Latausasema kahdelle autolle?

Aloittaja concorde, 04.04.21 - klo:12:05

« edellinen - seuraava »

concorde

Taloudessa lienee kohta 2 x VW GTE , joten tulisi tarve ladata kahta patteriautoa samaan aikaan.  Asumme vielä kesät mökillä, joten latauspaikkojakin olisi 2.

Nyt siis kysyisin vinkkejä sellaisista latausasemista, joissa on kahden auton latausmahdollisuus (malleja, kokemuksia, järkevä hinta?) ja onnistuuko asennus esim kolmivaiheliittimen kautta, jotta latausaseman voi muuttaa pari kertaa vuodessa eri osoitteisiin.

Joku 3kâ,¬ latausasema x 2 kiinteästi asennettuna ei ole oikein taloudellisesti vaihtoehto. Tietty myös 2x yhden auton laturi vois tulla kyseeseen, samoin irroitettavana/siirrettävänä asennuksena?

Entäs kokemuksia/hyötyjä/haittoja siihen, onko latausasemassa itsessään johto vai pelkkä rasia auton omaan johtoa varten?

Vinkkejä?
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

concorde

VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

tgotj

Lainaus käyttäjältä: concorde - 04.04.21 - klo:12:05
Taloudessa lienee kohta 2 x VW GTE , joten tulisi tarve ladata kahta patteriautoa samaan aikaan.  Asumme vielä kesät mökillä, joten latauspaikkojakin olisi 2.

Nyt siis kysyisin vinkkejä sellaisista latausasemista, joissa on kahden auton latausmahdollisuus (malleja, kokemuksia, järkevä hinta?) ja onnistuuko asennus esim kolmivaiheliittimen kautta, jotta latausaseman voi muuttaa pari kertaa vuodessa eri osoitteisiin.

Joku 3kâ,¬ latausasema x 2 kiinteästi asennettuna ei ole oikein taloudellisesti vaihtoehto. Tietty myös 2x yhden auton laturi vois tulla kyseeseen, samoin irroitettavana/siirrettävänä asennuksena?

Entäs kokemuksia/hyötyjä/haittoja siihen, onko latausasemassa itsessään johto vai pelkkä rasia auton omaan johtoa varten?

Vinkkejä?
Jossain näin kolmivaiheeseen kytkettävän kahden auton laturin, mutta kun itselle ei vielä ollut ajankohtainen, niin en sen tarkemmin muista. Olisko ollut tyyliin defalla? 🤔

duke7

Lainaus käyttäjältä: concorde - 04.04.21 - klo:12:48
Olisikohan kuitenkin joustavampaa hommata kaksi erillistä laturia, esim https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/ctek-njord-go-sahkoauton-latauslaite-1-4-11kw-400v-wi-fi-bluetooth/p/7340103403531/
Onhan se ainakin joustavampaa ja saattaa olla myös halvempaa kun noista yhden auton latureista on enemmän tarjontaa. Myös jos vaikka kotona pitäisi ladata toista tallissa ja toista ulkona niin onnistuu helposti.

concorde

VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

John_Galt

Kun kuse plug-in autosta, niin kaksi testattua sukoa pitäisi riittää. 8a teholla taitaa saada jo 7,5h akun tyhjästä täyteen. Tuollaisella ajattelin itse mennä ja autona itsellä tulossa id.4 eli siis ihan täysverinen sähkö.

VG

Mikäs näiden tilanne on vuonna 2023? Defalla on Duo mut onko muita?

Oma tarve on kohta 2 x BEV lataus, ja jotain pitäis keksiä. Ns. älykäs kuormanhallinta pitää olla ja latausjohdot mielellään kiinteät. Sillä ei ole merkitystä onko laatikoita yksi vai monta, nykyisellään seinässä on yksi Ellin laturi ja sille virta-anturit liittymisjohdossa.
Pääsulakkeet on mitä on...



Killer

Garolta ainakin löytyy twinejä ja dynaamista kuormanhallintaa https://garo.fi/tuoteryhma/twin-latauslaitteet/
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

axe

Jos pääsulake ahdistaa niin aina voi kysyä sähköyhtiöltä onnistuuko suurentaminen miten helpolla.Mökillä 3x25 sulakkeet mutta johdot antaisi myöten vaihtaa suoraan sulakkeiksi 3x63.

petrisa

Tuollainen kahden auton latausasema kuormanhallinnalla on varmaan paras ratkaisu, mikäli kahta autoa yhtäaikaa tarvitsee latailla.

Se onkin mielenkiintoinen juttu, että miten kävisi, jos olisi kaksi erillistä yhden auton latausasemaa, joissa molemmissa oma kuorman hallinta. Miten nämä osaisivat toimia yhteen. Epäilen, että huonosti. Tuollainen kaksi osainen osaa kuormanhallinnan avulla jakaa latausta molempiin autoihin tasaisesti. Kaksi erilistä käsittääkseni kilpailisivat keskenään, jos molempiin on kuormanhallinta. Silloin tietenkin, mikäli toisessa asetetaan manuaalisesti maksimivirta riittävän pieneksi, niin saattaisi toimia. Se ei vain sitten missään olosuhteissa lataisi suuremmalla virralla vaikka olisi reserviä.

petrisa

Lainaus käyttäjältä: axe - 07.01.23 - klo:09:37
Jos pääsulake ahdistaa niin aina voi kysyä sähköyhtiöltä onnistuuko suurentaminen miten helpolla.Mökillä 3x25 sulakkeet mutta johdot antaisi myöten vaihtaa suoraan sulakkeiksi 3x63.

Jos on 16 mm2 kupari tai 25 mm2 alumiini syöttökaapeli ja on nk ulkomittakeskus, niin onnistuu jopa 63 A liittymä. Mikäli tulee kiinteistöön sisälle, niin käytännössä silloin edellyttää 25 kupari tai 35 alumiinia.

Maakaapelina nykyään käytetty alumiini on lähes poikkeuksetta väh. tuo 25 mm2, joten mökillä varsinkin on usein sähkökeskus (mittakeskus) ulkona seinässä, niin liittymäkoon kasvattamiselle ei ole esteitä.

LaHo

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 07.01.23 - klo:11:10
Jos on 16 mm2 kupari tai 25 mm2 alumiini syöttökaapeli ja on nk ulkomittakeskus, niin onnistuu jopa 63 A liittymä. Mikäli tulee kiinteistöön sisälle, niin käytännössä silloin edellyttää 25 kupari tai 35 alumiinia.

Maakaapelina nykyään käytetty alumiini on lähes poikkeuksetta väh. tuo 25 mm2, joten mökillä varsinkin on usein sähkökeskus (mittakeskus) ulkona seinässä, niin liittymäkoon kasvattamiselle ei ole esteitä.

Kannattaa huomioida, että ainakin halvimmat keskukset itsessään rajoittaa pääsulakkeen max 25A eli voi vaatia mittakeskuksen vaihtamisen.

VG

Tässä tapauksessa Caruna on hinnoitellut liittymän suurentamisen sellaiseksi, että laturi(t) dynaamisella kuormanhallinnalla tulee halvemmaksi kuin pääsulakkeiden kasvatus. Tuo 25 A nalli riittää ihan hyvin kahdellekin autolle - ei niitä käytännössä tarvitse ladata samaan aikaan, kunhan ns. yön yli saa molempiin tankin täyteen.

Just nyt tuntuu siltä, että laitetaan kaksi erillistä purkkia kahden auton aseman sijaan. Sellaisia jotka osaa jutella keskenään, Easee, Zappi, Wallbox, tai mitä noita nyt on. Kaikissa ärsyttää vähän se, että virtarajojen konffaus yms tehdään pilven kautta, eikä suoraan rautaan dippikytkimillä kuten Ellissä.

Killer

Walle:ssa dynaaminen virranrajoitus on langattomalla yhteydellä jossa on ihan mekaaninen potikka (kuvassa sini/valk) josta haluttu virtaraja säädetään. Lisäksi tuohon kuormanhallinta yksikköön kytkeä useamman aseman perään ja jakaa niille tarpeen mukaan sähköä.
Suomalainen valmistaja jos sillä on mitään merkitystä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

duke7

Lainaus käyttäjältä: Killer - 14.01.23 - klo:08:10
Walle:ssa dynaaminen virranrajoitus on langattomalla yhteydellä jossa on ihan mekaaninen potikka (kuvassa sini/valk) josta haluttu virtaraja säädetään. Lisäksi tuohon kuormanhallinta yksikköön kytkeä useamman aseman perään ja jakaa niille tarpeen mukaan sähköä.
Suomalainen valmistaja jos sillä on mitään merkitystä.
Onko tietoa tuon langattomuuden kantamasta? Tämä voisi sopia meidän taloyhtiöön mutta keskus on aikana kaukana autokatoksista ja betonirakennuksen sisällä.

Killer

Yhteys on muistaakseni max 200m, mutta kantamaa on mahdollista lisätä toistimen avulla.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: VG - 08.01.23 - klo:12:06
Tässä tapauksessa Caruna on hinnoitellut liittymän suurentamisen sellaiseksi, että laturi(t) dynaamisella kuormanhallinnalla tulee halvemmaksi kuin pääsulakkeiden kasvatus. Tuo 25 A nalli riittää ihan hyvin kahdellekin autolle - ei niitä käytännössä tarvitse ladata samaan aikaan, kunhan ns. yön yli saa molempiin tankin täyteen.

Just nyt tuntuu siltä, että laitetaan kaksi erillistä purkkia kahden auton aseman sijaan. Sellaisia jotka osaa jutella keskenään, Easee, Zappi, Wallbox, tai mitä noita nyt on. Kaikissa ärsyttää vähän se, että virtarajojen konffaus yms tehdään pilven kautta, eikä suoraan rautaan dippikytkimillä kuten Ellissä.
2 ID Chargeria itse laittaisin. Kuormanhallinta molempiin itsenäisenä omilla virtamuuntimillaan, näin saa vikasietoisuutta ja rauta edelleen kuitenkin 1300â,¬ luokassa yhteensä.

Kumpikin ottaa verkosta sen mitä tarjolla on, ja kun toinen auto latautuu täyteen saa toinen täydet verkosta. Autojen omalla ajastuksella voi priorisoida jos vielä lisäksi tarpeen on.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy