Polo 1.0 TSI kulutus

Aloittaja Väänänen, 01.08.18 - klo:17:17

« edellinen - seuraava »

Väänänen

Luulisi näiden pikkukoppien kulutusten olevan käytännön ajossakin varsin alhaisia. Millaisia lukemia Polo on satasella hörpännyt omassa ajossanne?

Itse pääsin parin tunnin koeajolla 4.9 ltr/100 km (ajotietokoneen mukaan)

Jonde

Pitää odottaa että, 6v vaihteisto tulee ohjelmaan tehokkaamman koneen kanssa, sitten voidaan pks ajossa vetää aina alle 5l ja pihistellen 4l. tuo pikkutehonen kone 5v lootalla ei ole mikää ekoihme kun tehot ja välitykset loppuu kesken.

Warlord

Mulla on ekan kymppitonnin keskikulutus aika tarkkaan 6 litraa, dsg ja 80% kaupunkiajoa.
VW Polo mk.6

- Heavy Metal will never die!! -

Väänänen

DSG itsellekin tulossa. Olen suhteellisen taloudellinen kuski, ja toivon,
että 5.5 litran alitus olisi arkiajossa todellisuutta.

Oma ajoympäristö suurinpiirtein 50% maantietä ja 50% kaupunkia.

hite

5,5l alitukseen pääset ihan helposti. Itsellä pitkäaikainen kulutus näyttää 5,6l/100km ja se sisältää erittäin paljon lyhyttä kaupunkiajoa.

lbure

hei
DSG ajettu 4000km pääsääntöisesti kaupunkiajoa keskikulutus 5.67.
Kaikki tankkaukset on tankkaus.com sivuilla.

Warlord

Lainaus käyttäjältä: Warlord - 01.08.18 - klo:19:37
Mulla on ekan kymppitonnin keskikulutus aika tarkkaan 6 litraa, dsg ja 80% kaupunkiajoa.

Lisäyksenä vielä et mulla on lumien lähdöstä asti ollut katolla taakkatelineet, pari fillaritelinettä ja aika usein fillari/fillareita.
VW Polo mk.6

- Heavy Metal will never die!! -

jander

Ihan huuruilla kyllä menee tämmönen auto. Viime tankillinen meni 100 % taajamassa ja taloudellinen ajo ei kinosta ollenkaan. Uteliaisuutta otin sitten tankillä käydessä taskulaskimen auki ja tulos oli jotain 6,2.

Väänänen

Pitääkö volkkarin ajotietokoneen kulutuslukemat hyvin paikkansa, vai kaunisteleeko se lukemia alaspäin kuten tyypillistä on?

Onko toteutuneen kulutuksen ja ajotietokoneen kulutuksen välillä isokin gäppi?

hite

Nopeasti laskettuna ajotietokoneen näyttö näyttää ~0,1-0,2 vähemmän kuin todellinen kulutus

Väänänen

Ok, yllättävän hyvinhän tuo sitten mittaa.

etta

n. 5700km mittarissa ja 5.1l näyttää pitkäaikainen kulutus ja aikalailla 70% maantietä. Manuaalivaihteinen Polo.
900km viikonloppureissun keskiarvoksi tuli 4.4l/100km. Ja mainitakseni Orivesi - Turku väli meni 4l/100km kun joutui pidemmän pätkän ajamaan muun liikenteen perässä vakkari n. 85

Tarkistin kaksi tankillista peräkkäin ihan trippimittari + laskin metodilla paljonko on oikea kulutus verrattuna ajotietokoneeseen.
Oli sama ABC, sama pistooli ja samalla tavalla että ekasta naksahduksesta lopetin tankkauksen. Tulokseksi tuli ajotietokoneen virhemarginaaliksi +-1 desi.
-18 Polo R-line Highline.

ttppii

Itsellä kulutus on ollut varmistetusti, tankkauksista laskettuna (yhden kerran tytär tankkasi eikä ottanut kilometrejä eikä litroja talteen, joten kahta tankkausta koskevat tiedot puuttuvat): 5.82, 5.84, 4.59 (pelkkää maantieajoa), 5.87.

s-mod

Kyllä on janoinen. 2.0 Gti vie 5.6l maantiellä keskinopeus 120 km/h
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Automaatti

Kulutusta en ole seurannut, mutta tietääkö kukaan voiko vahingossa tankata dieseliä vai estyykö se jotenkin.
Olen n. 15 vuotta ajanut dieseleillä, joten siinä tankatessa käsi voi helposti lipsahtaa, jos ei ole tarkkana.

Enhancer

Diesel-pistooli ei mahdu sisään tankkausputkeen, joten viimeistään siinä vaiheessa huomaat kun puntit kastuu :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Teidu

#16
Ensimmäisen 1500 km kulutuskatselmointi (Polo 1.0 TSI DSG):

  • 1506 km
  • 42:52 h
  • 35 km/h
  • 6,1 l/100km

Hieman matalampaa olisin odottanut, mutta toisaalta auton kaksi ekaa viikkoa oli pahimman lumentulokauden aikaan, joka heikensi polttoainetaloutta. Ajo on ollut noin 85 % kaupunkirajoituksilla. Autoa hankkiessa budjetoin, että 5,5 olisi pitkän välin keskikulutus, mutta siihen pääsy näyttää olevan vähän siinä ja siinä.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Teidu - 07.03.19 - klo:11:27
Ensimmäisen 1500 km kulutuskatselmointi (Polo 1.0 TSI DSG):

  • 1506 km
  • 42:52 h
  • 35 km/h
  • 6,1 l/100km

Hieman matalampaa olisin odottanut, mutta toisaalta auton kaksi ekaa viikkoa oli pahimman lumentulokauden aikaan, joka heikensi polttoainetaloutta. Ajo on ollut noin 85 % kaupunkirajoituksilla. Autoa hankkiessa budjetoin, että 5,5 olisi pitkän välin keskikulutus, mutta siihen pääsy näyttää olevan vähän siinä ja siinä.
Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa yllättävän moni asia, mm. renkaiden vierintävastus ja koko voimalinjan ( moottori + voimansiirto ) toimintaherkkyys ( ~ kitka ), joka paranee kilometrien myötä. Kevyeen autoon, kuten Poloon, kannattaa huolella valita renkaat ja rengaspaineita kannattaa pitää riittävinä, esimerkiksi talvella +0,2 bar'ia lisää normipaineisiin.
Golfkärry Mk 7.5

Pietro

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 07.03.19 - klo:13:17
rengaspaineita kannattaa pitää riittävinä, esimerkiksi talvella +0,2 bar'ia lisää normipaineisiin.
En suosittele. Pito huononee ja tulee äkkiä kalliimmaksi.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 08.03.19 - klo:09:29
En suosittele. Pito huononee ja tulee äkkiä kalliimmaksi.

Minä olen aina lisännyt. Varsinkin kitkat jämäköityvät. Samoin suosittelee esim. Nokian renkaat.

https://www.nokianrenkaat.fi/asiakaspalvelu/renkaiden-vaihto-ja-huolto/renkaiden-huolto/mitka-ovat-suositellut-ilmanpaineet/
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

polonisti

Lainaus käyttäjältä: Teidu - 07.03.19 - klo:11:27
Ensimmäisen 1500 km kulutuskatselmointi (Polo 1.0 TSI DSG):

  • 1506 km
  • 42:52 h
  • 35 km/h
  • 6,1 l/100km

Hieman matalampaa olisin odottanut, mutta toisaalta auton kaksi ekaa viikkoa oli pahimman lumentulokauden aikaan, joka heikensi polttoainetaloutta. Ajo on ollut noin 85 % kaupunkirajoituksilla. Autoa hankkiessa budjetoin, että 5,5 olisi pitkän välin keskikulutus, mutta siihen pääsy näyttää olevan vähän siinä ja siinä.

Tällaista näytti mulla äsken (Polo 1.0 TSI, Manual):

1523 km

34:44 h

44 km/h

5.0 l/100km

Tuollaista se on ollut, hiukan yli tai alle 5. Joulureissulla ajeltiin talvirajoituksilla vakkari päällä reilu 700km, niin sen tankillisen kulutus oli 4.4, sen alemmas en ole päässyt, eikä kyllä tarvettakaan.

Pietro

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.03.19 - klo:09:50
Minä olen aina lisännyt. Varsinkin kitkat jämäköityvät. Samoin suosittelee esim. Nokian renkaat.

https://www.nokianrenkaat.fi/asiakaspalvelu/renkaiden-vaihto-ja-huolto/renkaiden-huolto/mitka-ovat-suositellut-ilmanpaineet/
Tuo on sitten eri juttu jos mennään rengasvalmistajan suosituksilla. Joskus olen huomannut että kun paineet ovat olleet renkaanvaihdon jälkeen liian suuret niin pito on ollut dramaattisesti huonompi. Ã,,ärimmäinen esimerkki oli aikoinaan kuplavolkkarissa johon laitoin vanhasta tottumuksesta eteen kaksi kiloa painetta niin sehän ei mennannut jarruttaessa pysähtyä ollenkaan.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 08.03.19 - klo:12:41
Tuo on sitten eri juttu jos mennään rengasvalmistajan suosituksilla. Joskus olen huomannut että kun paineet ovat olleet renkaanvaihdon jälkeen liian suuret niin pito on ollut dramaattisesti huonompi. Ã,,ärimmäinen esimerkki oli aikoinaan kuplavolkkarissa johon laitoin vanhasta tottumuksesta eteen kaksi kiloa painetta niin sehän ei mennannut jarruttaessa pysähtyä ollenkaan.
Asiat oikeissa yhteyksissään. "Kuplavolkkari" ei ole sama kuin Polo 1,0 TSI.
Rengaspaineet ja niiden ohjeet tulee osata lukea vaikkapa auton omasta käyttöohjekirjasesta. Paineet ovat riippuvaiset rengaskoosta ( jopa vannekin vaikuttaa), akselimassasta ( = kuormasta, joka tulee ko. akselille ), ulkolämpötilasta ( talvella lisää + 0,2 bar'ia ) ja ajonopeudesta.

Enemmän ongelmia tulee liian painavista pyöristä ( = rengas + vanne ), kuin pienistä ylipaineista.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Pietro

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 08.03.19 - klo:13:01
Asiat oikeissa yhteyksissään. "Kuplavolkkari" ei ole sama kuin Polo 1,0 TSI.
Rengaspaineet ja niiden ohjeet tulee osata lukea vaikkapa auton omasta käyttöohjekirjasesta. Paineet ovat riippuvaiset rengaskoosta ( jopa vannekin vaikuttaa), akselimassasta ( = kuormasta, joka tulee ko. akselille ), ulkolämpötilasta ( talvella lisää + 0,2 bar'ia ) ja ajonopeudesta.

Enemmän ongelmia tulee liian painavista pyöristä ( = rengas + vanne ), kuin pienistä ylipaineista.  ::)
Jaa kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Itse en kuitenkaan ylittäisi paljoa noita rengas- ja autonvalmistajan suosituksia ihan turvallisuuden takia.

Se mikä kannattaa ottaa kuitenkin huomioon on että jos on mitannut paineet lämpimässä autotallissa ja sitten ajelee pakkaskeleillä on paine auttamattomasti liian alhainen ihan fysiikan laeista johtuen.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 08.03.19 - klo:15:20
Jaa kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Itse en kuitenkaan ylittäisi paljoa noita rengas- ja autonvalmistajan suosituksia ihan turvallisuuden takia.
Minkä turvallisuuden? Minusta tuntuu, että tuon oman auton paineet on painettu alhaisiksi pelkästään mukavuusmielessä. Siellä myös listassa pienenee paine, vannekoon suuretessa, joka on hullunkurista. Miksi vaikkapa greenlinen paineet on isommat, kuin tavallisen version? Ei ainakaan turvallisuuteen liity millään tavalla. Tarkoitan sitä, että greenline ei ole sen turvattomampi, vaan jopa turvallisempi pienellä madalluksella ja kovemmalla rengaspaineella, kuin vakioalustainen saman kokoisilla renkailla ja pienemmillä rengaspaineilla varustettu auto.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.03.19 - klo:16:12
Minkä turvallisuuden? Minusta tuntuu, että tuon oman auton paineet on painettu alhaisiksi pelkästään mukavuusmielessä. Siellä myös listassa pienenee paine, vannekoon suuretessa, joka on hullunkurista. Miksi vaikkapa greenlinen paineet on isommat, kuin tavallisen version? Ei ainakaan turvallisuuteen liity millään tavalla. Tarkoitan sitä, että greenline ei ole sen turvattomampi, vaan jopa turvallisempi pienellä madalluksella ja kovemmalla rengaspaineella, kuin vakioalustainen saman kokoisilla renkailla ja pienemmillä rengaspaineilla varustettu auto.
Näinhän se menee...
Greenline mallimerkintä tulee vihreistä ominaisuuksista. Näitä korostetaan taloudellisuudella: pienempi ilmanvastus  pienemmän otsapinnan/ matalamman maavaran vaikutuksesta ja nostetut rengaspaineet vaikuttavat jo muutenkin kevyemmin vierivien renkaiden vierintäherkkyyteen.  …

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ja erityisesti luullaan kun ei tiedetä; suomalainen mies on erityisen "autotietäväinen", vaikka ei osaisi edes ymmärrä keskeisiä asioita rengaspaineista tai pyöränkiinnityksestä.
Tää on kumma juttu: Autoalan ammatti-ihmiset ovat vähintään yhtä vaativissa tehtävissä kuin muutkin vaativan koulutuksen ja praktiikan hankkineet - miksi sitten yritetään olla ammattilaisia "osaavampia ja tietävämpiä"??
Golfkärry Mk 7.5

b1mpo

Meni vähän ohi itseltäni.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.03.19 - klo:17:11
Meni vähän ohi itseltäni.  ;D
1. kappale oli "Greenlineviritystä"

2. kappale oli palautetta Polon rengaspaineiden säätäjälle.  ;)
Golfkärry Mk 7.5

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 08.03.19 - klo:17:20
1. kappale oli "Greenlineviritystä"

2. kappale oli palautetta Polon rengaspaineiden säätäjälle.  ;)
Selma.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Crazy Mike ajoi taannoin autohullujen väistötestissä todennäköisesti vakiopaineilla varustetuilla autoilla. Vanne melkein osui tien pintaan auriksessa tai qashqaissa. Toki siihen muutkin asiat vaikuttaa, mutta melkoista kantata lähes vanteella tiukassa paikassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy