2014 1.2 TSI Golfin jakohihnan vaihto, kannattaisko?

Aloittaja ldh, 11.04.18 - klo:21:09

« edellinen - seuraava »

ldh

Hei,

olisin mielipiteitä vailla. Lähtökohta: ostin hiljattain käytettynä 2014 vm 1.2TSI Golfin, joka aiemmin ollut ilmeisesti melko kuluttavassa ajossa, kilometrejä tähän mennessä vissiin joku 128 tkm. Ilmeisesti bensamoottoreille ei ole annettu mitään varsinaista kilometriväliä jakohihnan vaihdolle, vaan 6v välein hihna pitäisi vaihtaa. Nyt kysymys kuuluu, kannattaisiko hihna vaihtaa nyt kuitenkin hieman etukäteen (käyttöönotettu kesällä 2013, eli vasta ensi vuonna 6v täyteen), kun en voi mennä takuuseen kuinka autoa on aiemmin ajettu? Todella ei huvittaisi saada mitään hirveää laskua, jos se sitten yhtäkkiä leviää, itsellä kuitenkin ajatuksena pitää tuota vähintään 2-3 vuotta.

Olen joka tapauksessa viemässä auton kohta "ylimääräiseen" huoltoon, koska huoltokirjan perusteella öljynvaihtohuolto on tehty viimeksi 30tkm huollossa?!
Olen kysynyt hinta-arvioita sekä Laakkoselta että parista liikkeestä Virossa. Pelkkä tavallinen huolto Virossa öljynvaihtoineen vähintään 250â,¬, ja ilmeisesti pelkkä jakohihnan silmämääräinen tarkastus maksaa eräässä virolaisessa liikkeessä 60â,¬. Jakohihnan vaihto Laakkosella maksaa ilmeisesti 830â,¬, Virossa Forssilla n. 500â,¬. Minkälaisilla hinnoilla te muut olette saaneet huoltoja ja jakohihnojen vaihtoja? Itselle jopa tuo Viron 500â,¬ tuntuu aika hirveältä hinnalta, mutta onko se sittenkin itse asiassa edullinen?? Kiitos jo etukäteen kommenteista ja mielipiteistä!

mfroberg

Ei kai tuo sentään voi pitää paikkansa, olet ostanut auton jolla on samoilla öljyillä ajettu (128-30)tkm = 98 tkm? Kai siellä huoltokirjassa on merkintöjä 30 tkm ja 128 tkm välilläkin huolloista joissa öljyt on mahdollisesti vaihdettu vaikkei sitä olekaan erikseen leimojen yhteydessä mainittu?

Mitä hihnaan tulee, itse en sitä vaihtaisi ennen aikojaan kun kilometrejä on noinkin vähän ja maksaisi "turhasta".
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

o.b.

Useimmissa volkkareissa sen hihnan tarkistaa melko helposti. Pari klipsiä auki, kopan yläosa veks ja hihna on näkyvillä. Toki eroja moottorityyppien välillä.

Jos autolla on ajettu Oulun seudulla, kannattaa vaihdattaa, muutoin sanoisin että ei. Mutta jokainen tehkööt omat päätöksensä :)

dwntime

Eikös näissä 2013 eteenpäin pitäisi olla ikuinen tuo hihna? Eka tarkastus vasta 300tkm jonka jälkeen joka huollossa.

Minusta ajallista vaihtoväliä ei hihnalle ole annettu.

kt

Kyllä Fabia 1,2 tsi:llä oli 220 tkm hihnan vaihtoväli ja sitäkin huolto suositti puolitettavaksi.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

dwntime

240tkm/6v näyttää olevan. Skodan huoltohinnasto kertoo vaihdon hinnaksi 420â,¬.

ldh

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 12.04.18 - klo:14:50
Ei kai tuo sentään voi pitää paikkansa, olet ostanut auton jolla on samoilla öljyillä ajettu (128-30)tkm = 98 tkm? Kai siellä huoltokirjassa on merkintöjä 30 tkm ja 128 tkm välilläkin huolloista joissa öljyt on mahdollisesti vaihdettu vaikkei sitä olekaan erikseen leimojen yhteydessä mainittu?

Mitä hihnaan tulee, itse en sitä vaihtaisi ennen aikojaan kun kilometrejä on noinkin vähän ja maksaisi "turhasta".

Kyllä se näin vaan huoltokirjan mukaan on ollut, ainakaan sitä öljynvaihtoruksia ei ole ruksattu sitten 30tkm huollon. En minäkään sitä tajua, että miten se voi mahdollista olla. Lisätty toki on, siitä on merkintöjä kyllä. Öljyvalo ei pala.

Kyllä se jakohihnan vaihtoväli ainakin Laakkosen mukaan nimenomaan se 6 vuotta on. Ilmeisesti diesel-koneelle olisi kilometrirajakin, joka 210 tkm.

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.04.18 - klo:17:43
Useimmissa volkkareissa sen hihnan tarkistaa melko helposti. Pari klipsiä auki, kopan yläosa veks ja hihna on näkyvillä. Toki eroja moottorityyppien välillä.

Jos autolla on ajettu Oulun seudulla, kannattaa vaihdattaa, muutoin sanoisin että ei. Mutta jokainen tehkööt omat päätöksensä :)

Pakko kysyä, että miksi Oulun seutu on tässä asiassa poikkeava mielestäsi? :D Auton on aiemmin omistanut autokoulu, ja sen jälkeen yksi yksityishenkilö, joka omin sanoin "ajoi huomattavasti epätaloudellisemmin" kuin minä koeajaessa. Voisiko tällaisilla spekseillä epäillä normaalia kuluttavampaa ajoa?

Kiitos kaikista vastauksista tähän mennessä!


gunman

Lainaus käyttäjältä: ldh - 12.04.18 - klo:19:05
Kyllä se näin vaan huoltokirjan mukaan on ollut, ainakaan sitä öljynvaihtoruksia ei ole ruksattu sitten 30tkm huollon. En minäkään sitä tajua, että miten se voi mahdollista olla. Lisätty toki on, siitä on merkintöjä kyllä. Öljyvalo ei pala.
Noh, minä olisin tuollaisen kamppeen todennäköisesti jättänyt kauppaan... Öljyn lisäys ei missään tapauksessa korvaa
öljyn + suodattimen vaihtoa.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

janne-90

Onko huoltokirjassa rastia kohdassa  yhdistettynä öljynvaihtoon tai käytetty longlife öljyä ? Mikäli öljyjä ei ole uusittu tosiaankaan kuin 30 tkm kohdalla niin todella huono homma.

Viron hinnat ei kuulosta äkkiseltä kovinkaan halvoilta siihen nähden että meillä turussa Vw center  tark huolto+ öljynvaihto on myös  n.250euroa. Mikäli sisäilmansuodatimen vaihto ajankohtainen niin uusittuna  n.30euroa. Sisältää suodattimen.
Hihnan vaihto maksaa 595euroa. Sisältää työn ja osat.

Hihnan vaihto ei sisällä vesipumpun vaihtoa koska vesipumppu EI ole jakopäässä näissä koneissa enää. Eli vesipumppu vaihdetaan näissä koneissa vain jos alkaa vuotamaan. Vesipumppu sijaitsee vaihteiston puolelle kannen päässä.

Hihna olisi hyvä vaihtaa näissä koneissa 6v tai 150 tkm välein välttääkseen moottorivaurion riskiä.
Mikäli hihna pettää tai jokin muu jakopäässä kustannukset helposti useita tuhansia euroja.

ldh

Lainaus käyttäjältä: janne-90 - 12.04.18 - klo:20:40
Onko huoltokirjassa rastia kohdassa  yhdistettynä öljynvaihtoon tai käytetty longlife öljyä ? Mikäli öljyjä ei ole uusittu tosiaankaan kuin 30 tkm kohdalla niin todella huono homma.

--

Hihnan vaihto ei sisällä vesipumpun vaihtoa koska vesipumppu EI ole jakopäässä näissä koneissa enää. Eli vesipumppu vaihdetaan näissä koneissa vain jos alkaa vuotamaan. Vesipumppu sijaitsee vaihteiston puolelle kannen päässä.

Hihna olisi hyvä vaihtaa näissä koneissa 6v tai 150 tkm välein välttääkseen moottorivaurion riskiä.
Mikäli hihna pettää tai jokin muu jakopäässä kustannukset helposti useita tuhansia euroja.

Moi!

Itse asiassa kun tuossa tarkemmin tutkailin huoltokirjaa, niin onhan siellä kyllä ruksit "yhdistettynä moottoriöljyn vaihtoon" jokaikisen huollon kohdalla (huollettu oletetettavasti ekan kerran 30tkm kohdalla, sitten 60tkm, 90tkm ja viimeisin 114tkm)...  :-[  ;D vähän nolo moka, en tosiaan muistanut sitä. Vaihdetaanko tuollaisen yhdistetyn moottoriöljyn vaihdon yhteydessä aina myös filtteri, vai vaihdetaanko se vaan silloin jos on ruksattu varsinainen öljynvaihtohuolto?

Ajattelin nyt joka tapauksessa viedä sen sinne öljynvaihtohuoltoon, siitä heillä sentään on tarjous kai vielä 99â,¬, normaalihinta 150â,¬. En viitsi sen kanssa odottaa siihen että pääsen takaisin Suomeen (kuukauden päästä). Kannattaisiko sinun mielestäsi tehdä myös tarkastushuolto täällä Virossa? Auto muuten ilmoittaa itsekin että huolto olisi parin viikon kuluttua ajankohtainen. Entä se jakohihna; vaihdattaisitko sinä sen nyt jos olisit mun tilanteessa? Mulla on tässä tulossa muutama pitkä autoreissu, kun muutan kamojani täältä Tartosta takaisin Pirkanmaalle, eli sekin tässä vaakakupissa vähän painaa että haluaisi sen olevan viimeisen päälle tarkastettu ja luotettava. Muitakin juttuja mitä teidän mielestä kannattaisi tarkistaa saa mainita.

Pakko vielä kommentoida tuota jakohihnan vaihdon hintaa - jännä kuulla teidän hinnat, kun tosiaan Laakkonen sitten antaa arvioksi 830â,¬. Ja tuo virolainen laskelma ei muuten ollut edes merkkiliikkestä, mutta sisälsi myös vesipumpun vaihtoineen.

janne-90

Autossa on kaksi eri huoltoväli näyttöä ja siksi huoltokirjassa on erikseen pelkkä öljynvaihto huolto. Joustavat huoltovälit menee ensimmäisen huollon jälkeen seuraavasti.. tark. huolto 1v//30tkm ja öljynvaihto 2v/30tkm. Ensimmäinen huolto tehdään edelleen n. 2 vuoden päästä/30tkm ajon jälkeen ensi rekisteröinnistä.  Olen huomannu että pienemmät pajat nollaa molemmat 2v välein tehtäväksi mikä on väärin valmistajan ohjeiden mukaan.  Kyllä öljynsuodatin vaihdetaan aina jos öljytkin.

Työn hinta voi olla suurempi jos tekee öljyn vaihdon ja tark. huollon erikseen.

Jakohihnan vaihtaisin viimeistään 150tkm tai kesällä 2019. Hihnan voi tietysti pyytää tarkistamaan sitä ennen.
Laakkosen hinnasta en osaa sanoa sisältääkö vesipumppua mutta sen tiedän että pelkkä osa on arvokas n. 300e
Mutta jakopäähän vesipumppu ei tässä koneessa liity mitenkään. Vesipumppua pyörittää pako nokka-akseli pienen hammashihnan kautta mikä vaihdetaan jos pumppuun tulee vikaa.

Lisätyöt kannattaa tietysti hoitaa niin pysyy moottori paremmassa kunnossa. Tulpat on 4v/60tkm ja ilmansuodatin 6v/90tkm. Omaan golffiin vaihdoin 60tkm huollossa nämä molemmat.  Ilmastointia voi huollattaa 3-4v välein. Jarrunesteiden suositus on 2v.  Ensimmäisen kerran jarrunesteet uusitaan 3v iässä.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: janne-90 - 12.04.18 - klo:22:51
ilmansuodatin 6v/90tkm.
Onko tosiaan jossain autossa moottorin ilmansuodatin 6v/90tkm? Mahtaa olla likainen siinä vaiheessa. Itse vaihdan 15 tkm välein ja silloinkin on aika paljon pölyä ja hiekkaa. Jos ajaa longlife 30 tkm huomaa jo tehoissa, että suodatin on tukossa. Turbo tosin kompensoi sitä tukkoisuutta, mutta rajansa kaikella.

ldh


Popo

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.04.18 - klo:23:23
Onko tosiaan jossain autossa moottorin ilmansuodatin 6v/90tkm? Mahtaa olla likainen siinä vaiheessa. Itse vaihdan 15 tkm välein ja silloinkin on aika paljon pölyä ja hiekkaa. Jos ajaa longlife 30 tkm huomaa jo tehoissa, että suodatin on tukossa. Turbo tosin kompensoi sitä tukkoisuutta, mutta rajansa kaikella.

Näin se todella omassa autossani on. Tosin tuo vaihtoväli ei ole kovin selvästi esillä edes huoltokirjassa. Jotkut huollot myy laajempaa LL-huoltoa, jossa tulpat ja ilmansuodatin samassa paketissa. Ja taas normi LL-huollossa tarkastetaan ilmansuodatin ja tarvittaessa vaihdetaan. Ota näistä nyt selvää.

Vuosi sitten tehtiin muuten enemmän ja todettiin, että ilmanputsari vuoden päästä, kun asiasta kyselin. Aiemmin kun tulpat vaihdettiin, työnjohtaja mainitsi ilmanputsarin pitkän vaihtovälin olevan jotain huolto-ohjelman "kevennystä" tms. Ei sitä kuitenkaan ohjeistanut aiemmin tekemään...  ::)

No, nyt auto menee 16.4. huoltoon ja ilmasuodatin vaihtoon myös. Ajettu vain 75 tkm ja vajaa 6 vuotta, joten eiköhän tämä vielä "huolellisen autonpidon" piikkiin mene. Enempää ei edes Marmori ole yrittänyt rahastaa...  :D
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

dwntime

Lainaus käyttäjältä: janne-90 - 12.04.18 - klo:22:51
Laakkosen hinnasta en osaa sanoa sisältääkö vesipumppua mutta sen tiedän että pelkkä osa on arvokas n. 300e

Kallis on Laakkosella vesipumppu. Skodan huoltohinnasto antaa vesipumpulle ja vaihdolle hinnaksi 190 â,¬.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy