Ongelmat Haldexin kanssa

Aloittaja stjärndykare, 07.12.12 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

stjärndykare

Terve,

Viime keväänä hankittu 08 Tiguan ja nyt huomasin ongelmia nelivedon tai lähinnä sen toimimattomuuden kanssa. OlenAudifoorumilta lukenut kyseisestä aiheesta ja kahlannut muutenkin läpi Haldeksin toimintaperiaatetta, mutta silti ajattelin kysäistä minkälaisia kokemuksia palstalaisilla on HaldeX IV:n toimintavarmuudenkanssa. Eli itse olen tässä muutaman viikon aikana huomannut Tiguanin nelivedon olevan pienoinen pettymys. Tuntuu että takapyörät ovat mukana vain ajoittaisesti. Varsinkin paikaltaan lähdettäessä sutiminen on ollut melkoista. Olen laittanut ongelman tähän saakka huonojen renkaiden piikkiin, kunnes  eilen tuli mahdollisuus tehdä hiukan tarkempia kokeita. . Ajoittaan takarenkailla on vetoa ja silloin auto edes hiukan pyrkii kampeamaan perää sivulle, kunne ajonvakautus puuttuu peliin. Joka tapauksessa silloinkin takarenkaiden avustus tuntuu olevan todellä vähäistä. Useimmiten liikennevaloista lähdettäessä hiukan reilummalla kaasulla todellakin etupää lyö pelkästään tyhjää ja takarenkailta ei tule apua millään. Testasin asiaa vielä pysäyttämällä auton ei mitenkään jyrkkään ylämäkeen jossa alusta oli pakkautunutta pakkaslunta. Annoin juuri sen verran kaasua, että etupyörät pääsivät sutaisemaan (esp off). lopputuloksena oli se, että vaikka hiukan reilummin annostelin kaasua, takapyöräät eivät auttaneet yhtään, vain eturenkaat kaivoivat tyhjää ja kertaakaan ei kumpikaan takarengas liikkunut. Auto jäi paikalleen ja käyttäytyi tosiaan kuten etuvetoinen.  Olen lukenut mahdollisista vioista ja ainakin haldex-pumppujen kanssa on ollut jonkin verran ongelmia. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ongelmasta? Ja jos vikaa on ollut pumpussa, minkä verran marmori on korjauksesta ottanut?

tet

Kyllähän tuossa vikaa selkeästi tuntuu olevan. Itse en ole Scoutilla ylämäkitestiä vielä lumikelissä tehnyt, kesällä vain, täytyypä tehdä lähiaikoina. Kesällä tuo "kuopaisutesti" jyrkässä hiekkamäessä sai aikaan vai pienet sutimisjäljet, ei kaivautunut mäkeen vaan lähti kuin rusakko puskasta.

Normaaleissa (reippaammissakaan) liikkeellelähdöissä ei sutimista juurikaan tapahdu kuin ihan hetkellisesti joskus. Mutkatiellä takavedon toimivuuden huomaa myös, kaasua painamalla perä pyrkii sivulle mutta vain lievästi kuten pitääkin.

Kuten kaikissa vaivoissa nykyautojen suhteen, vikakoodien luku olisi varmasti se ensimmäinen toimenpide josta kannattaa lähteä liikkeelle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tupo

Selvästi on vehkeissä vikaa. Haldex IV (ehjä) ei jää kuopimaan pelkästään etupyörillä.

stjärndykare

Lisäyksenä vielä sen verran, että pohjan alta auton takaosasta kuuluu ajoittain ikään kuin tikittävää/naputtavaa ääntä ja paikansin sen juurikin Haldex-mötikkään, Täytyy viedä ilman muuta piuhan päähän, mutta kysyin muiden kokemuksia nimeniomaan nelosversion toiminnasta, sillä ainakin itse olen aiemmin pitänyt sitä varmatoimisena.

jni

Vikaa tuossa tuntuu olevan. Vastaavalla tavalla kaverin kymmenvuotias Bora Variant 4Motion on muuttunut etuvetoiseksi. Siinä tosin on vanhempi versio Haldexista, mutta oireet samat. Kaveri ajelee toistaiseksi vain etuvedolla eikä ole käyttänyt autoa vielä korjaamolla.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Kimf


Sande

Mulla oli ihan samat oireet Octavia 4x4:ssä joka oli Haldex II:lla. Kilometrejä ei ollut vielä kuin vähän reilut 60 000 ja takuuseehan tuo meni vaikka takuu oli mennyt umpeen. Viaksi paljastui juurikin tuo pumppu, johon on olemassa suht edullinen korjaussarja. Kalliimpi vikavaihtoehto on Haldexin ohjausyksikkö...  :-X

Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

stjärndykare

Minulla on mittarissa 88 tkm eli sen puolesta ei pitäisi vielä olla tiensä päässä. Katsotaan mitä testeri kertoo, mutta toivottavasti ei ole vika ohjainyksikössä. Mielenkiintoista olisi tietää maahantuojan kanta kyseisen palikan oletettuun käyttöikään, ei ehkä suoraan verrattavissa tsi -koneiden jakoketjuongelmiin, mutta luulisi Haldeksillekin oletetun käyttöiän olevan enemmän kuin 60-90 tkm.

Sande

Ohjainyksikkön käyttöiän voisi olettaa olevan saman kuin muun voimalinjan (ei sotketa tähän kuitenkaan DSG:tä  :P ), joka on ehdottomasti enemmän kuin 90 000 km
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Tupo

Itse olen ajellut Haldex II:lla (Golf IV) ja Haldex IV:llä (Caddy) yli 100 000 km pelkillä öljynvaihdoilla. Kyllä niiden pitäisi kestää saman verran kuin muunkin voimalinjan. Mutta onhan niitä 2-vetoisen vaihteistojakin hajonnut pienillä ajomäärillä...  :(

tuRboman

Kyllä ne kestää yli parisataa tuhatta helposti (suunniteltu kestämään auton eliniän). Valitettavasti jotain laatuongelmiakin on välillä ollut. Eniten mua tuossa edellä ihmetyttää, ettei mitään vikavaloja syty eikä itsediagnostiikka reagoi asiaan mitenkään? Vika itsessään viittaa vahvasti pumppuun. Toinen ratkaiseva komponetti on paineenalennusventtiili joka säätää painetta, joka taas kytkee monilevykytkimen ts. vedon määrää taka-akselille. Ennemmin vois veikata juuri venttiilivikaa, jos välillä toimii oikein. Jotain ylimääräisiä partikkeleita öljyssä ja venttiili takertelee?
Mutta oli vika mikä hyvänsä edellä mainituista, Haldex yksikön pitäisi osata nuo tunnistaa.

Ja vielä lisäkommenttina tähän: Ajoittaan takarenkailla on vetoa ja silloin auto edes hiukan pyrkii kampeamaan perää sivulle, kunne ajonvakautus puuttuu peliin.
Ajonvakautuksen puuttuessa peliin takaveto katkeaa. Normaali toiminto Haldex 4:llä.
"All 4 The Driver"

tet

Lainaus käyttäjältä: stjärndykare - 07.12.12 - klo:10:46
Täytyy viedä ilman muuta piuhan päähän, mutta kysyin muiden kokemuksia nimeniomaan nelosversion toiminnasta, sillä ainakin itse olen aiemmin pitänyt sitä varmatoimisena.

Scoutissa on samainen Haldex-versio, ja tuli nyt sitten tehtyä se mäkilähtötesti lumella. Tuossa lähellä on hyvä testimäki, vesitornille johtava hiekkatien pätkä jonka jyrkkyys on maastokartalta arvioiden noin 16%. Auto seis ylämäen puoliväliin, TCS pois ja hanaa. Ihan yhtä räväkästi ei lähtö sujunut kuin kesällä, mutta hyvin kuitenkin. Sutimista oli kyllä havaittavissa, mutta joka kulmasta. Auto ei kaivautunut mäkeen vaan lähti ripeästi eteenpäin, juuri minkäänlaista ohjauksen vetelyä ei esiintynyt.

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 07.12.12 - klo:13:44
Ajonvakautuksen puuttuessa peliin takaveto katkeaa. Normaali toiminto Haldex 4:llä.

Ei välttämättä aina. ABS irrottaa takavedon, mutta ESP voi käyttää takavetoa apuna kulkusuunnan vakautukseen. Näin kertoo ainakin Tiguanin nelivetoa koskeva SSP 414.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

stjärndykare

#12
Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 07.12.12 - klo:13:44
Kyllä ne kestää yli parisataa tuhatta helposti (suunniteltu kestämään auton eliniän). Valitettavasti jotain laatuongelmiakin on välillä ollut. Eniten mua tuossa edellä ihmetyttää, ettei mitään vikavaloja syty eikä itsediagnostiikka reagoi asiaan mitenkään? Vika itsessään viittaa vahvasti pumppuun. Toinen ratkaiseva komponetti on paineenalennusventtiili joka säätää painetta, joka taas kytkee monilevykytkimen ts. vedon määrää taka-akselille. Ennemmin vois veikata juuri venttiilivikaa, jos välillä toimii oikein. Jotain ylimääräisiä partikkeleita öljyssä ja venttiili takertelee?
Mutta oli vika mikä hyvänsä edellä mainituista, Haldex yksikön pitäisi osata nuo tunnistaa.

Auto on käynyt testerissä ja tuloksena vikakoodi: "02248 mechanical failure, valve for comtrolling clutch operating" Eli vaikuttaisi että Turbomanin  arvio venttiiliviasta pitää paikkansa. Venttiili näyttää olevan ohjausyksikön yhteydessä, toivotaan ettei koko yksikköä tarvi vaihtaa, vaan selvitään uudella venttiilillä. Saapa nähdä mikä on marmorin kustannusarvio.

Korjattu lainaus -Karvis-

tuRboman

Valitettavasti se tais olla niin, ohjausyksikkö kalibroidaan tehtaalla venttiiliä varten koska venttiili ja sen operaation on erittäin herkkää. Eli todennäköisesti molemmat tulee tulee vaihtaa. Voin tarkistaa tän kun mulla on jotain Saabin Haldex4 matskua. Niidenhän pitäisi olla samoja komponentteja. Vaikka pelkän venttiilin voisikin vaihtaa, toiminta olisi siis mahdollisesti epävarmaa ja se taas voi aiheuttaa muuta harmia.

Mutta nämä "vedin hatusta" ja voin muistaa toki väärinkin.
"All 4 The Driver"

stjärndykare

#14
Moi,
Olisi hienoa jos voisit asian tarkistaa. Lisäyksenä vielä se, että missään vaiheessa ei mikään vikavalo ole mittaristossa palanut.

tuRboman

#15
Sori kun kesti. Valitettavasti muistini pelasi oikein. Ohje kertoo, että ohjainyksikkö ja säätöventtiili on tehtaalla kalibroitu (eli sovitettu toisiinsa) ja tulee EHDOTTOMASTI vaihtaa yhdessä.
Tuota kalibrointia ei varmasti onnistu tekemään kotikonstein. Se on siis sama kumpi menee, RDCM (ohjainyksikkö) tai venttiili ja molemmat joutuu vaihtamaan.

Vielä edellistä viestiäni koskien, entistä suuremmalla syyllä voi epäillä öljyn epäpuhtautta. Jostain on päässyt todennäköisesti ylimääräisiä partikkeleita öljyn sekaan ja se häiritsee venttiilin toimintaa. Tuollaisissa venttiileissä on niin hienoa mekaniikkaa, että siitä syystä ne öljytkin on spesiaali laatua. Sinne ei kummoista roskaa tarvi ja toiminta sekoaa. Itse pelaan työssäni erilaisten sähkö/servo/hydrauliikka järjestelmien kanssa ja joskus se on äärimmäisen vaikeaa selvittää onko vika ohjauksessa vaiko mekaanisessa laitteessa (venttiili yms.) kun toiminta on nopeaa ja syy&seuraus käytännössä yhtäaikaisia.

Todella outo homma, että Haldex yksikkö osasi antaa vikakoodin mutta autossa ei pala mitkään valot? Saabin sovelluksessa kaikki häiriöt tai varoitukset (vika, mutta voi toimia normaalisti) Haldexilla ilmaistaan myös kuljettajalle tieturin kautta. Nämäkin tuli tutuksi valitettavasti...  ::)
"All 4 The Driver"

kupla

Volvossa Sama juttu oli vikaa hadexs pumpussa ei vika valoja vein piuhanpäähän muun vian takia listalla olikin jokunen vika ilmoitus haldex pumpusta.
Tiguan tdi 2.0 4motion tip -08

Sande

Toihan se olikin kettumainen juttu tuossa  Haldexin särkymisessä itselläkin, kun luulin sen olevan kunnossa niin mökiltä piti traktorilla hinata pois tasasemmalle tiellä talvella.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

mremonen

Lainaus käyttäjältä: kupla - 15.12.12 - klo:17:17
Volvossa Sama juttu oli vikaa hadexs pumpussa ei vika valoja vein piuhanpäähän muun vian takia listalla olikin jokunen vika ilmoitus haldex pumpusta.
Mulla laukesi V70 Classicista ensin paineanturi ja sitten pumppu. Ei mitään vikavaloja, paitsi sitten kun se pumppu antautui. Jolloin auto ilmoitti, että ESP on pois päältä.

Paineanturin vikaantumisen huomasi siitä, että neliveto tuli päälle viiveellä ja nykäyksellä. Se sen pumpunkin varmaan rikkoi.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

stjärndykare

No niin, aikaa on vierähtänyt pari viikkoa siitä kun auto oli pajalla, enkä ole ehtinyt asiaa kommentoimaan. Viaksi varmistui  "Kytkimen aukeamisasteen ohjausventtiili - N373, mekaaninen vika, satunnainen". Korjaustoimenpiteenä koko nelivedon ohjainlaite vaihtoon. Merkkihuollossa hintaa lystille tuli reilut 1200 eur. Koko summasta  osan hinta oli 1100 eur ja työn osuus noin 100 eur ja auto kuntoon reilussa tunnissa koeajoineen. Nyt potkii ihan eri lailla. 
Myyjäliike tuli vastaan 50 %:lla, mikä oli minun mielestä erittäin vastuullista toimintaa. Auto oli ostettu käytettynä 7 kk sitten, joten halutessaa liike olisi voinut ainakin prosessia hankaloittaa. Mainittakoon tässä nyt ihan nimeltä  Autokeskus, joka ainakin tämän tapauksen on hoitanut nopeasti esimerkillisesti. Jaettakoon nyt myös positiivinen palaute tässä palstalla.
Samaa en voi sanoa VW maahantuojasta, jolle myös reklamaation osoitin ja vaadin heitä osallistumaan kustannuksiin, ihan jo sen periaatteen takia, että kyseisen ohjausyksikön oletettu käyttöikä tulisi olla sidoksissa muuhun voimalinjaan. Sekä tehtaalta että maahantuojalta käsittämättömän välinpitämätön suhtautuminen. Negatiivinen vastaus, ilman että esittämääni palautteeseen edes tutustuttiin kunnolla.

3,14

Omassa autossa (Passat vm 2007 ja 134 tkm) syttyi esp-valo aina muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Kaveri luki vikakoodit, 00448 - Haldex Clutch Pump (v181) 014 - Defective - Intermittent. Eli Haldex pumppu on viallinen.

VV-auto vaihtoi uuden pumpun rikkinäisen tilalle hintaan 650â,¬.

Telehell

#21
Veli osti Skoda Octavia 4x4 vm.2007 autoliikkeestä pari viikkoa takaperin. Nyt käytti huoltoliikkeessä kattavassa öljynvaihdossa (moottori, suodattimet, haldex). Tänään kesken ajon kuului pamahdus, auto sivuun -> öljyä valuu haldexin suunnalta, veto pois takarenkailta.

Kellään havaintoa mitähän mahtanut tapahtua? Öljynvaihto mennyt pers..?
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Telehell

Korjaamo oli aamutuimaan nostanut auton nosturille, vaikka heillä ei ollut tietoakaan että kyseistä autoa olisi tarvetta huoltaa  ::)...

Kuulema haldex halki. Onko toi edes mahdollista....?
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

tärpätti

Eikö tuohon ole pumppu ihan taskurahoilla ostettavissa, jos kerran pumpussa vika.
Octavia BKD

vwp

Eiköhän tuo ole myyjäliikkeen heiniä. Meneekö nuo yleensä kerrasta halki ja poikki vai onkohan jo ennen myyntiä ollut tiedossa ongelmia..?
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

TAG

Jos on ostamassa käytettyä Haldex autoa, kannattaa katsoa tarkkaan onko huoltokirjassa merkinnät Haldexin öljynvaihdosta. Itsellä tuli Tiguanilla syksyllä 60.000 km täyteen ja Haldex huolto kuului ohjelmaan. Ostat esim. 90 000 km ajetun, jossa laiminlyöty huolto, niin voi olla jo vikaantunut ja ainakaan mitään hyvityksiä ei korjaamisesta saa (oma syy).

Itsellä kahden Haldex auton kokemukset ja täysin huolettomia ja toimivia ovat molemmat olleet. Toimii hyvin kaikissa tilanteissa mihin joutunut. Ei tarvita eturenkaiden sutimista vedon siirtymiseen taakse, pieni veto siellä on jo valmiiksi odottamassa (min. 10%)

DiscoKai

Itsellä halkesi Haldex vm 2007 Freelander kakkosesta n 60000 km kohdalla (2009). Huoltoliikkeen mukaan yhdessä valmistuserässä oli ollut ongelmia yhden putken raaka-ainevahvuuden kanssa ja öljyn joukkoon pääsi metallia. Kun riittävän kauan ajoi, meni venttiilit tukkoon ja paine nousee...

Uusi Haldex tuli takuun avulla, koska pitäisi kestää yli 300000 km.

Elekma

Löytyy Elekmalta yhteensopiva pumppu tuohon.

Gen II pumppu:
Tässä linkki: http://www.elekma.com/esipainepumppu_gen_ii_0av_598_5_49a_
-------------------------------------------------------------------
Matti Lukkarila
Elekma Oy
www.elekma.com

qwe

Tuo pumppu tuskin korjaa Telehell in veljen ongelmaa. Muuten pumpun hinta kotimaiseksi toimitajaksi ei ole kohtuuton.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Telehell

Juu ei taida korjata pumpun vaihto... Voiko haldexin öljyjen/suodattimen vaihtoa mokata niin, että koko haldex halkeaa ja valuttaa öljyt ulos? Täyttö/tyhjennystulpat liian kireälle??
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy