Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - kootee

#1
Meni jo viime kesänä rikki vasen valoumpio kiveniskemästä ja sinne on kertynyt vettä sisälle, vaikka olenkin lasiteipillä koittanut paikata. Tilasin uuden umpion Autodocista, kun marmorilla maksais 1001â,¬ ja Autodocilta lähti 450â,¬ hintaan Valeo-merkkinen. Kyseessä siis 2013 vuosimallin Leon ja led-umpio.

Tietääkö ryhmäläiset miten paljon pitää autoa purkaa, että saa umpion vaihdettua? En onnistunut videota tai kuvia löytämään aiheesta. Ja toisekseen tarvitseeko nää jotain koodausta tms. vaihtamisen jälkeen vai onko ihan plug-and-play?

#2
2013 Leonissa ilmennyt ongelmia handsfreen kanssa. Saattaa liittyä Oneplus 6:n Android 9-versioon, koska aiemmin handsfree toimi jotakuinkin moitteetta. Nyt käy monasti niin, että kuulen mitä vastapuoli puhuu, mutta toiseen suuntaan ääni ei välity. Puhelimen boottauksella tuntuu tokenevan. Olikohan tuo soitin Media System vai mikä siitä perusversiosta seuraava vaihtoehto. Onko muilla mitään ongelmia ja kenties Android 9 käytössä?
#3
Eipä tänään ollut mitään kirskuntaa edes aamulla. Täytyy tosiaan seuraavassa huollossa n. kuukauden kuluttua pyytää tsekkaamaan jarrut erityisesti ja tarvittaessa putsaamaan.
#4
Kävin firman kuivassa parkkihallissa rullaamassa eestaas ja nyt ei kuulunut jarruista mitään erikoista. Ei ne palat varmaan loppu ole, kun se ikävin "skriiii...." -ääni tulee silloin, kun ei paina jarrupoljinta. Ja siis lähinnä aamuisin sekin. Jos ei pahene tai vaihtoehtoisesti poistu omia aikojaan tuo aamukirskunta, niin pyydän määräaikaishuollossa katsomaan jarrut erityisellä tarkkuudella.
#5
2013 Leon 1.4 TSI 122 jarrut (?) on alkaneet pitää kauheeta mekkalaa. Kiinnitin ekaa kertaa huomiota viikko sitten, kun naapuri kommentoi, että mun auto piti kauheeta metallista ääntä, kun aamulla lähdin töihin. Tänään lähdin ikkuna auki ja laahaavan äänen lisäksi kuului voimakasta kirskuntaa - sellaista, jota ruosteinen, metallinen tuuliviiri pitää kääntyessään. Avasin ikkunan uudestaan työpaikan lähellä ja hiljaista oli, mutta kun painoin kevyesti jarrua hitaassa vauhdissa, niin alkoi taas kuulumaan rahinaa ja pieni kirskaus.

Jumittaako jarrujen männät vai mistä lie kyse? Päällisin puolin satulat näyttää normaaleilta aluvanteiden läpi katsottuna eikä auton allakaan roiku mitään mikä voisi aiheuttaa meteliä. Sitä paitsi se selkeästi liittyy renkaiden pyörimiseen.

Yön aikana ruostuneet jarrulevyt pitää toki rahinaa muutaman jarrutuksen verran, mutta ei ne varmaan tuollaista kirskuntaa sentään ilman että ois jotain muutakin vikaa? Määräaikaishuolto on tulossa n. kuukauden kuluttua, joten siellä viimeistään saavat tutkia. Kilsoja on vasta vähän yli 70k ja luultavasti kaikki jarruissa alkuperäistä - paitsi jarrunesteet, jotka ainakin on huolloissa laskutettu.

Onko muilla Leonisteilla ollut jarruissa tällaista ikävänkuuloista kirskuntaa?
#6
Viime perjantaina olin kauppareissulle lähdössä 2013 1.4 tsi 122hp versiolla. Kuuma oli auto pihalla auringonpaisteessa, mutta kun näitä Espanjassakin käytetään, niin ei luulis vaikuttavan.

Ekalla starttausyrityksellä kone ei käynnistynyt. Näyttöön tuli teksti "Use key to start the car" tai jotain sen suuntaista. Toisella yrityksellä näyttöön tuli "Oil Pressure!" varoitus. Kurkkasin auton alle eikä ollut vuotoa näkyvissä. Öljytikusta tarkistin ja oli hiukan alarajan alapuolella pinta, joten lisäsin vajaa puoli litraa öljyä, kun sattui takakontissa olemaan litran pänikkä.

Jälleen uusi käynnistysyritys ja lähtikin käyntiin, mutta jotenkin oudolta tuntui käynti ensi alkuunsa. Ihan kuin ois kolmella pytyllä käynyt tai jotain. Tasoittui kyllä pian ja sen jälkeen on auto toiminut taas ihan normaalisti. Kopkop...
Kilsoja vasta karvan päälle 60 tkm.
#7
Lainaus käyttäjältä: hge - 02.02.18 - klo:07:45
Pakko kysyä. Seat Leon -13 navilla (se pienempi) ja kännykkä One Plus 5 uusimmalla firmillä. Kestää todella pitkään yhdistää ja saattaa välillä katkaista.

En saa tuota Seatin sivuilta löytyvää updatea asennettua, itkee vain ettei löydä meta2info.txt:tä? Mikä avuksi.

En ole minäkään onnistunut mitään päivityksiä asentamaan 2013 Leonin naviin ja sama yhdistymisen hitaus on myös Oneplus 3T:llä. Tai onko sitten n. minuutti erityisen hidasta? Täytyy sanoa, että hämmästyin kun kaverin Ocuun kytkeytyi Iphone melkein hetsiltään, kun olen jo tottunut Leonissa tuohon hitauteen.
#8
2013 Leon (Style eikä siis facelift) pimahti apukuskin puolen jalkatilavalo. Tuskin ovat ledejä valon väristä päätellen. Koitin kurkkia, että miten lähtee valo auki, mutta en keksinyt. Lähteekö pelkkä valon kupu irti vai pitääkö purkaa enempikin? Mikä mahtaa olla polttimon tyyppi/voiko vaihtaa lediksi?
#9
Lainaus käyttäjältä: MikHei - 22.07.16 - klo:11:02
Voisin kuvitella että tässä haetaan nyt nätimmän värista polttimon valoa siksi, koska noissa on tämä ns. kääntymisvalo toiminto. Itsellä sama pyörinyt mielessä, kun näkee näitä uudempia autoja ajavan vastaan ja kääntyessä niissä syttyy toinen "sumari" tökerösti keltasena, kun muut keulan valot on kirkkaan tai sinertävän väristä lediä ja xenonia.

Tarkistin ohjekirjasta: Kulmavalo = H8 polttimo.

Kääntymisvalotoimintoa ei ole led-ajovalollisissa malleissa, ainoastaan halogeenipolttimojen kera. Ei ainakaan mun Leonissa syty sumarit kääntyessä ja autossa on led-pack.
#10
Lainaus käyttäjältä: Rice - 22.07.16 - klo:11:37
Nykyisen ST:n tilalle tilattu 1.0TSI Style Ecomotive Leon 5-ovisena. Farmarille ei enään tarvetta niin tuo pystyperä riittää.
Tarkoitus oli pitää nykyistä ST:tä kauemmin, mutta aivan järjettömän pieni väliraha ja 5-vuoden takuu kampanja muuttivat tuota suunnitelmaa. Varusteina tulee metalliväri, style pack ja moottorilämmitin sisähaaralla.

Hiukan tulee tehottomampi ja vähemmän varusteltu versio tilalle, mutta kyllä tuolla vaimon ajot pitäisi saada hoidettua.
Toimitus alustavasti lokakuussa.

Mulle tarjosi Länsi-Auto vaivaiset 14 donaa hyvitystä 2013 vuosimallin 40 tkm ajetusta hyvin varustellusta (Navi, ledit, parkkitutkat, lohkolämppäri+sisähaara jne.) Style pystyperästä (1,4 litrainen 122 hv), joten jätin päivitysaikeet siihen  >:( Eivät näemmä halua pitää merkkiuskollisena.
#11
Lainaus käyttäjältä: Raatojooseppi - 23.03.16 - klo:21:36
Iltoja!
Ilmeni seuraava ongelma uudehkossa Xperiencessä: aloin ihmettelmään kun auto tuntuu turhan lämpimältä sisältä. Mittasin lämpötiloja  autossa useammasta paikasta ja lopputulema oli se, että lämpötila auton sisällä on 4-6 astetta korkeampi kuin asetus arvo Climatronicissa. Tämä myös pidemmän, esim, parin-kolmen tunnin ajon jälkeen.
Auto kävi liikkeessä pajalla em. asian vuoksi, jossa säädettiin jotain lämpötilan läppää aukeamaan aikaisemmin tms. mutta vika ei häipynyt mihinkään. Onko esiintynyt muilla vastaavaa?

En ole mittallut sisälämpöä kuin perstuntumalla, eli että onko kylmä vai hiki. Empiirinen kokemus on, että kun lähden kylmällä autolla kylmästä liikkeelle, niin 19 atetta on yleensä passeli lukema Climatroniciin. Kun lähden työpaikan lämpimästä parkkihallista kylmään ulkoilmaan, niin 21-22 astetta on sopiva asetus. Noin ylipäänsä kylmällä säällä tuntuu Climatronin sopivin asetus olevan 19-20 astetta ja kesähelteillä 22-24 astetta.
#12
Leon 5F (12–19) / Vs: Huoltohintoja
25.11.15 - klo:11:25
1. Seat Leon 1.4 TSI Style (122 hv), vm. 2013
2. 3v. määräaikaishuolto (ajettu 36500 km)
3. 190â,¬
4. Fixus (Suomenojan Autohuolto), Espoo
5. Katsastus+pakokaasumittaus 49â,¬. Jarrunesteen vaihto 55â,¬

Asiallisen oloinen, uusi huoltoliike. Sopivasti työmatkan varrella, joten itselleni kätevä. Pissapoika oli täytetty, mutta ei erikseen laskutettu, kuten merkkihuolto teki. Soittivat, että jarrunesteessä on vettä 2% ja että 3% on ehdoton vaihtoraja. Pyysin vaihtamaan. Määräaikaiskatsastustakin tarjosivat aamulla autoa viedessäni ja tartuin tarjoukseen, koska hinta on kohtuullinen ja asia hoitui kätevästi ilman erillistä katsastuskäyntiä.
#13
Mun Nevada White Leonin takapuskuri piti maalata kahteen kertaan, eli ilmeisesti ei todellakaan helppo maalattava. Ensimmäisellä yrityksellä oli selvästi muusta autosta erottuva sävy. Nyt ei mitään sävyeroa huomaa ainakaan minun silmillä.
#14
Eilen liikennevaloista lähdön jälkeen alkoi moottori käymään huonosti ja syttyi EPC-valo mittaritauluun. LCD-näyttöön tuli joku start-stop systeemin herja.Seuraavissa valoissa ei sitten tosiaan start-stop tominut (stop toimi, start ei), vaan piti avaimesta käynnistää. Pysäytin läheisen huoltsikan pihaan, kun en tiennyt mitä tuo EPC-valo tarkoittaa, joten plarasin käyttöohjekirjaa ja moottorin ohjausyksikön häiriöönhän se viittaa. Käynnistin auton uudelleen eikä mitään häikkää enää ollut, kuten ei tänä aamunakaan töihin ajaessa. Onkohan jotain hajoamassa, vai tekeekö nää satunnaisesti tällaista?
#15
Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 08.09.15 - klo:10:33
Sellainen itsellä on mielessä.

Tosin olisihan tämäkin hieno

Suomen talvessa ollut ainakin itsellä usein umpijäässä tuo takaluukun salpa. Toimii varmaan paremmin Espanjassa.
#16
Onkohan näistä 5F Leonin bensakoneisista jo kestotestiraportteja? Itsellä 122 heppanen 1.4 TSI.
#17
Lainaus käyttäjältä: kootee - 20.11.14 - klo:17:21
Käytin auton tänään määräaikaishuollossa ja mainitsin puhaltimen ulinasta. Olivat todenneet sen johtuvan siitä, että puhaltimen siivet ottaa kuoriin kiinni. Uusi puhallin on tilattu. Takuuseenhan se tietty menee.

Aamulla laitettiin uusi puhallin. Ainakin huollosta töihin ajaessa vaikutti hiljentyneen.
#18
Lainaus käyttäjältä: Boot - 01.12.14 - klo:10:13
Pakkivalo on vain toisella puolella. Vasemmalla samassa kohdassa taitaa olla takasumuvalo.

Asia selvä!
#19
Palaako Leonissa peruuttaessa vain oikeanpuoleinen pakkivalo? Mulla nääs palaa vaan se. Vasemmalla puolella on samannäköinen vaalea kohta umpiossa, mutta eipä pala valo.
#20
Leon 5F (12–19) / Vs: Huoltohintoja
26.11.14 - klo:08:40
Lainaus käyttäjältä: Kopsu - 25.11.14 - klo:09:11
1. 1.4 TSI 140 hv Fr 2013
2.30 tkm
3.188â,¬+öljyt itse hankittuna 36â,¬
4.Länsi-Auto Raisio
5.Roiskeläppien asennus 0â,¬

Huoltoajankohta oli kesäkuun lopussa, mutta laitetaan tänne niin saadaan vähän vertailupohjaa.

Salliikohan Volkswagen Centerit omien öljyjen tuomisen? Sillä kyllä kivasti pudottais huoltojen hintaa!
#21
Leon 5F (12–19) / Vs: Huoltohintoja
25.11.14 - klo:08:10
Lainaus käyttäjältä: Cayman - 25.11.14 - klo:07:32
Pissapojansäätö 8.31â,¬ ,siinä pääsee kyllä tuntipalkoille!

Kyllä! Ja öljyn hinnassa pääsee hyville litrahinnoille. Muistaakseni yli 100â,¬ maksoi pelkät öljyt.
#22
Lainaus käyttäjältä: veski - 23.11.14 - klo:12:11
Pyyhkiikö muilla takalasinpyyhin tasaisesti? Itselläni se pyyhkii päin peetä hirveän narinan kera, samaa tekee vaikka pissapoikaa käyttää riittävästi.

Napsuuko muilla tuulilasinpyyhkijät ylä-ääriasennossa, ei pitäisi ottaa kuskinpuoleiseen karmiin? Mietin, että voisiko ääni lähteä itse sulasta, kun sulka lähtee palautumaan ala-asentoon?

Nariseeko muilla keulassa esim. kun ylittää kanttarin, pahimmillaan ääni on kun ajaa ramppia ylös ja pudottautuu kadulle. Olen myös melko varma, että samanaikaisesti oikealle käännettäessä ääni on pahin.

Huolto ei ole löytänyt edellä oleviin mitään syytä, paitsi epäilivät kuluneita sulkia. Hassua sinällään, että minulla on ollut paljon vanhempia vagineita, eikä sulkia ole joutunut vaihtamaan noin uutena.

Alustan ääntely oli samanlaista, kun Jetassa aikoinaan, kun siinä oli puslat menneet.

Takuuaika alkaa loppumaan, joten vieläkö nuo yllämainitut saisi pois, niin olisin tosi tyytyväinen autoon.

Takalasin pyyhiin pyyhkii suht ok. Alkuperäinen sulka varmaan parhaat päivänsä jo nähnyt.

Alkuperäiset pyyhkijän sulat napsui ihan saatanasti vasemmassa äärilaidassa suuntaa vaihtaessaan. Näillä nykyisillä Boschin sulilla en ole asiaan kiinnittänyt mitään huomiota. Selvästikään sulat eivät alunperinkään ottaneet äärilaidassa mihinkään kiinni, joten ihmettelin itsekin, että mistä se ääni lähti. Toinen mikä ärsytti oli, että alkuperäiset sulat veti vettä takaisin päin tuolla kääntöpisteessä suuntaa vaihtaessaan. En ole siihenkään Boscheilla huomiota kiinnittänyt, mutta voihan se olla, että olen vaan tottunut asiaan.

Ei narise keula. Perä narahtaa joskus kosteilla keleillä viikonlopun yli seistyään, mutta se on semmonen kertanarahdus kotikadun kanttarin yli ajaessa. Alustasta ei kuulu mitään ylimääräistä muuten.

Auto 2013 Leon 1.4 tsi Style

#23
Leon 5F (12–19) / Vs: Huoltohintoja
24.11.14 - klo:11:59
1. Seat Leon 1.4 TSI Style (122 hv), vm. 2013
2. 2v./30000 km määräaikaishuolto
3. 288,31â,¬ (280â,¬+lisätyö 8,31â,¬)
4. Volkswagen Center Espoo
5. Pissapojan säätö 8,31â,¬
#24
Lainaus käyttäjältä: kootee - 11.11.14 - klo:08:20
Sen sijaan minulla edelleen pitää lämmityslaitteen puhallin sellaista korvin kuultavaa ujellusta. Onko kenenkään muun Leonissa puhaltimen ääni korvin kuultavissa? Kyselin jo aiemmin asiasta, mutta silloin ei tullut kommentteja.

Käytin auton tänään määräaikaishuollossa ja mainitsin puhaltimen ulinasta. Olivat todenneet sen johtuvan siitä, että puhaltimen siivet ottaa kuoriin kiinni. Uusi puhallin on tilattu. Takuuseenhan se tietty menee.
#25
Lainaus käyttäjältä: Q.Atro - 11.11.14 - klo:12:16
Milloin käytit huollossa? Oma kävi elokuussa huollossa. Onkohan sen jälkeen tullut softaversioita? Näkeeköhän noita jostain? Mitään kampanjoita ei huollon mukaan ole ko. mallille tullut.

Mulla puhallin on kyllä ollut hiljainen.

Joskus kesällä se oli, joten tuskin softa sen uudempi on kuin sinullakaan. Varsinainen määräaikaishuolto on ensi viikolla. Mainitsin jo huoltoa tilatessa tuosta tuulettimen ulinasta ja täytyy vielä autoa viedessäkin muistuttaa. Se ääni ei aina ole havaittavissakaan, mutta välillä äityy kyllä selvästi kuultavaksi. Täytys saada tuo kuntoon ennen takuun loppumista!
#26
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.11.14 - klo:16:34

Cuprassa on vasta 4t km mittarissa, mutta hyvin on mennyt tähän asti. Kojetaulun ratina korjattiin liikkeessä, ovien ratinat taklasin ennakkoon äänieristämällä ne. Takalasin pyyhin on myös viaton, siirsin sen autotallin hyllylle. ;D


Sen verran kuraantumisherkkä Leonin takalasi, että ainakin täällä pääkaupunkiseudulla takalasin pyyhin on varsin tarpeellinen. Ei minulla ole pyyhkimen kanssa ollut mitään ongelmaa, jos kohta vois kyllä automaattisen pyyhinnän peruuttaessa ohjelmoida pois.
#27
Lainaus käyttäjältä: Q.Atro - 10.11.14 - klo:13:10
Onko kukaan huomannut Leonin ohjauksessa pientä tahmeutta keskialueella?

Kesärenkailla ohjauksessa ei ollut juurikaan huomautettavaa, mutta talvirenkailla (Nokian 5 205/55-16, paineet n. 2.5bar) keskialueella tuntuu pieni tahmea kohta.
Sen huomaa suoralla tiellä. Herkkyys puuttuu ja autoa on vähän ohjattava tahmean alueen laidasta laitaan. Ikään kuin ratti ei asetu keskikohdalle, vaan menee toiselle puolelle yli, kun yrittää pitää keskellä.
Sport-asetuksella tuo ehkäpä vielä korostuu.

Onko kenelläkään tehty ohjaukseen mitään päivityksiä?

Rengaspaineita voisi vielä koettaa säädellä..

Kyllä olen tahmeutta havainnut, mutta en kyllä sitten viimeisimmän huoltokäynnin. Se ei kylläkään ollut huollon syy, mutta kai ne aina ohjelmiston päivittää. Joskus se tahmeus oli tosi häiritsevää ja joskus sitä ei ollut lainkaan. Sekä kesä- että kitkarenkaat on kokoa 225/40/18. Sinänsä on ihan toimiva rengastus, eli ei vetele urissa tms. mitenkään häiritsevästi.

Sen sijaan minulla edelleen pitää lämmityslaitteen puhallin sellaista korvin kuultavaa ujellusta. Onko kenenkään muun Leonissa puhaltimen ääni korvin kuultavissa? Kyselin jo aiemmin asiasta, mutta silloin ei tullut kommentteja.
#28
Lainaus käyttäjältä: spee13 - 02.10.14 - klo:18:21
Terve vaan,
itselle tulossa Leon ST 2.0 TDI 150 4Drive FR loppuvuodesta. Eilen ilmestyneessä TM:ssa oli farkkuvertailu ja hyvinhän Leon siinä pärjäsi. Ledi ajovaloista oli jotain negatiivista sanottavaa, mutta eiköhän niilläkin eteensä näe.

Ainakin itse nähnyt ledeillä ihan hyvin. Ajelen kyllä enimmäkseen Kehä 3:sen sisäpuolella, mutta kyllä valaisemattomillakin teillä hyvin näkyy. Yksi iso ero kaikkiin edellisiin autohini verrattuna (kaikissa ollut halogeenit) on, että liikennemerkit ja tien reunan heijastintolpat erottuu todella hyvin ja kaukaa. Ja onhan tuo valkoinen valo silmälle tosi miellyttävää.
#29
Lainaus käyttäjältä: Rice - 22.05.14 - klo:14:42
Omassa Leonissa kuuluu pieni sirinä/sirkuttava ääni. Kuuluu paremmin vain kaupunki nopeuksissa kun muut suhinat pienempiä.
Sirkutus loppuu kun painaa kytkimen tai ottaa vain jalan pois kaasulta.

Enpä ole huomannut, että tuolla olisi vaikutusta. Kyllä mä edelleen liitän äänen ilmastoinnin puhaltimeen. Ei sitä maantiellä kuule, kun 18" renkaista lähtee sen verran meteliä. Vuodenajallakaan ei ole vaikutusta, eli talvikylmällä sama ääni kuin tänä aamunakin.
#30
Lähes asian sivusta, mutta tulipa aamulla liikenteessä havaittua, että
uusi Leon+hienot vanteet=HIENO!  ;D
uusi Auris+hienot vanteet=toyota mikä toyota  ::)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy