Ongelmat Haldexin kanssa

Aloittaja stjärndykare, 07.12.12 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

Suberb 2012

Tuon 90000 katsoivat huolto-ohjelmasta, kun laatikon öljyä vaihdettiin.

Toki voi olla muistihärökin, että haldex vaihdettiin, mutta peräöljyt sitten 90tkm? No sekin selviää huomenna pajalla.

60tkm välein vaihdetaan dsg-liemet.

Petunet

Näissä uudemmissa Haldex -öljynvaihtoväli on nykyään kolme vuotta kilometreistä riippumatta, aiemmin oli 90tkm välein.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 30.12.18 - klo:13:15
Näissä uudemmissa Haldex -öljynvaihtoväli on nykyään kolme vuotta kilometreistä riippumatta, aiemmin oli 90tkm välein.

Ok. Itse elin käsityksessä, että 60tkm tai kolme vuotta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Petunet

Juu niinhän se on aiempiin malleihin tainnut ollakin.
Haluavat ilmeisesti myydä lisää varaosia kun on huoltovälejä pidennetty...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 31.12.18 - klo:06:24
Juu niinhän se on aiempiin malleihin tainnut ollakin.
Haluavat ilmeisesti myydä lisää varao4sia kun on huoltovälejä pidennetty...

No jos vanha haldexpumppu maksoi 1000â,¬, niin nykyään se maksaa n.300 euroa. Eli kerrankin näin päin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Saemo

Laitetaanpas tänne omia kokemuksia toimimattomasta nelivedosta ja autona Passat B8 -15. Neliveto oli hukassa ja vikakoodina C111307 - Neliveto mekaaninen vika satunnainen. Paikallisella korjaamolla tutkittiin, että haldexpumppu ehjä ja käytin ohjainkortin huollossa, jossa ei löytynyt ohjainkortista mitään vikaa. Tänään käytin autoa merkkiliikkeessä testerissä ja päivittivät uuden ohjelmiston haldex ohjainkortille ja nyt neliveto toimii normaalisti.

Daatta

Tästä voisi vetää jonkinlaisen yhteenvedon: Auto kannattaa käyttää aina merkkiliikkeessä, hakea vikalista ja kustannusarvio sekä selvittää mahdolliset vastaantulot. Sen perusteella sitten eteenpäin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.01.19 - klo:09:45
Tästä voisi vetää jonkinlaisen yhteenvedon: Auto kannattaa käyttää aina merkkiliikkeessä, hakea vikalista ja kustannusarvio sekä selvittää mahdolliset vastaantulot. Sen perusteella sitten eteenpäin.

Juurikin näin! Samoin perushuollot kannattaa teettää merkkarilla, että saa vaadittavat leimat. Loput huollot voit teettää missä haluat!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jiku

Onko selvä merkki haldex5:ssa takavedon puuttumisesta jos auto puskee?

Millä tavalla muuten tällaisen (scout DSG tdi184 my16)auton saa liukkaalta alustalta liikkeelle
kun vielä koukussa vajaan 1,5 tonnin kuorma, pitääkö esp pitää päällä vai ei, vai mahdollisesti
sport mode espistä, entä DSG, sport vai tavallinen?

Viikonloppuna "kevyissä" vaikeuksissa veneen noston yhteydessä takarenkaat eivät lyöneet tyhjää,
eturenkaat senkin edestä. Tuntuu kuitenkin että ei pelkästään etuvetoinen, kun autolla yksinään pääsee kohtuullisesti liikkeelle.

Pitäisköhän käyttää merkkarilla piuhan päässä, kun päivityksiäkin noihin näköjään tehdään.
Takuu ohi mutta autokeskuksen turva voimassa, 76 tkm
mittarissa, itsellä noista 7 tkm, haldexiin ei vielä huoltoja ole tehty. Seuraava huolto mennee syksyyn tätä menoa, siihen asti en taida odottaa. :o

M_M

Jos kumpikaan takarenkaista ei sudi tyhjää, vaikka etuset sutivat, niin tuomitsisin haldexin vialliseksi. Kyllä ehjässä on sutivia pyöriä molemmissa päissä.  :-\
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi


Tos®

Voi p... pitää kanssa kattoo sihti.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: jiku - 02.01.19 - klo:17:21
Onko selvä merkki haldex5:ssa takavedon puuttumisesta jos auto puskee?

Millä tavalla muuten tällaisen (scout DSG tdi184 my16)auton saa liukkaalta alustalta liikkeelle
kun vielä koukussa vajaan 1,5 tonnin kuorma, pitääkö esp pitää päällä vai ei, vai mahdollisesti
sport mode espistä, entä DSG, sport vai tavallinen?

Viikonloppuna "kevyissä" vaikeuksissa veneen noston yhteydessä takarenkaat eivät lyöneet tyhjää,
eturenkaat senkin edestä. Tuntuu kuitenkin että ei pelkästään etuvetoinen, kun autolla yksinään pääsee kohtuullisesti liikkeelle.

Pitäisköhän käyttää merkkarilla piuhan päässä, kun päivityksiäkin noihin näköjään tehdään.
Takuu ohi mutta autokeskuksen turva voimassa, 76 tkm
mittarissa, itsellä noista 7 tkm, haldexiin ei vielä huoltoja ole tehty. Seuraava huolto mennee syksyyn tätä menoa, siihen asti en taida odottaa. :o
Ei oo napin asennolla väliä. Hanaa reilusti vaan niin lähtee jos on lähteäkseen. Kone pyörittää niitä renkaita joilla on eniten pitoa ja siirtää vetoa tarpeen mukaan. Jos kaikki luistaa, niin vetää kaikilla. Kuin olisi lukot akseleilla. Tämä toimii vain jos antaa kunnolla hanaa. Tietty jos on lunta, niin kaivaa ja sit ei pääse eespäin ;)

Hyvin selvä tapaus, jos puskee veto päällä=takapyörät ei tuuppaa. Jos ne tuuppaa niin joko lähtee perä alta tai keula ampuu mutkansuuntaan.

Daatta

Aika karua luettavaa tuo Audiclubin ketju... Saa nähdä tuleeko suodattimen pihdistus omassa ajankohtaiseksi ja mitä Seat-huolto sellaisesta pyytää.

Mutta kyllä sen verran pitää autoansa opetella tuntemaan että tietää vetääkö takapää vai ei. Näillä keleillä sen toteaminen ei ole suuri ongelma, kääntää mutkaan ja antaa kaasua. Jos ei heitä perää niin ei siellä vetojakaan ole.  :P
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ConD

Mää käytin oman Atecani öljynvaihtohuollossa eilen. Haldexöljyn vaihtovälihän on 3v, mutta näin 2v ikäisenä ajattelin sen olevan ehkä ajankohtaista. Samalla tuossa aiemmin kun juteltiin huoltoneuvojan kanssa, niin hänkin suositteli tuota sihdin putsausta ja sille ihan heiltä omat ohjeetkin löytyi miten tehdään, niin ajattelin tehdä sen sitten samalla.

Eli eilen vaihdettiin moottoriöljyt, haldexin öljyt sekä putsattiin tuo sihti. Huoltomies oli kiva ja otti kuvat ennen ja jälkeen-tilanteista:



vs.



Että siinä on hyvä miettiä mitä 2v ja ~70tkm tekee Haldexille. Etenkään jos tuosta ei olisi nyt vaihtanyt öljyjä ja putsauttanut tuota sihtiä. Huoltakaa hyvät ihmiset näitä! Töineen tuo sihdin putsaus (pumpun irroitus + kiinnitys + putsaus + tiivisteet )maksoi mulla 87e, haldexhuolto 177e ja öljynvaihto omilla öljyillä reippaan satkun. Elämä on, mutta takuunalaiselle nää mieluusti teettää merkkarilla.

Niin... ja mitään ongelmaahan mulla EI ole ollut vielä, mutta koitan tällä ennakoida ettei niitä tuliskaan.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

TTO

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.01.19 - klo:10:07
Aika karua luettavaa tuo Audiclubin ketju... Saa nähdä tuleeko suodattimen pihdistus omassa ajankohtaiseksi ja mitä Seat-huolto sellaisesta pyytää.

Mutta kyllä sen verran pitää autoansa opetella tuntemaan että tietää vetääkö takapää vai ei. Näillä keleillä sen toteaminen ei ole suuri ongelma, kääntää mutkaan ja antaa kaasua. Jos ei heitä perää niin ei siellä vetojakaan ole.  :P
Ongelmaksi jää mielestäni silti Haldexin "osakuormitus" eli kun voimaa pitäisi siirtää "jonkin verran" taakse. Liikkeelle lähtiessä tai kunnolla polkaistessa voimaa siirretään paljon (pyrkimys 50-50 jakosuhteeseen) ja pumppu suoriutuu hommasta vaikka sihvilä alkaakin olla osittain tukossa. Pienemmällä kuormituksella voimaa pyritään siirtämään vähemmän ja se ei enää kunnolla siirry tukkeutuneen sihvilän vuoksi ja auto on enemmän etuvetoinen kuin pitäisi. Vai ajattelenko tämän täysin pieleen?

Daatta

Minulla on Cuprassa 4 vuoden huoltosoppari, on vissiin aika tarkkaan määrätty mitä sen puitteissa tehdään. Lisätöinä suodattimen puhdistus varmasti onnistuu ja tämän ketjun perusteella kannattaa teettää. Mutta sitten on niitä jotka eivät tee edes Haldexin öljynvaihtohuoltoja, lisätöistä puhumattakaan... Suomen teillä on varmasti hurja määrä etuvetoisia nelivetoautoja.

Lainaus käyttäjältä: TTO - 03.01.19 - klo:11:20
Ongelmaksi jää mielestäni silti Haldexin "osakuormitus" eli kun voimaa pitäisi siirtää "jonkin verran" taakse. Liikkeelle lähtiessä tai kunnolla polkaistessa voimaa siirretään paljon (pyrkimys 50-50 jakosuhteeseen) ja pumppu suoriutuu hommasta vaikka sihvilä alkaakin olla osittain tukossa. Pienemmällä kuormituksella voimaa pyritään siirtämään vähemmän ja se ei enää kunnolla siirry tukkeutuneen sihvilän vuoksi ja auto on enemmän etuvetoinen kuin pitäisi. Vai ajattelenko tämän täysin pieleen?

Vaikea sanoa miten tuo toteutuu käytännössä, luulisi että siivilän ollessa tukossa se on sitä niin pieneillä kuin suurillakin paineilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M_M

Jos haldex mittaa hydraulipaineita, niin en usko kuormituksen vaikuttavan asiaan. Pumppua vaan ajetaan sen verran kovemmalla virralla, että tukkeutuneen sihdin läpi saadaan tehtyä tarpeeksi painetta.

En kyllä ulkoa muista mittaako se noita paineita. Jos pumppua ajetaan vain virran perusteella (sitä ainakin mitataan) niin silloin tosiaan tukkeutuva sihti voi alkaa vaikuttaa paineisiin osakuormalla. Kuka jaksaa kaivaa läppärin ja mennä autosta katsomaan onko siellä myös painemittaus, minä en...  :P
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jari.minkkinen

leon 02 takapää ei tuuppaaa kardaani pyörii eli peräpäässä vika ainut vikakoodi 4veto puolella on jarrupolkimen asentotunnistin signaali epävakaa tai jotenki sinnepäin... riittääkö syyksi vai hä välillä kun autosta irrottaa + navan niin hetken vetää... eikös noi jarrutietoakin tarvitse?????????????????

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Jari.minkkinen - 07.01.19 - klo:15:19
leon 02 takapää ei tuuppaaa kardaani pyörii eli peräpäässä vika ainut vikakoodi 4veto puolella on jarrupolkimen asentotunnistin signaali epävakaa tai jotenki sinnepäin... riittääkö syyksi vai hä välillä kun autosta irrottaa + navan niin hetken vetää... eikös noi jarrutietoakin tarvitse?????????????????

Sinulla vaikuttaisi olevan tuossa Leonissa muutakin häikkää. Jarrupolkimen tunnistimen/kytkimen vika taatusti aiheuttaa ongelmia. Lisäksi jos kaasupoljin oireilee niin edellytyksiä nelivedon kytkeytymiselle ei taida olla... Ei se tietenkään tarkoita, etteikö Haldexissakin voisi olla vikaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Marko

Kyllähän tuo Scoutti lähtee kuin hauki rannasta vähän liukkaammallakin, jos takapää mukana. Aloittajalla selvästikin sihti putsauksen tarpeessa.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Skeida-Bob

Kun tämä on yleisesti Haldex-ketju eikä joku generaatio... niin missä noissa on tuo sihti vaiko kaikissa? Onko se aina helposti katsottavassa paikassa, esimerkiksi auton alta pari pulttia auki ja kurkkaus? Itsellä superbeestä -13 ennen fasuliftiä huoli nyt. Juu ja en pihalla pysty itse katsomaan, auto ei vielä ole tuttu kaikilta osiltaan.
jo läks pazka pihasta.

Daatta

Olettaen että Superbissa on Gen5 Haldex: Sihti on pumpun päässä kiinni, jotta sen saa esille pitää laskea öljyt pois ja irroittaa pumppu. Ei mene ihan kotipihassa, ainakaan näillä ilmoilla. Öljynvaihdon yhteydessä tuo kannattaa tehdä/teettää. Ei pitäisi olla huollossa mikään mysteeri kun siihen kerran löytyy työohjeet ja tiivistesarja marmorilta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Skeida-Bob

Ok, kiitos. Ao. kuva lienee siis nelosversio, suodatin erikseen omassa pesässään?

jo läks pazka pihasta.

M_M

Veikkaisin, että -13 superbissa on vielä juurikin tuon kuvan mukainen nelosversio.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Joo, tuo on nelosversio ja siinä on vielä erillinen suodatinkin. Silti pumpun päässä oleva pre-filter ohjeistetaan myös puhdistamaan.

https://www.haldexrepairs.co.uk/guide-generation-4-haldex-trouble-shooting/
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Suberb 2012

Haldexpumppu vikakoodi löytyi Scoutin tiedoista. Tilasin jo uuden punpun siihen, mutta onko noin, että voisi tulla kuntoon ihan vain sihti siivoamalla? Kokemuksia? vai meneekö pumppu aina p@skaksi jos haukkaa tyhjää? Tämä siis 5-versio (kai)

Toki tuota vois ihan vaan kokeillakin, ei siinä menetä kun työt ja 50.- litkut. Toisaalta tulee kallis korjaus(säästö)yritys, jos ei autakaan...

Onhan muute ihan p333siistä ajaa etuvetosella :(

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: TAG - 08.02.16 - klo:11:56
Jos on ostamassa käytettyä Haldex autoa, kannattaa katsoa tarkkaan onko huoltokirjassa merkinnät Haldexin öljynvaihdosta. Itsellä tuli Tiguanilla syksyllä 60.000 km täyteen ja Haldex huolto kuului ohjelmaan. Ostat esim. 90 000 km ajetun, jossa laiminlyöty huolto, niin voi olla jo vikaantunut ja ainakaan mitään hyvityksiä ei korjaamisesta saa (oma syy).

Itsellä kahden Haldex auton kokemukset ja täysin huolettomia ja toimivia ovat molemmat olleet. Toimii hyvin kaikissa tilanteissa mihin joutunut. Ei tarvita eturenkaiden sutimista vedon siirtymiseen taakse, pieni veto siellä on jo valmiiksi odottamassa (min. 10%)

Toi riippuneen auton iästä? Itsellä 13 mallin Golf ja ensimmäinen huollossa tehty Halxedöljyn vaihto oli 117tkm lukemissa.
Huollot tehty merkkiliikkessä ja ennen minua ollut yhdellä omistajalla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 08.01.19 - klo:17:04
Toi riippuneen auton iästä? Itsellä 13 mallin Golf ja ensimmäinen huollossa tehty Halxedöljyn vaihto oli 117tkm lukemissa.
Huollot tehty merkkiliikkessä ja ennen minua ollut yhdellä omistajalla.

No kun tuo haldex-öljyjenvaihto on lisätyö ja osa käyttäjistä "säästää". Ei siis kerro auton iästä, vaan A:Käyttäjästä ja hänen valveutuneisuudesta sekä B:Huoltoneuvojasta, joka osaa kaupata oikeat huollot autolle, vaikka vähän väkisin!

Ei kulmavaihteen tai peräöljyjenkään vaihtoa kaupata sinulle huollossa, jos et osaa kysyä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Petunet

Tilasin Haldexin sihdin puhdistuksen 60 tkm huollon yhteyteen.
Haldexin (kin) öljyt oli vaihdettu jo 30 tkm huollossa mutta nyt halusin katsoa miltä sihti näyttää.
Ei hyvältä:



Miltähän sellainen 90 tkm ajettu sihti näyttää kun tämäkin oli jo noin tukossa?

Puhdistustyön hinta oli 35â,¬ mutta on toki helppo tehdä itsekin jos itse vaihtaa Haldexiin öljyt.
Suosittelen.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy