Golf outo sähkövika.

Aloittaja metsuri40, 06.09.22 - klo:18:47

« edellinen - seuraava »

metsuri40

Golf -00 1.4 bensiini tekee nyt outoa sähkövikaa.
Välillä toimii normaalisti, mutta yhtäkkiä kierroslukumittari tipahtaa nollille ja hetken päästä punainen öljyvalo syttyy ja summeri piippaa kolmesti.
Kun vika on päällä auto kuitenkin toimii mutta lähtee vähän huonommin vain käymään.
Vika toistuu silloin tällöin ja häviää itsestään.
Mitään muita vika/merkkivaloja ei syty.
Vikakoodeja ei ole vielä luettu.

Sattuisko joku tietämään mistä vika johtuu ennenkuin vien jonnekkin.
  Turku paikkana jos joku vois vaiks auttaa saamaan golfin kuntoon.
Kiitos.

mruotz

Vikakoodit lukuun mutta ääni lähtee tuon perusteella kampiakselin asentotunnistimelle. Kun sahaat käyntiin niin nouseeko kiekkamittarin viisari vai onko nollassa?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

metsuri40


mruotz

Kampiakselin asentotunnistin vaihtoon.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

metsuri40

Selvä. Alan etsiskelemään mistä löytyis, Kiitoksia

metsuri40

#5
Auto kävi vikakoodin luvussa ja kampiakselin asentotunnistinhan sieltä oli rikki.
Rikkinäisen kun otin pois niin se oli ihan metallihiukkasten peitossa.
Vaikuttaakohan se jotenkin tunnistimen toimintaan?
Startti välillä räsähtää pahasti startatessa, sekin vaihdetaan nyt samalla.

Saas nähdä mistä metallihiukkaset ovat päässeet sisään?
Onkohan startti rikki vai startin kehä?
Mitenkän nuo metallihiukkaset sieltä sisältä saa pois?
Onkohan nyt vaihdelaatikkokin irroitettava?
Vinkkejä kaivataan vielä kampiakselin asentotunnistimen asennukseen. On aika ahdas paikka.
Mitähän pitäis purkaa että uuden saisi asennettua takaisin paikoilleen?

mruotz

Ne metallihiukkaset ovat tod.näk. siitä kampiakselintiivistekehässä olevasta lukukehästä. Niitä ei saa millään muulla pois kuin ottamalla loota irti.. ja tod.näk.se lukukehä menee vaihtoon mikä tarkoittaa sitä että vaihtoon menee se itse kampuran tiiviste samalla. Eli öljypohja myös pois, jos haluat siitä tiiviin.

Sen anturin kyllä saa sinne koloon tungettua. Anturin päässä on se kuusiokoloruuvi. Se ei pääse irtoamaan vaikka sitä sinne koloon ähertää.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

metsuri40

Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu ja samoin uusi startti.
Vika oli noissa. Nyt auto starttaa ja toimii hyvin.

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

o.b.

Ne metallihiukkaset on varmaan hammaskehästä tai startin hammaspyörästä. Toivottavasti niitä ei kerry anturiin taas uudestaan. Vanha anturikin voi olla ihan toimiva, se metallisilppu vaan häiritsee sen toimintaa.

Jos tulee vielä ongelmaa, kannattaa ehkä porata reikä vaihteiston koppaan ja laittaa sinne kunnon magneetti keräämään metallihiukkasten jäänteet.  Yläpuolella taitaa olla myös tarkistusaukko YKK varten, johon voisi myös ehkä laittaa kovalevyn n. 10000 Gaussin magneetin hetkeksi aikaa. Siihen tarttuisi ainakin osa hammaskehän aiheuttaman ilmavirran mukana pyörivistä hiukkasista.

metsuri40

Juu. Ne metallihiukkaset on startinkehästä. Vanhasta startista oli mennyt laakerit tai tullut välystä startin pyörän akselille niin oli rikkonut startin hammaspyörän sekä vähän vauhtipyörän hammaskehää.
Päätin kokeilla kuitenkin uudella startilla ennen vaihdelaatikon irroittamista.
Näyttäisi nyt toimivan startti sekä auto.
Seuraavalla kerralla jos vika uusiutuu niin tiedossa on sitten vaihdelaatikon irroitus suoraan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy