Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Zukka

#1
Muutaman kuukauden seisonnan jälkeen ei sisätilan puhallin lähde pyörimään.
Etuvastus löytyi uusi joka ei auttanut asiaa.
Suoralla virralla lämppäri pyörii.
Sulakkeet katsottu kuulemma pariin kertaan.

Mitäköhän seuraavaksi?
Lähipäivinä pääsen itse auton luo tutkimaan, joten olisi kiva jos olisi jo valmiiksi tiedossa katsottavia kohteita.
#2
Seuraavana päivänä yskiminen oli poissa ja kelpasi päästöistä leimallekin.
Tuntuisi toimivan nyt hyvin.
Olisiko voinut olla suuttimissa jäämiä testiaineesta..?
Finjectorin raportissakin luki että olisi hyvä saada auto nopeasti käyntiin ettei testiaine jämähdä suuttimiin. Tiedä sitten.
Pääasia että toimii.
#3
Nyt olisi käynnissä.

Kolmannella jäi käyntiin ja kävi ihan nätisti tyhjäkäyntiä pari minuuttia. Varmaan polttoainelinjassa oli aluksi ilmaa kun pari ensimmäistä kertaa sammui.
Aloin sitten pitämään kierroksia 1500-2000 välillä ja kuulosti että olisi yksittäisiä sytytyksiä jäänyt välistä.
Vikavalo ei tuolleen paikoillaan kokeilemalla syttynyt.

Ikäväähän tässä on se, että leima on loppunut eikä voi suoraan lähteä koeajolle.
Mikäköhän voisi tuollaista yskimistä aiheuttaa?

Suuttimien puhdistusaineen laitoin ja huomenna haen uutta bensaa kun nykyinen on muutaman kk vanhaa ja loppumassa muutenkin.
#4
Juu kiitos, eli jätän tuohon 2x 90° enkä koske enempää.

Nokkapyörät tuli vaihdettua kun pari osaa on tilauksessa eikä nyt oikein muutakaan tekemistä ollut.

Kk pultit tilaan huomenna jostain muualta kun merkkiliikkeestä jossa niiden hinta oli 11e/kpl😂

Merkkiliikkeestä kuitenkin otin kampuran alapultin kun en ole täysin varma onko minulla sitä.
Sekä rattaan ja väliholkin välinen shimmilevy, jota ei purettaessa näkynyt olevan paikoillaan vaikka räjäytyskuvissa sellainen on.
En sitten tiedä onko sen idea mikä ja onko pakollinen,mutta tuleepahan nyt?
Pultin ja väliholkin välissä oli shimmilevy kuten kuuluukin.

Väliholkki ja sen sisällä oleva o-rengas tulee uusia,kun holkissa on selkeä kuluma stefasta. Ei se vielä vuotanut, mutta menköön nyt samaan konkurssiin.

Uudessa kampuran rataspaketissa sisempi (öljypumpun?) ratas on saman kokoinen kun toinen ratas. Tuolla varmaan haettu nopeammin nousevaa öljynpainetta?
Vanhassa sisempi ratas oli selkeästi isompi
#5
Kantta kiristäessä tuli vastaan kahta eri ohjetta 1.4 tsi mallille.
Vanha autodata näyttää:
15nm
30nm
90°
90°

Sitten netistä löytyi että nykyään pitäisi kääntää vielä 90° lisää?
Osaako joku kertoa jätänkö kuten nyt on vai kiristänkö lisää?

https://www.volkswagenforum.co.uk/threads/1-4-tsi-blg-timing-issue.25440/page-2

https://www.vwgolf.org/assembly_overview_cylinder_head-1651.html

Tiedä sitten paljonko noilla eri moottorityypeillä on eroa,mutta noita google tarjosi ensimmäiseksi kun koitti hakea.
#6
Nyt olisi männät koneessa ja veiveissä uudet laakerit.
Vanhoilla pulteilla toistaiseksi,mutta vaihdan ne vielä kunhan saan aikaiseksi hakea uudet.

Onko antaa kasausjärjestykselle vinkkejä missä järjestyksessä alkaa laittamaan osia takaisin?
Oma luulo on että nyt öljypumppu ja sen ketju, jonka jälkeen kansi?

Myöskin eri osien kiristystiukkuudet kelpaavat.

Männät olivat kuluneet noin 0,04-0,05mm imu ja pakosarjojen puolilta uusiin mäntiin kun vertasin.
Sylintereistä soikeudet 3 eri korkeudelta mitattuna keskimäärin:
1: 0,01mm
2: 0,02mm
3: 0,01mm
4: 0,04mm

Ei ole ehkä maailman tarkimmat mittaukset, mutta parasta mihin sylinterimitalla ja mikrometrillä koti oloissa pääsi.
#7
Juu, on jo aeromotorsin ostoskorissa laakeriliuskat odottamassa tilausta.
Laitoin kyselyä että sopiiko tuo reilun 50e jakopään työkalusarja bmy moottoriin ja onko laakeri "sarjassa" kaikkiin neljään kiertonkankeen laakerit vai vaan yhteen. Noihin vastausta vaille on tilaus valmis.
Mutta kankien pultteja en sieltä löytänyt, mietin hakisiko ne vaikka merkkiliikkeestä sitten.
Tässä tuo sarja ja laakerit:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/11121620/ne00520-randon
https://aeromotors.fi/kataloog/article/3876840/77836600-kolbenschmidt
Tulpiksi ajattelin näitä, onko ok?
https://aeromotors.fi/kataloog/article/335378/0-242-240-665-bosch

Onko tietoa kuinka ovaaleja sylinterejä täällä muut ovat mitanneet näistä moottoreista, tai vaikka moottoreista yleensäkään?

Ja onko näissä ollut yleistä että männät kuluvat varsinkin ylemmän männänrenkaan yläpuolelta?

Harmi kun en muista mittoja nyt ulkoa,mutta on ne uudelleen mitattavissa ja jossain paperilla ylhäälläkin.
#8
Sähköteippiä pyöräyttää kierroksen verran kampuran päähän ennen stefan asennusta?

Tänään pitäisi saada kansi.

Oliko tuohon kk pulttien uusimiseen mielipidettä tai tietoa?
Ne pitäisi tällä viikolla tilata kuten muutamat loputkin osat.

Siitä vielä videon pätkä vanhasta turbosta koska videot on kivoja:
https://photos.app.goo.gl/kReJNV8Pe8aG5q8x7
#9
Kiitos vastauksesta.

Tosiaan tuli tilattua vähän enempi osia nyt sitten jotka pitäisi vaihdella kevään aikana.
Männät, renkaat, tapit
Venttiilit ja ohjurin kumit
Nostajat ja keinut
Turbo
Molemmat ketjut, kiristimet, laahaimet, nokkapyörät
Sitten lisäksi nämä pakolliset eli tiivisteitä ja pultteja...
Jotain varmaan unohtuikin.

Tuota mietin eilen illalla, että onko kk pultit uusittava avauksen yhteydessä kuten monesti on?
Harkinnassa oli myös kk laakereiden tilaus kun kerran nyt auki ovat niin samalla ottaisi pultitkin.

Vesipumpun olin ajatellut säästää vanhan... Katselin ja pyörittelin sitä kädessä kun irroitin. Näytti puhtaalta ja uudelta. Stanssaus oli muistaakseni pari vuotta vanha. Täytyy vielä tarkistaa.
#10
Tilasin sitten rattaat varuilta.

Kiristin tuli samanlainen kuin aiempikin.

Ruuviahtimelle en ole vielä mitään tehnyt tai edes tutkinut että onko siinä vaihdettavia öljyjä..?

Suuttimet oli tarkoitus testauttaa nyt samaan konkurssiin lähipäivinä.

Venttiilit purin tänään ja vein kannen koneistamolle oikaisuun.
Ehkä torstaina on tarkistus/ oikaisu tehty ja jos samana päivänä saisi venttiilit kasattua paikoilleen.

Jos jollain on yleisiä vinkkejä antaa tähän moottoriin liittyen mitä nyt kannattaa huomioida niin saa kertoa. Ensimmäinen tsi moottori joka on omassa tallissa purettuna.
#11
Tallissa makaa kyseinen kulkine josta ajossa ketju pompannut.
Imuventtiilit solmussa sekä yksi keinu poikki.

Muutama kysymys nyt heti alkuun:

Miten tiedän imunokan päässä olevan säätimen olevan hyvä tai huono?

Onko näihin saatavilla jonkinlaista päivitettyä kiristintä missä olisi räikkä tai vastaava joka estää sisään painumisen?

Pystyykö remmiahtimen kuntoa tarkastamaan kotikonstein tai huoltamaan mitenkään ennakoivasti?
#12
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.08.19 - klo:16:03
Kyllä mä tein ton rempan BMY moottorille ja kansirempankin tuossa pihalla. Pari hyvää tunkkia, niin kyllä se onnistuu. Multa löytyy ajoitustyökalut.

Onhan mulla kahden auton talli ja autokatoskin, mutta hyvä kun edes rouvan auto mahtuu talliin ::) Liikaa työkoneita, työkaluja ja projekteja ???

Itselläkin menossa kannen irroitus tuhojen laajuuden tarkistamiseksi.
Pakosarja, johtosarja ja letkut taitavat aikalailla olla irti.

Mutta joutuuko/ kannattaako ottaa imusarja ja ruuvikompura irti kun kansi on vielä paikoillaan?

Jakopään koppa on vielä myös kiinni.
#13
Laitetaan nyt vielä lopputulema tännekin...
Tälläinen siitä tuli itse tehden:
https://youtu.be/etk3EV5HZc8

Kierroslukumittarin kanssa haasteita vielä. Sitten saa lopullisesti säädettyä tyhjäkäynnin ja rajoitettua yläkierrokset.
Mutta säädin tuntuisi toimivan kuten kuuluukin.
#14
Hitaasti etenee kun on muuta kiireellisempää ollut.
https://youtu.be/1jW-b9Ar5cA

Öljynpainevalo jäi palamaan. Se on otettu suodattimen anturilta.
Olisiko pitänyt sittenkin ottaa kannen anturilta?

Saanko laturin pistokkeelta pyörintänopeustiedon?
Ventossa oli kierroslukumittari ja se myös toimi.
#15
En saa numeroa siitä, koska on kaverin auto ja on taas ajossa hänellä.
Lupasin muutaman tunnin tutkia sitä että löytyisikö mitään selkeää vikaa voimattomuuteen, kun korjaamosta jossa sitä käytti sai mukaansa laskun ja terveiset "ei tuollainen mikään ferrari ole"😂

Pystyy ajamaan eikä mene limbiin eikä koodeja tule. Mutta tuntuu kyllä kieltämättä vähän hengettömältä.
Oma epäily oli että mahdollisesti ahdin tulossa tiensä päähän,mutta en ollut varma kuitenkaan joten ainakin toistaiseksi saa olla tuollainen.
Ahtovuotoja ei löytynyt,kaikki kuivaa.
Nokka ja paininkupit visuaalisesti ehjät.
Kiertää kyllä 4000-4500 asti,mutta ei juurikaan pakenisi tuota omaa noin 80 heppaista T4 portteria.
Polttoainesuodattimella on vielä kilometrejä ja aikaa jäljellä.
Ilmansuodatin on uusi.
Maf on uusittu talvella.
Hukkiksen kello pitää paineen.
Tuon ihme säätimen kello pitää paineen.
Egr putsattu.

Tuosta läpästä vielä: saatiin yli puolen metrin avaimella väänneltyä se liikkumaan jotenkin. Ei liiku tuolla omalla ohjauksella,mutta pienillä knipexeillä laitettiin noin 80-90% auki asentoon ilman että oli mitään vaikutusta.
#16
2009 vuotinen passatti jossa jo uutena ollut bxe moottori. On toki myös nyt,mutta vuodelta 2003 ainakin jakopään suojamuovien tarrojen mukaan. Moottori vaihdettu muutama vuosi sitten vähemmän ajettuun kun edellinen moottori on hajonnut

Kuulin tuossa toista kautta huhua että tuollainen läppä systeemi olisi jossain uudemmassa skodassa käytössä?
Eli onkohan jostain syystä keulallekin vaihdettu osia.
#18
Voimattomuus riivaa passattia...
Kaikenlaista on tehty ja katseltu,mutta kertokaas mitä tämä säädin säätää?
Siihen tulee ahtoputkelta ohjauspaine kellolle.
Tuo vivusto vaikuttaisi olevan täysin jumissa, ei hievahdakkaan kumpaankaan suuntaan kun kokeilee kääntää.
Välijäähdyttimen alalaita ja kuljettajan puoli.

https://photos.app.goo.gl/ENaePyZHtx74pz8v6
#19
Pikkuhiljaa edennyt.
Tänään saatiin ensimmäiset savut kun muutaman sekunti käytettiin.
https://photos.app.goo.gl/XGEQmW2s4kK2gezH9

Johan tuotti pähkäilyä starttaus ongelma kun ei jaksanut pyörittää.
Startissa oli vikaa lopulta ja voi olla että sen joutuu ostamaan uuden.
#20
Tuollainen vkl aikana tullut myräkkä menee mielestäni korjaamon murheeksi. Jos auton valmistuttua seisoo pihalla pari päivää ennen hakua niin se menee asiakkaan murheeksi.

Näistä voi jo vähän laskuttaakin joista ei koko talvena ole lumia putsattu ja ajettu vaan lähimpään huoltoon 100 metrin matka ja lunta on 50cm katolla
#21
Näin joo ajattelin että tussilla saisi jaon kohdilleen toivottavasti.

Missä kohtaa on apuakselin stefa, apuakseli?

Juu tässä on se kuulemma heikohko kampuran alapyörä.
Oliko kiila itse pyörässä?
Sen voisi uusia samalla.
Jakopääsarja ja vesipumppu on jo hankittuna,mutta vaihdan vasta kun ensin saadaan käyntiin ja vähän koeajettua.
Nykyinen hihna näyttää olevan ok kunnossa ja saattoi siinä olla vielä kilometrejäkin jäljellä.

Harmi sinänsä että tuo on heikohko kohta tässä moottorissa,koska jos olisi kestävä niin saisin voimanuloston otettua kampakselilta vaikka lumilingolle tai klapikoneelle.
#22
Mii / Vs: Mii electric
08.02.22 - klo:20:23
Kysytään nyt täälläkin,mistä tuo on tarkoitettu hinattavaksi taaksepäin?
Hinauslenkille en nähnyt bensaversiossa paikkaa, mutta taka akseliin pääsee aika hyvin käsiksi.
#23
Juu hydrauliikka on perässä kun kyse on bobcatista.
Pumput lähtevät samantien pyörimään mukana, vapaakytkintä tms ei ole välissä.
Täytyy keksiä tuolle jotain.
Jos on jotain tehokkaampia bolt-on startteja tiedossa niin olisi suotavaa kertoa😄

Tuo jakopää homma on vähän ilkeä,jos otattaa aina moottorin pois kun se olisi aika tehdä. Ei se nyt ole kun parin tunnin homman,mutta jos saisi kone paikoillaan tehtyä jakopään niin samassa ajassa sen tekisi.
Tarviikohan tuo TÃ,,SSÃ,, TAPAUKSESSA lukitusta kampiakselille,kun vauhtipyörässä on hydraulipumput kiinni eikä helpolla pääse pyörähtämään pois paikoiltaan? Kun starttikaan ei tunnu jaksavan pyörittää ;D
Tuleeko nokan lukitus kolo/kohta esiin kun ottaa venttiilikopan pois?
En muista yhtään... Autodata löytyy,mutten ole vielä sieltä katsonut kun on paljon muutakin askaretta tämän kanssa.

Niin jäi aiemmin sanomatta,että tässähän oli alkujaan sellainen väärinpäin oleva vauhtipyöräviritys. Vähän kun paineasetelma oli vauhtipyöränä.
Se lensi romuihin samantien ja tilalle tuli enemmän normaali vp,joka oheni reilusti sorvissa. Ja on asennettuna "väärinpäin" verrattuna siihen miten on suunniteltu asennettavaksi.
Joten siinä ei ole merkkejä,ja jos olisikin niin ne eivät olisi kohdallaan.

Muutin otsikkoa enemmän kuvaamaan tätä,kun nyt kaikenlaista muutakin tähän laitteeseen liittyvää tulee tarinoitua.
Edit,empä muuttanutkaan kun en saa muokattua aloitusviestiä😂
#24
Moottori ja voimansiirto / Vs: Optimointi
08.02.22 - klo:01:47
Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.02.22 - klo:23:56
Laita dyno-käppyrästä kuvaa tulemaan. Sehän sulta tietysti löytyy, koska on pakollinen muutoskatsastusta varten.

Jos onkin pelkästään radalla käytettävä kilvetön harrastevekotin?😄
#25
Tuon esimerkin 8000â,¬ jäljellä olevan summan voisi sitten koittaa saada pankista lainaa kun asia on ajankohtainen ja maksaa auton sillä pois kerralla. Lainanmaksu jatkuu,mutta vaan pankille.

Olisihan tuollainen uudehko yaris varmaan pks seudulla mukava auto pöristellä menemään,mutta ainakaan noita 15k yksilöitä en suosittele ostamaan tälläisessä tilanteessa jossa mietitään vuosien päähän loppuköntän maksun jatkamista.
Voihan se olla huolettomampi kun 5k yaris,mutta laskee arvokin oletettavasti enemmän ja hybriditekniikan korjaus ei ole halpaa jos sattuu hajoamaan. Tuon hintainen auto on kuitenkin "pakko" korjata tai sitten se on arvoton (lähes,ainakin vaikea myydä ja osarista jäisi velkaa jolle ei ole vakuutena enää autoa,eli myynti mahdotonta). Huonossa tapauksessa lainaakin olisi vielä jäljellä reilusti hajoamishetkellä ja siihen haettaisiin rinnalle toista lainaa,vaikka autoliike maksaisikin remontista 50%.

Molemmissa tapauksissa on riskinsä,niinkun myös 30k tai 1k auton kanssa.
Mietin vaan sitä ettei tässä jouduta väkisin vuosiksi naimisiin osamaksujen kanssa ja lopulta kun auto on jo myyty niin vielä jää maksettavaa jostain yllättävästä remontista johon on haettu erillinen laina.

Oletko katsellut muilta merkeiltä vastaavia,esim fiesta, astra, i20, ceed yms
#26
Okei.
En tuollaisesta pumpusta tiedä juurikaan,mutta kai tuo tutkimalla selviää jotenkin.
Täytyy kuitenkin kysellä asiasta paremmin tietäviltä kunhan saadaan se käyntiin ensin.
Ongelmaksi tänään muodostui heikko starttaus.

Saakohan tuohon samalla hammastuksella ja kiinnityksellä reilusti tehokkaampaa starttia?

Tärkein olisi sama hammastus, kiinnitystä voi tarvittaessa muokata kun nostaa moottorin pois.
#27
Kone on Hollolassa.

Kaverille on tehty jousimuutos,mutta tekijä ei suostunut näyttämään mitä teki😄
Joo säätäähän se jotenkin,mutta kuinka hyvin...
Voi olla että kokeilen sitä alkuun tuollaisena.
Sipoossa olisi kai joku joka noita tehnyt,täytyy kysellä häneltä sitten vaikka jos ei ole hyvä tälläisenään.

Mites tuossa moottorissa olikaan jakopään merkit tai tuliko lukitusrautoja?
Mietin tarviiko moottori ottaa jakopään vaihtoa varten irti.
Nyt moottorin jakopäähän pääsee todella helposti käsiksi,mutta jos merkit tai jokin lukitus tulee vauhtipyörälle niin täytyy katsoa tekeekö huoltoluukun.
#28
Citigo / Vs: Luistonesto
05.02.22 - klo:18:17
Otatko kuvan vielä ja merkitset siihen kyseisen sulakkeen?
Katkaisija voisi kyllä olla aika hyvä rakentaa.
#29
Remontti etenee.
Varmaan kuukauden aikana voisi olla starttaus kunnossa.

Löytyykö pumpulle säätäjää?
#30
Citigo / Vs: Luistonesto
04.02.22 - klo:17:45
Koitin käännellä ja ohjailla,ei auttanut.
Kaivettiin se jo irti.
Huomista lunta odotellessa😄
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy