Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Antti J.

#1
Taas tarvis apua.

Autona vm. 2010 Seat Leon FR 2.0TDI, tyhjäkäynnillä kone lämpimänä auto täristää aivan todella paljon. Tuntuu ratissa, ovessa, käytännössä kaikkialla ympäri koria.

Tärinä / melu on alkanut olemaan aika korvia huumaavia kun nopeudet nousee 80-100km/h. Auto käyttäytyy ihan normaalisti muuten, mutta jostain koneen ja ohjaamon välistä selkeästi kuuluu ja tuntuu todella voimakas tärinä. Alkanut voimistumaan niin että seuraavaksi varmaan jotain hajoo. Tuota melua voisi parhaiten kuvailla sillä, että ihan kuin jossain olisi iso reikä joka sen metelin aihuttaisi. Väittäisin että pakosarjassa, mutta auto on just ollu katsastuksessa ja itsellä kanssa ylhäällä alle kk sitten niin ei sillon ainakaan näkyny reikiä. Tietty voihan se olla siellä pakosarjan alussakin.

Näiden lisäksi tyhjäkäynnillä paikalla ollessa alkaa sisälle leviimään voimakas pakokaasun haju. Ei tule ajaessa, vain pysäksissä. Kaikki oireet alkaneet about samaan aikaan, joten väittäisin liittyvän toisiinsa.

Vinkkejä vianselvitykseen otetaan vastaan. Pakosarja löysällä, jotain muuta irti, jotain muuta rikki?
#2
Lainaus käyttäjältä: Len - 26.03.18 - klo:13:21
oletko katsonut tuolta:
https://gpsunderground.com/forum/forum/car-navi-system/car-gps-systems/volkswagen-seat-skoda

En oo, pitääkin tutustua! Mutta ensin pitäisi varmaan saada selville mikä tuo Leonin soittimen malli mahtaa olla...
#3
Moro,

Mulla on ollut nyt käytössä kaksi ei-OEM usb+AUX-kaapelia iPhoneen, jotka kytkenyt autoon kiinni. Johdon ideana on yhdistää iPhone siis multimedialiitännällä autoon ja tätä kautta ohjata luuria myös rattipainikkeilla.

Ongelmana on se että piuha toimii aina hetken, sitten lakkaa toimimasta usb-puoli ja futaa pelkällä AUX-liitännällä. Tällöin ei rattiohjaus luonnollisesti toimi. Luin että yksi ratkaisu voisi olla firmispäivitys soittimeen, mutta ei mitään käryä mistä sen saa tai onko se edes mahdollista. Onko kukaan tehny vastaavaa tai keksiny miten ton saa korjattua? OEM-piuha maksaa sen 170â,¬, ihan ei viittis lähtee ostamaan.

Soitin siis tuo 2010 mallin alkuperänen soitin, ei tarkkaa speksiä mallinumerosta.
#4
Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 17.06.14 - klo:16:12
Nimenomaan. Tämä viesti menee kokonaan off-topic, mutta esimerkiksi nämä Suomen lentokenttämäiset moottoritiet (pl. syheröinen Turunväylä välillä Kehä III - Nummelan liittymä) 120 km/h kesärajoituksineen ovat ihan naurettavia. Itsekään en noudata tuota rajoitusta käytännössä koskaan ellei keli ja liikennetilanne niin tosiaan vaadi, eli alle 10 % moottoritien päällä viettämästäni ajasta. Infraltaan ja liikennemääriltään vastaavilla teillä Keski-Euroopassa ajellaan 130-180 km/h matkanopeuksia ja satunnaisesti ohi paahtaa joku reilua paria sataa. Nykyautoilla tuollainen 160 km/h on vielä oikein mukava matkavauhti.

Minä laitan normaaliliikennöidyllä motarilla yleensä vakkarilla mittarin neulan 140 km/h, tosinopeus tällöin 134 km/h, siitä -3 km/h = 131 km/h jonka pitäisi olla vielä rikesakon puolella. Ja jos joku paskalakki alkaa rikesakon kiilto silmissään pysäyttämään niin sitten pysäyttää, sen muutaman kympin maksan pois mukisematta. Jos joku nopeampi haluaa ohi, teen heti tilaa. Jos joku hitaampi ohittaa vielä hitaampaa, hidastan ja jätän reilun turvavälin enkä änkeä takaluukun reunaan odottelemaan. Varsinkin moottoriteille toivoisin muuttuvanopeuksisia rajoitustauluja ja niihin maksiminopeuden skaalaksi vaikka 80 - 140 km/h kelistä ja liikennetiheydestä riippuen.

Oikeastaan johtoajatuksen voisi tiivistää niin, että mitä vähemmän vaikutan omalla ajokäyttäytymiselläni muiden tiellä liikkujien tekemiseen, verenpaineeseen tms., sitä parempi. Tiellä on liikuttava kuin aave. Oikeastaan saksalainen liikennekulttuuri on tässä helvetin hyvä, lähtökohtaisesti kaikkien tekeminen tähtää siihen, että toisella olisi tiellä mahdollisimman helppo olla.

Ja sama, taajama-alueille ne suurimmat viattomiin ja suojattomiin kohdistuvat henkilövahinkojen vaaran paikat piilee ja siellä pitää olla tarkkana, 30-40 km/h alueet on ihan syystä sellaisiksi merkitty.

Aamen.
#5
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 17.06.14 - klo:15:41
Jos tuo opettaja kannusti liikennerikkomusten tekemiseen niin tuo viisaus on ihan omaa lajiaan... siitähän oikein kunnon soppa saadaan aikaiseksi kun jokainen meistä alkaa soveltaa liikennesääntöjä oman tyhmyyskäsityksensä kautta...

Kannustaminen on nyt ehkä turhan jyrkkä ilmaisu, tai sitten kärjistit liikaa tahi ymmärsit väärin. Totesi pikemminkin oman mielipiteensä, eikä edes opetustilanteen yhteydessä.

Pointti on siinä, että vauhti ei itsessään ole se pahin tekijä, vaan se missä, millaisissa olosuhteissa ja millaisella harkintakyvyllä sitä on liikaa.

Jos ajatus viedään vielä käytäntöön, onko typerää ajaa tyhjällä valtatiellä keskiviikkoiltana klo 21.28 hyvissä keliolosuhteissa 80km/h alueella 110km/h versus se, että ajat rajoituksella 30km/h varustetulla pihatiellä 60km/h?

Toivottavasti ymmärrät tätä kautta ajatukseni: sillä vauhdilla ei ole väliä jos ei ole järki mukana siinä ajamisessa. Liikennesäännöt ovat kaikille samat, kuten pitääkin olla, mutta ensisijainen merkitys koko touhussa on se, että ihmiset käyttäisivät aivojaan kun ajavat.
#6
Lainaus käyttäjältä: TerhoP - 17.06.14 - klo:11:48
Osa nillittää ja selittelee tapausta jopa tuolla 4km nopeuden ylityksellä. Ihan samaa sarjaa alkaa stoorit olemaan kun jokunen vuosi sitten joku pommitti tahallaan rekan keulaan mutkassa, muistelen että kuski oltiin lynkkaamassa kun taisi olla ylinopeutta +6km.

Varsinkin kun edes laki ei tulkitse +6km/h rangaistavaksi maantienopeuksilla. 86km/h - mahdollinen mittarivirhe 3km/h = 83km/h, josta pitäisi tulla korkeintaan huomautus, jos komissaari jaksaa sitä kirjottaa. :D

Hlökohtainen mielipide ylinopeuksista on muutenkin se, että silloin ajaa ylinopeutta kun ei tasan tarkkaan tiedä mitä autolla tekee ja hallitse autoa. Itsellä esimerkiksi hyvin tavallista että vauhtia on maantiellä se 10km/h - 20km/h ylimääräistä, mutta kyllä sen sitten huomioin turvaväleissä, pientarien tsekkailussa ja muutenkin. Toisaalta taas taajamassa 5km/h on mielestäni jo ihan liikaa ylinopeutta, esimerkiksi pihateillä ja asutuskeskuksissa ei tule mieleenkään ylittää sallitua nopeusrajoitusta.

Kuten autokouluni opettaja, entinen rallikuski, muinoin sanoi: "Kovaa saa ajaa, muttei ikinä tyhmästi."

Viisas mies.
#7
Lainaus käyttäjältä: Dirti - 16.06.14 - klo:19:34
Alkaa mennä saivarteluksi vähitellen koko ketju.

Täällä ei taida olla yhtään sellaista ihmistä kuka olisi lukenut liikennelakia ja näin ollen ollut tekemässä päätöksiä liikennerikkomuksista. Joten eiköhän kannata odotella ihan rauhassa viranomaisen päätöstä. Villi veikkaus on että jutusta tulee aika nopeasti ratkaisu media- ja somenäkyvyyden takia.

Ei taida laista löytyä suoraa vastausta aiheeseen, kyse tulee olemaan siitä kenen rike tulkitaan merkittävimmäksi ja täten painoarvoltaan myös pahimmaksi.

Itse oletan, en tietenkään tiedä mutta vahva veikkaus on, että Skodamies saa pahimman tuomion. Kyllä mun tulkitani mukaan ohittaminen, joka aiheuttaa vastaavan vaaratilanteen, on pahempaa kuin se että toinen ajaa ilman valoa päiväsaikaan. Jos olisi ollut hämärä tai suorastaan pimeä, tilanne olisi tyystin eri.

Ja tottakai se rekkakuskin ajopiirturin teksti kertoo myös totuuden, mitä siellä hytissä oikeasti tapahtui. Jotain hyvää niistä piirtureistakin siis.
#8
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.06.14 - klo:14:05
Ja mikä pointti tämän takana on?

En kanssa halua provota enkä usko että Jyri tätä provokaationa ottaakaan, mutta en myöskään ymmärtänyt pointtia? Ei tarvitse varautua siihen, että vastaan tulee ajoneuvo ilman valoja?

Ehkä mieluummin soveltaisin tässä kohtaa vähimmän haitan periaatetta, eli vaikka vastaantulevan ajoneuvon valot eivät pala, on se kuitenkin pienempi haitta kuin se, että ajoneuvo lähtee ohittamaan toista ajoneuvoa vailla riittävää varmuutta siitä, ettei aiheuta vaaraa ohituksellaan. Eli on pienempi paha hajottaa palavan talon ikkuna jos sillä saa pelastettua vaikka lapsen kyseisestä rakennuksesta, jos nyt yksinkertaistaa.

Itsellä oli tänään vastaava ohitustilanne, kun lähdin ohittamaan kahta kuorma-autoa. Tietä oli pitkä pätkä suoraa edessä ja lähtökohtaisesti näytti vastaantulevien kaista tyhjänä, mutta kun oikein tarkkaan katsoi niin metsänreunaa vasten pystyi juuri ja juuri erottamaan John Deeren. Valitettava yhteensattuma, mutta kyseinen traktori oli juuri niin vihreä ja musta väritykseltään, ettei sitä helpolla saanut erotettua metsän väreistä ja sulautui täten about 120km/h vauhdissa maisemaan. Ja traktorissa ei ollut valot päällä.

Kyse ei myöskään ollut siitä, että allekirjoittaneella olisi ollut vikaa näkökentässä, vaan sellainen vihreä John Deere ilman valaistusta sulautuu tuollaiseen suomalaiseen havu-/lehtikasvillisuuteen maantienopeuksissa paremmin kuin SA-Intin Pasi ja Eemeli yhteensä. :D

Tarinan opetus, jos olisin lähtenyt ohittamaan jälkimmäistä kuorma-autoa ja kolauttanut itseni Jontikan keulakuvaksi, syy olisi ollut minun eikä traktorin, vaikka siinä ei ollut valot päällä. Ymmärtääkseni ohittajalla on niin iso vastuu turvallisuuden takaamisesta ohituksessa, ettei vastaantulevan ajoneuvon valottomuus ole selittävä tekijä missään määrin.

Ja mitä tulee tuohon still-kuvaan moottoripyöräilijästä, ei tuosta mielestäni saa täyttä varmuuttaa paloiko tuikku vai ei... Siitä huolimatta Skodamiehen ei olisi pitänyt ohittaa jos aiheuttaa vaaratilanteen, vaikka kuinka lentäisi vesi urista, olisi kiire ja stressi ja pieni mielipahakin vielä päällä.
#9
Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 16.06.14 - klo:12:36

1) Ohitustilanteessa Skoda-kuski mokaa lähes tuhoisasti lähtemällä (todennäköisesti rekan nostattaman vesisumun vuoksi puolisokkona) ohitukseen suuresta ajoneuvosta...

Juuri näin. Haluaisin kuulla tuon kuskilta selityksenä, jos olisi ajanut moottoripyörän päälle. Melkein uskallan väittää, että poliisi ei välttämättä niele selitystä: "En nähnyt eteeni kun vaihdoin ohittaakseni vastaantulevien kaistalle, että tuleeko sieltä joku oikeasti vastaan."  ::)

Ihan varmana haittaa havaittavuutta kun pyörällä, tai muulla moottoriajoneuvolla ei ole valot päällä, sen pystyy todennäköisesti jokainen täällä allekirjoittamaan. Mutta kuten tuolla edellä mainittiinkin, et sinä jumalauta vaihda sinne vastaantulevien kaistalle jos et ole ihan täysin varma että se on tyhjä. Siitähän tässä ei ole kahta sanaa, kuka tässä oli viittä vaille aiheuttamassa kuolonkolarin.

Olen myös samaa mieltä siitä, että rekkakuskilta virhearvio julkaista töhöilijän rekisterinumero. Toisaalta taas ihan täysin ymmärrettävä reaktio, koska kuljettaja mitä todennäköisimmin juuri halusi että sosiaalisen median aiheuttama tiedonlevitys ja reagointi tuo tämän Skodan kuljettajan huonoon valoon. En mä silti lähde rekkakuskia syyllistämään, koska hänen tilanteessaan olisin mitä suurimmalla todennäköisyydellä tehnyt saman. Sen verran olisi sappi kiehunut itsellä vastaavassa tilanteessa.

Todennäköisesti olisin myös soittanut kuljettajalle perään, kertonut mitä kivaa ajollaan aiheutti ja antanut vielä FYI:nä lopuksi että tilanne on videolla ja menee jakoon. Eli turha mun on haukkua rekkakuskia siitä mitä teki. :D Pääasia että henkilövahingoilta ja ennen kaikkea kuolonkolareilta vältyttiin.
#10
Eikö takalasinpyyhkimen jumiutuminen ole ollut jo pidempään konsernin autojen yksi vakiovika, joka jossain vaiheessa täytyy korjata? Vähän samaan tapaan kuin tuulilasinpyyhkijöiden vivusto oli jossain kohtaa, että kaikista sen sai vaihtaa tai korjata. Ainakin VW:n ja Audin kohdalla 90-luvun ja 2000-luvun alussa on ollut tätä ongelmaa.

Mulla meni A4:stä takalasinpyyhin jumiin samalla tavoin, hidastui ja ja naksahteli, ja jossain kohtaa yksinkertaisesti leikkasi kiinni. Ilmeni että moottori oli yksinkertaisesti hyytynyt tyystin, ja olisi ollut korjattavissa siinä vaiheessa kun alkoi ensimmäisen kerran antaa merkkejä hyytymisestä. Ei kannattanut lähteä enää korjaamaan niin tarkoituksena oli vaihtaa uuteen, hinta oli Speed-Autoteilen kautta tilattuna muistaakseni 100â,¬ luokkaa eli ei paha uudesta pyyhkijänmoottorista.

Lopputuloksena jäi korjaamatta kun vitutti yhdessä muitten pikkuvikojen kanssa, joten vaihdoin koko auton. :D
#11
Ainakin bensapuolella 1.8TSI on tuplaulostulolla, ja mielestäni 1.4TSI on myös. 1.2TSI taisi olla yhdellä putkella, mutta korjatkaa joku viisaampi jos muistan väärin.
#12
Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 06.05.14 - klo:16:51
ootee mutta jos uudenkarhea auto vuotaa öljyä läpi, niin eiköhän se ole takuuasioita....

Jos naapurin pappa olin liian ylpiää sorttia menemään huoltoon Bimmerin kanssa, kun ei myönnä että on vikaa? :D

No joo, uudenkarhea ja öljyläikkä auton alla niin tyhmempikin varmaan jo ymmärtää että pitäis varmaan tehdä jotain.
#13
Lainaus käyttäjältä: Roinari - 08.05.14 - klo:09:17
Ite olin maahantuojaan sen verran yhteydessä että maalitakuu on 3v. ja se tulisi omalla kohalla enskuussa täyteen. Kuvat on otettu se pari viikkoa sitten niin kauanko muilla on mennyt noissa käsittelyissä? Olihan se tiedossa että vanhemmissa oli tuota maalinlahtö ongelmaa mutta eihän tuo ongelma ole poistunut uudemmissakaan. Ja kohan saa pirssin maalaukseen niin oiskohan ideaa laittaa esim. kirkas kivenisku teippi niihin kohtiin jossa maalit on nyt lähtenyt...  ::)

Mulla meni edellisellä autolla pari viikkoa aiheen käsittelyssä, kun oli kuskin oven alareuna muovilistan ja pellin välistä lähtenyt ruostumaan. 2-3 viikkoa siitä kun kävin Audi Center Airportilla näyttämässä tuli puhelu että maksettavaa jää 30% työstä, otatko vai jätätkö.

Tuntuu että varsinkin PK-seudulla eritoten Audi Centeriin sai työaikaa odotella turhan pitkään, koska silloin sain kuukauden päähän ajan pajalle ja sitäkin pomputeltiin Audi Center Suomenojan ja Airportin välillä. Tämä tapahtui muistaakseni 2011 syksyllä tai 2012 keväällä, jompi kumpi.

Audissa se 12 vuoden koritakuu on kyllä sinänsä jees, kun sain tuon ruostumisen menemään 70% maahantuojan piikkiin. Autolla oli kumminkin korjausvaiheessa ikää 9-10 vuotta. :D
#14
Lainaus käyttäjältä: stallione - 28.04.14 - klo:21:08
Miten ujelluksen erottaa käytännössä turbon pihinältä ja laturin sihinältä parkkihallissa?
Kuuluuko nykyään koneissa edes juuri turbon ujellusta? Kaksoisahdettuja en ole kuunnellut, mutta en ainakaan ole dieseleissä tai muissa turboissa mielestäni kuullut turboa mitenkään erityisesti muun moottorin äänen yli. Harmi sinänsä, mikään ei voita vanhaa remmiturbon ujellusta.  :-\

Mulla DSG7:sta vaihdettu kytkin ja vauhtipyörä kilometrien ollessa ~59tkm luokkaa. Tämä siis edellisellä omistajalla, ja ilmeisesti tuolloin ei vikaa ollut ehtinyt ilmentymään saati tulemaan mittavampia vahinkoja, vaan oli korjattu jo ennakoivasti huollon yhteydessä. Hyvä niin.

Kohta 3 000 kilsaa itsellä ajettuna koslalla ja DSG7 tuntunut toimivan moitteetta.
#15
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 29.04.14 - klo:12:23
Everything you wanted to know about charging your iPhone or iPad.
Hyödyllinen taulukko, kiitti vinkistä. Tosin jos Petteri J:llä on iPad ladannut autossa niin silloin henkisi että USB:n virta olisi vähintään 1A. Ero 0,5A ja 1A latingilla on aivan törkeen iso, huomaa väkisinkin.

Täytyy varmaan kattoa millanen tuo kaverin mainitsema Satechin laturi on, jos markkinoi sitä kompaktina.
#16
Mietin että voisiko olla kyseessä myös Exeon farkun valmistuksen lakkauttaminen, mutta kirjotusvirheenä tuo Leon... Ainakaan en juuri ole havainnut Exeo ST:tä liikenteessä, tosin en myös tiedä onko kuinka kallis valmistaa kun kerta käyttävät edellisen A4:n tekniikkaa ja koria?
#17
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.04.14 - klo:16:56
iPad latautuu kyllä 500mA virrallakin kunhan laite on lepotilassa eli näyttö pimeänä. Jos näyttö on päällä, laite ei ota virtaa vastaan, mutta "tyhjäkäynnillä" ollessaan ei sen pitäisi sammuakaan. Eri asia sitten jos sieltä soi musiikki tai pelataan peliä.
Onkohan tässä eroa eri iPad-mallien välillä? Mulla käynyt meinaan noin kuten edellä kuvasin iPad 4th genillä ja iPad Airilla. Vaikka on ollut 0,5A laturissa kiinni ja juuri lepotilassa niin virta on vaan loppunut...
#18
Lainaus käyttäjältä: Guido - 28.04.14 - klo:14:39
Ainakaan Samsung Galaxy Tab ei edes lähde latautumaan alle 2A virralla. Kokeilin joskus ladata kyseistä laitetta Nokian matkalaturilla, joka antaa 1A ja ruutuun tuli vain ilmoitus "ei lataa" tjs. Octavian USB:n kautta en ole lataamista kokeillut, mutta sen antovirta on käsittääkseni juurikin puolen ampeerin luokkaa eli lataa matkapuhelinta, mutta hitaammin kuin kunnollinen tupakansytytinlaturi, josta saanee virtaa ulos ampeerin verran.
Noissa tupakansytyttimen latureissakin tosiaan voi mennä metsään, jos ostaa halvimman ja samalla sen tehottomimman. Tupakansytyttimestä (tai niinkuin jossain mainoksessa myytiin laturia auton SIKARINSYTYTTIMEEN) saa oikealla laturilla sen 2A ulos, ainakin Verkkokauppa.comissa on myynnissä sellaisia yksilöitä, kuten tämä:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/17740/djdcs/Wave-autolaturi-kahdella-USB-liittimella

Muistaakseni iPad ei herjaa jos yrittää ladata alle 2A laturilla, mutta ei vaan ala lataamaan. Joskus tuli kokeiltua kun pädi oli just sammumassa tyhjyyttään ja tarttin sen johonkin mukaan. 1,5 tuntia myöhemmin tajusin laittaneeni sen kiinni iPhonen laturiin, ja oli siinä ollessaan sitten sammunut kun ei tehottomampi laturi jaksanut edes pitää sitä niissä vähissäkään virroissa.
#19
Ymmärtääkseni kaikki USB-liitännät lataavat kiinni olevaa laitetta kun virta on päällä, oli liitäntä sitten tietokoneessa tai muussa medialaitteessa. Korjatkaa toki jos olen väärässä?

Voisin arvalla heittää että latausteho olisi 0,5A, se on kai yleisin latausteho USB:ssä. Tablettien lataus mitä todennäköisesti kestää ihan saatanan kauan koska niissä laturien teho on yleensä 2A ja silläkin joutuu IMO odottamaan.
#20
Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 28.04.14 - klo:12:34
Viestikejun aloituksessa on kuva tehokkaimmasta 1.8 TSI moottorista, siitä on otettu 320 Nm, eli aivan eri luokan tehoista puhutaan, DSG 7 ei tuota välttämättä kestäisi ja siksi 250 Nm maksimi. Tuskin tulee Polo GTI kaksilla eri väännöillä riippuen onko DSG vai manuaali, toivottavasti tulee DSG 6 ja manuaali, jolloin voidaan nokille laittaa paras mahdollinen 1.8 TSI kone ja otta siitä se 190 hv ja jopa 350 Nm väännöt, sillä alkaa kippo vihdoin saada GTI suorituskyvyt...
Tässä alkaa ite haaveilemaan siitä, että kävisi vaihtamassa omaan kippoonsa DSG 6:n DSG 7:n tilalle ja sen jälkeen veisi ohjelmoitavaksi. Halpaa ku karkki... :D

250Nm on kyllä tuntunut ihan riittävältä väännöltä hlökohtaiseen normikäyttöön. Ainahan kovemmat tehot houkuttelee, tässä on itsellä kolmas oma auto menossa seitsemän vuoden sisällä ja aina tehot kasvaneet vähän lisää. Nyt tuntuu että 160hv/250Nm on lähes päivittäiseen käyttöön riittävä tehomäärä, ei jää jalkoihin ja valtaosalle kirittäjistäkin on saanut pantua kampoihin - nämä ovat tosin suurimmaksi osaksi olleet isompia dieselbimmereitä ja muita hyvätulosia perheenisiä Kehä III:n sisäpuolella. :D

Kyllä sitä tosin tuli lauantaina kirottua kun joku perkele nousi Nummelassa Turun motarille preFL Octavia RS:llä ja ampaisi karkuun heti motarin rampin jälkeen. Siinä kohtaa jäi kaivelemaan että olisiko kumminkin pitänyt ostaa se RS... :D

Oma DSG 7:lla varustettu Octavia on kyllä jaksanut vääntää maantieajossakin helppoja ohituksia, vaikka on ollut kaks ihmistä kyydissä ja takaluukku (ja takapenkki) lattiasta kattoon täynnä tavaraa. Koen tavallaan että omassa autossa tulee ensimmäisinä rajoituksina vastaan vajaavetoisuus ja alusta, koska alla on vielä (toistaiseksi) orginaalijouset ja -iskarit. Jälkimmäiseen on tulossa muutos, mutta tuntuu että kyllä tuota 160hv/250Nm tehoa kovemmat tehot sitä nelivetoa vaativat... Mutta kertauksena, itse olen noilla tehoilla pärjännyt kun olen pikkuteitä ymv. pätkiä käynyt suhaamassa.

GTI Polon suhteen tuota alustaongelmaa tuskin on, eiköhän siihen lyödä tarpeeksi jäykkyyttä jotta pysyy tiessä noilla tehoilla. Itse tasapainoilin autonvaihdon yhteydessä 1.8TFSI:n ja 1.8TSI:n välillä, ja päädyin sitten Octaviaan kun Audin ylläpito on sen verta kalliimpaa ku Skodan. Mutta eiköhän se seuraava kulkuväline ole torsenilla varustettu täysveto... ::)

Tulipa stoori...
#21
Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.04.14 - klo:12:27
Niin, kirjoitit että " nopeasti kun nokkapellin alle vilkaisin niin jäin jälkikäteen ihmettelemään että katsoinko väärin, vai oliko siellä hihna keulilla".

Tuosta ei käynyt ilmi että olisit purkanut jakopäätä katsoaksesi mitä se on syönyt. Jäin siihen käsitykseen että avasit vain konepellin ja katselit onko jakopäässä ketju vai hihna, mutta ilmeisesti käsitin väärin. Mahdotontahan sitä sillä tavalla olisikin katsoa. Pahoitteluni siitä!

Luin tosiaan itsekin viestini uusiksi ja totesin että kyllä, väärinymmärryksen todennäköisyys on huomattava. Pahottelut huonosta artikulaatiosta täältäkin.
#22
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 28.04.14 - klo:12:01
Eiköhän siihen 250nw vääntöö pääsee molemmilla, ja varmasti irtoaa tarvittaessa enemmänki vääntöä kyseisestä koneesta, mutta vw omien sanojen mukaan "dsg7 on mitoitettu 250nw maksimiväännölle". Onhan noista koneista kuitenkin mitattu vakiota suurempia tehoja/ vääntöjä.

Joo, olisi pitänyt lukea VW:n sivuja aiheesta ennakkoon ennenkuin ihmettelee tätä. Aika haistapaska-hommalta vaikuttaa tuo 250Nm huiput...

Ei sillä, jos veisi ohjelmoitavaksi niin eiköhän tuosta saa optimoitua tehoa niin että DSG:kin kestäisi. Tosin repimällä senkin saa rikki. Mut joo, eiköhän palata takaisin moottoriin.
#23
Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.04.14 - klo:10:46
Miten sen jakopään rakenteen ulkopuolelta katselemalla näkee, ilman koneen purkamista?

..?

Ainakaan mä en muista että siinä vieressä olisi kukaan ollut ulkopuolelta katselemassa, kyllä mä yksin olin. Alkuperäinen tarkoitus ei tosin ollut purkaa jakopäätä, mutta tulipahan touhuttua sitäkin.

M_M:lle vielä, ehkä ilmaisin itseäni väärin, mutta itellä ei vielä ole sitä Supermiehen X-ray-näköä, mäkin joudun irrottamaan osia jotta saan mieltä askarruttavat asiat selville. :(
#24
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 28.04.14 - klo:09:28
Eikai ketjua voi vaihtaa hihnaan :o ja kyllä noissa 7v dsg kuivakytkimellä on vähempi vääntöä, kun ei kestä sitä 6v märkäkytkimen tavoin.

Sitähän mäkin sanoin. :D Ettei se vaihto mene noin vaan. Olinkohan kännissä tai luulin katsoneeni jakopäätä samalla. No tänään kun pääsee kotiin niin täytyy ottaa uusi vilkaisu sinne.

Mutta siis kun puhut tuosta vähemmästä väännöstä, niin tarkoitatko että vääntöä on rajattu jo valmiiksi, vai että auto ei todellisuudessa anna sitä valmistajan ilmoittamaa vääntömomenttia?

Tarkennetaan nyt niin että tyhmäkin tajuaa, eli jos ajatellaan esimerkin kautta, 1.8TSI:n vääntöhän on 250Nm. Onko siis niin että manuaalina 1.8TSI pääsee tähän, mutta DSG:llä ei? Vai että jos automaattina olisi märkäkytkin, vaikka 02E tai 0BH, niin vääntöä olisi ilmoitettu 250Nm ja olisi saatu enemmän irti, jos kone antaa myöden?
#25
Mulla ollut ajossa 1.8TSI (koneen mallimerkintä siis BZB) vuoden 2011 Octavia FL:ssä nyt vähän reilun kahden tuhannen kilometrin verran. Autossa kk sitten ostovaiheessa ajettuna inan vajaa 69tkm, nyt tosiaan mittarissa reilu 71tkm. 7-vaihteinen DSG kylkiäisenä.

Ajoo on tullut testattua sekä PK-seudulla että valtatiellä nyt useampaan otteeseen, esim. pelkkää 2-tietä tullut sahattua päästä päähän nyt varmaan 900 kilsaa viimeisen viikon sisällä. :D En suosittele. Mutta olen tykännyt, vääntöä löytyy koneesta mun makuun ihan kiitettävästi, ja kulutus pysynyt mielestäni erittäin kohtuullisena, vaikkei kaasujalka ole ollut kovinkaan kevyt. Esimerkiksi lauantaina kun posotti 220 kilomeetteriä aamukahdeksalta tyhjällä valtatiellä niin kulutus oli perille päästyä 6.5l/100km. Tässä vaiheessa muistaakseni Turun motarilla tuli vauhtia 160-170km/h 35 kilometrin ajomatkasta valtaosan matkaa - oli sopivasti tyhjää ja meikä about ainoa siellä. :D

Kotiapäin kun ajeli illalla niin keskikulutus näytti perillä 6.1l/100km, eli mun mielestä 1.8TSI on taloudellinen boksi, kun suhteuttaa vääntöön ja tehoon.

Omassa Ocussa DSG:n vauhtipyörä ja kytkin vaihdettu vajaa vuosi sitten 58tkm kohdalla, ja samoihin aikoihin jakopään ketju on uusittu kaikkine kilkkeineen. En tiedä, mutta voisin kuvitella että 2013 olisi tilalle vaihdettu uutta osaa, eikä tarvisi enää murehtia ketjunvenymistä tai muuta vastaavaa ongelmaa...

Isoin ongelma tuntuu omassa autossa olevan rengasmelu, joka on välillä mielettömän kova suhteessa siihen, että edellinen 2002 A4 oli huomattavasti hiljaisempi. Tosin veikkaan että ongelma korjaantuu kun saan vaihdettua edellisen omistajan lähes loppuunajetut 15'' Goodyearit uusiin.

Onko muuten kellään kertoa viisaampana, onko noihin ketjukoneisiin vaihdettu hihnoja tilalle uuden ketjun sijaan? En ole vielä perehtynyt mutta nopeasti kun nokkapellin alle vilkaisin niin jäin jälkikäteen ihmettelemään että katsoinko väärin, vai oliko siellä hihna keulilla. En suoraan sanottuna tiedä voiko ketjun tilalle vaihtaa hihnaa noin vaan, mutta ymmärrykseni mukaan ei se ihan heittämällä mene, saatikka että kukaan olisi niin ikinä tehnyt?

Ja tuohon pomon kommenttiin kysymys, miksi vääntöä olisi rajoitettu DSG:n yhteydessä? Onko syynä se ettei DSG muka kestäisi 250Nm vääntöä, vai miksi? Kuullostaa erikoiselta että vaihdelaatikon takia vääntömomenttia ei saisi hyödynnettyä niin kuin oli suunniteltu, eikö se ole aika pitkälti omiin muroihin kusemista.
#26
Lainaus käyttäjältä: Flat - 17.04.14 - klo:09:31
Koska vakioiskareilla on ajettu noinkin paljon, suosittelen myös iskarien vaihtoa. Iskari kun joutuu kovemmille madallusjousien kanssa, ja jos vanha iskari on valmiiksi "löysä"  ,niin pohjaaniskuja voi tapahtua.

No joo, nyt tuli kumminkin toinen mielipide, eli sama dilemma jatkuu. :D Täytyy varmaan tutkia iskarien kunto oikein huolella, että kummin niitten kanssa tekee. Toisaalta 70tkm ei ole paljoa, autokin vasta kolme vuotta vanha. Toisaalta sitten taas ei voi tietää millasta ajoo edellinen omistaja on harrastanut, vaikka lähtötietojen mukaan auto ollut pääsääntöisesti matka-ajossa, ja vähän pyöritelty Tampereen seuduilla kans.

Tietty olisi sinänsä fiksumpi vaihdattaa molemmat kerralla, kalliimpaa on viedä pajalle ja vaihdatuttaa iskarit ja jouset eri kerroilla.
#27
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.04.14 - klo:09:17
Jouduin kyllä jälkikäteen vaihtamaan takajouset -10mm matalammaksi, koska perä jäi tuolla 55/40 yhdistelmällä liian ylös.
BTW, voisin luopua vain muutaman tuhannen km ajetuista -40mm H&R takajousista halvalla. Hommaat siihen vain eteen -45mm jouset. Jos siis päädyt pelkästään jouset vaihtamaan.

Luotan ram1n tietotaitoon sen verran että taidan päätyä pelkkien jousien vaihtoon. Kiitos vinkistä!

Laita Sakal vaikka yv:nä hintaa, paljonko haluaisit niistä. Jäin miettimään että olisiko ne -30mm kuitenkin mieluisammat, varsinkin jos noilla -40mm jousilla takapää jää kuitenkin ylös.
#28
Tarkoituksena oli vaihtaa Eibachin 30mm jouset FL Octaviaan mallia 2011. Autolla kilometrejä tällä hetkellä 70tkm, eli mitä nyt varsinaisesti arvon on että kannattaako vaan vaihtaa H&R:n Cup Kit 45mm vai ovatko originaali-iskarit vielä niin hyvässä kunnossa että voi/kannattaa vaihtaa pelkät jouset.

Jollakulla oli ilmeisesti kokemuksia orkkisiskarit+Eibachin jouset -yhdistelmästä? Että toimiko vai onko suotavaa vaan vaihtaa molemmat kerralla? Ei sillä, tuskin ajettavuus siitä huonommaksi menee vaikka alle uusisi pelkät jouset... :D
#29
Ite aattelin vaihtaa takaluukkuun tuon tilalle. Ainakin sivuston mukaan sopii 04-13 Ocuihin ilman ongelmia. Maskiin tilasin Slamitilta.

http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-II/Octavia-II-04-13-REAR-emblem-with-new-2012-logo-original-Skoda-Autoas
#30
Lainaus käyttäjältä: TPi - 16.04.14 - klo:12:23
Vinkki tai varoituksen sana kuitenkin tähän kohtaan, eli etenkin rekisterikilven valojen vaihtaminen ledeiksi on FL Octaviassa joskus hankalaa, sillä useimmat (=kaikki) ledit sytyttävät palaneen polttimon merkkivalon mittaristoon (vaikka ovat can-bus ledejä). Joissain tapauksissa oikeat polttimot ja oikea koodaus kuitenkin auttaa  ;)

Tuolla lisää aiheesta -> http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1656.60

Täällä yleisesti keskustelua ledeistä FL Octaviassa -> http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2968.0

Miten helvetissä en löytänyt noita ketjuja kun koitin haulla kattoo? Kiitos linkeistä, varsinkin ensimmäisessä ketjussa on oikeestaan kaikki vastaukset kysymyksiin. :D
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy