Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

Vastarakki

Pienillä kulutuksilla sä kyllä ajelet aina vaan. Mun kesän keskikulutus on nyt seka-ajossa 15,5. Meinaa kai siis noin 65 kilsaa tunnissa lisää potkua.

teräksenharmaa

Suomessa on taas ajeltu kulutustestejä. Parhaat ranget oli Teslan MS Ravenilla 613/841/990 km (moottoritie/maantie/kaupunki).

https://youtu.be/h4mAFABybws

future

”Kesä 2022 on ehdottomasti kaikkien aikojen sähköautokesä Suomessa. Toki autokannan uudistumisen ja sitä kautta tieliikenteen päästöjen vähentämisen matka on pitkä, sillä onhan autokantamme yksi Euroopan vanhimmista. Tämän kesän aikana tehdyistä K-Auton asiakastilauksista jo miltei puolet on ollut täyssähköautoja. Täyssähköautoissa kasvua viime kesään verrattuna on yli 30 %. Suomalaiset ovat selkeästi ottaneet omakseen Volkswagenin täyssähköautomalliston, joka on jälleen Suomen ostetuin sähköautomerkki uusien henkilöautojen rekisteröintitilastoissa”, Keskon autokaupan toimialajohtaja Matti Virtanen kiteyttää.
ID.4 Pro Performance FL -23

Pihistelijä

Mihin se ”Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä” ketju on hävinnyt?

Olen käynyt tällä viikolla Espoon toimistolla töissä. Itse asun Päijät-Hämeessä. Onhan Hämeessäkin sähköautoja, mutta kyllä huomaa PK-seudulla, että niitä on paljon enemmän suhteessa muihin autoihin. Voisi jopa sanoa, että ovat lyöneet läpi.

Mukava ajaa sähköautolla kehätien ruuhkissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Antore

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.08.22 - klo:21:47
Mihin se ”Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä” ketju on hävinnyt?

Olen käynyt tällä viikolla Espoon toimistolla töissä. Itse asun Päijät-Hämeessä. Onhan Hämeessäkin sähköautoja, mutta kyllä huomaa PK-seudulla, että niitä on paljon enemmän suhteessa muihin autoihin. Voisi jopa sanoa, että ovat lyöneet läpi.

Mukava ajaa sähköautolla kehätien ruuhkissa.

Toivottavasti ketju on oikeasti hävinnyt pysyvästi. Ja ihan vaan kahden diesel-jäärän puolesta tätä toivon. Vaikka nickien takana kirjoitellaankin, niin joku raja on myötähäpeälläkin.

Valhalla

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.08.22 - klo:21:47
Mihin se ”Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä” ketju on hävinnyt?

Olen käynyt tällä viikolla Espoon toimistolla töissä. Itse asun Päijät-Hämeessä. Onhan Hämeessäkin sähköautoja, mutta kyllä huomaa PK-seudulla, että niitä on paljon enemmän suhteessa muihin autoihin. Voisi jopa sanoa, että ovat lyöneet läpi.

Mukava ajaa sähköautolla kehätien ruuhkissa.

Hyvä että hävisi. Siellä alettiin syöttämään sen verran hiekkaa laatikon reunalla, että varmaan meni jäähylle säie muutamine keskustelijoineen - jollei, niin kohta p*askovat tämänkin säikeen.

Asiaan:
Mäkin käväsin jo toistamiseen tälle vuodelle toimistolla Espoossa ja ainoastaan ohimennessä ilmaiseksi ladatakseni.
Täysin samaa mieltä tuosta ajokokemuksesta kehillä, melko lepposaa. En sitten tiedä, että oonko vihdoinkin osannu löysätä itse pipoa ja ajella vaan lepposemmin.
It's better to burn out than fade away

jt

Lieneekö lataus topikin aiheen piirissä?

https://www.is.fi/autot/art-2000008803239.html
Epä­selvyydet lataus­järjestyksestä saivat ruotsalaiset sähkö­autoilijat turvautumaan nyrkkeihin
Tukholman pohjoispuolella sanat eivät enää riittäneet, kun sähköautoilijat ryhtyivät jakamaan latausvuoroja


Mitä on katsellut useita latauspaikkoja, niin useinkaan ei kyllä ole mietitty miten niihin oikein jonotetaan. Erityisesti parkkipaikoille pykätyt latauspisteet.

Tanskan reissulla näin huoltoaseman reunalla rivin latauspisteitä missä jonotus toimi ihan hyvin. Latauspisteet olivat järkevästi pihan reunalla ja edessä oli runsaasti tilaa ilman parkkiruutuja, niin energiannälkäiset matkalaiset laittoivat autonsa edessä olevan pisteen kohdalle jonoon, useampi auto oli siis vierekkäin kun pisteitäkin oli jono siinä laidalla. Silti jonotus toimi ihan ok mitä sivusta seurasi.

Ehkäpä jatkossa pihat pitää suunnitella niin, ainakin suosituissa paikoissa, tyyliin kuten huoltoasemien tankkauspisteet, tai selvä jono josta pääsee yhdestä paikkaa sisään kentälle ja toisesta ulos ja ehkäpä portti eteen ja kiinni jos täyttä. Tai sitten lisää latauspisteitä ihan radikaalisti, kun nykyinen osuus autokannasta on kuitenkin sen verran pieni vielä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: jt - 18.08.22 - klo:23:48
Mitä on katsellut useita latauspaikkoja, niin useinkaan ei kyllä ole mietitty miten niihin oikein jonotetaan. Erityisesti parkkipaikoille pykätyt latauspisteet.

Kuten joskus totesin, tämä olisi se kohta missä niistä ärsyttävistä mobiilisovelluksista voisi olla hyötyä. Toteat että haluat ladata paikassa X ja navi sanoo että olen siellä puolen tunnin päästä, joten varaat itsellesi latausvuoron. Tarkka logiikka on tietysti mietittävä, mutta koska nykytilanteessa voi käydä niin että "vapaan" laturin vie joku joka on tullut paikalle minuuttia aiemmin tai "täysi" laturi saattaa todellisessa vapautua samantien jos vain jaksat odottaa puoli minuuttia, niin tässä olisi käyttöä. Minimi olisi jonkin sortin näkymä siihen että kuinka täynnä latauksessa olevat autot ovat (eli ovatko ihan kohta lähdössä) ja tieto jonottajien määrästä.

Mitään teknistä estettä tälle ei olisi. No-showsta toki veloitettaisiin jotakin.

Molle

#128
Lainaus käyttäjältä: Valhalla - 18.08.22 - klo:22:02oonko vihdoinkin osannu löysätä itse pipoa ja ajella vaan lepposemmin.

Samaa huomasin itsekin hiljattaisen Lapin reissun aikana. Mikäs siinä adaptiivisen vakkarin ja kaista-avustimen kanssa körötellessä, kun pystyy vähän maisemiakin ihailemaan.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

Sped

Lainaus käyttäjältä: Antore - 18.08.22 - klo:22:02
Toivottavasti ketju on oikeasti hävinnyt pysyvästi. Ja ihan vaan kahden diesel-jäärän puolesta tätä toivon. Vaikka nickien takana kirjoitellaankin, niin joku raja on myötähäpeälläkin.

Oli kyllä melkoista keskustelua, toki siihen kahden dieseljäärän kanssa tarvittiin myös kaksi sähköjäärää :D Hyvä, että poistui!
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: jt - 18.08.22 - klo:23:48
Lieneekö lataus topikin aiheen piirissä?
Kun perustin ketjun, niin ajattelin että keskusteltaisiin eri merkkisistä sähköautoista. Toki latauskin kuuluu aiheeseen, kun pysytytään pelkissä sähköautoissa.

tgotj

Kertokaas jotkut jotka ovat ajaneet ioniq5, toyotan bz4x tai subbea, millaisia olivat?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 21.08.22 - klo:03:34
Kertokaas jotkut jotka ovat ajaneet ioniq5, toyotan bz4x tai subbea, millaisia olivat?
Koeajoin Ioniq5. Suuri pettymys kulutuksen suhteen. ison kulutuksen myötä lopahti kiinnostus koko autoon. Hyuandai on ottanut vain takapakkia taloudellisuudessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

V60

Lainaus käyttäjältä: jt - 18.08.22 - klo:23:48
Lieneekö lataus topikin aiheen piirissä?

https://www.is.fi/autot/art-2000008803239.html
Epä­selvyydet lataus­järjestyksestä saivat ruotsalaiset sähkö­autoilijat turvautumaan nyrkkeihin
Tukholman pohjoispuolella sanat eivät enää riittäneet, kun sähköautoilijat ryhtyivät jakamaan latausvuoroja

No pääsepähän käyttämään taitoja hyväksi. Polttonestetankilla niitä ei ole vielä tarvinnut ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

VG

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 21.08.22 - klo:03:34
Kertokaas jotkut jotka ovat ajaneet ioniq5, toyotan bz4x tai subbea, millaisia olivat?
Ioniq5 on ihan perus neljä pyörää ja ratti tyyppinen auto. Käyttöliittymässä on paljon hyvää mistä muut saisi ottaa oppia, augmented HUD paljon parempi kuin VAG tuotteissa, sivukameroiden näyttö kaistaa vaihtaessa tosi hyvä keksintö jne jne. Ajoin viime talvena ja oli liukasta, ajettavuudesta ei pysty kummempaa sanomaan kuin että painavahan se on kuten "kaikki" sähköautot. Takakontti liian luiskaksi muotoiltu omaan käyttöön (2 isoa koiraa) joten jäi kauppaan.

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.08.22 - klo:05:28
Koeajoin Ioniq5. Suuri pettymys kulutuksen suhteen. ison kulutuksen myötä lopahti kiinnostus koko autoon. Hyuandai on ottanut vain takapakkia taloudellisuudessa.

Itse pikkasen arvoin tuon biilin suhteen, mutta pakko tunnustaa että jäi ajatuksen asteelle vaikkakin olisi idän autoista selkeä ykkönen. WLTP-luvuilla ja akun koon suhteen ihan ok (& 800v sähköt) ja aika linjassa MEBeihin, joten mikä on iso kulutus? Onhan tuo ihan hyvän kokoinen autokin ja turha verrata kokoluokkaa pienempiin.

Kun vertaa polttoainekuluihin ja vielä jos osan virittelee ilmaisilla latauksilla niin muutaman kWh extra sataselle on täysin yksi ja sama näilläkin sähkön hinnoilla  ;D

jt

Lainaus käyttäjältä: ile - 21.08.22 - klo:10:14
Kun vertaa polttoainekuluihin ja vielä jos osan virittelee ilmaisilla latauksilla niin muutaman kWh extra sataselle on täysin yksi ja sama näilläkin sähkön hinnoilla  ;D
Uudehkon täyssähkön kulurakenteessa energian hinta on kokonaisuudessaankin pieni, pääomakulut jyräävät. Vaikka isompi kulutus ei taloudellisesti ole mikään merkittävä asia, tarkoittaa se myös lyhyempää rangea. Sillä taas on merkitystä pitemmillä matkoilla ja mahdollisesti myös mukavuuteen, kuinka usein pitää latailla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ile

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.08.22 - klo:11:13
Uudehkon täyssähkön kulurakenteessa energian hinta on kokonaisuudessaankin pieni, pääomakulut jyräävät. Vaikka isompi kulutus ei taloudellisesti ole mikään merkittävä asia, tarkoittaa se myös lyhyempää rangea. Sillä taas on merkitystä pitemmillä matkoilla ja mahdollisesti myös mukavuuteen, kuinka usein pitää latailla.

Jep, noinhan se on. Siltikin oma fiilis, että max muutaman kilowattitunnin kulutuserolla ei ole isoa merkitystä edes matkassa. Paljon enemmän vaikuttaa kuorma, sataako tai vaikka tuulee. Eilen ajelin pohjoisesta etelään ja jo pelkkä sivutuuli Lahden motarilla nosti kulutusta niin paljon, että ensimmäistä kertaa oli pakko lähteä tiputtelemaan nopeutta 110n kulmille, jotta pääsi lataamatta kotiin. Menomatkalla samainen motarinpätkä haukkasi 125-130 matkanopeudella akusta puolet ja nyt hyvä kun 60% prosenttia riitti hitaammalla vauhdilla (Q4 boksi katolla -  koko matkan keskikulutus noin  24kWh // 96kmh).

Se on sitten selvä kun puhutaan isoista eroista. Mutta tällöin autotkaan eivät ole mitenkään vertailukelpoisia (esim pikkuleon vs isotroni).

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.08.22 - klo:11:13
Uudehkon täyssähkön kulurakenteessa energian hinta on kokonaisuudessaankin pieni, pääomakulut jyräävät.

Pääomakuluiksi pitää laskea vain osto- ja myyntihinnan välinen arvonalennus, sekä pääoman korko eli vaikkapa vertailuna 30 000 maksava perusauto ja 50 000 maksava täyssähkö. Oletuksena auton hinta putoaa 10% vuodessa, eli 30 000 auto tuollaiset 9000 ja 50 000 auto vastaavasti 15000 kolmen vuoden aikana. Arvonaleneman ero siis 6000 kolmessa vuodessa, noin 170 euroa kuukaudessa.

Sijoitetun pääoman korkokulut voidaan arvioida vaikkapa 5% mukaan. Nämä siis vastaavasti 1500 ja 2500 eur vuodessa, eli tuosta laskien kalliimmalle sähköautolle tulee noin satanen kuussa lisää kustannusta. Yhteensä siis 270 eur. Ajomäärissä tuo vastaa paria tankkkauskertaa kuukaudessa bensamittarilla, olettaen että sähkö ladataan "ilmaiseksi" kotitöpselistä.

Toinen asia on sitten kassavirta, kun se auton pääomakin (mahdollinen rahoitussopimus) pitää maksaa. Mutta sitä ei pidä sekoittaa pääomakuluun, omaisuus vain vaihtaa muotoa käteisestä kiinteäksi, mutta tasemielessä siinä ei rikastu tai köyhdy.

Nuo tuossa edellä käytetyt luvut ovat vain esimerkkejä muun muassa arvon alenemasta, jokainen voi laskea omaan käyttöönsä luvut omilla luvuillaan, enkä halua että tämä ketju menee sen todistelemiseksi, kumpi on halvempaa autoilua.


Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.08.22 - klo:05:28
Koeajoin Ioniq5. Suuri pettymys kulutuksen suhteen. ison kulutuksen myötä lopahti kiinnostus koko autoon. Hyuandai on ottanut vain takapakkia taloudellisuudessa.
Itse arvostan kulutusta enemmän uudessa -23 mallissa:
- 77 kWh akku
- 220 V / 3,6 kW V2L - virran ulosotto suko-adapterilla
- Valmius 800 V -pikalataukselle
- Akuston esilämmitys navigoitaessa pikalatausasemalle
Lisähinnalla: AWD ja 325hv

Itsellä on vielä harkinnassa IONIQ 5 77 kWh AWD 325 hv Premium. Toki ei varmasti tarvitse kauaa harkita, kun tilaukset päättyy.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.08.22 - klo:05:28
Koeajoin Ioniq5. Suuri pettymys kulutuksen suhteen. ison kulutuksen myötä lopahti kiinnostus koko autoon. Hyuandai on ottanut vain takapakkia taloudellisuudessa.
Jos vertaat vanhaan Ioniqiin, niin luonnollisesti kulutus on kasvanut. Auto ja akkukon on paljon isompia. Taitaa tehoakin olla eri malliin. Ei kai tuo Ioniq 5 luokassaan mitenkään erityisen kuluttava ole. Monissa vertailuissa usein kuluttaa vähemmän kuin Volkkarin eri merkkien MEB-pohjaiset kulkineet.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.08.22 - klo:19:27
Jos vertaat vanhaan Ioniqiin, niin luonnollisesti kulutus on kasvanut. Auto ja akkukon on paljon isompia. Taitaa tehoakin olla eri malliin. Ei kai tuo Ioniq 5 luokassaan mitenkään erityisen kuluttava ole. Monissa vertailuissa usein kuluttaa vähemmän kuin Volkkarin eri merkkien MEB-pohjaiset kulkineet.
Ioniq 5 kulutti noin 20% enemmän vakiolenkilläni kuin oma Born. Kaupungissa ja taajamassa kulutusero oli vieläkin suurempi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 22.08.22 - klo:18:20
Ioniq 5 kulutti noin 20% enemmän vakiolenkilläni kuin oma Born. Kaupungissa ja taajamassa kulutusero oli vieläkin suurempi.
Noin suureen eroo syy lienee jossain muualla kuin autossa itsessään,  koska tosiaan monissa testeissä ja vertailuissa Ioniq 5 o  ollut hieman taloudellisempi kuin ID.3% sisarmalleineen.

future

Pihistelijän kohdalla ei ainakaan kuskista ;D
ID.4 Pro Performance FL -23

Antore

Lainaus käyttäjältä: future - 22.08.22 - klo:21:18
Pihistelijän kohdalla ei ainakaan kuskista ;D

Näihin lukemiin kannattaa suhtaua aika suurin varauksin, eivätkä ole millään tavalla toistettavissa ns. normaalikäytössä. Ainakin edellisen hybridi-Seatin sähkön kulutuslukemat talvella ajettiin ilman lämppäriä karvahattu päässä. Todennäköisesti ei myöskään kovin paljon kabiinia viilennellä kesähelteillä. Ja kyllä nämä kulutuslukemat vaativat myös todella hyvää ajetun reitin optimointia. Ei ole pahakaan rasti päästä pienellä jos edetään sellaista tasaista 60 km/h vauhtia ja sähköä käytetään vain ja ainoastaan auton liikuttamiseen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: future - 22.08.22 - klo:21:18
Pihistelijän kohdalla ei ainakaan kuskista ;D
Itse ajattelen juurikin kuskilla olevan mahdollisesti iso merkitys tässä. Oman auton loogiikka on tuttu ja Pihistelija takuulla on yrittänyt oppia ajamaan autollaan mahdollisimman taloudellisesti. Uusi pikaisesti kokeiltu auto on vielä tuntematon. Lisäksi Pihistelijällä on historia nähdä oman auton kulutus aina poikkeuksellisen alhaisena ja muiden autojen kulutukset paljon normaalimpina. Esimerkiksi TSI:n aikaan hybridit ja sähköautot olivat ihan huonoja.

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 22.08.22 - klo:18:20
Ioniq 5 kulutti noin 20% enemmän vakiolenkilläni kuin oma Born. Kaupungissa ja taajamassa kulutusero oli vieläkin suurempi.
Ehkäpä pihistelijä itse voi kommentoida miten lenkki meni ja miten hyvin uudella autolla pystyi "optimoimaan" kulutusta.

Kaikki vaikuttaa kulutukseen kun aletaan hioa viimeisiä kWh:ta, esim. renkaatkin, esittelyautoissa tuuppaa joskus olemaan turhan näyttävää rengasta joka taas kuluttaa enempi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Sped

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.08.22 - klo:23:39
Itse ajattelen juurikin kuskilla olevan mahdollisesti iso merkitys tässä. Oman auton loogiikka on tuttu ja Pihistelija takuulla on yrittänyt oppia ajamaan autollaan mahdollisimman taloudellisesti. Uusi pikaisesti kokeiltu auto on vielä tuntematon. Lisäksi Pihistelijällä on historia nähdä oman auton kulutus aina poikkeuksellisen alhaisena ja muiden autojen kulutukset paljon normaalimpina. Esimerkiksi TSI:n aikaan hybridit ja sähköautot olivat ihan huonoja.

Tämä!

+ Aina pitää muistaa, että yleensä sieltä pullasta noukitaan ne rusinat, jotka tuodaan esille. Subjektiivinen suhtautuminen on aika suurikin tekijä näissä asioissa.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Vastarakki

Ioniq 5 on mun suosikki ID:n seuraajaksi. Ei se ole mitenkään ihmeellinen, mutta tilat ja koukkumahdollisuus on iso plussa. Ajettavuus on vähän jämäkämpää Aasiaa. Ensi vuoden mallissa pitäisi olla jotenkin uudistettu takajousitus, ehkä vähentää heiluntoja mutka-ajossa. Karvalakkivarusteluun kun lisää Boset ja paremmat valot pysyy hintakin vielä kohtuullisen maltillisena muihin verrattuna. Samat vahvuudet myös mun näkökulmasta kuin mitä Kilu7 sanoi. Jos niihin tulee joku korkotarjous tai talvirengaskampanja loppuvuodesta niin laitan varmaan tilaukseen.

En näe mitenkään, että Ioniq 5 voisi olla tosielämän olosuhteissa ID3:a taloudellisempi jo ihan painon ja aerodynamiikan puutteen vuoksi. Sain sen menemään yllättävän pienellä mun testilenkin, mutta se vei silti n. 15 % enemmän kun ID3. Marginaaliseksi eroksi kutsuisin silti.

Myös Rellun Megane E-tech on todella hyvä, suosittelen käymään koeajolla. Sisätiloiltaan se on himpun pienempi kuin ID3, mutta Rellu on saanut kyllä hyvän oloisen auton tehtyä. Myös siihen saa koukun ja vaikka kamaa katollekin.

Onko Toyota tai Subaru jossain jo koeajettavana? Yritin googlailla, en löytänyt tietoja.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: jt - 18.08.22 - klo:23:48
Lieneekö lataus topikin aiheen piirissä?

https://www.is.fi/autot/art-2000008803239.html
Epä­selvyydet lataus­järjestyksestä saivat ruotsalaiset sähkö­autoilijat turvautumaan nyrkkeihin
Tukholman pohjoispuolella sanat eivät enää riittäneet, kun sähköautoilijat ryhtyivät jakamaan latausvuoroja


Mitä on katsellut useita latauspaikkoja, niin useinkaan ei kyllä ole mietitty miten niihin oikein jonotetaan. Erityisesti parkkipaikoille pykätyt latauspisteet.

Tanskan reissulla näin huoltoaseman reunalla rivin latauspisteitä missä jonotus toimi ihan hyvin. Latauspisteet olivat järkevästi pihan reunalla ja edessä oli runsaasti tilaa ilman parkkiruutuja, niin energiannälkäiset matkalaiset laittoivat autonsa edessä olevan pisteen kohdalle jonoon, useampi auto oli siis vierekkäin kun pisteitäkin oli jono siinä laidalla. Silti jonotus toimi ihan ok mitä sivusta seurasi.

Ehkäpä jatkossa pihat pitää suunnitella niin, ainakin suosituissa paikoissa, tyyliin kuten huoltoasemien tankkauspisteet, tai selvä jono josta pääsee yhdestä paikkaa sisään kentälle ja toisesta ulos ja ehkäpä portti eteen ja kiinni jos täyttä. Tai sitten lisää latauspisteitä ihan radikaalisti, kun nykyinen osuus autokannasta on kuitenkin sen verran pieni vielä.
Sähköautoja on vielä onneksi sen verran vähän Suomessa, että pitkiä jonoja ei pääse syntymään latauspaikoille. Ei jonotuksessa sinänsä mitään maalaisjärkeä kummempaa tarvita, ensimmäisenä paikalle ehtinyt lataa ensin.

Muutaman kerran olen törmännyt tökeröihin yrityksiin etuilla varsinkin ilmaisilla latauspaikoilla siten, että matkustaja kävelee laturille varatakseen sen itselleen. Ei se vaan toimi niin ja aina ovat kävelleet alta pois peruuttaessani laturille  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy