Enyaq iV

Aloittaja Jake69, 15.01.21 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

Ape2

Lainaus käyttäjältä: Molle - 10.02.23 - klo:12:30
Ohjelmistoversio 0792 tarkoittaa ME2.1 -päivitystasoa. Tuosta seuraava iso päivitys ME3.0 (0333) ei tule OTA:na, vaan sitä varten auto on vietävä merkkihuoltoon. Päivitys on ilmainen, mutta voi kestää 4-5 tuntia. Joskus maalis-huhtikuussa tulee ME3.1, joka sitten taas voidaan asentaa OTA:na ME3.0:n päälle.

Kiitos vastauksesta!
Autosta kun katsoo nuo päivitykset, niin siellä ei tosiaan näy mitään. Soittelin paikalliseen huoltoon (käyttöautoon), vastasi että odottele vaan rauhassa että auto ilmottaa että päivitys saatavilla ja sitten varaan huollosta ajan, eli täytyykö tosiaan odottaa että auto ilmoittaa koska voin viedä sen liikkeeseen päivitykseen?

Molle

#271
Lainaus käyttäjältä: Ape2 - 10.02.23 - klo:12:57
eli täytyykö tosiaan odottaa että auto ilmoittaa koska voin viedä sen liikkeeseen päivitykseen?

Auto ei tuosta ME3.0:sta (tietääkseni) pukahda mitään, koska se ei ole OTA-päivitys. Jotkut Enyaq:in omistajat ovat saaneet kutsun päivitykseen, itse soitin Laakkosen huoltoon ja varasin ajan. Tiesivät heti mistä on kyse, kun mainitsin ME3.0:n.

Pari sivua tätä lankaa kun kelaat taaksepäin löydät kokemuksia ME3.0-päivityksistä.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

tasalaa

Tuli tuollainen eenakki pihaan ja äärimmäisen raivostuttava lane assist ei suostu pysymään poissa päältä.
Mainostavat tuolla youtubessa, että onnistuu koodaamaan "memory function" toiminnon avulla tuon niin, että muistaisi poiskytkennän.
Mainostivat kyseisen videon kommenteissa lisäksi, että ei kuulemma marmoritiskillä onnistu vaan pitää ite säätää jotain  ???

Eli mistä apu? Ei jaksaisi joka ikisellä käynnistyskerralla säätää sitä pois.

tasalaa

Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 11.02.23 - klo:23:46
Tuli tuollainen eenakki pihaan ja äärimmäisen raivostuttava lane assist ei suostu pysymään poissa päältä.
Mainostavat tuolla youtubessa, että onnistuu koodaamaan "memory function" toiminnon avulla tuon niin, että muistaisi poiskytkennän.
Mainostivat kyseisen videon kommenteissa lisäksi, että ei kuulemma marmoritiskillä onnistu vaan pitää ite säätää jotain  ???

Eli mistä apu? Ei jaksaisi joka ikisellä käynnistyskerralla säätää sitä pois.

Ja itse itselle vastaten hetken ulkomaan foorumeilla viettäen: Pitäisi ilmeisesti saada tuolla NextGen OBDeleven kalikalla eikä edes tarvitse maksaa mitään ylimääräistä ja suoraan pelkkää puhelinta (iOS) käyttäen - toivottavasti ...

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 11.02.23 - klo:23:46
Eli mistä apu? Ei jaksaisi joka ikisellä käynnistyskerralla säätää sitä pois.

Helpointa on opetella elämään tuon kanssa. Itsellä on ollut jonkin sortin lane assistant käytössä 2015 alkaen. Olen pitänyt se aina päällä, vaikka ex. Cuprissa assistantin sai pysyvästi pois päältä. Välillä assistantti pimputtelee, mutta ei juurikaan turhan takia. Turvavaruste, joka on ihan syystä pakotetusti käytössä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 12.02.23 - klo:00:06
Ja itse itselle vastaten hetken ulkomaan foorumeilla viettäen: Pitäisi ilmeisesti saada tuolla NextGen OBDeleven kalikalla eikä edes tarvitse maksaa mitään ylimääräistä ja suoraan pelkkää puhelinta (iOS) käyttäen - toivottavasti ...
A5->

PASSAT GTE VM. 2020

tasalaa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.02.23 - klo:08:17
Helpointa on opetella elämään tuon kanssa. Itsellä on ollut jonkin sortin lane assistant käytössä 2015 alkaen. Olen pitänyt se aina päällä, vaikka ex. Cuprissa assistantin sai pysyvästi pois päältä. Välillä assistantti pimputtelee, mutta ei juurikaan turhan takia. Turvavaruste, joka on ihan syystä pakotetusti käytössä.

Kehtaan olla eri mieltä. Lumisella ja sensoreille epäselvällä tiellä on enemmänkin vaarallisuusvaruste kun alkaa nykimään kuljettajalta kysymättä eri suuntiin.
On sitä pysytty kaistalla jo viimeiset 24 vuotta ihan itse ohjaamalla eikä siihen ole tarvinnut kenenkään puuttua joten miksi ihmeessä sitä nyt olisi pakko käyttää. Parempi matkustaa junalla jos ei kaistalla osaa ajaa.
On tuo muullekkin liikenteelle vaarallista kun joku voi tehdä liukkaalla epähuomiossa jonkin väistöliikkeen kun Enyaq päättää rykiä polanteiden mukaan autoa.

Molle

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.02.23 - klo:08:17
Turvavaruste, joka on ihan syystä pakotetusti käytössä.
Muistelen että lane assist tuli pakolliseksi lisävarusteeksi EU:ssa viime vuonna. Sen voi disabloida ajon aikana, mutta ilmeisesti säädökset vaativat että se tulee automaattisesti päälle joka käynnistyksen yhteydessä.

En suosittelisi sen pysyvää deaktivointia. Voi tulla vakuutusyhtiön kanssa hankaluuksia, jos se havaitaan mahdollisen kolaritutkimuksen yhteydessä. Ei taida olla vielä tietoa, havaitaanko tuollainen katsastuksen yhteydessä, ja jos havaitaan meneekö silti läpi.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

tasalaa

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 13.02.23 - klo:09:34
A5->


Sinulla ilmeisesti jokin long coding meininki siinä menossa.
Itsellä täysin vieras koko koodaushomma niin onko tuo siis vaihdettavissa kun pallurat harmaalla ja onko tietoa miten tuolla NextGen mallilla tuo homma hoituu?

Ilmeisesti pitää jotain krediittejä ostaa vai meneekö vaihto ilman niitä?
Mistä näkisi listan mitkä muutokset vaativat rahhoo ja kuinka monta pesoa pitää laittaa?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Molle - 13.02.23 - klo:11:41
En suosittelisi sen pysyvää deaktivointia. Voi tulla vakuutusyhtiön kanssa hankaluuksia, jos se havaitaan mahdollisen kolaritutkimuksen yhteydessä. Ei taida olla vielä tietoa, havaitaanko tuollainen katsastuksen yhteydessä, ja jos havaitaan meneekö silti läpi.

Hyvä pointti, tämä ei edes tullut itselle mieleen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tasalaa

#280
Lainaus käyttäjältä: Molle - 13.02.23 - klo:11:41
Muistelen että lane assist tuli pakolliseksi lisävarusteeksi EU:ssa viime vuonna. Sen voi disabloida ajon aikana, mutta ilmeisesti säädökset vaativat että se tulee automaattisesti päälle joka käynnistyksen yhteydessä.

En suosittelisi sen pysyvää deaktivointia. Voi tulla vakuutusyhtiön kanssa hankaluuksia, jos se havaitaan mahdollisen kolaritutkimuksen yhteydessä. Ei taida olla vielä tietoa, havaitaanko tuollainen katsastuksen yhteydessä, ja jos havaitaan meneekö silti läpi.

Kyse ei olekaan mistään pysyvästä dekoodauksesta vaan siitä, että sen saa vaikka talveksi pois päältä eikä tarvitse ropeltaa pois joka kerta. Nämä Suomen tiet kun ovat talven runtelemana  niin avuttomassa kunnossa, että ei tuolla niitä kaistoja mikään tietokone osaa erottaa. Bussipysäkkienkin kohdalla alkaa tekemään välillä ihme nykäisyjä.

Ihan vastaavasti voisi kysellä, että kuka vastaa lane assistin aiheuttamasta kolarista?
Vakuutusyhtiö, auton valmlstaja vai väylävirasto? Kaikessa pätee se, että vaikka sinulla olisi lane assist niin valmistaja huomauttaa ettei se poista vastuuta kuljettalta. Ja lisäksi - saahan sen myös nyt pois päältä, mutta kun typerä direktiivi määrää sen laittamaan oletuksena päälle niin meinaatko, että ne kuskit jotka ottavat sen pois päältä ennen reissua ovat jotenkin oikeuden silmissä eri asemassa?

Nyt joku tolkku taas. Kyllä ne katsastukset menee ihan oman sapluunan mukaisesti ja sekin on aika kaukaa haettu, että alkaisivat tonkimaan jotan koodauksia katsastuskonttorilla. Jos jännittää niin laittaa ennen katsastusta sen päälle ja koodauksella se muistaa sen asetuksen vaikka katsastushenkilö kuinka sammuttelisi ja käynnistäisi autoa ja vaikka kävisi kahvilla välillä.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 13.02.23 - klo:11:56
Sinulla ilmeisesti jokin long coding meininki siinä menossa.
Itsellä täysin vieras koko koodaushomma niin onko tuo siis vaihdettavissa kun pallurat harmaalla ja onko tietoa miten tuolla NextGen mallilla tuo homma hoituu?

Ilmeisesti pitää jotain krediittejä ostaa vai meneekö vaihto ilman niitä?
Mistä näkisi listan mitkä muutokset vaativat rahhoo ja kuinka monta pesoa pitää laittaa?
Harmaus johtuu siitä etten ole yhteydessä autoon vaan hain sovelluksesta kuvankaappauksen koodauksesta. Kuvan muutoksen pystyy tekemään first gen/ next gen donglella ja pro- lisenssillä ilmaiseksi. Tuohon löytyy myös äppi:

,,ppien ongelma on se ettei niistä tiedä mitä muutoksia ne tekee koodauksiin]
PASSAT GTE VM. 2020

Needleman

Itse vertaisin kaistavahdin mielivaltaista tempomista siihen että jarrut puoltavat jarruttaessa. Tässä on kuitenkin erona se, että jarrujen puoltaessa kuljettaja tietää koska auto kampeaa ojaan tai vastaantulijan keulaan kun taas kaistavahti tekee sen yllättäin. Jrrujen puoltaessa tulee katsastuksesta hylsy ja kun taas kaistavahti on pakollinen ”turvavaruste”

tsimiz

Soitteli tuossa automyyjä, kun yritän nyt vuoden ja kahden kuukauden odottelun jälkeen perua koko tilauksen. Kuulemma Skodalla on tällä hetkellä ongelmia sporttipenkkien kanssa ja siksi ei valmistuisi SportLinet. Ihan vaan infona, jos joku ihmettelee missä auto viipyy.  ;D
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

jöö

Voisiko joku kertoa mitä latauskaapeleita/-adaptereita Enyaqissa tulee vakiona mukana? Jos ei siis valitse konfiguraattorista mitään latauslaitteita, niin tuleeko mukana jokin kaapeli/laite, että sitä voi normi sukosta ladata?

M_M

Ei tule mukana sellaista latauslaitetta jolla voisi sukorasiasta latailla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jöö

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.02.23 - klo:21:01
Ei tule mukana sellaista latauslaitetta jolla voisi sukorasiasta latailla.
Kiitos  :)

Molle

#287
Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.02.23 - klo:21:01
Ei tule mukana sellaista latauslaitetta jolla voisi sukorasiasta latailla.

Motonetin Deltaco-laturi on pelittänyt loistavasti siitä lähtien, kun viime kesäkuussa sellaisen hankin. Helposti maksanut itsensä jo takaisin.

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

Guido

Lainaus käyttäjältä: jöö - 22.02.23 - klo:20:57
Voisiko joku kertoa mitä latauskaapeleita/-adaptereita Enyaqissa tulee vakiona mukana?

Vain 6 m pitkä Type2-kaapeli tulee vakiona mukana, sitä tarvitaan esim. julkisissa AC-latauspisteissä.

Ape2

Mites tuo esilämmitys toimii, sovelluksesta kun laittaa lähtöajan niin kuinka kauan ennen sitä auto alkaa lämmittämään? Eilen laitoin että lähden esim 18.00 ja kun autoon menee 17.45 niin on jo ihan valmis.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Ape2 - 26.02.23 - klo:20:04
Mites tuo esilämmitys toimii, sovelluksesta kun laittaa lähtöajan niin kuinka kauan ennen sitä auto alkaa lämmittämään? Eilen laitoin että lähden esim 18.00 ja kun autoon menee 17.45 niin on jo ihan valmis.

Muistan jostain lukeneeni, että noin 30 min ennen lähtöaikaa alkaa lämmitys. Se on tosiaan melkoisen pitkä aika sillä jo 10 min lämmityksellä sisätiloissa on mukavan lämmintä.

tasalaa

Onko jollain jo tullut 3.1 tai jopa 3.2 OTA päivityksenä?

Kiinnostaisi tietää miten muilla on sujunut käyttäjäprofiilien luominen ja onko tosiaan niin ettei enää voi tehdä avainkohtaisia käyttäjäprofiileita?
Edellisessä Kodiaqissa meni hienosti aina penkki, radio, ambientit, lämpötila ym kaikki kohdilleen ja käytimme perheessä aina omia avaimia.

Ulkomaisia foorumeita lukeneena ymmärsin, että se toimi vielä avainkohtaisesti 2.X versioissa, mutta 3.0 version myötä toiminto on poistettu ja 3.1 taas tyrkkää käyttäjäprofiileita joka pitää valita joka ikinen kerta kun lähtee liikkeelle.

Pitääkö meidän luoda siis kaksi eri MySkoda tunnusta ja rekisteröidä auto molempiin erikseen?
Ja eikö avaimet siltikään tunnista käyttäjää vaan silti aina pitää valita käyttäjä ennen ajoa.

Pääsen itse vasta viikon päästä takaisin tutustumaan lisää autoon, mutta rouvalla palaa käpy kotona.
Jossain foorumilla myös sanottiin, että on kiinni siitä avaako ovet avaimen napista vai käyttääkö pelkästään kahvaa eli KESSYä.

Miten onnistuu poistamaan täysin toimivan toiminnon ja luomaan tilalle tuollaisen kasan pskaa...  :-\

Guido

Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 28.02.23 - klo:15:28
Onko jollain jo tullut 3.1 tai jopa 3.2 OTA päivityksenä?

Kiinnostaisi tietää miten muilla on sujunut käyttäjäprofiilien luominen ja onko tosiaan niin ettei enää voi tehdä avainkohtaisia käyttäjäprofiileita?
Edellisessä Kodiaqissa meni hienosti aina penkki, radio, ambientit, lämpötila ym kaikki kohdilleen ja käytimme perheessä aina omia avaimia.

Ulkomaisia foorumeita lukeneena ymmärsin, että se toimi vielä avainkohtaisesti 2.X versioissa, mutta 3.0 version myötä toiminto on poistettu ja 3.1 taas tyrkkää käyttäjäprofiileita joka pitää valita joka ikinen kerta kun lähtee liikkeelle.

Pitääkö meidän luoda siis kaksi eri MySkoda tunnusta ja rekisteröidä auto molempiin erikseen?
Ja eikö avaimet siltikään tunnista käyttäjää vaan silti aina pitää valita käyttäjä ennen ajoa.

Pääsen itse vasta viikon päästä takaisin tutustumaan lisää autoon, mutta rouvalla palaa käpy kotona.
Jossain foorumilla myös sanottiin, että on kiinni siitä avaako ovet avaimen napista vai käyttääkö pelkästään kahvaa eli KESSYä.

Miten onnistuu poistamaan täysin toimivan toiminnon ja luomaan tilalle tuollaisen kasan pskaa...  :-\

Meidän Enyaq tuli tehtaalta 3.1 softan kanssa enkä ole ainakaan vielä saanut käyttäjäkohtaisia profiileja toimimaan millään tavalla. Eipä se penkin asennon säätäminen muistipaikan nappia painamalla iso vaiva ole, mutta enemmän häiritsee se, että kun vaimo on käyttänyt autoa on radioon aina vaihdettu Iskelmäkanava.

Karoqissa totuttiin siihen, että penkki, radio, ilmastointi ym. olivat omissa asetuksissa kun autoon meni oikea avain taskussa joten tuntuuhan se aika oudolta, että yli 10 kilorahaa kalliimpaan autoon ei tällaista asiaa saada toimimaan.

Molle

Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 28.02.23 - klo:15:28
Onko jollain jo tullut 3.1 tai jopa 3.2 OTA päivityksenä?

Q1/2023:n (eli tämän kuun) lopulla pitäisi huhujen mukaan tulla ME3.1.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

Valhalla

Lainaus käyttäjältä: Molle - 01.03.23 - klo:09:57
Q1/2023:n (eli tämän kuun) lopulla pitäisi huhujen mukaan tulla ME3.1.
ME3.1 OTA on vähän ku OL3. Ei tässä parane hengitystä pidätellä ootellessa :(
It's better to burn out than fade away

tasalaa

Lainaus käyttäjältä: Valhalla - 01.03.23 - klo:18:38
ME3.1 OTA on vähän ku OL3. Ei tässä parane hengitystä pidätellä ootellessa :(

Ei kannata tosiaan. Varsinkin kun VW-konsernin uusinta facelift ID3 :sta tuodaan markkinoille softaversiolla 3.5.

Tällä tahdilla Enyaqissa on versio 3.5 ehkä joskus vuonna 2025-2026.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 02.03.23 - klo:09:30
Ei kannata tosiaan. Varsinkin kun VW-konsernin uusinta facelift ID3 :sta tuodaan markkinoille softaversiolla 3.5.

Tällä tahdilla Enyaqissa on versio 3.5 ehkä joskus vuonna 2025-2026.
Tuleeko ollenkaan? Olen menettänyt toiveeni oman ID4:n ja 2.4:n kanssa. Luulen että niin paljon eri komponentteja että mahtaako enää päivittyäkkään. Harmi, sillä tämän 2.4:n kanssa talviautoilu on lähes mahdotonta. Ei oikein ota virtaa sisäänsä.

tasalaa

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 02.03.23 - klo:11:02
Tuleeko ollenkaan? Olen menettänyt toiveeni oman ID4:n ja 2.4:n kanssa. Luulen että niin paljon eri komponentteja että mahtaako enää päivittyäkkään. Harmi, sillä tämän 2.4:n kanssa talviautoilu on lähes mahdotonta. Ei oikein ota virtaa sisäänsä.

Oon ymmärtäny et vaatii huoltovisiitin muutamiksi tunneiksi ja kuuluu ihan kuluttomaan huolto-ohjelmaan.

Oletko siis vain odottanut autossa vai soittanut huoltoon? ;)

Jodl

Lainaus käyttäjältä: Jenkkis - 22.12.22 - klo:21:19
Enyaq 4x4 tilattu huhtikuun alussa toimitusaika ilmoitettiin silloin 15 kk - mitään ei tosin vielä ole kuulunut. Tilausta päivitin kakkosvannesetillä, joten yhteys myyjään on olemassa.

Kuilemma syksyllä myytiin 13 kk toimitusaikoja, onko kellään tarkempia tietoja, mitä nyt lupaillaan?
Ei tietoa nykyisistä toimitusajoista. Joskus vapun 2022 paikkeilla tilaus, puhuttiin tuosta 15kk toimitusajasta, karkeasti. Heinäkuussa ennustettiin syyskuun alkua 2023 joten silloin olisi 16kk paikkeilla. No nyt ohimennen kysyin, kun kaverilla on Q4 hieman odotuttanut itseään, että missä Enyaqin kanssa mennään niin olisi menossa tuotantoon huhtikuussa. Noh, mene ja tiedä, uskon kun näen (vähän kuin OL3 linjoille).
Eihän tässä enää edes muista mitä tuli tilattua. Enyaq 80iV, muistaakseni muutamilla lisävarusteilla.  8)

Tarttis kai taas tähänkin panostaa, eli eli, tutkia latausvaihtoehtoja. Varsin todennäköinen on matkalaturi, koska target on ladata kolmessa osoitteessa. Viitsi kolmea kiinteää asemaa ostaa. Todennäköisesti kotonakin lähden liikkeelle voimarasialaturilla. Itsellä on 35A pääroput niin ei ole välttämätöntä kuorman hallinta. Kaverilla sellainen on niin hienosti kyllä toimii aseman (kiinteä) kanssa yhteen ja 25A riittää vallan hyvin sähkölämmitteisessä talossa (mitä maalämpökin kuitenkin on, toki parempi kuin suorasähkö). Sekuntiluokassa rajoittaa latausvirtaa, jos kokonaiskulutus korkea ja suorastaan pudottaa kokonaan pois jos ei ole kapasiteettia. Tuon pudotuksen taisi tehdä 6A kohdalla ja mennee tiukimman vaiheen mukaan. Tuossa taloudessa oli 1-vaiheinen plugari, mutta olen ymmärtänyt, että täyspattereissa 3-vaihelataus tapahtuu niin, että kaikista vaiheista menee sama virta. Omakohtaista kokemusta ei ole, vielä. Tavoite kyllä tutkia asiaa kun joskus auto töpselin päähän saadaan. Mittaristahan sen näkee.

tasalaa

On toi softa kyllä umpi surkea. Käyttäjäprofiilit ihan turhia kun ei pysty silti kuin yksillä tunnuksilla ohjaamaan äpin kautta.

Youtube videoihin perustuen tuo ME3.1 tuo lisää sekavuutta tilanteeseen, koska sitten ei enää tiedä mitä asetuksia profiileihin edes enää tallentuu.

Mukavaa odotella päivitystä kun tietää jo etukäteen, että sekin on täysin keskeneräinen tekele.

Kysymys kuuluu, että kuinka iso yrityksen pitää olla saadakseen näin yksinkertaiset toiminnot toimimaan kunnolla?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy