Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.09.20 - klo:13:44
Ei ladattava hybridi mene maantiellä sen vähemmällä tyhjällä akulla, koska isommassa nopeudessa ilmanvastus hoitaa pääsääntöisesti hidastamisen. Ja mitä enemmän voi vapaalla rullata, sen parempi se on kulutusmielessä, koska lataamisessakin tulee häviöitä. Liike-energian talteenottoa tapahtuu siten vähemmän. Kaupunkiajon syklisyys taas sitten tuo etua, jolloin tyhjälläkin akulla kuluu vähemmän ainetta, kuin ilman sähköä olevalla autolla. Mäkisillä maantiepätkillä etua voi tullakin, jos vauhtia joutuu hillitsemään, ettei se karkaa ylinopeudeksi.

Moottoritieajossa rullaus-toiminto on merkitykseltään melko olematon ilmanvastuksen tarvittaessa tappaessa vauhdin alamäissä ja muutenkin, kun vähän ennakoi.

Ostakaa diesel tai dieselhybridi, mikäli ajatte paljon ja erityisesti maantieajoa 8) Ai niin, eihän sellaista kukaan enää uskalla ostaa, vaan jo ostaessa on pidettävä jälleenmyynti mielessä ja lataushybridi lähtee tilaukseen ;D

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 10.09.20 - klo:13:39
https://www.youtube.com/watch?v=jvxMSHkzocQ

Nyt on 8. sukupolven Golf-farmaristakin otettu ensityypit. Tullee kilpailemaan Octavian asiakkaista, jos hinta ei ole ihan pielessä.

Akseliväli sama kuin uudessa Octavissa ja Leonissa eli sisätilat kasvaneet ja ovat samaa luokkaa. HB-mallissa on A3:n kanssa lyhyempi akseliväli. Konevalikoima näyttää olevan Variantissa suppeampi kuin Leon/Octaviassa.

Ei näytä tuossakaan videossa tuota nolottavaa konepellin aukaisua missä joutuu pulailemaan tuon 80-luvulta kotoisin olevan konepeltitikun kanssa.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

slarpa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.09.20 - klo:13:44
Ei ladattava hybridi mene maantiellä sen vähemmällä tyhjällä akulla, koska isommassa nopeudessa ilmanvastus hoitaa pääsääntöisesti hidastamisen. Ja mitä enemmän voi vapaalla rullata, sen parempi se on kulutusmielessä, koska lataamisessakin tulee häviöitä. Liike-energian talteenottoa tapahtuu siten vähemmän. Kaupunkiajon syklisyys taas sitten tuo etua, jolloin tyhjälläkin akulla kuluu vähemmän ainetta, kuin ilman sähköä olevalla autolla. Mäkisillä maantiepätkillä etua voi tullakin, jos vauhtia joutuu hillitsemään, ettei se karkaa ylinopeudeksi.

Oma kokemukseni Superb iVstä että tyhjällä akulla lähtö ja +300km maantieajoa tekee 5,3l/100km kulutukseksi tältä kesältä. Vaikka ajoakku olisi 0%, on akussa aina energiaa liikkeellelähtöihin, ohitusapuun yms. Ja akku latautuu n.10-15% ajetusta matkasta takaisin, eli esim 100km matkalla latautuu akkuun takaisin reilu 10km riippuen esim. tien korkeuseroista.

Toisella ajoprofiililla tilanne voi olla toinen, mutta itse väitän ettei hybridi kulutua tyhjällä akulla juurikaan enempää kuin bensakone.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Occux

Lainaus käyttäjältä: BMF - 10.09.20 - klo:12:12
https://youtu.be/Z1Yeb4GO8sM?t=325

Kylläpä on superbillakin käytännöntestissä hurja keskikulutus motariajossa jos joutuu tyhjällä latauksella ajelemaan... lopulta asettui kuitenkin 7litraan näköjään kun mennessä oli 8.2,  Jäi myös hassusti välipysäkillä lataamatta, kun ei juontaja viitsinyt...

Harmi kun ei saa dieselhybridejä, kuten mersu tarjoaa. Se saattaisi olla omaan käyttöön aika jees.
Liinpään tarinat on huuhaata. Ei ole ihan perillä asioista.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 10.09.20 - klo:14:56
Ei näytä tuossakaan videossa tuota nolottavaa konepellin aukaisua missä joutuu pulailemaan tuon 80-luvulta kotoisin olevan konepeltitikun kanssa.

Juu, mutta kyllä hän sen sanoo ja aiemmissa Golf videoissa (HB) sama kaveri ihmetteli kovin, että miksi tästä sukupolvesta on jätetty kaasujouset pois. Ne puuttuvat jopa GTI-mallista, jota voi ihmetellä erityisesti. Säästämistarve lienee kova.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jopo

Lainaus käyttäjältä: slarpa - 10.09.20 - klo:15:03
Oma kokemukseni Superb iVstä että tyhjällä akulla lähtö ja +300km maantieajoa tekee 5,3l/100km kulutukseksi tältä kesältä. Vaikka ajoakku olisi 0%, on akussa aina energiaa liikkeellelähtöihin, ohitusapuun yms. Ja akku latautuu n.10-15% ajetusta matkasta takaisin, eli esim 100km matkalla latautuu akkuun takaisin reilu 10km riippuen esim. tien korkeuseroista.

Toisella ajoprofiililla tilanne voi olla toinen, mutta itse väitän ettei hybridi kulutua tyhjällä akulla juurikaan enempää kuin bensakone.

Aivan samat kokemukset täällä kulutuksesta pitkillä siivuilla. Itsekin aikanaan tuon videon katsoin ja jäin ihmettelemään miten tuollaiset lukemat saatiin aikaiseksi. Oma keskari +12tkm on painunut jälleen alle kolmen litran. Viimeiset 1000km 0,5l kun on tullut paljon lyhyttä latinkiajoa.

Occux

Skoda on tuttu ja turvallinen. Samat räminät, kuin edellisessä 2013 mallisessa. Tuhat kilsaa takana ja alkoi karkealla pinnalla sama räminä jostain oikean peilin/hanskalokeron tienoilta. Ovilokero tyhjä ja hanskalokerokin tyhjennetty. Lokero auki tai kiinni, räminä kuuluu. Pidin hetken verran kättä myös avoinna olevan lokeron kannella painona ja ei vaikutusta. Radiolla voi sen peittää, mutta jos haluaa ajaa ilman radiota, niin räminä kuuluu. Edellisessä autossa käytin huollossa ja niillä väittämän mukaan oli joku tiivistesarja, jolla homma piti hoitaa. Ei hoitunut. Tämän auton kanssa en edes viitsi nähdä tuota vaivaa. Se pitää vaan hyväksyä.  Sellainen havainto kuitenkin, että räminä on siis riippuvainen asfaltista, se on myös riippuvainen lämpötilasta. Menomatkalla Porvooseen lämpötila oli 14 ja auto oli tunnin auringossa ennen paluuta ja tuolloin lämpötila oli 16. Räminää ei kuulunut.

Laimea moottorijarrutus johtuu myös osittain siitä, että moottorijarrutuksessa mennään 2-sylinterimoodissa.

Yksi ärsyttävä piirre tuli näkyviin. Ruuhkassa letkassa, kun edellä ajava lähtee liikkeelle, niin S/S käynnistää moottorin, vaikka näen ,että tuossa ei olisi ollut mitään syytä, jos edellä ajava pääsee etenemään vaan metrin. Kyseessä siis manuaalivaihteinen ja olin varmuuden vuoksi kytkenyt kaikki avustimet pois päältä viiksestä. Eli jos haluaa välttyä turhilta starteilta, täytyy pitää S/S kytkettynä pois ja moottori koko ajan käynnissä. Toinen vaihtoehto on pitää edellä ajavaan (seisovaan) yli viisi metriä matkaa. Perässä seisovat rupee hikoilemaan, mutta se ei mua haittaa. Onhan niillä pesukoneet.

Konepellin yläreunan alla oleva tuulilasijatkekaukalon vesireiät on niin suuret, että koivunsiemenet  pääsee valumaan läpi , kun vanhassa ne tukkivat reiät. Toivottavasti valuvat myös jonnekin auton alle, etteivät jää kasautumaan ja mätänemään jonnekin onkaloon.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

BMF

Lainaus käyttäjältä: Occux - 10.09.20 - klo:16:15
Skoda on tuttu ja turvallinen. Samat räminät, kuin edellisessä 2013 mallisessa. Tuhat kilsaa takana ja alkoi karkealla pinnalla sama räminä jostain oikean peilin/hanskalokeron tienoilta. Ovilokero tyhjä ja hanskalokerokin tyhjennetty. Lokero auki tai kiinni, räminä kuuluu. Pidin hetken verran kättä myös avoinna olevan lokeron kannella painona ja ei vaikutusta. Radiolla voi sen peittää, mutta jos haluaa ajaa ilman radiota, niin räminä kuuluu. Edellisessä autossa käytin huollossa ja niillä väittämän mukaan oli joku tiivistesarja, jolla homma piti hoitaa. Ei hoitunut. Tämän auton kanssa en edes viitsi nähdä tuota vaivaa. Se pitää vaan hyväksyä.  Sellainen havainto kuitenkin, että räminä on siis riippuvainen asfaltista, se on myös riippuvainen lämpötilasta. Menomatkalla Porvooseen lämpötila oli 14 ja auto oli tunnin auringossa ennen paluuta ja tuolloin lämpötila oli 16. Räminää ei kuulunut.

Laimea moottorijarrutus johtuu myös osittain siitä, että moottorijarrutuksessa mennään 2-sylinterimoodissa.

Yksi ärsyttävä piirre tuli näkyviin. Ruuhkassa letkassa, kun edellä ajava lähtee liikkeelle, niin S/S käynnistää moottorin, vaikka näen ,että tuossa ei olisi ollut mitään syytä, jos edellä ajava pääsee etenemään vaan metrin. Kyseessä siis manuaalivaihteinen ja olin varmuuden vuoksi kytkenyt kaikki avustimet pois päältä viiksestä. Eli jos haluaa välttyä turhilta starteilta, täytyy pitää S/S kytkettynä pois ja moottori koko ajan käynnissä. Toinen vaihtoehto on pitää edellä ajavaan (seisovaan) yli viisi metriä matkaa. Perässä seisovat rupee hikoilemaan, mutta se ei mua haittaa. Onhan niillä pesukoneet.

Konepellin yläreunan alla oleva tuulilasijatkekaukalon vesireiät on niin suuret, että koivunsiemenet  pääsee valumaan läpi , kun vanhassa ne tukkivat reiät. Toivottavasti valuvat myös jonnekin auton alle, etteivät jää kasautumaan ja mätänemään jonnekin onkaloon.


Niin mikäs kottero sulla oli nyt käytössä, onko se tuo Octavia LB LE 1.5 TSI manuaali --> IV ? Omassa 2017 ocussa olen onnistunut räminät eliminoimaan ja isoin räminä tuli tuulilasin ja muovisen alareuna lirpakkeen väljyydestä johtuvasta väpätyksestä aina yli 80km/h vauhdeissa. Tämä hoitui laittamalla tällöin kuminauhan palanen tuulilasin ja alareunan muovilirpan väliin (auton ulkopuolelle). Tämän jälkeen tuulilasi on kertaalleen vaihdettu kiven iskun aiheuttaman hämähäkkikuvion vuoksi ja en ole havainnut enää samaa ääntä vaikka tuskin kuminauha siellä välissä enää on... Myös vyön korkeussäätö on ääntänyt mutta sekin "hioutunut" paikalleen eikä natinoita enää ole havaittu.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Ocutj

Uuden RS:n hinnat tiedossa:
RS iV LB: 41,608â,¬
RS TSI DSG LB: 40738â,¬
RS iV Combi: 42437â,¬
RS TSI DSG Combi: 41991â,¬

Nifa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.09.20 - klo:09:40
Jos nyt miettii pelkästään yksityisomistuksella rahallisesti tuota hybridiä, niin millä laskukaavalla sellaisen uuden ostaminen kannattaisi? Mieleen ei tule kuin että haluaa lisää tehoa ja se tulee noissa edullisemmaksi hybridinä, mutta sitten menettää auton kepeyden. Muutenhan itse voimalinjasta pidän, mutta sen kokonaiskustannuksen ymmärtäminen ei vain mene jakeluun.

No pyörittelin tuota ensin traficomin kalkulaattorissa (https://www.traficom.fi/fi/autokalkulaattori), sitten tein exceliin oman investointilaskurin kun tuosta puuttuu pääomatappio osuus, lopputuloshan on sama:
(Hybridille laitoin isommat huoltokustannukset, molemmilla samat vakuutusmaksut, rengaskulut yms,). Bensaa arvioin että 1.5 vie n. 5l/100km ja hybridillä 2 ltr keskimäärin plus sähköt päälle. Sähkö ostosähköä 100% omasta rasiasta hinta 0,13e/kwh. Arvonalenema kummallakin 11% / v. Vois toki laskea dynaamisella prosentilla, joka muuttuu jokainen vuosi. Laskettu ilman korkoa tai rahoituskulua. Saishan nekin tohon jos tahtoopi, ei paljoa isoa kuvaa keikuta, vaikka 3% per jäännösarvo per vuosi.

1.5 TSi dsg style skoda combi, ovh 32k vs 1.4 phev style combi 39k, hybridi menee 15tkm suorituksella ohitte n. 9v kohdalla kumulaativisissa kustannuksissa. Toki jos on enemmän kilsoja niin pienenenee.

Sitten se hauska, sama Seatilla: 1.5 tsi dsg FR 31k vs 1.4 phev FR 34k: Kumulatiivissa kustannuksissa ovat vuonna 3 tasoissa, sen jälkeen hybridi edullisempi. -.-
(kokonaiskulut 3v jälkeen 1.5 TSI n. 17500e ja phev 17117e)

(Huom. jos kilsat vuodessa on vain n. 10tkm, niin Leonilla menee hybridillä 6 vuotta päästä omilleen ja vastaavasti oliko Skodalla 18v).

Tuo vain vahvistaa omaa käsitystä siitä, että Helkama on ylihinnoitellut tuon Octavian hybridin. Noin 3.000â,¬ kalliimmassa on siis järkeä laskennallisesti jos tulee tarpeeksi kilsoja vuodessa ja latailee ahkerasti. Edellyttää siis "harrastuneisuutta". Jos en väärin muista niin se Viron ennakkohinta tais olla se tuo n. 3000e 1.5 tsi päälle. Tuohon on Helkama napauttanut 3.000 â,¬ lapin lisää.

Enitenhän tässä järkyttyy aina siitä, että mitä noi peltilehmät vuodessa maksaa kun noita lukuja pyörittelee.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Occux

Lainaus käyttäjältä: BMF - 10.09.20 - klo:16:37

Niin mikäs kottero sulla oli nyt käytössä, onko se tuo Octavia LB LE 1.5 TSI manuaali --> IV ? Omassa 2017 ocussa olen onnistunut räminät eliminoimaan ja isoin räminä tuli tuulilasin ja muovisen alareuna lirpakkeen väljyydestä johtuvasta väpätyksestä aina yli 80km/h vauhdeissa. Tämä hoitui laittamalla tällöin kuminauhan palanen tuulilasin ja alareunan muovilirpan väliin (auton ulkopuolelle). Tämän jälkeen tuulilasi on kertaalleen vaihdettu kiven iskun aiheuttaman hämähäkkikuvion vuoksi ja en ole havainnut enää samaa ääntä vaikka tuskin kuminauha siellä välissä enää on... Myös vyön korkeussäätö on ääntänyt mutta sekin "hioutunut" paikalleen eikä natinoita enää ole havaittu.
Octavia LB LE 1.5 TSI manuaali. iV:ssähän on automaatti, joten ei ole iV.

Kiitos vinkeistä. Luulen, että räminä ei johdu siitä tuulilasin jatkeena olevasta kaukalolärpäkkeestä. Räminän kuulee nopeuksissa 30-84. Kovempaa en ole vielä uskaltanut ajaa. Tai no siis tarkemmin sanoen en ole huomannut kovemmissa nopeuksissa, mutta siihen voi vaikuttaa sekin, että kovemmissa nopeuksissa tulee muita ääniä peittämään, niin kuin jää radionkin peittoon.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 10.09.20 - klo:17:53
Uuden RS:n hinnat tiedossa:
RS iV LB: 41,608â,¬
RS TSI DSG LB: 40738â,¬
RS iV Combi: 42437â,¬
RS TSI DSG Combi: 41991â,¬

TSI:n osalta nämä lienevät manuaalin hintalappuja?

jaston

Lainaus käyttäjältä: Occux - 10.09.20 - klo:16:15
Skoda on tuttu ja turvallinen. Samat räminät, kuin edellisessä 2013 mallisessa. Tuhat kilsaa takana ja alkoi karkealla pinnalla sama räminä jostain oikean peilin/hanskalokeron tienoilta. Ovilokero tyhjä ja hanskalokerokin tyhjennetty. Lokero auki tai kiinni, räminä kuuluu. Pidin hetken verran kättä myös avoinna olevan lokeron kannella painona ja ei vaikutusta. Radiolla voi sen peittää, mutta jos haluaa ajaa ilman radiota, niin räminä kuuluu. Edellisessä autossa käytin huollossa ja niillä väittämän mukaan oli joku tiivistesarja, jolla homma piti hoitaa. Ei hoitunut. Tämän auton kanssa en edes viitsi nähdä tuota vaivaa. Se pitää vaan hyväksyä.

Uskomatonta kyllä. Samat natinat jo ns kolmannessa polvessa.
Itselläni täysin sama natinakokemus -13 vuosimallisessa ja nyt -17 fl -versiossa.
Olen saanut natinaa/rämimää pois laittamalla kojelauden sivuun repsikan ovea vasten pätkän paksua tiivistenauhaa.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

b1mpo

-14 -mallisessa mullakin oli. En muista miten ratkaisin asian. Oisko vain kojelaudan keskityksessä tai jonkin palikan sovituksessa jotain heittoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hibah

Lainaus käyttäjältä: Occux - 10.09.20 - klo:16:15
Yksi ärsyttävä piirre tuli näkyviin. Ruuhkassa letkassa, kun edellä ajava lähtee liikkeelle, niin S/S käynnistää moottorin, vaikka näen ,että tuossa ei olisi ollut mitään syytä, jos edellä ajava pääsee etenemään vaan metrin. Kyseessä siis manuaalivaihteinen ja olin varmuuden vuoksi kytkenyt kaikki avustimet pois päältä viiksestä. Eli jos haluaa välttyä turhilta starteilta, täytyy pitää S/S kytkettynä pois ja moottori koko ajan käynnissä. Toinen vaihtoehto on pitää edellä ajavaan (seisovaan) yli viisi metriä matkaa. Perässä seisovat rupee hikoilemaan, mutta se ei mua haittaa.

Alkaa kyl mennä nykyautojen ATK niin ärsyttävän "mukamas viisaaksi" ettei houkuta ollenkaan. Taidanpa ajella vanhan paaliin asti ja sit katselen, josko vielä jostain sais auton ilman kosketusnäyttöä, pakotettua kaistavahtia, yms. humpuukia.

Valoissa pidän kyl muutenkin 3 metriä rakoa edessäni, jos takana tyhjää tietä riittää takanani oleville jonottajille. Näin mun on paljon helpompi toimia, jos edessä ajava sammuu valoihin tai takana alkaa vilkkua sinistä. Ainoastaan jossain ahtaalla pätkällä korttelinvälissä ajan valoissa ihan tappituntumalle, jolloin etututkakin alkaa huutaa.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 10.09.20 - klo:17:55
No pyörittelin tuota ensin traficomin kalkulaattorissa (https://www.traficom.fi/fi/autokalkulaattori), sitten tein exceliin oman investointilaskurin kun tuosta puuttuu pääomatappio osuus, lopputuloshan on sama:
(Hybridille laitoin isommat huoltokustannukset, molemmilla samat vakuutusmaksut, rengaskulut yms,). Bensaa arvioin että 1.5 vie n. 5l/100km ja hybridillä 2 ltr keskimäärin plus sähköt päälle. Sähkö ostosähköä 100% omasta rasiasta hinta 0,13e/kwh. Arvonalenema kummallakin 11% / v. Vois toki laskea dynaamisella prosentilla, joka muuttuu jokainen vuosi. Laskettu ilman korkoa tai rahoituskulua. Saishan nekin tohon jos tahtoopi, ei paljoa isoa kuvaa keikuta, vaikka 3% per jäännösarvo per vuosi.

1.5 TSi dsg style skoda combi, ovh 32k vs 1.4 phev style combi 39k, hybridi menee 15tkm suorituksella ohitte n. 9v kohdalla kumulaativisissa kustannuksissa. Toki jos on enemmän kilsoja niin pienenenee.

Sitten se hauska, sama Seatilla: 1.5 tsi dsg FR 31k vs 1.4 phev FR 34k: Kumulatiivissa kustannuksissa ovat vuonna 3 tasoissa, sen jälkeen hybridi edullisempi. -.-
(kokonaiskulut 3v jälkeen 1.5 TSI n. 17500e ja phev 17117e)

(Huom. jos kilsat vuodessa on vain n. 10tkm, niin Leonilla menee hybridillä 6 vuotta päästä omilleen ja vastaavasti oliko Skodalla 18v).

Tuo vain vahvistaa omaa käsitystä siitä, että Helkama on ylihinnoitellut tuon Octavian hybridin. Noin 3.000â,¬ kalliimmassa on siis järkeä laskennallisesti jos tulee tarpeeksi kilsoja vuodessa ja latailee ahkerasti. Edellyttää siis "harrastuneisuutta". Jos en väärin muista niin se Viron ennakkohinta tais olla se tuo n. 3000e 1.5 tsi päälle. Tuohon on Helkama napauttanut 3.000 â,¬ lapin lisää.

Enitenhän tässä järkyttyy aina siitä, että mitä noi peltilehmät vuodessa maksaa kun noita lukuja pyörittelee.

Ocu alkaa mennä ja meneekin Passatin "tontille" hinnaltaan, miksei toki sovi samaan käyttöön tilojen puolesta. Uusi Golf kallistui ja Ocu noudattaa samaa kaavaa.
Vastaavasti Superin plugarin hintaa nostettiin, muuten se olisi ollut liki samanhintainen pienemmän Ocun kanssa.  :(

Maahantuoja on kyllä hinnoitellut aika toivekkaasti uutuuden. Ja aina vaan 2v. (nipo) takuulla vs. Viro 4 vuotta. Ja mitä vanhasta ajoksita saa ? Vähän....  :P

Jos pääomakulut ottaa huomioon - mitä firmojen ei alv- ja vuosittaisine poistovähennyksineen tarvitsekaan, niin vanha bensa tai naku tulee yksityiselle huikeasti halvemmaksi per vuosi. Ja, tässä laskelmassa ei edellisen kovin paljon käyttövoimaverolle tarvitse laskea (toki yksi kulu on sekin).  :D

Fiksuin odottaa 2-3 vuotta ja hankkii sitten tuontiautona ex. liisarin, jolloin suurin arvonalenema on jo haukattu pois hinnasta.  :)

Ja, sekään ei ole poissuljettua, että kaikkien rakastama "väliaikainen" autovero saattaa lähivuosina muuttaa muotoaan tai jopa (osaksi) poistua.  :-*

OT:  Sen tilalle tulee tietenkin km-vero / käyttömaksu. Huhu kertoo 7-9c / km olevan kaavailuissa.
Yritetään pärjätä.

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 10.09.20 - klo:19:49
TSI:n osalta nämä lienevät manuaalin hintalappuja?

Kyllä hinnastossa on RS TSI DSG. Myös normi-iV:n hinnat hieman pudonneet samoin kuin G-tec:in. (tuleva hinnasto 16.9.)

reverence

Lainaa
OT:  Sen tilalle tulee tietenkin km-vero / käyttömaksu. Huhu kertoo 7-9c / km olevan kaavailuissa
.

Siitä saa palkinnoksi bärnerin kakkasangon niskaansa ja perus-suomalaisen ykspuoluejärjestelmän. Ei kai sentään.
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 10.09.20 - klo:22:19
Kyllä hinnastossa on RS TSI DSG. Myös normi-iV:n hinnat hieman pudonneet samoin kuin G-tec:in. (tuleva hinnasto 16.9.)

Manuaalivaihteisen TSI RS:n hintako ei ole vielä selvillä? Sen pitäisi olla 1000-2000 EUR DSG-mallia halvempi, mikäli aiempien mallien hinnoittelukaava säilyy.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Ranssi

Eikös hintaero näiden välillä ole ollut peräti noin 2,5kâ,¬ luokassa? Vähän epäselväksi jäi kumman version hintoja annetut olivat...

Occux

Lainaus käyttäjältä: jaston - 10.09.20 - klo:20:08
Uskomatonta kyllä. Samat natinat jo ns kolmannessa polvessa.
Itselläni täysin sama natinakokemus -13 vuosimallisessa ja nyt -17 fl -versiossa.
Olen saanut natinaa/rämimää pois laittamalla kojelauden sivuun repsikan ovea vasten pätkän paksua tiivistenauhaa.
Tuo paikka mun täytynee tutkia. Kiitos vinkistä.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 10.09.20 - klo:20:46
Alkaa kyl mennä nykyautojen ATK niin ärsyttävän "mukamas viisaaksi" ettei houkuta ollenkaan. Taidanpa ajella vanhan paaliin asti ja sit katselen, josko vielä jostain sais auton ilman kosketusnäyttöä, pakotettua kaistavahtia, yms. humpuukia.

Valoissa pidän kyl muutenkin 3 metriä rakoa edessäni, jos takana tyhjää tietä riittää takanani oleville jonottajille. Näin mun on paljon helpompi toimia, jos edessä ajava sammuu valoihin tai takana alkaa vilkkua sinistä. Ainoastaan jossain ahtaalla pätkällä korttelinvälissä ajan valoissa ihan tappituntumalle, jolloin etututkakin alkaa huutaa.
Etututka ei ole alkanut valitella. Voi olla, että etäisyyttä on ollut likemmäs puolitoista metriä. Tappituntumaksi luokittelisin noin puoli metriä tai alle metrin.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Pysäköintitutkan ääni on tässä uudessa tosi vaimea. Hiukankin radiota taustalla niin ei kyllä kuule. Asetuksista tutkan äänet maksimiiin ja radio lähes mykäksi, niin vähän parempi....
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

FU2

Lainaus käyttäjältä: Occux - 11.09.20 - klo:09:17
Etututka ei ole alkanut valitella. Voi olla, että etäisyyttä on ollut likemmäs puolitoista metriä. Tappituntumaksi luokittelisin noin puoli metriä tai alle metrin.

Tuon moottorin käynnistymisen edessä olevan auton liikkuessa sai onneksi koodattua pois päältä Golf MK7.5:ssä. Ehkäpä ajan myötä löytyy vastaava koodaus konsernin uuteenkin sukupolveen.
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

Occux

#984
Lainaus käyttäjältä: prinne - 11.09.20 - klo:09:50
Pysäköintitutkan ääni on tässä uudessa tosi vaimea. Hiukankin radiota taustalla niin ei kyllä kuule. Asetuksista tutkan äänet maksimiiin ja radio lähes mykäksi, niin vähän parempi....
Parkkeeratessa etu ja takatutkat kuuluu ihan riittämiin. Edellisessä autossa tutkan piipatessa radio oli hiljaa. Olikohan tuossa jokin säätö. Uuden kanssa en ole huomannut, kun mulla on radi ollut mutella muutenkin, kun lähestyn vakiopaikkaa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Lainaus käyttäjältä: Occux - 11.09.20 - klo:13:56
Parkkeeratessa etu ja takatutkat kuuluu ihan riittämiin. Edellisessä autossa tutkan piipatessa radio oli hiljaa. Olikohan tuossa jokin säätö. Uuden kanssa en ole huomannut, kun mulla on radi ollut mutella muutenkin, kun lähestyn vakiopaikkaa.

No jos radio on mutella, niin  kyllä sitten kuuluu ihan jees. Harvemmin itse tulee liikuttua radio mutella. Mutta aika hiljaisella pitää radio olla että tuo hento pimputus kuuluu seasta. On kyllä ihan miellyttävä ääni silti  :D
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Hibah

Kallioluolaan ajaessani itsekin pistän radion mutelle, kun ei sitä valkoista kohinaa jaksa kuunnella. ;)

Occux

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 11.09.20 - klo:21:39
Kallioluolaan ajaessani itsekin pistän radion mutelle, kun ei sitä valkoista kohinaa jaksa kuunnella. ;)
Luolaparkki on yksi paikka. Katu, jolle pysäköin on kapea vuorosuuntainen ja ahdas ja kadunkulmasta kääntyessä en kaipaa turhia häiriötekijöitä, kun tuossa kulmassa on alakoulu ja pieniä sähläreitä ja kääntyessä ei näe, mitä vastaan tulee, vaan vasta kun olen jo kääntynyt. Eli tarvii olla valmiudessa pysähtyä nopeasti, vaikka vauhti olisi kävelynopeus. Lisäksi teen 180 asteen käänöksen, ennen kuin pistän taskuparkkiin. Lisäksi nykyiset 17-tuuman vanteet vaatii erityistarkkuutta, kun renkaan kylki ei anna samanlaista suojaa, kuin vanhoilla 16-tuumaisilla. Radiosta ei kuitenkaan tule juuri koskaan mitään niin tärkeätä, että se pitäisi kuulla. . Jos tulee jotain sellaista, pysähdyn rauhalliseen paikkaan kuuntelemaan. Kuulun ikäpolveen, joka ei tarvitse aivojen täytteeksi koko ajan viihdemusiikkia. En pidä kännykän musiikkilähdettä täyttämään tyhjiötä pääkopassa käydessäni suihkussa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Ajan kuluksi laitoin OBD11 kiinni ja luin vikakoodit.

17 problems, 8 fault codes  ;D ;D

No, auto kulkee eteenpäin. En nollannut koodeja, pitää jossain välissä viedä huoltoon niin saavat ihmetellä niitä samalla kuin tuota vähän väliä "toiminto ei käytössä" tilassa olevaa radiota.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Miktoy

Lainaus käyttäjältä: prinne - 13.09.20 - klo:15:01
Ajan kuluksi laitoin OBD11 kiinni ja luin vikakoodit.

17 problems, 8 fault codes  ;D ;D

No, auto kulkee eteenpäin. En nollannut koodeja, pitää jossain välissä viedä huoltoon niin saavat ihmetellä niitä samalla kuin tuota vähän väliä "toiminto ei käytössä" tilassa olevaa radiota.

Superb iVssä oli 13 viallista yksikköä ja 44 vikakoodia.
Luultavasti myös johtuu siitä, ettei obd11 ymmärrä vielä kaikkia tai sitten on noita perus yhteyshäiriöitä tullut käynniksen yhteydessä, että jokin ohjainlaite ei ole tarpeeksi nopeasti vastannut.
Edelleen octavia 3 fl ilmoittelee viaksi ratinlämmitintä vaikka ei siinä mitään ole.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy