Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

miz

Jos lataat pääosin sinulle ilmaista sähköä, niin saattaa olla, muuten taitaa nyt olla vähän höpöttelyä.
Yleensähän näissä koulutuksissa puhutaan käytetyn sähkön tai polttonesteen määrästä..

Guido

#421
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.22 - klo:20:30
Tottakai jätit mainitsematta kaiken muun, kuin polttomoottorin ja sen jälkeen vielä värität tarinaa, että ajelet webasto päällä  ;D.

Minä väitän, että sinun octavia kulutus ei ole työmatkalla kaksinkertainen vaikka, kuinka käytät värikynää!

Webastolla esilämmitettynä ei tarkoita, että ajaisin jatkuvasti webasto päällä, tosin yli 20 asteen pakkasessa oli joskus pakko ajaa Webaston kanssa, jotta autossa pystyi sen melkein 20km istumaan. Eikä se kulutus tosiaankaan ollut kaksinkertainen, se oli enemmän kuin kaksinkertainen samojen ajojen kesäkulutukseen verrattuna kun tarkistin tammikuun 2016 ja kesäkuun 2016 kulutuslukemat kyseisen auton osalta, jota en ole omistanut enää kolmeen vuoteen. Hieno ja ongelmaton auto se massiivisesta talvikulutuksesta huolimatta oli, nykyiseen verrattuna myös kiitettävän tilava. Ehkä dieselin talvikulutus ei tuollaisessa ajossa olisi niin reippaasti kasvanut kuin 1.8 bensaturbon. Onneksi ei ole ollut tuollaisia pakkasjaksoja sen jälkeen ja kyseinen työmatkakin on taakse jäänyttä elämää.

Kugahan

Sähköauton akun saa tietysti kulumaan tyhjäksi pelkällä lämmityksellä, vaikka ei ajaisi metriäkään. Silloin kulutuslukema on ääretön. Mahdollisia talvikulutuksia ovat siis kaikki alkaen kesäkelin kulutuksesta ja päätyen äärettömään. Se mihin kohtaan kulutus tuolla janalla asettuu, riippuu ihan liikkumisen ja paikallaanoloajan suhteesta sekä nopeudesta, eli ajetuista kilometreistä. Melko turhaa siis vängätä kuinka iso ero on, koska ei ole yhtä oikeaa vastausta.

Itse en jaksa murehtia sähköauton taajamakulutusta, koska kotona ladattu sähkö on joka tapauksessa edullista, myös jatkossa. Latauksen ajankohdanhan saa ihan itse valita. Pitkän matkan rangella ja pikalatausnopeudeella on taas sitten paljonkin merkitystä.

Daatta

Yksi sähkäauton eduista on lämmitys/jäähdytys parkissa, mitä en ainakaan itse tullut ajatelleeksi. Ei tarvitse tyhjäkäyttää moottori eikä kärsiä epämukavuudesta. Ostokset säilyvät kesällä jäähdytetyssä sisätilassa, lemmikeistä ja kanssa-matkustajista puhumattakaan. 
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 26.12.22 - klo:07:51
Tuo tekee sen 123km/päivä mukaan lukien viikonloput. Tuleeko noin paljon ajoa ihan muuten vaan vai saatko kilometrikorvausta työnantajalta työmatkoista?
Tulee noin 10 tkm työajoa, josta saa 0,46 â,¬/km korvausta. Ensi vuonna jo 0,53 â,¬.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.12.22 - klo:13:45
Yksi sähkäauton eduista on lämmitys/jäähdytys parkissa, mitä en ainakaan itse tullut ajatelleeksi. Ei tarvitse tyhjäkäyttää moottori eikä kärsiä epämukavuudesta. Ostokset säilyvät kesällä jäähdytetyssä sisätilassa, lemmikeistä ja kanssa-matkustajista puhumattakaan.

Webastohan toki hoitaa tuon lämmityksen aivan samalla tavalla. No saahan se tuulettamaankin, mutta ei toki jäähdyttämään. Ei kyllä ole tuollaiselle seisontaviilennykselle ollut tarvettakaan.

Mitä kulutukseen tulee, niin omalla dieselillä kesäaikaan pääsee tankillisella noin 1200 kilometriä ja talvella kun käytän aivan surutta esilämmitystä (Webasto) ja automatiikan ohjaamana se pärähtää päälle joskus pakkaskelillä ajaessakin, tankillisella pääsee noin 1000-1100 kilometriä. Ei paljoa range kärsi kylmistä keleistä tai lisälämmityksistä. Perseenlämmittimet, peilinlämmittimet, lasinlämmittimet, ratinlämmittimet on kaikki päällä jos tarvetta on ja AC:n pyynti on 20 kesät talvet. Ei viitsi näillä ajovuosilla enää karvahattu korvilla ja tumput kädessä lähteä ajamaan, niitä sellaisia autoja oli riittäväsi junnuna.

Mitättömän lyhyt käytännössä toteutuva talvirange on se suurin syy, miksi sähköauto jää tällä hetkellä kauppaan. Kun valmistaja ilmoittaa esitteessä WLTP 400 km, niin sehän tarkoittaa akun ajamista täydestä aivan kuiviin. De facto kukaan ei aja nollaan tien päällä ja lataamistason käytännön maksimi on 80%. Näin arjessa käytettävää kapasiteettia on ehkä noin 70% (10-80). Siitä voi vielä talvella vähentää olosuhteista johtuvan kolmanneksen, eli se 400 km range onkin vain 0,7x0,7x400 = 200 km.


Kugahan

Mikäs sen maksimin 80 prosenttiin asettaa? Loppua kohden lataus toki hidastuu, mutta kyllä useimmat sähköautot sentään kymmenien kilowattien teholla ottavat sähköä sisään myös yli 80 pinnan varausasteella talvellakin.

200 km talvirange toteutuu pieniakkuisella kylmässä. Isoakkuisempien ranget tien päällä ovat 300 kilometrin nurkilla talvikelillä, jos pakkanen pyörii 10 asteen tienoilla ja autolla on lähdetty liikkeelle ilman esilämmitystä piuhan päässä. Esilämmitys piuhassa sitten kasvattaa rangea.
Toisille nuo määrät  riittävät, toisille eivät.


Kilu7

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 30.12.22 - klo:17:53
Perseenlämmittimet, peilinlämmittimet, lasinlämmittimet, ratinlämmittimet on kaikki päällä jos tarvetta on ja AC:n pyynti on 20 kesät talvet. Ei viitsi näillä ajovuosilla enää karvahattu korvilla ja tumput kädessä lähteä ajamaan, niitä sellaisia autoja oli riittäväsi junnuna.
Pitääkö persepeili yms. lämmittimet olla jatkuvasti päällä, kun ac:n pyynti on 20c? Eikö ac toimi vai missä vika?

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 30.12.22 - klo:21:31
Pitääkö persepeili yms. lämmittimet olla jatkuvasti päällä, kun ac:n pyynti on 20c? Eikö ac toimi vai missä vika?

"Jos tarvetta on" eli päällä silloin kun siltä tuntuu. Useimmiten matkan alussa jonkin aikaa, riippuu keleistä.

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: Kugahan - 30.12.22 - klo:20:26
Mikäs sen maksimin 80 prosenttiin asettaa? Loppua kohden lataus toki hidastuu,

No juurikin se hidastuminen. Aika paljon on palstat täynnä aggressiivista avautumista kuinka joku sähköautoilija heruttelee viimeisiä prosentteja kun samaan aikaan muut jonottavat varatulle laturille. Toinen syy on, että minulla on muutakin tekemistä kuin käkkiä jossain abc:lla pitämässä patterinlataustaukoa. Matka-ajan venyttäminen ei ole itsetarkoitus, vaan perille pääsy.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 30.12.22 - klo:21:35
"Jos tarvetta on" eli päällä silloin kun siltä tuntuu. Useimmiten matkan alussa jonkin aikaa, riippuu keleistä.
Sama se on sähkiksessäkin eli ei syö rangea juuri mitään. Jos vielä esilämmittää seinästä ennen lähtöä, niin ei vie mitään.
Ainakin omalla 64kWh akulla tarjosi -20c pakkasilla täydellä akulla rangea 380km:ä. 310km:n jälkeen lataus ja oli reilu 70km:ä rangea ja 20%:a akkua, joten ei ainakaan minulle tuota ongelmaa talvella.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 30.12.22 - klo:21:40
No juurikin se hidastuminen. Aika paljon on palstat täynnä aggressiivista avautumista kuinka joku sähköautoilija heruttelee viimeisiä prosentteja kun samaan aikaan muut jonottavat varatulle laturille. Toinen syy on, että minulla on muutakin tekemistä kuin käkkiä jossain abc:lla pitämässä patterinlataustaukoa. Matka-ajan venyttäminen ei ole itsetarkoitus, vaan perille pääsy.
Jep mutta ensimmäinen lataushan on muutenkin hidasladattu, joten pitkälle matkalle voi ja kannattaakin lähteä akku täynnä, niin tarvitsee sitten vähemmän käkkiä ABC:llä. Jos on vähänkään pidemmän rangen auto, niin yhdellä täydellä ja yhdellä 80-prosentin latauksellakin pääsee jo pitkälle.

V60

Lainaus käyttäjältä: Guido - 29.12.22 - klo:16:16
Sullahan varsinainen ihme on alla. Ainakin minun polttomoottoriautoni range lyhenee talvikeleissä n. 700 km -> n. 500 km ja tuo taitaa olla silti prosenteissa vähemmän kuin millään aikaisemmin omistamallani polttomoottoriautolla. Esim. Octavia III:n kulutus reilun 20:n asteen pakkasessa (webastolla esilämmitettynä) oli hieman alle 20 km työmatkalla kaksinkertainen verrattuna samaa matkaan kesäkelissä.
200 km keskimääräinen vähennys talvikelissä varmaan lähellä totuutta. 3- litran dieselillä omassa ajossa range kesällä 1100 km ja talvella 900.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jppetteri

^On se nyt pikkasen eri asia, lyheneekö kantama 700 -> 500 vai 1100 -> 900.

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 30.12.22 - klo:21:46
Sama se on sähkiksessäkin eli ei syö rangea juuri mitään. Jos vielä esilämmittää seinästä ennen lähtöä, niin ei vie mitään.

Mitäs nämä havainnot sitten ovat sähköautoilijoista, jotka ajavat moottoritiellä 20 alle rajoituksen, ilmastoinnit ja lämmitykset poiskytkettyinä, jos vauhti tai apulaitteet eivät kerran kuluta mitään?

Mikäs se sellainen taikaseinä on josta tulee ilmaista sähköä?


Kilu7

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 31.12.22 - klo:10:05
Mitäs nämä havainnot sitten ovat sähköautoilijoista, jotka ajavat moottoritiellä 20 alle rajoituksen, ilmastoinnit ja lämmitykset poiskytkettyinä, jos vauhti tai apulaitteet eivät kerran kuluta mitään?

Mikäs se sellainen taikaseinä on josta tulee ilmaista sähköä?
Minulla ei ole tuollaisesta omaa kokemusta, joten en ota kantaa. Kun kabiini saavuttaa halutun lämpötilan, niin ei se ilmalämpöpumppu hirveästi sähköä vie pitäessään lämpötilan vakiona. Jos sen auton esilämmittää ennen lähtöä, niin tarve vielä vähenee. Jos on ladannut ennen esilämmitystä, niin akutkin ovat samalla lämmenneet, niin ottaa myöskin sähköä paremmin vastaan, kun tulee laturille. Asioita voi tehdä monella tapaa.

VG

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 30.12.22 - klo:21:31
Pitääkö persepeili yms. lämmittimet olla jatkuvasti päällä, kun ac:n pyynti on 20c? Eikö ac toimi vai missä vika?

Ei sinänsä liity sähköautoihin, mutta mulla viimeiset 3 vai 4 autoa olleet sellaisia, joissa penkin- ja ratinlämmittimen saa menemään automaattisesti päälle jos on kylmempää kuin X astetta. Niissä on myös ollut termostaatti tms automaattinen tehokäyrä, joka laskee paahteen tason aika nopeasti lähelle nollaa. Käytännössä lämmittimeen ja ac:n asetuksiin on siis tarvinnut koskea vain kerran auton eliniän aikana.
No OK, välillä talvella parkkihalliin ajaessa tarvii laittaa täysi puhallus tuulilasille, mut muuten tietokoneet hoitaa homman.

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: VG - 31.12.22 - klo:10:51
Ei sinänsä liity sähköautoihin, mutta mulla viimeiset 3 vai 4 autoa olleet sellaisia, joissa penkin- ja ratinlämmittimen saa menemään automaattisesti päälle jos on kylmempää kuin X astetta. Niissä on myös ollut termostaatti tms automaattinen tehokäyrä,

Termareita on istuinlämppäreissä ollut ysäriltä asti, olettaisin että ihan kaikissa autoissa nykyään on vastaava tehonsäätö. Ei tuo omanikaan täysillä grillaa koko aikaa vaikka sen päälle jättäisikin.

Kilu7

Tuossa faktaa: "Tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-hinaukset-todennakoisesti-yleistyvat-lahivuosina/8601974#gs.lqz0ig


jppetteri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 31.12.22 - klo:02:36
Jep mutta ensimmäinen lataushan on muutenkin hidasladattu, joten pitkälle matkalle voi ja kannattaakin lähteä akku täynnä, niin tarvitsee sitten vähemmän käkkiä ABC:llä. Jos on vähänkään pidemmän rangen auto, niin yhdellä täydellä ja yhdellä 80-prosentin latauksellakin pääsee jo pitkälle.

Kattelin tuossa matkaa koti-mökki-koti (tuollaista tyypillistä talviajan päiväreissua, kun käyn tsekkaamassa että kaikki on ok) A better route plannerista. Kokonaismatka 580 kilometriä, ehdotteli mennen tullen lataustaukoa (yhteensä 45 min/noin 30 eur) Mikkelin SuperChargerilla. Autoksi laitoin id3:n 58 kWh akulla.

Kun vaihtoi autoksi Id4:n 77 kWh akulla, lataustauot lyhenivät hämmentävästi vain yhteensä viidellä minuutilla.

Vaikea sanoa itse kokematta kuinka realistisia nuo ehdotukset ovat, asetuksista laittelin päälle reaaliaikaisen sään ja seasonal weather-asetuksen.

Adokcs

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 31.12.22 - klo:11:46
Tuossa faktaa: "Tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan."

Mitä se kiinnostus merkitsee, sähköautoihin ei saa itse tehdä yhtään mitään. Ainakaan meidän jälkeläisten autoihin. Ei muuta kuin ajaa helposti ja halvalla. Ladata vuoroin omasta , vuoroin naapurin liittymästä. https://sahko.tk/
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 31.12.22 - klo:11:46
Tuossa faktaa: "Tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan."

Mihinkähän tämä ns fakta perustuu, tuossa linkissä ei ollut mitään lähdettä tutkimukseen. Joku Autoliiton tai Hinausautoyrittäjien liiton stetson-tutkimus?

Sinällään en ihmettele vaikka noin olisikin. Lisätään siihen määritelmään vielä keskimääräistä enemmän tienaavat. Jos markkinoinnin käsite early adaptors on tuttu, niin sitä ryhmäähän tuo tämän hetken sähköautoilija edustaa.


Kugahan

Jos tyypillinen tarpeesi on ajaa talvipäivässä edestakaisin  mökille yhteensä 580 kilometrin siivu ja vielä mahdollisimman nopeasti, olemme varmaan kaikki yksimielisiä siitä, ettei sähköauto ole sinulle paras ratkaisu.
Tyypillisiä tarpeita on kuitenkin toisenlaisiakin.

sakal83

Patteriauton keskimääräinen rangehan on just tuo 580km.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

terro

#444
Lainaus käyttäjältä: Kugahan - 31.12.22 - klo:21:50
Jos tyypillinen tarpeesi on ajaa talvipäivässä edestakaisin  mökille yhteensä 580 kilometrin siivu ja vielä mahdollisimman nopeasti, olemme varmaan kaikki yksimielisiä siitä, ettei sähköauto ole sinulle paras ratkaisu.
Tyypillisiä tarpeita on kuitenkin toisenlaisiakin.
Jos tosiaan toistuva tarve on ajaa 580km kilometriä katsomaan onko kaikki ok, niin olisko aika hommata sinne mökille pari anturia ja veppikamera, niin saman voi tehdä kotoa käsin reaaliaikaisesti ilman metrinkään ajamista.

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 01.01.23 - klo:10:44
Patteriauton keskimääräinen rangehan on just tuo 580km.

Höpsistä. Tuossa norjalaisten testissä ei yksikään päässyt mitatusti noihin lukemiin, vaikka teoriassa WLTP sellaista lupailikin.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maailman-suurin-sahkoautotesti-selvitti-todelliset-toimintamatkat-pakkaskelissa/

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: terro - 01.01.23 - klo:11:49
Jos tosiaan toistuva tarve on ajaa 580km kilometriä katsomaan onko kaikki ok, niin olisko aika hommata sinne mökille pari anturia ja veppikamera, niin saman voi tehdä kotoa käsin reaaliaikaisesti ilman metrinkään ajamista.

Muutaman kerran (3-5) talvessa toistuva. Muutaman kerran talvessa tulee tehtyä myös vastaavia muita päivämatkoja työn tai vapaa-ajan merkeissä, käytin tuota vajaan kuudensadan kilometrin päivävetoa esimerkkinä siitä, mihin minun mielestäni autolla tulee kyetä. Toki tuo mökkireissu on siitä poikkeava että siellä ei perillä saa autoa lataukseen (talvella ei pääse välttämättä edes pihaan asti, ja jos pääseekin niin tarjolla on vain vaivainen 10A SUKO). Monessa muussa kohteessa lataus hoituu oheistoimintana eikä lisää matka-aikaa.

Ja kyllä, nykyiset sähköautot ovat vielä sen verran raakileita, että ei ole ostamisella kiirettä. Tai jos toisinpäin haluaa ajatella, tuoreehko hyvin varusteltu diesel-farkku on sen verran kova vertailukohta, että perusteita vaihtamiselle ei löydy. "Saa ajaa sähköllä" ei tosiaankaan riitä perusteeksi kun samalla pitää luopua monista oletusarvoista nykyiseen autoon verraten, ja kuten todettua, kustannussäästöjä on vaikea osoittaa syntyvän.   

sakal83

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 01.01.23 - klo:14:12
Höpsistä. Tuossa norjalaisten testissä ei yksikään päässyt mitatusti noihin lukemiin, vaikka teoriassa WLTP sellaista lupailikin.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maailman-suurin-sahkoautotesti-selvitti-todelliset-toimintamatkat-pakkaskelissa/
Aijaa. Mä kun jo ajattelin, että sähköuskovaisten maailmassa ne kaikki kulkee tuon matkan.
Todellisuudessa ei yksikään suomen talvessa. Lucid pääsee tän hetken pakkasilla jo liki, mutta noita kun ei paljoa näillä sähkökuskeilla täälä suomessa alla näe.

https://ev-database.org/compare/electric-vehicle-longest-range#sort:path~type~order=.erange_real~number~desc%7Crange-slider-range:prev~next=0~1200%7Crange-slider-acceleration:prev~next=2~23%7Crange-slider-topspeed:prev~next=110~350%7Crange-slider-battery:prev~next=10~200%7Crange-slider-towweight:prev~next=0~2500%7Crange-slider-fastcharge:prev~next=0~1500%7Cpaging:currentPage=0%7Cpaging:number=9
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

terro

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 01.01.23 - klo:21:35
Aijaa. Mä kun jo ajattelin, että sähköuskovaisten maailmassa ne kaikki kulkee tuon matkan.
Todellisuudessa ei yksikään suomen talvessa.
Typerää olkiukkoilua. Kukaan sähköautoilija ei väitä, että talvella sähköautot menisivät tuon matkan.

Antore

Lainaus käyttäjältä: terro - 01.01.23 - klo:21:52
Typerää olkiukkoilua. Kukaan sähköautoilija ei väitä, että talvella sähköautot menisivät tuon matkan.

Ihan normaalia trollausta ko. nimimerkiltä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy