Äänieristäminen, käytännön vinkkejä ja kokemuksia

Aloittaja d74394, 03.11.13 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

BMF

#270
Lainaus käyttäjältä: Ile-H - 17.11.17 - klo:12:34
III-Octavioiden pahin ongelma melupuolella tuntuu olevan takaa tuleva matala kumahtelu, bassopuuro. Tässä on nyt tullut kolmeen autoon tehtyä korjaava toimenpide, jolla ääni on poistunut. Eli takaluukun kumiset stopparit tulee säätää niin, että luukku puristuu kiinni ollessaan niitä vasten, eikä lepää täysin tiivisteen varassa. Ilmeisesti jos stopparit ovat liian kaukana, niin luukku elää pystysuunnassa tiivisteiden varassa kun alustasta tulee värähtelyjä koriin ja pumppaa ilmaa kuin suuri bassokaiutin. Säädin kumit niin, että luukku sulkeutuu nätisti ja lukko aukeaa ilman tunnetta siitä että on ns. vääntö päällä.

Toimii molemmissa korimalleissa.

Olettaisin tämän takapään kuminaongelman esiintyvän lähinnä yhdystukiakselimalleissa eli näissä pikkukoneversioissa. Itselläni tämä -14 vuoden 1.4tsi oli yhdystukiakselilla varustettu ja nykyinen disukka tuli monivarsituennalla. Vanhalla autolla piti käyttää melkein peltoreita soratiellä ja mukulakivillä ajaessa. Uudessa luulin että on jotain vikaa kun soratielläkin kumina hävisi. Siis ei tämä uusikaan äänetön ole mutta se takapään 18" extrasubbari hävisi pois.

Moni kävi huollattamassa ja vaihattamassa takapäätä joskus muinoin mutta saman melukontin kanssa ne sieltä takasin ajeli...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ile-H - 17.11.17 - klo:12:34
III-Octavioiden pahin ongelma melupuolella tuntuu olevan takaa tuleva matala kumahtelu, bassopuuro. Tässä on nyt tullut kolmeen autoon tehtyä korjaava toimenpide, jolla ääni on poistunut. Eli takaluukun kumiset stopparit tulee säätää niin, että luukku puristuu kiinni ollessaan niitä vasten, eikä lepää täysin tiivisteen varassa. Ilmeisesti jos stopparit ovat liian kaukana, niin luukku elää pystysuunnassa tiivisteiden varassa kun alustasta tulee värähtelyjä koriin ja pumppaa ilmaa kuin suuri bassokaiutin. Säädin kumit niin, että luukku sulkeutuu nätisti ja lukko aukeaa ilman tunnetta siitä että on ns. vääntö päällä.

Toimii molemmissa korimalleissa.

Pähkäilitkö itse tuon vain tuliko jostain tieto? Kun eivät tunnu tuosta tietävän edes marmorilla  ;).

Ja kyllä skeidoista kannattaa vaimentaa myös etulokasuojat. Kummasti hiljenee tuo etupää mikä ollut ongelma ykköskoppaisesta saakka.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BMF

#272
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.11.17 - klo:12:51
Pähkäilitkö itse tuon vain tuliko jostain tieto? Kun eivät tunnu tuosta tietävän edes marmorilla  ;).

Ja kyllä skeidoista kannattaa vaimentaa myös etulokasuojat. Kummasti hiljenee tuo etupää mikä ollut ongelma ykköskoppaisesta saakka.

Ihan rautainen 5 vuoden skodakokemus. Voihan sitä stopparin säädölläkin ehkä yrittää parantaa mutta pysyn silti tiukasti kiinni omassa teoriassani. Siellä marmorilla ne ei todellakaan näistä "tiedä".  ;D

Siis mitään muuta faktaa ei ole kuin omat korvat ja 2 omistamaani vertailuautoa. Toinen äänsi ja toinen ei. Olen myös lueskellut sieltä täältä että tämä yhdystukiakseli olisi ollut muillakin äänekäs. Voi olla että stopparisäädötkin on ollut pielessä...en itse koskaa pajalla käyttänyt asian suhteen vaan tyydyin siihen että tämä on ominaisuus. Toki siellä marmorilla ei asian suhteen oltaisi mitään varmasti tehtykään..

Jotenkin se vaan tietyllä röpelötiellä ja mukulakivillä pääsi sellaiseen subbaritaajuuteen että ei mitään rajaa. Uusi auto taasen vaikka on jäykempää alustaakin niin on kyllä oikeasti aivan eri kategoriassa takapään kuminan suhteen.

Oletko Karppa itse testannut esim 1.4 tsi koneella / yhdystukiakselilla varustettua autoa mukulakivillä?
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BMF - 17.11.17 - klo:12:54
Oletko Karppa itse testannut esim 1.4 tsi koneella / yhdystukiakselilla varustettua autoa mukulakivillä?

En ole. Nuo 1.6TDI:t on tuttumpia uudemmasta korimallista. Muuten ykkös koppainen combi ja kakkos koppainen scout on tuttuja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ile-H

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.11.17 - klo:12:51
Pähkäilitkö itse tuon vain tuliko jostain tieto? Kun eivät tunnu tuosta tietävän edes marmorilla  ;).

Ja kyllä skeidoista kannattaa vaimentaa myös etulokasuojat. Kummasti hiljenee tuo etupää mikä ollut ongelma ykköskoppaisesta saakka.

Oman pähkäilyn varassahan nämä yleensä ovat. Vagarenalta löytyy usein jopa vastauksia, mutta monet muut foorumit ovat yleensä täynnä uskomatonta jahkailua ja mutuilua. Marmori vähiten mitään osaa ratkoa... Voisi sanoa että perän osalta se luukkusäätö ja perusvaimennukset varapyöräpoteroon ja sen etupuolelle ovat melko riittävät toimenpiteet. Täytyypä lämpimään vuodenaikaan paneutua tuohon etulokasuojien seutuun, josko laittaisi Katepal tms. massat ulkopuolelta eristeeksi. Diesel 5008:n jäljiltä moottoriäänet kuulostaa asialliselta, mutta rengasäänissä on hieman petrattavaa.
Octavia III Combi Elegance 1.4 TSI DSG -14

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ile-H - 18.11.17 - klo:20:37
Oman pähkäilyn varassahan nämä yleensä ovat. Vagarenalta löytyy usein jopa vastauksia, mutta monet muut foorumit ovat yleensä täynnä uskomatonta jahkailua ja mutuilua. Marmori vähiten mitään osaa ratkoa... Voisi sanoa että perän osalta se luukkusäätö ja perusvaimennukset varapyöräpoteroon ja sen etupuolelle ovat melko riittävät toimenpiteet. Täytyypä lämpimään vuodenaikaan paneutua tuohon etulokasuojien seutuun, josko laittaisi Katepal tms. massat ulkopuolelta eristeeksi. Diesel 5008:n jäljiltä moottoriäänet kuulostaa asialliselta, mutta rengasäänissä on hieman petrattavaa.

;)




1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ile-H

Hyvältä näyttää. Samalla tosiaan laittaisi Splenit tms. sisäloksuihin kun massaa peltejä. Sen verran röpyliäisiltä näyttivät peltipinnat kun sisäloksuja irti käytin, että butyylilevyä sinne ei kannata tarjoilla. Katepal-36 taisi olla yksi potentiaalinen mömmö ja Biltemalla oli joku asfalttiliima tms. Ei kai siinä isoa korroosioriskiä ole jos kuivissa olosuhteissa laittaa, kuitenkin tiivis kerros suoraan peltiä vasten.
Octavia III Combi Elegance 1.4 TSI DSG -14

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ile-H - 18.11.17 - klo:21:27
Hyvältä näyttää. Samalla tosiaan laittaisi Splenit tms. sisäloksuihin kun massaa peltejä. Sen verran röpyliäisiltä näyttivät peltipinnat kun sisäloksuja irti käytin, että butyylilevyä sinne ei kannata tarjoilla. Katepal-36 taisi olla yksi potentiaalinen mömmö ja Biltemalla oli joku asfalttiliima tms. Ei kai siinä isoa korroosioriskiä ole jos kuivissa olosuhteissa laittaa, kuitenkin tiivis kerros suoraan peltiä vasten.

Tuollaista ainakin löytyy:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/6500731/STP-Gold-vaimennusmassa-1-kg

Tuolla omalla vaimennuksella oli suuri merkitys, mutta lopputuloksen voi sitten kertoa, kun on nastat alla. Kitkoilla enää huminaa tulee ikkunoista tosin auto ei ole octavia, vaikka skeida onkin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.11.17 - klo:21:47
Tuolla omalla vaimennuksella oli suuri merkitys, mutta lopputuloksen voi sitten kertoa, kun on nastat alla. Kitkoilla enää huminaa tulee ikkunoista tosin auto ei ole octavia, vaikka skeida onkin.

VAGgineissa (rinkulakeulasta eos) sisätilojen melko perusteellisen eristämisen jälkeen huomaa, että äänet kuuluvatkin sivulta eli ovista......
ërityisesti tunneleissa asia korostuu. Ja Nokian nastoilla kuuluu sitä runkojyrinää alhaisilla nopeuksilla.... :o
Yritetään pärjätä.

enkero

Loistavaa, että spekuloidaan kolmoskopan Octavian melutasosta ihan eri mallien kokemuksilla.

Jos olisi joskus edes ollut puheena olevan auton haltijana (itselläni ei ole pakkomiellettä ostaa autoa käteisellä), voisi omata hyvän luulon siitä, että erikokoisen rengastus vaikuttaa melutasoon poikkeuksellisesti luulojen vastaisesti, eli isompi pyöräkoko (18”) on vakiota (16”) hiljaisempi.

Kakkoskopan Octavian meluisuudesta ei ole muistikuvia kun en ole sellaisella ajanut viiteen vuoteen. Kolmoskoppaisesta osaan sanoa jotain, kun on viimeiseen vuoteen ollut pari sellaista. Pientä vaimennusta yritin jälkimmäiseen, ei suurta vaikutusta. Syynä varmastikin osaamattomuus ja oma perehtymättämyys. Eipä siitäkään metakasta pitänyt pitkään kärsiä.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 18.11.17 - klo:22:20
Loistavaa, että spekuloidaan kolmoskopan Octavian melutasosta ihan eri mallien kokemuksilla.

Jos olisi joskus edes ollut puheena olevan auton haltijana (itselläni ei ole pakkomiellettä ostaa autoa käteisellä), voisi omata hyvän luulon siitä, että erikokoisen rengastus vaikuttaa melutasoon poikkeuksellisesti luulojen vastaisesti, eli isompi pyöräkoko (18”) on vakiota (16”) hiljaisempi.

Kakkoskopan Octavian meluisuudesta ei ole muistikuvia kun en ole sellaisella ajanut viiteen vuoteen. Kolmoskoppaisesta osaan sanoa jotain, kun on viimeiseen vuoteen ollut pari sellaista. Pientä vaimennusta yritin jälkimmäiseen, ei suurta vaikutusta. Syynä varmastikin osaamattomuus ja oma perehtymättämyys. Eipä siitäkään metakasta pitänyt pitkään kärsiä.

No kolmoskoppaisella oculla olen ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä, kuten kakkos ja ykköskoppaisella joten käsitys on skeidan ongelmista tuon etupään suhteen mistä ääni kantaa ja miten se kannattaa korjata. Ja kyllä aiomme myös mitata miten tuo vaikuttaa. Toiset tekee ja toiset vinkuu netissä.

Petunet voi kertoa sitten oman mielipiteensä kolmoskoppaisesta ocusta, kun on tehnyt saman prokkiksen!

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 18.11.17 - klo:22:12
VAGgineissa (rinkulakeulasta eos) sisätilojen melko perusteellisen eristämisen jälkeen huomaa, että äänet kuuluvatkin sivulta eli ovista......
ërityisesti tunneleissa asia korostuu. Ja Nokian nastoilla kuuluu sitä runkojyrinää alhaisilla nopeuksilla.... :o

Mua viisammat sanoi, että johtuisi osaltaan myös alustan rakenteesta ja kyllä tuo ääni yleensä siirtyy tuon kunnon vaimennuksen jälkeen laseihin ja tiivisteisiin, kun muuten saadaan auto vaimennettua.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

^ eipä tuo kolmoskoppainen mikään sietämätön ole. Tarkempi renkaille kuin saksalaiset, mutta senkin kanssa vois elää. Muista syistä loppui mielenkiinto ajonautintoon. Kolmoskoppaisella ajoin vain reilut 100tkm, en ole varma onko tuotteesta auttavaa näkemystä kun ei ollut vaimennettu ammattilaisen toimesta tai lastuttu, että osaisi ajaa nelostietä.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: enkero - 18.11.17 - klo:22:20
Jos olisi joskus edes ollut puheena olevan auton haltijana (itselläni ei ole pakkomiellettä ostaa autoa käteisellä), voisi omata hyvän luulon siitä, että erikokoisen rengastus vaikuttaa melutasoon poikkeuksellisesti luulojen vastaisesti, eli isompi pyöräkoko (18”) on vakiota (16”) hiljaisempi.
En oikein jaksa uskoa tuohon. Selityksen täytyy olla jossakin muussa kuin rengaskoossa. Esimerkiksi kuluneen renkaan vertaaminen uuteen tai jokin hyvin epätasapainoinen vertailupari voisi selittää tuollaisen havainnon.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.11.17 - klo:22:37
Mua viisammat sanoi, että johtuisi osaltaan myös alustan rakenteesta ja kyllä tuo ääni yleensä siirtyy tuon kunnon vaimennuksen jälkeen laseihin ja tiivisteisiin, kun muuten saadaan auto vaimennettua.

Juu, sileä asvaltti 150km/h ei kuulu kuin tasaista huminaa takaa.... ja sitten, karkea asvaltti kaupungissa jyrisee niin, että paikat melkein irtoavat hampaista. Tää on näitä hiljaisen auton dilemmoja, pienetkin nitinät ja muut häiriöäänet erottuvat heti. Alustajyrinöihin ei taida auttaa kuin kitkoilla ajaminen (uusi Superi jyrisi motarilla 17 tuuman kitkoillakin) tai joustavasti ripustettu apurunko, vaihtoehtoisesti pitää muuttaa ulkomailla....  ;D

Jostain syystä (hiljaiset) ranskalaiset käyttävät paksumpia ikkunalaseja.... onko muuten kuvasarjan 1. kuvassa vaimennettu moottoritilan "yläsivuilla" olevia runkoaisoja ?   :o  ::)
Yritetään pärjätä.

Ile-H

Lainaus käyttäjältä: enkero - 18.11.17 - klo:23:02
^ eipä tuo kolmoskoppainen mikään sietämätön ole. Tarkempi renkaille kuin saksalaiset, mutta senkin kanssa vois elää. Muista syistä loppui mielenkiinto ajonautintoon. Kolmoskoppaisella ajoin vain reilut 100tkm, en ole varma onko tuotteesta auttavaa näkemystä kun ei ollut vaimennettu ammattilaisen toimesta tai lastuttu, että osaisi ajaa nelostietä.

Se on totta että Octavia III on äänimaailmaltaan ihan asiallinen peli, toki pienillä muutoksilla saa merkittäviä parannuksia aikaan. Muutamia pidempiä siivuja kun on joutunut viime aikoina ajamaan suunnilleen saman ikäisillä V40:llä ja B-Mersulla, on Octavia tuntunut niihin verrattuna tosi hiljaiselta.

Täytyy vielä odotella lämmintä vuodenaikaa että pääsee edestä pyöränkaaret eristämään vaimennusmassan kanssa. Mahtaakohan maltillisella madalluksella esim. pelkillä Eibachin jousilla olevan mitään havaittavaa vaikutusta äänimaailmaan? Pitäisivät kai olla suhteellisen pintapehmeät.
Octavia III Combi Elegance 1.4 TSI DSG -14

aer-rae

Nyt kun on tullut ajeltua nastoilla eristysten jälkeen (katto, peräkontti, ovet, takapenkin alusta, edestä ja takaa sisälokasuojat/pyöränkaaret) ja säädettyä takaluukkua bassopuuron vähentämiseksi (omin korvin ehkä jopa onnistuneesti). Nastojen ropina on lähes täysin poissa em. toimenpiteillä, eli siltä osin onnistuneet eristykset, mutta... itseäni häiritsee ylivoimaisesti eniten edelleen tuo metallinen resonanssi/soiminen.

Kesärenkailla tämä ilmeni karkeammilla pinnoilla, nastarenkailla ilmenee ihan koko ajan, lumisella tiellä aavistuksen vähemmän. Aivan kuin jokin osa auton rungosta/alustasta alkaisi "soimaan" jossain useamman sadan herztin taajuudella aina 30-40 km/h vauhdista ylöspäin pysyen vakiotaajuisena riippumatta nopeudesta. Varovainen veikkaus taajuuden olevan jossain 400Hz tienoilla verrattuani taajuutta korvakuululta test-cd:ltä löytyviin taajuuspörinöihin. Kävin tuossa piruuttani kokeilemassa paria muutakin liikkeessä olevaa octaviaa (2015 ja 2017 malleja), näissä havaitsin saman ilmiön, tosin todella paljon vaimeampana ja vain aivan sulalla ja karkealla asfalttitiellä nastarenkain.

Kysysmys kuuluukin, mitä kokeilla seuraavaksi? Liekö ihan pohjalevyn resonanssitaajuus mikä tuon soimisen aiheuttaa? Rintapelti? Taka-akseli/jouset? Lisäksi tämä on siitä mielenkiintoinen, että itse en edelleenkään ole pystynyt paikallistamaan mistä suunnalta ääni tulee, tuntuu täyttävän koko kabiinin, sillä lisämausteella että kuuluu juurikin kuskin paikalle kaikkein voimakkaimpana.

Onko kukaan massannut ocunsa pohjaa? Onko ollut vaikutusta äänimaailmaan?




Mandons

LainaaOnko kukaan massannut ocunsa pohjaa? Onko ollut vaikutusta äänimaailmaan?

Tarkoituksena olisi viedä uusi ocu massattavaksi. Voin sitten kertoa omakohtaisia kokemuksia. Huomattavasti nousi muuten äänitaso autossa, kun vaihtoi 16" talvirenkaat 18-tuumaisiin. Onneksi ei sentään ole 19-tuumaisia..
Octavia 1.8tsi dsg, 2018

-karppa-

Tuo massaus muuttaa äänentaajuutta ei itsessään vaimenna.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ile-H

Takaluukun stopparien säädön sai haettua symmetriseksi muovailuvahalla. 😀 Ensin asetti stopparien säädön aavistuksen liian tiukalle, niin että lukko hieman paukahtaa auetessaan. Sitten muovailuvahan tai sinitarran palat stoppareihin joiden puristumasta kiinni käytön jälkeen näkee kumpi puoli ahdistaa enemmän. Tätä toistamalla säätöjen ohessa saa haettua tiukkuuden niin, että luukku tukeutuu symmetrisesti, ei kumise ajossa ja lukko aukeaa pehmeästi.
Octavia III Combi Elegance 1.4 TSI DSG -14

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.01.18 - klo:21:38
Tuo massaus muuttaa äänentaajuutta ei itsessään vaimenna.
Lisämassa(us) muuttaa resonanssitaajuutta, mutta kyllä vaimentaakin. Vaimennuksen hyöty(aste) on sitten oma kysymyksensä.
Kannattaa huomata, että täydellinen ruosteelta suojaus on jotain muuta kuin ns. massaus, joka on massamaisen paksumman aineen käyttöä, esimerkiksi mekaanista kulutusta (= kiveniskemiä, tms.) ehkäisemään. Pelkkä re-käsittely ei aikaansaa havaittavaa korikuminoiden ja -resonanssien vaimennusta.

Finikorin ns. äänenvaimennuskäsittely sisältää paksumpien aineiden, kuin pelkkien re-öljyjen,  kohdennettua käyttöä, jolla on vaimennusvaikutusta - toimii varsinkin suoritetun lisääänieristyksen kanssa.
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 06.01.18 - klo:12:50
Lisämassa(us) muuttaa resonanssitaajuutta, mutta kyllä vaimentaakin. Vaimennuksen hyöty(aste) on sitten oma kysymyksensä.
Kannattaa huomata, että täydellinen ruosteelta suojaus on jotain muuta kuin ns. massaus, joka on massamaisen paksumman aineen käyttöä, esimerkiksi mekaanista kulutusta (= kiveniskemiä, tms.) ehkäisemään. Pelkkä re-käsittely ei aikaansaa havaittavaa korikuminoiden ja -resonanssien vaimennusta.

Finikorin ns. äänenvaimennuskäsittely sisältää paksumpien aineiden, kuin pelkkien re-öljyjen,  kohdennettua käyttöä, jolla on vaimennusvaikutusta - toimii varsinkin suoritetun lisääänieristyksen kanssa.

Tekniikan maailma testasi tuon Finikorin äänieristemassaus käsittelyn ruosteeneston yhteydessä ja siinä vain äänentajuus muuttui (Tosin sinullehan tuo ei käy faktana  ;D ;D ;D). Erillinen butyylivaimennus on asia erikseen ettei mene puurot ja vellit sekaisin.

Tuolla on hyviä kommentteja myös asiakkailta:
http://www.iltalehti.fi/autot/2013072417269019_au.shtml

"Molemmat käsittelyt sisältävät joko pelkän massauksen ja tai sen lisäksi lisähintaan butyylimatoilla tehtävän tavaratilan lisäeristyksen. Mattoa saatetaan kiinnittää myös takaistuimen alle."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tumpeloinen

Huomenta,

Käytin kaksi viikkoa vanhan Fl Ocun Finikor ruostesuojauksessa ja otin siihen samalla sen äänieristys käsittelyn, mikä sisälsi mainoksen mukaan "korkealuokkaista äänieristys massaa" tarkkaan valikoituihin kohtiin. Autohan ei ole(varsinkaan ollut) rengasmelultaan mikään toivoton tapaus, mutta varsinkin karkealla asfaltilla melua kyllä on.Ruostesuojauksen olisi pitänyt jo itsessään eristää rengasmelua ja tämän käsittelyn sitten vahvistaa lopputulosta. Vaikutus: täysi nolla. Melkein voisin väittää, että tilanne saattoi jopa huonontua. Voiko muuten olla mahdollista, että alustaan laitettu massa voisi pahimmassa tapauksessa johtaa ääntä jopa paremmin? Käsittely voi auttaa joitain automalleja, mutta tämän Ocun kohdalla säästäkää rahanne, jos olette tätä miettinyt. Toisaalta mainospuheet ja käytäntö eivät täysin kohdanneet ja siitä lyhyt kertomus seuraavaksi. 

Pyysin käsittelyn tehnyttä liikettä myös ottamaan työvaiheista valokuvia käsittelyn vaiheista. Niitä oli kyllä otettu(kaikki 8 kpl), mutta esimerkiksi niissä ei mielestäni näy kunnolla ne äänieristyskohdat ja se, että kuinka paljon sitä ainetta sinne on laitettu. Hämmästyin myös hieman, kun autoa hakiessa selvisi, että ei mitään "korkealuokkaista äänieristemassaa" ole edes käytetty. Sinne on vain laitettu tätä ruostesuojaukseen käytettävää ainetta paksummin. En sillä hetkellä asiaa miettinyt, mutta kun ajelin liikkeestä kotiin ja huomasi käsittelyn vaikutuksen olevan nollan, niin asia alkoi häiritsemään. Edes nastojen ropinassa, kivien äänissä ym. en huomannut mitään eroa. Soitin ensin niiden pääkonttoriin ja kysyin, että pitäisikö teidän käyttää tuohon äänieristykseen jotain siihen tarkoitettua massaa vai riittääkö siinä, että sitä samaa kamaa laitetaan paksummin? Kaveri luurin päässä kuulosti hieman hämmästyneeltä ja oli sitä mieltä, että olisi pitänyt käyttää jotain muuta massaa ja, että vaikutuksen olisi pitänyt kyllä kuulua.  Kovasti halusi tietää paikan missä sen teetin, mutta en nyt ainakaan vielä sitä kertonut.

Soitin sitten käsittelyn tehneeseen liikkeeseen ja kyselin vähän tarkemmin, että onko mainospuheet vähän erilaisia, kuin lopullinen toteutus? Selityksenä oli(itse en näistä massoista ymmärrä), että sen takia muita aineita ei käytetä, koska ne eivät jotenkin sovi toistensa kanssa ja voivat tippuilla sitten paloina pois. Näin he ovat kuulemma toimineet ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Kerroin sitten aika suoraan, että omassa autossa käsittelystä ei ollut mitään hyötyä. Kysyin myös, että mitä hän luulee, että jos kysytään Finikorin pääkonttorilta heidän mielipidettään tuosta massojen käytöstä, että onko se heidän mielestään ok? Tähän sain vastauksen, että uskoisi, että on. Tämän jälkeen kerroin, että soitin sinne ja, että he eivät olleet aivan samaa mieltä. Sitten alettiin puhua, että asioista voidaan puhua ja asiakkaan tyytyväisyys on tärkeää ja voi tuoda auton sinne ja katsotaan ja mahdollisia ilmaisia pesuja jne.

En tiedä, jotenkin hämmentynyt ja hieman kusetettu olo. Tästä nyt varmaan voisi säätämällä saada rahaa takaisin ym, mutta jaksaako tässä lähteä sellaiseen rumbaan. Periaatteesta ja ärsytyksestä sen voisi tehdä, mutta maksaako vaivaa. Ruostesuojaus tässä se tärkein oli ja tämän äänieristyksen otin siksi, että se ei kokonaissummassa tuntunut enää niin paljolta. En myöskään odottanut, että vaikutus olisi mitään dramaattista, mutta se oli oikeasti pyöreä nolla. Se, että jos olisi käytetty jotain oikeaa massaa, niin en tiedä olisiko se parantanut tilannetta. Ainakin olisi jotenkin helpompi hyväksyä, että muutosta ei tapahtunut. Tuntuu myös, että Finikorilla ei ole mitään standardimassaa, mitä laitettaisiin joka paikassa. Tämä kuulostaa myös oudolta. Luulisi, että jos tämmöinen "laadukas äänieristemassa" olisi olemassa, niin sillä olisi nimi ja sitä käytettäisiin joka paikassa.  Harmittaa vaan vähän, että liian usein tuntuu siltä, että aikuisten ihmisten perässä pitäisi juosta ja katsoa, että sovitut asiat tehdään. Kun tätä äänieristystä ei tehty ihan niin kuin piti, niin herää myös ajatus, että onkohan ruostesuojauksessakin säästetty jossain.

-karppa-

Juuri tästä aiheestahan kirjoitin pari viestiä ylempänä joten ei pitäisi olla mikään yllätys?

Tässä myös hieman faktaa rauta7:lle!

Lainaus käyttäjältä: tumpeloinen - 10.03.18 - klo:08:40
Huomenta,

Käytin kaksi viikkoa vanhan Fl Ocun Finikor ruostesuojauksessa ja otin siihen samalla sen äänieristys käsittelyn, mikä sisälsi mainoksen mukaan "korkealuokkaista äänieristys massaa" tarkkaan valikoituihin kohtiin. Autohan ei ole(varsinkaan ollut) rengasmelultaan mikään toivoton tapaus, mutta varsinkin karkealla asfaltilla melua kyllä on.Ruostesuojauksen olisi pitänyt jo itsessään eristää rengasmelua ja tämän käsittelyn sitten vahvistaa lopputulosta. Vaikutus: täysi nolla. Melkein voisin väittää, että tilanne saattoi jopa huonontua. Voiko muuten olla mahdollista, että alustaan laitettu massa voisi pahimmassa tapauksessa johtaa ääntä jopa paremmin? Käsittely voi auttaa joitain automalleja, mutta tämän Ocun kohdalla säästäkää rahanne, jos olette tätä miettinyt. Toisaalta mainospuheet ja käytäntö eivät täysin kohdanneet ja siitä lyhyt kertomus seuraavaksi. 

Pyysin käsittelyn tehnyttä liikettä myös ottamaan työvaiheista valokuvia käsittelyn vaiheista. Niitä oli kyllä otettu(kaikki 8 kpl), mutta esimerkiksi niissä ei mielestäni näy kunnolla ne äänieristyskohdat ja se, että kuinka paljon sitä ainetta sinne on laitettu. Hämmästyin myös hieman, kun autoa hakiessa selvisi, että ei mitään "korkealuokkaista äänieristemassaa" ole edes käytetty. Sinne on vain laitettu tätä ruostesuojaukseen käytettävää ainetta paksummin. En sillä hetkellä asiaa miettinyt, mutta kun ajelin liikkeestä kotiin ja huomasi käsittelyn vaikutuksen olevan nollan, niin asia alkoi häiritsemään. Edes nastojen ropinassa, kivien äänissä ym. en huomannut mitään eroa. Soitin ensin niiden pääkonttoriin ja kysyin, että pitäisikö teidän käyttää tuohon äänieristykseen jotain siihen tarkoitettua massaa vai riittääkö siinä, että sitä samaa kamaa laitetaan paksummin? Kaveri luurin päässä kuulosti hieman hämmästyneeltä ja oli sitä mieltä, että olisi pitänyt käyttää jotain muuta massaa ja, että vaikutuksen olisi pitänyt kyllä kuulua.  Kovasti halusi tietää paikan missä sen teetin, mutta en nyt ainakaan vielä sitä kertonut.

Soitin sitten käsittelyn tehneeseen liikkeeseen ja kyselin vähän tarkemmin, että onko mainospuheet vähän erilaisia, kuin lopullinen toteutus? Selityksenä oli(itse en näistä massoista ymmärrä), että sen takia muita aineita ei käytetä, koska ne eivät jotenkin sovi toistensa kanssa ja voivat tippuilla sitten paloina pois. Näin he ovat kuulemma toimineet ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Kerroin sitten aika suoraan, että omassa autossa käsittelystä ei ollut mitään hyötyä. Kysyin myös, että mitä hän luulee, että jos kysytään Finikorin pääkonttorilta heidän mielipidettään tuosta massojen käytöstä, että onko se heidän mielestään ok? Tähän sain vastauksen, että uskoisi, että on. Tämän jälkeen kerroin, että soitin sinne ja, että he eivät olleet aivan samaa mieltä. Sitten alettiin puhua, että asioista voidaan puhua ja asiakkaan tyytyväisyys on tärkeää ja voi tuoda auton sinne ja katsotaan ja mahdollisia ilmaisia pesuja jne.

En tiedä, jotenkin hämmentynyt ja hieman kusetettu olo. Tästä nyt varmaan voisi säätämällä saada rahaa takaisin ym, mutta jaksaako tässä lähteä sellaiseen rumbaan. Periaatteesta ja ärsytyksestä sen voisi tehdä, mutta maksaako vaivaa. Ruostesuojaus tässä se tärkein oli ja tämän äänieristyksen otin siksi, että se ei kokonaissummassa tuntunut enää niin paljolta. En myöskään odottanut, että vaikutus olisi mitään dramaattista, mutta se oli oikeasti pyöreä nolla. Se, että jos olisi käytetty jotain oikeaa massaa, niin en tiedä olisiko se parantanut tilannetta. Ainakin olisi jotenkin helpompi hyväksyä, että muutosta ei tapahtunut. Tuntuu myös, että Finikorilla ei ole mitään standardimassaa, mitä laitettaisiin joka paikassa. Tämä kuulostaa myös oudolta. Luulisi, että jos tämmöinen "laadukas äänieristemassa" olisi olemassa, niin sillä olisi nimi ja sitä käytettäisiin joka paikassa.  Harmittaa vaan vähän, että liian usein tuntuu siltä, että aikuisten ihmisten perässä pitäisi juosta ja katsoa, että sovitut asiat tehdään. Kun tätä äänieristystä ei tehty ihan niin kuin piti, niin herää myös ajatus, että onkohan ruostesuojauksessakin säästetty jossain.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Jaa että yhden ihmisen omilla korvillaan suorittama kuuntelutesti on absoluuttinen totuus? Läjä hevonkakkaa. Tuostahan olisi pitänyt ottaa koko kuuloalueen kattava taajuusvastemittaus ennen ja jälkeen operaation, suoritettuna täsmälleen samalla tiellä samassa kohdassa ja samassa kelissä. Vasta sitten voidaan alkaa käyttämään sanaa "fakta"

Paremman tiedon puutteessa, voisin väittää että massaus on syönyt jotain taajuusaluetta pois jolloin jäljellejäävät taajuusalueet tuntuvat entistä voimakkaammilta ja dominoivammilta, ts. jos autossa on ennen ollut tasainen hurina ja siitä leikataan bassotaajuudet pois, jäljelle voi jäädä pakoputken korkeataajuinen räminä/kolina tai nastojen kumiseva ropina ja aasiakas pettyy pahanpäiväisesti.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tumpeloinen

#294
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 10.03.18 - klo:09:42
Jaa että yhden ihmisen omilla korvillaan suorittama kuuntelutesti on absoluuttinen totuus? Läjä hevonkakkaa. Tuostahan olisi pitänyt ottaa koko kuuloalueen kattava taajuusvastemittaus ennen ja jälkeen operaation, suoritettuna täsmälleen samalla tiellä samassa kohdassa ja samassa kelissä. Vasta sitten voidaan alkaa käyttämään sanaa "fakta"


Paremman tiedon puutteessa, voisin väittää että massaus on syönyt jotain taajuusaluetta pois jolloin jäljellejäävät taajuusalueet tuntuvat entistä voimakkaammilta ja dominoivammilta, ts. jos autossa on ennen ollut tasainen hurina ja siitä leikataan bassotaajuudet pois, jäljelle voi jäädä pakoputken korkeataajuinen räminä/kolina tai nastojen kumiseva ropina ja aasiakas pettyy pahanpäiväisesti.

Noh, ajelin kyllä samat tiet läpi mitä olen ajellut ennenkin ja vieläpä eri nopeuksilla. Keli nyt ei ollut lämpötilan suhteen sama, mutta muuten eroa ei olosuhteissa ollut.  Massausta voi olla monenlaista ja voi vaikuttaa eri autoihin eri tavalla, mutta tuo käsittely ei kyllä auttanut mitään. Myöskään vaimo ei mitään parannusta huomannut. Siinä ei paljon taajuusvastemittaukset lämmitä, varsinkaan, jos ne taajuudet eivät muuttuneet edes parempaan suuntaan. Faktaa en tästä nyt ole alkamassa tekemäänkään, mutta hyvin vahvan suosituksen rahojen säästämisestä uskallan kyllä antaa.

Nimenomaan "paremman tiedon puutteessa" ollaan usein siinä kuuluisalla mutu-linjalla. Kaksi viikkoa vanhassa autossa ei myöskään pakoputket rämise eikä muutkaan paikat kolise, joten kyse ei ole myöskään siitä. Tässä tapauksessa "aasiakas" ei myöskään pettynyt pahanpäiväisesti sitä, ettei huomattavaa muutosta tapahtunut. Muutosta ei vain tapahtunut yhtään ja, jos nyt maltoit lukea tuon kirjoittamani jutun, niin kyse oli myös hieman harhaanjohtavasta mainonnasta.

- Simo -

Lainaus käyttäjältä: tumpeloinen - 10.03.18 - klo:08:40

En tiedä, jotenkin hämmentynyt ja hieman kusetettu olo. Tästä nyt varmaan voisi säätämällä saada rahaa takaisin ym, mutta jaksaako tässä lähteä sellaiseen rumbaan. Periaatteesta ja ärsytyksestä sen voisi tehdä, mutta maksaako vaivaa. Ruostesuojaus tässä se tärkein oli ja tämän äänieristyksen otin siksi, että se ei kokonaissummassa tuntunut enää niin paljolta. En myöskään odottanut, että vaikutus olisi mitään dramaattista, mutta se oli oikeasti pyöreä nolla. Se, että jos olisi käytetty jotain oikeaa massaa, niin en tiedä olisiko se parantanut tilannetta. Ainakin olisi jotenkin helpompi hyväksyä, että muutosta ei tapahtunut. Tuntuu myös, että Finikorilla ei ole mitään standardimassaa, mitä laitettaisiin joka paikassa. Tämä kuulostaa myös oudolta. Luulisi, että jos tämmöinen "laadukas äänieristemassa" olisi olemassa, niin sillä olisi nimi ja sitä käytettäisiin joka paikassa.  Harmittaa vaan vähän, että liian usein tuntuu siltä, että aikuisten ihmisten perässä pitäisi juosta ja katsoa, että sovitut asiat tehdään. Kun tätä äänieristystä ei tehty ihan niin kuin piti, niin herää myös ajatus, että onkohan ruostesuojauksessakin säästetty jossain.

Vaikuttaa ettei mennyt ihan oppikirjan mukaan tuo käsittely. Omaan kulkineeseen tehtiin vastaava Finikorin käsittely, täysturva ruostesuojaus + äänieristys. Kävin kurkkaamassa autoa käsittelyn aikana. Näin muuten auton silloin ensimmäistä kertaa, käsittely kun tehtiin ennen luovutusta, ja myyjä oli toimittanut sen käsittelyä varten ruostesuojaamolle. Käsittelyn tehnyt kaveri oli tosi asiallinen, jäi tekemään pitkää päivää että ehdin töiden jälkeen toiselta paikkakunnalta pajalle autoa katsomaan. Kyselin läpi mitä kaikkea käsittelyyn kuuluu ja kaveri kertoi kaikki vaiheet. Osaamista tuntui löytyvän, oli tehnyt ruostesuojaus hommia 35 vuotta!.

Alustaan tuleva äänieristymassa on todellakin eri tavaraa kuin ruostesuojaukseen käytetty. Ruostesuojaus massa on punaruskeaa ja tämä äänieristysmassa oli sellaista vaalean keltaista/ kerman valkeaa. Tunnollisena kaverina selitti että hän laittaa sitä pyörankaarien ja alustan lisäksi myös muovisen sisälokasuojan sisäpuolelle, siis lokarin rungon puoleiselle pinnalle. Tämä ei ilmeisesti kuulunut edes ”normaaliin” ohjelmaan, mutta hän tykkäsi että näin tuloksesta tulee vielä parempi. Massojen lisäksi varapyöräkotelo vuorattiin sisäpuolelta bitumimatolla.

Lopputulokseen olen ainakin itse toistaiseksi tyytyväinen. Vertailukohtaa ei tosin hirveästi ole, kun en ajanut k.o. autolla metriäkään ennen käsittelyä. Enkä ole sitä vieläkään ajanut kuin kitkoilla, kesärenkain äänimaailma voi olla toisenlainen. Kyselin auton käsittelyyn vieneeltä ja hakeneelta myyjältä, mitä mieltä hän oli käsittelyn vaikutuksesta ja hän totesi että kyllä se sinun auto hiljainen on. Tämäkin tosin lumikelilä ja kitkoilla todettuna, mutta luulisi hänellä olevan vähän pohjaakin toteamukseen. Ei käsittelystä silti kannata ihmeitä odottaa, ei se Skodaa ässämersuksi muuta. Itsellänikin ajatus oli, että jos tuo vaikka desibelin tai kaksi melua tiputtaa, niin pitkällä matkalla se on jo paljon kun sitä pitää useampi tunti kuunnella.
Octavia Combi Style 1.5 TSI DSG -18

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: - Simo - - 12.03.18 - klo:19:31
Lopputulokseen olen ainakin itse toistaiseksi tyytyväinen. Vertailukohtaa ei tosin hirveästi ole, kun en ajanut k.o. autolla metriäkään ennen käsittelyä. Enkä ole sitä vieläkään ajanut kuin kitkoilla, kesärenkain äänimaailma voi olla toisenlainen. Kyselin auton käsittelyyn vieneeltä ja hakeneelta myyjältä, mitä mieltä hän oli käsittelyn vaikutuksesta ja hän totesi että kyllä se sinun auto hiljainen on. Tämäkin tosin lumikelilä ja kitkoilla todettuna, mutta luulisi hänellä olevan vähän pohjaakin toteamukseen. Ei käsittelystä silti kannata ihmeitä odottaa, ei se Skodaa ässämersuksi muuta. Itsellänikin ajatus oli, että jos tuo vaikka desibelin tai kaksi melua tiputtaa, niin pitkällä matkalla se on jo paljon kun sitä pitää useampi tunti kuunnella.

Tuon käsittelyn jälkeen ei vieläkään Ocu ole hiljainen, mutta hienoa, että sinulla on ollut työntekijä, joka tekee työnsä ammattiylpeydellä.

1000-1500 eurolla alkaa ocukin olla melko hiljainen ulkopuolisen tekemänä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tumpeloinen

No niin, asiat sovittu ruostesuojauksen tehneen firman kanssa ja se siitä sen osalta. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että äänieristykseen sillä ei ollut positiivista vaikutusta, vaan jopa päinvastoin. Nyt mielestäni rengasäänet tulevat selkeämmin sisälle, ja palstalla paljon puhuttu kumina ja kumahtelu tuntuu myös voimistuneen.  On toki mahdollista, että nyt vain kuuntelee tarkemmin ja kiinnittää huomiota asioihin enemmän. Syy löytyy varmaan jostain siitä väliltä. Tosiasia kuitenkin on, että niitä aineita ei sieltä pois saa ja sillä selvä.
Pienet on kuitenkin murheet ja auto on muuten mielestäni todella hyvä.

Jos, tuota innostuu pitämään pidempään ja asia alkaa hiertämään, niin onko kellään kokemusta noista firmoissa tehtävistä äänieristyksistä, varsinkin Octavian osalta? Ensisijassa kiinnostaa Suomalaiset firmat, kuten Kiiltopiste Ylivieskasta, jossa tuntuu olevan monen hintaisia käsittelyitä tarjolla. Siihen kumahteluun joku taisi vinkatakin takaluukun stoppareiden kiristämistä.

-karppa-

Audiovision Kokkola ja Fanatic Audio Kajaani.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

osviitan

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.03.18 - klo:22:35
Audiovision Kokkola ja Fanatic Audio Kajaani.

Iso peukku näille, autohifipiireissä arvostettuja firmoja!

Hieman avaan omaa kokemustani vaimennuksista. Autohifiä on tullut harrastettua omaksi iloksi monia vuosia jo ja liki kaikki autot ovat saaneet vaimennuksen jossain muodossa ja määrässä aina. Aikanaan 1P Leonin omistaneena, tiedän mitä rengasmelu on ja siihen tuli perehdyttyä ahkerasti tuolloin. :)
Näitä autohifiin tarkoitettuja butyylimattoja, joissa alumiinikerros päällä on hyvä käyttää vaimennukseen, massat ei tarvittavaa parannusta mielestäni tuo. Ellei toki läträä sitä ihan hitosti. Mutta tuplakerros STP: n, tms mattoja pahoihin kohteisiin ja yksi kerros niihin paikkoihin, joissa tila on kortilla, jne.
Leonissani aikanaan konepellin matoitus auttoi aivan jäätävästi rengasmeluun, eli se on resonoinnin lähde selvästi. Myös lokasuojiin sisälokareiden alle kerros tai kaksi, kuten myös takalaatikkoon sinne varapyöräkoteloon. Ovet on mielestäni se suurin apu meluun, ulkopellin sisäpuolelle 2 kerrosta mattoa, sisäpeltiin yksi kerros tiiviisti. Myös ovipahviin kerros ja päälle "telttapatjaa", vettä imemätöntä huokoista mattoa. Jopa XC70 Volvossa tämä aiheutti hymyä, vaikka on hiljainen auto jo valmiiksi.
Nämä toimet VARMASTI auttavat äänimaailmaan, sen takaan. Ja hintaa tulee luokkaa 150, itse tehtynä.
Oma käytetty Ocu tulossa ensi viikolla, VAGineeroon paluu edessä jälleen... :D I'm BACK!
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy