Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - concorde

#1
Uutta maailmalla / Audi A4 B10(?)
24.01.23 - klo:12:39
#2
Volkswagen / ID.7
05.01.23 - klo:08:35
CESsin satoa:  https://www.motor1.com/news/629414/volkswagen-id7-spy-shots-camouflage/





Tuohon vielä farkkuperä, niin vois olla aika jeppis

#3
Uutta maailmalla / Passat B9
12.10.22 - klo:10:36
Tällainen salakuvakavalkaadi: https://www.carscoops.com/2022/10/new-generation-2023-volkswagen-passat-spotted-in-plug-in-hybrid-form/

Ainakin plugarin latausreikä näyttäisi siirtyneen etulokariin.

#4
Myydään / MYYTY, saa poistaa
27.05.22 - klo:17:30
Myyty
#5
Myynnissä Audi A4 B9 suomenkielinen ohjekirja. Versio 11.2018 , sivuja 395

Tästä tuonti-Audiin ohjeet ensimmäisellä kotimaisella.

Hinta 50eur + pk

Sijaitsee Ylöjärvellä, Soitto/SMS/WA: o4o \ 777I777 , vp [ät] iki.fi







#6
Myydään / Myyty, saa poistaa
24.05.22 - klo:18:57
Myyty
#7
Myydään / MYYTY SAA POISTAA
14.05.22 - klo:18:04
Myyty  :)
#8
https://www.is.fi/formula1/art-2000008788911.html

LainaaAutojätti Volkswagenin Porsche ja Audi -merkit liittyvät F1-sarjaan. Volkswagenin pomo Herbert Diess vahvisti asian uutistoimisto Reutersin mukaan maanantaina Wolfsburgissa.

Uhka vai mahdollisuus?
#9
Onko "kansanauto" historiaa ja pelkkää premiumia (ainakin hinnaltaan) pukkaa?

https://tekniikanmaailma.fi/volkswagen-lopettaa-kansanautojen-valmistuksen-keskitymme-laatuun-ja-marginaaleihin-yhtion-talousjohtaja-sanoo/

Lainaa”Keskeinen tavoitteemme ei ole kasvu”, toteaa Volkswagenin talousjohtaja Arno Antlitz FT:n haastattelussa.

”Olemme enemmän keskittyneitä laatuun ja marginaaleihin kuin volyymiin ja markkinaosuuteen.”
#10
Passat B8 (14-) / GTE:lle takaisinkutsua?
06.04.22 - klo:10:01
Osui tällainen silmään: https://www.carscoops.com/2022/04/the-vw-group-is-recalling-over-100000-plug-in-hybrids-worldwide-over-fire-risk/

LainaaThe Volkswagen Group is recalling more than 100,000 plug-in-hybrid vehicles globally, including models from Audi, Seat, Skoda and VW.

From the Volkswagen brand, 42,300 Passat, Golf, Tiguan, and Arteon models are affected by the recall. An additional 24,400 Audi vehicles will also be recalled, while it isn’t known exactly how many Seat and Skoda vehicles are affected yet.

Lainaa“The problem is caused by a faulty fuse in the drive system of plug-in hybrid vehicles (i.e. hybrids that have a cable-chargeable battery in addition to the internal combustion engine). This fuse can fail in the event of an over-voltage, which in turn can cause the high-voltage battery to catch fire.”

Jutun päivämäärä on toki 1.4. , mutta onkohan tästä lisää infoa GTE-pasuunoiden osalta?
#11
Moro.

Onko täällä tietoa otsikon aiheesta, jos yksityishenkilönä uittaisi jonkun patteriauton rapakon takaa tänne peräpohjolaan...  Noissa kun on "nollapäästöt" niin niiden puolesta ei luulisi tulevan ongelmia, mutta onko jotain muuta huomioitavaa / hommaa hankaloittavaa asiaa katsastuksen suhteen?

Latausjännite on tietty yksi asia, eli  laturi menis uusiksi. Onkohan se niin iso remontti, että se jo pysäyttää homman?  Mittaristo lienee helppo kodastaa km-pohjaiseksi ja lämpöpumppu/talvivarustus pitää tsekata mukavuuden vuoksi, mutta lähinnä kiinnostaa toi kilpiin saanti. Vaatimustodistukset ym, eli onko se patteriautoilla helpompaa kuin fossiileilla?  Kyseessä olis esim E-tron tai ID.4 , eli malleja joita täälläkin myydään.

Onkohan noissa vielä vain parittomille taajuuskymmenyksille osuvat radiot (vai onko se muinaishistoriaa?) ja toimiikohan käyynyn etäohjaukset meidän verkoissa OK?

Tietoa/huhuja/uskomuksia?
#13
Volkswagen / ID.Buzz
07.01.22 - klo:15:34
Maaliskuussa julkaistaan:  https://twitter.com/Herbert_Diess/status/1479088727045591041

https://www.carscoops.com/2022/01/production-vw-id-buzz-retro-bus-to-be-unveiled-on-march-9/

LainaaVolkswagen’s CEO, Herbert Diess took to Twitter today to announce that the production version of the ID.Buzz electric concept van will be unveiled on March 9, 2022



PS. Jos Buzz-ketju oli jo jossain täällä (enkä vaan löytänyt), niin tän voi yhdistää siihen...
#14
Passat B8 (14-) / GTE ja latausteho?
10.10.21 - klo:18:39
Moro.

Millaisia latausaikoja olette parhaimmillaan saaneet GTE-pasuunoihin?  FL / ei-FL lienee akun koon takia vähän eri?

Ihmettelen siksi, että hommasin CTEKin latausaseman ja sen appsilla näyttäisi menevän autoon vain 3.5kW vaikka laturin nimellisteho on 11kW.  Tyhjästä täyteen tarjosi omalla suko-laturilla 5h (16A) ja CTEKillä (3x16A) 3,5h

Auton valikosta latauksen asetus on "maksimi"

En ole käynyt missään isompitehoisessa laturissa kokeilemassa.
#15
Kohteena -20 GTE, jossa mm. kaista-avustin, travel assistant ja liikennemerkkien tunnistus. Keulalla tavalliset ledit.
Pitäisikö tuolla HW-arsenaalilla olla kyvykkyys ohjata automaattipitkiä?

Tsekkasin eilen VCDS:llä 09 Central electrics modulin koodauksia / adaptaatioita netistä löytyneiden ohjeiden perusteella, mutta en löytänyt ratkaisua.  Yksi asia, joka jäi vähän ihmetyttämään, oli coding - näkymässä olleet pelkät nollat, eli long coding rivi oli pelkkiä nollia eikä long coding helperistä ollut mitään apua...

Security koodina käytin VCDS:n tarjoamaa 31347.

Onko jollain tietoa a) onnistuuko tuolla HW-kombolla ja pelkällä koodauksella automaattipitkät ja jos niin b) millä kodasteluilla?
#16
Volkswagen / ID.6 (sähkö-Passat?)
11.09.21 - klo:20:42
#17
Potilaana 2020-mallinen GTE ja tarkoituksena oli saada selvyyttä luistoneston asetusten saloista VCDS:llä. Tossa autossahan ei ole enää luistonestolle omaa knappia, vaan valinta tehdään infotainmentin CAR-menusta asetusten alta.  Ilmeisesti vastaavanlaisia koodauksia pystyy tekemään myös "napillisiin", jolloin noi vaihtoehdot ovat myös valittavissa knapilla lyhyt painallus / pitkä painallus.

Yritin etsiä interwebsin saloista koodaukseen apuja, mutta useimmat ohjeet olivat Golffeille tai vanhemmille Passateille, joissa ABS-modulin long codingissa on vain 29 tavua. Mun Passatissa niitä on 47, mutta pienen tutkistelun jälkeen toi byte 29 on juurikin tähän ASR/ECS-asetukseen liittyvä ja näyttää olevan, että siitä vielä se jälkimmäinen numero ratkaisee. Monissa Golf-pohjaisissa ohjeissa asetukset olivat joko 01-09 tai 81-89 välillä, 02/82 ollessa vakioarvo (ei-GTI/R - mallisille). Mun Passatissa vakioarvo oli 22, joten arvelin asetusten osuvan välille 21-29 ja niihän se olikin.  Laitoin tuohon alla olevaan kuvatukseen kuitenkin arvoiksi x1-x9 , koska toi eka numero voi vaihdella malleittain, mutta ilmeisimmin muuten toi koodaus osuu kohilleen. Paikkana siis VCDS:n ABS-moduli ja sieltä Coding.

Mun Long Coding näytti tältä oletuksena (mainittu tavu korostettuna)

4FEC728F33223B754779060768CC49F24ECCDCE26016927138A1F078D2224A0B0003000012121212B835351919323200

Oletusarvona toi "22" näytti valikossa vain Aktiivisen lisäksi "ASR Pois" - vaihtoehdon, mutta pienellä kokeilulla seuraavat sieltä löytyivät:



Koodaukseen käytin security codea 40168 , mutta en osaa sanoa, oliko se tarpeellista. Muutoksia pystyi tekemään vain yhden kerrallaan, jonka jälkeen seuraavaa kokeilua ennen moduli piti sulkea ja avata uusiksi. Käytin myös "soft reset" - täppää päällä.  Muutoksen hyväksynnän jälkeen mittaristoon tuli varoitus:



Mutta vikakoodeja ei näkynyt. Onkohan toi paikoitusjarru siis sitä varten, että auto estää ajamasta seinään pysäköitäessä, mutta ESC Sport/Off - asetuksilla se on disabloitu?


#18
Millähän VCDS-kodastuksella sais infotainmentin käynnistymään suoran navin karttanäkymään? Nyt ekaksi tulee "tervetuloa käyttäjä XXX" , joka pitää kuitata OK:lla ja sen jälkeen navin näkymässä on mielestäni täysin turha kohdenäkymä kartan sijaan, joka pitää napauttaa sivuun.

Siis olettaen, että auto on sammutettu navin kartta näkyvissä, millähän sen sais käynnistymään myös niin?

Ja kyseessä siis disco media
#19
Tällainen juttu: https://www.is.fi/autot/art-2000008170774.html

LainaaMutta mitä varastetuille autoille tapahtuu?

Todellisuudessa osa näistä palautuu liikenteeseen kloonattuina eli varastetulle autolle kopioidaan identiteetti saman mallisesta autosta. Auto siirretään pajalle, jossa runkoon hitsataan uutta peltiä ja meistataan väärennetyt valmistenumerot. Kopioitavasta autosta kopioidaan myös dokumentit ja näin liikenteessä on kaksi autoa samalla identiteetillä

LainaaYleensä kloonattu auto tunnistetaankin Rantasen mukaan vasta, jos tai kun se viedään huoltoon tai korjaukseen merkkiliikkeeseen.

" Liikkeessä saadaan auton keskusyksiköltä oikea valmistenumero tai sitten huoltoa suorittava ammattialinen huomaa, etteivät auton varusteet täsmää siihen, mitä varusteita siinä pitäisi olla valmistenumeron perusteella.

Kuinkas se ostohousut kainaloihin asti vetänyt perusjantteri pystyy tsekkaamaan tuon etukäteen?  Saako jostain VINin perusteella ulos jotain sellaista infoa, josta vois olla hyötyä auton tunnistamiseksi, vai onko marmori ainoa toivo?

Voisin kuvitella, että tässä hullussa maailmassa tuollaiset kloonaukset sen kun lisääntyy?  Vai mitä mieltä raati on?
#20
Kun tuosta Passat B8 huolto-ohjelmasta on tullut paljon kyselyitä, niin Google löysi seuraavan dokumentin jossa on kuvattuna toi huolto-ohjelma eri moottoreille ja maantieteellisille alueille. Kovasti näyttää viralliselta, mutta en ota kantaa onko sitä.

Passat B8 maintenance manual
#21
Autona 2020 GTE ja muutamia kertoja nyt hellepäivinä on tullut vastaan tilanne, jossa auto on ollut parkissa tuulilasi aurinkoon päin ja käynnistettäessä mittaristoon tulee herjat kaista-avustimen, liikennemerkkitunnistuksen ja olikohan vielä jonkun muunkin toimimattomuudesta. Eli tuntuis, että tuulilasin tunnistin ottaa itseensä suorasta (kuumasta) auringonpaisteesta, mutta kun autolla lähtee ajamaan, niin noi kaikki toiminnot kyllä toimii OK virheilmoista huolimatta.

Onko muilla vastaavaa, vai pitääkö tuota tuulilasin tunnistinta käydä takuisiin näyttämässä?

VCDS:llä en ole katsonut, poikiiko toi vikakoodeja.
#22
Volkswagen / ID.5
21.04.21 - klo:19:11
#23
Taloudessa lienee kohta 2 x VW GTE , joten tulisi tarve ladata kahta patteriautoa samaan aikaan.  Asumme vielä kesät mökillä, joten latauspaikkojakin olisi 2.

Nyt siis kysyisin vinkkejä sellaisista latausasemista, joissa on kahden auton latausmahdollisuus (malleja, kokemuksia, järkevä hinta?) ja onnistuuko asennus esim kolmivaiheliittimen kautta, jotta latausaseman voi muuttaa pari kertaa vuodessa eri osoitteisiin.

Joku 3k, latausasema x 2 kiinteästi asennettuna ei ole oikein taloudellisesti vaihtoehto. Tietty myös 2x yhden auton laturi vois tulla kyseeseen, samoin irroitettavana/siirrettävänä asennuksena?

Entäs kokemuksia/hyötyjä/haittoja siihen, onko latausasemassa itsessään johto vai pelkkä rasia auton omaan johtoa varten?

Vinkkejä?
#24
GTE-Pasuunan valonpesurin läppä otti ja lähti, joten uusi valkoinen olisi hakusessa.  Onko suosituksia ostopaikasta?

Täällä olis n. 45, posteineen (+ tuleeko UK-tulli?) : https://www.lllparts.co.uk/en/exterior/front-bumper-parts/new-genuine-vw-passat-15-17-headlight-washer-cap-left-painted-by-your-colour-code

Tuolla olis kympillä, jos itse viitsisi maalata: https://www.autodoc.fi/search?keyword=OEN+3G0807937GRU

Ja täällä kahdella: https://www.merteil.fi/fin/valonpesimen_suojakansi_vas_15_19-p-33815

Varaosahaku/bildelsbasen ei tuottanut just osumia.

Onko muita hyviä vaihtoehtoja?
#25
Myydään / Myyty saa poistaa
17.10.20 - klo:18:18
Myyty  :)
#26
Skoda / Skoda Enyaq iV
02.09.20 - klo:14:20
Nyt vaikuttaa mielenkiintoiselta sähkikseltä. https://www.skoda-auto.com/models/range/enyaq-iv







Tavaratilaan mahtuu koira, neliveto-versiot, 400-500km optimirange, jopa 1400kg vetopaino, Ym.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan lopullisia hintoja.
#27
Tuollaiseen infoon törmäsin: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2023-volkswagen-passat-move-upmarket-gain-ev-version

LainaaFrom 2023, however, all Passats will be underpinned by an updated version of the MQB platform used by today’s model and supporting both front- and four-wheel drive. It’s claimed to provide scope for not only an increased number of mild and plug-in petrol and diesel hybrids but also the packaging of a fully electric drivetrain.

Kuitenkin vasta 2023?
#28
Volkswagen / Tiguan eHybrid 2021
23.08.20 - klo:12:34
Moro.

Uusi Tiguan eHybrid näyttää julkaistun. Onko siis kyseessä "vain" facelift vai jotain ihan uutta?  Mielenkiintoinen tulokas on toi eHybrid, 245 hepoa ja 8-lovinen(?) automaagi. Onko tosta tekniikasta (varsinkin tosta laatikosta) lisää infoa?  Hinta häyttää olevan 40:n nurkilla, joten ihan kilpailukykyinen.

Konfiguraattorista ei vielä eHybrid - tigua löydy...

Hinnasto löytyy jo: https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/elokuu/Uusi-Tiguan-ennakkohinnasto-nro-79-WLTP.pdf

https://cdn.volkswagen.fi/ajankohtaista/
#29
Omassa A4 B9:ssä valikosta löytyy tuollainen "älykäs rullaustoiminto" , joka tuntuu toimivan nimensä mukaisesti jarruttamatta moottorilla, mutta mitä laatikossa silloin tapahtuu?  Käyttäjällehän tuon näkyy siinä, että vaihdenäytöstä (esim D7) putoaa noi numero pois, eli jää vain "D" ja koneen kierrokset putoaa tyhjäkäynnille.

Onko toiminto sama, jos kepistä tökkäis laatikon vapaalle vai jotain muuta?

Löytyykö näitä kaikista konsernin merkeistä?
#30
Ostetaan / Ostettu
19.07.20 - klo:11:03
Ostettu
#31
Meidän GTE:n käynnistysakku kaipaa vaihtamista. Turhan usein webasto ei lähde käyntiin, koska 12V akun jännite on liian alhainen ja vaikka sitä lataa latauspaikoista, niin iloa ei riitä kauaa.

No, uusi Vartan uusi AGM-akku on tallissa odottamassa ja itsehän tuon voisi vaihtaa, vai voiko?  Mitä kaikkea voi tulla vastaan, jos GTE-pasuuna on pari minuuttia ilman 12V virtaa?

Mulla on VCDS-kaapeli, eli vikakoodit ei ole ongelma, mutta voiko joku ajonesto hermostua tuosta tai tapahtua jotain muuta ei-toivottua?  Yks keino olis pitää autossa virta apukaapeleilla ja ylimääräisellä akulla vaihdon ajan.

Faktoja/kommentteja/uskomuksia?
#32
Volkswagen / Golf 8
15.10.19 - klo:19:46
#33
Moro.

Yritin päivittään appiukon Superb L&K 2017 kärryn Columbukseen uusimpia karttoja, mutta epäonnistuin surkeasti.  Pohjalla oli onnistunut päivitys omaan GTE-passattiin (Discover Pro), joten luulin homman toimivan vastaavasti, mutta ei tietenkään toiminut.

Tuossa laitteessa on tällä hetkellä Skodan oma SD-kortti sisällä, jonka pois ottamalla koko navi lopettaa toimintansa. Onko tuossa siis joku eri asetus aktiivisena, ettei kartat olekaan kovolla?  Vai onko Skodan rauta kuitenkin erilaista?

No, ekan yrityksen jälkeen lisää foorumisurffailua ja Skodan update - portaalin löytymisen jälkeen sieltä sai auton VIN-koodilla tarjolle noin 15Gb karttapaketin, jonka sai ihanasti tungettua 16Gb SD - kortille.  Ainoa vaan, että se laite ei tunnista koko karttamatskua sieltä?

Luulin alkuun, että kyse on siitä, ettei korttia voisi lukea tai se olisi väärän tyyppinen, mutta sama laite ainakin pystyy selaamaan ko. kortin kansioita ym vaikka musaa tai kuvia etsiessä, joten kortin se laite pystyy lukemaan OK.

Vertasin vielä alkuperäistä matskua ja ladattua matskua ja ainakin päällisin puolin samat kansiot löytyi samasta kohdasta.  Uudemmassa matskussa oli lisäksi jotkut SEAT ja VW - kansiot jossain alikansiossa, mutta niiden poistaminenkaan ei muuttanut tilannetta.

SItten läjä nöösi-kyssäreitä:

- Onko toi laite siis kuitenkin jotenkin eri, kuin Discover Pro?  Voiko tuon tyypin varmistaa jostain navin asetuksesta / sarjanumerosta?
- Onko jossain valinta, ajetaanko karttoja kortilta vai kovolta?
- Jos haluaa ajaa kortilta, niin mistä pystyisi tsekkaamaan oikean kansiorakenteen (eli pitääkö uudesta poistaa kaikki muu, kuin mitä wanhalla kortilla on?)
- Onko korttityypillä tunnetusti jotain väliä? Nyt yritin Sandiskin Extreme 16G kortilla.

Siirrytään sitten kyselemään tolppakameravaroituksien lisäämistä, kun kartat on eka pykälässä.  Discover Pron POI-ohjeilla ei ainakaan Superbissa toiminut.
#34
Passat B8 (14-) / Avaimeen uudet kuoret?
08.05.18 - klo:09:34
Tuli hommattua toi GTE, josta kuoriutui tiukan puunaamisen jälkeen ihan siisti auto.  Edellinen omistaja on toki jatkanut samaa linjaa avaimen kanssa, eli todennäköisesti avaimen kanssa taskussa on ollut puoli kiloa hiekkaa, muutama kruunukorkki, kourallinen viimeistelynauloja ja raivotautinen jyrsijä.

Avain on siis aika rujossa kunnossa, mutta toimii ok.

Saako tuollaiseen varaosina uusia kuoria?  En tarkoita siis niitä silikooni/nahkapäällisiä, joita Ebay on täynnä vaan ihan originaalit kuoret?  Vai pitääkö siistin avaimen halutessaan hommata kokonaan uusi avain?
#35
Audi / W12 - koneet poistuu Audeista
23.03.18 - klo:12:24
Kaipa tämä oli päästömääräyksien valossa aika helposti ennustettavissa:

https://paultan.org/2018/03/19/audi-to-drop-w12-engine-from-its-line-up-after-d5-a8/

LainaaThe Audi A8 has been offered with a W12 engine since 2001, but that may all change going forward. According to a report by Car and Driver, the current-generation A8 (D5) will be the last model to use a 12-cylinder engine.

“We will not have the 12-cylinder forever. There are customers who really want the 12-cylinder and they are happy with it and are going to get it. But this is going to be the last installation,” said Peter Mertens, member of the board of management of Audi AG, technical development.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy