3c brake failure

Aloittaja Alpis, 16.01.12 - klo:09:08

« edellinen - seuraava »

Hurra Torpedo

Täällä ja ongelmia 06 variantin käsijarussa. Vasemmalla puolella käsijarrun moottori jumissa. Onko kukaan tutkinut onko käsijarrun moottoreita useita malleja? Vai sopiiko esim. 09 moottori 06 Passattiin?

andejusu

alottaisin vaihtamalla käsijarrukytkimen kojetaulusta,mulla autto
vastaavaan vikaan tais maksaa muutaman kympin saksasta.
Passat highline DSG r-line 2.0tdi farkku

beedro

Minulla tuli vastaava vika omaan passattiin lauantaina. Ongelmaksi ei osoittautunutkaan viallinen katkaisija eikä moottori vaan ohjauslaite.

Hurra Torpedo

Katkaisija on vaihdettu jo. Vika on moottorissa. Kokeilin 12voltilla suoraan akulta niin oik puoli toimii mutta vasen ei. Moottorin kuoressa on hiushalkeama joten vettä ja suolaa päässy moottorin sisälle.. Moottori yrittää pyörähtää mutta ei muuta. Jotenkin on jumissa.En vain ole saanut selville moottoreiden sopivuutta. Luulisi että ois samanlaisia. Ohjainyksikköhän se päättää mitä jarrulla tapahtuu.. Sen verran on hintaa merkkiliikkeessä et mielellään etsii ensin nuukana miehenä muita vaihtoehtoja. Toi ohjainyksikkö on aika pahassa paikassa jossain keskikonsolin sisällä. Ilmeisesti melko työläs purkaa. Kaiki konsolin muovit pois.. Ja hinta aika samoissa ton moottorin vaihdon kanssa..

Teppo

Mistä olette tähän asti halvimman katkaisijan löytäneet? VW centerillä 45 euroa ja vaikka ei nyt kovin kallis ole niin...

Ilmeisesti skidi hakkasi nappulaa sen verran rankasti, että alkoi kettuilemaan ja nyt olisi katkaisijan vaihto edessä.

Se muuten tuli huomattua (sen lisäksi, että nappula saa nykyään auton oven auki), että kun otti akunkengän irti niin nappula alkoi toimimaan taas ihan normaalisti ja suureksi yllätyksekseni mikään, siis ei mikään, nollaantunut. Unohin, kello näytti nollaa mutta kaikki radiokanavat yms yms tallella eli hätätapauksessa jos on kiire saa jarrut ainakin noin auki, ja itselläni oli siis se kiire....

firstvw

#35
tilasin ebay.co.uk:sta. Postikuluineen 28â,¬

Onkos noi käsijarrun viat kuinka fataaleja katsastuksessa? Kytkimen vaihdon jälkeen kasijarru toimii, JOS käsijarrun ottaa pois ennen starttausta. Jos kasijarrun ottaa pois päältä startin jälkeen niin tulee bling ja herja ruutuun.
edit: tarkennus, vikavalo syttyy heti startin jälkeen jos käsijarru on päällä, napin painelu ei vaikuta asiaan

Vikakoodit 5kpl
03200  012 electrical fault in circuit switch for electric parking brake
16366 014 defective control unit
16352 014 defective control unit
02845 007 short to ground function display in instrument cluster
02442 009 open or short to ground function lamp in control head
Vikakoodit on luettu napin vaihdon jälkeen eli siinä on mukana myös ennen vaihtoa ja vaihdossa tulleet koodit.
Mitäs nää kertoo? Käsijarrun ohjausyksikkö rikki?

Teppo

#36
Lainaus käyttäjältä: firstvw - 11.07.12 - klo:22:41
tilasin ebay.co.uk:sta. Postikuluineen 28â,¬

Onkos noi käsijarrun viat kuinka fataaleja katsastuksessa? Kytkimen vaihdon jälkeen kasijarru toimii, JOS käsijarrun ottaa pois ennen starttausta. Jos kasijarrun ottaa pois päältä startin jälkeen niin tulee bling ja herja ruutuun.
edit: tarkennus, vikavalo syttyy heti startin jälkeen jos käsijarru on päällä, napin painelu ei vaikuta asiaan

Vikakoodit 5kpl
03200  012 electrical fault in circuit switch for electric parking brake
16366 014 defective control unit
16352 014 defective control unit
02845 007 short to ground function display in instrument cluster
02442 009 open or short to ground function lamp in control head
Vikakoodit on luettu napin vaihdon jälkeen eli siinä on mukana myös ennen vaihtoa ja vaihdossa tulleet koodit.
Mitäs nää kertoo? Käsijarrun ohjausyksikkö rikki?

Vaihdoin myös ebay katkaisijan ja sama juttu. Känkkäri toimii mutta ajoittain tulee herjaa. Voiko sillä olla merkitystä, että napin sarjanumeron perässä oli alkuperäisessä B ja tässä uudessa C?

Ei muuta mutta todeeeella ärsyttävää kuunnella sitä plingiä. Alkuperäinen katkaisija kuitenkin oli rikki, tai ainakin näin uskoisin sillä en saanut jarruja irroitettua ollenkaan, uusi nappii toimii kuin junan vessa mutta antaa vain herjaa ja tuli mieleen, että johtuuko siitä, että ei ole originaali.

Tuskin katsastuksessa sanoo mitään mikäli on kiisseli koska vikakoodeja ei lueta.

EDIT: Laitoin ebay myyjälle jo viestiä, että palautan katkaisijan eli pitää sieltä marmorilta sitten kuitenkin hakea se prkl.

EDIT2: On ne engelsmannit kyllä "rehtiä" porukkaa tai sitten olympialaiset on saaneet ne hyvälle mielelle. Kauppias vastasi meiliini alle puolessa tunnissa ja sanoi palauttavansa rahat eikä katkaisijaa tarvitse palauttaa. Jiihaa!

EDIT3: Noniin, uusi marmorilta ja toimii kuin uusi ilman mitään pling plingejä. Oppia ikä kaikki.

janir82

Meikä pääsi kanssa kirjoihin tämän vian kanssa. Pari päivää sitten alkoi ja joskus satunaisesti herjannut kun avaimen tökkässyt heti starttiin.

Oireena siis että herjaa tuota Braking erroria ja ei laske käsijarrua pois. Outoa on sinänsä kun nyt autoon menee hetken päästä, menee jarrupoljin yli puolen välin heittämällä alas. Aiemmin se on ollut jämäkämpi, vaikka kuinka on seissyt.

Välillä toimii moitteetta, mutta sitten taas alkanut tosiaan herjaamaan parin päivän aikana kerran päivässä ainakin.

Eli lähdenkä vikaa etsimään katkaisijasta, vai suoraan pajalle?

vm 2008 CR 2.0Tdi Passat. Saksa tuonti. Itselläni 2v ollut nyt.

janir82

45â,¬ VW Airportilla katkaisija, joten eikun hakemaan. Saas nähdä korjaantuuko. Ã,,sken remppasin kytkintä ja jarru toimi kuten piti. Aamulla autoon tullessa poljin oli kova!

janir82

Kuinkas tuo irtoaa? Kampeamalla vaan?

Killer

#40
Sulakerasian kansi auki. Sieltä sitten pienellä tasapäämeisselillä löysäät liittimen irti ja sitten työnnät takaapäin ulos kytkimen.
Todella helppo homma.
Vaihtoon menee n.2min aikaa.

EDIT: löytyihän se linkki millä ite vaihdoin http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4926846-How-to-replace-E-brake-Parking-Brake-Button
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Teppo - 17.07.12 - klo:16:03
Vaihdoin myös ebay katkaisijan ja sama juttu. Känkkäri toimii mutta ajoittain tulee herjaa. Voiko sillä olla merkitystä, että napin sarjanumeron perässä oli alkuperäisessä B ja tässä uudessa C?

Ei muuta mutta todeeeella ärsyttävää kuunnella sitä plingiä. Alkuperäinen katkaisija kuitenkin oli rikki, tai ainakin näin uskoisin sillä en saanut jarruja irroitettua ollenkaan, uusi nappii toimii kuin junan vessa mutta antaa vain herjaa ja tuli mieleen, että johtuuko siitä, että ei ole originaali.

Tuskin katsastuksessa sanoo mitään mikäli on kiisseli koska vikakoodeja ei lueta.

EDIT: Laitoin ebay myyjälle jo viestiä, että palautan katkaisijan eli pitää sieltä marmorilta sitten kuitenkin hakea se prkl.

EDIT2: On ne engelsmannit kyllä "rehtiä" porukkaa tai sitten olympialaiset on saaneet ne hyvälle mielelle. Kauppias vastasi meiliini alle puolessa tunnissa ja sanoi palauttavansa rahat eikä katkaisijaa tarvitse palauttaa. Jiihaa!

EDIT3: Noniin, uusi marmorilta ja toimii kuin uusi ilman mitään pling plingejä. Oppia ikä kaikki.

Mistä tietää kumpi B/C loppuinen nappi pitää olla? Ostamani oli B niinkuin vanhakin, mutta olisko gynther  vaihtanu epähuomiossa väärän. Pitäs varmaan vääntäytyä marmorille..

janir82

Lainaus käyttäjältä: Killer - 03.08.12 - klo:10:09
Sulakerasian kansi auki. Sieltä sitten pienellä tasapäämeisselillä löysäät liittimen irti ja sitten työnnät takaapäin ulos kytkimen.
Todella helppo homma.
Vaihtoon menee n.2min aikaa.

EDIT: löytyihän se linkki millä ite vaihdoin http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4926846-How-to-replace-E-brake-Parking-Brake-Button


Kiitoksia! Aikaa meni 45sek jos sitäkään. Helppo homma. Saas nähdä auttaako. Ei oo tänään herjannut vanhalla, eikä uudella.

Ghzeit

Ã,,itini raportoi että seisontajarrun moottorin osto edessä, olisiko ensin syytä kokeilla katkaisijan vaihtoa?

Jos homma nyt menee moottorin vaihtamiseksi, niin mitkä ovat moottorien osanumerot? En muista kumpi puoli nyt on kyseessä, joten tarvitsisin molemmat. Autona Passat 3C Variant 1,9Tdi '06
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

mla

Meillä oli rapiat 400tkm ajetussa 3C Passatissa hapettunut käsijarrun moottorien liittimet ja toinen moottori oli jo vainaa. Ei ainakaan merkkiliikkeen mukaan kannattanut ostaa moottoria erikseen kun maksoi lähes saman mitä jarrusatula. Tuo Passat on samoin -06 vuosimallia. 3c0615404e oli oikean takajarrusatulan osanumero ja hintaa tuli 500e. Saksassa katselin, että oli hinta 459e+toimituskulut eli en alkanut odottaa varaosaa sieltä.

Oireina tuossa oli, että vasen moottori toimi testerillä, mutta oikea ei inahtanutkaan. Ei edes suoralla virralla.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Ghzeit

Jep, töineen kuulemma 550â,¬ noin niinkuin suunnilleen. Aika naurettavaa ettenkö sanoisi. Onkohan tuota moottoria mahdollista korjata?
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Korhonen

Terve,

Uutena täällä foorumilla kun tuli ostettua -06 vm. 1,9 tdi passat. Ja kun tietoa tuosta ko. jarru ongelmista oli, nii yrittänyt vähän perehtyä asiaan. Jos nuo itsellä särkyy, niin yritän kyllä nuo korjata ::)

Täältä hyvät ohjeet ja kuvat tuosta jarrun toiminnasta.

Tuon mukaan yleisin vikapaikka on nuo pari sisemmän hammaskehän laakeria (WG bearing) jotka jumittuvat, jonka jälkeen sisempi hammaskehä lakkaa liikkumasta.


Ne onnistuu vaihtaa jos saa ehjänä purettua ja laakerit pitäisi löytyä näillä tiedoilla:
Wobble gear bearing (x2); isd15mm x osd24mm x w5mm.  Known as 6802Z

Ja jos nuo kaksi muuta laakeria menee niin ne on:
Drive cog needle bearing; isd 6mm x osd10mm x w9mm.  Known as HK0609
Drive cog main bearing; isd 6mm x osd 19mm x w6mm.  Known as 626Z

isd = inside dimeter (sisähalkaisiaa)
osd = outside diameter (ulkohalkaisija)
w = width (leveys)

Jos itse moottori särkyy niin se on Johnson merkkinen, joita myös porakoneissa käytetään. Saattaapa siis saada irrallaan ostettua..

Kasauksessa saattaakin tulla sitten pari ongelmaa..
1. Millä korvata tuo holkki (Collar) joka pitää tuota nippua kasassa, kun sen joutuu särkemään purettaessa.


Saattaisi onnistua tekemällä sopivan kokoinen holkki, jossa lukituspultti.

2. Miten suojakotelon saa pysymään tiiviisti kasassa. Liimalla, sulattamalla kovilla, tiivistemassalla, puristuspannoilla...?

Itselle särkymisen varalta täytyy autoon ottaa aina oikeat avaimet, että ei tarvitse hinuria ola tilaamassa jos nyt jarrut ei aukeakaan. Jarrujen mekaaninen aukaisuhan on erittäin helppoa. Mottorikotelon irti (kaksi pulttia ja sähköliitin), jonka jällkeen T45:lla torx:lla pyörittämään esille tulevaa pultin kantaa myötäpäivään.
VW Passat 1.9 tdi Sportline -06

firstvw

Mielenkiintoista..

Voisko collarin korvata lukkorenkaalla (tai parilla)? Tai sitten arkartelee sokan 5mm prikasta, kylki auki, levitys ja paikalleen puristus. Voimat tuoss tuskin kovin suuria on

Leroy

Mä tiedän, että Korhonen pelastaa vielä päivän.  ;D
Outback

Korhonen

Niin ja tuo satulan ja moottorikotelon välinen O-rengas kannattanee vaihtaa ennaltaehkäisevästi, ettei vesi ja lika pääsisi kotelon sisään. Pitääpä kysäsätä laakkoselta, että saako sitä varaosana, jos ei niin sitten mittailemaan ja kiertämään paikallisia kauppoja..

Eli siis kuvassa merkitty O-renkaan paikka.


tässä näkyy hyvin, miten tiiviste on päästänyt likaa läpi. Tuossa kuvan keskellä siis tuo satulassa oleva akselin (pultin) pää, jossa T45 torx kanta. Siitä vaan käsin veivaamaan, niin käsijarru vapautuu.

Tuo tiivistehän ei olisi iso homma vaihtaa, vaikka aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Samalla kannattaa tarkistaa tuon muovikotelon kunto, kun nekin saattaa aina halkeilla.

Tuon osan jonka tulisi korvata collar tulisi olla saman pituinen ja varmaankin myös saman paksuinen, että akselu ja hammaskehäpaketti eivät pääse uimaan sivusuunnassa. Vaatii kohtuullisen tarkan mitoituksen. Siksi ajattelin ihan jotain ei niin "Tee se itse holkkia" vaan yrittää tehdä kerralla varmasti toimivan..

Koteloonhan välittyy itseasiassa melko suuret voimat. Moottorin pyörähtäessä 150 kierrosta ulosottoakseli pyörähtää yhden. Jarrun asentoa kun ei mitata millään tavalla, niin ainut keino tietää milloin jarru on riittävästi kiinni on valvoa moottorin virranottoa. Jarrua ajettaessa kiinni virran noustessa riittävän suureksi ohjainyksikkö älyää, että nyt palat ottaa levyyn ja jarru on päällä. Tässä hetkessä, kun jarru menee kiinni ja ennenkuin moottorilta katkaistaan virrat, moottori junnaa paikallaan hetken koska ei ole voimaa työntää enempää paloja. Tällöin voima välittyy myös sisemmän hammaskehän tukien kautta runkoon yrittäen vääntää sitä. Tämä takia monesti tuo kotelo halkiaa nuiden tukien kohdalta kun muovi väsyy. Halkeamat voinee kuitenkin korjata vaikka kolvilla sulattelemalla..
VW Passat 1.9 tdi Sportline -06

Korhonen

Jaahans, oli tullut pävitystä tuonne sivistolle...

LainaaEPB motor - Production changes.

During 2007 the Passat rear caliper/epb motor was redesigned. The exact chassis number change point is unknown as far as I can tell.

For the EPB motor the old ‘wobble gear’ system was dropped in favour of a planetary gear system.
The output drive was changed from a torx shape to a spline shape.

This means that a ‘new’ design epb motor will not fit on an old design caliper.  So swapping an old epb motor for a newer one is impossible.

To stop the fitting of the wrong epb motor and caliper the epb manufacturers changed the design of the electrical connector as shown below;




The later style motor and caliper connector will not fit the early style wiring connector on the car.

DO NOT FEEL TEMPTED TO CHANGE THE CONNECTORS TO FIT A LATER CALIPER/MOTOR.
The control unit will not allow this so you can’t do it.

So you can’t fit a later caliper and motor to an earlier car and you can’t fit a later design motor to an earlier design caliper.

To upgrade an early car to the later epb you need to change both rear calipers and the control unit.

Eli jossain vaiheessa 2007 tuota jarrun rakennetta on menty muuttamaan. Vanhan tyylinen vaihteisto on korvattu planeettapyörästöllä. Uuden mallista moottoria ei voi asentaa suoraan vanhan tilalle. Jarrusatulan sovitus on vaihdettu torxista booreihin, sähköliitin on erilainen sekä ohjainlaite ei jostain syystä tue tuota vanhaa...

Eli tämän hetken tiedon mukaan, jos haluaa päivittää nuo vanhat jarrut uuden mallisiin, pitää vaihtaa molemmat jarrusatulat moottoreineen sekä käsijarrun ohjainlaite...  :P
VW Passat 1.9 tdi Sportline -06

jarsiv

#51
Näkeekö vcds:llä kumpi on? Löytyykö näille ohjainlaitteille hw-numeroita?

Olisiko uudempi parking brake hw: 3C0 907 801 J ?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Korhonen

en kyllä tiedä, näkyykö jarrujen malliversio testerillä. ihmettelen vaan että mikä siinä uuden mallisessa moottorissa on niin erilaista ettei vanha ohjainlaite toimi.. kumpaankaan moottoriin kun ei mene 2 johtoa enempää. pitää jostain yrittää kaivaa tuosta vähän lisää tietoa.
VW Passat 1.9 tdi Sportline -06

duke7

Arvelisin, että tässä on enemmän kyse ohjainlaitteeseen asetetusta virtarajasta. Uudemmassa rakenteessa on erilainen mekaniikka ja sitä myötä moottorin virtarajan tulee todennäköisesti myös olla erilainen. Jos näitä kahta rakennetta ja ohjainlaitteita käytettäisiin ristiin olisi tuloksena hajonneita tai pitämättömiä jarruja.

Korhonen

No näinhän se varmasti täytyy olla..
VW Passat 1.9 tdi Sportline -06

RistoC

Sähköinen käsijarru jäi päälle. Kojelaudassa vilkkui ja parking brake error. See owners manual. Ei auttanut yrittää eteen ei taakse ja napin painelu. Irrotin akun kengän odotin puoli minuuttia ja kytkin uudellen. Toimi mitta ongelma toistui seuraavana päivänä. Välttyy kuitenkin hinausautolta.

parsiosam

Lainaus käyttäjältä: RistoC - 15.11.14 - klo:21:13
Sähköinen käsijarru jäi päälle. Kojelaudassa vilkkui ja parking brake error. See owners manual. Ei auttanut yrittää eteen ei taakse ja napin painelu. Irrotin akun kengän odotin puoli minuuttia ja kytkin uudellen. Toimi mitta ongelma toistui seuraavana päivänä. Välttyy kuitenkin hinausautolta.

voipi olla tuo moottorin runko halennut ja imee kaiken mönjän sisäänsä, tästä on toinen topicci jossa avattu tuota jarrun elvytystä todella laajasti... tuossa linnki: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13384.0

pasuo

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 18.01.12 - klo:12:16
620â,¬ lasku tuli käteen korjaamolta. Vasen jarrusatula rikki ja vaihdettiin. Kysyin, että mikä sieltä on rikki, niin näyttvät vikakoodit. Siellä oli jotain koodia jumituksesta ja heikosta virrasta. Olin aikaisemmin koittanut ehdottaa, että jos putsattaisiin liittimet ja osat ja koitettaisiin toimiiko. Mutta luulen, että pääsivät helpommalla vain vaihtamalla koko satulan (koko satula!!!) ja laskuttamalla.

Nyt jarrupolkimen liiken on aivan helevetin pitkä ja tehoton. Jarrua painaessa ensin jarrut ottavat kiinni, sitten jarruteho häviää ja vasta melkein pohjassa ottaa taas kiinni. Soittelin korjaamolle, ja sanoin jarruissa olevan nyt ilmaa. Eli eikun takaisin pajalle ja katsotaan mikä mättää...

Be there, done that. Itse koettu sama juttu, kässärin rikkoutuminen ja korjauksen jälkeen tehoton jarru... On se vaikeaa ilmata jarrut uudelleen jarruremontin jälkeen nykyhuollossa! Käsijarrun sähkömoottorin spoorit pettää ja suhaa tyhjää kun pitäisi liikuttaa jarrun mäntää. Järkevintä vaihtaa kokonaisuus; jarrusatula ja kässärin moottori kuin se, että maksaa pelkästä kässärin moottorista n. 300â,¬ ja jättää vanhan tukkoisen satulan paikalleen.
Audi A3 Sportback 1.4 TFSi man. Business Sport 2013
VW Passat Variant 2.0 TDi man. Highline 2009
Nissan NP300 2.5 TDi 4x4 D22 King Cap 2008
Toyota Carina II 1.6 bensa man. DX AT151 1987

Samppa-75

Yksi vika lisää...
Eilen tulin normaalisti kotiin ja kytkin seisontajarrun päälle. Alkoi kamala pimputus, ja valot vilkkui valtoimenaan. Lopputulos, että repsikan puolen seisontajarru oli päällä koko ajan.
Mikään vippaskonsti ei auttanut että olisi vapautunut, jumissa oli!

Tänään purkasin moottorin irti (mistä saa tilatiedon kun on vaan 2 johdinta moottorille?), jarrusylinteri vapautui käsin kääntämällä. Moottorin testasin, että se kyllä pyörii (6vdc käytin) mutta eipä pyörinytkään vaihteisto. Osanumeroa en pakerille löytänyt, liekö on joskus vaihdettu jo tarvikeosaan?

Jultsu

"tilatieto" tulee sen sähkömoottorin kuormituksen myötä, virtaa kun alkaa kulumaan enempi (jarrulevyn ja palan kohdatessa tai sitten täysin sisäänpäin vedettynä) niin ohjainlaite tunnistaa tuon ja lopettaa virran syöttämisen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy