2,0TDi CR 170hp hyytyi motarin poskeen....

Aloittaja JKK, 25.08.12 - klo:19:21

« edellinen - seuraava »

Turbokiisseli

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.05.17 - klo:13:03
^ Tässä ketjussa oli kai kaksi (?) tapausta, joissa pumppu oli lauennut. Kotimaassa en ole muualla tästä aiheesta keskusteluun törmännyt. Jenkeissä noita meni aikoinaan kai riesaksi asti, mutta sikäläisen dieselin voitelevuus on huonompi kuin meidän standardikaman, näistä uudemmista litkuista nyt puhumattakaan. Itse en kyllä yöuniani KP-pumpun rikkoutumisen pelossa menettäisi.

Ehdottomasti +1 tähän! Ei kai kukaan uskaltaisi ajaa millään autolla jos lukee vikaketjuja silmät sirrillään. Kannattaa muistaa, että nettiin yleensä raportoidaan vain vioista, ei siitä, että auto on toiminut kuten pitääkin. Itse olen Suomessa kuullut kourallisesti hajonneita korkeapainepumppuja, ja niistä ainakin yksi on johtunut bensan tankkaamisesta. En siis pitäisi epidemiana, koska näitä uudempia VW:n CR-koneita lienee Suomessakin kymmeniä, ellei satoja tuhansia.

USA:sta raportoidut viat jätät aina omaan arvoonsa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

TapsaR

No näin itsekin ajattelin että ei tuo pumppuvika voi olla kovin yleistä.

Mitä mieltä onko lisäaineen, esim RL-2 käyttäminen järkevää tai hyödyllistä? Pumpparissa se ainakin pidemmän jakson jälkeen kun ainetta ei oltu käytetty pehmensi käyntiä.
Golf IV & Octavia 2

Turbokiisseli

En ainakaan itse ole CR-koneissa havainnut lisäaineilla juuri olevan vaikutusta kulutukseen tai käyntiin. Pumppareissa esim. LiquiMolyn Diesel Purge laskee suuttimien korjausarvoja ihan mitatusti, mutta CR:ssä en ole havainnut tai mitannut samaa. Kaverin ~300tkm ajetussa Passatissa suuttimien korjausarvot VCDS:llä luettuna laskivat puoleen Diesel Purgella, mutta toki kyseessä oli verrattain huonosti huollettu ja paljon ajettu moottori.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 07.06.17 - klo:16:52
En ainakaan itse ole CR-koneissa havainnut lisäaineilla juuri olevan vaikutusta kulutukseen tai käyntiin. Pumppareissa esim. LiquiMolyn Diesel Purge laskee suuttimien korjausarvoja ihan mitatusti, mutta CR:ssä en ole havainnut tai mitannut samaa. Kaverin ~300tkm ajetussa Passatissa suuttimien korjausarvot VCDS:llä luettuna laskivat puoleen Diesel Purgella, mutta toki kyseessä oli verrattain huonosti huollettu ja paljon ajettu moottori.

Tuskin itse käyntiin CR koneessa muutosta tulee, pumppariin ainakin RL-2 vaikuttaa selkeästi. Lähinnä hain ajatukselle että kestäisikö korkeapainepumppu pidempään...
Golf IV & Octavia 2

TapsaR

Vaihdoin eilen polttaainesuodattimen, vanhan suodattimen päällä oli yksi hyvin pieni metallin "lastu", muuta en havainnut vaikka tyhjäsin kotelon pohjaa pumpulla valkoiseen astiaan. Mistä lie tuo lastu lähtöisin, se vaan erottui hyvin kun oli mustan suodattimenpäädyn päällä.

Missä kohtaa korkeapainepumppua on sen osanumero tai valmistajan osanumero?

Minkäslaista ääntä korkeapainepumput pitää ja muuttuuko ääni kierrosten noustessa tai iän myötä?
Golf IV & Octavia 2

tet

Lainaus käyttäjältä: TapsaR - 08.06.17 - klo:10:40
Missä kohtaa korkeapainepumppua on sen osanumero tai valmistajan osanumero?

Omassani oli kupeessa, tosi ahdas paikka. Peilillä näki.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JMAS

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 31.05.17 - klo:13:12
Mun mielestä tää on ollut enempi Audin juttu mitä kuullut ja Golf. Kaverilta meni 08 Golfista. Huomattiin ajoissa ja kerettiin vaihtaa.

Mistä huomasitte vaihtaa pumpun ennen totaalista tuhoa?

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: JMAS - 28.07.17 - klo:12:59
Mistä huomasitte vaihtaa pumpun ennen totaalista tuhoa?

Se alkoi oireilemaan jotenkin. Ei tainnut saada tarpeeksi löpöä ja meno pätki. Oli juuri ostanut auton ja meni autoliikkeen piikkiin. Tämä tapahtui muistakseni joskus 2009.

JMAS

Meillä meni viime syksynä vm. 2008 Tiguanista (koneena CBAB ja ajettu  noin 186 tkm) polttoainepumppu viikko oston jälkeen. Onneksi ostimme liikkeestä (pienempi liike keskisuomesta). Merkkiliikkeen arvio korjauskustannuksesta oli luokkaa 10-11ke ja syyksi sanottiin tietenkin klassinen "autoon on jossain vaiheessa sen historiaa tankattu bensaa". Minkäänlaista vastaantuloa ei olisi saanut, vaikka auto oli huollettu koko historiansa ajan VW-merkkiliikkeissä, tosin Saksassa.

Auto korjattiin lopulta myyjän sopimuspajalla kustannusten ollessa alle 4 ke. Myyjä maksoi suurimman osan ja me loput. Autoon vaihdettiin uusi pumppu, suodatin ja kaikki suuttimet sekä tietenkin koko polttoainejärjestelmä puhdistettiin.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: JMAS - 28.07.17 - klo:18:32
Meillä meni viime syksynä vm. 2008 Tiguanista (koneena CBAB ja ajettu  noin 186 tkm) polttoainepumppu viikko oston jälkeen. Onneksi ostimme liikkeestä (pienempi liike keskisuomesta). Merkkiliikkeen arvio korjauskustannuksesta oli luokkaa 10-11ke ja syyksi sanottiin tietenkin klassinen "autoon on jossain vaiheessa sen historiaa tankattu bensaa". Minkäänlaista vastaantuloa ei olisi saanut, vaikka auto oli huollettu koko historiansa ajan VW-merkkiliikkeissä, tosin Saksassa.

Auto korjattiin lopulta myyjän sopimuspajalla kustannusten ollessa alle 4 ke. Myyjä maksoi suurimman osan ja me loput. Autoon vaihdettiin uusi pumppu, suodatin ja kaikki suuttimet sekä tietenkin koko polttoainejärjestelmä puhdistettiin.

Aikanakin joskus on Saksa tullut nuissa tuontiautoissa vastaan. Merkkari ei näköjään halunut olla yhteydessä saksaan. Tai sitten päästösotkut tiukentuneet linjausta.

static

Onko kellään tullut vastaan vuotavaa korkeapainepumppua? Mahtaako tuo vuoto akselilta olla se ensimmäinen oire pumpun kuolemasta? Pitkittäismoottorissa sitä kevyttä naftan hajua voi olla vaikeampi havaita keulalta asti.


TapsaR

Lainaus käyttäjältä: TapsaR - 08.06.17 - klo:10:40
Vaihdoin eilen polttaainesuodattimen, vanhan suodattimen päällä oli yksi hyvin pieni metallin "lastu", muuta en havainnut vaikka tyhjäsin kotelon pohjaa pumpulla valkoiseen astiaan. Mistä lie tuo lastu lähtöisin, se vaan erottui hyvin kun oli mustan suodattimenpäädyn päällä.

Viime viikolla öljynvaihdon yhteydessä kurkkasin polttoainesuodattimeen, siellä oli taas pari hilettä suodattimen päädyn päällä. Tästä intoutunee otin korkeapainepumpun annosteluventtiilin irti, jotta näkisi lähteekö nuo pumpusta, tuolla ei kuitenkaan näkynyt mitään ja annosteluventtiilin sihtikin oli aivan puhdas.

Illalla googlasin ja hileet voivat olla ilmeisesti myös korkeapaineputkista lähtöisin, pinnoite hilseilee irti? Briskodasta löysin tuollaisen jutun. Mutta jos nuo lähtee putkista irti niin eihän nuo voi päästä suuttimien läpi kun sielläkin näyttää kuvan mukaan olevan joku sihti, vai onko?

Mitäs muita paikkoja voisi olla mistä hilettä irtoaisi, ennen suodatinta oleva pumppu?
Golf IV & Octavia 2

wago

USA:n NHTSA (The National Highway Traffic Safety Administration) on alkanut tutkimaan RAM pickup -mallien ongelmia. Kyseessä ovat Cumminsin 6,7 -litraisella dieselillä varustetut RAMit. Mallia on myyty jenkeissä n. 605.000 kappaletta. Cumminsin dieseleillä yleensä ajetaan miljoonia kilometrejä, vrsinkin 6.0 -litrainen on ikuisen koneen maineessa. Nyt kyseessä ovat totaaliset moottorituhot, joihin syypää osoittaa tutkimuksissa Boschin CP4 -pumppuun. Tällä palstalla jo ilmoitettiin mikä pumpussa mättää. Jenkeissä pumppu on hajottanut dieseleitä jo 25.000 mailin jälkeen ja yleinen suositus on vaihtaa CP4 vanhempaan CP3 pumppuun jo uutena. Cummins siirtyi CP3 pumpun käyttöön myös tämän vuoden diesel -malleissa. Yleensä näissä tapauksissa NHTSA lätkäisee tuntuvat sakot, takaisinkutsut ja tehtaalle päälle vahingonkorvaukset RAMin omistajalle. Saas nähdä maksaako sen Bpsch tai Chrysler? 

rawpower

Minulla oli kans tuo pelätty korkeapainepumppu edellisessä Skoda RS 2.0 TDI CEGA moottorilla. Kesti 285000 km ilman ongelmia ja auto meni vaihtoon. Auto oli vielä saksan tuonti. Tätä ketjua tuli silloin aikanaan luettua kun tuolla ajelin. Ilmeisesti kuitenkin aika  vähän näitä on suomessa mennyt siihen nähden mitä autoja liikenteessä on. Meillä muistaakseni diesel on paremmin voitelevaa kuin tuolla amerikassa. Siellähän näitä meni liukuhihnalla vuonna 2017-2018 kun tuli aihetta seurattua.

Mutta selkeä valmistusvirhe mikä hajotessaan aiheuttaa kovat kustannukset kuluttajalle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy