Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - akk

#1
Arteon / Vs: Arteon farmari 2021
09.12.23 - klo:19:16
Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 22.11.23 - klo:13:17Olikos näissäkin karmittomat ovien ikkunat, ainakin vanhemmissa ne voi päästää välillä vettä sisälle sateella. Vähäisiä määriä toki, mutta kuitenkin huomioitava "ominaisuus".

Karmittomat ikkunat ovat tuoneet yllättävän vähän ongelmia, mitään tiiveysongelmia ei sinäsä ole ollut, ja talvellakin, ainakin esilämmityksen (webasto) kanssa on ovetkin saanut auki ilman suurempia repimisiä.

Ongelmia on silloin tullut kun ovi ei ole mennyt lukkoon / kiinni asti tai ulkokahva on juuttunut yläsentoon (tai tunnistin on rikki), niin lasihan ei silloin nouse automaattisesti täysin ylös asti kiinni, vaan jää hieman raolleen. Tällöinhän voi tulla vettä ja kylmää sisään, ja tietysti ikkuna suhisee ajaessa kaupan päälle.
#2
Arteon / Vs: Arteon farmari 2021
09.12.23 - klo:19:10
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.10.23 - klo:10:05Eikös tuo ole tekniikaltaan täysin sama kuin Passat? Siis samat viat ja ominaisuudet kuuluu hintaan ::)

Tekniikka on tosiaan pitkälti sama, mutta tuntuu että softapuolella (ent. we connect) toimii paremmin kuin passatissa ilman suurempia häiriöitä.
#3
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
15.10.23 - klo:06:42
^^ Digitaalinen sähkökeskukseen laitettava digimittari maksaa reilun satasen ja asennus päälle. Tämä tietysti edellyttää että pistorasia on oman sulakkeen takana.
En kyllä lähtisi latailemaan säännöllisesti ulkopistorasiasta, vaan laittaisin latausaseman.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.10.23 - klo:05:59
^ Rangen tippuminen vähänkin kylmällä/pakkasella on kyllä harmittavaa, nämä on tehty lämpimään +20 C tms. käyttöön  :D  Kovemalla pakkasella (n. -12 C) missä nyt yleensä vielä sähköllä voi ajella, niin range on ollut 20 km luokkaa, eli tosiaan tippuu noin puoleen kesälukemista  :(
#5
Sain saman ilmoituksen ja latasin uuden sovelluksen. Nyt kuitenkin ihmettelen ohjetta miten saan varmistettua että olen pääkäyttäjä: en tajua ollenkaan tuota ohjetta mitä MIBissä pitäisi tehdä  :o

#6
Arteon / Vs: Arteon farmari 2021
10.10.23 - klo:05:55
Dieselistä ei kokemusta, mutta eikö moottori sinänsä ole "vanhaa" ja kohtuu luotettavaa tekniikkaa ? Vikoja on minulla ollut liittyen lähinnä ovien lukitukseen; kerran apukuskin kahvan asentokytkin / kahva jumitti ja jätti ikkunan hieman raolleen (ei mennyt ylös asti) Sen kyllä huomasi ajaessa aika kovasta suhinasta. Samoiten toinen takaovi ei mennyt loppuun asti kiinni, vaan jäi hieman koholle. Oven säädöllä korjaantui.  Tästäkin seurasi ettei ikkuna noussut ihan loppuun saakka, ja taas seurauksena suhinaa ajossa. Yllätävän hyvin nuo karmittomat lasit ovat kuitenkin toimineet talvella, tosin webastoa on käytetty esilämmitykseen.
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
22.07.23 - klo:06:10
^  Mielestäni n. 5 l/100 km akku tyhjänä maantieajossa on ihan hyvä lukema. Tuo auton kori vaikuttaa paljon kulutukseen; edellinen Tiguan 1.4 TSI 4Motion vei sen n. 8 l / 100 km, vaikka miten olisi kikkaillut.
#8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.07.23 - klo:05:45
Lainaus käyttäjältä: Immunity - 15.07.23 - klo:14:05
.... Tulipa vielä tuoreemmat softatkin.

Voisi taas kysyä, kukahan se taas yrittää rahastaa asiakasta härskisti.

Valitettavasti nykyinen (kertakäyttö) trendi on että helpoimman kautta mennään eli tarjotaan uutta osaa tilalle. Ei noita vikoja kukaan jaksa/viitsi/osaa tutkia paremmin, vaikka sillä päästäisiin parempaan lopputulokseen.
#9
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
13.07.23 - klo:06:33
Tuli ajettua lomamatka (Mlä-Jns)  n. 360 km suuntaansa noin 86 km/h keskinopeudella. Lämpötila oli mennessä n. 17 C ja palatessa n. 23 C. Akku oli matkojen alussa täynnä ja rangea näytti ~ 50 km. Sähköt riitti juuri ja juuri koko matkalle hybriditilassa, reittiä ei kuitenkaan oltu syötetty navigaattoriin. Vakionopeussäädin oli pääosan matkassa käytössä ja asetus nopeusrajoitusten mukainen. Polttoaineen kulutus oli mennessä 4,7 ja palatessa 4,4 l / 100 km. Loppujen lopuksi mielestäni pienellä kulutuksella meni.
#10
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
12.07.23 - klo:18:05
^ Etköhän itse jo vastannut kysmykseesi: hanki ainakin alkuperäinen adapteri. Sen olen huomannut volkkarissani että jos perävaunu on kytketty, niin takaluukku ei enää aukea kauko-ohjauksella, vaan se pitää käynnistää luukusta manuaalisesti.
#11
Kodiaq (16-) / Vs: Skoda Kodiaq 2024 PHEV
29.06.23 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: ai75 - 29.06.23 - klo:12:18
lienee sähkövatkain tuossa sellanen että sitä voinee ladata ajon aikana polttomoottorin voimin. Eikös ne ole tämmösiä nykyään. Vie vaan vähän enemmän pensaa kun ladataan  :)

No mutta sehän on liisari ja pensat maksaa joku muu kuin minä. Sähkön joutuisin maksamaan itse

Tietysti sopia voi mitä vaan, mutta omassa tapauksessa (vapaa autoetu) työnantaja maksaa myös kotilatauksen sähkön laskua vastaan. Työpaikalla on auton latausmahdollisuus myös. Luulisi olevan  työnantaja intressissä että mahdollisimman paljon lataisi, kustannusero on aika iso kuitenkin.

Verottajan logiikkaa  kotilatauksen veloitukseen täytyy kyllä hieman ihmetellä. Kiinteähintaisella sähkösopimuksella kWh- veloitusperuste on selvä, mutta pörssisähköä käytettäessä, hyväksytään vain ko. vuorokauden alin hinta jos ei ole tuntikohtaista kirjanpitoa latauksista…löytyykö tuollaista tietoa autosta (apista) ? Kuka noita jaksaa, tai edes pystyy seuraamaan ?

#12
Kodiaq (16-) / Vs: Skoda Kodiaq 2024 PHEV
29.06.23 - klo:05:39
Onhan tämä voimalinja aika mopo teholtaan  (150 hv) ja väännöltään ilman sähkömoottoria, joten oletan että bmw:ssä löytyy potkua enemmän pelkällä polttiksella.
Väitän että häviät aika paljon ajomukavuudessa (tehot, melu) jos et lataile. Käsittääkseni akku kärsii, jos sitä ei latailla, mutta sehän on liisari...
#13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
29.06.23 - klo:05:25
^ Kannattaa ottaa huomioon että myös pakkasilla voi lähteä suoraan ajamaan sähköllä, joten silloin polttomoottorin esilämmitys on turhaa. Webasto kyllä lämmittää jäähdytysveden etukäteen ja silloin auto myös lämpeää sisältä nopeammin ajossa ja säästää osaltaan sähkönkulutusta.
#14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
13.06.23 - klo:13:05
Lainaus käyttäjältä: Herr K - 13.06.23 - klo:11:19
Kysymys We Connectista GTE-omistajille: Näyttääkö We Connect teille edelleen jäljellä olevan sähköisen toimintamatkan? Itselläni näyttää kyllä nätisti kuinka pitkälle bensalla vielä pääsee, mutta jo muutaman viikon sähkön osalta on näyttänyt pelkästään kolmea viivaa.

No luulisi että näissä on suunnilleen samat softat, mutta Arteonissa toimii hyvin, eli range ja muut näkyvät  ;D
#15
Olen voidellut pallon tuollaisella yleisvaseliinillä tms. On tietysti hieman sottaisempi käsitellä, mutta ei ruostune, eikä kitise ajettaessa.
#16
Born / Vs: Cupra Born
30.04.23 - klo:14:34
^ En kyllä saanut selvää siitä auttoiko gps-anteenin vaihto vai ei ? Työkaverin mersun navigaattori näyttö oli aikanaan noin korttelin verran pielessä. Se kyllä korjaantui antennin vaihdolla. Ettei olisi ollut niin huono tuuri että olet saanut kaksi viallista gpd-antennia ?
#17
Born / Vs: Cupra Born
20.04.23 - klo:05:08
^ Hienoa ! Montako traktoria vilkutteli perässä valoja  ;D
#18
Born / Vs: Cupra Born
16.04.23 - klo:07:25
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.04.23 - klo:21:02
Born on vertynyt 32 tkm matkalla. Nyt menee taajamassa niin kevyesti alle 10 kWh/100 km. Kesällä päässee jo alle 9 kWh. On kyllä hyvä auto. Ei ole pienintäkään haikailua uuden perään.


Minä luulen että Pihistelijän autoissa tuo kulutusmittaus on rikki tai se on tuunattu OBDElevenillä "kuntoon"  ;D

"Taajama" on aika lavea käsite, toki jos kyseessä on suora ja tasainen tien pätkä 50 km/h rajoituksella, ja vielä ilman pysähdyksiä, niin pieniin lukemiin voi päästä. Mutta siltikin alle 10 kWh lukemat kuullostavat utopialta  :)
#19
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
14.04.23 - klo:18:40
Lainaus käyttäjältä: Taikatossut - 13.04.23 - klo:08:40
Ei mitään hajua, miten tuo oikeasti sitä laskee. Mutta oma kokemus sanoo, että siihen vaikuttaa lähinnä ulkolämpötila ja se, että onko auto ollut ajastettuna lähtöön (akku lämmin)
Sokotin kyssäriin: vaikuttaa kyllä täysin normaalilta. Sanoisin, että omalla akulla menee aikalai täysin samoihin.

Mielestäni rangearvio  perustuu viimeisen toteutuneeseen ajoon noin 40-50 km matkalta. Sitä korjataan sitten lämpötilan mukaan ”x”  kilometrin verran. Arvio/ toteutunut range on nyt vaihdelllut aika rajusti kun aamulla voi olla lämpötila lähellä nollaa, ja illalla jo 15 C. Käytännössä tuo merkitsee toteutunutta rangea 38 - 50 km välillä (aamulla - illalla)
#20
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
07.04.23 - klo:06:08
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 20.03.23 - klo:11:00
Eikös tuo muutu koko ajan? Ja siihen saa palikoita vaihtamalla kyllä huomattavaakin parannusta jos vakioalusta ei miellytä.

Mutta ihan mielenkiinnosta kysymys nyt koko audienssille että mikä noissa karmittomissa ikkunoissa ahistaa? Noitahan on ollut maailman sivu Bemareissa, Volvoissa ja aasian ihmeissä. Eikä niissäkään ne ole mitenkään äärettömän suuria mittasuhteita saaneet ongelmilla. Miten nyt yht'äkkiä Teslan kohdalla ne onkin valtava ongelma?
Meillä auto seisoo kesät talvet ulkona taivasalla ja noiden karmittomien ikkunoiden kanssa ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa. Perusovet on jumittaneet aiemmin kyllä mutta nämä on toimineet aivan moitteettomasti. Samoin nuo "aerodynaamiset" kahvat. Ei ole ollut ongelmia niidenkään kanssa.

Mahdollisen kiinnijäätymisen puolesta karmittomat ovat toimineet jopa paremmin kuin karmilliset. Kuitenkin tähän liittyvä elektoniikka, joka laskee/nostaa lasia hieman ovea käytettäessä voi vikaantua. Itsellä apukuskin kahva jäi jumiin, ovi kyllä meni mekaanisesti lukkoon mutta lasi ei noussut yläasentonsa. Samoiten takaovi ei mennyt kunnolla kiinni, lukitus toimi jälleen, mutta lasi ei. Nuo saatiin korjattua, mutta karmillisessa noita huolia ei olisi ollut.
#21
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
21.02.23 - klo:05:50
Vastaan Arteonin pohjalta, mutta oletan että systeemi on samanlainen passatin kanssa.
Sähkörangen (ja kokonaisrangen) saa näkyviin keskelle mittaristoa valitsemalla ratista "Kokonaistoimintamatka". Näyttö jossa on vasemmalla hybriditilan (sähkö/bensa-käyttö pyöreä mittari ja oikealla nopeusmittari, saa kyllä näkyviin. Jos se ei näy, niin pitää vaihtaa mittarinäkymää (kts. ohjekirja). Tuokin onnistuu ratista.
We Connect on tässä toiminut miltei erinomaisesti (puhelimena iphone), ja suosittelen käyttämään sitä.


#22
Lainaus käyttäjältä: miz - 04.02.23 - klo:16:07
Jos se on seisonut kovassa pakkasessa niin akku voi olla kylmempi kuin n. -10.
Tuolloin ei ole sähköajo sallittu ennenkuin akku lämpiää.

Muistaakseni tuo akun lämpötilaraja on -14 C. Käytännössä itsellä kylmempi kuin -12 C, niin ei lähde sähköllä (esilämmitys  webastolla), vaan vaatii jonkun verran (esim. 10 minuuttia)  ajoa että akku lämpiää tarpeeksi (sähkölaitteet päällä).
#23
Lainaus käyttäjältä: pjm - 07.12.22 - klo:17:24
Maahantuojan mukaan ei kiertäisi moottorissa? Tälläisen vastauksen sain sieltä kun asiaa aiemmin kyselin:

OCTAVIA iV -mallin polttoainetoiminen lisälämmitin toimii hiukan eri tavalla, kuin muissa OCTAVIA-malleissa. iV-mallin lisälämmitin ei lämmitä moottoria missään tilanteessa, vaan se on tarkoitettu ainoastaan auton sisätilan lämmittämiseen. Ajon aikana polttoainetoiminen lisälämmitin ei ole käytettävissä iV-malleissa. Ei ole väliä ajetaanko bensiinillä vai sähköllä.

Tämä oli tiedossa. Esilämmityksen aikana ei neste kierrä moottorin kautta. Mutta jos moottori käynnistetään (webasto sammuksissa tällöin), niin se lämmitetty neste kiertää moottorin kautta, ei kai se jää erilliseen kiertoon enää, koska voihan autoa lämmittää ajon aikana myös moottorin lämmöllä ?
#24
Itse kyllä ottaisin webaston vielä kun sellaisen saa. Käsittääkseni sama esilämmitetty vesi kyllä kiertää myös moottorissa, kun se käynnnistetään. Sähkölllä esilämmitys vähentää myös sähkörangea.
#25
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
22.11.22 - klo:19:40
^ Kyllä se todellinen range vaihtelee matka-ajossa, oman  muistin mukaan 20-60 km välillä. Lyhin luonnollisesti ”kovilla” pakkasilla eli siellä -10 C paikkeilla, pisin taas kesäolosuhteissa +25 C.
Jos vaan kabiinin saa esilämmitettyä talvella, niin aina parempi.
#26
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
19.11.22 - klo:05:58
^ Aika kova tuo lämpötilapyynti, itsellä 21,5 C ja apukuskin puolella "eco". Jos haluaa pihistellä tuossa voisi olla säästön paikka  :D
#27
^^ Kyllä se kiinteä kotilatausasema kannattaa laittaa, turvallisuuden ja varmatoimisuuden vuoksi. Itsellä on valmiiksi kytketty 3-vaiheiseksi (kuormanhallintaa ei ole) tulevaisuuden varalta, vaikka tällä hetkellä maksimi virran tarve on se 3,6 kW.
#28
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
05.11.22 - klo:06:40
Kannattaa muistaa että sähköajo loppuu teoriassa -14 C :tä kovemmilla pakkasilla, itsellä käytännössä raja on ollut -12-13 C. Tuossa rajan lähellä sähköajon voi saada tuurilla käyttöön kohtalaisen ajomatkan jälkeen, mutta silti se on teholtaan rajattu.
#29
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
04.11.22 - klo:13:11
^ Voi tuossa olla huonoakin tuuria, ja ei kai mikään tuote ole täysin viaton pitkällä tähtäimellä. Itsellä on ollut VAG:n DSG 6 -vaihteista laatikkoa kolmessa aiemmassa autossa, ja kaikki ovat ainakin kestäneet minun aikana yli 60 tkm (yleensä 3 vuoden aikana)
#30
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
28.10.22 - klo:12:13
Lainaus käyttäjältä: heller - 28.10.22 - klo:11:19
Ei lämmitä ei. Mutta en rupeisi kahdella johdolla leikkimään. Valintoja valintoja :)

Tässä syksyllä tulee lämmitettyä sisätilaa webastolla ennen lähtöä, ja sitten lähdettyä ajelemaan sähköllä, sen minkä akku riittää. Ei olisi mitään järkeä esilämmittää moottoria, kun se kerkeäisi kuitenkin jo kylmetä/viiletä.
Jos tuo systeemi toimisi optimaalisesti, pitäisi olla käyttäjän valittavissa (tai  ulkolämpötilan mukaan) lämmittääkö webasto samalla moottoria vai ei. Joka tapauksessa sisätilan saa lämpimäksi, oli moottori lämmin tai ei.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy