Tutkien jälkiasennus ja hinta

Aloittaja Zyppe, 10.09.18 - klo:08:29

« edellinen - seuraava »

Zyppe

Hei,

olen tässä aikeissa jälkiasennuttaa vähintään takatutkat (mahdollisesti myös etu) 2011 B7 Passattiin, mutta vähintäänkin asentaja hakusessa ja jonkinlaista keskihintaa olisi mukava kuulla muiden kokemusten perusteella.

Tiedustelin asiaa pääkaupunkiseudun Volkswagen Centeristä ja sieltä ilmoitettiin heidän kautta osien hinnaksi 342â,¬ johon sisältyi vain takatutkat äänimerkillä (ei yhteyttä näyttöön) ja työn osuudeksi 600-650â,¬, jolloin kokonaiskustannukset olisivat olleet 942-992â,¬. Kuulosti mielestäni todella korkealta hinnalta ottaen huomioon, että järjestelmää ei tosiaan kytkettäisi edes näyttöön kiinni.

Kysyin sitten samassa kirjeenvaihdossa, että asentavatko asiakkaan omia osia jos olisin hankkinut esimerkiksi tällaisen setin: https://www.cars-equipment.com/en/shop/front-rear-pdc-ops/oem-pdc-ops-parktronic-vw-passat-2/ , asennus olisi kuulemma onnistunut, mutta pelkkä työ olisi maksanut ~1000â,¬, joka kuulostaa aivan poskettomalta...  :o

Ovatko nuo tosiaan normaaleja asennushintoja tuollaiselle työlle?

Harmikseni en itse ole autojen suhteen niin näppärä, että asennus onnistuisi itseltä, joten ottaisinkin vinkkejä vastaan jos osaatte suositella pääkaupunkiseudulta jotain liikettä jolta onnistuisi asennus ammattitaidolla kohtuuhintaan. Yritin kilpailuttaa palvelua AutoJerryn kautta, mutta eipä ole tarjouksia tullut.

Kiitoksia jo etukäteen!  :)

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Zyppe - 10.09.18 - klo:08:29
Kysyin sitten samassa kirjeenvaihdossa, että asentavatko asiakkaan omia osia jos olisin hankkinut esimerkiksi tällaisen setin: https://www.cars-equipment.com/en/shop/front-rear-pdc-ops/oem-pdc-ops-parktronic-vw-passat-2/ , asennus olisi kuulemma onnistunut, mutta pelkkä työ olisi maksanut ~1000â,¬, joka kuulostaa aivan poskettomalta...  :o

Ovatko nuo tosiaan normaaleja asennushintoja tuollaiselle työlle?

Kyllä ne varmasti on. Tuo OEM systeemin asennus vaikka työnä onkin kohtuullisen helppo, on todella aikaavievä ja työläs.

Autosta pitää kuitenkin molemmat puskurit ottaa irti, rei'ittää, liimata tutkien pidikkeet, vetää piuhat sisälle, asentaa kaiuttimet oikeille paikoilleen, keksiä ohjainpurkille jokin sopiva paikka kun BCM kiinnikkeessä ei varmasti ole sille slotia kuten tehtaalta, kytkeä piuhat kiinni ja lopuksi vielä koodata koko helahoito niin että auto sen ymmärtää.

Itse olen yhteen autoon asentanut etu- ja takatutkat ja siihen meni pelkästään töihin pari päivää. Minusta tuo 1000â,¬ on ihan linjassaan asennustyön hinnaksi. Kova hinta mutta on tuossa tosiaan työtäkin.
Joku harrastaja foorumilta jos tuon suostuu asentamaan niin siinä voinet säästää. En usko että mikään paja tuota kovin helpolla alkaa asentamaan ja koodauksen joudut sitten kuitenkin teetättämään jollain jolla VCDS/VCP/ODIS käytössään. Merkkarilla on ainakin ODIS:illa aika veemäinen noita koodauksia tehdä.

ile

Edellisenä talvena tein kyselykierrosta samasta jutusta. Muistaakseni orggisosilla etu- ja takatutka asennettuna ei-marmorilla olisi ollut noin 1500e ja pelkkä kamera muutamia satasia vähemmän. Muilla kuin orggiksilla tutkia tarjottiin alta tonnin asennettuna ja 400-500e pelkkä takatutka. Noissa tuntui tulevan vaan se anturin kehys, joka nyppi niin olin jo taipumassa alkuperäisiin palikoihin.

Sitten kun lähdin ihmettelemään miten muilla osilla ja löytyykö kehyksettömiä malleja, löysin Cobran R394:n ja Briteistä kaupan, jossa onnistui anturien maalaaminenkin samalla. Tilasin sitten sieltä osat maalattuna ja oikealla Cobran "punch toolilla" ja kulut taisi olla joku 160e. Asentelin sitten pelkän takatutkan itse ja ensikertalaisena ihmettelyn kera tuohon meni joku 4h. Tuolla sai orggis-lookin ja äänensävy on lähellä alkuperäistä.

Kyselin pk-seudulla sellaisista paikoista mistä oli jo kokemuksia tai tiesin esim Audiclubin kommenteista, että homma toimii -> JT-Carfix & SK-Autosound. Brittikauppa mistä hommasin palikat on www.vag-shop.co.uk ja sitten takatutkaa kehyksellisenä olisi tarjonnut Koukkupaja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy