Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - JK

#1
ID.3 / Vs: VW ID.3
23.06.21 - klo:21:16
Lainaus käyttäjältä: Patu77 - 23.06.21 - klo:10:16
Lisävarustekysymys:

ID.3 menossa tilaukseen, viimeiset mietinnät lisävarusteiden suhteen:
- panoraamakatto: avartaa ja tuo lisää valoa muttei avattava - onko investoinnin arvoinen
- matriisi-LEDIT ovat tulossa, vaikuttavat erinomaisilta
- HUD, onko tarpeen
- kelpaako perusjakkarat vai kannattaako panostaa
- tavaratilapaketti?
- lisäkaiuttimet taakse: onko äänentoisto liian huono ilman

Jos on tulossa travel assist niin ilmanmuuta HUD mukaan myös. Hienosti piirtää TA:n toiminnan sinne maisemaan, havaitut autot, kaistaviivat yms
#2
ID.3 / Vs: VW ID.3
26.03.21 - klo:15:14
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 26.03.21 - klo:12:39
koska siinä TM testissä ei ollut muita kunnon täysähköjä kuin vain näitä enemmänkin kaupunkisähköautoja (Tesla,Kona esim. alittaisivat id.3:n kulutuksen heittämällä).

Heittämällä on liioiteltua. Kylmänä lähtö, Model 3 ja Kona kyllä kuluttavat tuossa tilanteessa vähemmän, mutta vain 1-2kWh/100km. Niissä on lämpöpumpun ohjaus kunnossa. ID.3:ssa se ei vielä auta niinpaljon kuin olisi mahdollista. Toivottavasti ensitalveksi saadaan päivitys tuohon.
#3
Mitä ihmettä? Itse maksan sähkö+siirto+verot alle 10c/kWh.
Auto kuluttua talvella keskiarvona max 25kWh/100km. Maksaa siis 2,5â,¬/100km.
Erikseen ei ole mittaria lataukselle mutta keskimäärin sähkölasku on noussut summalla joka vastaa 2,53â,¬/100km
#4
ID.3 / Vs: VW ID.3
07.03.21 - klo:16:41
Minä en taas TA:sta luopuisi. Kesällä se on ihan kunkku varuste. Ajalee kuskin puolesta, pitää auton kaistalla. Kuski voi keskittyä liikenteen seuraamiseen ja auto ohjaa. Pidät vai kevyesti ratista kiinni. Talvella tuo ei tee mitään jos kaistaviivat ei näy.
#5
ID.3 / Vs: VW ID.3
06.03.21 - klo:23:19
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 06.03.21 - klo:21:42
niin kannattaa huomioda että ainoa syy ostaa Model3 SR on se ettei ole varaa muihin malleihin, long range on kuitenkin täysin ylivoimainen kulutus/range alueella, toki hieman id.3:sta kalliimpi.

Ei ole. LR:n range on about sama kun 77kWh VW:ssä. 2021 mallin LR lataa hitaammin kuin 77kWh VW.
#6
ID.3 / Vs: VW ID.3
25.02.21 - klo:22:00
Lainaus käyttäjältä: PV - 25.02.21 - klo:15:33
Joo, nyt on varattu aika päivitykseen täälläkin, mutta ainakin nopeasti luettuna ei nykyiseen ME2.0 päivitykseen verrattuna ole tulossa lisäominaisuuksia. Alkaa kyllä tuo Model 3 long range vm. 2021 houkutella entistä enemmän, jos ei OTA: kaan vielä ole tulossa tämän päivityksen myötä.

Kannattaa vielä harkita. Jos on FB:ssä niin liity Tesla Model 3 Owners Club Finland

Viimeaikoina tällaisia ongelmia:
CCS lataus ei toiminut yhdessä päivityksessä, ilmeisesti kaikissa Model 3:ssa, korjattiin viikossa - parissa
Ovenkahva poikki, on muovia
Lukuisia rikkoontuneita laseja, takalasissa tyyppivika. Myös b-pilarin lasi ja tuulilasi rikki
Pyyhkijöiden varsi osuu konepeltiin, useampi kertoo tästä
Autopilot kytkeytyy itsestään päälle kaupungissa, kerran jo törmännyt edellä ajavaan. Tesla ei korjaa.
Jne, jne
#7
ID.3 / Vs: VW ID.3
25.02.21 - klo:13:46
2.1:ssä on OTA

https://www.volkswagen.co.uk/owners-and-drivers/important-information/id-3-software-update?fbclid=IwAR11WlJvA1D_lhzqa1aaq_VGv19gIfEyU0mVmi6-ws9D10o6aIKx29AxArI

"We will also install software to enable ’over the air updates’ as part of this software package. This means that the car will not need to go to a retailer for minor software updates in the future. Furthermore WeShop purchased options will also be delivered directly to your car."
#8
ID.3 / Vs: VW ID.3
24.02.21 - klo:11:16
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 23.02.21 - klo:11:28
tarkoitat moniko on vaihtanut id.3:sta pois ? monissa ulkomaissa vaihtuvuus prosentti on ollut suurta mutta ilmeisesti Suomessa ollaan luottavaisia ongelmista huolimatta.

itse päädyin vaihtamaan pitkän mietiskelyn jälkeen, loppupeleissä kuormattavuus ja range eivät sovellu omaan käyttööni mutta varmaan jolle riittää pieni city auto ja satunnaiset pidemmät matkat...

persnettoa toki tulee aika paljon mutta ei se uuden auton hankinta koskaan mikään sijoitus ole

Mihin vaihtuu?
#9
ID.3 / Vs: VW ID.3 talvella
16.01.21 - klo:12:21
Lainaus käyttäjältä: Cayman - 16.01.21 - klo:09:38
Lähteekö kylmässä akku lataantumaan viiveellä kun nyt kovien pakkasten jälkeen johdon kytkettyä menee luukussa oleva valo vilkkuvan valkoisen valon jälkeen punaiseksi?

Ei kuulosta normaalilta. Antaako auto mitään ilmoitusta? Lukittuuko latauskaapeli paikoilleen? Normaalisti kyllä lähtee lataamaan vaikka olisi kylmä.
#10
Elektroniikka / Vs: Obdeleven
14.01.21 - klo:20:54
Youtube:ssa battery life kanavalla oli sama ongelma ID.3:n kanssa.
https://youtu.be/Lajfq9JjGBY

Eli tuo ei ole normaalia?
#11
Elektroniikka / Vs: Obdeleven
14.01.21 - klo:20:13
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.01.21 - klo:19:41
Hyvin yhdistää note 10+ ja tuo uudempi palikka. Kokeile poistaa bt paritus ja yhdistä uusiksi.

Tuo on kokeiltu. Samoin nettiyhteys on ok. Ei muuta bt yhteyksiä samaan aikaan. Olisko joku ID.3 spesifinen ongelma? Jotenkin olen saanut toimimaan virtojen kanssa kikkailemalla. Pitänee jatkaa tutkimista.
#12
Elektroniikka / Vs: Obdeleven
14.01.21 - klo:19:31
Onko yhteyden muodostamisen kanssa jotain kikkoja? On työn ja tuskan takana että saa yhteyden. Kaikki yleiset FAQ kikat on kokeiltu. Yhteyden muodostamista saa kokeilla kymmeniä kertoja ennenkuin onnistuu, jos onnistuu sittenkään.

Nextgen / ID.3 / android.
#13
ID.3 / Vs: VW ID.3 talvella
14.01.21 - klo:19:27
Talviajosta: Paras talviauto kokonaisuutena mitä minulla on ollut. Yeti 4x4 170hp melkein kaikilla herkuilla ja webastolla on hyvä kakkonen. 4x4 toki lähtee vihaisemmin liikkeelle mutta muuten ID.3 on parempi. Etenee kuin juna, luistonesto toimii nätisti. Lämpiää ihan hetkessä, ei tarvii laseja rapata. Valot ovat ihan timanttia.

Jos ID.3 ei etene hyvin niin katse renkaisiin ja mahdollisesti alustan kulmiin. Omassa olla continental kitkat. Nokian voi ehkä olla löysempi, kannattanee kokeilla isompaa rengaspainetta?

Jos jotain kaipaa lisää niin luistoneston poiskytkentä. Mutta senkin kanssa etenee paremmin kun entinen etuveto ocu.
#14
ID.3 / Vs: VW ID.3 talvella
14.01.21 - klo:18:10
TB:n testejä katellessa youtube:sta kannattaa pitää muistaa että se on saanut 4 ilmasta Teslaa,  käytännössä ilmaiset huollot ikuisesti ja päivittäinen  palkka tulee pääosin Tesla-faneilta eri muodoissa.

Nuo viitatut testit on tehty Teslaa suosien, esim niin että Tesla:llä lähetään super chargerilta +40C akulla ja ID.3 testi alkaa kotipihasta.

Mutta kokonaisuutena ID.3 ei vielä ole optimoitu talvioloihin kulutuksen osalta. Softalla korjataan aikanaan. Mm lämpöpumppu ei ilmeisesti auta vielä yhtään. Akun lämmityksessä tulee parannuksia 2.1 softassa
#15
ID.3 / Vs: VW ID.3
09.01.21 - klo:22:41
300km, pääosin 80 rajoitus. Lämpötila -12C = 20,6kWh/100km. Tyytyväinen.

Edelleenkään en ymmärrä mitä merkitystä kulutuksella on 5km matkalla...
#16
ID.3 / Vs: VW ID.3
07.01.21 - klo:13:51
Lainaus käyttäjältä: ID3 - 07.01.21 - klo:13:38
Kyllä noissa pääsee vielä näillä -5C keleillä lähemmäs 100 kW tehoa. Viimeisin lataus Ionityllä aloitus SOC oli 13% ja latausteho heti alkuun 85 kW. Auto oli ollut toista vuorokautta pysäköitynä ja latausta ennen ajoa vain muutama kymmenen kilometriä, mutta muutaman kilometrin aikana kovempia kiihdyttelyjä ja regen-jarrutteluja joilla akku lämpenee nopeasti.

Nuo korkeat talvikulutukset tosiaan tulee akun lämmityksestä. Kävin viime viikolla testaamassa motarilla ajoa niin että latasin akun 80 %:iin, jonka jälkeen motarille, siellä vakkari 106:een, rekat ohitin vähän reippaammalla nopeudella. Ulkolämpötila oli hiukan nollan alapuollella, koko matkan satoi lunta / räntää, välillä tosi kovastikin. Ajoa ensin 100 km yhteen suuntaan, sitten 60 km samaa reittiä takaisinpäin. Keskinopeudeksi tuli 103 km/h ja keskikulutus 20,8 kWh/100km. Uskoisin että kuivalla tiellä ja rajoituksen mukaisesti ajaessa kulutus olisi ollut jäänyt alle 20 kWh/100km.

Ajelin ennen joulua 300km pätkän nollakelissä 80/100 rajoituksella. Suolalla sulatetut räntä/loska/paska tiet ja taivaalta uutta tavaraa kokoajan. Siis kohtuu kuluttava keli. 17-18kWh/100km kulutus (esilämmitetty auto). Tosi tyytyväinen tuohon.
#17
ID.3 / Vs: VW ID.3
07.01.21 - klo:13:19
Lainaus käyttäjältä: tero_ - 07.01.21 - klo:12:31
Eikö ID.3 latauskäyrähän menee jotenkin niin, että vain alkupäässä tyhjää akkua annetaan 100kW, ja jos on kylmä akku, niin ei sitten sitäkään. 50kW laturilla kai pitäisi teorian mukaan saada aika pitkälle loppuun asti täydellä teholla:



Kyllä, tuo pätee lämpimään akkuun (joko kesä tai pidempi matka talvella takana). Jos laturille tulee matalalla varauksella niin pääsee tuohon käyrälle. Jos taas aloittaa jostain 40% tasosta, ei pääse tuohon. Ei edes siihen noin 85kW mikä näkyy tuolla kuvassa. Jos aloittaa liian täydellä akulla on teho koko käyrän ajan alempana. Toisaalta miksi pysähtyä lataamaan 40% paikkeilla, tai niin että alla on kylmä akku (lyhyt matka)

Ladataan lähes tyhjä akku, tehokkaalla laturilla ja niin että takana on riittävä ajomatka. Kotona lataaminen sitten erikseen :)
#18
ID.3 / Vs: VW ID.3
07.01.21 - klo:13:13
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 07.01.21 - klo:12:07
Tesloissa lataustehto on aivan toista luokka ja siksi se peseekin rangessa id.3:n mennen tullen

Ei kannata uskoa sitä mitä Tesla-ukot kahvipyödässä puhuu.

1000km matkalla käy näin:
2019 mallinen Tesla Model 3 LR+ (isolla akulla) voittaa ID.3 58kWh (keskikokoisella akulla) noin 45min. Ei kovin paha kun kokonaisuudessa ajetaan 10h.
2020 Tesla Model 3 LR lataa hitaammin kun 2019, joten ero kapenee, VW:n on luokkaa 20min hitaampi.
Jos taas verrataan saman akkukoon ja hinnan (50tâ,¬) autoja, eli Model 3 SR+ (karvalakki) ja ID.3 58kWh (Max / kaikilla varusteilla), Tesla voittaa 15min 1000km matkalla. Merkityksetön ero.

Tuo ei ole mennen tullen, ei edes lähellä. Tuo 1000km matkan ajo Teslalla tarkoittaa about vartin pysähdyksiä, edes syömässä ei ehdi käymään. Jos ihmisellä menee tauolla yhtään pidempään kun vartti niin nuo autot ovat aivan samassa ajassa perillä.

Teslamiesten puheet on kovia, samoin Muskin lupaukset. Latauksen lyhytaikaiset piikkitehot juhlavan kuuloisia ~250kW (2019 Model 3 LR). Käytännössä tuota tehoa saa vain tietyiltä latureilta (SC v3), lyhyen aikaa ja vain kuumaan akkuun. Käytännössä ero on marginaalinen VW:n kamppeisiin. Varsinkin jos verrattaisiin 77kWh akulliseen ID.3:n, joka maksaa muuten lähes 10tâ,¬ vähemmän kun halvin Tesla Model 3 SR+
#19
ID.3 / Vs: VW ID.3
07.01.21 - klo:11:56
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.01.21 - klo:11:15
Ei tuolla pohjoisessa mitään High Performance latureita ole.  :D Tavallisia 50kWh vaan. En kyllä keksi mitä tuo 10% lataus tarkoittaa? Kai HPC:sta enemmä tehoja irti saa?

ABRP toimii ilmeisen hyvin jos vaan parametrit on kunnossa. Premium-versio olisi houkutteleva, mutta vaatii aika paljon ajoa jotta ns. maksaa itsenstä takaisin. Tuo huomioi mm. tuulen suunnan.

Mielestäni kannattaa käyttää matkanvarrella olevia suurteholatureita (HPC) jos sellainen on ja varsinkin jos ABRP sitä suosittelee. Uskon että on oikein hyvät saumat saada korkea latausteho jos ensin on ajettu akku 100% -> 20 tai 10%. Siinä ajassa jo ehtii lämpenemään. Uusimmalla 2.0 ohjelmistolla auton pitäisi osata lämmittää akkua latauksen aikana, eli teho nousee jos se alussa ei ole ihan sama mitä kesälillä. 2.1 ohjelmistoon pitäisi vielä tulla esilämmitys ennen latausta jos navigaattorille kertoo että on matkalla laturille. Auto lämmittää akun tarvittavaan lämpöön ajon aikana.

Jos ajaa muutaman kymmenen kilometria ja menee HPC:lle vaikkapa 50% akulla, on ihan turha odottaa kovin isoa lataustehoa.
#20
ID.3 / Vs: VW ID.3
07.01.21 - klo:09:55
Eilen ajelin 10 asteen pakkasessa pidemmän pätkän niin että lämmitin auton ennen lähtöä. 21-22kWh/100km kulutus. 20 asteen pakkasella ilman esilämmitystä ja "syväjäässä" olevalla autolla (eli ei ole ajettu päiväkausiin) voi tosiaan mennä jopa 30kWh/100km. Esilämmitetään töpselistä hyvin ja laturistahan saa lisää sähköä jos on pidempi reissu.
#21
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
07.01.21 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 06.01.21 - klo:22:12
https://www.tesla.com/findus/list/chargers/Finland

Verkkokauppa.com Tyynenmerenkatu 11 220 Helsinki

Ilmainen

Tuo on type2 laturi, ei SC. Ilmaisia type2:sia on maailma täys, osa niistä on varattu Teslalle (koska ne on Teslan maksamia)
#22
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
06.01.21 - klo:21:44
Teslan SC on ilmainen vain vanhemmille Model S:lle ja X:lle. Tesla antoi ennen ilmaisen latauksen kaupanpäälle. Model 3: lle se on maksullista.

Onko ionity ilmoittanut että Suomeen tulee nolla asemaa 2021?
#23
ID.3 / Vs: VW ID.3
05.01.21 - klo:11:07
Näin on, lukitus oli jäässä. Ongelmat johtuivat siitä. Voimme siis palata normaalin ohjelman pariin  ;D Kiitoksia olahtine!
#24
ID.3 / Vs: VW ID.3
05.01.21 - klo:10:49
Lainaus käyttäjältä: olahtine - 05.01.21 - klo:09:30
Muutaman kerran ihmettelin itse kanssa tuota alhaista lataustehoa ja "vain hätälataus" -viestiä. Latauksen valo sykki vihreänä ja välillä vilautti punaista. Ohjekirjan mukaan tarkoittaa latauksen virhetilaa, esimerkiksi latauspistokkeen lukituksen häiriötä - tuossa se vika ainakin itsellä olikin. Pistoke ei ollut pohjassa, jolloin sen lukitus ei toiminut. Kun pistokkeen otti irti ja painoi kunnolla paikalleen niin sitten lataus lähti täydellä teholla juoksemaan.

ID.3 on tässä suhteessa selkeästi erilainen kuin edellinen e-Golfini. Golf ei ladannut lainkaan jos pistokkeen lukitus ei ollut kunnossa. ID.3 lataa, mutta vain 3x5A rajoitetulla teholla.

Aa, hienoa, kiitoksia! Latausteho täsmää hyvin siihen mitä minulla näkyy. Tarkistan lukituksen.
#25
ID.3 / Vs: VW ID.3
05.01.21 - klo:09:19
Ajastaa autoon seisontailmastoinnin? Tai autosta poistuessa laittaa näytöltä "ilmastointi heti", vai mitä siinä lukee... Oletko katsonut onko auto offline-tilassa?
#26
ID.3 / Vs: VW ID.3
05.01.21 - klo:07:18
mikaanikko: Tuo on tiedossa VW:llä. Uusimmalla softalla auto lataa aina 12V akkua ajoakun sähköllä kun on tarvetta. Siis kun tapahtuu normaalia 12V akun käyttöä, tai jos iskee se kuuluisa 12V akun purku-bugi (jota ei siis ole käsittääkseni tuossa softassa vielä korjattu). Akkua ladataan, sen ei pitäisi enää päästä tyhjäksi.
#27
ID.3 / Vs: VW ID.3
04.01.21 - klo:22:36
Jarmo, se oli postattu suljettuun FB ryhmään minun toimesta.
Sama kaveri (eli minä) antaa edelleen autolle 9,5 / 10 arvosanan samassa ryhmässä, muistithan kertoa myös sen?

Sinänsä sen ei pitäisi yllättää ketään että -18C lämpötilassa oleva akku ei anna täyttä tehoa ulos, eikä lataannu täydellä teholla.
10km ajon jälkeen tehorajoitus poistui, alussa raja oli noin 50%.

Auto lataa nyt pihassa noin 3-4kW teholla, vaikka auto dramaattisesti ilmoittaa "vain hätälataus"
Offline tilan syy on vielä mysteeri, veikkaan 12V akun matalaa varausta.

VW:n olisi syytä mahdollisimman pian päivittää akun lämmitys samalla kun autoa esilämmitetään. Nyt kun akku on jääkylmä, tilanne on  tämä. Akkua lämmitetään vain ajossa, mikä lisää kulutusta ja liikkeelle pitää lähteä kylmällä akulla. Huhujen mukaan tämä on tulossa, en tiedä onko tuossa Q1/21 päivityksessä.

Auto on edelleen loistava, mutta kaipaa tämän osalta päivityksen.
#28
ID.3 / Vs: VW ID.3
03.01.21 - klo:15:45
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 03.01.21 - klo:15:27
Höpö höpö - onneton puolustelu, viime talvena kovemmilla pakkasilla e-golfilla työmatka 15 km, mistä 10 km moottoritietä = kulutus 15 kwh/100km

Eli ID.3:lla ei voi ajaa alle 100 kilometrin matkoja mikäli haluaa päästä alle 20 kwh/100 km lukemiin?

Melko pienellä golf on tuntunut menevän, todella, todella pienellä. Golf:ssa ei ole akun lämmitystä tai jäähdytystä, sehän ei silloin kuluta mitään. ID.3 lämmittää akun 13 asteen tuntumaan, eron huomaa sitten laturille ajaessa. Sähkö valuu sisään paljon nopeammin vs golfin kylmä akku.

Onko pätkäajon kulutuksella jotain väliä onko se 25 vai 20kWh/100km? Matka-ajossa tasoituu ja kulutus on 17-18kWh/100km, eli about 300km range.
#29
ID.3 / Vs: VW ID.3
03.01.21 - klo:15:19
20km ajon perusteella ei voi vielä päätellä juuri mitään kulutuksesta. Akun ja ohjaamon lämmitys vie alussa paljon. Pidemmällä matkalla tasaantuu kulutus.
#30
ID.3 / Vs: VW ID.3
02.01.21 - klo:16:47
Lainaus käyttäjältä: foxnen - 02.01.21 - klo:12:33
Kuinkahan tuollainen takavetoinen pärjää jäisissä urissa ja ohitustilanteissa pääsee polanteiden yli?
Oliko missän mainitaa etu- ja takakseli painoista eli painojakaumasta?

Paremmin kun etuveto. Etenee tosi hyvin. Tilanteissa jossa entisellä etuvedolla olisi ollut joutunut kytkemään luistoneston pois ja suditttamaan itseä eteenpäin ID menee ilman ongelmia. Paljon parempi kuin osasin odottaa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy