Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - M_M

#1
ID.4 / Vs: ID.4
10.05.24 - klo:09:49
Lainaus käyttäjältä: jarmaho - 09.05.24 - klo:22:28Copilot antoi tällaisen vastauksen:

Tässä havainnollistuu hyvin näiden AI-sovellusten ongelmat. Annetaan asiallisia ja tarkalta vaikuttavia vastauksia joilla ei kuitenkaan ole mitään yhtymäkohtaa todellisuuteen.
#2
ID.4 / Vs: ID.4
09.05.24 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: Karoq - 09.05.24 - klo:19:43Reilun puolen tunnin rassauksen jälkeenkään en löytänyt mistään valikosta sellaista vaihtoehtoa, millä saisi ovien lukituksen pois.

Ei löydy kun sellaista ei ole. Obdeleven tai muut diagnostiikkatyökalut saattavat auttaa mutta ilman niitä ei onnistu mitenkään.
#3
ID.4 / Vs: Ilmastoinnin huolto
26.04.24 - klo:11:50
Lainaus käyttäjältä: VAGon - 26.04.24 - klo:10:13Ymmärtääkseni tässä autossa on CO2 (R744) kylmäainetta. Tarviiko sitä huoltaa ja kuinka usein?
Valmistaja on speksannut MEB-autojen määräaikaishuoltoon kylmäaineen vaihdon uuteen. Osassa maita vaihtoväli on 2 vuotta ja osassa 4 vuotta, Suomi kuuluu tuohon ryhmään jossa vaihto tehdään neljän vuoden välein.

Syytä tähän en tiedä.
#4
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.04.24 - klo:13:11Tuo pr-koodikuva lienee huoltokirjasta? Onko näissä nykyautoissa edelleen pr-koodit myös tarrana kontissa varapyöräkotelossa (tai siinä tilassa joka aikoinaan on tuota käyttöä varten ollut) ?

Taitaa siellä takakontissakin tarra olla, mutta se on tosiaan sisällöltään ihan sama kuin huoltokirjan tarrakin. Ja ne ovat valitettavasti hyvin karsittuja verrattuna täydelliseen koodilistaukseen, esimerkiksi juuri jarrujen koodi puuttuu usein.
#5
Lainaus käyttäjältä: terojii - 19.04.24 - klo:13:03Onnistuuko muutos virallisessa huollossa ja miten sitä pitäää pyytää?
Ei varmasti onnistu huollossa.

Itse sen kyllä pystyy luultavasti tekemään (kunhan käytettävissä on esimerkiksi obdeleven) tähänkin malliin muuttamalla sopivia adaptaatiokanavia oikeasta moduulista. Tarkkoja ohjeita juuri tähän automalliin ei ole kuitenkaan antaa.
#6
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 16.04.24 - klo:10:45"DTC definition not found" viittaisi siihen, että sytytyksen ajoitusta ei pystytä määrittelemään.
Se viittaa siihen, että koodienlukulaite ei tiedä mikä vikakoodin selitys on vaan näyttää pelkkiä numeroita. DTC on Diagnostic Trouble Code.
#7
Elektroniikka / Vs: Akun vaihtoa
11.04.24 - klo:06:48
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 10.04.24 - klo:15:53Kotiin tultaessa tarkistin jännitteen kun auton sammutin niin näyttäisi 12.6V.
Kuulostaa aika normaalilta. Eihän nämä autot vakiokunnossa pidä akkua täynnä vaan tarkoituskin on pitää varaustaso alempana ja ladata sitten moottorijarrutusten aikana täydellä teholla.

Rekuperointi on ominaisuuden nimi ja sen saa ainakin osasta MQB-autoja koodattua pois, sen jälkeen auto pyrkii pitämään akun täynnä.
#8
Lainaus käyttäjältä: M1k4 - 29.03.24 - klo:11:12Myyjä luuli, että kaikissa joissa on puskurin ritilässä se tutkan paikka ni niissä on myös kyseinen vakkari, mutta tämä uudenlainen ritilä tuli kaikkiin Octavioihin vuonna -14.

Joo, kyllä näissä on kaikissa jo pitkään ollut se tutka keulassa. Peräänajoja estävä automaattinen jarrutusjärjestelmä vaatii sen tutkan joten aina se siellä on. Adaptiivista vakkaria sen sijaan ei kaikissa ole, vaikka se sama tutka siellä keulassa jokaisessa istuukin.
#9
Lainaus käyttäjältä: vwille - 28.03.24 - klo:11:54Manuaalissa adaptiivisen vakkarin yhteydessä on kuva ihan erilaisesta viiksestä, josta on jätetty pois kaukovalojen ohjaus.

Se manuaalissa kuvattu viiksi on vakionopeussäätimen viiksi joka on täysin erillään valoja ja vilkkuja ohjaavasta viiksestä, samalla puolella rattia mutta valoviiksen alapuolella.

Jos sinun autossasi ei sitä kolmatta viikseä ole lainkaan niin sitten ei varmaan ole mukautuvaa vakionopeussäädintäkään.

Pyyhkimien viiksen säädin on sadetunnistin automatiikan herkkyyssäätö.
#10
Lainaus käyttäjältä: pykälistö - 19.03.24 - klo:10:14Tuo ohje on tullut nyt monessa paikassa vastaan, mutta tuota 31347 koodia auto ei hyväksy, mutta 42013 menee sisään. Adaptaation alta ei löydy hakukenttää, vaan alasvetovalikko, jossa ei ole tuollaista kohtaa. Ostin uudemman V2 piuhankin, mutta ei vaan takavalot pala. Auto VW Sharan 7N 2018.

VW Sharan 7N perustuu samaan perusrakenteeseen PQ46 kuin Passat B7. Se ei siis ole MQB johon edellä lainaamasi ohje oli tarkoitettu ja siksi ohje ei siinä toimi.

Sharanin takavaloista ei ole mitään käsitystä, luultavasti valokonfiguraatio on edelleen tuolla tavussa 18 ja sen sorkkimisella voi saada takavalot palamaan tai voi saada valot pahasti sekaisin.
#11
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 08.03.24 - klo:10:47Vähän vanhemmista autoista tuon sai pois infotainmentin valikosta. Eikö enää löydy?
Ei ole uudemmassa kalustossa saatavilla.

Huhun mukaan jonkun auton (Mk8 Golfin ehkä?) törmäystestissä takaovi aukesi ja se oli paha juttu. Sen sijaan, että konserni olisi muuttanut ovien lukkolaitteita estääkseen tämän se päättikin pakottaa kaikkiin uusiin malleihin ovien automaattilukituksen päälle aina ja ikuisesti.
#12
Lainaus käyttäjältä: vzv - 21.02.24 - klo:12:41Onko kukaan törmännyt suorasuihkutteisten 1.4 TSI (bensa ja kaasu) imukanavien ja -venttiilien karstoittumiseen käytännössä?
Väistämättä varmaan jokainen joka tarpeeksi pitkään tuollaisella moottorilla ajaa? Ei sille oikein mitään voi.

Isommissa moottoreissa on sellaisia malleja joissa ruiskutetaan myös imusarjaan mutta noita 1.0 - 1.5 bensakoneita ei volkkarilta sellaisina löydy.

Linkin takana video jossa siivotaan 1.4 TSI:

https://www.youtube.com/watch?v=z65-bV-EW_E
#13
ID.3 / Vs: Pysäköintijarruongelmia
05.02.24 - klo:10:23
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 05.02.24 - klo:09:47tuohan käyttää samaa mekanismia kuin Auto Hold

Auto hold pitää auton paikoillaan hydraulisilla jarruilla samalla periaatteella kuin kuljettaja painaessaan jarrupoljinta. Seisontajarru taas on mekaaninen järjestelmä.

Jos auto seisoo useita minuutteja paikoillaan auto holdin varassa niin sitten se kytkee automaattisesti mekaanisen seisontajarrun päälle, mutta normaalissa liikenteessä tätä ei tapahdu oikeastaan ikinä.
#14
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 04.02.24 - klo:23:573Q0 907 572 B tutkassa on koodauksessa vain 12 tavua (bytet 0...11). Onko jossain versiossa noin monta tavua?

Ei ole ainakaan omiin arkistoihin tarttunut yhtäkään. Joissakin loppupään tuotannon autoissa taitaa olla 5Q0 tutka jonka koodauksesta löytyy tavu 24 mutta yhtään 3Q0 tutkaa en ole nähnyt.
#15
Kiitos, näin pelkäsinkin ettei se kaikissa ole mahdollista mitenkään.

Luulisi kyllä olevan kaikille selvää, että se on aina ihan kokeilijan omalla vastuulla jos jotain muutoksia tekee.  ;D
#16
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 02.02.24 - klo:21:40Pystyy vaihtamaan ja pystyy jopa lisäämään normivakkarin adaptiivisen rinnalle.

Oikeastiko? Kolmos-octaviaan? Uudemmassa kalustossa kyllä, mutta eka kerta kun kuulen että onnistuisi näissäkin. Kerro nyt ihmeessä tyhmemmille miten se tapahtuu.
#17
Lainaus käyttäjältä: Frog - 02.02.24 - klo:11:09Kiitos hyvästä lähdetiedosta. Kuitenkin löysin sieltä seuraavan tiedon G697 sensorista.
The reducing agent level sender G697 is an
ultrasonic sensor.

Volkkarilla on käytetty (ainakin) kahta eri tapaa adblue-säiliön nestepinnan mittaamiseen. Tuo eri pituisilla puikoilla tapahtuva mittaaminen oli käsittääkseni vanhempi tekniikka ja uudempi on tuo ultraäänimittaus.

Itsekin aikanaan näin kertaalleen vikavalon ja vikakoodin pintamittauksesta juuri tämmöisen ultraäänimittarin kanssa, nesteen ollessa jäässä. Nollasin sen eikä se koskaan enää uusiutunut ainakaan sinä aikana jonka auton omistin (pari vuotta).
#18
Tiguan II (16-) / Vs: Webaston gsm ohjaus
31.01.24 - klo:13:50
Lainaus käyttäjältä: Kallu6 - 31.01.24 - klo:13:24Hyvin rokkaa, kiitos neuvoista!

Eipä kestä, mukava kuulla että sait toimimaan. On yliveto varuste talviaikaan.  :)
#19
Tiguan II (16-) / Vs: Webaston gsm ohjaus
24.01.24 - klo:21:29
Lainaus käyttäjältä: Kallu6 - 24.01.24 - klo:21:18Webastossa jo myyntipuheissaan varoitellaan, ettei ehkä pelitä tehdasasenteisissa VAG yms.

Eivät ole jaksaneet selvittää missä se toimii ja missä ei niin helpoin sanoa vaan ettei välttämättä toimi.

Hyvin se toimii, mulla nyt jo kolmannessa vastaavassa autossa tuo asennettuna. Tuossa on lyhyt asennusohjekin: https://drive.google.com/file/d/16ydLwCKZMQM7bor-TYXy3iaiHJMSAf29/view?usp=drivesdk
#20
Tiguan II (16-) / Vs: Webaston gsm ohjaus
24.01.24 - klo:20:20
Kaivat esille kaukosäätimen vastaanottimen. Tuuppaamalla sen nelospinniin +12VDC jännitepulssin, saat webaston käyntiin (tai seis jos se oli jo käynnissä).

Saman mokkulan kolmospinnissä on jatkuva jännite silloin kun webasto on käynnissä.

Se miten tuon kännykkäohjauksen toteuttaa on vapaasti valittavissa. Halvalla saa varmaan kiinasta jotain gsm-releitä joilla tuon jännitepulssin voi tehdä. Myös esimerkiksi Danhag tai Webasto Thermoconnect toimivat jos haluaa vähän enemmän ominaisuuksia ja hienompaa käyttöliittymää, mutta ovat ne toki arvokkaampiakin.
#21
Passat B8 (14-) / Vs: Ulkolämpötila
24.01.24 - klo:11:51
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 24.01.24 - klo:11:36Jos lämpötila muuttuu esim. 2 astetta niin auto ei tajua päivittää lukemaa sensorilta vaan näyttää muistissa olevan arvon.
Tässä on varmaan takana joku saksalaisen insinöörin neronleimaus, että auton seisoessa paikallaan tunnin tai kaksi, voisi moottorista säteilevä lämpö vääristää näyttämää joten parempi näyttää käynnistyksessä sitä mitä se sammutuksessakin näytti. Pidemmällä seisomisella tilanne tasaantuu.

Ja toisaalta kun lähdetään ajoon, niin jollain parametreilla se mittaus alkaa taas näyttää todellista lukemaa eikä sitä pysähdyksen ajaksi tallennettua.
#22
Lainaus käyttäjältä: JiiPee82 - 23.01.24 - klo:10:08Mitäköhän vuosimalleja tuo egr ongelma koskee?
En tiedä vuosimalleja, mutta käsittääkseni tuo ongelma koski vain 132 kW moottoriversioita. Niissä on käytetty egr-jäähdytintä josta irtoaa sylintereitä hiovaa tavaraa imuilman sekaan. Valitsee siis jonkun pienempitehoisen moottorin niin tuolta ongelmalta pitäisi välttyä.
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Ulkolämpötila
24.01.24 - klo:08:31
Lainaus käyttäjältä: Immunity - 23.01.24 - klo:20:59Erikoista, jos auto säilyttäisi sen lämpötilan, kun auto sammutettu viimeksi?
Riippuu kai siitäkin kauanko auto seisoo paikoillaan. Ohessa nipsaus oman autoni adaptaatiokanavista jotka kaikki liittyvät mittariston lämpötilanäyttöön ja kuljettajalle näytettävään jäävaroitukseen. Näyttäisi olevan 3 tuntia tuo aika joka lämpötilaa säilötään, sitä pidemmän seisauksen jälkeen varmaan näytetään suoraan todellinen ulkolämpö. Saman tyyppiset ovat löytyneet kaikista omistamistani vag-autoista jo yli 10 vuoden ajan. Ei ole kuulkaa yksinkertaista hommaa auton päätellä mitä lukemaa kuljettajalle näyttäisi.

ENG98971-ENG258399-Temperature-dz_blocking_time_after_v_bigger_0,15 s,17
ENG98971-ENG260251-Temperature-dz_ice_warning_entry_temperature,4 °C,17
ENG98971-ENG260054-Temperature-dz_ice_warning_exit_temperature,6 °C,17
ENG98971-ENG260680-Temperature-dz_kmt_at_delta,50 °C,17
ENG98971-ENG259162-Temperature-dz_mileage_after_v_bigger_0,5.00 km,17
ENG98971-ENG260943-Temperature-dz_outside_temperature_raw_value,10 °C,17
ENG98971-ENG258861-Temperature-dz_speed_threshold,20 km/h,17
ENG98971-ENG259046-Temperature-dz_storage_time_engine_off,180 min,17
ENG98971-ENG258672-Temperature-dz_tendency_damping,15 s,17
ENG98971-ENG260226-Temperature-dz_tendency_threshold,1.00 °C,17
ENG98971-ENG258728-Temperature-dz_time_constant_pt1,40 s,17
ENG98971-ENG259647-Temperature-dz_time_constant_slow_damping,2.00 ,17
#24
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
18.01.24 - klo:09:18
Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 18.01.24 - klo:09:15Automyyjä sanoi että akku lämpiää myös laittamalla sovelluksesta "ilmastointi" päälle. Miten on?

Minun tietääkseni akku lämpenee vain jos ilmastointi on ajastettu etukäteen. Kun sen näppää käsin päälle sovelluksesta, lämmitetään auto kyllä muuten mutta ajoakku jää ilman.

Miksi ihmeessä näin on tehty, sitä eivät tiedä kuin softanikkarit itse. Tai sitten se on bugi/vahinko.
#25
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 17.01.24 - klo:14:18Jos OEM-webasto ei aukea VCDS-ohjelmalla niin tämä on uutta tietoa minulle.
Totta kai se sillä aukeaa, niinhän minä kirjoitin että testerillä se avataan. VCDS on mielestäni testeri.

Sinä kirjoitit että sen voisi tehdä sulakkeen kautta, se ei pidä paikkaansa.
#26
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 17.01.24 - klo:13:30Webaston resetoinnin voi tehdä sulakkeen kautta
Väittäisin kyllä ettei se lukko tehdasasenteisissa lämmittimissä aukea ilman testeriä, sulakkeilla kikkailusta ei jää käteen kuin paha mieli.
#27
Lainaus käyttäjältä: Lumiukko12 - 03.01.24 - klo:20:19Onko niin, ettei tällaisesta Start&Stop toiminnolla varustetusta tiguanista saa ottaa akkua irti ilman vaihtoehtoista virtaa?
Ei ole. Kyllä kaikista autoista saa akun ottaa irti ilman että mitään kamalaa tapahtuu. Ei monia korjaustoimiakaan edes saa tehdä ilman akun irrotusta (esimerkiksi airbageihin kajoaminen).

Muutama merkkivalo syttyy mittaristoon seuraavalla käynnistyksellä mutta nekin sammuvat itsestään kun autolla lähtee ajamaan.
#28
ID.4 / Vs: ID.4
03.01.24 - klo:13:07
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.01.24 - klo:12:05Tuosta jääkin enää se ongelma, miten lämmitintä voi käyttää samalla kun ajoakku on latauksessa.
Mitenkä se on ongelma? Akkulämmitin kytketään akun napoihin ja siinä se. Kun ajoakku latautuu niin pikkuakkukin latautuu jolloin napajännite nousee ja lämmitin on aktiivinen. Miksi se tarvitsisi mitään muuta?

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.01.24 - klo:12:05Kuulemani tarinan (varma tornari) mukaan intin vehkeissä on akkulämmittimelle käsikäyttökytkin.
On niissä, minäkin olen sellaista kytkintä kääntänyt. Se ei tehnyt mitään muuta kuin sytytti pikkuisen valon akkukotelon sisälle. Se toki lämmitti jollakin teholla akkutilaa (tuskin yli kymmentä wattia) mutta enemmän kai merkitystä oli sillä, että akkuja alettiin purkaa pienellä virralla joka varmaan sisäisesti lämmittää niitä vähän. Ehkä. Tai sitten koko kytkin ja lamppu oli rakennettu ihan vaan placeboefektin vuoksi.  ;D
#29
VCDS (VAGCOM) / Vs: Waze + carplay
03.01.24 - klo:12:47
Lainaus käyttäjältä: heller - 03.01.24 - klo:12:32Mistäs nämä on kaiveltu? Uskoltaako tota laittaa activated jos löytyy?

Ihan omasta autostani kaivelin. Jos haluaa rajoituksia pois niin ennemmin niitä kannattaa laittaa tilaan "not activated" jolloin rajoitus poistuu.

Ennemmin tuo "carplay_no_softKeyboard" voisi auttaa carplayn osoitteen naputtelun sallimiseen. Tuo "no_softPhoneKeypad" oli ainakin omassa autossani valmiiksi "not activated" ja se nimensä perusteella viittaa ennemmin johonkin puhelimen numeronäppäimistön esittämiseen auton ruudulla kuin tekstinsyöttöön.

Itse vedin kaikki nuo tilaan "not activated" ja jo alkoi osoitteiden syöttö android autolla onnistua.
#30
ID.4 / Vs: ID.4
03.01.24 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.01.24 - klo:09:39Tulee mieleen akkulämmitin, mutta tätä ei suositella käytettäväksi AGM-akun kanssa

On olemassa myös AGM-akuille soveltuva malli: https://arcticheat.fi/products/arctic-battery-heater-akkulammitin-agm-akuille
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy