Enyaq iV

Aloittaja Jake69, 15.01.21 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 14.11.22 - klo:10:51
Se pumppaaminen lämmittää akkua aika marginaalisesti, käytännössä ei kannata. Parhaat latausnopeudet saa, kun ajaa akun kunnolla tyhjäksi, jolloin akku lämpiää lataustehonkin vuoksi. -5 asteen pakkasessa olen saanut ID3:lla 100 kW rikki, mutta varausta oli latausta aloittaessa 6% tms. Viime viikolla taas pistin nollakelissä kylmällä akulla auton laturiin kun varausta oli 50 %, latausteho oli parhaimmillaan mahtavat 37 kW :D
Olen kyllä erimieltä. Parikertaa motarilla noin 5km talvikelissä pumpanneena saanut noin 15% soc akkuun 110kw tehoa tlvipakkasessa ja ilman pumppailua joku 60kw. Volkarilla sanoivat että 3.1 tulisi tuo esilämmitys ja jossain sen talvilataustehon kasvusta virallisestikkin puhuttiin. Tuossa lämmitysasiassa vaan menee puurot ja vellit sekaisin, kun oliko kl, joka tiesi kertoa ettei volkkarissa (id) ole akun lämmitystä ollenkaan.  ;D

Jake69

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 16.11.22 - klo:09:30
Olen kyllä erimieltä. Parikertaa motarilla noin 5km talvikelissä pumpanneena saanut noin 15% soc akkuun 110kw tehoa tlvipakkasessa ja ilman pumppailua joku 60kw. Volkarilla sanoivat että 3.1 tulisi tuo esilämmitys ja jossain sen talvilataustehon kasvusta virallisestikkin puhuttiin. Tuossa lämmitysasiassa vaan menee puurot ja vellit sekaisin, kun oliko kl, joka tiesi kertoa ettei volkkarissa (id) ole akun lämmitystä ollenkaan.  ;D

Kyllä MEB autoissa on akun lämmitys ja jäähdytys tarpeen mukaan.

Ennen päivityksiä oli viime talvena 6 kW akun lämmitys jos patterin lämpö oli alle 7C kunnes 13C. Nyt lämmitys tehdään jotenkin portaissa ja ei yhtä aggressiivisesti. Jos paikallaan ottaa auton sisätilan lämmityksen pois päältä näkee keskinäytöstä aika hyvin paljonko akun lämmitykseen otetaan tehoa. Missään en ole nähnyt avattavan logiikkaa miten se nyt toimii.

Se mikä puuttuu edelleen on akun valmistelu (lämmitys) HPC latausta varten joka vaatii muistaakseni 23C täyteen tehoon + matalan varaustilan. Silloin teho nousee riittävän ylös jotta akku lämpiää lisää lataushäviöistä.

Sen tulosta puhuttiin jo 2 vuotta sitten mutta ei näy ei kuulu. Monella muulla merkillä se on ja jossain jopa manuaalisesti valinnalla seuraavaksi 30 min. Ei luulisi että on niin vaikeata. Ei tule 3.2 päivityksessä..

Itse olen saanut -10C lämmössä täydet tehot 6% varauksella mutta silloin pitkän ajamisen jälkeen jojottelin (GTX) jotain 10 min tyhjällä moottoritiellä (yöllä) mitä ei voi suositella ainakaan jos on muuta liikennettä.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 16.11.22 - klo:14:05
Kyllä MEB autoissa on akun lämmitys ja jäähdytys tarpeen mukaan.

Ennen päivityksiä oli viime talvena 6 kW akun lämmitys jos patterin lämpö oli alle 7C kunnes 13C. Nyt lämmitys tehdään jotenkin portaissa ja ei yhtä aggressiivisesti. Jos paikallaan ottaa auton sisätilan lämmityksen pois päältä näkee keskinäytöstä aika hyvin paljonko akun lämmitykseen otetaan tehoa. Missään en ole nähnyt avattavan logiikkaa miten se nyt toimii.

Se mikä puuttuu edelleen on akun valmistelu (lämmitys) HPC latausta varten joka vaatii muistaakseni 23C täyteen tehoon + matalan varaustilan. Silloin teho nousee riittävän ylös jotta akku lämpiää lisää lataushäviöistä.

Sen tulosta puhuttiin jo 2 vuotta sitten mutta ei näy ei kuulu. Monella muulla merkillä se on ja jossain jopa manuaalisesti valinnalla seuraavaksi 30 min. Ei luulisi että on niin vaikeata. Ei tule 3.2 päivityksessä..

Itse olen saanut -10C lämmössä täydet tehot 6% varauksella mutta silloin pitkän ajamisen jälkeen jojottelin (GTX) jotain 10 min tyhjällä moottoritiellä (yöllä) mitä ei voi suositella ainakaan jos on muuta liikennettä.

Volkkarin tiskillä sanoivat että 3.1 päivityksessä osaisi lämmittää akun laturille. Jossain näin myös jonkin virallisen listan jossa latauksen nopeutumisesta talvikelissä puhuttiinkin

Jake69

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 16.11.22 - klo:14:16
Volkkarin tiskillä sanoivat että 3.1 päivityksessä osaisi lämmittää akun laturille. Jossain näin myös jonkin virallisen listan jossa latauksen nopeutumisesta talvikelissä puhuttiinkin

Tuo olisi hyvä uutinen MUTTA ne kenellä jo on 3.1 sanovat ettei osaa. Kysyin asiasta Battery Life Chrisiltä joka VAG virallinen ”syväkurkku” ja pääsyt kokeilemaan 3.2 VAG pääkallo paikalla ja sanoi ettei siinäkään ole akun valmistelua HPC navigoitaessa. Kun se tulee oikeasti uskoisin että siitä hehkutetaan kaikilla Suomen ja Saksan palstoilla välittömästi.

Myyjien mantra on että on tulossa (jota sanoivat jo 2 vuotta sitten ID.3:lle).

Jos sinulla on joku pointteri tuollaiseen virralliseen infoon kannattaa laittaa jakoon.

Risto

Enyaq 80x 4x4 tilattu 15.11.2021. Viimeisin tieto myyjältä on että auto valmistetaan tammikuussa 2023 ja toimitus siitä Suomeen noin 1-1,5 kuukautta. Toimitusaikaa siirretty nyt jo kolmannen kerran. Toimitusaika siis ainakin 16 kk tiauksesta.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 21.11.22 - klo:09:00
Tuo olisi hyvä uutinen MUTTA ne kenellä jo on 3.1 sanovat ettei osaa. Kysyin asiasta Battery Life Chrisiltä joka VAG virallinen ”syväkurkku” ja pääsyt kokeilemaan 3.2 VAG pääkallo paikalla ja sanoi ettei siinäkään ole akun valmistelua HPC navigoitaessa. Kun se tulee oikeasti uskoisin että siitä hehkutetaan kaikilla Suomen ja Saksan palstoilla välittömästi.

Myyjien mantra on että on tulossa (jota sanoivat jo 2 vuotta sitten ID.3:lle).

Jos sinulla on joku pointteri tuollaiseen virralliseen infoon kannattaa laittaa jakoon.

Oli tänään muuta asiaa VW lasipalatsiin niin kysyinpä tuotepäälliköltä asiasta. Vastaus oli ettei ole mitään hajua ja tulee joskus .. ehkä.

biili_

Melko hiljaisia nämä Enyaq IV:n keskustelupalstat. Johtuuko tämä siitä, että autoissa ei ole mitää vikaa ja ihmiset ajelee niillä tyytyväisinä, vai johtuuko se siitä että vain murto-osa auton tilanneista on auton saanut? Olisi mielenkiintoista kuulla tilaus- ja toimituspäivistä kaikilta joilla auto on alla..

prinne

Sama huomio. Facebookin Enyaq ryhmässä vähän jotain elämää.

Itsellä tilauksessa myös. Kesäkuussa tilattu. Ei ole myyjästä kuulunut, enkä ole edes kysellyt. Vois vuoden vaihteen jälkeen käydä juttelees että miltä näyttää ja että voisko jollain varustevalinnoilla vaikuttaa asiaan...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Jake69

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 23.11.22 - klo:09:57
Melko hiljaisia nämä Enyaq IV:n keskustelupalstat. Johtuuko tämä siitä, että autoissa ei ole mitää vikaa ja ihmiset ajelee niillä tyytyväisinä, vai johtuuko se siitä että vain murto-osa auton tilanneista on auton saanut? Olisi mielenkiintoista kuulla tilaus- ja toimituspäivistä kaikilta joilla auto on alla..

MEB autojen aktiivisin keskustelu taitaa olla vagareenan ID.3 ja ID.4 palstojen alla.

Korvil

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 23.11.22 - klo:09:57
Melko hiljaisia nämä Enyaq IV:n keskustelupalstat. Johtuuko tämä siitä, että autoissa ei ole mitää vikaa ja ihmiset ajelee niillä tyytyväisinä, vai johtuuko se siitä että vain murto-osa auton tilanneista on auton saanut? Olisi mielenkiintoista kuulla tilaus- ja toimituspäivistä kaikilta joilla auto on alla..

Itse tilasin 80x mallin 7.3.2022 ja jo heinäkuun lopulla soittelivat auton olevan noudettavissa. Tosin annoin auton marinoitua Laakkosella vielä kuukauden ja otin sen käyttöön 30.8. Mukava oli yllätys, kun oli varautunut siihen 12 kk, mitä tilanteessa lupasivat.

Vikojakin on tullut ilmi 16000 kilometrin omistusaikana. Pieniä ja ei onneksi fataaleja.

Kuljettajan peili ei käänny ilman käsin auttamista, sekä molempien peilien Skoda-valojen kuviot räjähtäneet.

Rengasmelun määrä on vähän pettymys. Muuten ihan ok peli. Tehoahan ei kuitenkaan ole koskaan tarpeeksi.

harry

"Itsellä tilauksessa myös. Kesäkuussa tilattu. Ei ole myyjästä kuulunut, enkä ole edes kysellyt. Vois vuoden vaihteen jälkeen käydä juttelees että miltä näyttää ja että voisko jollain varustevalinnoilla vaikuttaa asiaan..."


Maaliskuussa  tilattu 4 x4.  Ei vielä mitään tietoa , mutta enpä ole odottanutkaan tässä vaiheessa , kun arvio oli 15kk. Katsotaan nyt tuleeko kesän alussa , vai meneekö loppuvuoteen tai peräti 2024 puolelle. Se mitä vähän pelkään , on , että jotain tai joitain tilaamiani varusteita ei ehkä komponenttipulan takia saakaan. Siinä tapauksessa kauppa sitten peruuntuu , muu kuin täysvarusteltu ei kiinnosta eikä tule kyseeseen.

Molle

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 23.11.22 - klo:09:57
Melko hiljaisia nämä Enyaq IV:n keskustelupalstat. Johtuuko tämä siitä, että autoissa ei ole mitää vikaa ja ihmiset ajelee niillä tyytyväisinä?

Omassa 80x:ssä ei ole ollut mitään vikaa huhtikuun lopun ajoon oton jälkeen. ME 3.0 laitettiin pajalla sisään kolme viikkoa sitten, siinä ainoa huoltoa vaatinut asia.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

anttila

Moro. Sain autoni mallia 80 IV kuukausi sitten. Odotus kesti 13 kuukautta. Heti alusta saakka ongelma: navigaattori vaeltaa lähes jokaisella ajokerralla ties missä. Välillä toimii, mutta sitten taas menee omille teilleen. Pahimmilaan viitostietä pohjoiseen ajaessa Lahden ja Heinolan  välillä, väitti minun menevän Vääksyssä ja sitten pitkin Pulkkilanaharjua.

Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?

Tänään oli päivän "huollossa". Ja homma jatkuu jatkuu myöhemmin... ei siis tullut muutosta.

Ylsky

Yllä kuvatun kaltainen naviongelma on vaivannut vähän lievempänä. Esim. motaria ajaessa navi kuvittelee välillä rampin kohdalla että ajankin ramppia, jolloin vakionopeussäädin pudottaa nopeutta. Vikaa jo tutkittiin mutta ei saatu toistettua. Otan siitä sopivan hetken tullen videon niin saadaan takuukyselyyn liitteeksi.

Samoin omassa autossa peileistä maahan heijastettavien Skoda-logojen kuvio on räjähtänyt.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Ylsky - 02.12.22 - klo:13:53
Yllä kuvatun kaltainen naviongelma on vaivannut vähän lievempänä. Esim. motaria ajaessa navi kuvittelee välillä rampin kohdalla että ajankin ramppia, jolloin vakionopeussäädin pudottaa nopeutta. Vikaa jo tutkittiin mutta ei saatu toistettua. Otan siitä sopivan hetken tullen videon niin saadaan takuukyselyyn liitteeksi.

Samoin omassa autossa peileistä maahan heijastettavien Skoda-logojen kuvio on räjähtänyt.

ID.3 ketjussa on puitu tuota Navin problematiikkaa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=49063.msg784248#msg784248

Oma ID.3 kävi tänään ensimmäisessä määräaikaishuollossa, vaihdettiin (takuuna) nuo lätäkkövalot. On kuulemma mennyt jonkun verran...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

z23

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 23.11.22 - klo:09:57
Melko hiljaisia nämä Enyaq IV:n keskustelupalstat. Johtuuko tämä siitä, että autoissa ei ole mitää vikaa ja ihmiset ajelee niillä tyytyväisinä, vai johtuuko se siitä että vain murto-osa auton tilanneista on auton saanut? Olisi mielenkiintoista kuulla tilaus- ja toimituspäivistä kaikilta joilla auto on alla..

Enyaq IV 80x Sportline tilattu 31.3.2022, toimitusaikaennuste oli 15kk.
Auto toimitettu 1.8.2022, oli tullut myymälään jo heinäkuussa mutta luovutus venyi myyjän kesäloman takia.

Tänään ajettu 7tkm ilman mitään ongelmia.

zobuli

Melkoisen paljon yhtenä päivänä olet ajanut  ;D  ;)
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

JMTL

Saako jostain ladattua uusimman (2022/11) käyttöohjeen pdf:n vai onko enää mahdollista selailla tuota online versiota?
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

S.N-83

#258
Lainaus käyttäjältä: z23 - 06.12.22 - klo:19:52
Enyaq IV 80x Sportline tilattu 31.3.2022, toimitusaikaennuste oli 15kk.
Auto toimitettu 1.8.2022, oli tullut myymälään jo heinäkuussa mutta luovutus venyi myyjän kesäloman takia.

Tänään ajettu 7tkm ilman mitään ongelmia.

Siis mitä? Siis olet odottanut autoa ylimääräistä sen takia, että joku on ollut kesälomalla? Eikö siinä liiterissä ollut ketään muuta joka auton olisi osannut luovuttaa?

Guido

Lainaus käyttäjältä: JMTL - 19.12.22 - klo:15:34
Saako jostain ladattua uusimman (2022/11) käyttöohjeen pdf:n vai onko enää mahdollista selailla tuota online versiota?

Linkittäminen ei näköjään onnistu, mutta tuolla on uusimmat käyttöohjeet online-muodossa:

https://manual.skoda-auto.com/004/en-com/Models

JMTL

Lainaus käyttäjältä: Guido - 20.12.22 - klo:09:01
Linkittäminen ei näköjään onnistu, mutta tuolla on uusimmat käyttöohjeet online-muodossa:

https://manual.skoda-auto.com/004/en-com/Models

Joo tuon online version löysin, mutta saako sitä ladattua pdf muodossa? Tuota on aika tuskastuttavaa käyttää varsinkin puhelimella.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

Guido

Lainaus käyttäjältä: JMTL - 20.12.22 - klo:09:36
Joo tuon online version löysin, mutta saako sitä ladattua pdf muodossa? Tuota on aika tuskastuttavaa käyttää varsinkin puhelimella.

En ole uusinta versiota vielä löytänyt pdf-tiedostona, hieman vanhempi versio kyllä löytyy, mutta en enää muista mistä sen olen ladannut (saattoi olla skoda.fi, mutta nyt en sieltä löydä enää tuota vanhempaakaan versiota pdf:nä). Itsekin tykkäisin enemmän pdf:stä.

Jenkkis

Enyaq 4x4 tilattu huhtikuun alussa toimitusaika ilmoitettiin silloin 15 kk - mitään ei tosin vielä ole kuulunut. Tilausta päivitin kakkosvannesetillä, joten yhteys myyjään on olemassa.

Kuilemma syksyllä myytiin 13 kk toimitusaikoja, onko kellään tarkempia tietoja, mitä nyt lupaillaan?

tsimiz

Lainaus käyttäjältä: Jenkkis - 22.12.22 - klo:21:19
Enyaq 4x4 tilattu huhtikuun alussa toimitusaika ilmoitettiin silloin 15 kk - mitään ei tosin vielä ole kuulunut. Tilausta päivitin kakkosvannesetillä, joten yhteys myyjään on olemassa.

Kuilemma syksyllä myytiin 13 kk toimitusaikoja, onko kellään tarkempia tietoja, mitä nyt lupaillaan?

Oman 80x SportLinen tilasin 17.12.2021 ja viimeisin tieto viime perjantailta on, että mahdollisesti valmistuu Q1/2023 aikana. Tilatessa toimitusajan piti olla 7-8kk, mutta nyt mennään vähintään tuplille. Myyjä tosin kertoi, että alkuvuodesta tilattuja autoja on luovutettu jo syys-lokakuussa (vaikka silloinkin puhuttu 15kk toimitusajoista) eli tuntuu vähän arpapeliä olevan milloin auton saa. Tuttu tilasi 80 SportLinen suht samoihin aikoihin kuin minäkin ja sai oman autonsa nyt joulukuun alussa eli siinäkin meni lähemmäs vuosi vaikka takaveto onkin.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

numero1

Facebookissa on että joku on jo saanut coupen????

Vesanna

Onko Enyaqilla ajelijoilla jo talviautoilusta kokemuksia? Onkohan sähkäriin jäänyt samanlaisia talviriemuja, kuin [meidän] beeta iV-Octaviaan?
Rangen putoamisesta oli täälläkin jo jotain faktaa, mut oliko siis että pakkasilla 250 km voi jo olla hyvä saavutus?

  • Kerääntyykö takapuskurin pokkaukseen jäätä niin ettei paksi aukea ilman jatkuvaa skrabausta?
  • Kerääntyykö B-pilareihin ovien taakse + etuoven sisäetupuolelle lunta niin, että saa pelätä helmapeltien vääntymistä?
  • Toimiiko lähtölämmityksen ajastus Skoda-äpistä ja infotainmentilta hyvin? Neloskoppasessa Ocussa on käsittääkseni ollut tosi paljon ongelmia sen toimimattomuudesta. Meidän plugari on vähän talviturhake, kun sisätiloja tai tuulilasia ei saa lukuisista huolloista huolimatta mitenkään esilämmitettyä vastuksella - ei äpistä vähän ennen lähtöä, eikä näytöltä ajastettuna (vaikka tietty pitäisi)
  • Muita talviylläreitä? Etututkan talvella peittyminen ja siten assistien herjat + poiskytkeytymiset varmaan on vaan kaikissa otettava defaultina, kun ei niissä tunnu olevan lämmitysvastusta..

Btw. latausluukun jatkuvaan jäätymiseen auttoi tosi paljon, kun hommasin siihen magneetilla kylkeen kiinnitettävän suojan - yllättäen nää myytiin hetkessä loppuun ;D https://www.virtasenkauppa.fi/sahkoauton-latausliittimen-suoja-k27-69112
Octavia Combi iV (plugari) 2020

Needleman

Itsellä on 60 takaveto. Range taitaa olla 80% latauksella jossain 220km paikkeilla näin talvella. Itselle juuri riittävä kun päivän ajot on noin 100km.
Esilämmitys on toiminut apin kautta joka kerta.
Sitä auto ei tunnu muistavan että haluan tallennetussa latauspaikassa ladata vain ensisijaisina aikoina eli yöllä. Joka kerta pitää varmistaa onko asetus ensisijainen vai välitönlataus.
Ja kuten arvata saattaa, niin avustimien herjoja tulee ihan samaa rataa kuin Octaviassa. Pahin vika avustimissa on kaistavahti, joka luulee näkevänsä reunaviivoja milloin missäkin vaikka ajaisi tiellä jossa ei edes ole maalauksia tai viivat on lumen peitossa. Hengenvaarallinen turvavaruste.
Lunta ja jäätä olen havainnu kertyvän ongelmaksi asti vain pyyhkijöiden alapuolelle tuulilasin alareunaan. Sieltä saa hakata jäitä että pyyhkimet toimii.
Sanoisin kuitenkin että yksi parhaista talviautoista jota itselläni on ollut ja etenemiskyky lumessa paljon parempaa kuin etuvetoisella polttiksella.

Molle

#267
Lainaus käyttäjältä: Vesanna - 08.01.23 - klo:22:03
Onko Enyaqilla ajelijoilla jo talviautoilusta kokemuksia?
80x uusilla kitkoilla on ollut hymyilyttävän hyvä ajaa kaikissa tähän asti kohdalle osuneissa talviolosuhteissa. Kuninkaantie Inkoosta Raaseporin suuntaan on varmaankin ollut haastavin kohde. Täytyy kyllä sanoa, että pitkän etuvetoiskauden jälkeen tämä 4x4 on ollut ajo-ominaisuuksiltaan kaiken kaikkiaan melkoista mannaa.

Etututka on pari kertaa pyryssä mennyt pois päältä, mutta siinäpä oikeastaan kaikki. Range on ollut jossain 300-320 km:n tienoilla.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

Ape2

Tervehdys, tuli hommattua tuollainen 2021 enyaq iv. Tässä ei taida olla ihan tuorein ohjelmisto, auto sanoo että 0792. Odottelenko että auto ilmottaa että uusi ohjelmisto on saatavilla, vai miten nämä oikein toimii? ::)  ;D

Molle

Lainaus käyttäjältä: Ape2 - 10.02.23 - klo:08:51
Tässä ei taida olla ihan tuorein ohjelmisto, auto sanoo että 0792. Odottelenko että auto ilmottaa että uusi ohjelmisto on saatavilla, vai miten nämä oikein toimii?

Ohjelmistoversio 0792 tarkoittaa ME2.1 -päivitystasoa. Tuosta seuraava iso päivitys ME3.0 (0333) ei tule OTA:na, vaan sitä varten auto on vietävä merkkihuoltoon. Päivitys on ilmainen, mutta voi kestää 4-5 tuntia. Joskus maalis-huhtikuussa tulee ME3.1, joka sitten taas voidaan asentaa OTA:na ME3.0:n päälle.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy