuten hölmöläisten säähkönsäästöä se, että työpaikkojen sijan ladattaisiin kotona. Vaikutus on negatiivinen säästö, mutta ei kai sillä sitten väliä.
Arvelinkin että tähän tartutaan, kannattaa lukea teksti tarkemmin: energiansäästökohde huipputunneille

Huipputunneilta sitä kulutusta pitäisi vähentää (säästää), jos halutaan vastata näihin sähkön riittävyyden haasteisiin. Sähköauton yölataus on mitä oivin toteutus kysyntäjoustosta. Se että ladataan sähköauto yöllä kotona sen sijaan että laitetaan aamulla töpseliin työmaalle saavuttua, on nimenomaan niitä pieniä järkeviä tekoja joilla saadaan sähköverkon rasitusta pienennettyä, eikä aiheuteta oikeastaan sen kummempaa vaivaa.

Sitten jos/kun saadaan 2-suuntaiset laturit +autot joilla voidaan myös syöttää verkkoon sähköä kuormituksen käydessä huipussaan, asia on eri.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tgotj

Lainaus käyttäjältä: jt - 26.09.22 - klo:00:12
Arvelinkin että tähän tartutaan, kannattaa lukea teksti tarkemmin: energiansäästökohde huipputunneille

Huipputunneilta sitä kulutusta pitäisi vähentää (säästää), jos halutaan vastata näihin sähkön riittävyyden haasteisiin. Sähköauton yölataus on mitä oivin toteutus kysyntäjoustosta. Se että ladataan sähköauto yöllä kotona sen sijaan että laitetaan aamulla töpseliin työmaalle saavuttua, on nimenomaan niitä pieniä järkeviä tekoja joilla saadaan sähköverkon rasitusta pienennettyä, eikä aiheuteta oikeastaan sen kummempaa vaivaa.

Sitten jos/kun saadaan 2-suuntaiset laturit +autot joilla voidaan myös syöttää verkkoon sähköä kuormituksen käydessä huipussaan, asia on eri.
Juuri näin: säästämällä huippukulutuksesta marginaalisen määrän pystymme laskemaan niitä sähkön huippuhintoja ja toisaalta pienentämään todennäköisyyttä sille, että sähkökatkoihin joudutaan.

Toki jos änkyrälogiikalla mennään, niin kaksisuuntaiset laturitkin täysin turhia, koska puhutaan marginaalisista energiamääristä...

Esim. lauantai-iltana jouduttiin OL3 alasajon yhteydessä tilanteeseen, jossa joku joutui säätämään kulutustaan radikaalisti, minkä voi jokainen halutessaan todentaa Fingridin kulutuskäyristä. Taajuus verkossa putosi jo lähelle varavoimaloiden käynnistysrajaa, mutta nopea kulutuksen säätö ilmeisesti pelasti tilanteen. Ja kuitenkin oltiin tilanteessa, jossa sähkön kulutus oli luokkaa 8000 MW, kun talvella kulutus on huipuissa 14 000 MW kieppeillä. Eli jos sama käy keskellä pahinta pakkasjaksoa, ollaan oikeasti lirissä...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 26.09.22 - klo:00:12
Arvelinkin että tähän tartutaan, kannattaa lukea teksti tarkemmin: energiansäästökohde huipputunneille

Huipputunneilta sitä kulutusta pitäisi vähentää (säästää), jos halutaan vastata näihin sähkön riittävyyden haasteisiin. Sähköauton yölataus on mitä oivin toteutus kysyntäjoustosta. Se että ladataan sähköauto yöllä kotona sen sijaan että laitetaan aamulla töpseliin työmaalle saavuttua, on nimenomaan niitä pieniä järkeviä tekoja joilla saadaan sähköverkon rasitusta pienennettyä, eikä aiheuteta oikeastaan sen kummempaa vaivaa.

Sitten jos/kun saadaan 2-suuntaiset laturit +autot joilla voidaan myös syöttää verkkoon sähköä kuormituksen käydessä huipussaan, asia on eri.
Jos ei käytä energiaa, niin huono sitä on säästääkään. Sama kuin kehuisit säästäneesi hirmuisesti energiaa tankkaamalla autosi yöllä päivän sijaan. Ja kuten jo sanoin, niin ajatuksesi ei säästä  mitäänvaan päinvastoin lisää energian kulutusta. Juu kyllä, on hyvä tasoittaa kulutushuippuja, mutta siinä nämä ilmaiseksi työpaikalla lataavat eivät nyt vain ratkaise yhtään mitään. Jos sähkö on vähissä, niin silloin pitää keskittyä merkittävämpiin tekijöihin.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.09.22 - klo:13:38
Jos ei käytä energiaa, niin huono sitä on säästääkään. Sama kuin kehuisit säästäneesi hirmuisesti energiaa tankkaamalla autosi yöllä päivän sijaan. Ja kuten jo sanoin, niin ajatuksesi ei säästä  mitäänvaan päinvastoin lisää energian kulutusta. Juu kyllä, on hyvä tasoittaa kulutushuippuja, mutta siinä nämä ilmaiseksi työpaikalla lataavat eivät nyt vain ratkaise yhtään mitään. Jos sähkö on vähissä, niin silloin pitää keskittyä merkittävämpiin tekijöihin.
Ne työpaikalla lataavat keskimäärin lataavat juuri siinä pahimmassa aamun kulutushuipussa, eli kyllä sillä olisi nimenomaan iso merkitys niiden kulutushuippujen tasaamisessa. Päivä kuin päivä, niin kulutus suurimmillaan tuossa 7-10 välillä. Ja siihenhän ne työssä lataamiset juuri osuvat enimmäkseen. Tuo on sama kuin toteaisit, ettei sillä ole merkitystä la illan kulutushuippuun vaikka kaikki tökkäisivät sähkökiukaan yhtä aikaa lämpiämään, kun tiedät itsekin hyvin, että sillä on merkitystä. Lasketaan vaikka 10k autoa niin se 11kW per auto on jo 110 MW yhtä aikaa. Tuolla on suuri merkitys huippukulutuksen aikaan etenkin hintaan, mutta myös sähkön riittävyyteen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy