DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

repomies

Se linkki jenkkien huoltokampanjaan ja takuun jatkoon on siellä aiemmassa viestissäni. Siitä voi katsoa mitä koskee ja mitä kattaa. Lyhyesti DSG-6 tietyt vuosimallit, jotka olivat tosiaan valmistusviallisia.

Aivan pomminvarmasti samoja mekatroniikkaviallisia vaihteistoja on myös Eurooppa pullollaan.

tet

Lainaus käyttäjältä: repomies - 28.04.13 - klo:17:59
Se linkki jenkkien huoltokampanjaan ja takuun jatkoon on siellä aiemmassa viestissäni. Siitä voi katsoa mitä koskee ja mitä kattaa. Lyhyesti DSG-6 tietyt vuosimallit, jotka olivat tosiaan valmistusviallisia.

Aivan pomminvarmasti samoja mekatroniikkaviallisia vaihteistoja on myös Eurooppa pullollaan.

Näkyy olevan vielä niin, että takuuseen vaihdetaan mekatroniikat jotka tehtävään kehitetty testeri toteaa puslavikaisiksi. Ei siis testaaja, vaan tekninen laite joka diagnosoi vian ja sen perusteella tehdään takuuvaihto. Toki luvataan samalla myös tuo takuun laajennus kymmeneen vuoteen koko lootalle, mutta samalla sanotaan että laajennettu takuu ei kata "vaihdelaatikon saattamista tehdas-spesifikaation mukaiseen kuntoon". Eli tarkoittaakohan se siis että "korjataan jotenkin, että liikkeelle pääset"?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

topi_75

Lainaus käyttäjältä: Andi - 25.04.13 - klo:18:45
Omassa Passatissa (vm. 2011) meni DSG7:n mekatroniikka vaihtoon 30 000 km:n kohdalla. Oireet alkoivat 28 000 km:n jälkeen siten, että auto kadotti vaihteet kokonaan säännöllisen epäsäännöllisesti ja yleensä maantieajossa. Esimerkiksi 100km/h vauhdissa laatikko saattoi heittää yhtäkkiä pykälän vapaalle ja kierrokset tappiin. Tilanteesta pystyi selviytymään kickdownilla, jolloin laatikko arpoi jonkin vaihteen silmään ja veto palautui.

Itselläni kävi melkolailla samoin. Octavia 2.0tdi dsg -08 ajettu tasan 100tkm. Tasaisessa ajossa 120km/h vaihteet hävisivät kokonaan, mittaristossa ei ollut vaihteiden "symboleja" ja tilanteeseen ei auttanut kaasun polkeminen tai sportille vienti. - auto vaan rullaillee ja kuskilla hikikarpalot kimpoilee monestakin syystä otsalla. Tilanne normalisoituu kun käynnistää auton uudelleen. Huollossa ei osattu tehdä mitään kun ei ole vika ns. päällä, toki vikakoodi oli jäänyt muistiin eli "satunnainen yhteysvika" mutta ei siihen nyt olisi välttämätä tietokonetta tarvittu asiaa "selvittämään".. 

Joillakin näyttää olleen samantyyppistä ongelmaa, kuulisin mielelläni mm. miten olette asian saaneet hoidettua kuntoon. Onko vika saatu paikallistettua jamiten tai missä se on onnistunut ? Veho nostelee käsiään vaan pystyyn ja sanoo että nyt kannattaa tarkkailla tilannetta - tarkkailut voi huonolla tuurilla jäädää vähän lyhyiksi.. Itse epäilisin mekatroniikka vikaa mutta pelkkä epäilys on aika huono argumentti reilun kolmen tonnin huollolle.


Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 25.04.13 - klo:15:27
Nyt sitten ei auto enään "ryömi" aina. eli D sisällä ja jarru pois päältä niin auto on paikallaan. Ens viikolla taas vikakoodien lukuun. Tuskin sieltä mitään löytyy  >:(
Olihan siellä 1 vikakoodi Vaihteiston ohjainlaite ei signaalia/tiedonvaihto satunnainen. Eli päivitykseen menee ens viikolla 100â,¬ maksaa minulle. Jännä juttu kun 2 viikkoa sitten ei ollut huollossa mitään vikakoodeja. Samalla silloin päivitettiin vaihteisto mistä vaan tuli lisää vikoja. se maksoi päivitys ja nyt sitten taas maksan. Nyt ajoittain ilmeneviä vikoja Vaihteisto ei "ryömi", vaihtaa isommalle töksäyttäen, täys kiihdytyksessä ajoittain 1 vaihde jää päälle ja pitkän viiveen jälkeen lähtee isommalle vaihtamaan. Jotenkin tuntuu et kaipaa jatkuvaa säätöä et vaihteisto jotenkin toimisi. Ja muutenkin kilometrien myötä 59tkm vaihteisto ei nään tunnu niin nopealta ja pehmeästi toimivalta kuin uutena. tai jos ajaa uutta autoa missä DSG7 niin tuntuu niinku ois kokonaan uus vaihteisto tyyppi kun vaihtaa niin eleettömästi ja nopeasti. :-\

repomies

Omassa kinnerissä (ajettu peräti 75000) DSG-6 mekatroniikka myös kypsänä. Pääseehän tuolla toki eteenpäin, jos ei välitä nykäisyistä. Vajaat paritonnia on tehdaskunnostetun mekatroniikan laitto öljyineen kaikkineen, ja omaan piikkiin kaikki, tottakai. Volkkarin jälkimarkkinointi kun on mitä on. Rahalla siitä selviää, ja virheistä oppii. Eipä muuta kuin touhutonneja säästämään.

brainsurgery

Antaako auto vikakoodeja tuosta mekatroniikasta?

repomies

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 03.05.13 - klo:20:03
Antaako auto vikakoodeja tuosta mekatroniikasta?

Ei anna. Jos mekatroniikka vähän jumittelee kytkintä kytkiessään (kulunut pusla vai mikä se nyt oli mikä siellä jenkeissäkin huoltokampanjan käynnisti) niin vikakoodeja ei tule.

Gulf

Tämä dsg on oikea maanvaiva näissä VAG konsernin peleissä. Ei näytä toimivan vaikka olisi uusin versio kyseisestä ihmeestä tai jos toimii, niin ei ainakaan kovin kauaa? Meidänkin dsg toimi moitteettomasti peräti 10 000km ja sen jälkeen välillä miettinyt, viittiskö vaihtaako seuraavaa vaihdetta ollenkaan vai mitä tekee?

tapanixxx

Tehty mahdollisimman halvalla suurinta mahdollista voittoa tavoitellen.

VW:llä oli vuosituhannen alussa kannattavuusongelmia johtuen juuri kustannustason hallinnasta. Tänä päivänä saksalainen osaa säästää osissa ja siksi tekee automaailman isointa voittoa konsernitasolla.

Kyllä VW osaisi rakentaa kestävän dsg laatikon, mutta ilmeisesti maksaa liikaa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 03.05.13 - klo:20:53
Tehty mahdollisimman halvalla suurinta mahdollista voittoa tavoitellen.

VW:llä oli vuosituhannen alussa kannattavuusongelmia johtuen juuri kustannustason hallinnasta. Tänä päivänä saksalainen osaa säästää osissa ja siksi tekee automaailman isointa voittoa konsernitasolla.

Kyllä VW osaisi rakentaa kestävän dsg laatikon, mutta ilmeisesti maksaa liikaa.

Noinhan se varmasti on.

Olisi tosiaan kiva päästä kärpäseksi kattoon kun näitä suuria linjavetoja vedetään, että missä kulkee se raja keston ja kustannusten suhteen. Maksimi kestävyyttähän ei kannata hakea, koska sitten taas uusia / vaihto-osia ei mene tarpeeksi. VW:n kokoisella puljulla on taatusti aikamoiset optimointityökalut käytössään ja tuon kokoisessa organisaatiossa jo yhden ruuvin hintaa tiputtamalla vaikka 0,1 sentillä tekee valtavat säästöt. Toisekseen VW hakkaa miljardi tolkulla rahaa uusiin investointeihin joille on saatava tuottoa. Tuskin laatu ainakaan paranee.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 03.05.13 - klo:21:25
Noinhan se varmasti on.

Olisi tosiaan kiva päästä kärpäseksi kattoon kun näitä suuria linjavetoja vedetään, että missä kulkee se raja keston ja kustannusten suhteen. Maksimi kestävyyttähän ei kannata hakea, koska sitten taas uusia / vaihto-osia ei mene tarpeeksi. VW:n kokoisella puljulla on taatusti aikamoiset optimointityökalut käytössään ja tuon kokoisessa organisaatiossa jo yhden ruuvin hintaa tiputtamalla vaikka 0,1 sentillä tekee valtavat säästöt. Toisekseen VW hakkaa miljardi tolkulla rahaa uusiin investointeihin joille on saatava tuottoa. Tuskin laatu ainakaan paranee.

Itse pidän VW-konsernin tuotteista, mutta en lopulta ole kovinkaan merkkiuskollinen jos luottamukseni tuotteen laatuun horjuu.

Tällä hetkellä VW:llä on kova kasvuvauhti päällä ja tulosta on tehtävä jotta rahat riittää visio 2018 toteuttamiseen. Uskoisin että VW:stä tulee maailman suurin autovalmistaja jo ennen tuota vuotta 2018 koska kiinassa myynti kasvaa markkinoita nopeammin yleisesti ja japanilaisilla valmistajilla menee siellä huonosti johtuen ilmeisesti kiinan ja japanin suhteiden heikosta tolasta senkaku saarten kiistan osalta.

Toivottavasti laatu ei tästä enää laske. TSIn ja DSG:n lanseeraus ei omasta mielestäni ole täyttänyt niitä laatukriteereitä joita VW:lle olen asettanut. Asiat pitäisi hoitaa kuntoon jälkimarkkinoinnin osalta ja tehdä tarvittavat korjaustoimenpiteet tehtaalla laadun parantamiseksi.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: repomies - 28.04.13 - klo:17:59
Se linkki jenkkien huoltokampanjaan ja takuun jatkoon on siellä aiemmassa viestissäni. Siitä voi katsoa mitä koskee ja mitä kattaa. Lyhyesti DSG-6 tietyt vuosimallit, jotka olivat tosiaan valmistusviallisia.

DSG-kuutosiin tosiaan vaihdettiin mekatroniikkoja takuuseen, niin minullekin muutamia vuosia sitten. Mutta entä nämä DSG-seiskat? Eikö niissä ole usein vaihdettu koko helahoito â€" ei pelkkää mekatroniikkaa?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Polokari

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 03.05.13 - klo:21:47
DSG-kuutosiin tosiaan vaihdettiin mekatroniikkoja takuuseen, niin minullekin muutamia vuosia sitten. Mutta entä nämä DSG-seiskat? Eikö niissä ole usein vaihdettu koko helahoito â€" ei pelkkää mekatroniikkaa?
Mikä on " usein" ?
Kerran vuodessa vai useammin...?
Ei muuten mutta kun sattuu itsellä jne...

ML1

Meillä kävi tuo 6 Golffi, jossa DSG7, ensimmäisessä huollossa mennä viikolla, kilsoaj n27600.
Valitin että ravistaa kun ryömittääi autoa eteenpäin D asennossa.
Yllätys oli iso kun ihan muitta mukisematta vaihtoivat kytkinpaketin autoon  :o. Nyt toimii niinkuin pitääkin. ;D
Autossa tehdastakuuta vielä tämän kuun puoleenväliin.
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Polokari - 03.05.13 - klo:22:19
Mikä on " usein" ?
Kerran vuodessa vai useammin...?
Ei muuten mutta kun sattuu itsellä jne...

Tarkoitin sitä, että täällä raportoiduista tapauksista päätellen DSG7:n ongelmat on hoidettu yleensä isommalla remontilla kuin pelkän mekatroniikan vaihdolla. Mutta mutuahan tämä on, kun ei ole mitään tilastoja käytettävissä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Warlord

2012 A3 SB 1.2 S-tronic ravistaa ryömiessä tai liikkeelle lähtiessä aika ajoin. Takuu voimassa. Olisiko syytä käyttää huollossa vielä takuuaikana, ihan varmuuden vuoksi? Kilsoja alle 20t.
VW Polo mk.6

- Heavy Metal will never die!! -

autofanaatikko

#496
Lainaus käyttäjältä: Filixon - 03.05.13 - klo:21:47
DSG-kuutosiin tosiaan vaihdettiin mekatroniikkoja takuuseen, niin minullekin muutamia vuosia sitten. Mutta entä nämä DSG-seiskat? Eikö niissä ole usein vaihdettu koko helahoito â€" ei pelkkää mekatroniikkaa?

Mekatroniikkoja ja kytkinpakkoja on mennyt kyllä ihan molempiin vaihteistoihin. Edelleen jutun juoni on useimmiten: ensin tehdään laatikkoon perussäätö/parametrien nollaus ja jos se ei auta, ongelmat jatkuu/huomataan/löydetään vikaa joko kytkinpakassa tai mekatroniikassa, niin sitten vaihdetaan se.

Kokonaisia vaihteistoja vaihdettiin DSG6:n aikaan enemmän kuin nyt. Nyt selviää yleensä vain osakokonaisuuksia vaihtamalla. Aiemmin vaihdettiin herkemmin koko laatikko.

tet

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 04.05.13 - klo:09:36
Kokonaisia vaihteistoja vaihdettiin DSG6:n aikaan enemmän kuin nyt.

DSG6:n ajalla tarkoittanet aikaa ennen DSG7:n tuloa. Eihän se DSG6:n aika mihinkään ole päättynyt, uusiin automalleihinkin niitä laitetaan täyttä häkää.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.05.13 - klo:10:06
DSG6:n ajalla tarkoittanet aikaa ennen DSG7:n tuloa. Eihän se DSG6:n aika mihinkään ole päättynyt, uusiin automalleihinkin niitä laitetaan täyttä häkää.

Tosiaan tuota tarkoitin...Harvoin menee enää koko laatikko uusiksi.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Warlord - 04.05.13 - klo:08:46
2012 A3 SB 1.2 S-tronic ravistaa ryömiessä tai liikkeelle lähtiessä aika ajoin. Takuu voimassa. Olisiko syytä käyttää huollossa vielä takuuaikana, ihan varmuuden vuoksi? Kilsoja alle 20t.

Tarvitseeko tuota nyt ihan oikeasti kysyä? ::)

Vie se huoltoon, vähintään hoida asia niin että siitä tärinästä tulee merkintä takuuajalla kirjoihin ja kansiin. Jos eivät huollossa saa vikaa esiin niin eiväthän ne välttämättä sitä kytkinpakkaa suostu vaihtamaan, mutta mikäli vika myöhemmin pahenee niin voit sitten vedota siihen että se vika oli harvemmin esiintyvänä päällä jo takuuaikana.

Takuuajan ulkopuolella kohtelu on kirjavaa. Siinä voi muuten käydä kuten minulla, eli artisti maksaa kaiken.

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.05.13 - klo:10:06
DSG6:n ajalla tarkoittanet aikaa ennen DSG7:n tuloa. Eihän se DSG6:n aika mihinkään ole päättynyt, uusiin automalleihinkin niitä laitetaan täyttä häkää.

Uskoisin märkäkytkinsysteemin jäävän hissukseen pois, jahka kuivaversiot saadaan kestämään vääntöä. Tuntuu jotenkin järjettömältä että samoja öljyjä käytetään kaikkeen, onhan se selvä että epäpuhtauksia pääsee öljyn joukkoon ja herkkä mekatroniikka alkaa sen johdosta sitten kulua ja sekoilla.

Sääli että noissa seiskoissakin on silti ollut noita kytkinpakka- ja mekatroniikkaongelmia.

tet

Lainaus käyttäjältä: repomies - 04.05.13 - klo:10:18
Uskoisin märkäkytkinsysteemin jäävän hissukseen pois, jahka kuivaversiot saadaan kestämään vääntöä. Tuntuu jotenkin järjettömältä että samoja öljyjä käytetään kaikkeen, onhan se selvä että epäpuhtauksia pääsee öljyn joukkoon ja herkkä mekatroniikka alkaa sen johdosta sitten kulua ja sekoilla.

Sääli että noissa seiskoissakin on silti ollut noita kytkinpakka- ja mekatroniikkaongelmia.

Minä taas en usko, koska uusin DSG on taas märillä kytkimillä. Kuivan seiskan käyttö laajenee koko ajan, sen takia jo isojenkin koneiden vääntöjä rajoitetaan jotta saadaan tuo eko-loota asennettua mahdollisimman moneen malliin. Eipä ole tuosta kuitenkaan näkynyt isommille väännöille tarkoitettua versiota, vaan isoille koneille tehtiin sen jälkeen taas märkä malli DQ500.

Eikös se ole nykyään ennemminkin niin että nimenomaan seiskoissa on niitä ongelmia. Toki kutosissakin, mutta selkeästi vähemmän. Osasyynä toki voi olla eri mallien määrät, seiskoja menee niin paljon enemmän kuin kutosia että sillä selittyy ainakin osin sen suurempi vikamäärä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tkarkka

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta tekeekö VAG-konserni itse DSG-lootat, vai tulevatko ne joltakin tunnetulta vaihteistovalmistajalta -  vaikkapa ZF:ltä?

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Tkarkka - 04.05.13 - klo:11:35
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta tekeekö VAG-konserni itse DSG-lootat, vai tulevatko ne joltakin tunnetulta vaihteistovalmistajalta -  vaikkapa ZF:ltä?

VAG:n inssit ovat suunnittelussa mukana ja voi olla, että ovat jopa kokonaan suunnitelleet ne tai joitain niistä eri versioista, mutta alihankintana ne useimmiten tehdään. ZF ei niitä tee VAG:lle ja ZF:llä ei taida edes montaa kaksoiskytkinlaatikkoa olla edes olemassa. Borg&Wargner??? tjs. niitä ainakin on VAG:lle valmistanut.

tapanixxx

Mielestäni VAG-tekee nämä dsg-laatikot itse lisenssillä.

Borgwarner, yhdysvaltalainen yritys, on teknologian taustalla 6-vaihteisissa.
Luk, saksalainen yritys, on teknologian taustalla 7-vaihteisissa.

Porschen PDK-vaihteistojen teknologia on ZF:n käsialaa. Siksi kestää :)


autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: repomies - 04.05.13 - klo:10:18
Tarvitseeko tuota nyt ihan oikeasti kysyä? ::)

Vie se huoltoon, vähintään hoida asia niin että siitä tärinästä tulee merkintä takuuajalla kirjoihin ja kansiin. Jos eivät huollossa saa vikaa esiin niin eiväthän ne välttämättä sitä kytkinpakkaa suostu vaihtamaan, mutta mikäli vika myöhemmin pahenee niin voit sitten vedota siihen että se vika oli harvemmin esiintyvänä päällä jo takuuaikana.

Takuuajan ulkopuolella kohtelu on kirjavaa. Siinä voi muuten käydä kuten minulla, eli artisti maksaa kaiken.

Uskoisin märkäkytkinsysteemin jäävän hissukseen pois, jahka kuivaversiot saadaan kestämään vääntöä. Tuntuu jotenkin järjettömältä että samoja öljyjä käytetään kaikkeen, onhan se selvä että epäpuhtauksia pääsee öljyn joukkoon ja herkkä mekatroniikka alkaa sen johdosta sitten kulua ja sekoilla.

Sääli että noissa seiskoissakin on silti ollut noita kytkinpakka- ja mekatroniikkaongelmia.

Eri öljyt siellä lootassa toki kiertää kuin moottorissa...Siksi että öljyt ei olisi kokoajan likaiset ja jotta ne pelittäisi mahdollisimman hyvin, ne vaihdetaan DSG6:ssa 60.000km:n välein ja samalla vaihtuu suodatin+tiivisteet. Kuivakytkimisen DSG7:n öljytilavuus on alle kaksi litraa ja siinä ei ole vaihdettavaa suodatinta. Märkään DSG6:een menee vaihdossa noin 6 litraa öljyä. Kuivuus ei ole tosiaan pelastus, koska kytkinpakka ja mekatroniikkavikoja on ollut DSG7:kin.

Markku J

Eikös ne uusimmat, kuuluisat, Kasselin inssien suunnittelemat DQ 500:t tehdä omissa tehtaissa Saksassa ja Kiinassa.

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/themes/2010/01/dsg_the_new_dq500.html

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 04.05.13 - klo:12:14
Mielestäni VAG-tekee nämä dsg-laatikot itse lisenssillä.

Borgwarner, yhdysvaltalainen yritys, on teknologian taustalla 6-vaihteisissa.
Luk, saksalainen yritys, on teknologian taustalla 7-vaihteisissa.

Porschen PDK-vaihteistojen teknologia on ZF:n käsialaa. Siksi kestää :)

DSG-tehtaat taitaa olla tosiaan VAG:n omistuksessa. LUK ja Borgwarner, aivan oikein! LUK on tunnettu myös kytkinten ja jarruosien valmistajana.

Tkarkka

Selväksi tuli. Kiitoksia tiedoista!

Wekotin

Eikös se kuitenkin ollut niin, että kuivassa DSG7:ssa, mekatroniikan hydrauliöljy on eri kierrossa kuin itse hammasrattaiden voitelu. 6-vaihteisessa taas kaikki toimii samalla öljyllä, myös mekatroniikka. 6-vaihteisessa öljypumppu on mekaaninen ja ottaa käyttövoimansa vauhtipyörältä. 7-vaihteisessa puolestaan sähköinen öljypumppu.

repomies

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 04.05.13 - klo:12:14
Eri öljyt siellä lootassa toki kiertää kuin moottorissa...Siksi että öljyt ei olisi kokoajan likaiset ja jotta ne pelittäisi mahdollisimman hyvin, ne vaihdetaan DSG6:ssa 60.000km:n välein ja samalla vaihtuu suodatin+tiivisteet.

No juu, en minä tietysti tarkoittanutkaan että moottoriöljy kiertäisi laatikossa. Mutta siinä kuivakytkinversiossa se vaihteistoöljy ei kierrä jäähdyttämässä kytkimiä, eli siihen tulee ainakin teoriassa vähemmän epäpuhtauksia. Wekotin vielä lisäsi että hydrauliikan öljy olisi erillään vaihteiston muusta öljystä kuivakytkinversiossa, mene tiedä tuosta mutta noin toimintavarmuuden kannalta luulisi olevan parasta pitää se hydrauliikkapuoli mahdollisimman puhtaana ja erillään kaikesta muusta.

Omakohtaiset kokemukset ovat sen suuntaisia että samojen öljyjen käyttö mekatroniikassa on kuolleena syntynyt idea, mutta taidan olla jäävi kommentoimaan kun otanta on yksi laatikko ja siinäkin mitä todennäköisimmin jo tehtaalta lähtiessä viallinen tai vähintäänkin herkästi vikaantuva mekatroniikkayksikkö.

Todettakoon vielä että olen myös ajanut hyvin toimivalla DSG:llä joka ei nykäise pätkääkään liikkeellelähdöissä. DSG on toimiessaan oikein hyvä vaihteisto, vähänhän nuo parhaimmillaankin empii joskus kun ajosykli on nopeutta pumppaava esimerkiksi hidasteiden tai kiertoliittymien kohdalla. Ymmärrän hyvin ettei vaihteisto voi aina arpoa oikein tarvitaanko seuraavaksi isompaa vai pienempää pykälää. Oma tuomioni DSG:stä on sellainen etten sitä kenellekään suosittele riskien ja VAGin jälkimarkkinoinnin takia, mutta toisaalta, pidän sitä hyvänä vaihteistona silloin kun se toimii.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy