Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Sped - 31.08.22 - klo:13:11
Jos vastasit tuolla minun kommenttiini, niin missään kohdassa ei ollut kyse tekniikan laadusta tai akkukapasiteetin laadusta tai siitä, että onko Tesla punainen vaate vai ei...

HYVIN yksinkertaisesti sanoin, että sisä- että ulkopuolen laadun (materiaalit, kestävyys, kokoonpanoviat) perusteella Tesla ei ole premium-brändi. Ei nyt viedä tätä keskustelua muille raiteille ulisten.
Jos sinulle joku materiaali on laatua, niin jollekin toiselle voi olla joku toinen materiaali sitä. En itsekään pidä näitä keinonahkoja oikein missään arvossa, mutta joku taasen ei halua aitoa nahkaa. Ei näiden yksityiskohtien perusteella mitään brändien premium-statusta voi määritellä. Kokonaisuutta tässä on katsottava.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 31.08.22 - klo:13:37
Siitä olen samaa mieltä, että 2040 voi olla joku täysin uusi merkki nousemassa huipulle. Toivottavasti se ei tule ainakaan Kiinasta.

Toivottavasti niin mutta todennäköisesti ei, pelkään pahoin että  kiinalaiset ottavat suuren osan sähköautojen markkinoista  haltuunsa. Nyt ovat lähiaikoina tuomassa vehkeitään Euroopassa  esille ja siitä se vöyrytys lähtee, hinta edellä.

Ja kun täällä paljon puhutaan laadusta niin se on substantiivi,  ei adjektiivi. Eli laatu ei kerro tuotteen hyvyydestä  mitään, hyvä tai huono laatu kylläkin.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 31.08.22 - klo:16:59
Toivottavasti niin mutta todennäköisesti ei, pelkään pahoin että  kiinalaiset ottavat suuren osan sähköautojen markkinoista  haltuunsa. Nyt ovat lähiaikoina tuomassa vehkeitään Euroopassa  esille ja siitä se vöyrytys lähtee, hinta edellä.
On tuo täysin mahdollista. Päättäjien kuuluisi herätä jo viimein tilanteeseen ja padota Kiinaan vuotavat rahavirrat.

Kilu7

Ensin kiinalaiset varasti tietoa, sitten ostivat kopiotavat tavarat ja nyt sitten ostavat firmat. Volvo hyvä esimerkki. Taisi kiinalainen keksiminen jäädä kommunismin jalkoihin. Nyt sitten varastetaan tai ostetaan verirahoilla tieto itselle, jota orjat tekee.

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 31.08.22 - klo:13:37
Siitä olen samaa mieltä, että 2040 voi olla joku täysin uusi merkki nousemassa huipulle. Toivottavasti se ei tule ainakaan Kiinasta.
Ei tarvi odottaa vuoteen 2040 (tai se "2040" on jo nyt). Jo nyt Kiinasta on tullut useita sähköautomerkkejä joista osaa jo myydään Euroopassa. Mainita voi vaikkapa NIO:n ja Xpengin. MG taasen on vähän "edullisemman" sektorin tuote.

Olen istunut itse sekä Teslan 3 ja S malleissa että myös XPengin P5 ja P7 malleissa (liikkuvan Xpengin kyydissä en ole ollut). Kyseessä ei ole mikään "Kiina-halppis" vaan auto/mallit on positioitu kenties juuri Teslaa vastaan, ollen tietyissä asioissa juuri pikkusen parempi, eli enempi "premium". Jopa kahvat näyttävät samalta, mutta toimivat kenties hiukan fixummin.

Tähän voisi todeta että materiaalivalinnoilta ja täysin subjektiiviselta laatutuntumalta Xpengin mallit ohittavat Teslan 3:sen. Sitä miten ne ajo-ominaisuudet, no siihen en osaa sanoa mitään, samoin onko nitinöitä ja natinoita ja mikä on melutaso.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Minä en tule ikinä ostamaan kiinalaista autoa. Muutenkin boikotoin kaikkea Kiinassa tehtyä. Tietenkään en voi välttää niitä kokonaan, koska siellä tehdään niin paljon komponentteja, mutta selviä Kiinassa tehtyä kokonaisia tuotteita en osta.

Minulla ei ole mitään USA:ta, Koreaa tai Japania vastaan, mutta on vaikea kuvitella, että hankkisin muun kuin eurooppalaisen auton. Pitää vetää sen verran kotiin päin.

Tällä hetkellä olen tosin niin tyytyväinen Saksassa tehtyyn espanjalaiseen Cupraani, ettei ole pienintäkään autonvaihtohalua.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Sped

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 31.08.22 - klo:13:40
Jos sinulle joku materiaali on laatua, niin jollekin toiselle voi olla joku toinen materiaali sitä. En itsekään pidä näitä keinonahkoja oikein missään arvossa, mutta joku taasen ei halua aitoa nahkaa. Ei näiden yksityiskohtien perusteella mitään brändien premium-statusta voi määritellä. Kokonaisuutta tässä on katsottava.

Ilman muuta kokonaisuutta onkin katsottava. Siksi suluissa olevassa kolmen esimerkin listauksessa on enemmän kuin yksi esimerkki.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Vastarakki

Mä harkitsin ja halusin Polestaria, mutta se kiinalaisuus häiritsi. Lähetin niille sähköpostia ja kyselin vähän vastuullisuusasioista, uiguureista ja orjista. Vastaus ei vakuuttanut.

"Hi! I'm considering Polestar for my next EV. Does Polestar have credible reports that your factories or suppliers in China do not use or uyghyr labour or other minorities that are persecuted by the Chinese government? What about Polestar's battery materials? Are they sourced from Africa (eg. Congo) or elsewhere?"

Ja vastasivat...

"Hi, we're excited to hear that you're considering a Polestar car! Polestar does not tolerate any violation of human rights. We have a comprehensive due diligence process to prevent abuse, and we set strict requirements for business partners and suppliers, as outlined in our code of business conduct to mandate strict ethical business practices throughout the entire supply chain.

The cobalt in our batteries is primarily mined in the Democratic Republic of Congo or comes from recycled sources. As materials traceability is a key enabler of supply chain transparency, we’ve partnered up with Circulor, a traceability-as-a-service provider, to use blockchain technology to trace the origins of the cobalt used in Polestar 2 throughout the entire supply chain.

More information is available in our dedicated Sustainability Report at polestar.com/sustainability. You can also find more details in the Modern Slavery Statement (https://www.polestar.com/dato-assets/11286/1625231407-polestarmodernslaverystatement2021.pdf) on our website.

Kind regards,
Christian
Polestar
"

Tuo niiden vastuullisuusraportti ja orjuudenvastainen lausunto on niiden sisäisiä papereita. Kumpaakaan ei ole ulkopuolinen toimija vahvistanut. Käytännössä toimari on luvannut, että hänen kiinalaisfirmansa ei käytä uiguureja tai orjia. Minä sitten vastasin niille, että olen kasvissyöjä, mutta söin toissapäivänä lihamakkaraa. Pidän molempia lupauksia yhtä pitävinä.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 31.08.22 - klo:13:40
Jos sinulle joku materiaali on laatua, niin jollekin toiselle voi olla joku toinen materiaali sitä. En itsekään pidä näitä keinonahkoja oikein missään arvossa, mutta joku taasen ei halua aitoa nahkaa. Ei näiden yksityiskohtien perusteella mitään brändien premium-statusta voi määritellä. Kokonaisuutta tässä on katsottava.
Jotta saataisiin keskustelu takaisin raiteille: Tesla on hinnoittelulla asemoinut itsensä Premium-luokan autoksi, mutta laatuvaikutelma ei vastaa hinnoittelua. Kaikki tyytyväisiä?

dwntime

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 01.09.22 - klo:09:56
Jotta saataisiin keskustelu takaisin raiteille: Tesla on hinnoittelulla asemoinut itsensä Premium-luokan autoksi, mutta laatuvaikutelma ei vastaa hinnoittelua. Kaikki tyytyväisiä?

Millä tavalla? Eikö tuo ole samaa hintaluokkaa kuin kaikki muutkin? Vokkelosta saa pulittaa saman jos haluat about samat varusteet jne. Korealaiset ja muut lähestyvät myös hintatasoltaan premium tasoa.

Ehkä tässä pitäisi enemmänkin päivittää sitä premium hinnoittelun tasoa. Sähköautot lähestulkoon jokainen asemoituu tuonne premium luokkaan jos puhtaasti hintaa katsotaan. Akusto ja elektroniikka maksaa, sille ei voi mitään.
60 000â,¬ perhekokoluokan sähköauto on tällä hetkellä aivan arkipäivää eikä suurin osa tuon hintaluokan sähköautoista ole premium autoja nähnytkään. Sen kanssa on nyt vain elettävä kun tilanne maailmalla on mitä on.

Onneksi vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa on paljon ja Teslaa ei tarvitse ostaa jos ei halua. Muitakin löytyy, tosin joutuu vain odottelemaan vuoden tai ylikin.

Sped

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 01.09.22 - klo:09:56
Jotta saataisiin keskustelu takaisin raiteille: Tesla on hinnoittelulla asemoinut itsensä Premium-luokan autoksi, mutta laatuvaikutelma ei vastaa hinnoittelua. Kaikki tyytyväisiä?

Kyllä, kiitos! :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

tgotj

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.09.22 - klo:10:22
Millä tavalla? Eikö tuo ole samaa hintaluokkaa kuin kaikki muutkin? Vokkelosta saa pulittaa saman jos haluat about samat varusteet jne. Korealaiset ja muut lähestyvät myös hintatasoltaan premium tasoa.

Ehkä tässä pitäisi enemmänkin päivittää sitä premium hinnoittelun tasoa. Sähköautot lähestulkoon jokainen asemoituu tuonne premium luokkaan jos puhtaasti hintaa katsotaan. Akusto ja elektroniikka maksaa, sille ei voi mitään.
60 000â,¬ perhekokoluokan sähköauto on tällä hetkellä aivan arkipäivää eikä suurin osa tuon hintaluokan sähköautoista ole premium autoja nähnytkään. Sen kanssa on nyt vain elettävä kun tilanne maailmalla on mitä on.

Onneksi vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa on paljon ja Teslaa ei tarvitse ostaa jos ei halua. Muitakin löytyy, tosin joutuu vain odottelemaan vuoden tai ylikin.
Teslalla 3 lienee perheluokan sedan? Sen hinnat alkaen ovat pitkälti yli 10k enemmän kuin Volkkarilla, Subbella, Toyotalla, Cupralla, Hyundailla...

dwntime

#192
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 01.09.22 - klo:10:29
Teslalla 3 lienee perheluokan sedan? Sen hinnat alkaen ovat pitkälti yli 10k enemmän kuin Volkkarilla, Subbella, Toyotalla, Cupralla, Hyundailla...

A4 kokoinen auto, mihin vertaat Volkkarilla? ID3 ja Cupra ovat small hatchback segmentissä, ID4 ja ID5 ovat vertailukelpoiset parit koska VW:llä ei ole VIELÃ,,KÃ,,Ã,,N perheluokan sedania.
ID4 / 5 takavetoiset mallit kulina lähtee 52tâ,¬ / 54tâ,¬. Hyundai Ioniq 5 takaveto Style 52tâ,¬. Tesla 3 RWD 53990â,¬. Kyllä nuo minusta näyttää ihan linjassaan olevan.
Nelivetoa jos halajaa niin about samoilla suhteilla mennään IDx vs. Model 3.

Siitä olen samaa mieltä, että Model Y hinnoitelu on karannut ja siinä näkyy crossover / SUV kiima, mutta mikäpäs se myyjällä kun kauppa silti käy. Itse en maksaisi tuota hintalisää, mutta jos Model 3:sta katsotaan puhtaasti, niin siinä on minusta hinta-laatu-tehosuhde ihan oikein kilpailuun verrattuna.

Jos Teslalta katsotaan oikeasti siinä premium hintaluokassa olevia autoja, kuten Model S plaid ja Model X. Niissä ei todellakaan laatuvaikutelma ja yleinen laatu vastaa sitä mitä 140tâ,¬ autolta odottaisi. Mutta nämä koko kansan mallit pärjää mielestäni ihan hyvin, ja kestää vertailun millä tahansa mittarilla.
Ongelma näyttää edelleen yleisemmin olevan se, että autot mitkä tulevat USA:sta, niissä laatu vaihtelee erittäin paljon. MIC ja MIG autojen laatu on kertaluokkaa parempi ja niissä jopa ilmeisesti maalitkin pysyy harjapesunkin jälkeen :)

Pingu

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.09.22 - klo:11:04
A4 kokoinen auto, mihin vertaat Volkkarilla? ID3 ja Cupra ovat small hatchback segmentissä, ID4 ja ID5 ovat vertailukelpoiset parit koska VW:llä ei ole VIELÃ,,KÃ,,Ã,,N perheluokan sedania.
ID4 / 5 takavetoiset mallit kulina lähtee 52tâ,¬ / 54tâ,¬. Hyundai Ioniq 5 takaveto Style 52tâ,¬. Tesla 3 RWD 53990â,¬. Kyllä nuo minusta näyttää ihan linjassaan olevan.
Nelivetoa jos halajaa niin about samoilla suhteilla mennään IDx vs. Model 3.



Tuntuu siltä että nämä segmentitkin alkaa kaivata päivitystä. Jos katsotaan sisätiloja, Cupraa ja ID3:a on aika vaikea laittaa small hatchback-osastolle Polon kanssa, kun takamatkustajalla taitaa olla yhtä paljon/enemmän tilaa kuin Passatissa ja Model 3:ssa.

tgotj

Kyllä sisätiloiltaan käsittääkseni iD3 ja Born ovat samassa segmentissä Model 3 kanssa. iD4 puolestaan selkeästi katumaasturina vähän eri segmentin auto, vaikka sisätilat samaa kokoluokkaa (vähän isommat ymmärtääkseni) ovatkin.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 01.09.22 - klo:11:32
Tuntuu siltä että nämä segmentitkin alkaa kaivata päivitystä. Jos katsotaan sisätiloja, Cupraa ja ID3:a on aika vaikea laittaa small hatchback-osastolle Polon kanssa, kun takamatkustajalla taitaa olla yhtä paljon/enemmän tilaa kuin Passatissa ja Model 3:ssa.

Totta, akselivälihän näissä on julmettu kun renkaat on aivan auton päädyissä. Joten siinä mielessä small hatchback segmentti ei ole kyllä oikea.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 01.09.22 - klo:11:33
Kyllä sisätiloiltaan käsittääkseni iD3 ja Born ovat samassa segmentissä Model 3 kanssa. iD4 puolestaan selkeästi katumaasturina vähän eri segmentin auto, vaikka sisätilat samaa kokoluokkaa (vähän isommat ymmärtääkseni) ovatkin.

Ã,,lä nyt perusta käsityksiin asioita. Faktojahan tässä katsos kaivataan :

ID 3

Pituus   4261 mm
Leveys   1809 mm
Korkeus   1568 mm
Akseliväli   2770 mm

Model 3

Pituus   4 694 mm
Leveys   1 849 mm
Korkeus   1 443 mm
Akseliväli   2 875 mm

Akselivälissä on 10cm ero ja pituudessa yli 40cm niin kyllä nuo on aika KAUKANA toisistaan.

Vertailun vuoksi ID4

Pituus   4584 mm
Leveys   1852 mm
Korkeus   1631 mm
Akseliväli   2771 mm

Zarhan

Ihan mielenkiinnosta, onko ihan perinteiset farkkuperälliset autot tosiaan jotain menneen talven lumia? Tuntuu että sähköautoissakaan moista tunnu löytyvän yhdeltäkään valmistajalta. Tarkoitan ihan B-segmentin autoa farkkuperällä, eli sarjaa Ibiza ST, Fabia Scout ja vastaavat (joita toki ei niitäkään enää uutena saa).

Joku Renault Zoe osuu aika lähelle - jos sen saisi vähän pidemmällä perällä niin voisi vaikka ostaa pois. ID.2:sta on kovasti huhuja että siitä tulisi joku pikkufarkku, mutta taitaa sekin olla vain tylsä crossover.

dwntime

Ilmeisesti on mutta ei taida olla sähköistymisen tuoma muutos vaan ollut jo ihan yleisesti suunta noihin SUV / crossover autoihin.

VW:a tulossa Aero conceptina kulkeva sähköinen sedan josta on myös huhuttu farkkuversiota. Ja Porschelta löytyy Taycan cross turismo joka on "farkkuperäinen" urheiluauto. Siinäpä ne vaihtoehdot taitaa olla.
Toki, Kiina on sitten oma lukunsa, sieltähän voi tulla vaikka ja mitä vielä. Ainakin Kiinan markkinoilla on myynnissä jos minkälaista sähköautoa aina kolmipyöräisistä isoihin mörssäreihin.

jalauros

Jos oikein muistan niin farkkujen osuus globaalista markkinasta on 3%. Minivan tappoi farkut ja SUV minivanin.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 01.09.22 - klo:12:01
Jos oikein muistan niin farkkujen osuus globaalista markkinasta on 3%. Minivan tappoi farkut ja SUV minivanin.

Joo, niin se valitettavasti taitaa olla. Lähinnä tosiaan voisi olla kivaa jos olisi edullinen (polttiksissa < 20k, sähköissä < 30k), perästä venytetty pikkuauto mihin mahtuisi tarvittaessa suht mukavasti tavaraa. Takapenkin tilavuudella niin paljoa merkitystä ole.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 01.09.22 - klo:12:09
Joo, niin se valitettavasti taitaa olla. Lähinnä tosiaan voisi olla kivaa jos olisi edullinen (polttiksissa < 20k, sähköissä < 30k), perästä venytetty pikkuauto mihin mahtuisi tarvittaessa suht mukavasti tavaraa. Takapenkin tilavuudella niin paljoa merkitystä ole.
Born/ID.3 olisivat tosi passeleita, jos ne saisi myös farkkuperällä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

saq

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.09.22 - klo:11:40
Ã,,lä nyt perusta käsityksiin asioita. Faktojahan tässä katsos kaivataan :

ID 3

Pituus   4261 mm
Leveys   1809 mm
Korkeus   1568 mm
Akseliväli   2770 mm

Model 3

Pituus   4 694 mm
Leveys   1 849 mm
Korkeus   1 443 mm
Akseliväli   2 875 mm

Akselivälissä on 10cm ero ja pituudessa yli 40cm niin kyllä nuo on aika KAUKANA toisistaan.

Vertailun vuoksi ID4

Pituus   4584 mm
Leveys   1852 mm
Korkeus   1631 mm
Akseliväli   2771 mm

Katsot vain pituutta. Pitäisikö verrata myös korkeutta? Olisiko kuitenkin Model Y parempi vertailukohta ID4:lle?

Pelkät ulkomitat ei kaikkea kerro, joillekin merkitsee sisätilat enemmän.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Vastarakki

Mulle tärkeä mitta on etupenkin selkänojasta peräkontin sisäreunaan, koska kuljetan fillaria auton sisällä. ID3:een mahtuu XL-kokoinen maastopyörä pelkästään eturengas irroittamalla. Golfiin ja A3:een ei, että sen verran se tyhjä etutila tuo lisää vetoisuutta. Tesla 3:een pyörän taiteilu voisi olla melko ikävää. ID:n takapenkit ovat myös huomattavasti Golfia tilavammat. Farkkuperäinen ID3 koukulla olisi täydellinen auto mulle.

Model Y:ssä on sisätilaa enemmän kuin ID4:ssä. Takakontissa on mahtava pienen uima-altaan kokoinen salaluukku, johon mahtuu älyttömästi roinaa. Kontti on muutenkin syvempi kuin ID4:ssä. Tähän päälle tietysti vielä etusäilytystila. Karvalakkimalli metallivärillä ja talvirenkailla näytti olevan 65 000 euroa. Melko kallista.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: saq - 01.09.22 - klo:13:31
Katsot vain pituutta. Pitäisikö verrata myös korkeutta? Olisiko kuitenkin Model Y parempi vertailukohta ID4:lle?

Pelkät ulkomitat ei kaikkea kerro, joillekin merkitsee sisätilat enemmän.


En kyllä mielestäni katso. Eikö akseliväli, jonka otin yhdeksi mittariksi, ole yksi aika tehokas indikaattori myös sisätilojen väljyyden osalta? Korkeushan ei juuri kerro mitään. Toisessa autossa on kokonaiskorkeus 140cm josta maavara 10cm ja pohjan korkeus 10cm jolloin efektiivinen sisäkorkeus on 120cm.
Toisessa autossa korkeus 160cm josta maavara 18cm ja jos pohjan korkeus on sama 10cm, jää efektiiviseksi korkeudeksi 132cm.
Eli optimitilanteessa korkeutta on 12cm enemmän. Korkeushan ei tuo varsinaisesti lisätilaa muuta kuin ylöspäin, jolloin siitä hyötyvät vain pitkät ihmiset. Jos jalkatilaa on vähemmän tai auto on kapeampi niin eipä tuolla mitään iloa ole.
Sitten jos autoa aletaan käyttämään pakettiautona niin sitten myös korkeus alkaa näytellä jo merkittävää osaa.

Kuten jo kirjoitin aiemmin että Model Y on kokonsa puolesta (korkeuden) lähempi vertailukohta ID4:lle koska molemmat nyt on SUV tyyppisiä autoja. Ja siihen vertailuun Model Y on minusta melkoisen kalliiksi hinnoiteltu. Mutta kun VW:llä ei ole sähköistä sedania A4 kokoluokassa eikä ID3 ole saman kokoluokan auto vaikka siihen olisi millaisia tosielämän mittareita käytössä, niin pakko on käytännössä sitten myös M3:sta vertailla tuohon ID4:een.

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 01.09.22 - klo:13:59
Mulle tärkeä mitta on etupenkin selkänojasta peräkontin sisäreunaan, koska kuljetan fillaria auton sisällä. ID3:een mahtuu XL-kokoinen maastopyörä pelkästään eturengas irroittamalla. Golfiin ja A3:een ei, että sen verran se tyhjä etutila tuo lisää vetoisuutta. Tesla 3:een pyörän taiteilu voisi olla melko ikävää. ID:n takapenkit ovat myös huomattavasti Golfia tilavammat. Farkkuperäinen ID3 koukulla olisi täydellinen auto mulle.

Näin varmasti on. Korkeus on tuossa se helpottava tekijä. ID3 on hatchback ja Model 3 on sedan. Pyörän kuljetus on oma tapauksensa mutta jos autoja arvioidaan normaalikäytön mukaan. Eli perheautona johon on tarkoitus saada 2 aikuista +2 lasta ja matkatavarat. ID3 peräkontti on Golf tasoa korkeintaan. Model 3 takakonttia rajoittaa korkeus.

Kuitenkin tuo, ehkä tarkoituksellakin tehty, heitto Teslan kalleudesta vs muut merkit ei ole paikkansa pitävä jos verrataan vastaavan kokoluokan autoihin.

jt

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 01.09.22 - klo:13:59
Model Y:ssä on sisätilaa enemmän kuin ID4:ssä. Takakontissa on mahtava pienen uima-altaan kokoinen salaluukku, johon mahtuu älyttömästi roinaa. Kontti on muutenkin syvempi kuin ID4:ssä. Tähän päälle tietysti vielä etusäilytystila. Karvalakkimalli metallivärillä ja talvirenkailla näytti olevan 65 000 euroa. Melko kallista.
Suuren tilan lisäksi arvioitaessa tavaransiirtokapasiteettia, kannattaa huomioida myös kantavuus. Joissakin sähköautojen varianteissa voi olla tiloihin verrattuna yllättävän rajattu kantavuus. Siihen kun laitat 5xhlö, tavarat, pyörät, boxit, voi mennä yli että heilahtaa, jos siis edes koukkua tai kattotelineitä saa, täyssähköissä rajoitteita myös noiden suhteen mallista riippuen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.09.22 - klo:11:53
Ilmeisesti on mutta ei taida olla sähköistymisen tuoma muutos vaan ollut jo ihan yleisesti suunta noihin SUV / crossover autoihin.

VW:a tulossa Aero conceptina kulkeva sähköinen sedan josta on myös huhuttu farkkuversiota. Ja Porschelta löytyy Taycan cross turismo joka on "farkkuperäinen" urheiluauto. Siinäpä ne vaihtoehdot taitaa olla.
Toki, Kiina on sitten oma lukunsa, sieltähän voi tulla vaikka ja mitä vielä. Ainakin Kiinan markkinoilla on myynnissä jos minkälaista sähköautoa aina kolmipyöräisistä isoihin mörssäreihin.
MG 5 on ihan farkku, mutta se tuleekin Kiinasta. Myynnissä jo Ruotsissa: https://www.mgmotor.eu/sv-SE/model/mg5. Privaleasing standardimallilla (10k kilsat/vuosi) alkaen n. 320e.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: jt - 02.09.22 - klo:00:03
MG 5 on ihan farkku, mutta se tuleekin Kiinasta. Myynnissä jo Ruotsissa: https://www.mgmotor.eu/sv-SE/model/mg5. Privaleasing standardimallilla (10k kilsat/vuosi) alkaen n. 320e.

Joo, mutta ei toikaan ihan "pikkuinen" ole kun pituutta kuitenkin 460 cm ja leveyttäkin 180. Toki autot on kasvaneet vuosien varrella, mutta ei tuossa moottorikaan nyt hirveästi voi tilaa viedä.

Täytyy ihmetellä kyllä, Ibiza ST on 423 cm pitkä ja silti 430 litran tavaratila, tuo on melkein puoli metriä pidempi ja silti vain 479 litraa.

Täytyy todeta että houkuttelevan oloinen kyllä, mutta taitaa kyllä hinta olla oikeasti ~35k:n paikkeilla vaikka https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/76bca3de-3af7-4444-bf24-93d1bd4dad01 näemmä puhuu jopa että veroton hinta olisi alle sen 30k...

tgotj

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.09.22 - klo:14:14

En kyllä mielestäni katso. Eikö akseliväli, jonka otin yhdeksi mittariksi, ole yksi aika tehokas indikaattori myös sisätilojen väljyyden osalta?


Kuitenkin tuo, ehkä tarkoituksellakin tehty, heitto Teslan kalleudesta vs muut merkit ei ole paikkansa pitävä jos verrataan vastaavan kokoluokan autoihin.
Ei se akseliväli välttämättä kerro sisätiloista hirveästi. Oma käsitys juontaa nimenomaan täälläkin keskusteltuihin autojen sisämittoihin. Jos vertaillaan ulkomittoja niin imo silloin ollaan ns miehuuden jatke -tasolla. Sisätilat määräävät käyttötarkoituksen ja sitä kautta kokoluokan paremmin. Ja niillä mitattuna M3 ja iD3 ovat samassa kokoluokassa. ID4 sitten MY kanssa samaa settiä. Jolloin puhutaan luokkaa 10kâ,¬ olevasta hintaerosta kummassakin kokoluokassa ymmärtääkseni.

Miksi edes heittelisin tarkoituksellisesti viestiä Teslan kalleudesta? Mikä olisi motiivi moiseen? Faktat faktoina ja sillä selvä.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 02.09.22 - klo:09:01
Ei se akseliväli välttämättä kerro sisätiloista hirveästi.

No kerrotko sitten mikä kertoo? Mutu, fiilis, silmämääräinen arvio? Akseliväli muun muassa on ihan hyvä ja vertailukelpoinen mitta siitä miten sisätiloja voidaan käyttää. Se miten valmistaja sen hyödyntää on sitten ihan toinen juttu. Mutta edelleen, jos autoissa on kokoeroa luokkaa melkoisesti ihan numeroidenkin valossa niin en kyllä edelleenkään vertaile ID3 ja M3 samassa kategoriassa. Ne on eri kokoluokan autoja ihan jokaisessa suhteessa ja piste.
Maalitolppiahan voidaan siirrellä miten halutaan omien mieltymysten ja mielipiteiden tueksi, mutta ei muuttamaan mustaa valkoiseksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy