Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: MLu___ - 13.05.14 - klo:17:44
Eikö longlifen pitäisi osata huomioida pätkäajo ja lyhentää vaihtoväliä? Ainakin pelkkää kaupunkiajoa ajavan sukulaisen A4:ssa oli ensimmälinen longlife-vaihto n. 18 kk kohdalla, ja reilusti alle 30 tkm mittarissa.

Samaa mieltä. Itsellä menee aina tuo kaksi vuotta tai 30 000. Ajan 10 000 vuodessa, joten pakko vaihtaa ajan puolesta.  Huoltopäällikkö ihmetteli, kuinka kone pyytää minulla huoltoon 2v/30000, vaikka ajan pätkäajoa. Kysyin, mistä tiedät että ajan pätkäajoa.

kt

^Se ajotietokone on tosi fiksu. Se nimittäin laskeskelee ja laittaa muistiinpanoihinsa polttoainekulutukset  ajamillasi pätkillä tai pitemmillä loikilla. Siitä se tietokone sitten päättelee, kuluuko myös öljyä, jos polttoainetta palaa tuohon tahtiin.

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.05.14 - klo:18:47
^Se ajotietokone on tosi fiksu. Se nimittäin laskeskelee ja laittaa muistiinpanoihinsa polttoainekulutukset  ajamillasi pätkillä tai pitemmillä loikilla. Siitä se tietokone sitten päättelee, kuluuko myös öljyä, jos polttoainetta palaa tuohon tahtiin.

Joo. Ihmisillä on ihme luulo, että jos ajaa 10 000 vuodessa, niin se on silloin pätkäajoa. Aina kun lähden tallista, niin ajan vähintään 100 km. Lähden vaan vähän harvemmin. Tosiaan bensaa kuluu keskimäärin alle 6 litraa satasella ja viimeksi öljyillä 17 000 ja millin oli pinta laskenut tikusta. Että tällaisia öljysyöppöjä 1,4 TSI:t. ;D

repomies

Lainaus käyttäjältä: skriko - 13.05.14 - klo:19:01
Joo. Ihmisillä on ihme luulo, että jos ajaa 10 000 vuodessa, niin se on silloin pätkäajoa. Aina kun lähden tallista, niin ajan vähintään 100 km. Lähden vaan vähän harvemmin. Tosiaan bensaa kuluu keskimäärin alle 6 litraa satasella ja viimeksi öljyillä 17 000 ja millin oli pinta laskenut tikusta. Että tällaisia öljysyöppöjä 1,4 TSI:t. ;D

Tuommoisella ajoprofiililla moottori pysyy loistokunnossa. Kone ajetaan kunnolla lämpimäksi ja kosteus pääsee poistumaan öljystä. Kylmäkäynnistysten määrä jää vähäiseksi.

skriko

Lainaus käyttäjältä: repomies - 13.05.14 - klo:19:27
Tuommoisella ajoprofiililla moottori pysyy loistokunnossa. Kone ajetaan kunnolla lämpimäksi ja kosteus pääsee poistumaan öljystä. Kylmäkäynnistysten määrä jää vähäiseksi.

Juu. Kun en työssäni tarvitse autoa enkä myöskään aja sillä työmatkoja. Auto enimmäkseen vain nautiskelua varten, joten aina tulee lähdettyä vain hyvällä kelillä ajelemaan. Toinen auto on sitten muihin ja pakollisiin menoihin. Kuitenkin vaikka öljyt vaihdettu max 17 000 ja autoa ei ole koskaan käynnistetty kylmästä, niin kuitenkin se ketju meni uusiksi.
Tästä olen päätellyt, että ketjulla ei ole mitään tekemistä auton käytön tai huoltojen eikä öljyjen kanssa. Se vaan on yksinkertaisesti tehty liian huonosta materiaalista.
Sitä en tiedä olisiko nuo turbon hajoamiset voitu estää sillä, että käyttää autoa vähän aikaa ennen sammuttamista. Ite ajelen pienillä kierroksilla ennen kuin ajan auton talliin.
-80 ja -90 luvuilla oli turboautojen ohjekirjassa neuvottu käyttämään autoa muutama minuutti ennen sammuttamista. Olipa niitä jossain autoissa kellojakin ja sisältä kauko-ohjauksella sammutettiin auto.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: skriko - 13.05.14 - klo:20:00
Juu. Kun en työssäni tarvitse autoa enkä myöskään aja sillä työmatkoja. Auto enimmäkseen vain nautiskelua varten, joten aina tulee lähdettyä vain hyvällä kelillä ajelemaan. Toinen auto on sitten muihin ja pakollisiin menoihin. Kuitenkin vaikka öljyt vaihdettu max 17 000 ja autoa ei ole koskaan käynnistetty kylmästä, niin kuitenkin se ketju meni uusiksi.
Tästä olen päätellyt, että ketjulla ei ole mitään tekemistä auton käytön tai huoltojen eikä öljyjen kanssa. Se vaan on yksinkertaisesti tehty liian huonosta materiaalista.
Sitä en tiedä olisiko nuo turbon hajoamiset voitu estää sillä, että käyttää autoa vähän aikaa ennen sammuttamista. Ite ajelen pienillä kierroksilla ennen kuin ajan auton talliin.

Ketjuihin ei tiettävästi ole tehty parannuksia, mutta TSI koneen ketjunkiristäjään on, tuli vaan mieleen, että onko se uusi ketjunkiristäjä semmoinen, joka kiristää ketjua kauemmin kuin se vanha, ketjun venymisellä on kuitenkin rajansa, mutta se uusi ketjunkiristäjä voisi olla suunniteltu niin, että jakoketju kestää just takuuajan eli parin vuoden ajelut, jatkossa sitten valveutumaton asiakas makselee huoltovapaan jakopään korjauksia, valveutunut tietenkin pääseee vähemmällä mutta monesti osan työstä maksaa. Kyllä on likaista peliä, pikkusen pitäis antaa penalttii.

Eikö se ollu niin, että vanha ketjunkiristäjä ei enää ylettyny venyneeseen jakoketjuun ja jakoketju oli myös ajossa täysin löysällä ja rallatteli kivasti, ongelma korjattiin sitten nerokkaalla innovaatiolla, mutta jakoketjua ei tajuttu vahvistaa, on siinä insinöörit volkkarilla. Huoltovapaat osat tarvii 20-30 tkm:n määräaikaishuollot, DSG:t, Turbot ja jakopäät korjaillaan ensimmäisessä määräaikaishuollossa hissunkissun ja takuuajan ja vielä vähän sen jälkeen vaikuttaa, että auto toimisi täysin moitteetta, vaikka todellisuudessa sitä on isosti korjailtu. Huimat on ekonomien aatokset, rahankeruu viety huippuunsa, 4-5 paskaa jakoketjua tai Turboa on halvempaa kuin yksi laadukas, ja luonto kiittää.

jrinnes

Käytin torstaina Superbin pykälää perusteellisemmassa öljynvaihdossa, jossa ensin tehtiin Motor Flush- käsittely ja lisäksi irrotettiin öljypohja puhdistusta varten. Kuten kuvista voi nähdä, niin ei se Longlife- huoltoväli kaikkia koneita saa p*skasta täyttymään. :)
Toki tuon auton ajoprofiili poikkeaa huomattavasti keskiverto TSI-koneisen auton ajoprofiilista, koska tuo on ollut leasingautona lääkefirman myyntimiehellä, joka on ajanut sillä ~60tkm/vuosi. Väliöljynvaihtoja tuohon tuskin on tehty, tai en ainakaan usko että kukaan alkaisi omilla rahoillaan liisariautoon öljyjä vaihtelemaan. :)

https://www.dropbox.com/s/fws8xwsad2h8glu/imusihti.jpg
https://www.dropbox.com/s/0sthxs9fhs6qskm/%C3%B6ljypohja1.jpg
https://www.dropbox.com/s/x47bcd4zvncwllv/%C3%B6ljypohja2.jpg
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

HAL9000

Kyllä tuo Longlife näyttää jotain tarkoittavan. Aikasemmin ja aikaisemmilla autoilla on tuo vaihtoväli joka kerta tullut vastaan tasan 30 tkm kohdalla. Nyt oli tuo vaihtoväli 27500 km. Tämä onkin ensimmäinen pari vuotta kunon tullut ajettua huomattavasti vähemmän. Nuo kilometrit kertyy joistain sukulais- ja mökkireissuista. Muuten ajaminen on aina alle 10 km pätkissä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

a4b8

Johtunee meikäläsen ajotavasta kun seuraava LL-huolto ja öljynvaihto edellisestä käynnistä vuoden päästä?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Veiko

Minulla on vuosimallia 2011 oleva Skoda Octavia 1.2TSI, johon edellinen omistaja on teettänyt 30000 km huollon marraskuussa 2012. Autolla on ajettu nyt 45000km ja huollonilmaisin on alkanut pyytämään huoltoa aluksi X päivää huoltoon ja nyt Service Now. Olen ymmärtänyt, että huoltoväli olisi 30000km/2 vuotta, eli haluaako auto nyt ''oikeasti'' huoltoa vai onko ilmaisin ''koodattu'' väärin. Pystyykö huollonilmaisinta nollaamaan itse, vai joudunko viemään auton pajalle. Ajoni kylläkin on pätkäajoa, mutta ei kai siltikään 15000km jälkeen pitäisi alkaa pyytämään huoltoa. Huoltokirjasta olen tarkistanut, että auto noudattaa Long Life huoltoohjelmaa.
Piti tätä varten oikein rekisteröityä, koska arvelin, että täällä olisi asiantuntevaa porukkaa. Itse olen aika noviisi autojen suhteen ::)
Kiitos nyt jo etukäteen, jos joku viitsii jelpata.

Länskäri

Veikolle:
Longlife huoltoväli toimii näköjään aivan oikein. Se on muuttuva huoltoväli Sen voi nollata, mutta silloin se muuttuu kiinteäksi 15tkm huoltoväliksi. Käyttäjän käsikirjassa on tarkat ohjeet nollauksen suorittamiseen. Jos käsikirja puuttuu niin sen voi ladata Suomenkielisiltä Skoda sivuilta,vasemmasta alakulmasta, linkistä "http://skoda.fi/fordrivers/huolto_ja_takuu/kayttoohjeet".

a4b8

Käytin autoa LL-huollossa ja öljynvaihdossa, siitä lähtien ilmoittanut, seuraava huolto 15 000 km/365 päivää, samoin öljynvaihto. Mikä ihmeen LL?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Dirti

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 22.06.14 - klo:18:11
Käytin autoa LL-huollossa ja öljynvaihdossa, siitä lähtien ilmoittanut, seuraava huolto 15 000 km/365 päivää, samoin öljynvaihto. Mikä ihmeen LL?

Ovat tainneet nollata huoltomuistutuksen "manuaalisesti" eli ohjekirjaan ohjeiden mukaan. Ainakin omassa siittimessä pitää käyttää autoa tietokoneen päässä huoltovälin nollauksessa jotta LL-huoltoväli säilyy. Missäs käytit huollossa?
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

jhm

Lainaus käyttäjältä: Veiko - 22.06.14 - klo:01:52
Minulla on vuosimallia 2011 oleva Skoda Octavia 1.2TSI, johon edellinen omistaja on teettänyt 30000 km huollon marraskuussa 2012. Autolla on ajettu nyt 45000km ja huollonilmaisin on alkanut pyytämään huoltoa aluksi X päivää huoltoon ja nyt Service Now. Olen ymmärtänyt, että huoltoväli olisi 30000km/2 vuotta, eli haluaako auto nyt ''oikeasti'' huoltoa vai onko ilmaisin ''koodattu'' väärin. Pystyykö huollonilmaisinta nollaamaan itse, vai joudunko viemään auton pajalle. Ajoni kylläkin on pätkäajoa, mutta ei kai siltikään 15000km jälkeen pitäisi alkaa pyytämään huoltoa. Huoltokirjasta olen tarkistanut, että auto noudattaa Long Life huoltoohjelmaa.
Piti tätä varten oikein rekisteröityä, koska arvelin, että täällä olisi asiantuntevaa porukkaa. Itse olen aika noviisi autojen suhteen ::)
Kiitos nyt jo etukäteen, jos joku viitsii jelpata.

Siinä on myös se mahdollisuus että se pyytää huoltoon vaikkei tarviskaan..

Itsellä on Octavia 1.6 tdi vm.2010.Ensimmäinen omistaja oli ajanut vuoden ja jotain 41 tkm.Huollot (1) oli tehty ll ohjelman mukaan.Ja olen jatkanut samalla taktiikalla,28,5-29 tkm huollon välillä on menty.Nyt mittarissa 199tkm.

Mutta uskollisesti auto pyytää huoltoon 15 tkm:n välein.Olen käynyt merkkiliikkeessä tsekkauttamassa auton ja kaikki täpät on oikeissa kohdissa eikä koskaan ole mitään vikakoodia löytynyt.No pyynti on nollattu ja ajot jatkuu.Ei ole mulle suuri vaiva eikä kertaakaan piuhan päässä käynti ole maksanut mitään.Kuulemma yksi toinen tapaus on täälläpäin vastaava.
VW Transporter T5  84kw 2014

jni

Lainaus käyttäjältä: jhm - 22.06.14 - klo:18:47
Siinä on myös se mahdollisuus että se pyytää huoltoon vaikkei tarviskaan..

Ihanko totta! Ei hyvää päivää...

Ei todellakaan ole tavatonta, että auto haluaa huoltoon LL-ohjelmalla 15 000 km välein.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Veiko - 22.06.14 - klo:01:52
Minulla on vuosimallia 2011 oleva Skoda Octavia 1.2TSI, johon edellinen omistaja on teettänyt 30000 km huollon marraskuussa 2012. Autolla on ajettu nyt 45000km ja huollonilmaisin on alkanut pyytämään huoltoa aluksi X päivää huoltoon ja nyt Service Now. Olen ymmärtänyt, että huoltoväli olisi 30000km/2 vuotta, eli haluaako auto nyt ''oikeasti'' huoltoa vai onko ilmaisin ''koodattu'' väärin. Pystyykö huollonilmaisinta nollaamaan itse, vai joudunko viemään auton pajalle. Ajoni kylläkin on pätkäajoa, mutta ei kai siltikään 15000km jälkeen pitäisi alkaa pyytämään huoltoa. Huoltokirjasta olen tarkistanut, että auto noudattaa Long Life huoltoohjelmaa.
Piti tätä varten oikein rekisteröityä, koska arvelin, että täällä olisi asiantuntevaa porukkaa. Itse olen aika noviisi autojen suhteen ::)
Kiitos nyt jo etukäteen, jos joku viitsii jelpata.

Ennen kuin päästelet tuon 30tkm samoilla öljyillä , niin varmista vielä että edellisessä huollossa on laitettu LL luokituksen omaavat öljyt.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

a4b8

Käytin merkkihuollossa. LL-idea vesittyy jos käy kuittalemassa aika ajoin.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jhm

Lainaus käyttäjältä: jni - 22.06.14 - klo:18:51
Ihanko totta! Ei hyvää päivää...

Ei todellakaan ole tavatonta, että auto haluaa huoltoon LL-ohjelmalla 15 000 km välein.

Ei varmaan olekaan tavatonta.Kaikki vain ei aja pätkäajoa eikä luokkaa 4tkm/v niin silloin huoltoväliksi muodostuu helposti tuo 28-30 tkm.

Ocu 1:nen 1,9 tdi oli LL-huoltovälillä 50 tkm.Silloin omassani huoltoväliksi muodostui 37-38 tkm.Ja enemmän kuin kerran vuoteen tuli huolto tehtäväksi.

Ei muuta kuin hyvää päivää.
VW Transporter T5  84kw 2014

Kale

Tuulilasin (7/2014) farmaritestissä mainittiin, että huoltoväli konsernin autoille (golf variant, seat leon) olisi 30tkm/2v ensimmäinen huolto ja sen jälkeen 30tkm/1v. Onko tuo aikavälin muuttuminen yhdeksi vuodeksi totta vai painovirhe?

jni

Lainaus käyttäjältä: Kale - 23.06.14 - klo:10:39
Tuulilasin (7/2014) farmaritestissä mainittiin, että huoltoväli konsernin autoille (golf variant, seat leon) olisi 30tkm/2v ensimmäinen huolto ja sen jälkeen 30tkm/1v. Onko tuo aikavälin muuttuminen yhdeksi vuodeksi totta vai painovirhe?

Totta.

Ja viekää ne autonne huoltoon silloin kun se sitä pyytää. On aivan älytöntä spekuloida sillä, pytääkö auto huoltoon, vaikka ei muka tarvitsisi? Kyllä se tarvitsee ja kaikki LL-maksimihuoltovälit saa kerrassaan unohtaa suomalaisissa olosuhteissa.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: jni - 23.06.14 - klo:11:00
kaikki LL-maksimihuoltovälit saa kerrassaan unohtaa suomalaisissa olosuhteissa.

Itse olen jokaisella omalla VAG-autolla (VW Golf 2.0tdi 3-huoltoa ja Audi A4 2.0 tdi 4-huoltoa) päässyt joka huoltovälillä tuohon maksimiin eli 30tkm, jonka jälkeen on auto vasta pyytänyt huoltoa. Eli ihan helposti pääsee maksimihuoltoväliin.

jni

^Miksei pääsisi. Niin minäkin paitsi kerran, kun ajo oli pääasiassa lyhyttä pätkäajoa. Niinhän se toimii ja 15 tkm on aivan normaali määrä.

Asia on vain niin, että jopa valmistaja on todennut tuon 2 v öljynvaihtovälin olevan liian pitkä suomessa. Suosittelen käyttämään kiinteätä 15 tkm öljynvaihtoväliä.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Veiko

Tuli varattua huolto Atoy autohuollolta hintaan 199â,¬ sisältää öljynvaihdon ja suodattimen sekä asianmukaiset tarkistukset. Onko porukalla kokemusta Atoyn määräaikaishuollosta. Duunikaverit käyttäneet Atoy huoltoa muihin korjauksiin kuin määräaikaishuoltoon ja olleet ihan tyytyväisiä. Päädyin Atoyhin, koska siinä on hintaan sisältyvä varaauto.

hge

Kehuja kuullut myös, omakohtaista kokemusta ei ole.
U jelly?

gain

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 23.06.14 - klo:11:04
Itse olen jokaisella omalla VAG-autolla (VW Golf 2.0tdi 3-huoltoa ja Audi A4 2.0 tdi 4-huoltoa) päässyt joka huoltovälillä tuohon maksimiin eli 30tkm, jonka jälkeen on auto vasta pyytänyt huoltoa. Eli ihan helposti pääsee maksimihuoltoväliin.

Sama täälläkin eli 30 tkm:n välein mennään. En viitsi turhaan maksaa huoltamoille lisämaksua huolloista, joita ei välttämättä edes. Ikinä ei ole auto hajonnut sen vuoksi, että olisi huoltanut LL-ohjelman mukaisesti.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: gain - 23.06.14 - klo:16:53
Sama täälläkin eli 30 tkm:n välein mennään. En viitsi turhaan maksaa huoltamoille lisämaksua huolloista, joita ei välttämättä edes. Ikinä ei ole auto hajonnut sen vuoksi, että olisi huoltanut LL-ohjelman mukaisesti.
LL-huollon voisi muuttaa kiinteäksi 30 tkm huolloksi - näin ne huoltovälit vaan ovat. tai 50 tkm kiinteäksi sen mukaan miten LL-hultoväli ajotietokoneen mukaan on ollut.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: gain - 23.06.14 - klo:16:53
Ikinä ei ole auto hajonnut sen vuoksi, että olisi huoltanut LL-ohjelman mukaisesti.

Onneksi moni alkaa olemaan varsin tietoisia näistä LL-ohjelman mukaisista huolloista ja jättävät tällaiset vaihtoautot liikkeeseen. Itse ostajan roolissa kiertäisin kaukaa tällaisen, kuten myös TSI, DSG, harjakoneella pestyn ja vetokoukullisen auton.

v_stone

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 23.06.14 - klo:17:40
Onneksi moni alkaa olemaan varsin tietoisia näistä LL-ohjelman mukaisista huolloista ja jättävät tällaiset vaihtoautot liikkeeseen. Itse ostajan roolissa kiertäisin kaukaa tällaisen, kuten myös TSI, DSG, harjakoneella pestyn ja vetokoukullisen auton.

Suosittelen myös välttämään asumista, autoilua, ulkona liikkumista sekä kraanaveden juomista  ;)

muuli1010

Lainaus käyttäjältä: v_stone - 23.06.14 - klo:19:32
Suosittelen myös välttämään asumista, autoilua, ulkona liikkumista sekä kraanaveden juomista  ;)

Myöskin sairaalaala on osoittautunut tilastojen valossa varsin vaaralliseksi, joten kannattaa välttää sitäkin.....

Yhden käytännön ongelman olen LL huoltojen kanssa havainnut, nimittäin jos autolla ajaa sen verta vähän että huoltoväliin osuu kaksi talvea voi tuosta muodostua pienoinen ongelma esim jarruille.

skriko

Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 23.06.14 - klo:20:34
Myöskin sairaalaala on osoittautunut tilastojen valossa varsin vaaralliseksi, joten kannattaa välttää sitäkin.....

Yhden käytännön ongelman olen LL huoltojen kanssa havainnut, nimittäin jos autolla ajaa sen verta vähän että huoltoväliin osuu kaksi talvea voi tuosta muodostua pienoinen ongelma esim jarruille.

Itse olen ajanut 4 talvea tekemättä jarruille yhtään mitään. Ei näitä huoltojuttuja kannata yleistää ihan eri asia säilytetäänkö autoa ulkona pidempiä aikoja vai lämpimässä tallissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy