Audi A6 Avant 3.0 TDI 150 kW quattro S-tronic -12

Aloittaja Pekka T, 15.08.12 - klo:20:52

« edellinen - seuraava »

BeeKasi

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 02.05.13 - klo:22:52
Nyt renkaiden vaihdon jälkeen auto on alkanut tärisemään jarruttaessa, onko sitten Nokian Z G2:ssa talven varastoinnin jäljiltä paha epätasapaino vai onko uudessa autossa jo kierot jarrulevyt?

Tärinää ei esiintynyt talvirenkailla, olivat kylläkin aika tiukasti kiinni, joutui siis renkaisiin reilusti kopautamaan että lähtivät irti.
Täytynee varmistaa ensin kesärenkaiden tasapainot ja mahdollinen pystyheitto, ja jos tämä ei auta niin sitten vaan huoltoon, ei taida olla kuitenkaan takuunalainen juttu?

Tuli paha deja vu. Veikkaan, ettei renkaiden vaihdolla ole mitään merkitystä asiaan. Vaikea kuvitella, että renkaat / vanteet voivat olla epätasapainossa mitenkään niin, että vika ilmenee ainoastaan jarrutettaessa. Edellisestä kulkineestani meni etupään laakeri vuoden ikäisenä; vaihdettiin molemmille puolille > jarrulevysettejä vaihdetiin neljät ja ylipäätään etupäästä kaikki (siis kaikki) mitä vaihdettavissa on seuraavien kuukausien aikana. Ei apua > uusi auto maahantuonnin subventoimana.

Vie auto pajalle ja lakkaa testailemasta rengastuksilla.
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 03.05.13 - klo:19:20
Sitten on kyllä joutunut mättäämään ihan tosissaan jos pyörää irroitettaessa saa levyn kieroksi..

Kirveellähän minä ne irrotin... No hamarapuolella ja teräsuojuskin oli vielä paikoillaan, eikä tarvinnut kuin vähän kopsauttaa renkaan sisäpuolelle kun irtosivat.
Noissa Nokian Z G2:ssa oli jo uutena asennettaessa pystyheittoa, täytyy nyt kuitekin ensin varmistaa ettei tärinän syy ole renkaissa ja viedä sitten vasta Airporttiin tutkittavaksi.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

rob-s

LainaaNoissa Nokian Z G2:ssa oli jo uutena asennettaessa pystyheittoa, täytyy nyt kuitekin ensin varmistaa ettei tärinän syy ole renkaissa ja viedä sitten vasta Airporttiin tutkittavaksi.

Itsellä on ollut monet Nokian renkaat ja en ole saanut missään Audissa ihan täysin tärinävapaaksi vaikka olisi moneen kertaan tasapainotettu.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

msvahn

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 04.05.13 - klo:08:17
Itsellä on ollut monet Nokian renkaat ja en ole saanut missään Audissa ihan täysin tärinävapaaksi vaikka olisi moneen kertaan tasapainotettu.

Samoja kokemuksia viime vuosilta. Ongelma on itselläni kaikissa liittynyt pystyheittoon, jota ainakaan B8 ei oikein siedä.

Tuo, että vain jarrutuksessa täristää, viittaisi enemmän muuhun, kuin renkaaseen. Onhan vanteiden kosketuspinta napoihin ja jarrulevyn/navan välinen pinta puhdas? Ettei koko paketti vipota sivuittaissuunnassa?

Itse tärinäallergisena hommasin rengaskoneet himaan, että voi analysoida ja tehdä itse huolellisesti kaikki rengastyöt ja valita renkaiden optimaaliset paikat autossa. Liikkeessä ei oikein tykätä niskapokista, jotka alkavat kyselemään, montako grammaa jäi epätasapainoa ja mikä rengas on pyörein jne..

Mielenkiintoista on myös se, ettei monikaan rengasliike välitä valmistajan väripilkuista renkaan kyljessä (pyöreys- ja painomerkinnät). Renkaan asentamalla oikeaoppiseen asentoon, jää tasapainotettavaksi melkeinpä vain vanteen virheet.
Monesti näkee 100g pötköjä vanteessa, vaikka rengasta pyöräyttämällä se saattaisi pudota murto-osaan. (ei aina)

Pekka, jos homma vaivaa, niin ainakin täällä Lohjalla rinkulat pyörähtää koneen läpi vaivattomasti iltaisin/viikonloppuisin, niin saat mielenrauhan kumien osalta. Ja löytyyhän minulta iso kasa erikokoisia OEM-vanteilla olevia settejä omien B8:ien käyttöön (eikös A6:ssakin nykyään 66.5m keskireikä?), joilla voi kokeilla testilenkin jos viitseliäisyyttä pulaamiseen löytyy.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

rob-s

LainaaMielenkiintoista on myös se, ettei monikaan rengasliike välitä valmistajan väripilkuista renkaan kyljessä (pyöreys- ja painomerkinnät).

Olenkin ihmetellyt mitä nuo punaiset ja keltaiset täplät renkaiden kyljissä meinaavat..

LainaaPekka, jos homma vaivaa, niin ainakin täällä Lohjalla rinkulat pyörähtää koneen läpi vaivattomasti iltaisin/viikonloppuisin, niin saat mielenrauhan kumien osalta

Koskeeko vain Pekkaa vai voisinko tarvittaessa tulla myös käymään? Toki korvausta vastaan.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

msvahn

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 04.05.13 - klo:15:02
Olenkin ihmetellyt mitä nuo punaiset ja keltaiset täplät renkaiden kyljissä meinaavat..

Koskeeko vain Pekkaa vai voisinko tarvittaessa tulla myös käymään? Toki korvausta vastaan.

Toki kavereita jelpitään. Täplät tosiaan kertoo renkaan painavimman ja korkeimman kohdan. Kaikissahan noita merkkejä ei ole, mutta useista löytyy. Pelkistäen punainen täplä aluvanteissa venttiilin kohdalle. (punainen korkeapiste, keltainen renkaan kevein kohta)

http://www.bridgestonetrucktires.com/us_eng/real/magazines/ra_v13_i1/PDF/ra_v13i1%20ask%20doc.pdf
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Pekka T


Kävin eilen tasapainottamassa renkaat, aika paljon oli heittoa joka renkaassa (30 -50 g).
Ohjausvapina hävisi täysin, mutta jarrutustärinää jäi kuitenkin vielä jonkin verran, ei siis hyvä.

Jos tässä viitsisi harjoittaa vähän rengasjumppaa, niin voisi vielä kokeilla A5:n kitkarenkailla häviääkö tärinät ennen kun vie auton pajalle, pistävät siellä muuten renkaiden syyksi koko ongelman.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Pekka T


Enpä jaksanut alkaa kokeilemaan toisilla renkailla vaikuttaisiko se tärinään, vaan vein auton AC-Airportiin.

Huoltoneuvoja epäili ensin vahvasti että vika on renkaissa ei autossa, ohjasi sitten minut pikahuollon puolelle. Siellä sitten tekivät ensin koeajon,
totesivat sitten että vika on autossa ei renkaissa, huomenna vaihtavat takuuseen kaikki jarrulevyt.

Huomenna ollaa sitten ehkä vähän viisaampia tai ei olla.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Pekka T


Tärinät loppuivat, meno on taas tasaista.
Korjaus meni yhden päivän verran pidemmäksi, kun eivät saaneetkaan osia eiliseksi.

Kaikki jarrulevyt ja myös-palat vaihdettiin takuuseen, parissa levyssä oli kuulemma ollut sinistymistä kuumuden vuoksi, mistä moinen sitten voikaan johtua?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

kai75

Muistatko ajaneesi renkaidenvaihtoaikaan sulamisvesi- tms. lammikosta? Ja sitä ennen mahdollisesti olet jarrutellut ruuhkassa tai muusta syystä siten et levyt ovat kuumuneet?

Itsellä nimittäin edellisen A6:n kanssa ihan uutena kävi samoin eli 2-3 kk:n ikäisenä (muistaakseni vain) takalevyt menivät kieroon kun pohjoisessa Suomessa "erämaapikataipaleella" vauhtia oli reilummasti ja jarruja tiukoissa mutkissa tuli käytettyä + samaan aikaan tuli rankka sadekuuro, joka aiheutti tielle vesilammikoita, niin sen reissun jälkeen jarruttaessa alkoi vipatus. Oulun Pörhöllä pojat sit tutkivat et levyt kierossa ja takuuseen uudet romppeet, sen jälkeen levyt pysyivät suorina vaikka kelejä oli monenlaisia.

Tuli tuosta kirjoituksestasi mieleen et audilla taitavat laittaa tehtaalla heikkolaatuisia levyjä alle kun sit tääl päässä huoltofirmassa vaihdettuna tuntuvat kestävän paremmin suomalaisia olosuhteita...  ???

Nykyisessäkin A6:ssa olen havainnut et jarrut käyvät välillä normiajossakin aika lämpimänä kun autosta nousee parkkipaikalla ja auton vieritse poistuu niin aika lämmin "jarrutuoksu" takakotelosta tulee. Tosin autolla ajettu vasta vajaa 4000 km et voihan olla et jarrupalat hakevat vielä paikkaansa levyjen kyljessä  :D
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kai75 - 19.05.13 - klo:12:20
Nykyisessäkin A6:ssa olen havainnut et jarrut käyvät välillä normiajossakin aika lämpimänä kun autosta nousee parkkipaikalla ja auton vieritse poistuu niin aika lämmin "jarrutuoksu" takakotelosta tulee. Tosin autolla ajettu vasta vajaa 4000 km et voihan olla et jarrupalat hakevat vielä paikkaansa levyjen kyljessä  :D

Tai sitten kyseessä on keskeytyneen DPF-polton katkut, muistuttaa erehdyttävästi järrujen käryä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

SKU

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.05.13 - klo:12:47
Tai sitten kyseessä on keskeytyneen DPF-polton katkut, muistuttaa erehdyttävästi järrujen käryä.

Melkoisella varmuudella juurikin tämä ekotuoksu, ah...  :P
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: kai75 - 19.05.13 - klo:12:20
Muistatko ajaneesi renkaidenvaihtoaikaan sulamisvesi- tms. lammikosta? Ja sitä ennen mahdollisesti olet jarrutellut ruuhkassa tai muusta syystä siten et levyt ovat kuumuneet?

Itsellä nimittäin edellisen A6:n kanssa ihan uutena kävi samoin eli 2-3 kk:n ikäisenä (muistaakseni vain) takalevyt menivät kieroon kun pohjoisessa Suomessa "erämaapikataipaleella" vauhtia oli reilummasti ja jarruja tiukoissa mutkissa tuli käytettyä + samaan aikaan tuli rankka sadekuuro, joka aiheutti tielle vesilammikoita, niin sen reissun jälkeen jarruttaessa alkoi vipatus. Oulun Pörhöllä pojat sit tutkivat et levyt kierossa ja takuuseen uudet romppeet, sen jälkeen levyt pysyivät suorina vaikka kelejä oli monenlaisia.

Tuli tuosta kirjoituksestasi mieleen et audilla taitavat laittaa tehtaalla heikkolaatuisia levyjä alle kun sit tääl päässä huoltofirmassa vaihdettuna tuntuvat kestävän paremmin suomalaisia olosuhteita...  ???

Nykyisessäkin A6:ssa olen havainnut et jarrut käyvät välillä normiajossakin aika lämpimänä kun autosta nousee parkkipaikalla ja auton vieritse poistuu niin aika lämmin "jarrutuoksu" takakotelosta tulee. Tosin autolla ajettu vasta vajaa 4000 km et voihan olla et jarrupalat hakevat vielä paikkaansa levyjen kyljessä  :D

Renkaanvaihdon jälkeen ei tule mieleen mitään missä jarrut olisivat ylikuumenneet, aikaisemmin talvirenkailla huomasin kylläkin tuota jarrutuoksua nimenomaan takajarruista, ihmettelin vain että onpa esp ollut aika aktiivinen...

Vai että ekotuoksua!  :D
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

jusape

Voi rähmä! Kieroista jarrulevyistä; itselläni meni auto pajalle tänään ja syynä jarruttaessa täristys edestä. No, levyt kierot eli helahoito vaihtoon paloineen. Takuuseen ei kuulemma mene enää tässä 78 tkm kohdalla... vai olisikohan syytä silti heittäytyä vaatimaan takuuta, tehdastakuu on voimassa kyllä. Suolainen on hinta kun menee varmaan 500e remppaan.

Ensimmäinen Audi jossa menee jo tässä vaiheessa, vaikka muilla ajellut yli 100tkm samanlaisella ajotyylillä.
Herää kysymys minkätasoista palikkaa tässä uudessa kuutosessa onkaan...

Pekka T


AC- Airportin huoltoneuvojan mukaan tälläistä jarrulevyjen kieroitumista ei ole ennen havaittu, ainutlaatuinen tapaus siis.  ;)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 27.05.13 - klo:11:24
AC- Airportin huoltoneuvojan mukaan tälläistä jarrulevyjen kieroitumista ei ole ennen havaittu, ainutlaatuinen tapaus siis.  ;)

Tätä selitystä ei ole ennen kuultukaan :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Vice

Mulla 5-srj BMW ravistaa jarrutuksissa. Autolla ajettu alle 2v ja 40tkm. Ajan sain ensi viikolle.
Huollossa totesi kaveri, että melko normaalia, että levyt menee kieroksi jos ovat kuumat ja ajaa isoon vesilätäkköön  ???
Eipä kyllä aiemmissa autossa ole vastaavia problemia jarrujen kanssa ollut...

Paljon sulla Pekka T oli ajettu autolla? Omassani ravistus on hyvin lievää pienissä nopeuksissa, mutta suuremmissa nopeuksissa jarruttaessa tätä ei mitenkään voi olla huomaamatta...

TeBsu

Eihän Pekka T:n avantti tullu ysitien lemmikin kohdalla vastaan kohti jyväskylää 12 jälkeen? Ainakin saman näkönen tuli vastaan... Kun peilistä havauhduin et olikohan se tämä  ;D
lord of the rings

Pekka T


^ Enpä ole siellä päin ajellut, eilen lauantaina noihin aikoihin ajelin kohti Heinolaa, en kylläkään A6:lla, vaan veneellä.  ;)


Lainaus käyttäjältä: Vice - 27.05.13 - klo:11:58
Paljon sulla Pekka T oli ajettu autolla? Omassani ravistus on hyvin lievää pienissä nopeuksissa, mutta suuremmissa nopeuksissa jarruttaessa tätä ei mitenkään voi olla huomaamatta...

Ei ollut mittarissa kuin 15 t km tuolloin, nyt taitaa olla reilu 16 t km.


Tänään tuli tehtyä kulutusennätys, ajotietokoneen mukaan 5,7 l/100 km. Nyt näyttäisi olevan mahdollisuus päästä ensimmäistä kertaa 1000 km tankillisella.  :D
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy