Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 23.05.22 - klo:11:09
Olen kokeillut, viime syksynä. Silloin en saanut sitä hintaa, että olisin autoa myynyt. Nyt toki tilanne on aivan eri kuin silloin.
Kannattaa kokeilla uudelleen. Itse yllätyin kunka hyvän hinnan sain allekirjoituksen Leonista. Yli neljä ja puoli tonnia enemmän kuin autokauppa tarjosi vaihossa Borniin. Sain jopa hieman enemmän mitä maksoin Leonista uutena 15 kk ja 30 tkm sitten. Sain vielä sovittua luovutuksen kuukauden päähän. Iso peukku AutoVexille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tsihman

Nyt on vain sellainen tilanne seuraava kuukausi on kulkua ympäri Suomen, aikataulu suhteellisen kiireinen.
Kesäkuun puolessa välissä alkaisi eurooppaan suuntautuva autoreissu. Lautat varattu Naantali-Kappelskär ja Malmö-Trawenunde, tuohon reissun yhteyteen voisi paketoida auton hankinnan. ID Saksassa 3 viikoksi parkkiin, LR Teslalla tekis reissun ja paluumatkalla tultaisiin rouvan kanssa 2 autolla Baltian läpi Suomeen. Suomessa ID Autovexiin myyntiin. Monen olen kuullut kehuneen palvelua.

Molle

Tulevana maanantaina tapahtuu sitten vihdoin vaihto fossiilisista sähköön. Tervemenoa 2014 Octavia Combi, tervetuloa Enyaq 80x Sportline.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

Vastarakki

Sähköautoriitelyketjussa on ollut jännittävää keskustelua lataamisen kätevyydestä. Lähden kesäkuussa testaamaan Ionity-verkon kätevyyttä Euroopan halki, tavoitteena olis päästä Iideellä Portugaliin asti. Koira ja pieni rakko rytmittää matkantekoa mukavasti. Reissua on tarkoitus taittaa n. 800 kilsan päivämatkoilla. Laskeskelin, että Ionitysta kannattaa maksaa tätä reissua varten vuoden ajan, koska verkko on laaja ja lataaminen niiden asemilla on edullista, jos on soppari.

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 27.05.22 - klo:11:14
Sähköautoriitelyketjussa on ollut jännittävää keskustelua lataamisen kätevyydestä. Lähden kesäkuussa testaamaan Ionity-verkon kätevyyttä Euroopan halki, tavoitteena olis päästä Iideellä Portugaliin asti. Koira ja pieni rakko rytmittää matkantekoa mukavasti. Reissua on tarkoitus taittaa n. 800 kilsan päivämatkoilla. Laskeskelin, että Ionitysta kannattaa maksaa tätä reissua varten vuoden ajan, koska verkko on laaja ja lataaminen niiden asemilla on edullista, jos on soppari.
Kas kas... Meillä vähän samansuuntaisia suunnitelmia, Tehdään lenkki myös Espanjan puolelle. Ionityä käytetään pääasiassa lataamiseen. Vw:n We charge korttia käytetään lataamisessa. Hinta kun on Plus tariffilla 0,30â,¬/min hinta

LaHo

Mielenkiinnolla odotan milloin Subaru/Toyota 4 vetomallit 3 vaihelaturilla ovat oikeasti ostettavissa. Onko hinta vielä alle 50Kâ,¬. Onko kellään tiedossa mitään muita vaihtoehtoja samaan hintaluokkaan? Vaatimuksena 4 veto ja n. 20 cm maavara.

Vastarakki

Ei niitä oikein taida olla. Pidän myös erittäin epätodennäköisenä, että nelivetoisen hinta jäisi millään kokoonpanolla alle 50 000 euron ainakaan ensimmäisen sarjan autoissa. Ehkä myöhemmin, jos pistävät markkinoille jonkun 45 kWh akulla varustetun halpismallin.

Zarhan

Mielenkiintoista Norjanmaalta:

https://www.is.fi/autot/art-2000008855067.html

Voisin ymmärtää että jonkun supersuko-viritysten käytön 1x16A-mallisena lataussähkön syöttäjänä voikin kieltää, mutta sitä en oikein käsitä että voimavirtaa (CEE-liitin) ei saisi käyttää turvallisuusperustein. Sehän on nimenomaan tehty kestämään 3x16A (tai vaikka 32A) pitkiäkin aikoja.

Ehkä tuo painaisi kotilatauslaitteitten hintoja alas kuitenkin..

teräksenharmaa

Vieläkö löytyy niitä, jotka uskovat dieseleiden hinnan kehittyvän suotuisasti samaa tahtia, kun sähköautot syrjäyttävät uusien myynnissä dieseleitä? Moni povasi jotain tuollaista vielä vähän aikaa sitten.
https://www.is.fi/autot/art-2000008795281.html

Jotku uskoivat myös monien vaihtavan sähköautoista takaisin polttiksiin sen jälkeen, kun ovat kokeneet, kuinka hankalaa sähköautoilu on. Ei tässä tainnut niinkään käydä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuinka-moni-sahkoauton-hankkinut-suomalainen-aikoo-palata-polttomoottoriautoon-vastaus-voi-yllattaa/8443820?fbclid=IwAR0FGMCmkhgGXGXBGrmG0XEKvPs1AiI1DgsgLwwy1CAVeZjqjPrJzbikC1s#gs.2nw331

protoni

Hintahan on kehittynyt suotuisasti. Ainakin ostajan näkövinkkelistä. Minulle ainakin kelpaa nyt ja jatkossakin diesel jos hinta on soppeli. Kuukausi-kaksi takaperin dieselin hinta oli jossain 95 ja 98 välimaastossa, mutta nyt taas näyttäisi olevan halvinta. Toki kalliita kaikki, mutta vähiten kallista. Eli olisiko diesel sittenkin taas fiksu valinta jos pelimerkit ei sähköihin riitä? Jos itsellä olisi kassaa 50-80kâ,¬ autoon, niin en edes miettisi muita kuin täyssähköjä. Kovin kalliita vaan ovat kaikki mielenkiintoiset vaihtoehdot. Vaikea sanoa kauanko kestää ennen kun niistä tulee todellinen vaihtoehto tämmöiselle 5-10kâ,¬ autolla ajavalle. Ja uskaltaako tuon hintaista käytettyä sähkäriä koskaan ostaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.06.22 - klo:00:15
Jotku uskoivat myös monien vaihtavan sähköautoista takaisin polttiksiin sen jälkeen, kun ovat kokeneet, kuinka hankalaa sähköautoilu on. Ei tässä tainnut niinkään käydä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuinka-moni-sahkoauton-hankkinut-suomalainen-aikoo-palata-polttomoottoriautoon-vastaus-voi-yllattaa/8443820?fbclid=IwAR0FGMCmkhgGXGXBGrmG0XEKvPs1AiI1DgsgLwwy1CAVeZjqjPrJzbikC1s#gs.2nw331

Aika vakuuttavat statsit, toki tämä on vain yksi kysely. Jos nyt oikein tulkitsin, niin:

- 92% vastaajista ei enää koskaan aio palata polttomoottoriautoon
- lopuista vastaajista 94% piti mahdollisena, että palaa joskus uudelleen sähköautoon

Tämähän tarkoittaa lyhyellä matikalla sitä, että 200 sähköauton myyneestä yksi ei aio koskaan enää palata sähköautoon, loput 199 joko vaihtoivat toiseen sähkikseen tai aikovat mahdollisesti palata sellaiseen myöhemmin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

V60

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 27.05.22 - klo:11:14
Sähköautoriitelyketjussa on ollut jännittävää keskustelua lataamisen kätevyydestä.
Ei siitä tarvi riidellä. Polttomoottoriauton tankkaus on helpompaa, jos katsoo isoa kuvaa. Taloyhtiössäkin olen tehnyt jo melko paljon töitä sen eteen, että latausmahdollisuudet saataisiin kuntoon. Ja työ jatkuu, jos sitä enää viitsin tehdä.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Molle

Lainaus käyttäjältä: V60 - 04.06.22 - klo:16:10
Taloyhtiössäkin olen tehnyt jo melko paljon töitä sen eteen, että latausmahdollisuudet saataisiin kuntoon.
Tämä on se ikuinen muna vs. kana -juttu. Ei osteta sähköautoja, kun taloyhtiöissä ei ole latauspaikkoja. Taloyhtiöihin ei kannata laittaa latauspaikkoja, kun osakkailla ei ole sähköautoja.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

Molle

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.06.22 - klo:10:59
- 92% vastaajista ei enää koskaan aio palata polttomoottoriautoon
Viikon Enyaqilla kruisailun jälkeen olen sitä mieltä, että a) en enää koskaan aio palata polttomoottoriautoon, b) en enää koskaan aio palata omistusautoon.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Molle - 04.06.22 - klo:19:01
b) en enää koskaan aio palata omistusautoon.

Miksei? Kyllä liisausfirma sieltä ne katteensa ottaa, omistaessa on lähinnä riski jos tapahtuu jokin paradigmamuutos (eli tyyliin nyt menossa oleva dieselien hintaromahdus). Toki jos uuden haluaa 2-3 vuoden välein niin sitten ehkä helpompi vain käyttää liisuria (on se sitten työnantajan tai oma soppari).

Itsellä on vähän sellainen että autoa vaihdetaan kymmenen-viidentoista vuoden välein tai pakon edessä jos tulee jokin niin iso remppa että järkevämpää vaihtaa koko romu.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Molle - 04.06.22 - klo:19:01
b) en enää koskaan aio palata omistusautoon.
Minä taas pysyn vain omistusautoissa. Ei tarvi elättää leasing yhtiötä. Esim. ostin allekirjoituksen Leonin uutena 15 kk ja 31 tkm sitten. Möin sen juuri pois AutoVexin kautta (luovutus maanantaina). Sain siitä hieman enemmän mitä maksoin uutena. Tuleva Bornikin tulee omistusautoksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Molle

#106
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.06.22 - klo:21:11
Ei tarvi elättää leasing yhtiötä.
Jokainen taaplaa tyylillään. Joku elättää vuokraisäntää, toinen leasing-firmaa; kaikille löytyy sijansa tästä maailmasta.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

Molle

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 04.06.22 - klo:21:05
Toki jos uuden haluaa 2-3 vuoden välein niin sitten ehkä helpompi vain käyttää liisuria (on se sitten työnantajan tai oma soppari).
Nykyinen diili on 60 kk, ja tarkoitus on jatkaa tällaisia ~5 v:n putkia niin kauan, kuin lekuri antaa luvan ajaa.

Ymmärrän ehdottomasti vastakkasiakin mielipiteitä, ja koskaan ei pitäisi sanoa "ei koskaan".  ;)
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Molle - 04.06.22 - klo:18:59
Tämä on se ikuinen muna vs. kana -juttu. Ei osteta sähköautoja, kun taloyhtiöissä ei ole latauspaikkoja. Taloyhtiöihin ei kannata laittaa latauspaikkoja, kun osakkailla ei ole sähköautoja.

Tämä peli on jo rateknnut. Sähköautoja myydään koko ajan kiihtyvällä tahdilla ja ne taloyhtiöt, jotka eivät halua tai kykene järjestämään latausmahdollisuuksia, maksavat sen korsujensa arvossa.

Vaarivanhus

Vielä eilen pohdiskelin mielessäni, josko ikääntymisestäni huolimatta jatkaisin höpinääni tällä foorumilla. Nyt kuitenkin onneksenne tilanne kohdallani on se, että näyttää sähköautojen yleistyessä niistä käyty keskustelu olevan tasoltaan niin sivistynyttä, ettei tällaisella korsussa asuvalla junttilan einarilla ole jatkamisen mahdollisuutta.

Kiitoksia kaikille näistä vuosista, käyttäjätunnukseni saa poistaa.
Joutilas 76v

Urja

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.06.22 - klo:23:04
Tämä peli on jo rateknnut. Sähköautoja myydään koko ajan kiihtyvällä tahdilla ja ne taloyhtiöt, jotka eivät halua tai kykene järjestämään latausmahdollisuuksia, maksavat sen korsujensa arvossa.

Suhteellisuudentaju on taas pahasti hukassa. Maailmassa on noin miljardi henkilöautoa. Nykytilanteesta on pitkä matka siihen, että edes puolet ajetuista matkoista tehdään sähköautoilla. Kommentti taloyhtiöstä hakee naurettavuudessaan vertaistaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Urja - 05.06.22 - klo:08:49
Suhteellisuudentaju on taas pahasti hukassa. Maailmassa on noin miljardi henkilöautoa. Nykytilanteesta on pitkä matka siihen, että edes puolet ajetuista matkoista tehdään sähköautoilla. Kommentti taloyhtiöstä hakee naurettavuudessaan vertaistaan.
Joo eli kun kommentoin suomalaisten taloyhtiöiden latausmahdollisuuksia, niin suhteellisuudentajuni on pahasti hukassa, koska maailman köyhissä maissa ei ole pahemmin sähköautoja tai edes taloyhtiöitä... Olipahan taas hienosti väänetty asia päälaelleen. Onko sähköautoja todellakin noin hankala kritisoida, että joudut alentumaan tuollaiseen?

ak72

Tarviiko olla aivovamma tai joku muu verenkiertohäiriö että jaksaa näillä foorumeilla jatkaa väittelyä maailman tappiin asti. Mikä ihmiskuntaa vaivaa?
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Kilu7

Sähköinen paluu tulevaisuuteen â€" uusi DeLorean haastaa Porschen

"Toimitusten on tarkoitus alkaa vuonna 2024. Auto tulee jäämään harvinaiseksi, sillä vain 88 tullaan valmistamaan Italiassa â€" voimalinja tulee Isosta-Britanniasta. Luku viittaa elokuvassa aikamatkaamiseen vaadittuun nopeuteen."

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/702abaec-9eae-49b7-a02c-ee33cb57573c




Kilu7

"Teslasta poistettiin nopeudenrajoitin. Testikuljettaja ylsi lopulta nopeuteen 216 mph, joka vastaa suunnilleen nopeutta 348 km/h."

https://www.is.fi/autot/art-2000008926156.html



Vastarakki

Ulkomaanreissulla lataustolpilla havaittua: Ruotsissa alkaa olla jo ruuhkia latureilla, varsinkin Ionityillä. Sunnuntaina Ruotsin halki ajaessa pääsin jonottelemaan pari kertaa. Sähköauto on täällä myös kansankulkine, joten yllättävän moni liruttaa autoaan reilusti yli 80 % latingin. Eräs Mersukuski oli laturilla 80 %:ssa kun saavuin paikalle ja jäi vielä piuhaan kun lähdin matkaan. Samaa reittiä Tukholmaan olimme menossa.

Jos haluaa ajaa jouhevasti ja nopeasti, kannattaa asentaa Teslan äppi. Sähkö on suht kallista, mutta laturit toimivat ja ovat tyhjiä. Ã,,pin saa käyttöön kun kertoo Teslalle olevansa ruotsalainen ja asuvansa esim. Viikkarin terminaalissa.

teräksenharmaa

Uudet pohjat tuhannen kilometrin haasteessa 9 h. 15 min. Tuostakin lähtisi vielä vähän pois nopeammalla versiolla/mallilla.

https://youtu.be/sik6eeqX7JQ


Sped

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.07.22 - klo:16:40
Uudet pohjat tuhannen kilometrin haasteessa 9 h. 15 min. Tuostakin lähtisi vielä vähän pois nopeammalla versiolla/mallilla.

https://youtu.be/sik6eeqX7JQ

Voiko joku pikkaisen valaista mua tässä asiassa, että onko tässä jokin järkevä idea taustalla? Sillä olen paljolti Björnin videoita katsonut, mutta tämä aikahaaste on hieman kyseenalainen.

Eikö tuo aikahaaste kannattaisi toteuttaa niin, että menee täysin nopeusrajoitusten mukaisesti? Välillä olen ainakin saanut käsityksen, että vauhtia on aika hurjankin paljon yli sallitun. Se, että 1000 km matkalla on heittoa esim 5 km/h nopeudessa -> Matkaeroa on 10 tunnissa 50 km.

Näissä videoissa kyllä korostuu hirveästi se, kuinka paljon hän taktikoi rangen/akun lämpötilan/optimaalisen lataamisen ym vuoksi. Kuulostaa hieman jopa työläältä :o
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Pihistelijä

Mukavan nopeasti latautuu 11 kW 3-vaihelatauksella kilometrejä Cupra Borniin. 99 km tunnissa! Edelliseen 1-vaihe Leoniin tuli vain 24 km tunnissa. Bornin latausteho on kolminkertainen ja kulutus pienempi, joten tulee nelinkertaisella nopeudella. En ole tarvinnut vielä DC-latausta.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy