Ominaiskulutus, hyötysuhde ja polttoaineenkulutus

Aloittaja Quality, 04.12.09 - klo:22:41

« edellinen - seuraava »

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: MLu___ - 14.02.14 - klo:15:21
Eikö viimeiset vuosikymmenet ole opetettu, että moottorijarrutus nollakulutuksella on parempi tapa rullata, kuin kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä?

Kuten Arttu tuossa jo totesikin, tuo neuvo pätee vain silloin, kun joka tapauksessa on jarrutettava - nimittäin jarruttamalla tuhlataan aina energiaa, myös moottorijarrutuksella. Mutta on taloudellisempaa jarruttaa moottorilla kuin jarruilla. Ja jos liikennetilanne sallii, kannattaa rullata eli antaa auton kulkea kytkin vapaalla. Juuri noin autojen vaihteistot toimivatkin, jos niissä voi valita ns. economy-asetuksen.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

MLu___

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 20.02.14 - klo:21:15
Kuten Arttu tuossa jo totesikin, tuo neuvo pätee vain silloin, kun joka tapauksessa on jarrutettava - nimittäin jarruttamalla tuhlataan aina energiaa, myös moottorijarrutuksella. Mutta on taloudellisempaa jarruttaa moottorilla kuin jarruilla. Ja jos liikennetilanne sallii, kannattaa rullata eli antaa auton kulkea kytkin vapaalla. Juuri noin autojen vaihteistot toimivatkin, jos niissä voi valita ns. economy-asetuksen.
Kuulostaa järkevältä. Mitenhän tuo on toteutettu? Mistä auto tietää pitääkö jarruttaa moottorilla vai antaa rullata vapaalla, jos nostaa kaasun ylös?

Pihistelijä

Minä rullaan hyvin paljon vapaalla. Hidastan vauhtia ensisijaisesti vapaalla. Jos täytyy hidastaa nopeammin, sitten vaihde päällä. Jarruun turvaudun vasta viimeisessä hädässä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy