DSG kusetuksen uhri.

Aloittaja Jgolf, 14.08.21 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

tsihman

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.08.21 - klo:06:52
Tämä koko topic oli täyttä trollausta...

Sama kutina myös itsellä. Dramatiikkaa ei puuttunut! Summa summarum - tarinalla oli onnellinen loppu!

Arde

Lainaus käyttäjältä: Antore - 17.08.21 - klo:23:10
Mutta onhan se aika surullista, että varsinkin konsernin pienempien bensamoottorien jatkona olevat 'automaattivaihteistot' ovat 20 tkm vuosittaisella ajosuoritteella viimeistään kymmenessä vuodessa siinä kunnossa, ettei niitä kenenkään ongelmista perilläolevan kannata ostaa - ellei sitten löydy varmaa tietoa jo tehdyistä korjauksista.
Olipas mielenkiintoinen tarina, yllä olevaan voisi lisätä että myös automaattien öljynvaihdot olisi hyvä tietää onko tehty ja kuinka usein.
Tältäkin löytyy kysely DSG laatikosta ja onko ollut ongelmia ja missä kilometrimäärässä mutta olisi hienoa tietää onko öljynvaihtoa tehty.
Hienoa Jgolf että sait asian pois päiväjärjestyksestä ja ehkä jossain vaiheessa mielestä!
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 17.08.21 - klo:21:34
Kaikille niille, jotka viimeiseen asti väittivät että olen väärässä, että auto pitäisi hävittää, että autoa pitäisi hinata ympäriinsä korjaamoihin vikatesteihin että "saisin edes jotain kompensaatiota korjauksesta" (ja kustannuksia olisi hinaus + vianselvitys 290e...)

kaikille epäilijöille, joita täällä oli ehkä 85%,

Oot sä kyllä hauska veikko. Täällä kaikki yritti kertoa sopimaan asian myyjän kanssa kun itse olit raastupaan lähdössä. Nyt hyvä mies yritä tästä ainakin ottaa opiksi että ymmärrät mitä luet. Ja lue ne rahoitusyhtiöiden sopparit myös.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 18.08.21 - klo:07:51
Oot sä kyllä hauska veikko. Täällä kaikki yritti kertoa sopimaan asian myyjän kanssa kun itse olit raastupaan lähdössä. Nyt hyvä mies yritä tästä ainakin ottaa opiksi että ymmärrät mitä luet. Ja lue ne rahoitusyhtiöiden sopparit myös.

Samaa mieltä. Tuolla yhdessä topicissa jossa tämän ongelman korjaamisesta kerrottiin seikkaperäisesti, paistoi hyvin vahvasti läpi ettei muiden kommentteja ole luettu ollenkaan tai sitten luetun ymmärtäminen on jossain hyvin alhaisella tasolla.

Hyvä kuitenkin että tuli aloittajaa tyydyttävä lopputulos, toivottavasti rahoitus on mahdollista vielä perua niin ettei tarvitse niitä yli 500e aloitus ja toimituskuluja maksaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

V60

Mielenkiintoista nähdä tulevaisuudessa, että millaisia keissejä tulee, kun sähköauton 10-15 tonnin akku hajoaa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.08.21 - klo:06:52
Tämä koko topic oli täyttä trollausta...

Odotellaan kun se unelmien 20k, yli 300tkm ajettu 520 bemari on ostettu maksimi pätkällä miten sen kanssa eläminen sujuu  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JAK

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.08.21 - klo:08:54
Odotellaan kun se unelmien 20k, yli 300tkm ajettu 520 bemari on ostettu maksimi pätkällä miten sen kanssa eläminen sujuu  ;D.

Tuollainen Bemari myytiin talvella kahdella tonnilla.

Guido

Lainaus käyttäjältä: JAK - 17.08.21 - klo:22:32
Jouduitko rahoitusyhtiölle jotain maksamaan? Toivottavasti et.

Eiköhän rahoitusyhtiö ole oman selustansa turvannut niin, että sopimuksen purkaminen ei tule ihan halvaksi. Olisi ehkä kannattanut lukea sopimuksen pienellä kirjoitettu osa ennen allekirjoittamista.

Jultsu

Kuluttajaviranomainen tuumaa että peruutuksen pitäisi aina onnistua 2 viikon sisään, mutta siitä saatetaan velvoittaa lisähintaa (joka saattaa olla yhtä paljon kuin perustamis ja käsittelymaksutkin)
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Maksut-laskut-perinta/luotot/luoton-peruutusoikeus/
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Ukko

Oma auto ostetaan aina käteisellä, ei osamaksulla. 8) Jos joutuu velaksi jotain ostamaan, ei siihen ole varaa.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.08.21 - klo:10:36
Oma auto ostetaan aina käteisellä, ei osamaksulla. 8) Jos joutuu velaksi jotain ostamaan, ei siihen ole varaa.
Näin se on, ja halvimmaksikin tulee.  8)
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JAK - 18.08.21 - klo:09:15
Tuollainen Bemari myytiin talvella kahdella tonnilla.

Nettiauton halvimmat eikä kumpikaan irtoa lähellekkään 2000 eurolla.

Diesel:
https://www.nettiauto.com/bmw/520/12330537
Bensa:
https://www.nettiauto.com/bmw/520/12281621
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

duke7

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.08.21 - klo:10:36
Oma auto ostetaan aina käteisellä, ei osamaksulla. 8) Jos joutuu velaksi jotain ostamaan, ei siihen ole varaa.
Joo ja sama koskee taloja 😂

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.08.21 - klo:10:36
Oma auto ostetaan aina käteisellä, ei osamaksulla. 8) Jos joutuu velaksi jotain ostamaan, ei siihen ole varaa.

Minua viisaammat ovat sitä mieltä ettei autoa kannata omistaa, vaan liisata ja sijoittaa auton rahat osakkeisiin, jotka aina tuottavat enemmän, kuin auto. Auton voi aina vuoden kolmen välein vaihtaa uuteen ja näin sinusta tulee myös osakemiljonääri!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.08.21 - klo:11:53
Minua viisaammat ovat sitä mieltä ettei autoa kannata omistaa, vaan liisata ja sijoittaa auton rahat osakkeisiin, jotka aina tuottavat enemmän, kuin auto. Auton voi aina vuoden kolmen välein vaihtaa uuteen ja näin sinusta tulee myös osakemiljonääri!
Liisariin ei taida saada autoveron palautusta invaliditeetin perusteella.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.08.21 - klo:11:53
Minua viisaammat ovat sitä mieltä ettei autoa kannata omistaa, vaan liisata ja sijoittaa auton rahat osakkeisiin, jotka aina tuottavat enemmän, kuin auto. Auton voi aina vuoden kolmen välein vaihtaa uuteen ja näin sinusta tulee myös osakemiljonääri!

Eihän kukaan liisaisi autoa, jos olisi vapaa rahaa. Eli se joka liisa, ei tee mitään osakekauppoja ja pärjää jotenkin palkkapäivästä palkkapäivään.

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.08.21 - klo:11:53
Minua viisaammat ovat sitä mieltä ettei autoa kannata omistaa, vaan liisata ja sijoittaa auton rahat osakkeisiin, jotka aina tuottavat enemmän, kuin auto. Auton voi aina vuoden kolmen välein vaihtaa uuteen ja näin sinusta tulee myös osakemiljonääri!

Tämä on suosittu mantra varsinkin niiden keskuudessa, jotka ostavat tuloihinsa nähden liian kalliin auton joko rahoituksella tai liisarilla. Kyllähän sitä pienempituloisempikin voi pystyä maksamaan useamman sata euroa kuukaudessa autosta, mutta vastaavasti on tingittävä sitten asumisesta, ruokalaskusta, hupimenoista taikka näistä kaikista. Vielä odottelen oikeita laskelmia, jossa joku olisi tuon osoittanut todeksi, siis sen, että autoon sijoitetun pääoman sijasta kannattaisi ennemmin kyseinen pääoma sijoittaa. Hiljaista on ollut. Ja hiljaista on myös sen suhteen, joka oikeasti olisi edes noin toiminut. Huudella aina voi.

Viisaampi kaveri ei varmaan ensinnäkään ostaisi uutta autoa, jossa arvonalenema varsinkin alkuvaiheessa on järkyttävä ja toisaalta ostaisi sitä rahoituksella tai liisarilla ja menettäisi näin vielä extraa käsittely- ja korkokuluissa. Kun laskee todellisen vuosikoron noille, vaaditaan jo aika kovaa tuottoa osakemarkkinoilta. Ja sitten tietenkin pitäisi löytää vielä ne tuottavat sijoituskohteet, jotka ylittävät tuon tuoton, koska vain ylittävä osa on sitä "hyvää", jota tuosta järjestelystä nettoaa. Sitten pitäisi harjoittaa vielä riskienhallintaa, koska sijoitukset voivat menettää arvoaan ja/tai elämäntilanteessa voi tulla ennakoimattomia muutoksia, jolloin rahoituskulut voivat tulla yllättävän rasittaviksi. Lopuksi vielä se auto kannattaisi ostaa vasta sen jälkeen kun talolaina on jo neuvoteltu, nimittäin liisarit ja osarit heikentää luotonhakijan luottoluokitusta ja näin ollen maksat korkoa siitä autosta välillisesti myös talolainassa.

Ne muutamat ihmiset joiden kanssa olen joskus aiheesta jutellut ja joilla ei ole niin kauheasti tehnyt tiukkaa rahasta, ovat kyllä lähes järjestäen ostaneet autot suoraan omalla rahalla ilman mitään säätöjä, ellei heillä ole ollut omaa firmaa, jota kautta saada veroetuja kun auto tulee firman nimiin. Silloin myös jonkinlaiset rahoituskuviot voivat olla ok.

mfroberg

#137
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 18.08.21 - klo:11:26
Joo ja sama koskee taloja 😂

No ei. Ihmisen on pakko asua jossakin ja hyvin harvalla on varaa ostaa sopivaa kämppää käteisellä. Itselläkin vielä roponen asuntolainaa jäljellä. Toki vuokrallakin voi asua mutta silloin maksaa sitä kämppää jollekin muulle. Mutta sopivan auton voi yleensä aina ostaa käteisellä, siinä vaan ajetut kilometrit ja vuosimallit joustavat rahavarojen mukaan jos ei uuteen ole varaa. Tätä ohjenuoraa olen aina noudattanut, autot/prätkät/veneet jne. aina käteisellä ja sellainen mihin on varaa. Sen takia ilmeisesti olin jo 50+ kun eka uusi auto oli alla, nyt vasta toinen.

Se että onko järkevää ostaa auto omalla käteisellä, siihen on varmaan monta mielipidettä. Minulla tämä on toiminut vaikka jotain autoa on joutunut hieman enemmänkin korjailemaan omaan piikkiin vuosien saatossa. Käytetty kun on aina käytetty.

Tämän threadin hankinta- ja rahoituskuvio sai niskakarvani pystyyn, ikinä ei tuollainen tulisi mieleenikään. Ja tässäkin storyssa oli paljon porua, vähän villoja koska vieläkän kukaan ei tiedä mikä siinä autossa oli oikeasti vikana. Saattoi olla 2000:n tai 200:n euron vika, olisin toivonut että vikakoodit oli luettu edes kerran kunnon vehkeillä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Arde

Täällä on näköjään unohdettu jo alkuperäinen aihe, aivao OT:tä kaikki  ;D
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Vekkula

Yleisesti aiheesta auton ostaminen rahoituksella, tällaisena keskituloisena pulliaisena joka tykkää ajaa uudella takuunalaisella autolla en näe mitään järkeä ostaa autoa käteisellä. Miksi ottaisin säästöistä tuon rahan pois ja laittaisin sen autoon kun uusia autoja saa 0% korolla ja ilman kuluja kun jaksaa hieman kytätä tarjouksia? Se raha tuottaa omalla kohdalla keskimäärin 8%  rahastoissa, aika pöljä saa olla jos ilmaisen rahoituksen sijaan luopuu korkotuotosta. Se tekee 30k, summalla 2400, vuodessa.
Eri asia tietysti jos rahaa on ns. vitusti jolloin tuolla ei varmaan ole merkitystä mutta mä ihan mielelläni säästän tuossa hieman. Ja tiedän kyllä että rahallisesti ei järkevää ostaa uutta 3 vuoden välein mutta minkäs teet, johonkin ne rahat aina menee kuitenkin  ;D
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

zak69

Lainaus käyttäjältä: Arde - 18.08.21 - klo:13:19
Täällä on näköjään unohdettu jo alkuperäinen aihe, aivao OT:tä kaikki  ;D

Erittäin hyvin sanottu  ;)
Ei vikoja vaan ominaisuuksia.

https://3nfocus.fi

duke7

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 18.08.21 - klo:13:11
No ei. Ihmisen on pakko asua jossakin ja hyvin harvalla on varaa ostaa sopivaa kämppää käteisellä. Itselläkin vielä roponen asuntolainaa jäljellä. Toki vuokrallakin voi asua mutta silloin maksaa sitä kämppää jollekin muulle. Mutta sopivan auton voi yleensä aina ostaa käteisellä, siinä vaan ajetut kilometrit ja vuosimallit joustavat rahavarojen mukaan jos ei uuteen ole varaa. Tätä ohjenuoraa olen aina noudattanut, autot/prätkät/veneet jne. aina käteisellä ja sellainen mihin on varaa. Sen takia ilmeisesti olin jo 50+ kun eka uusi auto oli alla, nyt vasta toinen.

Se että onko järkevää ostaa auto omalla käteisellä, siihen on varmaan monta mielipidettä. Minulla tämä on toiminut vaikka jotain autoa on joutunut hieman enemmänkin korjailemaan omaan piikkiin vuosien saatossa. Käytetty kun on aina käytetty.

Tämän threadin hankinta- ja rahoituskuvio sai niskakarvani pystyyn, ikinä ei tuollainen tulisi mieleenikään. Ja tässäkin storyssa oli paljon porua, vähän villoja koska vieläkän kukaan ei tiedä mikä siinä autossa oli oikeasti vikana. Saattoi olla 2000:n tai 200:n euron vika, olisin toivonut että vikakoodit oli luettu edes kerran kunnon vehkeillä.
No joo, vitsillä laitoin mutta kyllä ne vaikuttaa toisiinsa. Keskimäärin ihmisellä on kuitenkin joku summa rahaa käytössä ja jos talosta on isot kk-erät niin ei ehkä sitä käteistä niin kerry autoa varten. Eikä se halpa auto todellakaan tarkoita aina halpoja kilsoja.
Jos ihmisellä on rahaa vaikka osakkeissa tai muussa tuottavassa kiinni niin harvoin niitä kannattaa myydä ja käyttää rahat autoon vaan se lainaraha on halvempaa. Toki joillakin on kunnia asia että auto ostettu käteisellä.

JAK

Tässä jutussa pari asiaa on outoa. Myyjä autokorjaamo yrittäjä, miksei sovittu, että pistää auton kuntoon jotain korvausta vastaan? Yleensä kauppakirjassa lukee, ostaja on tutustunut tuotteeseen ja hyväksyy sen sellaisenaan. Vähän koko juttu haiskahtaa.

ram1

Keissi on jo klousattu. Ketju umpeen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

juubatuuba

Nyt tulee täysin OT ja liian pitkä postaus, mutta kiinnostuin tästä leasing vs. käteinen -asetelmasta. ,,lä lue. En aio myöskään jatkaa tästä aiheesta tämän enempää, kunhan vain halusin pohtia kannattaisiko minun liisata. Tein siis laskelman ihan vain akateemisesta mielenkiinnosta.

Valitsin autoksi sellaisen, jonka voisin haluta ja josta saa helposti vertailuhinnat sekä suoralle käteiskaupalle, että leasing-kustannuksille. Kohteeksi valikoitui Tesla Model 3 Long Range kaikilla mahdollisilla varusteilla, ml. talvirenkaat ja leasing-kustannuksiin myös vakuutukset. Auton hinta käteisellä on 72 008 , ja leasing-maksu kuukaudessa on 1264 ,. Muita kuluja ei oteta huomioon.

Koska minulla on oletettavaa ajoikää jäljellä maksimissaan n. 35 vuotta, niin tein laskelman täksi ajaksi. Oletuksena on, että käteisellä ostaessa vaihdan autoa viiden vuoden välein ja vaihdossa saan vanhasta hyvityshintana 40 % uushankintahinnasta. Leasing-tapauksessa oletan, että kk-maksu pysyy kokoajan vakiona ja sijoituksen tuottoprosentti on Pörssisäätiön ilmoittama keskimääräinen 7 % tuottoprosentti. Näillä parametreilla laskelma on siis vain suuntaa-antava, ei mitenkään absoluuttinen totuus muttei täysin vääräkään.

Ensin käteiskaupat. Ensimmäiset viisi vuotta menee siis 72 008 euron maksulla. Vaihdossa saan vanhasta autosta 28 803 ,, joten välirahaa uuteen pitää maksaa 43 205 , ja yhteensä olen siis käyttänyt rahaa 115 213 ,. Näin edetään viimeiseen, eli seitsemänteen hankintaan 30. vuonna, jolloin rahaa on palanut kaikkinensa yhteensä 331 237 ,. Melko tyyristä.

Leasing-maksut kustantavat vuodessa 15 168 , ja sijoituksiin menee se 72 008 ,. Ensimmäisen vuoden jälkeen sijoitusten arvo on 77 049 , ja kuluja oli siis 15 168 ,. Toisen vuoden jälkeen kulut olivat 30 336 , ja sijoitusten arvo on kasvanut 82 442 euroon. Viidennen vuoden jälkeen tilanne on: kulut 75 840 ,, arvo 100 995 ,. Vertailun vuoksi, käteisostolla kulut olivat 115 213 ,, kuten edellä on kerrottu.

Yhdeksäntenä vuotena tapahtuu mielenkiintoinen käänne: leasing-maksuihin mennyt rahamäärä 136 512 , ylittää sijoitusten arvon 132 384 ,. Sijoitukseni on siis tuottanut vähemmän kuin mitä olen maksanut leasing-maksuja! Ero jatkaa kasvuaan aina 17. vuoden loppuun saakka ollen pahimmillaan 30 396 , vähemmän kuin leasing-maksut siihen asti. Takaisin positiiviselle uralle päästään vasta 24. vuoden lopulla, kun leasing-maksuja on maksettu 364 032 , ja sijoitusten arvo on kasvanut 365 251 euroon. Lopulta ajokauden lopussa 35. vuoden jälkeen leasing-maksuja on maksettu 530 880 , ja sijoitusten arvo on768 799 ,. Kuriositeettina voi mainita, että kolmannen käteisauton kohdalla leasing-maksuihin on uponnut lähes yhtä paljon rahaa kuin käteiskauppoihin (151 680 , vs. 158 418 ,).

Mitä tästä sitten voi lopulta päätellä? Eipä juuri mitään. Tosielämässä alkaisin varmasti jossain vaiheessa hyödyntämään sijoitustuottoja leasing-maksujen kuluihin, joka muuttaisi laskelmia merkittävästi, mutta yhtälailla käteiskaupoillakin voisi harrastaa sijoittamista. Viiden vuoden hankintajaksoilla minun pitäisi säästää kasaan vain välirahan verran, 43 205 ,, koko 72 008 , summan sijaan, joten siitäkin jäisi sijoitettavaa 28 803 , joka 5. vuosi, joka tasaisen käyrän mukaan olisi 5760,60 ,/v. Tällä sijoituksella 35. vuoden lopussa sijoitusten arvo olisi 61 504 ,.

Sellaisen johtopäätöksen tästä voinee kuitenkin vetää, että leasing voi olla järkevä vaihtoehto, jos sen aloittaa nuorena. Minä en siitä enää hyötyisi, mutta verottaja kylläkin perinnönjaolla.

Ramzez

Mielenkiintoinen laskelma. Toki niin kuin yleensä tuollaisissa laskelmissa, on se tehty hyvin yksinkertaistaen, mutta toki kaikkia muuttujia on mahdoton ottaa huomioon.

Joka tapauksessa riskistä maksetaan siellä osakemarkkinoillakin ja yhtälailla leasingyhtiö on hinnoitellut maksuihinsa itselleen järkeväksi laskemansa riskilisän. Koska omistaja kantaa riskit autosta, pitää tällaiselle "sijoitukselle" saada tuottoa. Tuoton maksaa vuokralle ottaja.

Lisäksi yleensä oletetaan, että osakemarkkinoiden tuotto on hyvin tasainen, vaikka siinä tapahtuu loppupeleissä paljon vaihtelua ja laskennallisesti n. kerran 11 vuodessa iskee jonkinlainen taantuma. Sijoittajan pitäisi siis pystyä huomioimaan myös kausittaiset vaihtelut. Myös sijoitusuran alkuvaiheilla kannattaa huomioida se, että mikäli tavara osuisi tuulettimeen ja säännölliset ansiotulot putoaisivat äkisti, on se rasite, mitä ei tarvitse suoraan miettiä, jos auto on oma, vs. rahoitusyhtiön.

Sitten kun huomioidaan vielä liisariauton hankinta-ajankohta, niin siinäkin olisi hyvä pelata siten, että sen ottaa vasta sen jälkeen kun esim. talolaina on nostettu. Liisariauto vaikuttaa pankin näkökulmasta riskiä nostavasti ja se hinnoitellaan lainassa. Toki jos on jo ennestään massipäällikkö tai hyvät vakuudet, sitä voi kiertää.

Lopuksi vielä se yleisin dilemma, että kauniisti sitä voi miettiä, että auton hankintahinnan sijaan sijoitat sen koko summan, mutta yleisimmin tämä homma menee siten, että se säästynyt pääoma kulutetaan jossain muualla ja mitään todellista sijoituspottia ei ole olemassakaan, mutta pihassa, seisoo se liisarina hommattu auto.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 20.08.21 - klo:12:18
Nyt tulee täysin OT ja liian pitkä postaus, mutta kiinnostuin tästä leasing vs. käteinen -asetelmasta. ,,lä lue. En aio myöskään jatkaa tästä aiheesta tämän enempää, kunhan vain halusin pohtia kannattaisiko minun liisata. Tein siis laskelman ihan vain akateemisesta mielenkiinnosta.

Valitsin autoksi sellaisen, jonka voisin haluta ja josta saa helposti vertailuhinnat sekä suoralle käteiskaupalle, että leasing-kustannuksille. Kohteeksi valikoitui Tesla Model 3 Long Range kaikilla mahdollisilla varusteilla, ml. talvirenkaat ja leasing-kustannuksiin myös vakuutukset. Auton hinta käteisellä on 72 008 , ja leasing-maksu kuukaudessa on 1264 ,. Muita kuluja ei oteta huomioon.

Koska minulla on oletettavaa ajoikää jäljellä maksimissaan n. 35 vuotta, niin tein laskelman täksi ajaksi. Oletuksena on, että käteisellä ostaessa vaihdan autoa viiden vuoden välein ja vaihdossa saan vanhasta hyvityshintana 40 % uushankintahinnasta. Leasing-tapauksessa oletan, että kk-maksu pysyy kokoajan vakiona ja sijoituksen tuottoprosentti on Pörssisäätiön ilmoittama keskimääräinen 7 % tuottoprosentti. Näillä parametreilla laskelma on siis vain suuntaa-antava, ei mitenkään absoluuttinen totuus muttei täysin vääräkään.

Ensin käteiskaupat. Ensimmäiset viisi vuotta menee siis 72 008 euron maksulla. Vaihdossa saan vanhasta autosta 28 803 ,, joten välirahaa uuteen pitää maksaa 43 205 , ja yhteensä olen siis käyttänyt rahaa 115 213 ,. Näin edetään viimeiseen, eli seitsemänteen hankintaan 30. vuonna, jolloin rahaa on palanut kaikkinensa yhteensä 331 237 ,. Melko tyyristä.

Leasing-maksut kustantavat vuodessa 15 168 , ja sijoituksiin menee se 72 008 ,. Ensimmäisen vuoden jälkeen sijoitusten arvo on 77 049 , ja kuluja oli siis 15 168 ,. Toisen vuoden jälkeen kulut olivat 30 336 , ja sijoitusten arvo on kasvanut 82 442 euroon. Viidennen vuoden jälkeen tilanne on: kulut 75 840 ,, arvo 100 995 ,. Vertailun vuoksi, käteisostolla kulut olivat 115 213 ,, kuten edellä on kerrottu.

Yhdeksäntenä vuotena tapahtuu mielenkiintoinen käänne: leasing-maksuihin mennyt rahamäärä 136 512 , ylittää sijoitusten arvon 132 384 ,. Sijoitukseni on siis tuottanut vähemmän kuin mitä olen maksanut leasing-maksuja! Ero jatkaa kasvuaan aina 17. vuoden loppuun saakka ollen pahimmillaan 30 396 , vähemmän kuin leasing-maksut siihen asti. Takaisin positiiviselle uralle päästään vasta 24. vuoden lopulla, kun leasing-maksuja on maksettu 364 032 , ja sijoitusten arvo on kasvanut 365 251 euroon. Lopulta ajokauden lopussa 35. vuoden jälkeen leasing-maksuja on maksettu 530 880 , ja sijoitusten arvo on768 799 ,. Kuriositeettina voi mainita, että kolmannen käteisauton kohdalla leasing-maksuihin on uponnut lähes yhtä paljon rahaa kuin käteiskauppoihin (151 680 , vs. 158 418 ,).

Mitä tästä sitten voi lopulta päätellä? Eipä juuri mitään. Tosielämässä alkaisin varmasti jossain vaiheessa hyödyntämään sijoitustuottoja leasing-maksujen kuluihin, joka muuttaisi laskelmia merkittävästi, mutta yhtälailla käteiskaupoillakin voisi harrastaa sijoittamista. Viiden vuoden hankintajaksoilla minun pitäisi säästää kasaan vain välirahan verran, 43 205 ,, koko 72 008 , summan sijaan, joten siitäkin jäisi sijoitettavaa 28 803 , joka 5. vuosi, joka tasaisen käyrän mukaan olisi 5760,60 ,/v. Tällä sijoituksella 35. vuoden lopussa sijoitusten arvo olisi 61 504 ,.

Sellaisen johtopäätöksen tästä voinee kuitenkin vetää, että leasing voi olla järkevä vaihtoehto, jos sen aloittaa nuorena. Minä en siitä enää hyötyisi, mutta verottaja kylläkin perinnönjaolla.

Tämähän oli mielenkiintoinen laskelma  :)

Haluan heittää ihan huvikseni vielä yhden lusikan soppaan..

Yhden lähteen mukaan suomalainen ajaa autolla keskimäärin 15tkm / vuosi.

Tehdään karkea yleistys että 100% tuosta ajosta muodostuu työmatkasta

Vuodessa 52 viikkoa, lomaa 5 viikkoa eli töissä käydään 47 viikkoa -> 235 työpäivää -> 470 matkaa kodin ja työpaikan välillä

Lähitaksin hinnastosta lähtömaksu arkisin ja lauantaisin klo 6-18 välillä on 3,90e x 470 = lähtömaksuja tulee vuodessa 1833e

Lähitaksin hinnastosta matkataksa 1e / km -> matkataksaa vuodessa 15000e

Yhteensä taksikulut 16833e / vuosi

Eroa teslan leasingmaksuihin vain 1665e / vuosi.

Taksissa energia, huollot, renkaat, pesut ja lumien putsaus talvella kuuluu hintaan niin pidän tuota eroa loppupeleissä aika pienenä  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Arde

Ihan oikeesti  :o tuoltahan löytyy näille ihan oma alue, yleistä liibalaabaa: https://www.vagarena.fi/index.php?board=1.0
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Jgolf

moi,
nyt alkaa olee savu laskenut pikkuhiljaa insidenssistä,
tappioiksi kirjaantui päälle tonni. viimeiset väännöt rahotusyhtiön kanssa, kun lupasivat maksaa 199e toimitusmaksun takaisin, aamulla vielä kyselviät tilinumeroa, ja iltapäivällä sanoivatkin etteivät maksa kun "peruitte keskenänne kaupan" (sinänsä hassua, kun sama henkilö kirjoitti purkuvaiheessa että: "sopikaa keskenänne myyjän kanssa...").
pistin viestillä vielä muutamia murinoita takaisin oikeudesta purkaa kauppa jos tuote virheellinen, vaikka olisi ostettu osamaksulla...

no mut ei niistä sen enempää!

nyt on painettu 16 päivää työtä tauotta, eli ylimääräisiä tunteja, että sais tappiota taloudelliselle puolelle kuitattua, ja tarkoitus olis jatkaa samaa rataa niin, että pääsee oikeen plussan puolelle.

Mitä autoihin tulee, olen ihan suossa. Olen pitänyt kiinni tavoitteesta ostaa automaattinen auto, mutta on muuten hankala suo tuo auton osto. Lisäksi haluisin että autossa on koneessa vähän enemmän kokoa kun joku 1.0 ecoboost. Mutta ei mikään 2,5 litranen bensahirmukaan.

nettiautosta kun suorittelee hakuja, ja katsoo vähän aikaa sitten leimattuja..niin aika vähissä on valikoimat, jos katsoo vikatilastoja silmälläpitäen asiaa, ja em kriteereitä,

jäljelle jäävissä autoissa on DSG tai s-tronic tai vastaava, eli juuri samanlainen helvetinkone kun tän threadin autossa oli.

muutenklin hinnat on ihan käsittämättömiä, jos haluaa automaattilaatikkoisen auton josta voisi olettaa, että sillä pääsis eteenkinpäin. siis...tuntuu että budjetin pitäisi olla jotain 30 tonnia, ihan rehellisesti sanottuna.

edes viidellätoista tonnilla ei saa kun jotain kymmenen vuotta vanhoja autoja, ja niissä toi dsg, eli voi olla vielä pahempi katastrofi edessä (ostaa 15ke audin, viikon päästä mekatroniikan kuori pamahtaa -> pakko korjaa kuudella tonnilla...-> ei pääse taas ajaa, saa mennä bussilla jne..).

kyllä tässä pohtia päänsä puhki, mitä ostaisi.

Lisäksi en edes tiedä paljonko rahoitusyhtiöt ylipäänsä antavat koko rahoitusta.
Talouspuolella ei ole hätää, aion jatkaa 8 viikkoa välipäiviä pitämättä työntekoa nyt ensi alkuun, että saan topattua rahaa kasaan sen verran että olen plussan puolella lähitulevaisuudessa....
siitähän jos innostuu vois enemmänkin hönkiä töissä ja hankkia paalua.

-karppa-

Jos on pakko saada se halpa automaatti, niin onnea voittajalle, kun lottovoittoa etsii.

Mitäs jos vaikka liisaisit sen uuden automaatilla olevan auton ja ajelisit sellaisella?

209,/kk. Tonnin tappiolla olisit ajanut tuollaisella puoli vuotta.

https://www.autoverkkokauppa.fi/melkeinuusi-autot/hyundai-i20-hatchback-1,0-t-gdi-100-hv-7-dct-comfort-w-erl-589

229,/kk

https://www.autoverkkokauppa.fi/melkeinuusi-autot/peugeot-308-active-puretech-130-automaatti-pysakointitutkat-takana-lohkolammitin-nlb-705
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy