Lisävalon asennus

Aloittaja jupeka, 08.10.17 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

Liptor

Tuli asennettua omaan passattiin ledipaneeli. Ohjeet asennukseen noukin pääosin tältä foorumilta ja muutamasta muusta eri paikasta. Auto on vuosimallia 2012, 1.4 tsi ecofuel moottorilla. Autossani on kääntyvät bi-xenon ajovalot, muttei sen kummempaa automatiikkaa. Umpiossani lukee kaksi referenssinumeroa, 12,5 sekä 17,5. Pitkään vastausta etsittyäni ja motonetin työntekijöiden ym. kanssa jutusteltuani tulin siihen tulokseen, että yhden ajovalon referenssiluku pitkät päällä on 17,5, eli yhteensä 35.

Tarkoituksenani oli laittaa valopaneeli rekisterikilven alapuolelle etupuskurin säleikköön upotettuna, kuten täällä muutama muukin oli laittanut. Valoksi valikoitui W-light Boost, 100w palkki, jossa ref. nro. on 50. Hintaa lampulle oli vaivaiset 60 euroa. Siihen sitten motonetin deutch yhden lisävalon johtosarja, jolla hintaa vajaa 20 euroa. Tässä paketissa tuli mukana myös sisätiloihon vedettävä painike.

Foorumeita luettuani päädyin siihen ratkaisuun, että otan herätteen tuosta bixenonien läpästä/avaajasta tai mikä se nyt onkaan, niin ei tarvitse can-relejohtosarjaa ostaa ja tulee halvemmaksi.

Homma alkoi moottoritilaan tutustumisella. Virtaa johtosarjalle sai sulakerasian kannen alta yhdestä vapaasta kohdasta, johon vain johto paikalleen ja mutteri päälle. Toki irroitin johtosarjasta sulakkeen asennuksen ajaksi. Sopiva maa-paikka löytyi vasemma etuvalon läheltä, läheltä sulakeboksia. Vasemman etuvalon johtosarja irtosi pienen ihmettelyn jälkeen ja vihreä-violetti johto antoi yleismittarin testailun perusteella reilua 12 volttia kun pitkät laittoi päälle.










Liptor

Jahas, viesti pätkäsi joten laitetaan tästä jatkoa edelliseen:

Tuo johto oli minulla reunimmainen, numeron 12 alla. Seuraava tyhjä kohta oli numero 14, ja johtoja on aina kaksi päällekäin, joten täällä aiemmin mainittu ”13” on varmaankin se oikea paikka.

Halusin itse päättää painikkeella, milloin lisävalo palaa alkuperäisten pitkien kanssa, joten laitoin rosvoliittimeen kytkimen kautta tulevan johdon ja tuon vihervioletin johdon. Aiemmassa asennuksessa laitoin toisessa autossa suoraan pitkien kanssa toimimaan, mutta nyt halusin asentaa näin. Mikäli valo ei testatessa toimi, kannattaa katsoa, että rosvoliitin on painettu pohjaan asti, se ei sormilla onnistu vaan täytyy puristaa pihdeillä. Painikkeelta vielä maa-johto sopivaan paikkaan. Painikkeessa on pieni sininen led-valo, joka palaa, kun lisäpitkä on päällä.

Edellisten vaiheiden jälkeen kokeilin toimintaa ja niin vain ledipaneeli alkoi loistamaan valoa, kun pitkät olivat päällä ja painike painettuna päälle. Tästä sitten enää painikkeen johtojen läpivienti moottoritilasta sisälle, painikkeen asennus sekä itse lisävalon kiinnitys puskuriin.

Läpivientiä varten on pakko irroittaa akku ja nostaa se pois tieltä. Akun nostettua näkyy parikymmentä senttiä alempana kumimen läppä, jossa on pieniä ”nännejä”. Tuollaisesta nännistä tuli vedettyä piuhat läpi ja noukittua ne pää jarrupolkimessa autoon sisälle. Sanoisin, että tämä oli kaikista vaikein homma. Paljolta säästyy, jos tyytyy kytkemään valot toimimaan suoraan omien pitkien kanssa ilman painiketta. Johtoja moottoritilasta työntäessä en pystynyt enää näkemään ahtaaseen tilaan, vaan piti tunnustelemalla löytää reikä johdoille ja työntää vain läpi.

Sisätilassa painikkeen paikaksi valokoitui ajovalojen kytkimen oikealla puolella oleva tyhjä tila. Siinä ratin vasemmalla puolella oleva avattava laatikko vaan irti ja noukkii piuhat sieltä saataville. Merkkasin paikan ja porasin 20mm reiän mitattuun paikkaan. Johdot reiästä läpi, kiinni painikkeeseen ja sitten vain painoin painikkeen paikalleen.

Lopulta itse paneelin kiinnitys. Johdon vieminen paneelille tuonne puskuriin helpottui merkittävästi, kun irroitti vw logolla varustetun maskin operaation ajaksi. Maski oli kiinni neljällä ruuvilla, jotka näkyvät selvästi konepellin ollessa auki. Kun ruuvit ovat irti niin varovainen mutta napakka vetäisy ja maski irtoaa ehjänä.

Puskurin alaritilästä piti poistaa yksi ritilä, jotta valon sai osittain uppoamaan puskuriin. Jos tällä lailla aikoo tehdä, kannattaa mittailla ja miettiä ensin tarkasti, miten paljon säleikköä tulee särkeä asennusta varten. Yhden riman osittai irroitettuani ja monesti valoa mallailtuani aukkoon, kiinnitin lisävalon kiinnitysraudan puskuriin. Porasin kiinnitysraudan kuudella ruuvilla kiinni puskuriin siten, että ruuvit pureutuivat suoraan ylöspäin ja lisävalo kiinnitettynä kyseessä on sellainen roikkuva asennus. Operaatio onnistui näppärästi ja tilaa jäi hyvin valon kulman säätämiselle kiinnityskohtien jäädessä seuraavien rimojen väleihin.

Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Tein tämän kotipihalla, osittain pimeässä, pakkasella ja silti onnistuin. Kokonaiskustannukset taisivat olla alle 81 euroa ruuveineen, joten aika edullinen sijoitus. Tottahan se on, ettei tuo niin hyvin valaise kuin kilven yläpuolelle asennettuna, muttei missään tapauksessa huono ole. Valon säätäminen pystysuunnassa kohdalleen on ehkä hieman haasteellista, mutta täysin tehtävissä. Laitoin ylempään viestiin pari kuvaa projektin eri vaiheista hahmottamaan.

vzv

Siistiä työtä, erityisesti tuo sisäpuolinen lisävalokytkin! Kylmäsormisena nostan hattua kaikille, jotka jaksavat näpertää ulkona talviaikaan.

Topi69

Kun olette asentanut kilven alapuolelle niin miten sen alaritilän saa irti? En ole keksinyt ratkaisua...

Killer

Ensin pitää irroittaa reunaritilät. Nurkissa ruuvit ja sitten peräkontissa olevalla metallikoukulla reiästä vetämällä eteenpäin irtoaa ne. Sitten keskimmäinen ritilä irtoaa eteenpäin vetämällä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

vwp

Syksy kolkuttelee ovella ja lisävalo mietinnässä.
600 mm paneeleita myydään pakettina suoraan B7:n mutta onko joku laittanut leveämpää? Meneekö 800 kivasti kilven alle ritilän taakse, vai joutuuko joka tapauksessa puukottamaan muoveja?
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy