Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - niku

#1
Kiikarissa vm 2012 kaasu-Pasuuna, manuaali, ajettu 127tkm. Mitä semmoisesta kantsii syynätä? Näissäkin varmaan vielä teräksiset kaasutankit jotka aikanaan ruostuu? Miten vanhoihin vaihto mennyt VW:n piikkiin?
#2
Piti sattuneesta syystä vaihdattaa umpiot 150tkm ajettuun Golf VII:n (vm 2014, dynaamisilla valoilla). Vaihdettiin samalla alkuperäisten xenon-polttimoiden tilalle Osram Xenarc Night Breaker Laser 200% töhöttimet.

Katso itse näkyykö eroa. Vasemmalla ylhäällä vanha, oikealla alhaalla uusi.
https://youtu.be/LoROTFe6tKc

Subjetiivinen fiilis ratin takaa että tuntuu kivemmalta, mutta ei tää ny mikään tajunnanräjäyttävä kokemus ollut.
#3
Golf oli huollossa, ja siellä huomattiin vikakoodeja sytytyshäiriöistä. Sanoivat kuitenkin ettei haittaa eikä tarvi tehdä mitään. Häiriöt olivat "satunnaisia, passiivisia". Varoitusvaloja ei ole, enkä ole huomannut minkäänlaisia käyntihäiriöitä. En harmi kyllä saanut tarkkoja koodeja itselleni. Vähän jäi kuitenkin ihmetyttämään että voiko tällainen tosiaan olla ihan ok.

Kyseessä on vm. 2014 TGI-kone eli kaasuauto, ja häiriöt esiintyvät vikakoodin mukaan nimenomaan kaasulla käydessä. Bensalla en kyllä ajakaan juuri lainkaan, joten ajattelin kysyä tälleen yleiselläkin tasolla, onko vastaavasta havaintoja esim. TSI-koneista.

Sen olen huomannut, että autosta on ruvennut silloin tällöin tulemaan hiukan kumma tuoksu, varsinkin kun kone on vielä kylmä. En ole saanut ihan selvää, tuleeko se ilmanvaihdosta vai pakokaasusta, kun tulee yleensä vain vähän aikaa ja tosiaan ehkä kerran viikossa. Vähän samanlainen haju kuin kaasukeittimestä kun se on päällä, ehkä vähän otsoniakin seassa. Kaasuvuodolta se ei kuitenkaan haise, eikä huollossakaan löydetty kaasuvuotoja.
#4
Kulmavalon polttimo pimahti dynaamisilla valoilla varustetusta Golfista (2014). Olis helppo vaihtaa... jos sais sen himputin luukun auki. Tässä juutuubi-ukolla aukeaa samanlainen näppärästi:

https://www.youtube.com/watch?v=GymbqdcSF4I

Mutta mulla ei halua aueta vaikka aika lujasti vääntelin. Kovempaa ei oikein uskalla, kun jää kohta koko umpio käteen. Olisko tähän vinkkiä? Väännä vielä kovempaa? Jotain liukastetta väliin?
#5
Tulee vuosi täyteen kaasu-Golfilla ajelua, niin ajattelin kirjata tähän kokemuksia, jos jotakuta sattuu kaasuauto kiinnostelemaan.

Hommasin vuosi sitten vm. 2014 Golf Variant TGI:n Kamuxin Ruotsin-tuontina. Autossa on DSG7-automaattivaihteisto ja aikalailla hyvät varusteet. Ruotsistahan saa käytettyjä kaasuautoja edullisesti, joten hinta ei ainakaan huonoon suuntaan eronnut tavallisista bensavehkeistä. Halvemmalla tietysti olisi irronnut itse hakemalla, mutta tällä lailla meni helpommin.

Pääosin olen ollut hyvin tyytyväinen, enkä ihan pian meinaa vaihtaa autoa. Kaasulla on kätevä ja mukava ajella. Näissähän auto käyttää kaasua aina kun sitä on tankissa, ja jos se loppuu, vaihtaa automaattisesti bensalle. Tätä ei huomaa mistään muusta kuin merkkivaloista. Golfin kaasutankki on hiukan pieni (15 kg), kaupungissa sillä ajelee ~300 km, maantiellä saattaa mennä 450. Mutta eipä se hirveästi täällä pääkaupunkiseudulla haittaa, kun Gasumin asemia on tiuhassa. Ylläkselle asti pääsee kaasulla Jyväskylän ja Oulun kautta (takaisin ei kyllä ihan). Bensatankki on normaali, eli toimintasäde kaikkiaan melko huikea. Biokaasua kun käyttää, niin auto on kokonaisuutena luultavasti päästöttömin mahdollinen. Olisi vaan pitänyt tajuta ottaa se Gasumin 89â,¬/kk tarjous, aliarvioin meidän ajokilometrit uuden auton (ja yhden uuden kuskin) kanssa.

Tietysti kaksinkertainen polttoainejärjestelmä tarkoittaa enemmän mahdollisesti vikaantuvia osia. Jos olisin silloin tiennyt, olisin ottanut aikaisintaan loppuvuonna 2014 valmistetun Golfin, koska niissä on jo komposiittitankit. Tässä mulla on vielä teräksiset, jotka aiemmissa vuosimalleissa ovat ruvenneet ennen pitkää ruostumaan. Tämän vuosikerran ei Volkkarin mukaan pitäisi, uskoo sitten ken tahtoo. No, jos kumminkin ruostuu, niin Volkkari vaihtanee virman piikkiin, on vaihtanut paljon vanhempiinkin.

VAG-konsernin kaasuautoissa on ilmeisesti sellainen ominaisuus, että kaasua moottoriin päästelevä korkeapaineventtiili saattaa iän myötä ruveta vinkumaan (sellainen tosi korkea, tinnitusmainen ääni, joka kuuluu kaasupoljinta painaessa silloin kun kaasutankissa on sopivasti painetta). Minun Golfiini sellainen sivuääni ilmaantui. Volkkarin mukaan venttiili piti vaihtaa. Osa on melkoisen kallis, mutta onneksi Volkkari maksoi siitä suurimman osan, ja Kamuxin lisätakuu loput.

Muuten ei valittamista. Pääkaupunkiseudulla mielestäni kaasuauto on ihan ykkösvalinta. Sanoisin suorastaan, että täällä on älytöntä hankkia mitään muuta autoa, jos vain kaasuautojen valikoimista löytyy muuten sopiva. Kaasuauto säästää sekä rahaa että ympäristöä, eikä maksa käytännössä enempää kuin tavallinen (vs. sähköautot).

Noin muutenkin olen tykännyt Golfista kovasti. Ajettavuushan on mainio (mitä nyt alusta vähän rutisee töyssyissä). DSG-automaatti tuntui aluksi vähän omituiselta, ja tuntuu edelleen joskus, mutta enpä taitaisi silti manuaaliin palata. Dynaamiset ajovalot ovat kivat (tosin pitkät eivät ehkä ihan niin tehokkaat kuin odotin). Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii fiksusti. Kaistavahti sen sijaan tuntuu turhalta (toivottavasti sitä ei koskaan tarvita, mutta pidän kuitenkin päällä, ei se haittaakaan kun tottuu). Paremmat penkit ovat mainiot.

Huollossa ym. olen toistaiseksi käyttänyt Herttoniemen VW Centerissä. Palvelu on ollut erinomaista.
#6
Golf VII (12-) / Outo "piipaus" alustasta
21.06.18 - klo:08:18
Golfin alustasta rupesi eilen kuulumaan kumma "piipaus". Sellainen ihan tasainen, vähän puhelimen tuuttausääntä korkeampi ääni, joka kuuluu koko ajan auton ollessa käynnissä PAITSI kun höllää kaasua niin ääni katoaa siksi aikaa kun kierrokset laskevat -->1000 asti (ainakin vapaalla, vauhdissa on hankala kuulla tarkasti, kun ei ole kovin voimakas). Ã,,änen taajuus ja voimakkuus on koko ajan sama = kierrokset ei vaikuta siihen, eikä se onko auto liikkeessä vai paikallaan, eikä se mikä automaatin pykälä on silmässä. En saanut autoa vielä ylös niin hankala paikallistaa tarkasti, mutta luultavasti hiukan auton puolivälistä keulaan päin.

Mitään hajua mikä voisi olla kyseessä?

Kyseessä Golf VII Variant TGI, DSG7. Siis CNG-kaasuvempele, en vielä tiedä liittyykö kaasulaitteistoon.
#7
Onko kaikissa VII-Golfeissa kattokaiteen sisäsyrjä pystysuora, vai onko näissä eroja vuosimalleissa? Ihmettelen tässä Mont Blanc Readyfit -kattotelineitä, jotka hommasin. Kattotelineen kiinnitysleuan sisäpuoli on tosi viisto (~45 asteen kulmassa) ja mun Golfissa se siis tulee kaiteen tasan pystysuoraa sisäsyrjää vasten. Näyttää vähän omituiselta. Mutta hyvin se kyllä kiinni pysyy, ei siinä mitään.

Kyseessä v. 2014 valmistettu Variant.
#8
Golf VII (12-) / TSI-koneen vihellys
19.01.18 - klo:08:22
Onko normaalia että TSI-Golf viheltää kiihdyttäessä? Sellainen pehmeä, vaimea mutta selvä vihellys joka kuuluu lähinnä ~40-50 km/h vauhdissa reippaasti kiihdyttäessä, vajaan 2000 rpm kierroksilla. Kovemmissa nopeuksissa ei kuulu tai hukkuu muun melun sekaan. Selvemmin kun kone on kylmänä, lämpimänä ei välttämättä juurikaan erotu. Ei kuulu jos vapaalla kaasuttelee vastaaviin kierroksiin. Normaalia turbon toimintaa vai jotain häikkää?

Golf VII Variant, valmistettu 2014, n. 67tkm ajeltu. Tämä on oikeastaan TGI 1.4 eli kaasuversio, mutta ääni ei liity ainakaan suoraan kaasuhommiin, koska kuuluu yhtä lailla bensalla päästellessä. Niin ja DSG7-laatikolla, mutta tuskin tuo vaihteistosta kuuluu.
#9
Löytyykö kaasu-VAGgineitten omistajia? Ootteko tarkas(tut)taneet kaasusäiliöiden kuntoa mitenkään muuten kuin mitä virman vuosihuoltosabluunaan kuuluu (käsittääkseni vain vuotojen haistelu) ja vanhempien ruostuviksi tiedettyjen mallien takaisinkutsut?

Noitahan ei ainakaan TGI-Golfissa oikein pääse katsomaan irrottelemalla suojalevyt, paitsi ehkä jollain tähystimellä suojuksen reijistä. Volkkarihan sanoo että nykyiset terässäiliöt ei ruostu (eikä varmaan komposiittisetkaan...) mutta senpä näkee sitten kun ehtivät tarpeeksi vanhoiksi.
#10
Otetaas pieni galluppi: kuin monella on kaasukäyttöisessä VAG-autossa ilmennyt vihellystä, joka ilmeisesti johtuu kaasunpaineen säätimestä (GDR)? Eli kun tankissa on paljon kaasua, niin pienellä pintakaasulla ajaessa kuuluu semmoinen tosi korkeataajuinen vihellys (ei välttämättä mikään kova ääni, ja tosiaan vain silloin kun painaa kevyesti kaasua).

Tämä on ilmeisesti Euroopan mittakaavassa suht yleinen juttu, mutta en saanut ihan selvää netistä että pitääkö korjauttaa vai voiko huoletta ajella, jos ei liikaa häiritse.

Jos on korjautettu, niin onko mennyt virman piikkiin vai omasta pussista? Millaisia kustannuksia?
#11
Onko normaalia, että Golfin USB-liittimestä lähtee niin heikosti virtaa, että Google Mapsia käytellessä Android-luurin akku pikkuhiljaa tyhjenee? Akku latautuu kyllä vähitellen, jos puhelin on vain pimeänä. Jostain kuulin että näissä saattaa virransyöttömoduuli vikaantua, lataustehoa heikentäen.

Vuosimallin 2015 Golf Variant Highline kyseessä.
#12
Mistähän johtuu kun pienessä vauhdissa kevyesti jarruttaessa kuuluu selkeä laahaava ääni jarruista? Mutta ei kovemmassa jarrutuksessa eikä kovassa vauhdissa (tai ei ainakaan kuule muun hälyn yli).

Golf Variant 2014, 61000 km, just tullut katsastuksesta ja merkkihuollosta jossa väittivät tarkastaneensa jarrupalat yms tms jne (mitä vähän epäilen kyllä). Vasen takajarru oli sen jälkeen kyllä jumissa mutta herkisteltiin pajalla niin ettei varsinaisesti laahaa.

Jarrulevyissä on kyllä hiukan ruostetta, riittääkö syyksi? Muuten jarrut tuntuisi pelittävän ihan niinku pitääkin.
#13
Onko mitään näyttöä, että uudemmat (2014-->) DSG7:t kestäisi aiempia paremmin?
Lähinnä kiinnostaisi 1.4TSI-koneen yhteydessä (tai oikeastaan TGI-kaasu, en tiedä onko näissä eroja vaihteistossa).
#14
Kaipaisin kokemuksia Golfin manuaalisesta vs. automaattisesta ilmastoinnista. Onko VII:ssa manuaaliversio täysin manuaalinen, vai semmoinen joskus ilmeisesti VAG:n harrastama "puoliautomaattinen"? Minkälaisia kokemuksia kummastakin käytössä?

Itsellä kokemusta vain automaatti-ilmastoinnista (20 vuotta vanha Primera :D) niin en osaa oikein ajatella, olisko manuaali aivan toivottoman rasittava käyttää.
#15
Hei, tietäiskö joku onko Golf Variantin kaasuversiossa pienempi tavaratila kuin tavallisessa?
#16
Ajattelin hankkia käytetyn kaasu-farkun Ruotsista. Vaihtoehdot taitaisi olla Golf Variant TGI 2014-2015 tai sitten 2012 Passat. Golf riittäisi meille mutta tuollaisen vähän vanhemman Passatin saanee halvemmalla.

Onko näkemyksiä näiden luotettavuudesta? TGI-hihnakoneiden kestävyydestä taitaa olla liian aikaista sanoa? Vm. 2012 TSI-ketjukoneista kuulee puhuttavan hyvää ja pahaa. Onkohan aihetta olettaa että Golfin kanssa olisi vähemmän ruosteongelmia (kaasutankissa ainakin, kun on vissiin komposiittia)?
#17
Haaveilen käytetystä kaasuautosta, mutta näköjään Volkkareissa on ollut turhan paljon ongelmia tankkien ruostumisen kanssa. Onko kellään tietoa ovatko uudempien mallien tankit jotenkin parempia, vai ruostuvatko edelleen puhki niin että poksuu?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy