Retrofittiä ym. tuunausta

Aloittaja axu, 18.08.19 - klo:16:52

« edellinen - seuraava »

dwntime

Mikä osanumero itse MIB keskusyksikössä? 6.5” ei taida olla suoraan vaihtokelpoinen 9.2” näyttöön. 8” ois.

FreeZ

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 13.07.20 - klo:18:04
Mikä osanumero itse MIB keskusyksikössä? 6.5” ei taida olla suoraan vaihtokelpoinen 9.2” näyttöön. 8” ois.
3Q0035846A eli voitaneen unohtaa tuo 9.2" ilmeisesti.

Meneekö ao. linkin mukainen 8" näyttö suoraan nykyisen tilalle?
https://www.ebay.co.uk/itm/2017-VW-PASSAT-B8-DISPLAY-SCREEN-NAVIGATION-DISPLAY-5G6919605B-FAST-SHIPPING-/183637845817

dwntime

Mulla on Tiguanissa 3Q0035840B Composition media ja se tuli jo 8” näytöllä. Tämmönen näyttö :
https://images.app.goo.gl/5XwY9eFzSVVuD3yAA

axu

 Pitkästä aikaa jotain pientä ehti tekemään. Golf 7.5 GTE ruori paikallaan:



a_jaba

Lainaus käyttäjältä: axu - 21.07.20 - klo:13:49
Pitkästä aikaa jotain pientä ehti tekemään. Golf 7.5 GTE ruori paikallaan:



On kyllä tyylikäs toi ratti kun on pyöreä airbagi!!  :)

Mutta näenkö oikein että radion näytössä on halkeama?  :-X Mistä moinen päässyt tulemaan?  :o
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

duke7

Lainaus käyttäjältä: axu - 21.07.20 - klo:13:49
Pitkästä aikaa jotain pientä ehti tekemään. Golf 7.5 GTE ruori paikallaan:


Tuohon ruoriin varmaan käy myös ne Racingline-tyyliset vaihdeläpyskät. Olis yhdet sellaiset ylimääräisinä 🙄

axu

Lainaa

Mutta näenkö oikein että radion näytössä on halkeama?  :-X Mistä moinen päässyt tulemaan?  :o

Juu halki on. Ei kestänyt 2v pojan ”remppahommia” puuvasaralla  ;D

Jiivee

Lainaus käyttäjältä: axu - 21.07.20 - klo:13:49
Pitkästä aikaa jotain pientä ehti tekemään. Golf 7.5 GTE ruori paikallaan:


Vaihdekepin takaa jää hieman tuo puhallinsäädön nappi katveeseen niin ei näy, että oletko koodannut VCDS:llä päälle ne "merkkivalot" siinä puhallinnopeutta kuvaamaan?
-13 B7 Passat R-line 2.0TDI 4motion
Ex: -10 mk6 Gti Golf

pasi_

Pihassa on 2015-vuosimallin Passat BiTDI ja ajatuksena olisi laittaa Android Auto ja ääniohjaus jälkiasennuksena.

Autossa on nyt Composition Media peruutuskameralla ja voice-napillinen näyttö 3G0919605B, joka on surffauksen perusteella MIB2 ja jatkuu jonnekin 2017-vuoden puolelle. Hanskalokerossa on taas alkusarjan 3Q0035824, josta uudempaa on A, B ja C. Tähän liittyen muutama kysymys:

-Toimiiko AA pelkällä infotainment-boksin vaihdolla (+komponenttisuojan poisto ja aktivointi) ja mikähän kirjain kannattaisi valita? :)
-Toimiiko AA langattomana ollenkaan?
-Voice-napin painallus sanoo "voice control not available". Saako merkkarilla aktivoitua?
Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

Turbokiisseli

Meillä Discover Pro ja ääniohjaus herjaa samaa. Car Playn yhteydessä toimii.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Topjanne

,,äniohjaus ei tue suomenkieltä. Auttaako, jos vaihtaa kielen englanniksi?


dwntime

Lainaus käyttäjältä: pasi_ - 03.08.20 - klo:01:30
-Toimiiko AA pelkällä infotainment-boksin vaihdolla (+komponenttisuojan poisto ja aktivointi) ja mikähän kirjain kannattaisi valita? :)
-Toimiiko AA langattomana ollenkaan?
-Voice-napin painallus sanoo "voice control not available". Saako merkkarilla aktivoitua?

AA , ei onnistu merkkarin kautta, joudut hommaamaan häkätyn MIB yksikön.

,,äniohjaus onnistuu mutta maksaa. Häkättyyn yksikköön ei tarvii ostaa vaan niissä on kaikki ominaisuudet yleensä aktivoitu.

pasi_

Kiitos tiedosta! Olin siinä uskossa, että App Connectin aktivointi on se reilu 200 e, vaikka olisi jälkiasennusboksi.
Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

dwntime

Lainaus käyttäjältä: pasi_ - 03.08.20 - klo:22:08
Kiitos tiedosta! Olin siinä uskossa, että App Connectin aktivointi on se reilu 200 e, vaikka olisi jälkiasennusboksi.

Vuosimallista 2016 eteenpäin. Jos sulla on 2016 vuosimallia auto niin sillon pitäisi onnistua.
Samoin puheohjauksen saa ostettua kyllä erikseen.

Epävirallisestihan AAta tai Carplayta ei aktivoida ainakaan halvemmalla. Eivät ole pelkästään koodauksen takana.

pasi_

Autohan on siis 2015, mutta ajattelin hommata uudemman infotainment-boksin, kuten ekassa viestissä kirjoitin.
Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

dwntime

No siihen et virallisesti saa app connectia kuten jo kirjoitin.

Näihin uudempiin kun ei vaihdella noin vaan enää multimedia yksiköitä eikä oikein mitään muutakaan.

Jos vaihdat uudemman infotainment yksikön, siihen saat korkeintaan ne toiminnot mitkä sinun nykyisessäsi on. Jos yrität aktivoida virallisesti app connectin siihen, tehdas hylkää sen koska autossasi ei ollut sopivaa infotainment yksikköä tehtaalta.

Eli ainoa vaihtoehto on hankkia hakkeroitu mib yksikkö jossa toki sitten on kaikki optiot avattu.

Daatta

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

a_jaba

Jos haluaa päivittää Passattiin soittimen niin melkein aloittaisin kyselyn tästä laitteesta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=45951.0

Ei tokikaan lue, että onko laite häkätty ja onko siinä AppConnectia mutta luulisi selviävän kysymällä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

pasi_

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 04.08.20 - klo:10:50
No siihen et virallisesti saa app connectia kuten jo kirjoitin.

Näihin uudempiin kun ei vaihdella noin vaan enää multimedia yksiköitä eikä oikein mitään muutakaan.

Jos vaihdat uudemman infotainment yksikön, siihen saat korkeintaan ne toiminnot mitkä sinun nykyisessäsi on. Jos yrität aktivoida virallisesti app connectin siihen, tehdas hylkää sen koska autossasi ei ollut sopivaa infotainment yksikköä tehtaalta.

Eli ainoa vaihtoehto on hankkia hakkeroitu mib yksikkö jossa toki sitten on kaikki optiot avattu.

No niin, nyt meni perille. :) Laitoin jo Puolaan kysymyksen, että mitä on tehtävissä ja mihin hintaan. Vastasivatkin jo lisätietopyynnöllä.

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.08.20 - klo:14:11
Jos haluaa päivittää Passattiin soittimen niin melkein aloittaisin kyselyn tästä laitteesta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=45951.0

Ei tokikaan lue, että onko laite häkätty ja onko siinä AppConnectia mutta luulisi selviävän kysymällä.

Tehkäänkö se häkkäys auton VIN-numeroon sopivaksi vai voiko tuosta vaan heittää häkätyn vehkeen kiinni toiseen autoon?
Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

dwntime

Lainaus käyttäjältä: pasi_ - 04.08.20 - klo:23:53
Tehkäänkö se häkkäys auton VIN-numeroon sopivaksi vai voiko tuosta vaan heittää häkätyn vehkeen kiinni toiseen autoon?

Jotkut tekee jolloin ei liputa komponenttisuojaus herjaa. Tosin voi tällöinkin vaihtaa toiseen autoon mutta silloin tulee tuo virhe komponenttisuojauksesta infotainment ja gateway moduuleihin. Ei vaikuta toimintaan, toimii kyllä täysin.

Suurin osa häkkää yksiköt jollain geneerisellä VINillä jolloin nuo herjat näkyy skannatessa auto esim. VCDS:llä. Kaikki kuitenkin toimii hyvin.

pasi_

Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

pasi_

#82
Tulipa ostettua tuo ylempänä mainittu foorumilla myynnissä ollut paketti ja sehän toimii hienosti. Asennuksessa meinasi tosin vähän kierrokset nousta, kun boksin ja näytön takana oli eriväriset liittimet ja nehän eivät sitten käy yhteen. Johto irti ei kuvaa näkynyt ollenkaan. No, tein oletuksia, että siellä kulkee kuitenkin data ja virrat ovat pieniä ja eihän ne pinnijärjestystä muuta, joten nappasin sivareilla molemmista liittimistä hyvin pienen liittimen värikoodin määrittävän ulokkeen poikki, jolloin liittimet mahtuivat paikalleen. :) Vähän silti jännitti. :D

Mukana tuli navin antenniksi sellainen pikkupulikka, jossa oli magneetti. Ajattelin, että testaanpa ja tökkäsin sen kojelaudan päähän kannen alle kojelaudan runkopeltiin kiinni. Yllättäen se ainakin sen verran satelliitteja löysi joka kerta, että tiesi paikkansa ja korkeuskaan ei hirveästi heilunut. Katsotaan, jos se siellä sisällä toimisi.

Puhelinta tuo ei tunnistanut ollenkaan, vaikka myyjä sanoi hänellä AA:n toimineen. Kaivelin kaikki mahdolliset vivut läpi ja ei auta. Lopulta koodauksessa oli pari bittiä, jotka määrittivät USB-tyypin. Siellä oli päällä USB + iPhone (PR-4xx tjsp.) ja muutin testiksi sen pelkäksi USB:ksi ja tadaa, sehän alkoi toimia.

Muutamaan kohtaan tarvitsisin apua:

-GTE:hen liittyvää näyttöä ja latausasetuksia en saanut millään pois päältä, vaikka koitin kaikki siihen liittyvät disabloida.
-Ilmastoinnin näyttökuvassa ei näy takapään lämpötilaa ollenkaan, mutta näkyy mahdollisuus disabloida takasäätö. Mielestäni entisessä näytössä näkyi lämpötila.
-MOST valittaa open circuitista. Saako sen disabloitua? Ei antanut ainakaan koodauksesta suostunut disabloimaan, vaan tuli error.
-Missing message -vikakoodeja on muistaakseni 7 kpl erilaista. Mistähän voisi johtua?
-Onko kukaan viritellyt jotain parempaa 5 V:n syöttöä USB-liittimelle? Tuosta kun tulee niin naurettavan vähän virtaa (alle 500 mA), että puhelin latautuu päivän.

Ai niin, kysyin tuossa edellisessä viestissä olleelta eBay-myyjältä, että käykö nykyisen tilalle, onko kaikki aktivoitu ja tarviiko merkkaria jne. jne. Vastauksena tuli, että "is not work on your car if you dint have the unit in glovebox. need a lot of parts for that retrofit in your case". Vastasin tähän, että on siellä hanskiksessa yksikkö jo valmiina. Ei mitään vastausta, vaikka kysyin myöhemmin uudelleen. En tiedä sitten, että paljon se tuollaisia vajaan tonnin paketteja myy, että kannattaa jättää vastailematta. :D








Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

dwntime

Tuo liittimen muokkaus on normaali toimenpide. Toimii juuri niinkuin pitääkin juuri noin miten teit.

Koodaus tuolle MIB yksikölle pitää tehdä autoosi sopivaksi. Koodaukset ja adaptoinnit. Todennäköisesti adaptoinneissa on hybrid kanavat aktiivisena jonka takia ne tiedot siinä laitteessa näkyvät. Oliko sulla autossa digimittaristo? Jos on niin sun pitää vetää optinen piuha MIB yksikön ja mittariston väliin. Muuten disabloi se koodauksesta. MOST herja tulee siitä että se optinen lähtö on enabloitu MIB:issä mutta sulla ei ole kaapeli paikoillaan.

Sama homma todennäköisesti miksei takaosan säätöpaneelin asteet näy yksikön ilmastointiasetusten näytössä.

USB portti pitää vaihtaa AA+Apple yhteensopivaksi jos haluat täysin hyödyntää tuon mirrorlinkin. Siinä on muistaakseni isompi latausvirta.

pasi_

Ei ole digimittaristoa. Jos koitan long codingista laittaa mostin disableksi tulee error. Adaptaatioista en löytänyt mitään.

Hybridin osalta löysin joitain adaptaatioasetuksia, mutta niiden muuttaminen ei auttanut. Toisaalta taas samojen asetusten muuttaminen Webaston kohdalla toimi, eli lisälämmittimen asetukset tuli näkyviin.

Takapaneelin osalta löysin jotain master-/slave-asetuksia adaptaatioista, mutta ei vaikuttanut asiaan.

Pitääpä tutkia tuota USB-porttiasiaa. Vai olisiko heittää linkkiä, että mitä pitää vaihtaa? Kaikki tosiaan pelaa, mutta latausvirta on naurettava.
Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

dwntime

https://www.aliexpress.com/item/32808320749.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.26423eabo4OhSb&algo_pvid=0eae89ea-2c07-4e56-8c5e-7c530122ff94&algo_expid=0eae89ea-2c07-4e56-8c5e-7c530122ff94-16&btsid=0ab6d69515979991266094116e6bc5&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Tuon näköinen on mirrorlink approved USB / Aux pulikka. Se asetus siinä MIB:issä pitää olla se USB+iPhone joka kertoo että on mirrorlink aktiivinen ja liitäntä myös tukee sitä.

AA varmaan toimiikin ilman tuota portin vaihtoa mutta Carplay ei toimi.

Meillä on Seatissa jälkiasennettu MIB2 ja siihen vaihdettu tuo USB/Aux pulikka ja hyvin ja tehokkaasti lataa puhelinta. Tiguanissa on tehdasasenteisena tuo ja siinä myös lataus toimii nopsaan.

pasi_

Oli sitten battery management -nimellä tuo hybridihomma. Nyt on enää 5 kpl missing messagea, pitää koittaa kaivella, että mitkä ne on. 😊

Vahingossa tuli vastaan koodausta etsiessä ABS:n bitit ja kappas, nyt on parannettu ESP-napin toiminta. :)


Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

dwntime

Pystytkö tänne laittamaan nuo missing message vikakoodit ja tuon 5F yksikön koodauksen? Voisin katsoa sitä.

pasi_

#88
Tässäpä nämä. Kaikki muu toimii paitsi takalämpötila ei näy. Mutta takaohjaimien lukitseminen toimii, eli kommunikoi.

Saako muuten mistään pois sitä, että liikkeessä ei voi syöttää naviin osoitetta? On nimittäin tuossa sellainen hauska bugi(?), että se ilmoittaa siinä kohtaa, että ei voi liikkeessä syöttää osoitetta ja sen jälkeen ei ole mitään nappia, mistä pääsisi takaisin karttanäyttöön. Se jää siihen jumiin. Sitten, kun auton pysäyttää niin tulee yläpalkki, jossa on paluunappi.

Koodaus: 0FEC6B8F54220B6E0780070441C869F0D62AD0E0E08296F5186250F8C206

Saturday,22,August,2020,20:10:24:15014
VCDS Version: Release 19.6.1 (x64) Running on Windows 10 x64
www.Ross-Tech.com

                Address 5F: Information Electr.       Labels: 5G0-035-MIB-HGH2.clb
Control Module Part Number: 5NA 035 043 D    HW: 5NA 035 043
  Component and/or Version: MU-H-N-EU     H54 1367
           Software Coding: 02840201FF0000005111000100080A001F010084012004019E
            Work Shop Code: WSC 12345 123 61029
              ASAM Dataset: EV_MUHig4CGen2HBAS 001001 (VW48)
                       ROD: EV_MUHig4CGen2HBAS_VW37.rod
                      VCID: 3776232D8E7722F768-8062
5 Faults Found:

15360768 - Component Protection
          U1101 00 [009] - Active
          [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 55
                    Mileage: 175128 km
                    Date: 2020.08.22
                    Time: 20:07:31

                    Voltage terminal 30: 12.3 V

2565 - GPS Antenna
          B1054 13 [009] - Open Circuit
          [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 55
                    Mileage: 175128 km
                    Date: 2020.08.22
                    Time: 20:07:31

                    Voltage terminal 30: 12.3 V

7193 - Function Restricted due to Missing Message(s)
          U1111 00 [009] - -
          [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 55
                    Mileage: 175128 km
                    Date: 2020.08.22
                    Time: 20:07:33

                    Voltage terminal 30: 12.3 V
                    BAP-BAP_Function_ID: 02

7219 - Function Restricted due to Missing Message(s)
          U1111 00 [009] - -
          [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 55
                    Mileage: 175128 km
                    Date: 2020.08.22
                    Time: 20:07:33

                    Voltage terminal 30: 12.3 V
                    BAP-BAP_Function_ID: 02

7223 - Function Restricted due to Missing Message(s)
          U1111 00 [009] - -
          [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 55
                    Mileage: 175128 km
                    Date: 2020.08.22
                    Time: 20:07:33

                    Voltage terminal 30: 12.3 V
                    BAP-BAP_Function_ID: 02

Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

pasi_

Löytyihän ne vikakoodien syyt lopulta. Sinne oli jäänyt kuitenkin kaistanvaihdolle, ecallille ja jollekin auton kommunikointijärjestelmälle (jonka nimeä en muista) väyläviestit päälle. Ne disabloimalla hävisi viat.

Sitten piti jatkaa vähän retroilua. :) eBaysta löytyi 39 euron hintaan kamerallinen peili kaukovaloassistenttiin, joten ostin pois. Siihen lisäksi muovisuoja merkkarilta ja "johtosarja" K-electronicilta. Aikamoinen johtosarjahan se olikin, kun tuli 3 m:n pätkä CAN-paria liittimillä. :) Tosin hinta oli 17 e ja pinnit taisi maksaa merkkarilla hävyttömän paljon, joten ostin tuon. Tulipa kytkentäohjekin mukana. Asennus oli reilun tunnin homma ja koodaukset päälle.

Sähkötakaluukku oli edellisessä autossa ja tässä ei ollut, joten lähdin asiaa tutkimaan. Kufatec ja K-electronic myyvät retrofittisettiä täydellisenä hintaan 1500 e, joka on aavistuksen paljon. :) Muutaman illan kun jaksoin surffailla niin löysin eBay-kaupan, josta löytyi kaikki osat painonappia lukuun ottamatta. Kysyin koko paketille hinnan ja se oli 450 e rahteineen Suomeen. Retrofit-johtosarjan tilasin myös takakonttiin K-electronicilta hintaan 135 e. Painonappi löytyi virolaisesta purkamosta 19 eurolla rahteineen. Eli yhteishinnaksi jäi karvan yli 600 e, jota en pidä ihan erityisen pahana. Tässäpä osat:

Heckklappenschloss 3G0827506D
Innenraumsteuergerät 5Q0959107G
Heckklappendämpfer 3G9827851A
Heckklappendämpfer 3G9827851A
Taster Öffner Heckklappe 3G0827887A
Tagaluugi sulgemise lüliti 3G0959831B
https://www.k-electronic-shop.de/VOLKSWAGEN/VW-Passat/VW-Passat-B8/VW-Passat-B8-Variant-elektr--Heckklappe---Kofferraum-Kabelsatz.html

Tämäkin lähti koodauksien jälkeen toimimaan. Liikkeen kalibrointi piti tehdä, kun hieman napakasti pysähtyi yläasentoon. Tähän ei vissiin ole mahdollista koodata Octavian tapaan sulkemista kaukosäätimestä tai etuoven napista?

Data set -vikakoodi tuli hetken käytön jälkeen ja sitä en saa millään pois. Kaikki toimii ja olen netistä löytämieni ohjeiden mukaan koittanut vääntää kaikki vivut kontin moduulista, central electricsistä ja start authorisationista. Kävin kaikkien moduulien adaptaatiot läpi ja en kyllä löytänyt mitään, mikä tuon voisi aiheuttaa. Olisiko ideoita?






Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy