Bi-LED -projektoreiden asennus (Jetta 2010)

Aloittaja Arola, 13.12.22 - klo:17:18

« edellinen - seuraava »

Arola

Loppukesästä auto meni vaihtoon, ja tilalle tuli vuosimallin 2010 Volkswagen Jetta. Taivalta on tähän asti valaisseet alkuperäiset bixenon-umpiot, mutta tehon puolesta ne eivät ole olleet erityisen miellyttävät. Edellistä Volvoa varten tuli hommattua "NHK IV Plus" -bi-LED -projektorit: nämä projektorit oli tarkoitus asentaa Volvoon, mutta tämä hanke ei koskaan päässyt materialisoitumaan kulkupelin vaihdoksen myötä.

Ennen asentelua selvitin Jetan umpioiden projektorin valmistajan ja mallin, ja kävi ilmi että kyseessä on AL Boschin valmistamat geneeriset E46 D2S bi-xenon-projektorit: juurikin tämä projektorimalli on hyvin yleinen monessakin eri valmistajan autossa. AL:n projektoreiden kiinnitysruuvien kuvio on erilainen kuin NHK:n projektoreissa (kiinnitysruuvien kuvio yleinen G5), joten tilasin AliExpressistä sopivat adapterikehikot sopeuttamaan NHK:t paikoilleen.

Kun olin tarpeeksi varma projektin onnistumisen mahdollisuudesta, umpiot siirtyivät auton keulalta työpöydälle. Alkuperäiset AL:n projektorit poistuivat siististi ja helposti umpion takareiän kautta - yllätyksenä tuli kuitenkin se, että AL:n projektorit ovat metallia, ja sen myötä projektoreiden heijastinpinnat olivat täysin ehjät ilman minkäänlaista sumentumaa tai UV-säteilystä johtuvaa kulumajälkeä.

Tämän jälkeen käytännössä ainoat asiat asennuksen ja hienosäädön suhteen oli dremelöidä adapterikehikko umpioiden sisälle sopivaksi, dremelöidä umpioiden sisällä olevaa alkuperäistä projektorin kiinnityspohjaa sopimaan adapterikehikon kanssa, sekä pientä sekalaista hienosäätöä että kaikki istuu siististi paikoilleen ja että projektori on asentuu tukevasti paikoilleen. Tämän suorituksen jälkeen johtotyöt (virta alkuperäisen ballastin virtajohdolta & solenoidin kytkeminen pitkiin), umpiot kiinni autoon, tsekkaus että kaikki toimii, puskuri paikoilleen, raaka korkeussuuntainen kohdistus ja hanaa. Ajovalonpesurit sekä automaattinen korkeudensäätö pelaa kuten pitää, joten muutostyö on käytännössä laillinen katsastuksen kaasupurkauslampuille suunnattujen valotehovaatimusten suhteen. Toki umpioihin kajoaminen on aina alkuperäisen hyväksytyn kokoonpanon muuttamista, joka tekee tästäkin muutoksesta pilkkua viilaten laittoman toimenpiteen.

Eipä tässä oikeastaan voisi tyytyväisempi olla - kuvat puhukoot puolestani. Harmi että ei tullut otettua kuvia alkuperäisten bi-xenonien kanssa, tää wow-efektin määrä oli nimittäin kohtuu suuri.















(teksti on suora kopio mitä postasin Facebookin Ajoneuvovalohoitoryhmään)

Arola

Tässä vielä kuva taaempana olevista vanhoista AL:n projektoreista, ja edempänä olevista uusista NHK:n projektoreista.


Daatta

Hieno projekti, kannattaa vielä kiillotella umpiot kirkkaiksi niin valoteho paranee entisestään.

Kiinnostaisi tehdä sama Almera N16 lissiumpioille. Niissä on tyyppivikana heijastimen kärähtäminen, Motonetin korvausumpiot ovat tyhjää paremmat mutta himmenevät nekin hiljakseen. Alkuperäiset umpiot ovat tallessa, tekemistä vaille valmis siis...

Mistä tilasit nuo uudet projektorit, kiinan maalta varmaankin?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Arola

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.12.22 - klo:11:22
Hieno projekti, kannattaa vielä kiillotella umpiot kirkkaiksi niin valoteho paranee entisestään.

Kiinnostaisi tehdä sama Almera N16 lissiumpioille. Niissä on tyyppivikana heijastimen kärähtäminen, Motonetin korvausumpiot ovat tyhjää paremmat mutta himmenevät nekin hiljakseen. Alkuperäiset umpiot ovat tallessa, tekemistä vaille valmis siis...

Mistä tilasit nuo uudet projektorit, kiinan maalta varmaankin?

Kiitos! Se projekti olisi myös tarkoitus toteuttaa kunhan kelit vähän lauhtuvat. Pitäisi myös löytää parhaat välineet ja "raaka-aineet" sitä rupeamaa varten.

Nämä löytyivät AliExpressistä (https://a.aliexpress.com/_mK5CWJg).

Daatta

Joo, itse pyyhkäisin rotaryllä, random laikalla ja karkealla aineella. Viiden minuutin homma ja hyvä tuli. UV-suoja/pinnoite olisi hyvä laittaa, nyt vetäisin vaan vahaa pintaan kun ei muuta sattunut olemaan.

Pitäisi löytää LED-projektori ilman BI:tä, koska Almerassa on nelivalot eli pitkille on oma heijastimensa. Niissä kyllä riittää valotehoa. Projektin saanee aloittaa umpioiden avaamisella, pahvilaatikko ja kuumailmapuhallin varmaankin. Polttimon vaihtoaukon kautta ei paljon operoida.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04


o.b.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.12.22 - klo:12:43
Pitäisi löytää LED-projektori ilman BI:tä
Osta BI LEDit ja jätä kaukovalopistoke kytkemättä tai laita väliin katkaisija, jolla saat tarvittaessa lisää kaukovalotehoa (katsastuksen ulkopuolella ;))

Arola

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.12.22 - klo:12:43
Joo, itse pyyhkäisin rotaryllä, random laikalla ja karkealla aineella. Viiden minuutin homma ja hyvä tuli. UV-suoja/pinnoite olisi hyvä laittaa, nyt vetäisin vaan vahaa pintaan kun ei muuta sattunut olemaan.

Pitäisi löytää LED-projektori ilman BI:tä, koska Almerassa on nelivalot eli pitkille on oma heijastimensa. Niissä kyllä riittää valotehoa. Projektin saanee aloittaa umpioiden avaamisella, pahvilaatikko ja kuumailmapuhallin varmaankin. Polttimon vaihtoaukon kautta ei paljon operoida.

Okei, kattelin että joku akryylilakka pitäisi olla riittävä, en tosin tiedä minkälaiset UV-suojausominaisuudet sellaisella on.

Ja juurikin niin kuin käyttäjä "o.b." ilmoitti, kaukovalot on mahdollista jättää pois käytöstä siten että ei kytke solenoidin johtoja - tosin itse en näiden kanssa jättäisi pois, tuli huomattua että Pureluxin lisävalo tuottaa enää lähinnä hajanaista valoa sivuille nuiden valojen kanssa yhtaikaa käytettynä :D

Enhancer

Eikö saman olisi saanut aikaan laillisesti vaihtamalla xenon-polttimot uusiin?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Arola

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.22 - klo:07:40
Eikö saman olisi saanut aikaan laillisesti vaihtamalla xenon-polttimot uusiin?

Ei. Tai joo, mutta ainoa etu mitä polttimon vaihdolla olisi saavutettu olisi ollut nimellinen laillisuus.

Muutenhan noi on ihan eri luokkaa valotehon ja kuvion leveyden. Tarkoitus olisi tässä lähiaikoina saada toi alkuperäinen xenonprojektori ledprojektorin kanssa samalle tasalle valotehovertailua varten.

Daatta

Toistakymmentä vuotta vanhat alkuperäiset projektorit alkanee Borassakin olla moro. Alunperin hain halogeeniprojektoreita tuohon Almeraan, mutta niitä on suorastaan minimaalisesti saatavilla. Jälkiasenteisena laitetaan Ksenon tai sittemmin Led-projektoreita. Boraan saisi varmaan E-hyväksytyn Led-umpion, jos haluaa lakipykälien mukaan mennä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Arola

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.12.22 - klo:14:13
Toistakymmentä vuotta vanhat alkuperäiset projektorit alkanee Borassakin olla moro. Alunperin hain halogeeniprojektoreita tuohon Almeraan, mutta niitä on suorastaan minimaalisesti saatavilla. Jälkiasenteisena laitetaan Ksenon tai sittemmin Led-projektoreita. Boraan saisi varmaan E-hyväksytyn Led-umpion, jos haluaa lakipykälien mukaan mennä.

Puhutko Jetasta vai? Projektorit olivat itseasiassa kaikeksi ihmetykseksi täysin ehjät. Mitään palojälkiä tai muita vaurion merkkejä ei ollut havaittavissa.


Daatta

Jetta/Bora, same same.  :D Ihan vakuuttavaa on ensiasennuslaatu kyllä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Arola

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 20.12.22 - klo:08:08
Jetta/Bora, same same.  :D Ihan vakuuttavaa on ensiasennuslaatu kyllä.

Kyllä, näemmä metalli ollut kestävin ratkaisu tehtaalta tullessa. Toki olen nähnyt kuvia täysin ruosteessa olevista metallisista projektoreista. Umpion ei tarvitse paljoa falskata että kosteus sekä mahdollinen veden sisääntulo pilaa projektorit heijastinpintoineen ja rakenteineen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy