GTE webaston koodaus?

Aloittaja Jabe.BRD, 21.12.21 - klo:00:53

« edellinen - seuraava »

Jabe.BRD

Onko joku löytänyt ratkaisun/koodauksen että lisälämmitin jäisi päälle kun virran laittaa päälle?
VCDS:llä koitin jotain parametrejä muuttaa, mutta ei tullut vielä toivottua lopputulosta.
Ajatus että lisälämmitin olisi ajonaikana päällä, varsinkin kun on e-modella.

M_M

Eikö näissä ollut joku huumorin kukkanen, että vesi kiertää eri suuntaan esilämmityksen aikana kuin sitten moottorin ollessa käynnissä ja tästä syystä on mahdotonta pitää webaa päällä moottorin käydessä?

Ihan tällä foorumilla muistelen näin mainitun. Jos pitää paikkansa, niin ei varmaan löydy koodausta jolla tuon saisi pysymään käynnissä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ZimKork

Tuon saman selityksen olen kuullut monesti, mutta selitystä sille miksi webasto kierrättää "väärään" suuntaan en ole kuullut. Osasisiko joku kertoa mikä logiikka siinä on takana että propelli ei voi pyöriä toisinpäin?

passo_s

Propellin siivet muotoilultaan sellaiset että se siirtää vettä kunnolla vain yhteen suuntaan?

Jasca

Jos olisi Webaston pumpun siivekkeistä kiinni, niin eikös vaihtamalla letkujen paikat keskenään kiertosuunta vaihtuisi? Ehkä siis joku muu syy...  ???
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

ZimKork

LainaaPropellin siivet muotoilultaan sellaiset että se siirtää vettä kunnolla vain yhteen suuntaan?

LainaaJos olisi Webaston pumpun siivekkeistä kiinni, niin eikös vaihtamalla letkujen paikat keskenään kiertosuunta vaihtuisi?

Näin sitä kuvittelisi, ja kun puhutaan siitä että joku VAG-konserni tilaa Webastolta parin tonnin laitteistoja tuhansittain tai kymmenin tuhansittain, niin jokin noin pieni asia kuin propellin suunta tai letkun suunta olisi pikkujuttu insinöörien laittaa toisinpäin. Joten olettaisi siihen olevan jokin merkittävä syy miksi toteutus on käytännössä mahdoton edes miljoonaluokan tilauksessa. Etenkin kun se ei ole ollut mahdotonta muissa automalleissa.

duke7

Tässä kaavio gte:n nestekierroista: https://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01a51195895c970c-popup

Taitaa tosiaan tuo laatikon jäähdytys vaatia isompaa kiertoa vaikka ajaisi sähköllä niin ei kai senkään takia voi pitää webastoa päällä kun ajetaan. Tuossa näkyy oranssilla se pieni webaston kierto weba->kenno->pumppu->.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 21.12.21 - klo:08:36
Tuon saman selityksen olen kuullut monesti, mutta selitystä sille miksi webasto kierrättää "väärään" suuntaan en ole kuullut. Osasisiko joku kertoa mikä logiikka siinä on takana että propelli ei voi pyöriä toisinpäin?
Keskipakopumppu toimii vain yhteen suuntaan ;)

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 21.12.21 - klo:11:50
Keskipakopumppu toimii vain yhteen suuntaan ;)

Edelleen, muissa autoissa lämmitys on onnistunut ajon aikana, eli niissä se voi olla toiseen suuntaan?

o.b.

Kyllä tuo edellä linkatun kuvan mukaan kiertää ihan samaan suuntaan kuin normaalissa kierrossakin. Normiautoissa kaikki kennolle menevä vesi kiertää Webaston pumpun kautta.

Ehkä se on joku päästökysymys. Webaston aiheuttamat päästöt ei ole kovin pienet vaikka polttoainetta kuluukin vain se 0,6 litraa tunnissa. Päästömittauksessa varmaan mitataan auton päästöt ajon aikana ja esilämmitystä ei oteta huomioon.

ZimKork

No niin, nyt on tänään asennettu jälkikäteen Webasto tuohon omaan, ja sitä voi käyttää ajaessa, kiertosuunta on sama kuin autolla itsellään. Eli täysi myytti tuo ettei voisi asentaa sen niin. Luultavasti juurikin jokin päästöratkaisu tehtaalla estää käyttö.

M_M

No hyvä kun selvisi tuokin, hullulta se kuulostikin. Onkohan tämä legenda lähtenyt taas jostakin huolto-organisaation hätävalheesta kun vihainen asiakas on tivannut miksei webastolla voi lämmittää ajon aikana.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jabe.BRD

#12
Kiertosuunta alkuperäisellä lisälämmittimellä on sama kuin mihin moottori sitä kierrättää, siellä on yksisuuntaventtiili mikä sulkee kierron moottoriin, eli ilman muokkausta sitä ei saa lämmittämään moottoria, mutta kyllä se ohjaamoa lämmittäisi, jos sen saisi pysymään päällä...
SSP 550 sivu 17 on tuo nestekierto kuvattu, lisälämmittimen imu pitäisi siirtää että moottori lämpeäisi.

PasiKo

Gte Golffin ja Passatin vesikierto on sama, tämä kuva lainattu Gte Golffin ssp537:sta. Joten alkuperäisen webaston vesikierron suunta ei ole mitään huollon hätävalhetta.



passo_s

Passat GTE-20
Saako webaston käyntijakson koodautettua pidemmäksi? Kympin pakkasilla on käyntijakso liian lyhyt. Kahdella käyntijaksolla pärjää, onneksi antaa käyttää peräkkäin  ainakin kaksi lämmitystä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: PasiKo - 24.12.21 - klo:09:37
Gte Golffin ja Passatin vesikierto on sama, tämä kuva lainattu Gte Golffin ssp537:sta. Joten alkuperäisen webaston vesikierron suunta ei ole mitään huollon hätävalhetta.



Ihan samaan suuntaanhan tossa vesi menee lämmityskennon läpi kuin normaalisti auton käydessä.

Erohan tossa on se että gte webasto on asennettu tohon lämmityslaitteen kennon rinnalle kun "tavallisessta" autossa se on sarjassa kaikkien muiden laitteiden kanssa.

Veikkaan että tossa mahdollista mennä jotenkin nestekierrot sekasin jos kaksi rinnakkaista kiretoa samaan aikaan päällä..  ???
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

PasiKo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 24.12.21 - klo:12:07
Ihan samaan suuntaanhan tossa vesi menee lämmityskennon läpi kuin normaalisti auton käydessä.

Erohan tossa on se että gte webasto on asennettu tohon lämmityslaitteen kennon rinnalle kun "tavallisessta" autossa se on sarjassa kaikkien muiden laitteiden kanssa.

Veikkaan että tossa mahdollista mennä jotenkin nestekierrot sekasin jos kaksi rinnakkaista kiretoa samaan aikaan päällä..  ???
Eli luit mitä kuvatekstiin oli myös kirjoitettu…

Kaikenlaista saa tehtyä/muuteltua, mutta yksikään korjaamo jolla yhtään itsesuojeluvaistoa ei niitä lähde tekemään. Sen verran paljon noiden hybriden korjaukset kuitenkin maksaa jos jotain menee vikaan.

passo_s

#17
Jonkin verran tuo webaston lämmittämä vesi kulkeutunee moottorin vesikanaviin. Näyttäisi että ovat rinnakkain, mutta kylmällä puolella ei ole takaiskuventtiiliä, eli rinnakkaisen vesikierron vedet pääsevät sotkeutumaan.Kovimmilla pakkasilla autossa tarkenee, mutta yksin ajaessa olen laittanut matkustajan puolen lämmityksen eco tilasta lämmitykselle, muuten tulee vilu.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: PasiKo - 24.12.21 - klo:14:24
Eli luit mitä kuvatekstiin oli myös kirjoitettu…

Ja sinä katsoit kuvan johon aika yksiselitteisesti piirretty nesteiden kiertosuunnat...
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 21.12.21 - klo:15:27
No niin, nyt on tänään asennettu jälkikäteen Webasto tuohon omaan, ja sitä voi käyttää ajaessa, kiertosuunta on sama kuin autolla itsellään. Eli täysi myytti tuo ettei voisi asentaa sen niin. Luultavasti juurikin jokin päästöratkaisu tehtaalla estää käyttö.

Updatea tähän asiaan. Ensi viikolla menee Webasto modaukseen jossa se enää lämmittää ainoastaan sisätilaa. Tuli sittenkin ongelmia siitä että Webasto oli asennettu "perinteisesti", autossa tullut nyt tilanteita joissa tulee punainen ilmoitus ruutuun "Moottori ylikuumenee, sammuta heti" koska anturien saamat lämpötila-arvot eroavat liikaa toisistaan. Ã,,rsyttävintä asiassa on että vikatila jää päälle kunnes vikakoodi kuitataan lukijalaitteella. Kypsähdin asiaan ja asennusliike suostui tekemään muutoksen asennukseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy