Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - VAGkilainen

#1
Lainaus käyttäjältä: KHi76 - 17.01.24 - klo:20:33Nyt kyllä alkaa syödä miestä...

Nyt on osa kerrallaan korjattu ja rahaakin alkaa palaa turhan paljon. Mitä ajatuksia herättää? Mikä osa menee seuraavaksi vaihtoon?
Tuskin tämä vika mutta itsellä kerran oli syynä ongelmiin: Onko tarkistettu weban pakoputki, kurkkuputki? Oli reikä webaston jälkeisessä mutkassa ja aiheutti että ei ilmeisesti siksi saanut lämpötilaa pysymään normaalina.
#2
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 13.01.24 - klo:00:31Taustapeilin himmennykselle ei ole mitään säätöä, peili himmenee oman valoanturin perusteella ja se ei ole millään tavalla kytketty auton väyläsysteemeihin. Parissa viimeisessä autossa ollut tummennetut takaikkunat ja niissä himmennys aika vaatimaton. Lähinnä huomaa siitä, etä takana ajavien ajovalot näyttää hieman vihertäviltä.
Sama homma kun on takalasilla himmennyskalvo. Saisi kyllä toimia herkemmin.
Kun sisäpeili himmenee, himmenevät myös ulkopeilit ainakin  minulla. Saattaa riippua varustetasosta.
#3
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
07.12.23 - klo:08:50
Lainaus käyttäjältä: jaston - 01.12.23 - klo:09:10Jarrut näissä tuntuu vinkuvan milloin mistäkin kulmasta.  >:(
Vaatisi varmaan jarrujen putsauksen vuosittain, kuten Hondan kanssa aikanaan tottui tekemään.
Vinkuminen tulee jarrujen kunnosta ja romppeiden laadusta. Itsellä ei mitään ongelmaa, ja kyllä se kerran vuoteen on hyvä pikkuisen putsailla.
Ainoa ongelma tuo lumen jäätyminen vanteisiin mutta se nyt varmaan kaikilla merkeillä näillä keleillä.
#4
Joka merkissä on omat ongelmansa ja sitten vielä jollekin arpa antaa sen maanantaiaamun ekan vikapesäkkeen. Jos sen saa niin sen voi pistää kiertoon niin ei tarvitse "mieltään pahoittaa", tai takuupelin korjuuttaa liikkeessä, eikö? ;)
Itse todella tyytyväinen ollut FL2018 TDI RS 4x4:ään. Ajoltaan helppo, menee kuin juna oli keli mikä vain ja montaa kalliimpaa autoa vakaammin. Alusta ehkä hieman pintakova mutta paranee mitä lujempaa saa puottaa menemään. Tehoa ei koskaan ole liikaa mutta ihan sopivasti , sportti-modella onnistuu kyllä normi ohitukset ja nelivedolla voi leikkiä ( ei liikenteessä) kun sellainen olo iskee. Ei natise eikä kitise mikään paikka, ja sisutus ok hintalauokkaisekseen. Ei ole mitään ongelmia ollut tähän mennessä, ajettu nyt 220tkm. Samoin tuo laadunparannuspäivitys kun tuli niin polttojen määrä taisi tuplaantua, se sitten varmaan maailman pelastaa ;D . Niin a_jaba : Minä voisin kyllä myydä tuon pois, tulee niin vähän km tällä hetkellä, mutta en halvalla.
#5
A3 8P (03–) / Vs: Sutimisen/luistonesto
08.03.23 - klo:18:06
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 08.03.23 - klo:11:08
Ohhoh, kyllä lähti pois kun painoi nappia pitkään. Hyvin saa nyt sladiin. Tuossa huomaa hyvin että vetopitoa riittää mutta jarrutusmatkat on melko pitkiä  :o
Siksi laitoin kommentin ;D ne jarrutukset on se ongelma vakiorenkailla. Nappi ei tee autosta raa'lliautoa.
#6
A3 8P (03–) / Vs: Sutimisen/luistonesto
07.03.23 - klo:18:43
Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 07.03.23 - klo:07:54
Pidä nappia pohjaan painettuna pidempään, pitäisi estot poistua.
Ainakin RS:ssä pelaa juuri noin. Mutta älä kokeile liikenteen seassa 8) ;)
#7
Ja nelivetona taas ei taida olla kuin TDI-koneella olevia Ocuja, jos olen oikein käsittänyt.
Lainasin yhdestä ketjusta:Oikealla ylhäällä on "Hae", sinne "DSG" ja vastauksia tulee, esim:

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=38640.0
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36825.0

Näillä löytyy tietoa melkoisesti
#8
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 06.02.23 - klo:04:54
https://www.briskoda.net/forums/topic/455610-skoda-octavia-vrs-20tdi-cupa-ea288-high-oil-consumption/page/6/
Tässä hyvä ketju aiheesta.... Vuodelle 2022 lisääntynyt hälyttävästi kirjoitukset kun kilsoja alkaa kertyä. CUNA/CUPA , jopa VAG konsernin huonoin moottori?  :o
Ilmeisesti männänrenkaat syynä tai sitten vaan mäntä halkeaa.. 30tkm öljyvaihtoväli ei ilmeisesti ainakaan edistä asiaa. Itsellä on CUNA ajossa. Siirryin pois 30tkm öljyvaihtovälistä 97tkm kohdalla. Aika näyttää miten käy. Nyt ajettu 121tkm ja öljyä menee semmoinen 0,5l/10tkm. ow-30 mobil esp
Kun vika pahenee niin öljyä alkaa kulua ilmeisesti 1l/1000km
Huono tai hyvä, tuskin konsernin huonoin, kaikkea p..kaa sitä kirjoitetaan. No jokainen voi olla mitä mieltä haluaa mutta omakohtaisia kokemuksia, ei mutuja:
Kun hommasin auton  (kone CUNA)oli reili 100tkm ajettu ja huollot tehty, öljyt 30tkm välein. Kulutti hieman normaalia enemmän öljyä. Itse siitä lähtien vaihdattanut 15tkm välein, nyt mittarissa n.225tkm. Öljyn kulutus loppui ja kerran tuossa vaihtovälin puolessa välissä laittaa n. 0,5L niin pysyy hyvin mittatikun merkeissä.
Öljynä ollut koko ajan Liqui Moly Top Tec4200 , saksalainen laatuöljy https://www.liqui-moly.com/fi/fi/top-tec-4200-5w-30-new-generation-p000323.html#8972
Useammassa autossa tuota ölppää käyttänyt ja yhdessäkään ei ole ollut öljynkulutusta. Ehkä tuuria.
Ajo vaihtelevaa mutta pääsääntöisesti kone aina kuumaksi, eli matka-ajoa suurin osa.
Maskin suojia ei ole ollut koskaa tässä mallissa. Weballa auto kunnolla lämpöiseksi jos mittari alle nollan.
#9
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
23.01.23 - klo:22:54
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.01.23 - klo:21:00
Jos kulutuksen säästöllä perustelee lastutuksen pettää kyllä itseä  ;D.
::) "Yleensä kulutus putoaa, ainakin omissa autoissa näin. ...k.a 6,45 L / 100km. Tulee tosin ajeltua "ei pihistellen"
Edellisessä Ocussa putosi, kuten myös vaimon Passatissa.
#10
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
23.01.23 - klo:08:35
Oma  kuluttaa tankkauksien mukaan laskettuna k.a 6,45 L / 100km. Tulee tosin ajeltua "ei pihistellen", eli normaalilla ajotyylillä minulle.
Laskin tuossa että jos kulutus putoaa n. 0,5L ohjelmoinnin ansiosta niin maksaa itsensä n. 100tkm ajolla ja kaupan päälle saa paremman tehon tuoman ajonautinnon. Yleensä kulutus putoaa, ainakin omissa autoissa näin.
#11
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
22.01.23 - klo:22:26
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 22.01.23 - klo:17:25
Kun auto on lähtökohtaisesti kunnossa, niin ne vakio tehot on sitten sitä mitä on.

Eli tämä tästä. Jatketaan muissa merkeissä.
;) juuri näin! Täällä kyllä viimeisen sanan sanojia piisaa.
#12
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
21.01.23 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 20.01.23 - klo:23:45
Tänään auto sai sisään Turbotecin softan ja keulalle LED lisäpitkät. Panelin olisin asentanut alamaskiin, mutta tutka esti tuon, joten pyöreät LED lisäpitkät tuli ylämaskiin. Ihan riittävä valoteho noissakin ja niin siedettävän näköiset kuin nyt lisävalot voi olla.
Mitä tuli lukemiksi, ja penkittivätkö?
#13
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
15.01.23 - klo:09:25
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 14.01.23 - klo:23:18
Tarkoituksena on käyttää tuo lastutuksessa. Täälä Oulussa on Turbotec, ja sen pitäisi olla ihan luotettava yritys näiden lastujen suhteen. Saab aikakaudella ei luotettu muuhun kuin Maptuniin tai JC Performanceen. Kai tämä Turbotec on ihan ok?
Suosittelen, useampi auto käynyt keseisessä liikkeessä, kyllä on ok! Tekevät nuo ohjelmat ns. järki edellä eli normiajossa ei pitäisi tulla kestävyyden kanssa ongelmia. Tietysti jos joka kiihdytyksessä mittaa kaiken ulos niin se on eri juttu.
#14
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.01.23 - klo:16:09
Annostelijapumppu taitaa olla tankin edessä, auton pohjassa. Kannattaa tarkistaa liittimet, aika harvoin itse pumpussa on vikaa.
On tankin vieressä. Laita weba päälle ja kävele repsikan puolelle takapyörän kohdalle kuuntelemaan kuuluuko napsutus eli lähteekö pumppu päälle.
#15
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
08.12.22 - klo:12:29
Joskus kysellyt jo mutta ei oikein tullut vastauksia:
Mitkä vanteet eivät lumipyryssä keräisi lunta sisälleen niin että saa joka reisun jälkeen puhdistaa?
Ja kiitos ei sitten arvailuja vaan kokemuksia  ;D
Onko näistä mihinkään (kalliit kyllä):
https://fi.wheeloutlet.com/en/alloy-wheels-tyres-packages/skoda-octavia-estate_vf_32_7882987/brock-b26-sgvp_ff_18_9_2?possible_rim_id=1139&preselect_inch=17&vehiclecolor=18&scene=3&suspension=-0.013

Tai : https://vianor.fi/vanteet/brock/brock-rc34-black-full-polish/7x17-5x112-et49-cb57-1/
#16
Lainaus käyttäjältä: JTP73 - 07.12.22 - klo:22:50
Itsellä ollut nyt noin 1,5kk uusi Kodiaq (Ambition 2,0tdi 4x4) alla, ja täytyy sanoa että olen ollut tosi tyytyväinen. Kilsoja on tullut ihan mukavasti, kun heti tokalla viikolla tuli käytyä työreissulla Rovaniemellä saakka, viikossa tuli ajettua n.2500km. Aluksi hieman arvelin noita penkkejä, että millaiset on pitkässä ajossa, mutta hyvin on mun persisseen sopinut. Tien päällä todella vakaa ajettava, ja yllättävän pieni kulutuksinen. Lahti-Oulu välillä keskikulutus 5,2l/100 vaikka siinä oli jonkin verran kaupunkipyörittelyäkin mukana.
Onko kulutus omasta valikosta vai oikein tankkausseurannalla saatu? Tuohan on tosi pieni kuitenkin kun  miettii auton kokoa.
#17
Lainaus käyttäjältä: harakka - 06.12.22 - klo:07:49
Vahva epäilys.
Liikkeelle lähdettäessä haldex on kiinni elikkä neliveto 50/50 ja lähdetään jyrkkään kaartoon etuakselin ja taka-aksetin pyörimisnopeuden erota johtuen haldex aukeaa lievästi viiveellä kun ei vielä ole nopeutta ja kytkin "narahtaa, tärähtää" auetessaan.
Samaa olen sanonut mm.merkkihuollossa, mutta eivät ole kuulleet mitään ylimääräistä. Olen kuitenkin satavarma että ennen peräöljyjen vaihtoa ei samaa kuulunut (ajoin autolla n. 100tkm-200tkm välin ilman ääniä). Toivotaan ettei tule mitään ongelmia.
Muuten nämä lll-sarjalaiset taitaa olla Ocujen parasta laatua mitä on ollut ja tulee olemaan.
#18
Lainaus käyttäjältä: Jiivee - 05.12.22 - klo:09:42
Selvisikö sulla mistä tässä oli kyse?
Itselläni samoja viitteitä takapäästä?
Ei ole mitään osannut kukaan sanoa..eikä ole purettu kun on ollut kiireitä. Katsotaan jos kerkeisi tutkimaan lisää joulun tietämillä.
#19
Kuuluuko vain käännyttäessä ja samalla kiihdyttäessä. Minulle tuli kyseinen naraus tai jurina kun viimeksi vuosi sitten vaihdettiin haldex öljyt ja putsattiin sihti sekä vaihdettiin myös peräöljyt. Sen jälkeen merkkiliike yritti selvittää, eivät kuulleet mitään erikoista. Öljyt vaihtanut liike selvitteli, ei mitään erikoista. Aivan kuin ripeästi lähtiessä joku jurisee n. sekunnin, ihan kuin olisi lukkoperä ja laittaisi vastaan tiukassa käännössä.
Onko tämä tuttua kellekkään?
#20
Lainaus käyttäjältä: tigeli - 01.11.22 - klo:17:16
https://youtu.be/nR2o2xOTSeU
Aikamoista nautintoa ajaa autoa tällä hetkellä.
Ei ole kyllä todellista. Kuinkahan paljon näitä autoja mahtaa olla prosentuaalisesti jotka ovat tässä kunnossa?
#21
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 05.10.22 - klo:18:46
Pääset helpommalla kytkemällä puhelin usb-johdolla autoon ja AA tai carplay käyttöön.
Sieltä sitten sovellukseksi waze ja tytteli varoittelee tolpat, tasoristeykset ym.
Kannatetaan!
#22
Eikös sulla ole takuut päällä, vie ihmeessä "oikeeseen" huoltoon jos eka paikka ei ole ottanut tosissaan tuota.
Itse en ajaisi metriäkään jos jäähdytysnesteet vajenee, voi tehdä vaika mitä vahinkoa. Ja sitten tuo öljyn kulutus, ei se taida tuo vaiva itsestään parantua. Lisääntyy vaan kulutus.
#23
Mikä varustetaso autossa on, kiinnostaa?
Omalla RS.llä 211tkm ajettu, ei ylenpalttista revittelyä mutta ei myöskään ecoautoilua koko aikaa. Onhan se ominaisuuksista joskus aina nautittava  :P ;D Ei oireita lootassa, kyllä se normi käytöllä menee tuon 200-300tkm. Mene koeajolla merkkihuoltoon ja kysy onnistuuko sähköisen huoltokirjan saaminen tulosteena ja pyydä myös puiha kiinni autoon ja mahdolliset häiriötilat selville. Ja kuten edellä mainittu: DQ250MBQ Kestää hyvin yli 500Nm vääntöjäkin, joten sitä ei tarvitse jännittää.
#24
Keskikulutus tankkausseurannalla 6,56L / 100km reilulta 2,5 vuodelta. Sisältää välillä kärryn kiskontaa jolloin kulutus 8-9,7L / 100km.
Pienimmillään talvirajoituksilla kesärenkailla keväällä 5,27L / 100km, mutta tukkoonhan sen saa tuolla ajolla.
Näillä keleillä Pirelli Cinturato P7 225/45R18 renkailla kulutus pyörii 6,2 - 6,5 välillä. Ajotapa nosrmaali mutta en viihdy jurraamassa alinopeudella hetkeäkään ;D
#25
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.08.22 - klo:09:15
Tässä vertailu nykyisen Bornin ja edellisen Seat Leon 1.0 TSI farkun kesän ajoista. Leonin ajot olivat kesällä 2020 ja Bornin nyt 2022. Ajoprofiilit olivat täsmälleen samanlaiset ja pyrin ajamaan molempia mahdollisimman taloudellisesti. Kuitenkin rajoitusten ja muun liikenteen tahdissa.

Leon kulutti siis 3,4 l/100 km. Tankkauksien mukaan kulutus oli 3,5 l/100 km. Verrataan energian kulutusta. Litra 95E10 bensaa sisältää 8,6 kWh. Eli Leon kulutti 30,1 kWh/100 km. Bornin kulutus oli ajotietokoneen mukaan 12,1 kWh. Siihen lataushäviöt päälle, tulee 13,5 kWh/100 km.

Eli bensan energian kulutus on hieman reilut kaksinkertainen verrattuna sähköautoon. Selvästi pienempää kuin sähköautopiireissä yleensä mainostetaan.

Hyvää pohdintaa!
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.08.22 - klo:15:42
Sähkön tuotannon hyötysuhdetta on melko vaikea määrittää, kun mukana on uusiutuvia ja ydinvoimaa. Miten lasketaan vaikka tuulivoiman hyötysuhde? Myöskään ei ole oikein mielekästä vertailla ydinvoiman ja polttomoottorin hyötysuhteita, kun ne eivät ole missään määrin toistensa vaihtoehtoja ja päästötkin syntyvät täysin eri tavalla ja mittakaavassa.

Mitä tulee pihistelijään, niin hänen ajonsa tuolla keskinopeudella täytyy olla maantiepainotteista. Samoin taloudellisuusajomestarin käytössä ero kaupungissakin pienenee, koska jarrutusenergiaa ei ole yhtä paljon kerättävissi kuin käytännössä kaikilla muilla. Vähemmän taloudellisesta ajavalla ero energian kulutuksissa on suurempi sähköauton jarrutusenergia talteenoton ja myös sen vuoksi, koska moottorin hyötysuhde heittelee vähemmän kuormituksen mukaan. Sähköauto tavallaan antaa anteeksi ajajan epätaloudellisuutta pl. korkeat nopeudet, joissa polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan.
Kuten myös tämäkin.
Tuulivoimaan kannattaa tutustua vaikka facessa, siellä on kovaa pohdintaa ja minulla ainakin on tuo "vihreä" energia on melkein mustaa. Täytyisi vuoden sisällä keksiä mikä autoa kuljettaa seuraavaksi.
#26
Itsellä taitaa olla vakio 100 - 115 välillä. Harvoin tuota tulee katsottua, joskus helteillä lähinnä seurannut.
Jos talvella keula ummessa niin keväällä kannattaa hieman seurata, edellisessä autossa kärryn kanssa ja jäähdyttäjän edusta talven jäljeltä vielä ummessa, kävi n. 125asteessa jos oikein muistan.
#27
No en ole aiemmin kuullut, ei ole Laakkosella tuollaista kerrottu. Sama kone minulla RS 2.0 TDI CUNA 2018.
#28
Kannattaa soittaa huoltoon ja kysyä tarjous. Hinta putoaa ja samalla voi keskustella jos jotain ongelmia autossa niin tarkistavat  ne. Itsellä oli eilen huolto (210Tkm) hihnanvaihtoineen, vesipumppu, kiristimet ym, jarrunesteet, laajennettu tarkastus, raitisilma- ja aktiivihiilisuodattimet. Merkkiliikkeen taulukkohinnasta lähti satasia puhelimessa.
#29
Pitänee vaihtaa takajarrulevyt kun toiselta puolen oli satulan alaliukutanko jumiintunut ja kului sisäpuolen jarrupala loppuun. Luulin että kivi välisssä kun hetkittäin ei kuulunut rahinaa.
Tuli mieleen että minkälaisia olisi nuo rei'itetyt jarrulevet? Jäätyykö talvella vielä pahemmin jarrut lumipöllykeleillä? Onko kokemuksia? BREMBOlta ainakin löytyy. Entä Pinnoitetut?
#30
Superb / Superb 2017 starttinappi
01.06.22 - klo:16:36
moro
Vaimolle tuli 2,0TDI muutama viikko sitten. Kun starttaa tai sammuttaa autoa, pitää painaa nappia kaksi kertaa että aktivoituu. Onko ominaisuus vai vika?
Oma 2018 Ocu kyllä pelaa kertapainalluksella, onko tuo joku turvatoiminto. Kyseessä manuaalilootalla oleva auto ja siis avaimeton käynnistys.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy