III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

livejungle

#6420
Kävin tänään koeajamassa uuden Elegance Combin 1.4TSI 103kw DSG:llä.
Tein saman testilenkin 13km uudella ja omalla faceliftillä 1.4tsi 90kw.

Kulutukseksi sain uudella 4.3l/100km ja omalla 4.6l/100km.

Koeajoautossa rengastus 16"/205 ja omassa 17"/225.
Ei nyt hirveitä eroja syntynyt vaikka uskon kulutuseron olevan erillaisessa ajossa paljon suurempi. Nyt 80km/h maantietä oli suurin osa.

Muita huomioita:
-Uusi octavia huomattavasti hiljaisempi kuin facelift oku. Suorastaan mukava oli tuolla ajella.
-peruspenkit ihan hyvät. En kaipaisi sporttipenkkejä vaikka nykyisessä semmoiset ovatkin.
-perusalusta oikein hyvä. Ei liian kova eikä liian löysä. Faceliftin sport madallukseen verrattuna parempi. En ottaisi uuteen kuin ulkonäöllisistä syistä
-Bolero soitin alkaa näytön resoluutioltaan olemaan jo aika antiikkia. Saisivat päivittää sitä, ja ulkonäöltään piano blackkinä huonompi kuin faceliftin bolero.
-perusäänentoisto ihan riittävä minusta. Ainakin radio soi OK.
-takaluukun automaattinen avaus toisaalta kiva, mutta vähän hidas. Tiedä alkaisiko se ärsyttämään ja mitenkä se kestää käyttöä..
-takapenkille tullut jalkatilaa huomattavasi lisää, siinä ja siinä ettei ole mielestäni turhankin paljon. Ainakin siellä matkustaa juhlavasti.
-takakontti näytti suunnilleen samankokoiselta kuin faceliftissä.. Riittää moneen
-1.4TSI 103kw mielestäni fiksuin moottorivaihtoehdoista,  niin kulutukseltaan, tehoiltaan kuin hinnaltaan. Perhanan hyvä.
-muita pieniä parannuksia näkyi siellä sun täällä. Paljon jäi varmasti huomaamatta

Täytyy sanoa että oikein positiivinen kuva jäi koeajon jälkeen uudesta Octaviasta.
Suoraansanottuna iski oikein paha autokuume päälle, kun sain vielä puolisonkin taivuteltua juttuun mukaan.
Seuraavaksi lähtee tarjouspyyntöjä tämmöisellä kokoonpanolla.


Octavia Combi 1.4 TSI 103kw DSG Elegance
Candy White

Lisäksi:
Driving Mode Selection - Ajoasetuksen valinta   
Intelligent Parking Distance Assistant - Ã,,lykäs pysäköintitutkajärjestelmä (Pysäköintitutkat edessä ja takana, etäisyysnäyttö radiossa)
Polttoainetoiminen matkustamon lisälämmitin kauko-ohjaimella
Sähköisesti sisäänpäin taitettavat ulkopeilit muistisäädöllä ja automaattisesti tummentuva vasen ulkopeili
SunSet-tummennetut takasivu- ja takaikkunat
Nahkainen monitoimiohjauspyörä, kolmipuolainen (radion ja puhelimen säätimet)

Dynamic pack, sport alusta ja isommat vanteet vielä mietityttävät ulkonäöllisistä syistä. Koeajon perusteella en niitä kaipaisi vaikka ne nykyisessä ovatkin. Parantaisi kuitenkin ulkonäköä.


Toisaalta muitakaan vaihtoehtoja ei pidä unohtaa. Käytettyä en kuitenkaan osta, haluan kerran elämässä uuden ja "huolettoman".
Audi A3 Sedan kiinnostaisi, mutta lisävarusteet aivan törkeän hintaisia. Hinta nousee liian korkeaksi..
Seat Leon ST voisi olla myös yksi vaihtoehto, mutta uskon auton jälleenmyyntiarvon laskevan paljon enemmän kuin octaviassa 3-5 vuodessa.
Golf liian kallis ja ei oikein muutenkaan iske.
Muita vaihtoehtoja ei oikein sitten ole, kun ei ole monella merkillä tarjolla peruskäyttömoottoreissa turboa. Pikku vaparilla en enää aja..

Markku J

Kitokset mielenkiintoisesta, vertailevasta koeajoraportista. Onkohan Boleron näytön resoluutio sama kuin Golfin perusadiossa ? Se on Golfissa mielestäni aika riittävä. Lähinnä parkkitutkan värinäytöllistä grafiikkakuvaa olen käyttänyt sen tason arviointiin. RS:n koeajossa se tuntui Bolerossa minusta juuri samalta.

Nuo listaamasi vaihtoehdot minullakin olivat mielessä ja olen täysin samaa mieltä niiden hyvistä ja huonoista puolista. A3 Sedanin tilasin Octavian kaveriksi, ja kyllähän sen varustehinnat hirvittävät. Jos tyytyy Business Sportiin liki sellaisenaan, niin silläkin kyllä pärjää, ja silloin hinta on kilpailukykyinen. Golfin varusteet ovat mukavan hintaisia paketeissa, mutta perusauton hinta on kovin lähellä A3:a. Seat nostaa varmasti profiiliaan ja arvonsa säilyttämistä uuden, kauniin Leonin myötä, joten sitäkin pitäisin aika vahvana vaihtoehtona. Siihen ei saa edullista tehdaswebastoa kuitenkaan.

Jos perusauton hinta, lisävarustevalikoiman laajuus ja hintataso, tilat ja jälleenmyyntiarvo ovat kaikki tärkeitä, on Octaviaa vaikea ohittaa.

Occux

Lainaus käyttäjältä: Taky - 08.10.13 - klo:08:37
Hmmm.... mitenkäs luotettavina voi pitää muistinvaraista - ei kirjattua merkintää....  :P
Onko sillä väliä. Itseasiassa jutun kannalta olisin yhtä hyvin voinut tuon jättää mainitsematta. Kirjanpidossa on päivämäärät, kilometrit ja litrat. Kunkin tankkauksen kilometreistä voi laskea tuon matkan keskikulutuksen kaavalla litrat/matka. Nuo keskikulutukset, jotka mainitsin oli laskettu noilla lukemilla. Kokonaiskulutut 5.30 oli laskettu kokonaislitroilla/tietokoneen ilmoittama matka, eli 141/26.61. Tuo 26.61 siis tarkoittaa matkaa satoina kilometreinä, eli 2661 km.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: Mr.Moon - 08.10.13 - klo:08:27
Jaa, voi hyvin olla. Olen jotenkin aina olettanut että se näyttää muille että ollaan kääntymässä. My bad, sitten varmaan turhia.

Vilkku on toisia autoja varten ;) Minulla oli aikaisemmassa Passatissa nuo kääntymisvalot. Muuten niitä ei huomannut, mutta talvella täysin pimeällä tiellä ajaessa ne olivat hyvät, kun piti kääntyä risteyksistä pikkuteille. Ajovalot näyttävät tässä vaiheessa ohi risteyksestä ja varinainen kääntymistie jää täysin pimeäksi. Noilla valoilla näkee edes liikenteenjakajan risteyksestä.
-09 V70 2.4DA

jpi68

LainaaSähköisesti sisäänpäin taitettavat ulkopeilit muistisäädöllä ja automaattisesti tummentuva vasen ulkopeili

Kyllä se oikeakin ulkopeili tummenee. Toisin kuin FL:ssä.

Ocu

Mutta eikös tuo varuste vaadi sähköpenkin?
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

Ocutj

#6426
Lainaus käyttäjältä: Ocu - 08.10.13 - klo:22:01
Mutta eikös tuo varuste vaadi sähköpenkin?

Elegancessa vakiona molemmilla puolilla tummuva ulkopeili. Tummumisen saa pois päältä sisäpeilin nappulasta, samasta mistä sisäpeilinkin tummumisen.

2cka

Taas kun yksi lisää on tilaamassa ajomoodinappia niin pakko kysyä teiltä joilla se on, että tuleeko sitä oikeasti käytettyä? Ts. Vaihteletteko päivittäin ajotilaa?  :o
Nykyinen: VW Passat variant 2.0 TSi 280 4Motion 2016

Exät kronologisesti: Lancer Evolution X, Octavia III Combi 1.8TSi 4x4 DSG, Leon Cupra R, A6 Avant, New Beetle, Polo9N1, 325XiA e30

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 08.10.13 - klo:22:48
Taas kun yksi lisää on tilaamassa ajomoodinappia niin pakko kysyä teiltä joilla se on, että tuleeko sitä oikeasti käytettyä? Ts. Vaihteletteko päivittäin ajotilaa?  :o

Ei tarvi vaihdella kun sääti oman maun mukaiseksi. Joskus tulee käytettyä eco-moodia.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 08.10.13 - klo:22:48
Taas kun yksi lisää on tilaamassa ajomoodinappia niin pakko kysyä teiltä joilla se on, että tuleeko sitä oikeasti käytettyä? Ts. Vaihteletteko päivittäin ajotilaa?  :o
Minä en ajatellut kyllä että sitä vaihdeltaisiin, vaan lähinnä että on mahdollisuus säätää enemmän itseä miellyttäväksi, siis enempi pysyvästi kuin päivittäin...

Edit. Ocutj ehtikin jo vastaamaan aikaisemmin.

Ocu

Tai niinkin että kaupunki ruuhkassa eco päälle ja muulloin individual jossa mulla muuten normaalit mutta ohjaus sportilla.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

Ocu

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 08.10.13 - klo:22:41
Elegancessa vakiona molemmilla puolilla tummuva ulkopeili. Tummumisen saa pois päältä sisäpeilin nappulasta, samasta mistä sisäpeilinkin tummumisen.

Tummuu varmaan mutta muistisäätö vaatii sähköpenkin?
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

jomps

Eka tankillinen ajettu. Taajamapainotteinen kulutus tietokoneen mielestä 6,8. Laskimella näyttäis kuitenkin menneen lähempänä 7,4.
Samoilla mennään kun vanhalla 1.6FSI:kin, mikä vähän kaivelee kyllä. Jospa särmät hioutuu vielä..

Arttu

Lainaus käyttäjältä: jomps - 08.10.13 - klo:23:14
Eka tankillinen ajettu. Taajamapainotteinen kulutus tietokoneen mielestä 6,8. Laskimella näyttäis kuitenkin menneen lähempänä 7,4.
Samoilla mennään kun vanhalla 1.6FSI:kin, mikä vähän kaivelee kyllä. Jospa särmät hioutuu vielä..
Taidat ajaa pelkästään keskustan ruuhkissa. Mulla ei vielä ole vienyt kertaakaan yli kuutta. Ajo ei tosin kaikki ole taajamassa, mutta ei pidemmälläkään matkalla ole käyty. Kehä kolmosen sisäpuolella kaikki. Autolla on nyt ajettu 4500 km. Minä ainakin olen ollut tyytyväinen pieneen kulutukseen.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

seatts


Ihmetytti muuten aamulla kun ajelin töihin että vakionopeudensäädin (perus) ei tipahda pois päältä kytkintä painaessa niinkuin vanhassa, toi on kyllä hyvä juttu.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Markku J

Tuo on näppärä ominaisuus, jota hyödynnän säännöllisesti. Kun nopeusrajoitus muuttuu vaikka 50 => 60 kmh tai 60=>80 kmh, niin painan 2 napsautusta + näppäimestä ja vaihdan vaihteen isommalle nopeuden saavuttamisen jälkeen. Vakkari pysyy päällä tuon operaation ajan.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 08.10.13 - klo:22:53
Minä en ajatellut kyllä että sitä vaihdeltaisiin, vaan lähinnä että on mahdollisuus säätää enemmän itseä miellyttäväksi, siis enempi pysyvästi kuin päivittäin...

Edit. Ocutj ehtikin jo vastaamaan aikaisemmin.

Ottaisin tuon varusteen jo pelkästään siksi että ohjauksen saa asentoon Sport. On aika hurja ero vakioon.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

finnman

Kun autoon on tutustunut ja saanut sen säädettyä mieleisekseen, voisin kertoa kokemuksia:

Samoillla linjoilla livejungle:n kanssa auton ominaisuuksista yleensä. Auton on selkeästi laadukkaampi verrattuna edelliseen ja en kyllä välttämättä ymmärrä kommentteja laatuvaikutelman puutteista(varsinkin verrattuna II-malliin, ollaan pari pykälää menty eteenpäin ja se riittää varmasti monelle?). Bolerosta voisin sanoa näin jo omistaja-asteella, että se on selvästi monipuolisempi ja parempi verrattuna FL:n Boleroon. Ensinnäkin siinä on värit ja kaikkia auton toimintoja voi säädellä sen kautta (tai joutuu siis) ja niitä riittää jokaiseen makuun. Radioon saa mm. kanavalogot (suosittelen asentamaan ne) ja muutenkin peruutustutkan näytöt ovat riittävän hyviä. Vakio rammariksi ääni täysin riittävä, mutta jos näytön koko ei riitä, niin sitten tilamaan Columbus? Tietysti verrattuna mm. tablettien resoluutioon on eroa, mutta selvästi heikompiakin esityksiä on joissain uusissa automalleissa olemassa ja eiköhän tällä mennä seuraavaan FL-malliin saakka, josko silloin tulisi uusia näyttöjä tarjolle?

Pimeällä auton valaistus on hoidettu mallikkaasti: jalkatilavalot ja ja pienet ledit katossa antavat hienon fiiliksen ja kun mittarivalot säätyvät automaattisesti myös, ei valaistukseen tarvitse koskea välttämättä ollenkaan.

Ajomoodin ottaminen on kannattavaa varsinkin, kun se ei kustanna maltaita. Saapahan sillä sitten säädettyä mieleisensä moodin. Olen ajellut ecomoodilla ja se on yksi parhaista vaihtoehdoista, kun haluaa ajella taloudellisesti ja laadukkaasti taajamassa. Vapaakytkimen kanssa auto rullaa todella kevyesti ja ennakoimalla tulee ajosta pehmeää ja hiljaista. Se, että tuleeko sitä käytettyä jatkuvasti en usko, mutta kesäisin varmastikin? Talvella lämmitysnopeuden(lämmityslaitteen) vuoksi ei, mutta ainahan voi napata webaston päälle ajoon lähtiessä?

Moottori on kyllä mainio pakkaus ja yhtään en kaipaa entistä 1.8:a. Kun laatikko vielä toimii selkeästi paremmin(vaihtaa salmannopeasti ja viiveittä), niin ei voi olla kuin erittäin tyytyväinen kulkupuoleen. Kulutuksesta ei vielä näillä kilometreillä voi sanoa juuta eikä jaata, mutta nyt jo mennään pienemmällä. Tosin ajomatka tullee olemaan sama pienemmän tankin vuoksi.

Renkaat ovat Dunlopit ja nyt ne alkavat toimia kunnolla n.1000km ajettuna. Alussa varmaankin pintakumi oli velttoa, kun ohjaus oli sportasetuksella selkeästi parempi. Nyt voi ajella ohjauksen normaaliasetuksella ja kun nostin rengaspaineita edestä kymmenyksen ja takaa 2, on ajettavuus avot :)
Talvirenkailla tulee olemaan sama tilanne ja ajattelikin vaihtaa ne ajoissa alle sisäänajoa varten ennen lumien tuloa.

Tavaratilan eron II-malliin huomaa sen leveydessä. Ne muutamat sentit tekevät kontista ilmavamman tuntuisen ja kahden lisäkassikoukun ansioista käytettävyys on noussut pykälällä. Sen lisäksi mahdollisuus kaataa takaselkänojat vivulla + sähköluukku tekevät arjesta juhlaa... Vielä kun olisi toinen virtapistoke toisella puolella myös ja valot luukun etureunassa valaisemassa maata, oltaisiin napakympissä?

2cka

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 09.10.13 - klo:07:44
Ottaisin tuon varusteen jo pelkästään siksi että ohjauksen saa asentoon Sport. On aika hurja ero vakioon.

Makuasiahan tuo on, itse taas halusinkin hieman "veltomman" ohjauksen ja alustan varsinkin, edellisessä autossa oli kyllä tuntumaa mutta olihan se rehellisesti sanoen aivan perkeleen epämukava. Eikä tuo sport varmaan ole kyllä yhtä jäykkä kuin Leonissa oli, mutta nyt mentiin näin, ensi kerralla jos Ocu tulee niin kokeillaan ehkä sitten  8)
Nykyinen: VW Passat variant 2.0 TSi 280 4Motion 2016

Exät kronologisesti: Lancer Evolution X, Octavia III Combi 1.8TSi 4x4 DSG, Leon Cupra R, A6 Avant, New Beetle, Polo9N1, 325XiA e30

JarnoF

Selittäkääs tyhmälle (ja haun käyttöä osaamattomalle): Onko tuo Octavian 1.4 103 kW TSI sama ketjullinen kaksoisahdettu vikapesä kuin vanhemman autogeneraation konsernimoottori? Ei viitsisi kahta kertaa lyödä kirvestä samaan kiveen.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 09.10.13 - klo:10:32
Selittäkääs tyhmälle (ja haun käyttöä osaamattomalle): Onko tuo Octavian 1.4 103 kW TSI sama ketjullinen kaksoisahdettu vikapesä kuin vanhemman autogeneraation konsernimoottori? Ei viitsisi kahta kertaa lyödä kirvestä samaan kiveen.

Ei ole, kyseessä "täysin" uusi moottori jossa ketju korvattu hihnalla. Sama kuin uudesa VW Golfissa mutta ilman ACT-järjestelmää.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Ocu

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 09.10.13 - klo:09:58
Makuasiahan tuo on, itse taas halusinkin hieman "veltomman" ohjauksen ja alustan varsinkin, edellisessä autossa oli kyllä tuntumaa mutta olihan se rehellisesti sanoen aivan perkeleen epämukava. Eikä tuo sport varmaan ole kyllä yhtä jäykkä kuin Leonissa oli, mutta nyt mentiin näin, ensi kerralla jos Ocu tulee niin kokeillaan ehkä sitten  8)

Mun mielestä tuo ohjaus on sport asennollakin vähän liian löysä tai ainakin hidas ja tunnoton. Tai sitten mun autossa on jotain vikaa. Kaupungissa tekee autosta kankean kun ei käännykään pienellä liikkeellä pienessä vauhdissa ja mutkatiellä naatiskellessa kaipaisin enemmän tietoa miten paljon pyöriä on käännetty.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

VAG!

Ajelin tänään pitkät pätkät LB Ocun perässä ja pakko se on edelleen olla sitä mieltä, että ei Skoda oikein vieläkään osaa sedania tai liftbackiä muotoilla. Ocu II LB ja Superb II LB ovat omaan silmään varsin epämääräisiä ja kolmonen on niistä kyllä kehittynyt. Joku siinä silti vielä mättää. Farkut taas ovat oikein passeleita. 

Jyri

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 09.10.13 - klo:13:06
Ajelin tänään pitkät pätkät LB Ocun perässä ja pakko se on edelleen olla sitä mieltä, että ei Skoda oikein vieläkään osaa sedania tai liftbackiä muotoilla. Ocu II LB ja Superb II LB ovat omaan silmään varsin epämääräisiä ja kolmonen on niistä kyllä kehittynyt. Joku siinä silti vielä mättää. Farkut taas ovat oikein passeleita.
Pakko olla samaa mieltä, juuri noin olen kokenut minäkin.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 09.10.13 - klo:13:06
Ajelin tänään pitkät pätkät LB Ocun perässä ja pakko se on edelleen olla sitä mieltä, että ei Skoda oikein vieläkään osaa sedania tai liftbackiä muotoilla. Ocu II LB ja Superb II LB ovat omaan silmään varsin epämääräisiä ja kolmonen on niistä kyllä kehittynyt. Joku siinä silti vielä mättää. Farkut taas ovat oikein passeleita.

Skodan missio on myydä perusautoja tuulipukukansalle. Siellä on markkinointi- ja muotoilupsykoloogit tarkkaan laskenut minkälaisen auton keskiarvoihminen haluaa. Ei parane kauheasti muotoilulla elvistellä. Näillä mennään ja kauppa käy.

JarnoF

...tosin kansa ostaa enimmäkseen niitä farkkuja, joten ehkä kumminkin olet oikeassa niistä liftbackeista.

Huppe

En itse näe ainottakaan käytännön syytä farkun ostoon jos ulkonäkö jätetään pois eikä omista koiraa.
Ja tämä tuore LB on kyllä vähiten ruma LB Skodalta. Tilaa on normaalille ihmiselle riittävästi ja takakontin käyttö on huomattavasti mukavampaa kuin farmarissa.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 09.10.13 - klo:14:03
En itse näe ainottakaan käytännön syytä farkun ostoon jos ulkonäkö jätetään pois eikä omista koiraa.
Ja tämä tuore LB on kyllä vähiten ruma LB Skodalta. Tilaa on normaalille ihmiselle riittävästi ja takakontin käyttö on huomattavasti mukavampaa kuin farmarissa.
Kyllä ne isot neliskanttiset laatikot vaan mahtuu kätevämmin sinne farkkuun varsinkin kun rullaa "hattuhyllyn" pois edestä. Ja mukavuushan on kyllä uudessa Elegancessa ja RS:ssä ihan eri planeetalta kun farkun luukku on sähköinen. Loskapaskakelillä aivan iiiiihhana...

Huppe

Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 09.10.13 - klo:14:09
Kyllä ne isot neliskanttiset laatikot vaan mahtuu kätevämmin sinne farkkuun varsinkin kun rullaa "hattuhyllyn" pois edestä. Ja mukavuushan on kyllä uudessa Elegancessa ja RS:ssä ihan eri planeetalta kun farkun luukku on sähköinen. Loskapaskakelillä aivan iiiiihhana...

Ja kun se loskapaska jäätyy siihen alareunaan ja moottori ruksuttaa tyhjää niin LB-omistaja nauraa ja nostaa luukkunsa ylös käsin.  8)
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 09.10.13 - klo:14:15
Ja kun se loskapaska jäätyy siihen alareunaan ja moottori ruksuttaa tyhjää niin LB-omistaja nauraa ja nostaa luukkunsa ylös käsin.  8)
Ei ole sattunut kertaakaan kohta 4 v aikana, on pelannut kuin se kuuluisa junan vessa.

Koiraa ei ole eikä tule, mutta farmari on ja pysyy ja olisi vaikka olisin poikamies. Harrastukset ja työ vaativat sen verran usein isompien asioiden kuskaamista että Farmari on vain niin käytännöllinen itselle.

Ja omaan silmään lähes kaikilla merkeillä myös paremman näköinen tuo farmari, pois lukien BMW joka osaa todella tehdä kauniita sedaneita ja coupeita, tosin nekin ovat oppineet tekemään sulavian farkkuja parin viime mallin aikana.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy