Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Se semmoinen feisbuuk-peukku tähän kuvana. Lähes euforinen olo tuon tekstimuurin lukemisen jälkeen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Iero

Mielenkiintoinen analyysi tutkimuksesta.


Oman kokemukseni pohjalta nelivetoauto toimii hyvin ja turvallisesti kitkoilla kelissä kuin kelissä normaaliajossa - kilpa-ajoa en harrasta. Turha jauhaa teitä urille nastarenkailla. Nastarenkailla ajeleville nelivedoille voisi asettaa uraveron tai kitkoilla ajelevilta vähennettävä auton käyttömaksua (tämä voisi koskea myös kaikkia autoja).


Vajaavetoisella olen ajanut myös kitkoilla vuosikausia vuosituhannen alkupuolella. Muistaakseni yhden kerran piti jossakin jyrkässä pihaanajoluiskassa käydä ottamassa vauhtia uudestaan noiden vuosien aikana. Nykyiset kitkat ovat kovasti kehittyneet noista ajoista. Silloin käytin osaksi keskieurooppalaisia kitkoja, kun olivat huomattavasti kestävämpiä kuin suomalaiset. Keskieurooppalaiset vaativat tosi liukkaalla enemmän keskittymistä ajoon, mutta niilläkin selvisin kaikista ajoista Suomen päästä toiseen.



RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Iero - 02.02.18 - klo:04:08
Oman kokemukseni pohjalta nelivetoauto toimii hyvin ja turvallisesti kitkoilla kelissä kuin kelissä normaaliajossa - kilpa-ajoa en harrasta. Turha jauhaa teitä urille nastarenkailla. Nastarenkailla ajeleville nelivedoille voisi asettaa uraveron tai kitkoilla ajelevilta vähennettävä auton käyttömaksua (tämä voisi koskea myös kaikkia autoja).

Vajaavetoisella olen ajanut myös kitkoilla vuosikausia vuosituhannen alkupuolella. Muistaakseni yhden kerran piti jossakin jyrkässä pihaanajoluiskassa käydä ottamassa vauhtia uudestaan noiden vuosien aikana. Nykyiset kitkat ovat kovasti kehittyneet noista ajoista. Silloin käytin osaksi keskieurooppalaisia kitkoja, kun olivat huomattavasti kestävämpiä kuin suomalaiset. Keskieurooppalaiset vaativat tosi liukkaalla enemmän keskittymistä ajoon, mutta niilläkin selvisin kaikista ajoista Suomen päästä toiseen.

Myös RAV4 hybrid etuvetona ja ainakin Nokian R2 suv-kitkoilla etenee ja toimii valtaisassa lumimyräkässä loistavasti. Hgin sivukaduille oli kasautunut eilen melkeinpä kinoksia ajoradalla ja kohtuu suuren maavaran ja loistavan hybridivoimansiirron ansiosta biili eteni ongelmitta. Piti väistellä jumittuneita. Myös vauhdissa eteneminen turvallisen vakaata ja renkaiden pito erittäin hyvä. Valoista lähti liikkeelle lähes nelivedon kaltaisesti (toki nelariin eroa mutta ero ei ole niin valtaisa kuin muilla voimansiirtoratkaisuilla olevissa etuvedoissa). Niin stressaamatonta menoa kuin voi. Täytyy todeta että tykkään.

teräksenharmaa

Turvallisuuteen voisi yksinkertaistaen sanoa olevan sivuttais- ja jarrutuspidon suhde nopeuteen. Vetotapa vaikuttaa vain vetopitoon, joten itse olen sitä mieltä, että kitkarenkaiden turvallisuus riippuu ainoastaan kuskista. Jos kuski ei osaa sovittaa nopeuttaan keliin niinä harvoina päivinä, kun ajetaan liukkaalla jäällä jäällä, niin silloin kitkarengas ei ole turvallinen valinta, vaan on parempi hankkia nastarenkaat.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.02.18 - klo:08:09
Myös RAV4 hybrid etuvetona ja ainakin Nokian R2 suv-kitkoilla etenee ja toimii valtaisassa lumimyräkässä loistavasti. Hgin sivukaduille oli kasautunut eilen melkeinpä kinoksia ajoradalla ja kohtuu suuren maavaran ja loistavan hybridivoimansiirron ansiosta biili eteni ongelmitta. Piti väistellä jumittuneita. Myös vauhdissa eteneminen turvallisen vakaata ja renkaiden pito erittäin hyvä. Valoista lähti liikkeelle lähes nelivedon kaltaisesti (toki nelariin eroa mutta ero ei ole niin valtaisa kuin muilla voimansiirtoratkaisuilla olevissa etuvedoissa). Niin stressaamatonta menoa kuin voi. Täytyy todeta että tykkään.
Miten se Tojotan etuveto- lähtee liukkaalla paremmin liikenteeseen kuin muut etuvedot? Onko siinä lukko?

Jultsu

Sähkömoottorit avustaa takana liikkellelähtiessä?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.02.18 - klo:17:57
Sähkömoottorit avustaa takana liikkellelähtiessä?
Ainakaan ennen ei hybridi-tojotoissa ollut takana sähkömoottoria, vaan käyttivät samaa akselia.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 02.02.18 - klo:18:27
Ei siis etuveto. Ainakaan ennen ei hybridi-tojotoissa ollut takana sähkömoottoria, vaan käyttivät samaa akselia.

Iero




Mulla on edessä 105 kW sähkömoottori ja takana 50 kW sähkäri. Välissä ei ole mitään mekaniikkaa ainoastaan sähkökaapelit. Polttomoottori on 114 kW ja generaattorin maksimi lienee jossakin 60-70 kW paikkeilla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Iero - 02.02.18 - klo:19:26


Mulla on edessä 105 kW sähkömoottori ja takana 50 kW sähkäri. Välissä ei ole mitään mekaniikkaa ainoastaan sähkökaapelit. Polttomoottori on 114 kW ja generaattorin maksimi lienee jossakin 60-70 kW paikkeilla.
Siis mitä Yhteensä 269kW Haloo... Surkea neliveto kumminkin RAV4?
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

s-mod

Hypätään otsikkoon!

Kannattaako Polon kokoiseen autoon harkita muita kuin Premium, contin ice contact 2 nastarenkaita. Ajokilometrin talvi keleillä on aika pienet. Mutta niin on myös nopeasti saatavavien kumienkin!  ( vanha contact  v-14, Nordman 7, hancok spike rs..
Niin kokohan oli 17" 215/45.
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 02.02.18 - klo:17:37
Miten se Tojotan etuveto- lähtee liukkaalla paremmin liikenteeseen kuin muut etuvedot? Onko siinä lukko?

Kannattaa käydä ihan itse kokeilemassa. :) Sähkömoottorilla tapahtuu alkulähtö ja planeettavaihteisto vetää tasaisesti. On tätä joku viisaampi osannut tarkemminkin selittää, mutta mulle riittää että olen todennut sen tositalvessa hyväksi liikkeellelähtijäksi.

No, renkaitahan täällä täytyi sinänsä käsitellä ja multa ainakin pointsit Hakkis R2 SUV:lle. Katsotaan millaiset ovat enemmän ajettuina.

teräksenharmaa

Sähömoottori on liukkailla paljon parempi lähdettäessä liikkeelle, olipa sitten sähkömoottorin jatkona Toyota planeettavaihde, Volkkarin DSG tai vaikka yksinkertainen alennusvaihde tyyliin Tesla. Samasta syystä Tesla on aikalailla voittamaton katukiihdytyskisoissakin, kun se vaan lähtee eleettömästi siinä missä polttisraaserit jäävät sutimaan paikoilleen.

Iero

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 02.02.18 - klo:19:42
Siis mitä Yhteensä 269kW Haloo... Surkea neliveto kumminkin RAV4?


Siltähän se äkkinäisestä tuntuu. Kilowatteja on runsaasti, että käytössä olevat kilowatit voidaan jakaa tarkoituksen mukaisesti sinne mihin niitä tilanteen mukaan tarvitaan. Kerralla jaossa olevia on siis moottorin 114 kw + akusta saatavat kilowatit 33 kW eli yhteensä 147 kW eli n. 197 hevosvoimaa.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Hidalgo

#2114
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.02.18 - klo:20:11
Kannattaa käydä ihan itse kokeilemassa. :) Sähkömoottorilla tapahtuu alkulähtö ja planeettavaihteisto vetää tasaisesti. On tätä joku viisaampi osannut tarkemminkin selittää, mutta mulle riittää että olen todennut sen tositalvessa hyväksi liikkeellelähtijäksi.

No, renkaitahan täällä täytyi sinänsä käsitellä ja multa ainakin pointsit Hakkis R2 SUV:lle. Katsotaan millaiset ovat enemmän ajettuina.
Kiitos tarjouksesta, mutta tojotat ei itseäni kiinnosta. Eli tojota on saanut tehtyä saman kuin PSA konserni jo vuosia sitten. Mutta tuo on siis neliveto, ei etuveto? Joten aivan turha sitä on verrata etuvetoihin.

Muutenkin naurattaa aina kun puhutaan renkaista ja pidosta, niin joillain puhe kääntyy nelivetoon ja liikkeelle lähtöön. Nelivedolla pääsee ihan hyvin liikkeelle kesärenkaillakin jäällä, mutta pysähtyminen on ihan yhtä hidasta kuin etuvedollakin.

Petunet

Ja täsmälleen samanlaisella autolla jopa hitaampaa koska nelikko yleensä painaa enemmän.
En toki silti antaisi nelivetoa pois.

Polon omistajalle, en usko että auton koko sinänsä vaikuttaisi renkaan valintaan, enemmän vaikuttaa mitä renkaita ko. koossa on saatavilla ja mistä itse pitää.
Uudet Contin nastapyörät tuntuvat ainakin omassani hyviltä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 03.02.18 - klo:07:18
Uudet Contin nastapyörät tuntuvat ainakin omassani hyviltä.

Mun mielestä nuo sopii erittäin hyvin nelikkoon eikä ole yllättänyt missään tilanteessa. Yhdet parhaat talvirenkaista mitä mulla ollut auton alla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Tällä hetkellä Conti muutenkin varma valinta talvirenkaaksi, oli se sitten nasta tai kitka!


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 03.02.18 - klo:12:36
Tällä hetkellä Conti muutenkin varma valinta talvirenkaaksi, oli se sitten nasta tai kitka!

Löytyy molemmat  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


Iero

#2120
Lainaus käyttäjältä: s-mod - 02.02.18 - klo:19:42
... Surkea neliveto kumminkin RAV4?

Millaiseen kokemukseen perustuu?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Zego

Contit todella huonoja koska kuluvat liian äkkiä. GY ja Michelin parhaita?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 03.02.18 - klo:13:54
Contit todella huonoja koska kuluvat liian äkkiä. GY ja Michelin parhaita?

Kerrotko faktaa mitä tämä äkkiä tarkoittaa käytännössä? Sekö tekee renkaasta huonon, että kuluu vai että pihistellään yli viisi vuotta samoilla renkailla?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 03.02.18 - klo:12:36
Tällä hetkellä Conti muutenkin varma valinta talvirenkaaksi, oli se sitten nasta tai kitka!

Kerrankin joku asia josta voin olla muiden kanssa samaa mieltä tässä ketjussa! Conti tekee maailman parhaan KE-kitkan (TS860)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.02.18 - klo:15:14
Kerrankin joku asia josta voin olla muiden kanssa samaa mieltä tässä ketjussa! Conti tekee maailman parhaan KE-kitkan (TS860)

Siksi en rajannutkaan pohjoismaisiin kitkoihin kun TS860 on saanut täälläkin paljon kehuja  :D

PS. Aika näyttää kuluvatko contin pohjoismaiset kitkat nopeasti. Pito ja ajettavuus kyllä oikein hyvät verrattuna entisiin noksun nastoihin. Toisessa autossa vanhat misukan nastat, ja ovat kyllä onnettomat niin ajoltaan, melultaan ja pidoltaan. Uudempinakaan pito ei missään vaiheessa häikäissyt. Mut joo kestäähän ne...

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.02.18 - klo:15:14
Kerrankin joku asia josta voin olla muiden kanssa samaa mieltä tässä ketjussa! Conti tekee maailman parhaan KE-kitkan (TS860)
Eikö se ole sama sitten ajaa suoraan kesärenkailla? :D No, eihän noista kai sakkoja sentään saa kun löytyy riittävät merkinnät renkaan kyljestä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.02.18 - klo:15:14
Kerrankin joku asia josta voin olla muiden kanssa samaa mieltä tässä ketjussa! Conti tekee maailman parhaan KE-kitkan (TS860)
Ruotsalaisessa testissä (olikohan tekniks världen) testattiin nastarenkaita, pohjoismaisia kitkoja ja KE-kitkoja. Testin paras KE-kitka oli Nokian WR-D4, yht. 107pistettä. Contin TS860 sai 104 pistettä ja hävisi Nokialle jää- ja lumijarrutustesteissä ja jäisen tien ajo-ominaisuuksissa. Lisäksi hirvenväistötesti sai Nokialla 10 pistettä vs Conti 9 pistettä. Testin nastarenkaat jäivät ko. väistötestissä keskimäärin 5 pisteeseen (yksi sai 6 ja toinen 4, loput 5). TS860 oli Nokiaa pisteen parempi märkäominaisuuksissa ja kuivan tien ajossa.

Bästa mellaneuropeiska dubbfria däcket kommer från Finland och heter Nokian WR D4. Fokus ligger utan tvekan på torra och våta vägar, men samtidigt så uppvisar Nokian minst dåligt uppträdande på is och snö. På just snö presterar det faktiskt klart godkänt. Samtidigt är det inte lika bra på vått som Continental, men skillnaderna är små.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 03.02.18 - klo:21:45
Ruotsalaisessa testissä (olikohan tekniks världen) testattiin nastarenkaita, pohjoismaisia kitkoja ja KE-kitkoja. Testin paras KE-kitka oli Nokian WR-D4, yht. 107pistettä. Contin TS860 sai 104 pistettä ja hävisi Nokialle jää- ja lumijarrutustesteissä ja jäisen tien ajo-ominaisuuksissa. Lisäksi hirvenväistötesti sai Nokialla 10 pistettä vs Conti 9 pistettä. Testin nastarenkaat jäivät ko. väistötestissä keskimäärin 5 pisteeseen (yksi sai 6 ja toinen 4, loput 5). TS860 oli Nokiaa pisteen parempi märkäominaisuuksissa ja kuivan tien ajossa.

Bästa mellaneuropeiska dubbfria däcket kommer från Finland och heter Nokian WR D4. Fokus ligger utan tvekan på torra och våta vägar, men samtidigt så uppvisar Nokian minst dåligt uppträdande på is och snö. På just snö presterar det faktiskt klart godkänt. Samtidigt är det inte lika bra på vått som Continental, men skillnaderna är små.

Ã,,lä pidä hulluja jännityksessä. Paljonko nordic kitkat ja nastat sai pisteitä (Parhaat)?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

#2128
Lainaus käyttäjältä: jt - 03.02.18 - klo:21:45
Ruotsalaisessa testissä (olikohan tekniks världen) testattiin nastarenkaita, pohjoismaisia kitkoja ja KE-kitkoja. Testin paras KE-kitka oli Nokian WR-D4, yht. 107pistettä. Contin TS860 sai 104 pistettä ja hävisi Nokialle jää- ja lumijarrutustesteissä ja jäisen tien ajo-ominaisuuksissa. Lisäksi hirvenväistötesti sai Nokialla 10 pistettä vs Conti 9 pistettä. Testin nastarenkaat jäivät ko. väistötestissä keskimäärin 5 pisteeseen (yksi sai 6 ja toinen 4, loput 5). TS860 oli Nokiaa pisteen parempi märkäominaisuuksissa ja kuivan tien ajossa.

Bästa mellaneuropeiska dubbfria däcket kommer från Finland och heter Nokian WR D4. Fokus ligger utan tvekan på torra och våta vägar, men samtidigt så uppvisar Nokian minst dåligt uppträdande på is och snö. På just snö presterar det faktiskt klart godkänt. Samtidigt är det inte lika bra på vått som Continental, men skillnaderna är små.

Ja tuossakin testissä oli varmaan tuplakertoimet lumi/jääalustoille ja yksinkertaiset pisteet sitten kuivalle/märälle asfaltille? Miltäpä numerot näyttävät kun poistetaan nuo keinotekoiset painotukset?


edit. No tottakai siellä on tuplapainotukset, miksipä ei olisi? (ps. joku taisi joskus sanoa että Tukholmassa ei lunta ja jäätä näy, miksi ihmeessä siis tuplapainotukset Ruåtsalaisten testissä?)

Joku ystävällinen sielu on uppinut tuon koko testin nettiin, löytyy osoitteesta https://bestdrive.se/uploaded/2017/dack_continental/Vinterdacktest2017_tekikensvarld.pdf


ps. Nokian Hakkapeliitta R2. Edelleen 1 piste vesiliirtotestistä. 1 piste. 1 piste kymmenestä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Enhancer

Eiköhän lumen ja jään painotus ole ihan paikallaan kun puhutaan TALVIrenkaista. Keski-Euroopassa ehkä eri pelisäännöt, mutta pohjoisessa mennään noin.

Tämä ikuinen väännön aihe on kuitenkin käytännössä tarpeeton, sillä jokaisen pitää tehdä painotukset omien prioriteettien mukaan, ja nämä ovat puolestaan makuasioita joista kiisteleminen ei hyödytä ketään.

Jos vesikelit ja kulutuskestövyys on tärkeää, lienee KE-kitkat oikea valinta.

Jos oikeassa talvikelissä pitää pärjätä, mutta mukavuus on suorituskykyä tärkeämpää ja on valmis tämän huomioimaan ajotavassaan, on kitkarengas oikea valinta.

Nastaan päätyvät ne, joille edellämainitut asiat ovat toissijaisia ja tärkeintä on maksimaalinen pito jäällä ja lumella mukavuudesta välittämättä.

Hauskaa kuitenkin seurata kuinka tilanne kehittyy. R3 vaikuttaa mielenkiintoiselta tuotteelta hippinastakitkarenkaana, josko tuo voisi kaventaa nykynastan ja kitkan välistä kuilua?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy