(Sähkö)auton tuonti Norjasta ajamalla

Aloittaja spyykko, 01.08.23 - klo:10:03

« edellinen - seuraava »

spyykko

Moro!

Koitin taannoin etsiä selkeää ohjetta siitä miten tuoda sähköauto ajamalla Ruotsin läpi Norjasta Suomeen. Löytyi vain tiedon murusia ja kommentteja että vaikeaa on yksityishenkilölle. Nuuka kun olen ja huushollissa oli tarve saada käyttökuluiltaan edullinen kaupunkikulkine, kävin hakemassa pikkuakkuisen UPin Oslon lähettyviltä. Alla orjaohje miten homma kävi kesällä 2023, toivottavasti tästä on jollekin hyötyä. Tulli- ja veromuodollisuuksien osalta ohje pätee myös jos auton tuo trailerilla.

1. Osta auto, joko etänä tai erillisellä vakoilureissulla. Toki voit käyttää myös apuvoimia jommassa kummassa päässä (joko auton ostoon tai siirtokilpien hakemiseen).
2. Ota talteen / pyydä myyjää toimittamaan:
   1. Kauppakirja
   2. Maksukuitti pankkiriirrosta/korttimaksusta, tai miten nyt auton maksoitkin. Jos saat, ota kuitti englanniksi tai ruotsiksi tulliasiointia varten
   3. Auton norjalaisen rekisteriotteen kopio
3. Tee käyttöönottoilmoitus OmaVerossa. Tätä helpottaa norjalaisen rekisteriotteen olemassaolo, mutta onnistuu auton teknisillä tiedoilla ja runkonumerolla
4. Hanki liikennevakuutus (ja halutessasi kasko) omalta vakuutusyhtiöltä. Tähän saatat tarvita norjalaista rekisteriotetta ja kauppakirjaa
5. Mene paikalliselle rekisteröintejä tekevälle katsastuskonttorille ja hae siirtolupa (=valkopunaiset tarrakilvet). Tähän tarvitset runkonumeron ja todistuksen käyttöönottoilmoituksen tekemisestä. Konttorilla tarkistavat myös liikennevakuutuksen voimassaolon. Kilpien hinta 15e.
6. Mikään ei estä tässä kohtaa tekemästä jo varsinaista autoveroilmoitusta OmaVerossa.
7. Hanki FIN-tarra, koska tarrakilvissä ei ole maatunnusta
8. Pakkaa noutoreissulle mukaan virallinen henkilöllisyystodistus, siirtokilvet ja niiden todistuspaperi, FIN-tarra, käyttöönottoilmotus, maksukuitti ja kauppakirjakopio. Itse tulostin vielä trafin sivuilta ruotsinkielisen ohjeen jossa kerrotaan että suomalaiset siirtokilvet ovat validit myös ruotsissa ja norjassa, just in case). (https://www.traficom.fi/sv/transport/bilister/anvandning-av-fordon-med-forflyttningstillstand?toggle=Anv%C3%A4ndning%20av%20fordon%20med%20f%C3%B6rflyttningsm%C3%A4rken%20utomlands)
9. Nouda auto. Tarkista kauppatavara normaalisti (erit. runkonumeron vastaavuus papereihin) ja että saat norjalaiset rekisteriotteet (Del1 & Del2)
10. Aja Norjassa katsastuskonttorille (Statens vegvesen) ja pyydä auton poistoa rekisteristä vientiä varten. Sovi myyjän kanssa kauppaa tehdessä että saat apua tähän. Norjalaiset rekisterikilvet jäävät konttorille, mitään ei tarvinnut maksaa. Aikataulun suhteen kannattaa huomioida konttorien aukioloajat, tämä toimisto oli auki 9-15 arkisin.
11. Liimaa tarrakilvet ja FIN-tarra ajoneuvoon ja aja auto Ruotsin rajalle
12. Ruotsin rajalla aja punaista linjaa parkkiin tullikopin viereen. Ota mukaan kauppakirja, maksukuitti, todistus siirtoluvasta, käyttöönottoilmoituspaperi ja norjalaiset rekisteriotteet ja lompsi tullikoppiin sisälle. Ota vuoronumero ja kun pääset tiskille kerro että olet tuomassa käytettyä ajoneuvoa EU:n ulkopuolelta ja että haluat suorittaa siitä tullin (10% kauppakirjassa olevasta ostohinnasta) ja arvonlisäveron (ruotsissa 25% autosta maksetusta kauppahinnan ja tullimaksun summasta). Jos käyttämälläsi rajanylitysasemalla ei ole tullia, aja lähimmälle tulliasemalle.
13. Ihmettelyn jälkeen (selkeästi tätä ei tapahtunut usein koska virkailija selasi ohjeita melko pitkään), virkailija tekee ajoneuvon vientiselvityksen Norjasta pois (Single Administrative Document, SAD) ja tuontiselvityksen (Utlämningssedel) + tulli- ja arvonlisäverolaskelman ruotsiin. Maksu tapahtuu pankkikortilla (ymmärtääkseni luotto ei kelpaa). Ruotsissa tullauksen sijaan ilmeisesti olisi mahdollista maksaa vain panttimaksu (20.000 SEK), joka palautettaisiin kun tullaus on hoidettu Suomessa. ALV on ruotsissa prosenttiyksikön suurempi kuin Suomessa, mutta kruunun huono kurssi kompensoi tällä hetkellä eron. Tullaus kesti itsellä pienellä tulliasemalla kolmisen varttia, jonottaa ei tarvinnut. Katsastus-elokuvasta tuttua "Var god, besikta bil"-tyyppistä ruotsin puhumista ei myöskään tarvittu, vaan virkailija puhui hyvää englantia (toki saa puhua myös ruotsia jos tykkää).
14. Loppu on selkeää pässinlihaa, eli aja auto haluamaasi reittiä Suomeen
15. Tee autoveroilmoitus ellei sitä ole jo tehty
16. Verotuspäätöksen saapumisen ja verojen maksun jälkeen hae konttorilta kilvet ja ruuvaa ne kiinni. Itsellä päätökseen meni n. 2vko

Ennen mahdollista seuraavaa kertaa, selvittäisin vielä:

1. Saako myyjä tehtyä rekisteristä poiston, valtakirjalla (fullmakt) etukäteen.
2. Voisiko tullimuodollisuudet hoitaa / valmistella etukäteen, jottei rajalle tarvitsisi pysähtyä tai pysähdys olisi mahdollisimman nopea

Jos joku muu saa nää selville, niin voisi varmaan kommentoida alle.



spyykko

Niin, kannattiko?

Norjassa on myyty sähköautot 1990-2022 ilman tullia ja arvonlisäveroa. Ainakaan tätä uudempia ei kannata tuoda, koska yksityishenkilö ei saa helposti Norjan ALV:stä palautusta ja EU-ALV pitää maksaa joka tapauksessa. Firmat kai saavat, joten yrityskaupassa eri juttu.

Mitä vanhempi auto on, sitä edullisempi se vaikuttaisi suomen hintatasoon nähden olevan. Norjassa sähköautoja myytiin määrissä aiemmin kuin Suomessa, joten vanhemmista autoista (ehkä < 2018) on merkittävästi enemmän tarjontaa, eivätkä ne ole paikallisesti vastaavasti vaihtoehtoja uusille, Norjassakin  enemmän verotetuille kuin 2020-2022 vuosimallit.

Norjalaiset eivät näytä kauheasti välittävän autoistaan, eli naarmuja ja merellisen ympäristön aiheuttamaa alustavaa ruostetta näkyy yllättävän paljon

Vertailun vuoksi kannattaa ainakin katsoa Ruotsi, jonka kruunu on nyt vielä huonompi, eikä tullia + ALV:a tarvitse maksaa. Autovero toki tulee näihinkin.

Meidän tapauksessa vaikuttaisi kannattaneen, mutta eihän euromääräinen säästö voi noi "halvassa" ostoksessa kovin suuri olla. Loma-ajan ulkopuolella matkustettaessa kulut olisivat pienemmät, toisaalta nyt menivät oikeastaan kesälomabudjetista.

Ja Norjalainen nettiauton korvikehan on https://www.finn.no/car/

JuriVAG

Lainaus käyttäjältä: spyykko - 01.08.23 - klo:10:03Moro!

Koitin taannoin etsiä selkeää ohjetta siitä miten tuoda sähköauto ajamalla Ruotsin läpi Norjasta Suomeen. Löytyi vain tiedon murusia ja kommentteja että vaikeaa on yksityishenkilölle. Nuuka kun olen ja huushollissa oli tarve saada käyttökuluiltaan edullinen kaupunkikulkine, kävin hakemassa pikkuakkuisen UPin Oslon lähettyviltä. Alla orjaohje miten homma kävi kesällä 2023, toivottavasti tästä on jollekin hyötyä. Tulli- ja veromuodollisuuksien osalta ohje pätee myös jos auton tuo trailerilla.

1. Osta auto, joko etänä tai erillisellä vakoilureissulla. Toki voit käyttää myös apuvoimia jommassa kummassa päässä (joko auton ostoon tai siirtokilpien hakemiseen).
2. Ota talteen / pyydä myyjää toimittamaan:
   1. Kauppakirja
   2. Maksukuitti pankkiriirrosta/korttimaksusta, tai miten nyt auton maksoitkin. Jos saat, ota kuitti englanniksi tai ruotsiksi tulliasiointia varten
   3. Auton norjalaisen rekisteriotteen kopio
3. Tee käyttöönottoilmoitus OmaVerossa. Tätä helpottaa norjalaisen rekisteriotteen olemassaolo, mutta onnistuu auton teknisillä tiedoilla ja runkonumerolla
4. Hanki liikennevakuutus (ja halutessasi kasko) omalta vakuutusyhtiöltä. Tähän saatat tarvita norjalaista rekisteriotetta ja kauppakirjaa
5. Mene paikalliselle rekisteröintejä tekevälle katsastuskonttorille ja hae siirtolupa (=valkopunaiset tarrakilvet). Tähän tarvitset runkonumeron ja todistuksen käyttöönottoilmoituksen tekemisestä. Konttorilla tarkistavat myös liikennevakuutuksen voimassaolon. Kilpien hinta 15e.
6. Mikään ei estä tässä kohtaa tekemästä jo varsinaista autoveroilmoitusta OmaVerossa.
7. Hanki FIN-tarra, koska tarrakilvissä ei ole maatunnusta
8. Pakkaa noutoreissulle mukaan virallinen henkilöllisyystodistus, siirtokilvet ja niiden todistuspaperi, FIN-tarra, käyttöönottoilmotus, maksukuitti ja kauppakirjakopio. Itse tulostin vielä trafin sivuilta ruotsinkielisen ohjeen jossa kerrotaan että suomalaiset siirtokilvet ovat validit myös ruotsissa ja norjassa, just in case). (https://www.traficom.fi/sv/transport/bilister/anvandning-av-fordon-med-forflyttningstillstand?toggle=Anv%C3%A4ndning%20av%20fordon%20med%20f%C3%B6rflyttningsm%C3%A4rken%20utomlands)
9. Nouda auto. Tarkista kauppatavara normaalisti (erit. runkonumeron vastaavuus papereihin) ja että saat norjalaiset rekisteriotteet (Del1 & Del2)
10. Aja Norjassa katsastuskonttorille (Statens vegvesen) ja pyydä auton poistoa rekisteristä vientiä varten. Sovi myyjän kanssa kauppaa tehdessä että saat apua tähän. Norjalaiset rekisterikilvet jäävät konttorille, mitään ei tarvinnut maksaa. Aikataulun suhteen kannattaa huomioida konttorien aukioloajat, tämä toimisto oli auki 9-15 arkisin.
11. Liimaa tarrakilvet ja FIN-tarra ajoneuvoon ja aja auto Ruotsin rajalle
12. Ruotsin rajalla aja punaista linjaa parkkiin tullikopin viereen. Ota mukaan kauppakirja, maksukuitti, todistus siirtoluvasta, käyttöönottoilmoituspaperi ja norjalaiset rekisteriotteet ja lompsi tullikoppiin sisälle. Ota vuoronumero ja kun pääset tiskille kerro että olet tuomassa käytettyä ajoneuvoa EU:n ulkopuolelta ja että haluat suorittaa siitä tullin (10% kauppakirjassa olevasta ostohinnasta) ja arvonlisäveron (ruotsissa 25% autosta maksetusta kauppahinnan ja tullimaksun summasta). Jos käyttämälläsi rajanylitysasemalla ei ole tullia, aja lähimmälle tulliasemalle.
13. Ihmettelyn jälkeen (selkeästi tätä ei tapahtunut usein koska virkailija selasi ohjeita melko pitkään), virkailija tekee ajoneuvon vientiselvityksen Norjasta pois (Single Administrative Document, SAD) ja tuontiselvityksen (Utlämningssedel) + tulli- ja arvonlisäverolaskelman ruotsiin. Maksu tapahtuu pankkikortilla (ymmärtääkseni luotto ei kelpaa). Ruotsissa tullauksen sijaan ilmeisesti olisi mahdollista maksaa vain panttimaksu (20.000 SEK), joka palautettaisiin kun tullaus on hoidettu Suomessa. ALV on ruotsissa prosenttiyksikön suurempi kuin Suomessa, mutta kruunun huono kurssi kompensoi tällä hetkellä eron. Tullaus kesti itsellä pienellä tulliasemalla kolmisen varttia, jonottaa ei tarvinnut. Katsastus-elokuvasta tuttua "Var god, besikta bil"-tyyppistä ruotsin puhumista ei myöskään tarvittu, vaan virkailija puhui hyvää englantia (toki saa puhua myös ruotsia jos tykkää).
14. Loppu on selkeää pässinlihaa, eli aja auto haluamaasi reittiä Suomeen
15. Tee autoveroilmoitus ellei sitä ole jo tehty
16. Verotuspäätöksen saapumisen ja verojen maksun jälkeen hae konttorilta kilvet ja ruuvaa ne kiinni. Itsellä päätökseen meni n. 2vko

Ennen mahdollista seuraavaa kertaa, selvittäisin vielä:

1. Saako myyjä tehtyä rekisteristä poiston, valtakirjalla (fullmakt) etukäteen.
2. Voisiko tullimuodollisuudet hoitaa / valmistella etukäteen, jottei rajalle tarvitsisi pysähtyä tai pysähdys olisi mahdollisimman nopea

Jos joku muu saa nää selville, niin voisi varmaan kommentoida alle.


Hei.

Haluaisin kiittää sinua erinomaisista ohjeista auton maahantuonnissa Norjasta! :)

Muutama kuukausi sitten päätimme perheeni kanssa ostaa käytetyn sähköauton.
Olemme seuranneet uusia ilmoituksia Suomen, Norjan ja Ruotsin nettisivuilla päivittäin.
Hyvin nopeasti meille kävi selväksi, että meille sopivia autoja on saatavilla vain Norjassa. ::)

Etsimme Internetistä tietoa siitä, miten auton voi tuoda Norjasta oikein. Olemme olleet monta kertaa yhteydessä Suomen, Ruotsin ja Norjan Tulliin, Verohallintoon, liikenneministeriöön. Mutta yksikään näistä toimistoista ei pystynyt antamaan sellaisia yksityiskohtaisia ohjeita, joita annoit tällä. Suurkiitokset!

Tämän ohjeen ansiosta uskalsimme mennä ostamaan auton Norjasta ja liput ovat jo taskussa.

Voisinko kysyä muutaman kysymyksen?
1. Olet aiemmin saanut siirtokilvet Suomessa. Miksi? Myyjä sanoo meille, että saamme Statens vegvesenilta Norjan siirtokilvet.

Ja toinen kysymys,
2. Myyjä sanoo, että kun autossa on siirtokilvet, niin vain kuski voi ajaa sillä autolla (!) ja ilman tavaroita (!!!).
Onko sinulle kerrottu jotain vastaavaa Statens vegvesen - vierailusi aikana?
Kiitos vielä kerran tästä ohjeista, ostamme auton sen pisteiden mukaan.

spyykko

Moi ja kiitos kehuista. Lämmittävät kyllä mieltä.

En ollut tietoinen Norjan siirtokilpikäytännöstä, joten otin suomalaiset kilvet. Norjan käytäntö on minulle vieras, joten ajattelin pääseväni helpommalla kun käytän suomalaista systeemiä jonka tunnen.

Norjan siirtokilpien rajoituksista en valitettavasti tiedä.

-S-

JuriVAG

On tärkeää muistaa, että vain kuljettaja saa ajaa autossa, jossa on punaiset transit-rekisterikilvet.
Autossa ei saa olla matkustajia tai tavaroita. Esimerkiksi 4 auton pyörää, jotka saat auton omistajalta, ei voida kuljettaa lain mukaan.

"Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt med mindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av Statens vegvesen."

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2019-11-01-1457

Haluan mainita tämän, koska halusimme itse mennä Norjaan ostamaan auton vaimoni ja tyttäremme kanssa. Tämä suunnitelma peruttiin, kun saimme tietää näistä rajoituksista

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy