Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

Antore

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 02.09.22 - klo:09:21
No kerrotko sitten mikä kertoo? Mutu, fiilis, silmämääräinen arvio?

Vaikka ei multa kysytty, niin ainakin sisätilojen mitoista voi päätellä aika paljon. Kokoeroa M3/ID.3:ssa on tavaratiloissa, sisätiloiltaan lähes identtiset autot. Leveydessä (shoulder room) ID.3 on aavistuksen leveämpi etupenkkiläisille ja takana ID.3 on vähän reilut 7 senttiä tilavampi. Polla sopii molempiin samalla tavalla edessä (headroom), takana Tesla voittaa kahdella millillä.

Antore

Vielä tämän parivaljakon tavaratiloista. Vähemmän tieteellisellä banaanilaatikkotestillä Björn Nyland sai ahdettua ID.3:n luukkuun enemmän laatikoita, ja Model 3 jäi toiseksi myös penkit kaadettuna. Tietysti Model 3 on suurempi auto ulkomitoiltaan mutta aina niistä ei voi päätellä sisätilojen kokoa :)

Sportsfan

Model 3 on mitoiltaan hyvin lähellä C segmentin sedania tai farkkua (esim Octavia), lukuun ottamatta sähköautolle tyypillistä pitkää akseliväliä.
ID.3 taas on ulkomitoiltaan saman segmentin hatchback, lukuun ottamatta sähköautoille tyypillistä tila-automaista korkeutta.
Se haluaako näitä verrata toisiinsa on makuasia. Hintaero saman mallin hatchbackin ja farkun/sedanin välillä lienee tyypillisesti 1000-2000 â,¬, ja joissain tapauksissa myös akseliväli pitenee samalla.

tgotj

Sisämitat ovat sisätilojen kannalta oleellisimmat, ei se akseliväli niitä kerro.
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 02.09.22 - klo:09:21
No kerrotko sitten mikä kertoo? Mutu, fiilis, silmämääräinen arvio? Akseliväli muun muassa on ihan hyvä ja vertailukelpoinen mitta siitä miten sisätiloja voidaan käyttää.
Arkikäytössä oleellisinta matkustamon mitat, mutta luokkaa määritettäessä myös tavaratilan koko. Näiden nyt luulisi olevan selviöitä kenelle tahansa täysjärkiselle.

Kilu7

Näköjään Rönkkökin nöyrtyi sähköautoilijaksi, toki selitysten kera: "Sähköautoon päädyin sähköautoilun rajoittuneisuudesta huolimatta, koska polttoaineiden hinta on lähtenyt lapasesta. Jakeluvelvoitteen alentaminen on hintaa nyt hieman alentanut, mutta kallista se on silti.
Sähkön hintakin on noussut ja hinnan uhataan vain nousevan syksyn mittaan. Laskeskelin, että saan silti suuren osan kuukausivuokrista maksettua säästyneillä polttoainekuluilla, koska minulla on mahdollisuus ladata sähköautoa omassa pihassani."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/98138ac4-e087-45c5-974a-f887d668de5c

Antore

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 03.09.22 - klo:21:24
Näköjään Rönkkökin nöyrtyi sähköautoilijaksi, toki selitysten kera: "Sähköautoon päädyin sähköautoilun rajoittuneisuudesta huolimatta, koska polttoaineiden hinta on lähtenyt lapasesta. Jakeluvelvoitteen alentaminen on hintaa nyt hieman alentanut, mutta kallista se on silti.
Sähkön hintakin on noussut ja hinnan uhataan vain nousevan syksyn mittaan. Laskeskelin, että saan silti suuren osan kuukausivuokrista maksettua säästyneillä polttoainekuluilla, koska minulla on mahdollisuus ladata sähköautoa omassa pihassani."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/98138ac4-e087-45c5-974a-f887d668de5c

Ottamatta kantaa tähän kyseiseen Rönkön aritkkeliin, niin tässä on kyllä ihan timanttinen "autotoimittaja" ;D Kertoo aika paljon suomalaisen autojournalismin tasosta, että tämän idiootin juttuja edelleen julkaistaan. Ja ennen kuin diesel-öyhöttäjät pillastuu, niin en nyt ota kantaa tähän viimeisimpään sähköautojuttuun, vaan ihan yleisesti herran kontenttiin IL:ssä.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 03.09.22 - klo:21:24
Näköjään Rönkkökin nöyrtyi sähköautoilijaksi, toki selitysten kera: "Sähköautoon päädyin sähköautoilun rajoittuneisuudesta huolimatta, koska polttoaineiden hinta on lähtenyt lapasesta. Jakeluvelvoitteen alentaminen on hintaa nyt hieman alentanut, mutta kallista se on silti.
Sähkön hintakin on noussut ja hinnan uhataan vain nousevan syksyn mittaan. Laskeskelin, että saan silti suuren osan kuukausivuokrista maksettua säästyneillä polttoainekuluilla, koska minulla on mahdollisuus ladata sähköautoa omassa pihassani."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/98138ac4-e087-45c5-974a-f887d668de5c
Eikö tämän saman tule tosiaan tekemään kaikki kenellä tähän rahkeet riittää?
Säästetään ostamalla sähköauto.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tet

Lainaus käyttäjältä: Antore - 03.09.22 - klo:21:40
Ottamatta kantaa tähän kyseiseen Rönkön aritkkeliin, niin tässä on kyllä ihan timanttinen "autotoimittaja" ;D Kertoo aika paljon suomalaisen autojournalismin tasosta, että tämän idiootin juttuja edelleen julkaistaan. Ja ennen kuin diesel-öyhöttäjät pillastuu, niin en nyt ota kantaa tähän viimeisimpään sähköautojuttuun, vaan ihan yleisesti herran kontenttiin IL:ssä.

Tämä. Heti kun näin tuon linkin edellä, piti mennä katsomaan, millä sähköautolla se Rönkkö vastaisuudessa jää pulaan päivittäin. Pettymys oli suuri, kun auton merkki ja malli ei selvinnyt. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pipo1

Itse en tähän usko....

mutta kerrotaan kuitenkin että sellaisen huhun kuulin politiikassa mukana olevalta taholta että hankintatuki nousisi mahdollisesti ensi vuoden aikana Ruotsin maliin mukaan n. 5000 euroon. Epäilen suuresti toteutumista... mutta kuitenkin minulle riittävä peruste lykätä auton ostoa.

Zarhan

Vähiin käy maksuttomat latauspaikat:

https://yle.fi/uutiset/3-12604208

Ideapark on kyllä sikäli ollut hyvä paikka että koska latauspisteitä on kymmeniä, riviin on aina mahtunut (näin sen pitäisikin olla), mutta on kyllä havainnut että viime aikoina on yleensä saanut sen viimeisen tai toiseksi viimeisen paikan. Eli pieni token fee (väittävät että sähköä saa jatkossakin "alle markkinahinnan") ei ole varmaan yhtään pahitteeksi, mutta valitettavasti taitavat samalla laittaa maksutekniikaksi jonkun appihärpättimen taas kerran. Operaattorinahan tuossa taitaa olla Plugit.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 06.09.22 - klo:11:33
Vähiin käy maksuttomat latauspaikat:
Minulla on päivittäisten reittien kohdalla vielä useita ilmaisia paikkoja. Auto tulee seistyä niissä muutenkin niin pitkään, että saan lähes kaiken käyttämäni sähkön ilmaiseksi. Kiitos 11 kW 3-vaihelatauksen, jolla saa 85-100 km latausta tunnissa. Reilun 11 tkm matkalla sähkökulut ovat olleet vain 0,40 â,¬/100 km.

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 06.09.22 - klo:11:33
mutta valitettavasti taitavat samalla laittaa maksutekniikaksi jonkun appihärpättimen taas kerran. Operaattorinahan tuossa taitaa olla Plugit.
Plugitin appi on todella sujuva käyttää. Itse lataan silloin tällöin läheisellä Tokmannilla sitä käyttäen. Sähkö maksaa 17 c/kWh.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vastarakki

Olen ladannut 55 000 sähkökilometrini aikana kahdesti "ilmaisesti" Lidlissä. Sähköä sain noin 10 kWh näillä pyrähdyksillä. Reiteilläni ei ole paljoa veloituksettomia pisteitä, ja aina kun vierailen Saksa-marketissa, istuu parkissa joku uuno autossaan latailemassa sitä. Näinhän se ihmiskunnassa menee, että muutama törppöilijä pilaa kaiken hauskan kaikilta.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 07.09.22 - klo:08:28
Olen ladannut 55 000 sähkökilometrini aikana kahdesti "ilmaisesti" Lidlissä. Sähköä sain noin 10 kWh näillä pyrähdyksillä. Reiteilläni ei ole paljoa veloituksettomia pisteitä, ja aina kun vierailen Saksa-marketissa, istuu parkissa joku uuno autossaan latailemassa sitä. Näinhän se ihmiskunnassa menee, että muutama törppöilijä pilaa kaiken hauskan kaikilta.

Heh, joo, Hämeenlinnan Lidl ainakin on *aina* ollut varattu kun on käynyt katsomassa. Huvittavimpina esimerkkinä tilanviejästä eräs Tesla Model X jossa istuu koko perhe lukemassa lehtiä ja sarjakuvia. Kyllä, Hämeenlinnan pikalaturitilanne on ollut varsin surkea kun vaihtoehtona on ollut lähinnä kiskurihintainen Ionity, mutta jotain rajaa abusoinnillakin. Nyt onneksi Tiiriön ABC:lle on tullut 6 kpl pikalatauspaikkoja.

Pihistelijä

Itse olen päässyt viimeaikoina lähes joka kauppareissulla lataamaan Kouvolan Tornionmäen Lidlissä. Aika hyvin tulee kilsoja 30 kW tehollakin - 240 km/h. Puolen tunnin reissulla saa 120 km lisää latausta. 57 -> 80%.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hesse

Lataus saksalaisissa Lidleissä muuttuu maanantaina maksulliseksi, 0,29-0,65 â,¬/kWh tehosta riippuen.
https://www.is.fi/autot/art-2000009055641.html

Antore

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 09.09.22 - klo:21:56
Lataus saksalaisissa Lidleissä muuttuu maanantaina maksulliseksi, 0,29-0,65 â,¬/kWh tehosta riippuen.
https://www.is.fi/autot/art-2000009055641.html

Toivottavasti Lidl Suomi ottaa saman mallin mahdollisimman nopeasti käyttöön.

JPN_V70D3OR

Porukka tuntuu hamstraavan sähköautoja, tilauksessa saattaa olla useampikin auto. Ajattelevat tienaavansa useamman tontun, kun pistävät aina entisen autonsa vähän ajettuna kiertoon. Noinkohan tilanne pysyy nykyisenlaisena vielä vuosi, puolitoista kun heille rupeaa noita autoja tulemaan - vai käykö bitcoinit?

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Antore

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 12.09.22 - klo:19:41
Porukka tuntuu hamstraavan sähköautoja, tilauksessa saattaa olla useampikin auto. Ajattelevat tienaavansa useamman tontun, kun pistävät aina entisen autonsa vähän ajettuna kiertoon. Noinkohan tilanne pysyy nykyisenlaisena vielä vuosi, puolitoista kun heille rupeaa noita autoja tulemaan - vai käykö bitcoinit?

Mistä sulle on tällainen tuntuma tullut?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Antore - 12.09.22 - klo:20:19
Mistä sulle on tällainen tuntuma tullut?
Onhan lehdissä ja tubettajilla ollut paljon juttua sähköautojen flippauksesta. Toisaalta kun jotain rummutetaan julkisesti, olet jo myöhässä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Antore

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.09.22 - klo:21:24
Onhan lehdissä ja tubettajilla ollut paljon juttua sähköautojen flippauksesta. Toisaalta kun jotain rummutetaan julkisesti, olet jo myöhässä.

Ja miten tämä liittyy mitenkään JPN_sekasotkua postaukseen. Nyt tietysti tilanne on poikkeuksellinen mutta kuka hamstraa sähköautoja ja oikeasti uskoo tekevänsä niillä esim. vuoden päästä tiliä? Retorinen kysymys ja vastaus on tietysi, ei kukaan.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Antore - 12.09.22 - klo:21:37
Ja miten tämä liittyy mitenkään JPN_sekasotkua postaukseen.
Liittyy juuri siihen. Sähköautojen flippaus = sähköautojen hamstraus edelleenmyyntimielessä

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 12.09.22 - klo:19:41
Porukka tuntuu hamstraavan sähköautoja, tilauksessa saattaa olla useampikin auto. Ajattelevat tienaavansa useamman tontun, kun pistävät aina entisen autonsa vähän ajettuna kiertoon.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Antore

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.09.22 - klo:21:50
Liittyy juuri siihen. Sähköautojen flippaus = sähköautojen hamstraus

No jos joku tässä hetkessä autonsa flippaa, niin miten se liitty hamstraukseen? Vai uskooko joku oikeasti, että tästä ikuisuuteen sähköauton tilaamalla ja sen heti myymällä tekee tiliä? Ehkä tällaisiakin idiootteja löytyy.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Antore - 12.09.22 - klo:21:52
No jos joku tässä hetkessä autonsa flippaa, niin miten se liitty hamstraukseen? Vai uskooko joku oikeasti, että tästä ikuisuuteen sähköauton tilaamalla ja sen heti myymällä tekee tiliä? Ehkä tällaisiakin idiootteja löytyy.

Heh, odotamme innolla että joku sopiva investointipankki tekee rahaston "sijoitusautot" :).


JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 12.09.22 - klo:22:44
Heh, odotamme innolla että joku sopiva investointipankki tekee rahaston "sijoitusautot" :).
Juurikin näin. Kun pankkiiriliikkeet julkaisee rahaston tavallisille pulliaisille, niin lienee suurimmat tuotot on jo kääritty institutionaalisten sijoittajien toimesta, ja nyt pitää saada laajennettua pohjaa.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Antore

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 13.09.22 - klo:17:14
Juurikin näin. Kun pankkiiriliikkeet julkaisee rahaston tavallisille pulliaisille, niin lienee suurimmat tuotot on jo kääritty institutionaalisten sijoittajien toimesta, ja nyt pitää saada laajennettua pohjaa.

Toivottavasti ymmärsit vastanneesi vitsiin. Valitettavasti minä en ainakaan enää pysty tunnistamaan kuka täällä kirjoittelee psykoosissa, huumorilla tai ihan oikeasti allekirjoittaa idioottimaisia ajatuksiaan.

jt

Täällähän on ihan asiallista kirjoittelua ilmiöstä nimeltä "flippaus", ehkäpä yhtä nimimerkkiä lukuunottamatta. Ilmiötä on toki ruokkinut inflatorinen hintojen kehitys, kustannukset nousevat ja kauppa sovittu hintaan X, ja samaan aikaan kuin vaihtarinkin arvo laskee, periaatteessa reaalinen maksettu hinta laskee. Tämän on huomannut jopa käytettyjen markkinoilla polttomoottoriautoissa myös, halutuissa segmenteissä.

Toinen "flippausta" ruokkiva ilmiö ovat sähköautojen hankkimiseen suunnatut tuet jotka vääristävät markkinoita. Esimerkki Saksasta jossa ns. bulvaanin nimeen ostetaan auto, jota pidetään hankintatukien vaatima minimimäärä ja myydään sitten, vaikkapa ulkomaille missä vastaava tukea ei ole. Samalla kun sähköautot yleistyvät, ei voi loputtomiin pitää perusteltuina maksaa tuhansien eurojen hankintatukia, joten nämä tuet poistuvat ennemmin tai myöhemmin, joka voi nostaa hieman reaalista hintatasoa. Toki kuten yleistä, osa tuesta menee autonvalmistajan/myyntiketjun pussiin.

Siinä vaiheessa kun saadaan ns "urut auki" tuotantoketjussa, jäävät viimeiset ilmiöstä innostuneet puille paljaille, kun tuleekin se perinteinen arvonkehityskäyrä, jossa auton valuessa ulos hallista, arvo tipahtaa siinä samalla tuhansia euroja.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pipo1

En usko että vielä moneen vuoteen tarjonta tulee vastaamaan kysyntää eli urut pysynee kiinni hyvin pitkään ja hintataso varsin hurjana.

Kilu7

"31 sähköautoa jättitestissä: vain 10 yltää kesälläkään luvattuun toimintamatkaan."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/349a68be-f496-4912-852a-289f462421db






tet

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 18.09.22 - klo:17:39
"31 sähköautoa jättitestissä: vain 10 yltää kesälläkään luvattuun toimintamatkaan."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/349a68be-f496-4912-852a-289f462421db

Mistä noita toimintamatkalupauksia oikein löytää? Minulle ei ole vielä yksikään autonvalmistaja luvannut mitään toimintamatkaa. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Antore

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.09.22 - klo:18:14
Mistä noita toimintamatkalupauksia oikein löytää? Minulle ei ole vielä yksikään autonvalmistaja luvannut mitään toimintamatkaa. ;)

Eikä pidä luvatakaan. Vaikea tajuta miksi kuluttajat, eikä näköjään mediakaan ymmärrä, että autojen kulutukselle on mittaustapa jota kutstuaan WLTP-mittaustavaksi. Noissa tämän testin olosuhteissa moni auto pääsee minusta aika hienosti lähelle WLTP-mittausten lukemia. WLTP-mittaus kun tehdään 23 asteen lämpötilassa (linkki alla).
Mutta ilmeisesti auton lataaminen koetaan edelleen jotenkin kauhean vaikeaksi manööveriksi. On se käyttövoima mikä tahansa, niin silloin kun se loppuu niin sitä saa lisää tankkaamalla tai lataamalla.

Milloin olette viimeksi nähneet vastaavan testin, jossa polttomoottoriautoilla ajetaan vastaava lenkki ja kulutuksia verrataan ilmoitettuihin WLTP-mittauksilla saatuihin kulutuksiin? En ole minäkään. Mutta ihan mutulla, suurin osa autoista ylittäisi ilmoitetun kulutuslukeman.


https://www.electrive.com/2022/05/23/how-wltp-range-is-really-calculated/

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy