Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - tapanixxx

#1
Myydään / Cplay2air adapteri MYYTY
09.10.21 - klo:14:16
Myydään uusi ja avaamattomassa paketissa oleva Cplay2air adapteri langattomaan carplay tuottamiseen. Nouto pk-seudulta. Lisätietoja https://cplay2air.com/
#2
Pitäisi hommata kitkat ja aluvanteet uuteen Peugeot 2008 autoon. Onko palstalaisilla kokemuksia RC Design merkkisistä aluvanteista. Itselleni olisi plussaa näissä vanteissa että ovat suorasovitteiset ja auton alkuperäiset pultit käyvät vanteisiin. Eikö tällainen avonainen malli ole hyvä talvivanteiksi?



#4
Ostetaan 15 ” OEM aluvanteet Poloon vm 2018. Renkailla tai ilman. Esim. Sassari tai Seyne malliset. Tarjoa. Jako 5x100.
#5
Tätä mietin että iskenkö käteni huolella siihen itseensä jos ostan käytetyn Polon tuolla CBZC moottorilla. Toinen kysymys on että paljonko kustantaa kettingin vaihto merkkiliikkeessä jos tuollaiseen Poloon päätyisin ja tulisi työ ajankohtaiseksi. Kiitos jo etukäteen viisaista sanoistanne. 😀😀
#6
Tänä vuonna ei tule pikkuautokampanjaa webastolta. Kysyin asiaa maahantuojalta, eli ei kannata odottaa asennuksen kanssa 😩😩
#7
No niin syksy tulee ja lämmitysratkaisut kiinnostavat itseni lisäksi muitakin. Kysymys kuuluu että webasto vai Eber auton lämmittimeksi. Kertokaa omat mielipiteenne.
#8
Laitoin "kalliit" tulpat kolmisylinteriseen 1.2 litran poloon. Oli noin 5 euron sijoitus 😀😀

https://www.amazon.de/gp/product/B009ZT0YOO/ref=ox_sc_saved_title_10?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
#9
Omassa Polossani vm 2008 oli vakiona RCD200 soitin. Halusin autooni bluetooth ominaisuudella varustetun soittimen missä on fyysiset näppäimet koska olen kokenut kosketusnäytölliset huonoksi käyttää ajon aikana. Kaksi soitinta jäi lopulta tasaväkisesti kilpailemaan valinnasta. Alpine 235bt ja blaupunkt new jersey. Valintani päätyi lopulta jälkimmäiseen. ,,änenlaatu on vähintäin yhtä hyvä blaukkarissa kuin alkuperäisessä RCD200ssa.




#10
Tässä yksi hyvä vertailu siitä miten autojen hinnat ovat laskeneet huomattavasti viimeisen parinkymmenen vuoden sisällä.

https://www.youtube.com/watch?v=Flp3xSDYe-0&list=UUKcC11ircL-HI7TieCr9XQg

Jos tulevaisuus on samanlainen kuin menneisyys, niin kohta uuden auton ostamiseen ei ole tarvetta tehdä suurta etukäteissäästämistä :)

#11
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288662570367.html?pos=ksk-trm-auto-ospu

Tulee neliveto, ripeä peli ja pikkuisen paremmalla maavaralla.
#12
Kori ja valot / Parkkitutkien hintataso
11.02.14 - klo:16:30
Ei ole enää parkkitutkat hinnalla pilattu.

Esimerkiksi: http://www.amazon.de/Valeo-632000-Einparkhilfe-Sensoren-Buzzer/dp/B0049BPC7C/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1392128793&sr=8-1&keywords=valeo+beep+%26+park

Halvemmalla saa jos tyytyy biltema yms. toimittamiin laitteisiin. Isoa eroa näissä ei liene koska suurin osa näistä tutkista tulee kilometritehtailta isosta itäisestä aasian maasta :)

Jos samalla laittaa vetokoukkua niin tämän asentaminen sujuu siinä sivussa ilman isompia ponnisteluja.
#13
Kori ja valot / Vetokoukku ulkomailta
27.01.14 - klo:22:29
Ajattelin laittaa teille jotka saattavat miettiä vetokoukun tilaamista ulkomailta pikkuisen kokemuksia.

Eli hain westfalian tai vastaavaa laadukasta irroitettavaa vetokoukkua ja katseeni kääntyi automaattisesti kohti ulkomaisia nettisivustoja. Yllättävän moni paikka kieltäytyi lähettämästä vetokoukkua ulkomaiseen osoitteeseen. Virosta tuli yksi vastaus jossa myyjä kertoi että suomen hinta on halvempi kuin heidän myymänsä toinen merkki...hmm.

Edullisimmaksi vaihtoehdoksi tuli itselleni ennestään tuntematon verkkokauppaa. http://www.rameder.eu/en/.

Tuo ei ole mikään pieni koukkupaja. Myyvät yli 200 000 koukkua vuodessa :) Hinta oli mielestäni edullinen ja toimituskulut suomeen vain vajaa 20 e. Sellaisen alas taitettava koukku olisi ollut mieleen mutta nyt oli pakko tyytyä normaaliin irroitettavaan westfalian malliin kun noita erikoiskoukkuja tehdään varsin suppealle osalle autokantaa.
#14
Uutta maailmalla / TM talvitesti 2014
12.01.14 - klo:16:12
Tässä lista autoista jotka luulen olevan mukana talvitestissä. Tänä vuonna 13 autoa testissä.
Huom. Listaa tehty netistä bongatuiden kuvien perusteella. Ei siis välttämättä ole mallit oikein. Merkit kylläkin.

Citroen C4
Dacia Logan
Honda CRV
Kia Soul
Lexus IS300
Mazda 3
Mercedes-Benz CLA
Nissan Note
Opel adam
Peugeot 308
Skoda octavia
Suzuki s-cross
Toyota corolla
#15
Tässä on kuva Octavia III:n alihankkijoista.

http://www.autonews.com/assets/PDF/CA91108107.PDF
#16
Kyselen että kuinka yleisestä ominaisuudesta on kyse tämä automaattisen ilmastoinnin läppien aiheuttamat äänet.
Esiintyykö muissakin kuin passat 3C:ssä?
#17
Niin. Jotkut valmistajat mainostavat kumitiivisteiden aineissa olevan silikonia ja jotkut eivät käytä sitä.

Johtuuko ympäristösyistä nämä ei-silikonia sisältävät tuotteet?

Mikä olisi hyvä aine näiden kumitiivisteiden käsittelyyn? Korrek? Wurth rubber care? Autoglym silicone free?  Comments...
#18
Laitetaanpas tällainen aihe ja kysely palstalaisille.

Toisiin automalleihin ja merkkeihin saa maahantuojan toimesta ladattua internetistä käyttäjän käsikirjan kun taas toisiin sitä ei löydy.

Jos skannaisi tuollaisen käsikirjan mitä ei löydy yleisestä jakelusta ja laittaisi sen nettiin, niin kuinka vakavaan rikkeeseen syyllistyisi? Autovalmistajalla/Maahantuojallahan lienee tekijänoikeudet tuohon käsikirjaan, mutta toisaalta nauttiiko käsikirja samaa suojaa kuin normaali kaunokirjallisuus? Ilmeisesti kyllä.

Jos nämä käyttäjän käsikirjat olisi saatavilla yleisesti netistä, niin moni pääsisi tutustumaan mahdollisesti tulevaan autoon vieläkin syvällisemmin ennenkuin tekee ostopäätöksen.
#19
Saako kysyä kun teillä tulee paljon kilometrejä vuodessa niin kuinka hyvin olette onnistuneet säilyttämään tuulilasin ehjänä? Meneekö vaihtoon kerran vuoteen?

Itsellä tuntuu että vähillä ajoillakin niitä kiviä/nastoja lentää moottoritiellä tuulilasiin ja joka toinen-kolmas vuosi saa vaihtaa lasin, vaikka vuodessa tuleekin vain vajaa 15 tkm ajoa.
#20
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Autot/sahkoautojen-myynti-sakkaa

Taitaa käydä sähköautojen kanssa niin että ne jäävät ikuiseksi lupaukseksi. Niitä myydään, mutta taitaa kaasu ja vetyautot yleistyä paljon nopeammin seuraavan kymmenen vuoden aikajänteellä.
#21
Näyttää volkswagen center tarjoavan kaikkiin vw autohin webaston kauko-ohjaimella ja talvirenkaat lokakuun 14-31 välisenä aikana tehtyihin uusiin kauppoihin hintaan 990 e.

Koskee kaikkia malleja.

Aika hyvä tarjous sanoisin.
#22
Itse aktiivisena alan seuraajana olen kiinnostunut spekuloimaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan autoalalla.

Autotehtaiden yhdistymisiä ollaan jo nähty ja todennäköisesti niitä tullaan näkemään jatkossakin. Tässä omia ajatuksiani.

Itsenäiset nyt ja tulevaisuudessa.

Toyota
Vw
Gm
Ford
Honda
Hyundai
Renault-Nissan
MB
BMW

Yhdistymiset.

Suzukin ostanee vw 15 v sisällä johtuen aasian markkinoista. Omistavat nykyisellään n 20% yhtiöstä.
Fiat. Saattaa hankkia/liittoutua aasialaisen autovalmistajan, mikä ei ole yo. Listalla. Penetraatio aasiassa vähäistä, siksi fiatille tärkeää.
PSA. Tullee ostetuksi, ehkä vahvimmin nyt esillä kiinalaisten kiinnostus.

muut kommentit ja havainnot
- Renaultin pelastus oli nissanin hankinta.
- Hyundai erittäin vahva aasiassa. Myynti kasvaa.
- Vw nousee kiinan myynnin avulla isoimmaksi autonvalmistajaksi lähivuosina.
- Fiatin itsenäisyyden pelastus oli chryslerin osakkuuden hankinta. Yrittävät nostaa omistusosuuden 100%iin.
- Honda alkanut panostamaan pieniin ja edullisiin autoihin aasiassa jotta saavat lisää markkinaosuutta
- euroopan automarkkinat matelee vuosia ja ylikapasiteettia on vielä -> tehtaita suljetaan lisää
- venäjällä markkinat piristyvät ja tuotantoa siirretään sinne lisää. Venäjän asettamalla romutusmaksulla pyritään painostamaan valmistajia paikalliseen tuotantoon.
- sähköautot eivät yleisty niin nopeasti kuin toivottiin. Vetyautot ohittavat sähköautojen markkinat kymmenen vuoden sisällä. Saksassa havaittavissa jo investointien leikkauksia latausasemien rakentamisessa.


#23
Onko palstalaisilla kokemusta ja näkemystä uuden automallin ostamisesta vs. vanhan faceliftatun ostamisesta.

Uusi automalli säilyttänee arvoaan hivenen paremmin kuin vanha ja kehitys on kehittynyt varmaankin jonkin verran aina kun kokonaan uusi malli tuodaan markkinoille.

Varusteita vanhassa saattaa olla vakionakin mitä uuteen pitää hankkia mahdollisesti erikseen. Toisaalta uudessa voi olla sellaisia varusteita mitä vanhaan ei ole saanut rahallakaan.

Itselleni vuosien varrella on tullut sellainen tapa että hankin uuden automallin, joko heti ensiesittelyn jälkeen tai vuoden-kolmen sisällä. Tämän jälkeen on epätodennäköistä, että hankkisin kyseisen automallin, vaikka siitä tulisikin facelift jossakin vaiheessa. Tässä ajattelutavassa pitää ennakoida jonkin verran näitä ostoja, jotta malttaa pitää nykyistä autoaan niin kauan kunnes tulee mahdolllisuus vaihtaa se uuteen malliin.
#24
Yleinen VAG-keskustelu / VW maalipinta
02.10.13 - klo:17:31
Tästä on ollut eri mallien sivuilla keskustelua, eli VWn maalipinnasta ja mahdollisista kosmeettisista ongelmista.

Volkkari siirtyi joskus 2000-luvun puolivälin jälkeen polossa (espanja) uudenlaiseen maalausprosessiin missä auton pohjamaali ja pintamaali ruiskutetaan ns. märkää märälle menetelmällä ja vasta tämän jälkeen auto laitetaan uuniin puoleksi tunniksi. Lopuksi ruiskutetaan kirkaslakka.

Perinteinen metodi on ollut ruiskuttaa pohjamaali -> auto maalausuuniin puoleksi tunniksi. Tämän jälkeen pintamaali -> auto uuniin puoleksi tunniksi. Ja lopuksi kirkaslakka. Tämä uusi järjestelmä siis säästää aikaa kun auto joudutaan laittamaan maalausuuuniin vain kerran entisen kahden kerran sijasta.

En tiedä onko konserni siirtynyt käyttämään tätä menetelmää kaikissa malleissaan kuluneiden vuosien aikana enkä osaa sanoa johtuuko osa ongelmista tästä uudesta maalausprosessista. Maalivalmistajien mukaan mitään ongelmia tässä ei pitäisi olla ja tuotantoa saadaan tehostettua tällä uudella menetelmällä.
#25
Tästä ei ole paljoakaan ollut juttelua palstalla. Asia ei ilmeisesti kovinkaan paljon kiinnosta?

Auton omamassalla tarkoitetaan auton painoa kaikkine varusteineen, myös mahdollinen varapyörä. Tämän lisäksi lasketaan mukaan 75 kg painoinen kuljettaja ja 90% täyttöasteinen polttoainetankki. Omamassan laskemisesta on annettu erillinen eu-direktiivi, joten luvut pitäisi olla vertailukelpoisia eri valmistajien kesken.

90-luvulla alkanut autojen kiihtyvä varustelu sai autot painamaan aina enemmän kuin edellinen sukupolvi. Tämä trendi on jatkunut ehkä tuonne 2000-luvun puoliväliin asti, jolloin autoteollisuus alkoi tajuta että autojen massan pienentäminen vähentää tuotannossa syntyviä päästöjä, vähentää raaka-aineiden käyttöä ja pienentää kulutusta. Kevyempi auto kiihtyy nopeammin, pysähtyy nopeammin ja alusta on helpompi suunnitella ketteräksi verrattuna raskaaseen autoon.

Tässä on esimerkki Golfin, suosituimman c-segmentin auton omamassan (kerb weight) muutoksista eri mallisukupolvien välillä.  Kuten huomataan, merkittävää edistymistä on tapahtunut.

Nämä luvut ovat malliston perusmallin, siis keveimmän mukaan. Isompi kone ja neliveto -> lisää painoa luonnollisesti.

Tiedot ovat haettu internetistä ja pyritty tarkistamaan useammasta lähteestä. Kyseessä siis hatchback malli.

golf iv 1100 kg
golf v 1323 kg
golf vi 1290 kg
golf vii 1205 kg

Tämä uusi seitsemännen sukupolven golf on todella kevyt auto kokoisekseen ja näkee että vw on tehnyt hyvää työtä painon laskemiseksi. Itse sanoisin että alle 1100 kg on kiitettävä luku c-segmentin autolla. Yli 1250 kg välttävä luku. En tiedä katsooko kukaan tätä aspektia kun autoa valitsee, mutta itseäni tämä kiinnostaa. Varsinkin kaupunkiajossa parinsadankilon pudotus pudottaa polttoaineenkulutusta varmasti paljon, vaikka eu-kulutus näyttäisi paperilla vain hieman isompaa kulutusta verrattuna keveämpään vaihtoehtoon.

Seuraava trendi on jalostetun teräksen korvaaminen hiilikuidulla missä se on mahdollista. BMW omistaa joint venturen kautta tehtaan yhdysvalloissa.
http://money.cnn.com/2011/09/06/autos/carbon_fiber_bmw.fortune/index.htm

Myös muut isot autovalmistajat ovat tehneet sopimuksia tai hankkineet yhteistyöyrityksen, jolla tuotetaan autojen hiilikuituosia. Tulevaisuudessa autot tulevat kevenemään ja polttoainetaloudellisuus paranemaan. Ehkä jo seuraavan sukupolven golfia mainostetaan autona, jonka omamassa on alle 1100 kg ja sitten kehutaan kuinka merkittävä asia tämä on autossa. Ja muut kilpailijat joutuvat seuraamaan perässä :)

Lopuksi niille jotka vertailevat alumiinivanteita. Oletteko panneet merkille että alumiinivannekuvastoissa harvemmin on ilmoitettu vanteen painoa. Kaikki muu tieto ja mitat löytyvät, mutta sitä painoa ei haluta tuoda esille. Ja sehän on yksi oleellisimmista tiedoista mielestäni. Kevyempi vanne -> laadukkaampi metalli -> laadukkaampi vanne. Ulkonäöstä voidaan olla montaa eri mieltä, mutta vanteissa kevyempi on laadukkaampi :)
#26
Huoltaminen / Kopio-osia markkinoilla
04.09.13 - klo:22:00
Aika hurjaa on tuo kopio-osien tehtailu ja myynti. Tuossa linkissä on vain yksi esimerkki ja valmistaja (FAG, INA) . Myös SKF on kärsinyt näistä ongelmista ja näyttää ettei tästä ongelmasta päästä eroon.

http://www.schaeffler.de/content.schaeffler.de/en/press/press-releases/press-details.jsp?id=30603584

Eli ti-miehen/naisen kannattaa olla tarkkana mistä osat ostaa ja jos osa on huomattavasti edullisempi, niin saattaa olla kyseessä aito kopio :)



#27
Passat B7 (11-14) / B7 hinta
30.08.13 - klo:11:12
Katselin huvikseni Passatin hintaa 2.0 tsi koneella ja sedanina.

Näyttää olevan vain highline ja dsg vaihteisolla saatavilla.
Mutta se hinta, vajaa 48 ke.

Samalla summalla saa jo mersun e-sarjalaisen pienimmällä diesel-koneella (business malli).

Kova on hinta passatilla. Kyllähän uusi e lienee astetta korkeammalla monin osin.
#28
Kyselen palstalaisilta mikä on syynä kun esim. scirocco ja cc ovat marginaalimalleja, joiden näkyvyys katukuvassa on todella pieni ja monesti parin ensimmäisen vuoden jälkeen myynti olematonta?

Eikö kansan syvät rivit ostaa ostaa muuta kuin perusautoja ja kaikki vähänkin erikoisempi jaa marginaaliryhmien kiinnostuksen kohteeksi. Tällaiset autot eivät voi olla valmistajille mikään kultakaivos eli kannattaako näitä edes taloudellisesti tuottaa markkinoille?
#29
Hei.

Onko kukaan vaihdattanut  Octaviaan jäähdytinnesteitä?

Tuon ao. Linkin mukaan suositellaan vaihtoväliksi 5 vuotta.

http://skoda.laakkonen.fi/upload/09021980952EC60.pdf

Sama aine VWn puolella on merkitty ettei tarvitse vaihtaa? Mistä johtuu ero?
#30
Yleinen VAG-keskustelu / ETKA - mistä
14.08.13 - klo:16:01
Mistä mahtaisi löytyä ETKA? Pikaisella haulla en löytänyt paikkaa josta sen olisi saanut ladattua.
#31
Passat b6 ja b7 omistajille sellainen vinkki että kannattaa puhdistaa etupyyhkijöiden alapuolella oleva kaukalo. Sinne kertyy vuosien varrella lehtiä ja havuneulasia jotka aikaa myöten maatuvat ja muuttuvat mullaksi. Tämä aiheuttaa sen että vesireiät tukkeutuu ja muutenkin pitävät korin kosteana kun imevät vettä ja kuivavat hitaasti.

Itsellä on tuulilasi vaihdettu kahdesti merkkihuollossa jolloin suojamuovi on otettu irti. Tietysti tuota puhdistusta ei ole tehty, ilmeisesti merkkihuolto ei näytä välittävän asiasta vaan toimivat vasta sitten jos/kun vahinkoa pääsee tapahtumaan.

Pyyhkijät joutuu irroittamaan ja tätä varten suosittelen varsien ulosvetäjää. Malli motonet toimii, on testattu.  Kaukalo lähtee irti kun klipsut on irroitettu edestä ja sitä nostaa ylöspäin. Ei vetämällä vaan alapuolelta suoraan ylöspäin. Se kaukalo on painettu lasin viereen uraansa.

Ihme juttu että merkkiliike ei tee tätä puhdistusta vaikka näkevät että paikka on täyttynyt kuivuneista lehdistä ja mullasta. Kertoo jotakin työn moraalista, eli ei tehdä kunnolla vaan nopeasti (ja kalliisti).

Kaukalon sisälle näkee välttävästi kuskin puolelta päädystä. Jos näkyy lehtiä, siellä on tavaraa mikä ei sinne kuulu ja on syytä varata aikaa puhdistamiseen.
#32
Tässä vinkki vetoakselin suojakumin kiinnitykseen.

Ennen vanhaan suojakumit oli kumista tehdyt ja kiinnittämiseen sopi edullinen biltema/motonet mallinen kiinnityspihti.

Nykyisin valmistajat ovat siirtyneet thermoplastic muovisiin suojiin ja materiaalin pitäisi olla paitsi kestävämpi mutta myös kovempi, joten tavalliset kiinnityspidit eivät enää toimi. Toisinsanoen niillä ei saa tarpeeksi tiukasti kiristettyä suojaa ja se jää löysälle. Tämä alkaa vuotamaan rasvat pihalle kun auton ottaa käyttöön.

Tälläisen työkalun tarvitset jos teet töitä vetoakselin kanssa.

http://www.tbs-aachen.de/Hazet/chassis-specialty_tools/drive_shaft/Hazet_1847_Clamp_Pliers_for_Axle_Boots_i3083_4541.htm

Tuo paikka on muutenkin kohtuu hyvä, esim. Momenttiavainten osalta.
#33
Onko kukaan palstalainen ostanut suoralla kaupalla uutta autoa etänä. Siis neuvottelut puhelimessa ja sähköpostilla ja tarvittaessa skannattuna ostosopimuksen toimittaminen automyyjälle?

Uuden auton ostossahan moni tietää jo tarkkaan minkälainen on tuote kun sen kerran on koeajanut jossakin liikeessä. Tämän jälkeen voisi kilpailuttaa isommalla säteellä myyjäliikkeet. Olisi helppoa sekä myyjälle että ostajalle. Ei tule hukattua aikaa auton perässä juoksemiseen ja myyjälläkin olisi kohtuu helppo työ. Konfiguraattorista sähköpostilla myyjälle tarkat speksit. Luulisi toimivan? Tai sitten moni myyjä ei ottaisi tällaista lähestymistapaa todesta?
#34
Olisi kiva tietää mitä tuollaisen perus vw auton valmistus todella maksaa. Siis eroteltuna auton materiaalit, työ ja jyvitys kaytetyistä muista resursseista (maalaamo, liukuhihna, robotit, käytetyt koneet, yms)

Autotehtailla on mittavat pääomat investoitu koneisiin ja kiinteään kalustoon ja kiinteät kulut ovat myös varsin mittavat. Esim. Vw:llä on n. 550 000 työntekijää.

Veikkaisin että aika pieni hintaero tulee karvalakkimallin ja täysin varustellun mallin materiaalikustannuksiin. Varmaan puhutaan 1000-3000 hintaluokasta.

Työtä tulee pikkuisen lisää hyvin varustellun mallin kokoonpanosta ja lisäosien lisäkustannuksista logistiikan puolelta mutta ei varmaankaan kovinkaan paljon suhteutettuna mitä perusmallin käytetään työtunteja.

Asiakashintojen ero perusmaalin ja täysin varustellun mallin osalta voi olla helposti 10-15 ke tai jopa enemmän premium-malleissa. Eli tehdas tekee kohtuullisen hyvät rahat niistä autoista joita varustellaan. Mitä enemmän herkkuja, sitä paremmin nukkuu osakkeenomistajat.
#35
Otin projektiksi vaihtaa passattiin 8v jarrukilvet kun olivat pahasti ruostuneet. Tässä näkee mistä autotehtaat säästävät. Jos tämä arviolta 30 snt osa olisi korvattu alumiinisella yhden euron osalla ei tätä ongelmaa olisi.

Suosittelen kaikille yli 6 v autoille että levyn vaihdon yhteydessä vaihtaa kilvet. Jossakin vaiheessä katsuri olisi saattanut laittaa kilvet vaihtoon :)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy