1.8 TSI öljynkulutus

Aloittaja Kimpulainen, 23.03.15 - klo:16:15

« edellinen - seuraava »

Kimpulainen

Perheessä on käytettynä hankittu Superb farkku 1.8 koneella ja mittarissa rapiat 76 000 km.
Autolla on nyt kruisailtu 2000 km ja siinä ajassa on öljyä lisätty 1 litra.

Täälläkin on keskusteluita, joissa kerrotaan  öljyn kulutuksen 0.5 L / 1000km olevan valmistajan toleranssissa
ja näinpä Metroautossakin sanottiin, että 1.8 syö aika paljon öljyä.

Vähän kyllä kyrsii tämä.
Onko jollakulla tehty mäntien vaihtoa tuollaisen öljyn kulutuksen vuoksi ja mitä tuli maksamaan?

Onni onnettomuudessa on, että myyjältä sai autoon vuoden takuun moottorin ja voimansiirron osalta.
Vesipumppukin vaihdettiin juuri myyjän piikkiin, kun syylärinestettäkin hävisi 0.5 litraa kuukaudessa...

Dexary1982

Itse vein tänään 2010 1.8 TSI:n öljynkulutuksen mittaukseen. Ostin auton vuosi sitten heinäkuussa ja olen ajanut nyt 94000 --> 120000 ja lisännyt öljyä tosi paljon. Asiaan kiinnitin tarkemmin huomiota tänä keväänä kun ensin lisäsin kun tuli 100 000 täyteen ja sitten jokaisen tonnin jälkeen on melkein joutunut öljyä laittamaan litran lisää. Nyt myyjäliikkeessä tekeevät öljynvaihdon, punnitsee öljyt ja 500 kilsan päästä tarkastukseen ja öljyt uudelleen puntariin että näkee oikeasti paljon kuluttaa.

Jännä nähdä mikä on tulos ja mitä myyjäliike tekee jos vie ns. yli viitearvojen öljyä, joka kyllä on oma veikkaukseni että vie. Ns. timanttitakuu vielä voimassa autossa mutta en jaksa uskoa että se mitään tuohon auttaa.

Voin kertoa asiasta lisää kunhan saadaan tarvittavat toimenpiteet suoritettua.

-S-

JFabiaK

Huomioikaa, että öljyä kuluttavaan moottoriin ei kannata tehdä lisäystä maksimitasoon asti, koska useat moottorit "ahmaisevat" sen maksimitasoisen öljyn kuin suupalana - ja usein sen jälkeen kulutus rauhoittuu. Näissä tapauksissa öljyn kulutukseen löytyy usein syinä mm. venttiilinvarsien tiivistysvuodot ja niitä ruokkivat ajotavat ( voimakkaat kiihdytykset ja moottorijarrutukset ).
Samoin kampikammion tuuletusjärjestelmä kannattaa tarkistaa; ellei se toimi kuten pitää, niin moottorin sisäiset paineongelmat johtavat öljynkulutukseen.
Toki nämä venttilinvarsien tiivistykset pitää olla kunnossa -> uusittava tiivisteet tarvittaessa.

Öljyn lisäystarpeelle on hälytysrajana alaraja.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Eka Golf

Tuota en kyllä usko koska liikatäyttöä pitää olla n. litra ennen kuin se "ahmaistaan"!  8)
Joissain kulkineissa vaihdelaatikko on kiristetty niin tiukkaan että on vetänyt pytyt soikeiksi mutta Volkkareista ei tietoa!

Dexary1982

Nyt on öljynkulutus mitattu ja vaivaisen 1,365 litraa per 1000km kuluttaa öljyä. Viitearvojen yläraja ilmeisesti 0,5 litraa per 1000km.

Nyt sitten ootellaan mitä maahantuoja ja myyjäliike tekee asialle. Ja että missä vika. Auton antoivat takaisin ajoon ja sanoivat vaan että varmista että öljyä riittää moottorissa.

Kivahan se olisi ajaa autolla mihin ei tarvitse litraa öljyä lisätä per tankkaus kerta.

:/

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Dexary1982 - 13.07.15 - klo:11:04
Nyt on öljynkulutus mitattu ja vaivaisen 1,365 litraa per 1000km kuluttaa öljyä. Viitearvojen yläraja ilmeisesti 0,5 litraa per 1000km.

Nyt sitten ootellaan mitä maahantuoja ja myyjäliike tekee asialle. Ja että missä vika. Auton antoivat takaisin ajoon ja sanoivat vaan että varmista että öljyä riittää moottorissa.

Kivahan se olisi ajaa autolla mihin ei tarvitse litraa öljyä lisätä per tankkaus kerta.

:/

Vika löytyy konepellin alta. Vaihda suosiolla merkkiä, sellaiseen mihin ei tarvi lisäillä öljyä joka tankkauksen yhteydessä  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.07.15 - klo:11:09
Vika löytyy konepellin alta. Vaihda suosiolla merkkiä, sellaiseen mihin ei tarvi lisäillä öljyä joka tankkauksen yhteydessä  ;D
Aika hassua. Olen omistanut 20 omassa käytössäni olevaa autoa. Suurin ajomäärä per vuosi 30 000. Öljyt vaihtuneet aina valmistajan ohjeiden mukaan. Esim. Sciroccossa 1.4TSI vaihdoin LL-öljyt kahden vuoden välein. Suurin kilometrimäärä samoilla öljyillä oli 17 589. Yhteenkään autoon en ole koskaan joutunut lisäämään öljyä, aina on tikku ylärajassa. Samoin yhteenkään moottoripyörään en ole koskaan lisännyt öljyä. Niillä on päästetty samoilla 12 000/1 v+.
Eipä ole muuten meidän toiseenkaan autoon koskaan lisätty öljyä, eikä äidinkään autoihin.
Ihmettelen kovasti tuota palstalaisten autojen öljyn kulutusta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: skriko - 13.07.15 - klo:16:56
Aika hassua. Olen omistanut 20 omassa käytössäni olevaa autoa. Suurin ajomäärä per vuosi 30 000. Öljyt vaihtuneet aina valmistajan ohjeiden mukaan. Esim. Sciroccossa 1.4TSI vaihdoin LL-öljyt kahden vuoden välein. Suurin kilometrimäärä samoilla öljyillä oli 17 589. Yhteenkään autoon en ole koskaan joutunut lisäämään öljyä, aina on tikku ylärajassa. Samoin yhteenkään moottoripyörään en ole koskaan lisännyt öljyä. Niillä on päästetty samoilla 12 000/1 v+.
Eipä ole muuten meidän toiseenkaan autoon koskaan lisätty öljyä, eikä äidinkään autoihin.
Ihmettelen kovasti tuota palstalaisten autojen öljyn kulutusta.

Oletko koskaan tarkastanut öljyjä?  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.07.15 - klo:17:04
Oletko koskaan tarkastanut öljyjä?  ;)

Huumorilla heitetty mutta vastaan kuitenkin. Kuten jo kirjoitin tikku aina ylärajassa. Tarkistan öljyt aina kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Kakkos autoon vaihtuvat joka vuosi ja äiteelle joka toinen, öljyinä mobilin 5W-50.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 13.07.15 - klo:16:56
Aika hassua. Olen omistanut 20 omassa käytössäni olevaa autoa. Suurin ajomäärä per vuosi 30 000. Öljyt vaihtuneet aina valmistajan ohjeiden mukaan. Esim. Sciroccossa 1.4TSI vaihdoin LL-öljyt kahden vuoden välein. Suurin kilometrimäärä samoilla öljyillä oli 17 589. Yhteenkään autoon en ole koskaan joutunut lisäämään öljyä, aina on tikku ylärajassa. Samoin yhteenkään moottoripyörään en ole koskaan lisännyt öljyä. Niillä on päästetty samoilla 12 000/1 v+.
Eipä ole muuten meidän toiseenkaan autoon koskaan lisätty öljyä, eikä äidinkään autoihin.
Ihmettelen kovasti tuota palstalaisten autojen öljyn kulutusta.

Kyllä niitä ilmeisesti sen verran on, että kannattaa Audi-mekatsunkin duunipäivä kuvata.

https://www.youtube.com/watch?v=SRv2jg1xZoM

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 13.07.15 - klo:17:12
Kyllä niitä ilmeisesti sen verran on, että kannattaa Audi-mekatsunkin duunipäivä kuvata.

https://www.youtube.com/watch?v=SRv2jg1xZoM
Mutta tuohan on premium-merkki ;)Ei olisi minulla ikinä varaa ajella Audilla. Uutta TT:tä on tehnyt mieli. Viimeiset rahat kun menisivät tuohon ylihintaiseen "seattiin", niin ei sitten jäisi enää varaa kymmenkertaisiin huoltomaksuihin.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: skriko - 13.07.15 - klo:17:20
Mutta tuohan on premium-merkki ;)Ei olisi minulla ikinä varaa ajella Audilla. Uutta TT:tä on tehnyt mieli. Viimeiset rahat kun menisivät tuohon ylihintaiseen "seattiin", niin ei sitten jäisi enää varaa kymmenkertaisiin huoltomaksuihin.

Samaa kuraa on kaikki tsi koneet  ;)
Eihän sitä omaa koppuraa tosin uskoisi vialliseksi
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Dexary1982

Vikana huoltoliikkeen mukaan jumiutunut männänrengas jonka pitäisi kaapia öljy sylinterin seiniltä alas mennessää mutta öljy jää sylinteriin ja palaa pois.

Viikon päästä torstaina auto huoltoliikkeeseen ja kone pois ja männät vaihtoon.

Yhtä mäntää kuulemma ei pysty vaihtamaan kun on muuttunut mäntätyyppi ja "männäntappi" paksumpi ja menee näin ollen myös kiertokanget vaihtoon.

Eli sellainen remontti edessä. Sitten kun vielä selviää kuka maksaa ja mitä. Itse kerroin olevani valmis maksamaan korjauksesta nolla euroa johon huoltoliike/myyntiliike oli sitä mieltä että eiköhän remontille jossain vaiheessa joku maksaja löydetä.

Autossani on Timanttitakuu mutta ilmeisesti he olisivat valmiita vaihtamaan yhden männän ja kiertokangen mutta ei muita mitkä pitää vaihtaa.. Saa nähdä millainen soppa tästä saadaan aikaiseksi.

-OnnellinenSkodaKuski

baleno

Se vw-groupin käyttämä toimimaton männänrengasteknologia on varmasti kaikissa männissä.Kaikki ne olisi vaihdettava jokatapauksessa vaikka yhden männän vaihto olisikin mahdollista.
Citroen C5 2.0i 2006

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 13.07.15 - klo:17:12
Kyllä niitä ilmeisesti sen verran on, että kannattaa Audi-mekatsunkin duunipäivä kuvata.

https://www.youtube.com/watch?v=SRv2jg1xZoM
Nopee kaveri kun teki alle kymmenen minsan!  ??? Minulla onnettomalla menisi muutama päivä!  :-[

Kaappine

Ostin 1.8 -09 103t ajettu superbin muutama kuukausi sitten delta autosta ja huomasin itse kuukauden jälkeen öljynkulutuksen. Sama määrä yli 1L =1000km. Punnitus ja metro-autossa todettiin, että mäntäremontti. Kaikki uusiksi jakohihnaa myöden samalla. Palvelu pelasi täysin ja 5 sivullista osia vaihdettiin, maahantuoja maksoi puolet ja loput autoliike.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.07.15 - klo:11:09
Vika löytyy konepellin alta. Vaihda suosiolla merkkiä, sellaiseen mihin ei tarvi lisäillä öljyä joka tankkauksen yhteydessä  ;D
Et ole sitten vielä hoksannut, että merkki kuvaa huonosti öljyn kulutusta. Samalla logiikalla ilmeisesti mielestäsi myös mersut lahoavat käsiin, koska jossakin Mersun mallissa ruostuminen oli iso ongelma.

Platii

Täällä kans yksi superb menossa öljynkulutusmittaukseen ensi viikolla. 1.8 Tsi vm.2010 aj. 99tkm. Oman mutuilun mukaan menee 0.5-0.7L / 1000km.

Kaappine

Tampereen metro-autossa kertovat,kun omani siellä huolsin,niin marraskuusta asti keskittyny pari työntekijää pelkästän näihin mäntäremppoihin. Tulee liukuhihnalta kuulemma tuota vikaa.

Dexary1982

Nyt on autoon korjaukset tehty.. Hinta-arvio korjaukselle oli 4800 â,¬.

Samalla kun vaihdettiin männät, kiertokanget jne. ja tekivät vaihdon nokkaketjuun ja sen kiristimiin ja muihin liittyviin osiin.

Itselle maksettavaa onneksi ei jäänyt kuin omavastuun verran (Timanttitakuu), 100â,¬. Jospa se tästä.. Toivottavasti ei sen isompia remontteja enää tule.

Tondee

Itsellä 2010 tsi alla, öljynkulutus on yhtäkkiä pompannut n. litraan /1000km. Jostain luinkin, että näissä moteissa tapahtuu pomppaus tuossa 80000-120000km kohdilla. Onko kellään kokemuksia siitä, mihin asti tää nousee, jos asialle ei tee mitään, vaan lisää vaan aina kiltisti öljyä? Vai onko pakko tehdä tässä kohtaa autonvaihto tai kallis korjaus? Tuleekohan Helkama kuinka paljon vastaan korjauskuluissa? VW-maahantuojahan on luvannut ostaa vastaavat autot takaisin normaaliin hintaan. Saadaankohan Skeidalle koskaan sama systeemi?  ::) http://yle.fi/uutiset/vw-konserni_piti_sanansa__osti_turkulaismiehen_mielenosoitus-audin/8049044?ref=leiki-uu

skriko

#21
Lainaus käyttäjältä: Tondee - 08.08.15 - klo:09:43
Itsellä 2010 tsi alla, öljynkulutus on yhtäkkiä pompannut n. litraan /1000km. Jostain luinkin, että näissä moteissa tapahtuu pomppaus tuossa 80000-120000km kohdilla. Onko kellään kokemuksia siitä, mihin asti tää nousee, jos asialle ei tee mitään, vaan lisää vaan aina kiltisti öljyä? Vai onko pakko tehdä tässä kohtaa autonvaihto tai kallis korjaus? Tuleekohan Helkama kuinka paljon vastaan korjauskuluissa? VW-maahantuojahan on luvannut ostaa vastaavat autot takaisin normaaliin hintaan. Saadaankohan Skeidalle koskaan sama systeemi?  ::) http://yle.fi/uutiset/vw-konserni_piti_sanansa__osti_turkulaismiehen_mielenosoitus-audin/8049044?ref=leiki-uu
Jokainenhan sen ymmärtää ( vai ymmärtääkö enää nykyajan uusavuttomat ) että mikään autoliike tai maahantuoja ei osta yhtään liikaa öljyäkuluttavaa autoa normaaliin hintaan.
Onhan se toki hieno ele kun oikein suostuvat ottamaan maahantuomansa ja myymänsä auton vaihdossa uuteen tai käytettyyn. Kyllä on taas aikoihin eletty. :o :o :o :o :o :o :o
Juu, ja kyllä kannatta tehdä kallis remontti tai vaihtaa auto uuteen. Jos ajaa 50 000 ja lisää öljyä litran tuhannelle, 50 litraa, se maksaa  noin 500â,¬. Autoa kun vaihtaa, niin joutuu maksamaan 4000â,¬ jo siitä, että saa vaihtaa saman hintaiseen. Sitten kun maksat 10 000 väliä ja ajat 50 000, niin sinulla on kohta 4000â,¬ kalliimpi auto kun vanha olisi. Eihän siihen pala kuin 6000â,¬. Ei muuta kun auto vaihtoon, niin liike ja valtio kiittää.
Muuten, itse lisäisin vain sitä öljyä.

Uskokaa tai älkää ( riippuen tietysti valtion ja yksittäisen henkilön taloudellisesta tilanteesta ) hieman kun vielä tätä mielettömyyttä eletään eteen päin, niin kohta joku kyselee palstalla. Vasen takarengas vuotaa, kannattaiskohan vaihtaa auto uuteen kun joutuu kokoajan lisäämään ilmaa. Ai juu, mutta osaavatkohan uusavuttomat enää lisätäkään ilmaa.
Anteeksi karrikoitu esimerkki, mutta joskus vaan ei jaksa tätä ihmisten tyhmyyttä.

Laars

Mistäs se autoliike sen tietää kuluttaako auto öljyä vai ei?

Eiköhän nykypäivänäkin ole voimassa ihan normaali välinpitämättömyys, mihin tässäkin viitattiin, että kun auto rupee näyttämään merkkejä kalliista remontista, niin se ajetaan vaihtoautorivistöön (ja ihan normaaliin hyvitykseen). En sano, että tuo olisi mitenkään erityisen hyväksyttävää, mutta eipä siitä taida vastuuseenkaan joutua.

Tondee

Tarkoitinkin lähinnä sitä, että onko se 1l/1000km merkki siitä, että koko pata hajoaa pian? Itse jaksan kyllä öljyä lisätä, eikä se mielestäni paljoakaan autoilukustannuksia lisää...

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Laars - 08.08.15 - klo:16:03
Mistäs se autoliike sen tietää kuluttaako auto öljyä vai ei?

Mitähän sen nyt tietäis kun ei tarvitse edes tietää, antaa huonon hyvityksen vaan kaikista vagin tsi koneista. 2000-4000 pienempi hyvitys niin on kauppiaalle fiksuinta ottaa vag tsi vaihtoon. Näin minä tekisin jos autoja myisin, onneksi en myy. Johan jotkun liikkeet karttaa sanoja tsi ja dsg jos vaihtoautoa on tarjoamassa  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Hannes

En ainakaan huomannut minkäänlaista TSI fobiaa eriliikkeiden välillä päinvastoin hyvin olisi kelvannut ja aika lähellä oli hyvitys eli sinäkään ei juurikaan eroja ollut eri liikeiden välillä, eli kovin mielellään tekivät kauppaa ja havaittavissa oli pikku kilpaa kuka tuon autoni saa ;D. Mutta mieluisin löytyi samasta merkistä 8)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.08.15 - klo:19:47
En ainakaan huomannut minkäänlaista TSI fobiaa eriliikkeiden välillä päinvastoin hyvin olisi kelvannut ja aika lähellä oli hyvitys eli sinäkään ei juurikaan eroja ollut eri liikeiden välillä, eli kovin mielellään tekivät kauppaa ja havaittavissa oli pikku kilpaa kuka tuon autoni saa ;D. Mutta mieluisin löytyi samasta merkistä 8)

Hienoa että on vielä ihmisiä jotka haluavat manuaalin. Luin taannoin kirjoituksen, että kohta ei saa manuskaa mutta tilaamalla, ja ehkä jossain vaiheessa ei silloinkaan. Itse jätän viimeiseksi manuaalin ja 3-ovisen auton joka minulla sillä hetkellä on, kun ei saa enää manuskaa kolmiovisena. Automaatilla ja neliovisella en aja edes ilmaiseksi.
Anteeksi OT.

Eka Golf

Onko sinulla pakettiauto vai mikä kun vain kolme ovea? ???

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Tondee - 08.08.15 - klo:17:59
Tarkoitinkin lähinnä sitä, että onko se 1l/1000km merkki siitä, että koko pata hajoaa pian? Itse jaksan kyllä öljyä lisätä, eikä se mielestäni paljoakaan autoilukustannuksia lisää...
Ohhan tuossa se hyvä puoli ettei öljyjä tarvitse vaihtaa kun vaihtuvat "itsestään"?  8)
Tietenkin suodatin pitää vaihtaa mutta lisäys helpompaa kuin öljynvaihto?  ::)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 08.08.15 - klo:20:32
Onko sinulla pakettiauto vai mikä kun vain kolme ovea? ???

Oliko vitsi vai oletko tosissasi?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy