Miten dsg käyttäytyy vikatilassa?

Aloittaja stallione, 28.02.13 - klo:11:56

« edellinen - seuraava »

stallione

Eli tietääkö kukaan mitä dsg:ssä tapahtuu esim moottoritiellä jos auto menee vikatilaan (kun veto katkeaa)? Meneekö salamana vapaalle ettei riko laatikkoa?
Entä onko joku joskus miettinyt mitä tapahtuisi jos moottoritiellä vääntäisi virta-avaimesta virrat pois dsg:n ollessa normaalisti D-asennossa. Meneekö kaikki paskaksi jos vahingossa näin tekisi?

Aina vaan olen näitä miettinyt  :D
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Asterion

Lainaus käyttäjältä: stallione - 28.02.13 - klo:11:56
Eli tietääkö kukaan mitä dsg:ssä tapahtuu esim moottoritiellä jos auto menee vikatilaan (kun veto katkeaa)? Meneekö salamana vapaalle ettei riko laatikkoa?
Entä onko joku joskus miettinyt mitä tapahtuisi jos moottoritiellä vääntäisi virta-avaimesta virrat pois dsg:n ollessa normaalisti D-asennossa. Meneekö kaikki paskaksi jos vahingossa näin tekisi?

Aina vaan olen näitä miettinyt  :D

;D

jf

Vapaalle putoaa kun menee vikatilaan.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Warlord

#3
Lainaus käyttäjältä: stallione - 28.02.13 - klo:11:56jos moottoritiellä vääntäisi virta-avaimesta virrat pois dsg:n ollessa normaalisti D-asennossa.

Eiköhän se moottori ja vaihteistö pyöri noissa nopeuksissa ihan renkaiden pyörimisen takia, vaikkei virtaa olisikaan. En tiedä juuri mitään DSG:stä, mutta vaikea uskoa, että se jotenkin tuosta peruuttumattomasti tuhoutuisi.

E: fiksattu quote
VW Polo mk.6

- Heavy Metal will never die!! -

kt

Lainaus käyttäjältä: stallione - 28.02.13 - klo:11:56
Eli tietääkö kukaan mitä dsg:ssä tapahtuu esim moottoritiellä jos auto menee vikatilaan (kun veto katkeaa)? Meneekö salamana vapaalle ettei riko laatikkoa?
Entä onko joku joskus miettinyt mitä tapahtuisi jos moottoritiellä vääntäisi virta-avaimesta virrat pois dsg:n ollessa normaalisti D-asennossa. Meneekö kaikki paskaksi jos vahingossa näin tekisi?

Aina vaan olen näitä miettinyt  :D

Mitäpä turhaan vaivaa miettimisellä päätään. Eikös se ole selvintä, että kokeilee? Katsele kuitenkin sellainen ruuhkaton tilanne tuohon kokeiluun. :-X
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

stallione

En ehkä ole vielä täysin vakuuttunut kokeilua varten.  :D Kun dsg toimii sähköllä ja ottaa virrat poijes kovassa vauhdissa niin jääkö sinne muka jokin varajännite että jaksaa tiputella vaihteet takaisin ykköselle. Vaiko onkohan avaimessa jokin lukitus ettei pysty vauhdissa sammuttamaan virtoja niinkuin manuaaliversioissa? Kysymyksiä kysymyksiä...
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

hosee

Lyö vikatilassa vapaan päälle ja samaan aikaan ajotietokoneessa tilan/vaihteen valitsin alkaa villkumaan. Toipuminen vaatii virtojen katkaisun ja auton uudelleenkäynnistämisen, joka tietenkään ei onnistu ellei keppi ole P:llä. (Kokemusta on, kivat kun tuo tapahtuu kehällä aamu-/ip-ruuhkassa).

Vauhdista jos vetäisee virran pois, niin vaihde jää silmään ja auto tekee moottorijarrutuksen. Ei vaihda pienempää sisään. Uudelleen kännistys vaatii pysähtymistä ja kepin siirtoa P-asentoon.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

stallione

Noniin. Kiitoksia! Arvasin että joku on kokeillut.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

kt

Lainaus käyttäjältä: hosee - 28.02.13 - klo:13:38
Lyö vikatilassa vapaan päälle ja samaan aikaan ajotietokoneessa tilan/vaihteen valitsin alkaa villkumaan. Toipuminen vaatii virtojen katkaisun ja auton uudelleenkäynnistämisen, joka tietenkään ei onnistu ellei keppi ole P:llä. (Kokemusta on, kivat kun tuo tapahtuu kehällä aamu-/ip-ruuhkassa).

Vauhdista jos vetäisee virran pois, niin vaihde jää silmään ja auto tekee moottorijarrutuksen. Ei vaihda pienempää sisään. Uudelleen kännistys vaatii pysähtymistä ja kepin siirtoa P-asentoon.

Ei kai pysähtyä tarvitse? Riittää kun painaa jarrua, vaihtaa P-asentoon ja auton luisuessa sutena pitkin peltoa käynnistää uudelleen
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Marko

#9
Mulla olisi sellainen muistikuva,ettei tarvitse laittaa P asentoon.No ehkä vikatilassa joutuu sitten laittamaan,mutta jos ihan ajosta sammuttaa ilman vikatilaa,niin ei tarvi P asennon kautta.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

KesKari

Lainaus käyttäjältä: hosee - 28.02.13 - klo:13:38
Lyö vikatilassa vapaan päälle ja samaan aikaan ajotietokoneessa tilan/vaihteen valitsin alkaa villkumaan.

On muuten niin järjetön toiminto ettei mitään määrää, ilman mitään varoitusta auto vapaalle. Siinä on joku koodaajan nero oikein loistanut  >:( Heittäis vaikka summereita ja varoituksia kehiin kun raja-arvot lähestyy... on meinaan mukava olo kun hieman tiukemmassa välissä tehdyn ohituksen aikana veto loppuu :o
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

Höylä

Lainaus käyttäjältä: KesKari - 01.03.13 - klo:19:35
On muuten niin järjetön toiminto ettei mitään määrää, ilman mitään varoitusta auto vapaalle. Siinä on joku koodaajan nero oikein loistanut  >:( Heittäis vaikka summereita ja varoituksia kehiin kun raja-arvot lähestyy... on meinaan mukava olo kun hieman tiukemmassa välissä tehdyn ohituksen aikana veto loppuu :o

On muuten todella mukava toiminto jos tulee oikeasti vikaa, että esim kone sammuu, niin ei tule moottorijarrutusta, on joku siinä motarilla ohittaessa takakontissa. Särkee myös varmaan (toivottavasti) vähemmän kun menee vapaalle, eikä pyöritä auton rullaavalla massalla laatikkoa pakolla.

kt

Eikös ole sama, jos motarilla ohituksessa irtoaa manuaalilla vaihdekeppi  tai  rengas räjähtää. Tai sillalta pikkupoika heittää kiven etulasille. Tai ratti irtoaa... Takakonttiin pyrkijöitä riittää...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

dahakon

Mulla kävi viime kesänä takamailla ajellessa siten että noin 50-70 vauhdissa vaihdoin tiptronic tilaan D:ltä (vitonen tai kutonen oli automaatissa), niin tiptronic valitsin oli ykkösvaihteella. Jumalaton nykäsyhän siitä tuli ja alko vilkuttelemaan valitsinta. Meni tietty vapaalle. Säikäytti enemmän kuin mitää sen kummempaa. Uudelleenkäynnistys korjasi tilanteen, aivan kuten aiemmissa posteissa mainittu.
Golf MK7 FL GTI Performance -18
Ex: Seat Leon 5F ST FR 1.4 TSI 150 ACT DSG -16
Ex2: Octavia II TDI (BKD) DSG -07
Ex3: GTI MKV DSG -05

tet

Lainaus käyttäjältä: dahakon - 07.03.13 - klo:11:08
Mulla kävi viime kesänä takamailla ajellessa siten että noin 50-70 vauhdissa vaihdoin tiptronic tilaan D:ltä (vitonen tai kutonen oli automaatissa), niin tiptronic valitsin oli ykkösvaihteella. Jumalaton nykäsyhän siitä tuli ja alko vilkuttelemaan valitsinta. Meni tietty vapaalle. Säikäytti enemmän kuin mitää sen kummempaa. Uudelleenkäynnistys korjasi tilanteen, aivan kuten aiemmissa posteissa mainittu.

Eihän sillä lootalla käsittääkseni ole mitään erillistä "tiptronic-valintaa" vaan tippipuolelle laitettaessa vaihde pysyy siinä mikä oli automaattipuolella päällä. Jokin toimintahäiriöhän tuossa on selkeästi ollut, luulenpa että se ykkösvaihteen valinta oli ennemmin seuraus kuin syy tuohon tempaukseen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Janneh

Lainaus käyttäjältä: kt - 01.03.13 - klo:09:40
Ei kai pysähtyä tarvitse? Riittää kun painaa jarrua, vaihtaa P-asentoon ja auton luisuessa sutena pitkin peltoa käynnistää uudelleen
;D ;D ;D ;D

Tuli muuten tässä mieleen että olen jostain lukenut että jos heittää vauhdista vapaalle pitemmäksi kuin 2s? niin pitää pysähtyä että saa vaihteen takaisin D. Vahvistaako joku tämän? Ei liity pakosti kyllä suoraa vikatilaan.. vai tuleeko tästä vikatila? hmm.. ei ollutkaan pakosti offtopic

tet

Lainaus käyttäjältä: Janneh - 07.03.13 - klo:11:32
;D ;D ;D ;D

Tuli muuten tässä mieleen että olen jostain lukenut että jos heittää vauhdista vapaalle pitemmäksi kuin 2s? niin pitää pysähtyä että saa vaihteen takaisin D. Vahvistaako joku tämän?

SSP-matskujen mukaan vaatii 2s vapaalla olon jälkeen jarrun painalluksen ennen kuin vipu vapautuu. Tosin siitä ei ole mainintaa että päteekö tämä paikallaan seistessä, liikkeellä vaiko molemmissa tapauksissa. Uskoisin että tuo pätee vain paikallaan seistessä, mutta varmaa tietoa ei minulla ole.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Rauska

Kyllä minä olen vauhdista heittänyt vapaalle, ja koskematta jarruun takaisin D:lle.
Ei ongelmia. En tiedä jos olisin jarruttanut välillä. Tosin dsg:hän on kytkimet avoinna vapaa tilassa ? kai?
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

dahakon

Joo kyllä se onnistuu laittaa takas d:lle jos auto liikkuu.
Golf MK7 FL GTI Performance -18
Ex: Seat Leon 5F ST FR 1.4 TSI 150 ACT DSG -16
Ex2: Octavia II TDI (BKD) DSG -07
Ex3: GTI MKV DSG -05

Janneh

Ok.. Jostain tosiaan lukenu tuon 2 sekunnin viiveen millä voi laittaa mutta että vaikka pitkään alamäkeen ei saisi laittaa N pykälään. Tiedän vain kavereita jotka sitä vapaalla alamäkeen rullausta harrastaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy