1,9 tdi ( ATD) Mk 4 Golfin ohjaustehostinongelmaa

Aloittaja Sepittäjä, 24.10.19 - klo:12:10

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Tai en ole varma, vaikka ongelman aiheuttaja olisi jokin muukin kuin ohjaustehostimen pumppu tai itse tehostin.
Autoon on ilmestynyt ylimääräinen " sirinän ja resonoinnin " tapainen ääni, joka kuuluu selvimmin tyhjäkäynnillä ja muuttuu kun rattia vähänkin kääntää. Ratin ääriasennoissa ääni on tosi voimasa. Kun moottoriin lisää kierroksia, ääni loppuu.
Tehostinöljyä ei näytä vuotavan ainakaan ulospäin mutta alarajassa öljyinta oli kun sen tarkistin. Lisäsin ylärajaan saakka mutta ei vaikutusta ääneen.  Muuten kaikki tuntuu toimivan ?

Voisitteko te, jotka tiedätte tai perustellusti arvelette, ottaa taas kantaa tällä kertaa tähän ongelmaan ?
Pumppua ei liene vaihdettu koskaan ja auto on 2005 vuosimallia, ajettu 340000 km. Eikä varmaan ohjausvaihdettakaan ole koskaan uusittu. Jos osia alan vaihtamaan, niin lieneekö viisasta kokeilla käytetyillä osilla ?????

o.b.

Kurkkaa säiliöön kun auto on käynnissä. Joskus noissa on kuplintaa ja se saatta johtua siitä, että säiliössä oleva sihti ei ole paikoillaan kunnolla. Tai sitten tehostimen neste on huonoa ???

Tehostimen pumppu on melko edullinen tarvikeosana, ei kannata edes harkita käytettyä.

Sepittäjä

Kun eka kerran säiliön korkin avasin, niin kuplia tosiaankin oli ja öljy alarajassa. Lisäsin öljyä ylärajaan ja " millin ylikin ".ilmasin rattia ääriasentoihin käännellen ja nyt ei kyllä kuplia näy ja ääntely on vähentynyt mutta ei loppunut ( vielä ). Tilanne seurannassa ja pumpun hommaaminen harkinnassa.
Mistähän se tarvikepumppu kannattaisi hankkia     ? Ja minkä merkkinen ?

Moniurahihnaa autoon ei ole vaihdettu, joten sen vaihtaminen on kyllä työlistalla jo mutta onko syytä vaihtaa myös kiristin samalla vai pelkästään hihna ? ( Jos pumpun vaihtoon en ryhdykään )
Jos haluaisin vaihtaa tehostajan öljyn, niin millä tavalla se on järkevä tehdä ?

jaik

Hei Sepittäjä, kuulostaa siltä, että laturin vapaapyörä on tiensä päässä.
Seat Alhambra -12 TDI 140 Style Business DSG 7H 240tkm

Sepittäjä


Tämäkin voi hyvin olla oikea arvio, varsinkin jos " jaik":lla on asiasta kokemuskin.
Mitenkäs se vapaapyörätilanne sitten korjataan ? Mitä osia tarvitaan ja mistä ne kannattaa hankkia ?

jaik

Muistaakseni omaan edesmenneeseen golffariiin (2003 golf mk4 variant, atd, 480 tkm, rauha sen muistolle) sopiva murikka löytyi Motonetistä nimellä ”laturin hihnapyörä VAG”. Vanhan hihnapyörän kun irroitti, se oli käsituntuntumalta selvästi ”jumissa”, eikä luistanut toiseen suuntaan kuten vapaapyörän kuuluu.
Seat Alhambra -12 TDI 140 Style Business DSG 7H 240tkm

Sepittäjä

Onko se erikoistyökalu välttämättä tarpeellinen pyörän irrottamisessa ja kiinnittämisessä?Kannattaako laturi nostaa työpöydälle, jossa vaihto tehtäis vai onnistuuko homma vaikka laturi on paikoillaan?

Juzu84

Minä vaihtasin koko laturin noilla kilsoilla jos on orkkis vielä paikallaan ja vapaakytkin oireilee.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

tuomas_eronen


Omassa ATD:ssä oli tyhjäkäynnillä semmoinen vaimea sirisevä ääni. Epäilin kanssa montaakin asiaa, mutta laturin vapaakytkimeen sen sai paikallistettua seuraamalla moniurahihnan kiristintä.

Jos se väpättää tyhjäkäynnillä laidasta laitaan on vapaakytkin entinen. Uudella laturilla kiristin pysyi melko tasaisesti paikoillaan. Uusin alkuperäisen laturin kokonaisuudessaan koska kilsoja oli yli 200tkm.

Sepittäjä

Auton myyjöltä aikanaan saamani tiedon mukaan ,laturi oli uusittu vähän ennen myyntiä, joten uskon,että laturi ei ole orkkis. Sehön tässä on yksi ongelma,kun ei ole mittään tietoa,että MIK,, KOHTA TUOSSA AUTOSSA NYT OIREILEE.........???? Epäilyksen alaisena ovat edlleen laturin vapaapyörä, moniurahihnan kunto, hihnankiristimen kunto ja tehostajan pumppu.......... Mitään näistä ei ole pystytty sulkemaan pois eikä toisaalta varmistumaan syyllisestä. Vakaa suunnitelma on vaihtaa moniurahihna,kiristin ja laturin vapaakytkin.......
Mistä ja minkäö merkkiset osat kannattaa ostaa ?
Tuo hihnan kiristimen liikkumisen seuranta tuntuu hyvältä vihjeeltä ja yritänpä tutkia asiaa vielä tänään jossain vaiheessa sateen keskellä. Pitää tuo vielä tarkistaa ennen osien tilaamista.

Se tuntuu edelleen selkeältä jutulta,että ääni lisääntyy kun pyörät on käännetty ääriasentoon ja kaikissa ratin asennoissa ääni oleellisesti vähenee tai jopa häipyy kokonaan,kun lisää moottoriin kierroksia.
Tuo tyhjäkäynnillä kuuluva ääni osuu varmaan melko lähelle Tuomaksen kuvaamaa sirinää........

tuomas_eronen

Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 25.10.19 - klo:08:26
kaikissa ratin asennoissa ääni oleellisesti vähenee tai jopa häipyy kokonaan,kun lisää moottoriin kierroksia.

Toi oli mulla sama, eli kun pikkusen lisäsi kierroksia tai käänsi rattia niin ääni häipyi. Johtuu luultavasti siitä, että apulaitehihnan kuormitus ja kireys muuttuu jolloin ääni häviää. Kaippa se ääni kuului lopulta siitä kiristimestä.

Sepittäjä

Tilasin Saksasta INA 529000110, joka hoitanee kaiken muun mutta ei pumppua....... Saa nöhdä.Ehkä homma ensi viikolla etenee.

Sepittäjä

Kirjoittelenpa tässä osia odotellessa    pieniä lisäyksiä/täsmennyksiä,kun eilen tuossa pihalla yhden Vag-kaverin kanssa käyntiä kuunneltiin ja rattia käänneltiin......

Tuo ääni, joka kuuluu kylmänä tosi selkeästi, on enemmänkin kolinan tapaista kuin sirinää. ,,äni selkeästi voimistuu kun laittaa lisää sähköistä kuormaa laturin vastuulle ( takalasin lämmitin,peilien lämmitys,pitkät valot,lisäpitkät jne.... ja ääni vähenee heti kun sähköistä kuormitusta kytkee pois.
Samoin, ääni voimistuu heti  kun rattia vähänkin kääntää ja ääni on todella voimakas kun pyörät ovat ääriasentoon käännettynä.
Se kiristimen varsi väpättää aika selvästi, vaikea sanoa kuinka laaja liike on mutta vois olla jotain jopa 10mm luokkaa.....................ainakin liikkeen selkeästi näkee. Kiristin ei  kuitenkaan ole rauhallinen.

Ohjaustehostimen puolella ei öljyvuotoja näy eikä öljy säiliöstä näytä katoavan mihinkään eikä kuplimistakaan säiliössä näy.

Ne , joita juttu kiinnostaa, voivat nyt esittää arvailuja siitä, mikä osa on pääsyyllinen oireisiin. Tarkoitus on ensi viikolla vaihtaa noita tilattuja osia ja yrittää sitä kautta päästä selville, mikä osa oli viallinen. Jos noitten tilattujen osien vaihdon kautta ei helitusta löydy, niin sitten vaihdetaan vielä tehostajan pumppu.

Jokohan se sitten riittäisi vai pitääkö tässä alkaa latautumaan siihen,että itse ohjaustehosta on uusittava ???? Se ei tunnu miellyttävältä ajatukselta. En tiedä, voiko itse tehostaja olla syyllinen kun vuotojakaan ei näytä olevan ?
Veikkauksia, olkaa hyvät. Sympatiat ovat ainoa " veikkausvoitto", joka tässä lotossa  on tarjolla...........................

Superkossu

Kyllä IV Golfissa on hammastankoja mennyt että ihan hyvin voi vika olla siinäkin.
Audi A3 8P 1.4TFSI

Sepittäjä

Mitä oireita ilmenee,kun hammastanko on vaihtokunnossa ? Olis kyllä mukava vähän peilata niitä oireita näihin, joista olen kirjoittanut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy