Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Emil

#1
Kyselin merkkihuollosta maahantuojan suositusta MPI-koneen hihnan vaihdolle. Vastaus oli, että 6 vuotta. Valmistajahan lupaa, että hihna ei tarvitse huomiota osakseen kuin vasta 240tkm kohdalla. 6 vuotta on mun mielestä perusteltua meidän olosuhteissa, kun lämpötilan vaihtelut on joskus suuria.

En tullut kysyneeksi hintaa ko. operaatiolle, kun ei ole ihan vielä ajankohtaista.

Itse en olisi huolissani remmin kestävyydestä, vaan rullien laakereiden kestävyydestä. Kestovoitelu kun pettää, niin sitten on remmikin jo kovilla.
#2
Tekniikan Maailmassa oli uutinen, jossa kerrottiin UP!:in saavan 1.0 turbokoneen, jossa 90hv. Hinta tosin pompsahtaa, mutta harkintaan menee seuraavan autonvaihdon yhteydessä, jos Citigoon sama kone tulee. Netistäkin löytyi juttua aiheesta, vaikkakaan ei tällä päivämäärällä vielä Volkswagen -sivuilta.

Olikos jollain kokemuksia kertoa TSI-koneen lämpenemisestä? MPI:hän on nopea lämpenemään, enkä siitä ominaisuudesta haluaisi luopua.

UP!:in hintoja voi tutkailla täällä: https://www.lansiauto.fi/volkswagen/up!/

Varuste- ja mallivaihtoehdot on käyneet vähiin Volkkarin tuontiohjelmassa. Vain 5-ovisia jatkossa, ja jopa yksi varustetaso.
#3
Melko hyvissä ajoin päästelevät kuvia julkisuuteen. Vai mikä juttu se mahtaa olla? Sähkömallikin tulossa, jolla pääsisi 200km.

http://autobild.fi/uutiset/katso-taalta-skoda-uutuudet-vuoteen-2019-asti
#4
Tänään sen vasta huomasin, kun hampurilaisravintolan jonossa jonottelin. Kun virrat on päällä, ja kääntää valokatkaisimen parkkivaloasentoon, palaa päivävalot, mittarin valot ja takavalot. Kun sitten kääntää ajovalot päälle, niin päivävalot vaihtuvat parkkivaloiksi, ja luonnollisesti ajovalot syttyvät. Kun virrat on pois päältä, niin palaa parkit, kun katkaisija on parkki-, tai ajovaloasennossa.

Voihan tuosta olla hyötyä joissakin olosuhteissa, vaikkakin yleensä väännän ajovalot päälle jos kaipailen perään valoa.

Pitänee tutkia joku päivä josko ton -15 mallin valot saisi toimimaan samalla tapaa. :'(
#5
Citigon ohjekirjan mukaan koneeseen voi laittaa joko 502 00, tai 504 00 öljyä. Koneena kolmipyttyinen 1.0 MPI. Huoltoväli on kiinteä, 15tkm/1v.

Oon jo yrittänyt googlen avulla selvitellä kumpi olisi sopivampi, mutta ihan selkeää vastausta en ole vielä löytänyt. 504 00 öljy tuntuu olevan vähän kalliimpaa, mutta saako rahoille vastinetta, kun Long Life-ominaisuutta ei pääse käyttämään hyväksi? Varmaan se moottorille saatava suoja kiinnostaa eniten, eli kumpi kannattaa valita, jos ei hintalappua tuijoteta?
#6
Citigo / Bluetooth Citigo:on
30.11.14 - klo:16:52
Ilmeisesti sen Move&Fun-laitteen kautta toimisi bluetooth hyvin, eli voisi soitella puhelimella ja kuunnella musiikkia matkapuhelimesta. Jostain Puolasta löysin kaupan, josta saisi ko. laitteen n. kolmella sadalla. Silti vähän turhan arvokas mulle, tai ainakin tuntuu siltä.

Motonet:isä löysin edukkaamman vaihtoehdon:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/473804/AUX-35-Bluetooth-audio-vastaanotinlahetin

Vaikka tuotekuvauksessa ei kerrota, niin tuolla laitteella hoituu puhelutkin. Laitteessa itsessään on mikrofoni, ja puhelun äänet tulevat auton kaiuttimista.

Muutaman viikon perusteella voi sanoa, että musiikin kuuntelu onnistuu hyvin. Parit puhelutkin olen puhunut, eikä vastapuoli ole valitellut ongelmista. Itse kuulen vastapuolen äänen hyvin.
#7
Käännyin sivutieltä vasempaan päätielle, ja silloin se alkoi. Kirskunta ja vinkuminen vasemman etupyörän tuntumasta. Yleensähän kivet putoaa jarruista melko pian, mutta ei tällä kertaa. Paheni vaan. Oli pakko pysähtyä, ja kun peruutin, niin kivi kilisi jarrukilpeä vasten ja putosi pois. Matka jatkui normaalisti.

Onhan näitä ollut ennenkin, Citigossakin muistaakseni kerran aiemmin. Ei vaan näin pahaa ääntä ole vielä aiemmin päästänyt. Sillä jäi mieleen, ja pisti kirjoittamaan tännekin.

Olikohan tämä sattumaa, vai onko muillakin samanlaisia kokemuksia? Mulla on alla peltivanteet tällä hetkellä, eli ei kovin avoimet.
#8
Citigo / Kohdevalot eli lukuvalot Citigoon
03.11.13 - klo:15:10
Vaihdoin kokeeksi kakkos koppaisen Octavian sisävalon Citigoon. Sopi suoraan paikalleen. Tässä Octavian valossa on lukuvalot, joita ei ainakaan mun Citigossa ole. Octavian kattovalon varaosanumero näyttäisi olevan: 3BO 947 105 ja ehkä C. Harmaita molemmat kuitenkin.

Entä onko paremmin varustellussa Citigossa lukuvalot jo valmiina? Tämä meidän on Ambition.

Nyt sitten jo mietin, josko saisi tämmöisen viriteltyä Citigoon: http://www.slamit.net/product/6825/w8--sisavalo-octavia-fabia-superb  ;) Citigossa, pikaisen tutkimuksen perusteella, virransyöttö lakkaa sisävalolle, kun ovet lukitaan. Eli ehkä "tunnelmavalo" ei tarvitsisi erillisen piuhan vetoa.
#9
Citigo / Vaihdesuositus ja sen toiminta
30.08.13 - klo:19:30
Aikansa se otti, ennenkuin avautui vaihdesuosituksen toiminta. Alkuun tuntui, että se yksinkertaisuuttaan pyytää vaihtamaan isompaa aina kun kierroslukumittari näyttää n. 2000 kierrosta minuutissa. Ajan mittaan ymmärsin, että se vahtii lisäksi kaasupolkimen asentoa.

Eli jos kiihdytys on verkkaista pintakaasulla kiihdyttämistä, niin silloin suosittaa vaihtamaan isompaa melko pienillä kierroksilla jo. Niinkuin tietysti järkevää onkin. Hyötysuhdehan on heikoimmillaan pintakaasulla ajellessa.

Jos kuski painaa kaasua puoleen väliin, tai yli, niin suosittaa vaihtamaan isompaa vaihdetta vasta isommilla kierroksilla. Kaasua reilusti painettaessahan hyötysuhde on parempi kuin pintakaasulla körötellessä.

Laite osaa jopa korjata suositustaan, jos kuski lisää kaasua siinä vaiheessa kun laite suosittaa isompaa vaihdetta. Eli ei enää suositakaan isompaa, koska ajotilanne muuttui köröttelystä kiihdytykseksi.

No ylläoleva varmaan on itsestäänselvää useimmille uusilla autoilla ajamaan tottuneille. Mulle tämä on ensimmäinen uusi auto, jossa vaihdesuosittaja on olemassa.

**********

Oletteko muuten saaneet suosittajaa koskaan käskemään vaihtamaan pienempää vaihdetta? Tästä omasta autosta en ole saanut, mutta koeajoautosta sain silloin joskus. Lähdin alamäkeen kakkosella niin, että auto rullasi auton mitan ennenkuin nostin kytkimen. Jossain siinä vaiheessa neuvoi vaihtamaan pienempää.

**********

Muita jänniä havaintoja on se, että välillä kertoo rullauksen aikana jonkin vaihteen olevan kytketty, vaikka vaihde on vapaalla. Tästä päättelin, että vertailee nopeutta ja koneen kierroksia, josta päättelee vaihtee. Vaihteistossa ei siis liene mitään anturia, jolla saisi tiedon mikä vaihde milloinkin on kytkettynä.

Kaikkea ne keksii. Vaikka eihän vaihdesuosittaja niinkään uusi keksintö ole. Omat muistikuvat ko. laitteesta on 1980 luvun Mazdoista, joissa oli isommalle vaihteelle vaihtamista suositteleva merkkivalo. Ja olihan niissä merkkivalo joka suositti keventämään kaasujalkaa.  ;) Hiukan yksinkertaisempia oli ne, mutta olipa kuitenkin.
#10
Citigo / Kyynärnoja asennettu
29.07.13 - klo:23:09
Kehutaan sen verran, että ostamalla autonvalmistajan valitseman tuotteen, voi tässä tapauksessa saada vastinetta rahoilleen. Lupaavat tämän kestävän 90kg painon. 189 euroa tämä maksoi Suomessa, tuotenumero on 1ST061123. Mukana tulee ohjeet ja tarvittavat pultit ja mutterit. Hiukan siinä oli askartelua, mutta jos työkalut pysyy edes vähän kädessä, niin mukavaa puuhaa asentaminen on.

Muutama kuva:

Tässä käsijarrun ympärillä oleva muovi ja mukiteline irrotettuna



Tässä tukirauta kiinnitettynä



Vähän pitää lattiamattoa leikellä



Mukitelineen takareunasta pitää ottaa vähän muovia pois. Itse käytin rautasahaa, kun jää piiloon katseilta





Sitten pari otosta valmiista asennuksesta




Vaikka tässä menettää yhden mukitelineen, niin tilalle tulee mukavasti pehmustettua tilaa pientavaroille.
#11
Huoltaminen / Castrol vai Mobil ?
28.07.13 - klo:20:34
Alkaa olemaan "vanhuksen" öljynvaihto taas edessä. Viimeksi laitoin Mobil 3000 5w-40 öljyä, mutta sittemmin on valistettu, että olisi parempi käyttää vähemmän tuhkaantuvaa öljyä, kun on kyseessä FSI, jossa bensa ei huuhtele imuventtiilejä. Vuoteen tulee enimmillään 15 tkm, joten olen jo pitkään vaihtanut öljyt kiinteän vaihtovälin mukaan.

Nyt ostoskorissa on vaihtoehdot Mobil ESP 5W-30, ja Castrol Edge FST 5W-30. Molempia kehutaan siitä, että soveltuvat FSI koneeseen hyvin. Mobilia on helpommin ja edullisemmin saatavana Suomesta. Konserni on kuitenkin valinnut Castrol:in yhteistyökumppanikseen. Onko jotain etuja saavutettavissa, jos siirryn Castrol:iin?

Samanlaista öljyä olisi tarkoitus sitten käyttää myös Citigossa, vaikka laatuvaatimus on vain vw 502 00. VW 504 00 öljyä voi Citigossa käyttää, jos tankkaa EN 228 vaatimukset täyttävää bensaa. Vaikka en ihan ymmärrä mitä se tarkoittaa, niin tietääkseni Suomessa myytävä bensa täyttää EN 228 vaatimuksen.
#12
Citigo / 95E10, vai 98E5 Citigoon?
17.07.13 - klo:11:55
Nyt on alla pitkiin aikoihin ensimmäinen ajokki, johon sopii 95 oktaaninen bensa. Ohjekirja tulkintani mukaan kuitenkin lupaa lisätehoa, ja pienempää kulutusta, jos käyttää 98 oktaanista. Nyt kyselenkin käyttäjien kokemusia: Kumpaa käytätte, ja onko eroa?

Tulee niin vähän kilsoja, että oma testaus venyy pidemmälle ajalle. Pitää kai se silti kokeilla.

Eilen VCDS:llä katselin, niin koneen käydessä sytytysennakko muuttuu tiuhaan tahtiin. Lisäksi löytyi nakutustunnistimet jokaiselle pytylle, joten tämäkin auto tunnustelee bensan syttymisherkkyyttä. Ohjekirjan lupaus voisi ainakin teoriassa siis pitää paikkansa.

Lisäys klo 12.00: Puristussuhde on teknisten tietojen mukaan 10.5, ja tankin luukussa suositus 95 oktaaninen. Eli mahtaakohan tuolla puristussuhteella päästä hyödyntämään korkeampi oktaanista bensaa? Vertailukohtana esim. Octavia FSI:n puristussuhde 11.5, ja suositus 98 oktaaninen.
#13
Citigo / Citigon radiosta ja soittimista
12.07.13 - klo:10:39
Joko meistä joku on oivaltanut, että miten kanavien hakutoiminto toimii tässä Funky-radiossa? Ymmärrän, että asetuksista voi valita hakeeko tallennettuja kanavia, vai hakeeko kaikkia kuuluvia kanavia. Kaikkien kuuluvien kanavien haun toiminta ei sitten avautunutkaan, ei edes ohjekirjaa lukemalla. Se ei tunnu hakevan kanavia järjestyksessä taajuusjärjestyksessä. Eli jos valitsen pienimmän mahdollisen taajuuden käsisäädöstä ruuvaamalla, ja laitan laitteen hakemaan kanavia, niin ensimmäisenä se ei hae pienemmillä radiotaajuuksilla kuuluvia kanavia, vaan jotain muuta. Ehkä parhaiten kuuluviako? Omassa pihassa tuntuu löytyvän Vironkin kanavat helpommin kuin suomalaiset kanavat. Eikä kotini ole edes merenrantatontille rakennettu, valitettavasti.

Parhaiten kuuluvien haku olisi varmaan hyvä reissun päällä, mutta tässä kotinurkissa mieluummin hakisi järjestyksessä seuraavaa kanavaa taajuuden mukaan.

Hommahan hoituu, kun tallettaa mieleiset kanavat radion muistiin, mutta kun ei niitä taajuuksia enää ulkoa muista.

Hiukan kyllä lannisti esim. Ylenaikaisen kuuluvuus. Ã,,äni vaihtelee jotenkin kummasti, ikäänkuin kuuluvuus olisi huono, vaikka ei pitäisi olla. Sen sijaan radio löytää naapurimaan kanavia, sellaisia joista en ennen ole kuullutkaan. Onkohan tämä Funky säädetty tehtaalla toimimaan erilaisessa radioverkossa kuin meillä on? En ole perehtynyt radiotekniikkaan yhtään, joten kysymykseni saattoi olla typerä, mutta kysymys on silti vilpitön.

Pyörii jo mielessä radion korvaaminen jollain yleismallilla, mutta nekään valosirkukset ei oikein houkuttelisi.
#14
Ulkomaista palstaa lueskella osui eteen juttua sisälokareista taakse: http://www.briskoda.net/forums/topic/279424-rear-wheel-arch-liners/

Kehuvat, että ainakin pyöräkotelossa lentelevien kivien metakka vähenisi. Ja varmaan lokarin sisäpinnoitekin pysyisi parempana.

Sillä mä kyselen, että onko joku meistä jo asentanut sisälokarit? Ja mitä mahtaisi meidän lintukotokertoimella maksaa? Ja mahtaako tuommoiset lokarit tulla jonkin huonon tien varustuksella, vai miten ihmeessä?
#15
Oli jos tämän palstan pitkässä ketjussa juttua, että 60 ja 75 heppaisen vääntäkäyrät on identtiset. Sekin löytyi vielä helposti, että eroa kiihtyvyydessä nollasta sataan on vain 1 sekunti. Mua kiinnosti ohituskiihtyvyys, tai niiden erot. Tilanne jossa pitää ohittaa rekka 80 km/h rajoituksella. Silloinhan tehoa tarvitaan. Löysin tämmöisen sivuston: http://www.motor-talk.de/blogs/all-about/vw-up-44-vs-55-kw-radzugkraftvergleich-drehzahl-bei-t3769837.html

Tuon sivuston mukaan kiihtyvyydessä 80-120 km/h eroa on kaksi sekuntia. Mitä olette mieltä, onko tuollakaan käytännössä mitään merkitystä. Jotenkin tuntuu, että jos ohitus on kahdesta sekuntista kiinni, niin ei pitäisi lähteä ohitukseen siinä tilanteessa ollenkaan, olkoon tehoa 60 tai 75 heppaa.

Sivuston mukaan myös perävälityksissä olisi jotain eroa. Johtuiko kielimuurista, tai kankeasta googlekäännöksestä, ettei oikein avautunut että mitä eroa.

Koeajoin 75 heppaisen, ja se ainakin kimposi kiihdytyskaistalta liikennevirtaan ilman mitään ongelmia, eikä tarvinnut mennä edes kaasu pohjassa. Tuntuman mukaan 60 heppaakin riittänee hyvin. Hintaerosta homma ei silti jäisi kiinni.
#16
Citigo / Citigon esilämmittimet
01.04.13 - klo:11:37
Ehkä vähän erikoinen aihe vuodenaikaan nähden, mutta näin keväällä tuntuu autokuume usein iskevän.  ;) Ostohuumassa käy usein niin, että satanen tai pari ei tunnu missään. Mutta pienen tutkimustyön perustetella lohkolämmittimessä voisi säästää satasen tai pari, jos itse asentaa. Tai kysehän on öljynlämmittimestä, jos tarkkoja ollaan. Luin, että lohkolämmittimen hinta asennettuna pyörii 250-400 euron välillä. Defa lämmitin ja johtosarja maksaa Motonet:issä n. 150 euroa. Tainno, tällä hetkellä varastot näyttää tyhjää, mutta jos syksyyn mennessä jostain lämmittimiä saisi. Sisähaara 85.50â,¬. Moottorinlämmitin on melko helppo asentaa, pultilla öljypohjaan. http://www.defa.com/file/626a28d03899/4883.pdf Vielä en löytänyt vinkkejä sisähaaran asennukseen mistään.

Polttoaineella toimiva lämmitin kiinnostaisi myös. Siitäkin löytyi maininta Citigo-ketjusta muistaakseni. Lyhyen työmatkan vuoksi arvelen että akun kanssa tulee ongelmia. Auto olisi lämmin, mutta käynnistin ei jaksa pyörittää.
#17
Ajattelin vaihtaa jakoremmin Skoda Octaviaan itse. Tietenkin ohjain-, kiristysrullat ja vesipumppu myös. Eikai se vaikeaa voi olla, jos ajan kanssa tekee.

Helpointa ja ehkä varminta olisi hakea osat merkkiliikkeestä. Kun kurkistin nykyistä remmiä, oli sen merkki Dayco. Tuotemerkki jota saa mistä tahansa varaosakaupasta. Samoin jos varaosakaupasta ostaa jotkin muut kuin halvimmat oheistarpeet, voisi homma olla aika vahvalla pohjalla.

Netistä yritin katsella jakoremmisarjoja, ja hinnat vaihtelee aikalailla hankintapaikasta riippuen. Ulkomailta tilatessa hirvittää vaan mahdolliset takuuasiat, joten siksi mielelläni kotomaasta ostaisin. Täytyy joku päivä käydä hintoja kyselemässä. Mikähän olisi ruuhkasuomessa sellainen kauppa, josta kannattaisi käydä tämän konsernin osia kyselemässä? Tässä kohtaa haluaisin panostaa laatuun, halvan hinnan sijaan.

Entä onko jotain varoituksen sanaa, joka kannattaisi huomioida remmiä vaihtaessa? Olen remmejä koneisiin kyllä vaihtanut, mutten ennen näin kalliiseen moottoriin.  ;)
#18
Hiukan rusahtelee kakkonen kytkettäessä, lämpimänä. Silloin ei rusahda, jos ykkösellä vain nytkäyttää auton liikkeelle, eli vaihtaa pienessä nopeudessa jo kakkosta. Kylmänä ei rusahtele. Tästä arvelin, että joko synkkarenkaat on sanomassa sopimusta irti, tai sitten vaihteistossa on vääränlaista öljyä. Sen mukaan mitä netistä löysin, on vaihteistoöljysuosituksissa tullut muutoksia jossain vaiheessa. Ehkäpä mulla on tehtaan jäljiltä liian ohutta, taikka liian liukasta öljyä vaihteistossa.

Mun hieno saksalainen korjausopas ei anna mitään tietoa vaadittavasta öljystä. Olisko palstalla asiaan perehtyneitä, tai semmoisia jotka voisivat asian jostain tarkistaa (ETKA:sta kenties?). Autona siis Octavia 2.0fsi, vuosimallia seitsemän, ajettu 53tkm. Korjausoppaan mukaan tässä olisi vaihteisto 02S.

Sen sain jo selville, että öljyntarkastus propusta ei voi öljymäärää tarkastaa, koska öljyä pitää olla yli tarkastuspropun alareunan. Öljymäärän voi tarkistaa ainoastaan laskemalla kaiken öljyn pois (Öljypropun lisäksi pitää irroittaa jokin osakin, jotta kaiken öljyn saa pois vaihteistosta), ja täyttämällä lootaan 1.9litraa öljyä, pakkivalokatkaisijan reiästä. Kesällä tästä tietämättömänä tarkastin öljyt tarkastuspropun kautta, muttei sieltä juuri öljyä ulos tulvinut.

Näin teeseitse miehenä tuli kyllä mieleen, että jos nostan auton keulan ylös, ja laitan öljyä tarkastuspropun alareunaan, niin olisikohan riittävästi.
#19
2.0 FSI (BVY) koneen tulpat pitäisi vaihtaa 60tkm/4v. välein. Aika tuli täyteen, mutta kilometrit ei. Välillä startin on pitänyt pyöräyttää konetta vähän pidempään ennenkuin käynnistyy, joten voisihan ne tulpat vaihtaa. Erikoinen on tulpan mallimerkintä: NGK PZFR 5 N-11TG, saksalaisen korjausoppaan mukaan. Mahtaneeko saada varaosakaupasta, vai pitääkö merkkiliikkeestä hakea. Google-haku ei kummoisia tuloksia antanut.

Mutta se ulosvetäjä. Saako puolat irti ilman ulosvetäjää? Bilhelvetestä saisi ulosvetosarjan, josta ja vain siitä päättelin ulosvetäjän olevan tarpeellinen. http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/19/huge/19-1325_h.jpg
#20
Viime kesältä jäänyt mieleen, että hämmennystä aiheutti hiukan erikoinen kiristysohje öljynsuodattimen kotelolle. En tarkalleen muista merkintää, mutta selkeästi siinä oli 25Nm. Lisäksi siinä oli +5, jollain tapaa merkittynä. Onko tietoja taikka arvauksia tämän +5 merkinnän tarkoituksesta?

Saksalainen ohjekirja kertoo kiristysohjeiksi vain 25Nm, joten varsinaista ongelmaa tässä ei tällä kertaa ole. Kunhan mielenkiinnosta kyselen.

Yhdistin samaan asiaan liittyvät aiheet yhdeksi. -Karvis-

klo 10.58 : Hyvää valvojan työtä. Näin tämä toimii paremmin.
#21
Hiukan pidempää käyttöikää olisin toivonut Streamille. Alkoi jo kevättalvella levysoitin rätisemään, samalla kun soitti levyjä. Nyt lomareissulla ei sitten enää kuulunut muuta kuin rätinää.

Merkkiliikkeestä kyselin uutta soitinta, niin Stream on poistunut valikoimista. Hinta on ollut n. 600 euroa. Tämän hetken korvaava soitin merkkiliikkeestä hinnaltaan n. 500 euroa, mutta se laite ei kerro ulkolämmöistä yms. mitään. On siten entistä köyhempi laite, mutta mielestäni hiukan suolaisen hintainen.

Voiko tämmöisiä laitteita korjata millään itse? Vai onko nuo tosiaan näin kertakäyttöisiä.

Ensihätään sijoitin 6 euroa piuhaan, jolla saan kännykästä musiikin kuulumaan lisälaiteliittimen (siellä keskikyynärnojan alla) kautta auton kaiuttimista. Ratkaisu menettelee, mutta tympii kännykkää räpläillä ajon aikana.
#22
Menin sitten eräänä päivänä pakkasella pesemään auton. Yleensä nämä uudehkot autot eivät siitä pakkasesta niin pahaa tykkää. Kuivuikin parkkihallissa tovin, ennen ulos ajamista. Seuraavana aamuna keskuslukko aukaisi ovet nätisti, mutta ovi ei meinannutkaan jäädä kiinni, kun sitä yritti sulkea. Pari kertaa paukautin ovea kiinni, niin johan pysyi suljettuna kotimatkan. Kotipihalla taas ovet lukkoon kaukoavaimella, kaikki hyvin. Sitten huomasin, että jäi jotain sinne autoon (perinteisesti), niin eipä aukea kuskin oven lukko kaukoavaimella. Kaikki muut luukut toimi. Avain ei mene kuskin oven lukkoon kuin puoliksi. Myöhemmin tarjosin lukolle lukkosulaa, sain avaimella oven auki, ja sen jälkeen on toiminut keskuslukkokin normaalisti.

Se mikä tässä vähän yllätti, on se että avaimella toimiva lukko (siinä kuskin ovessa) ei saa olla jäässä, jos meinaa kaukoavaimella ovia avata. Sitä arveli, ettei lukolla ole niin merkitystä, kun on kaukokäyttöinen keskuslukitus autossa.

Tämmöinen kokemus tällä kertaa.
#23
2007 2.0FSI. Torstaina lähti käyntiin normaalisti, tänä aamuna ei sytyttänyt edes "ovi auki"-merkkivaloa. Iltapäivällä mittasin akun jännitteen, 3.11 volttia. Akulla ikää enintään neljä viikkoa, sitä edellisellä puolisen vuotta. Viime keväänä asennettu vetokoukku, yleismallisen sähkömodulin kera, sekä Nokian kädetvapaanalaite. Nokian sarja kytketty jatkuvaan jännitteeseen, ja sen sarjan pitäisi sammua 20 min kuluttua siitä, kun on kadottanut yhteyden blue tooth:in kautta puhelimeen.

Ei oikein tunnu nyt luonnolliselta tämmöinen virrankulutus. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Vai lähdenkö etsimään syyllistä omista asennuksistani? Vaihtoehtona on laittaa C-tec laturi sisäpistokkeen kautta latailemaan akkua talvikaudeksi. Hyvä olisi silti löytää syy, eikä korjata vain oiretta.

Ajo on ajoittain aika lyhyttä, mutta kolmisen kertaa viikossa tulee vähintään 30km päivässä. Siihen lisäksi kauppareissut, jotka lyhyempiä. Pitääkö tämmöiseen tottua nykyautoilla, vai voisiko jossain ohjelmistossa olla jokin virhe. VCDS:n käytön opetteluakin tämä auto on saanut osakseen, muttei kai sillä pitäisi tämmöisiä saada aikaan?

Monta kysymystä, mutta on tämä aika kiusallinen vaiva.  :-\
#24
Lainaus käyttäjältä: pokkus - 21.11.10 - klo:11:01
Töötin oikeaa käyttöä joutuu eniten harjoittamaan liikenneympyröissä, joissa ihmiset eivät joko osaa liikennesääntöjä tai luulevat, että vielä minä tuosta eteen ehdin. Eniten ottaa päähän juuri nämä ketkä puskevat sieltä kolmion takaa suoraan eteen luulleen, että ehtivät nätisti siihen väliin. Monesti tilanne on vain minulta vaatinut melkein täyden lukkojarrutuksen, että kolarilta vältyttäisiin. Ja sitten kun tööttiä käytetään niin tulee keskisormea takaisin, vaikka itse on törttöilty todella pahasti sitä ennen. Joskus on jopa käynyt mielessä, että harmi kun jarrutin, oppisivat sen jälkeen odottamaan vuoroaan kun oma etupuskuri on rutussa. Tätä tööttäystä tapahtuu harmittavan usein, ainakin noin kerran kuussa.

Oletko muuten huomannut, että liikenneympyrään tultaessa kaikilla on se kolmio. Jos joku sitten tulee ympyrään "täysiä", välittämättä vaikkapa suojatiestä, niin ei ihme että muut rauhallisemmin ajavat, liikennetilanteen huomioivat, saattavat jäädä jalkoihin.

Minä soittelen torvea niille, jotka eivät ymmärrä mennä sinne sekaan, vaan jäävät odottelemaan koko risteyksen tyhjenemistä. Jos kaksi autoa tulee yhtaikaa ympyrään risteäviltä teiltä, niin kyllä molempien pitäisi mahtua ympyrään samaan aikaan. Liikenneympyrässä ei ole mitään etuajo-oikeutettuja teitä, vaikka jotkut tuntuvat niin luulevan.

Tämmöinen tuli mieleen, kun mulle joskus soitellaan torvea kun menen "rohkeasti" ympyrään, ja ihan omalla vuorollani. En todellakaan jää odottamaan risteävää tietä kulkevan autojonon loppumista, vaan ajan joukkoon siinä vaiheessa kun näen auton joka on tullut ympyrään kolmion takaa myöhemmin kuin minä. Tässäkin kohtaa tosin toimii äänimerkki (vähän pidempi soitto), kun sitä käytän ympyrään mennessäni.

Mun äänimerkin anto on kaksi lyhyttä näpäytystä, piti vähän harjoitella. Ei pitäisi loukata ketään. Opin sen New York:ilaiselta taksikuskilta. Tämän videon lopussa se kuuluu: New York City Traffic ;D  Risteyksen tukkijoille tuollakin huudatetaan torvea urakalla. No, mikäs voikaan olla tyhmempää kuin tukkia risteys. Sen suomalaiset kyllä osaa.
#25
Ihmetellyt joskus ihmisten tuskailua ilmastointi- ja lämmityslaitteiden kanssa. Nyt sitten pomppasi, kun vuoden vanhassa Autobild-lehdessäkin neuvottiin päin hevlettiä. Kolme kuvaa, joissa manuaali-, puoliautomaatti- ja automaatti-ilmastointi. (Täysautomaattia ei kai vielä ole olemassakaan). Kaikissa oli käännetty lämmönsäätö pienimpään mahdolliseen asentoon, ja puhalluksen suuntaus oli tuulilasille ja jaloille! Ja sitten kirjoiteltiin tehokkaimmasta mahdollisesta auton jäähdyttämisestä. Noh, onneksi en ole koskaan ainakaan ostanut tuon tason lehteä.

Oikeasti se ei ole vaikeaa. Jos kaipaa jäähdytystä, keskisuuttimet auki ja puhalluksen suuntaus keskisuuttimille. Manuaalissa pitää itse säätää lämpötilaa lämmönsäätönupista, puoliautomaatti- ja "automaatti"-ilmastointi osaa tehdä sen lämmönsäädön itse. Näissä kahdessa jälkimmäisessä lämmönsäätö voi periaatteessa olla samassa asennossa kesät talvet, jos toimii oikein. Lisäksi automaatti osaa yleensä säätää puhalluksen keskisuuttimille, kunhan kuski on ymmärtänyt ne räppänät avata.

Lämmityksessä puhallus suunnataan alas, josta lämmin ilma nousee itsestään ylös. Manuaalissa kuskin pitää itse säätää lämpöä ja suuntausta. Puoliautomaatissa riittää puhalluksen säätö ja suuntaus. "Automaatti" yrittää rajoittuneen ohjelmistonsa rajoissa samaan, joskaan ei tunnista esim. huurtuneita ikkunoita, jolloin kuskin pitää puuttua peliin.

Ja manuaali-ilmastoidussa autossa ei rämpätä ilmastointia päälle pois nappulasta, vaan väännetään ilman sekaan lämmintä ilmaa tarpeen mukaan, kun auto on jo viilentynyt. Tämäkään ei kai kaikille ole selvää, vieläkään.

Huurteenpoiston luulisin kaikkien palstaa seuraavien osaavan ilman kertaustakin.  ;)

Välillä näkee ikkunoita auki ilmastoiduissa autoissa, vaikka kyseessä ei ole enää alkujäähdytys joka tehdään liikkeellelähdön jälkeen. Tai kaupan pihalla helteellä auton, jossa keskisuuttimet ovat kiinni. Sitä ihmettelen joskus.
#26
Tämmöisen asian arvelin tiedottamisen arvoiseksi.

Jos Ross-Tech kaapeli on jo rekisteröity ensimmäisen omistajan nimiin, niin seuraavan omistajan pitää maksaa rekisteröinnistä 99 taalaa. Rekisteröinnistä on se hyöty, että vain sen tehtyään saa teknistä tukea Suoraan Ross-Tech:iltä.

http://www.ross-tech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=RS&Product_Code=VUDOT

Kerroin siksi, ettei tulisi paha mieli kenellekään.
#27
Kun kiinnostaa tekniikka, niin tilasin korjausoppaan Saksasta: http://www.delius-klasing.de/buecher/Skoda+Octavia+II+ab+6%2F04.3629.html Saksan kielinenhän tuo on, mutta kun ei englanniksikaan kirjaa löydy. alfamer.fi myy samaa kirjaa (27eur), mutta oli heiltä päässyt loppumaan. Lupailivat, että 4-5 viikon kuluttua löytyisi hyllystä heiltäkin.
#28
Huoltaminen / Ilmastoinnin huolto teetetty
17.05.10 - klo:09:50
Onko niin, että konserni ei ole määritellyt ilmastoinnin huollolle mitään huoltovälejä? Ainakaan pikaisella etsinnällä en huoltokirjasta asiaan liittyvää löytänyt. Pitänee tarkastaa vielä ohjekirjastakin, kunhan saa aikaiseksi. Ilmastointeihin erikoistuneet huoltajat suosittelevat huollattamaan ilmastoinnin kahden vuoden välein. Kylmäaineen seassa oleva öljy kun on ainoa voiteluaine kompuran pumpulle, sanovat. Kyllähän moottoriinkin tekee mieli vaihtaa öljyt vähintään kerran kahdessa vuodessa? Jostain syystä ihmiset kiinnostuvat ilmastoinnin huollatuksesta vasta siinä vaiheessa, kun ei enää tule kylmää ilmaa.

Auto otettu käyttöön 2007 lokakuussa, ja tänään tehdyssä huollossa ilmeni, että lähes kolmannes kylmäaineesta on kadonnut. Eli ei ollut turha sijoitus tämäkään huollattaminen. Toiminnassa ei vielä huomannut puutteita, mutta tuore öljy kylmäaineen seassa on hyvä juttu.
#29
Mistä vcds:ää voisi kysellä pääkaupunkiseudulla? Kuka noita kaapeleita tuo maahan? Että voisi jälleenmyyjiä kysellä? Kaikki netistä löytyneet Suomalaiset pitävät hintana 320 euroa. (Kartelli?) Kolmesta paikasta olen kysellyt, kaikki myyvät eioota.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy