Audin ohjausongelma

Aloittaja Henkka82, 30.01.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

nemos

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 03.03.13 - klo:16:55
Tuskin on pelkkä softa-ongelma, koska:
a) ei esiinny kaikilla, ei ainakaan samalla tavalla
b) esiintyy vain määrätyissä olosuhteissa
c) kun osia on vaihdettu, on vika poistunut vähäksi aikaa tullakseen takaisin
d) yleensä ei esiinny heti uudessa autossa. Tässäkin taitaa olla poikkeuksia.

Varmasti on eri yksilöissä mekaanisia eroja, mutta silti pitäisin mahdollisena korjata asian täydellisesti softalla.

mho0 tuossa ylhäällä kuvaili oman autonsa vikaa juuri samalla tavalla kuin voin sanoa omastani:
Lainaa
Kyllähän se jonkin verran häiritsee, mutta onneksi vain hetken.
Varmaan jo 10 km kilometrin ajon jälkeen häipyy huomaattomiin.

Onkohan tässä vian voimakkuudessa eroja, kun se minusta on suhteellisen pieni muljahtelu puolelta toiselle. Ei siis varmasti minulla ojaa vie. Ã,,rsyttävä toki, mutta ei vaarallinen.

Kyllä tuon haluan  (tai ainakin haluaisin) korjattua, mutta ei minulla ainakaan ole niin paha, etten voisi rauhassa odotella korjauksen keksimistä.
Volvo XC60 T8 Inscription

Neppis

^ Myös minulla ilmiö on vastaavanlainen kuin Nemosilla ja mho0:lla.

Sivulle 5 linkatussa jälkimmäisessä youtube-videossa näyttäisi olevan pykälä ratin keskiasennossa - voin kuvitella, että tuossa kohdassa se tekee ajamisesta todella vaikeaa. Itselläni pykälät esiintyvät (mielestäni / muistaakseni) keskikohdan oikealla ja vasemmalla puolella.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

AA8Q

Mietin tässä, että jos tuollainen takaisin kutsu joskus tulee, kuinkakohan vanhoihin autoihin se mahtaa koskea...Itellä A8 2001. Keskialueella takeltelee öljyn ollessa kylmä, mutta lämpimänä oireet hieman lievenee...

nemos

Lainaus käyttäjältä: AA8Q - 03.03.13 - klo:18:42
Mietin tässä, että jos tuollainen takaisin kutsu joskus tulee, kuinkakohan vanhoihin autoihin se mahtaa koskea...Itellä A8 2001. Keskialueella takeltelee öljyn ollessa kylmä, mutta lämpimänä oireet hieman lievenee...

Tässä on kyse sähkötehosteisista ohjauksista.
Volvo XC60 T8 Inscription

PTG

Lainaus käyttäjältä: AA8Q - 03.03.13 - klo:18:42
Mietin tässä, että jos tuollainen takaisin kutsu joskus tulee, kuinkakohan vanhoihin autoihin se mahtaa koskea...Itellä A8 2001. Keskialueella takeltelee öljyn ollessa kylmä, mutta lämpimänä oireet hieman lievenee...

Eri vika ja jeesuksen ensimmäinen auto eli uskallan luottaa siihen, että paalain on ainoa, mikä tuota tehtaan näkökulmasta kutsuu :P

werty

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 03.03.13 - klo:12:31Ihme, ettei premiumeihin saa kunnon hydraulista ohjausta lisävarusteena. Leveitä renkaita saa ja ne nostavat kulutusta  ihan yhtä paljon. A4 kopio Exeo taitaa olla yksi harvoja autoja, joissa vielä on hydraulinen tehostin vai onkohan sekin jo vaihtunut, kun uusien päästöt ovat pienentyneet tästä omasta 2010-mallista.

F10 M5 on hydraulisella ohjauksella.  :D

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: werty - 03.03.13 - klo:19:22
F10 M5 on hydraulisella ohjauksella.  :D

Mersuista hydrauliikkaa löytyy (vielä) ihan kulimalleistakin. Oma C on ihan perinteisellä hydraulisella tehostuksella, niin oli E:kin. Tosin nyt faceliftin myötä E muuttui sähköiseksi.

Eikä se sähköisyys sinänsä ole mikään välttämättä huono asia. Suurin osa on ihan käypäisiä.

vorkki

Lainaus käyttäjältä: AA8Q - 03.03.13 - klo:18:42
Mietin tässä, että jos tuollainen takaisin kutsu joskus tulee, kuinkakohan vanhoihin autoihin se mahtaa koskea...Itellä A8 2001. Keskialueella takeltelee öljyn ollessa kylmä, mutta lämpimänä oireet hieman lievenee...
Tehtaan silmissä tuon ikäisiä autoja tuskin on enää edes olemassa, vaikka omistajansa tarpeet auto edelleen saattaakin täyttää.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

SKU

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 03.03.13 - klo:18:31
^ Myös minulla ilmiö on vastaavanlainen kuin Nemosilla ja mho0:lla.

Minulla taas tuollainen kuin Markulla, ja alla siis uusi ohjausvaihde ja uusin softa. Vanhemmalla ohjausvaihteella se ei ollut niin paha. Paitsi muutaman kerran ja silloin se oli just kuin rikkinäinen Force Feedback -rattiohjain. Silloin korjaantui "ctrl+alt+del"...saisko tommosen nappulan  :P

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 03.03.13 - klo:18:31
Sivulle 5 linkatussa jälkimmäisessä youtube-videossa näyttäisi olevan pykälä ratin keskiasennossa - voin kuvitella, että tuossa kohdassa se tekee ajamisesta todella vaikeaa. Itselläni pykälät esiintyvät (mielestäni / muistaakseni) keskikohdan oikealla ja vasemmalla puolella.

Ja tämän uuden ohjausvaihteen myötä tästä tuli juuri tuommoinen. Keskialueella on se "suoraankulkeva" pykälä, jonka kanssa saa ajaa tarkasti (siis kuin hyttysen bylsimistä) - rattia saa puristaa hartiaotteella ja niskat on jumissa sadan km jälkeen. Tuosta se sitten muljahtelee joko oikealle tai vasemmalle. Ja jos tällä niittaisi nopeutta tuonne 200km/h, niin hallelujaa ja mullat päälle.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Markku J

Just samanlainen kuvaus SKU:lla, kuin vika on omassani tuon keskiasennon suhteen. Minulla lienee sama softa, kun auto on loppuvuoden tuotantoa (2012). Kurjan iso alue tuota löysää arkiajossa keskiasennon molemmin puolin, jolloin ilmiö on koko ajan "sormenpäissä" havaittavissa. Saa ajaa tosi herkällä kädellä, ellei halua kulmikasta menoa. Ei yleensä onnistu minulta.

a1jaa

Lainaus käyttäjältä: SKU - 03.03.13 - klo:20:07

Ja tämän uuden ohjausvaihteen myötä tästä tuli juuri tuommoinen. Keskialueella on se "suoraankulkeva" pykälä, jonka kanssa saa ajaa tarkasti (siis kuin hyttysen bylsimistä) - rattia saa puristaa hartiaotteella ja niskat on jumissa sadan km jälkeen. Tuosta se sitten muljahtelee joko oikealle tai vasemmalle. Ja jos tällä niittaisi nopeutta tuonne 200km/h, niin hallelujaa ja mullat päälle.

Audin tehostus vaihtelee nopeuden mukaan. 200 km/h ajettaessa se saattaa olla täysin erilainen tuntumaltaan kuin Suomen nopeuksissa.
Esim. B7:n servotronic oli hyvä alle 70 nopeuksissa, 70-160 surkea ja yli 160 erinomainen.

SKU

#191
Lainaus käyttäjältä: a1jaa - 03.03.13 - klo:20:23
Audin tehostus vaihtelee nopeuden mukaan. 200 km/h ajettaessa se saattaa olla täysin erilainen tuntumaltaan kuin Suomen nopeuksissa.
Esim. B7:n servotronic oli hyvä alle 70 nopeuksissa, 70-160 surkea ja yli 160 erinomainen.

Se on totta. Tässä sen huomaa vaikka rampilta motarille ajettaessa. Tossa 50-60km/h nopeudessa tapahtuu muutos, jossa ohjaus selvästi jäykistyy ja pykälät pahenee. Tämän olen muutaman kerran kokenut. Toki se siitä jäykistyy edelleen vauhdin kasvaessa. Saattaahan tuo toimia hyvinkin kovemmissa nopeuksissa paremmin, mutta silti ei tee mieli edes kokeilla liukkailla. Ja ehkä tuo on parempi kun on ns. veto päällä, eli pitää ajaa urku auki, niin ei tunnu ;)


Edit...tässä perjantaina mietiskelin, että on nämä toisaalta aika hurjia virityksiä. Oletetaan seuraava skenaario:
[foliohattu]Ohjauksen tehostus on sähköinen ja sitä ohjataan ohjelmallisesti. Siellä on sähkömoottori, joka on myös kykenevä kääntämään rattia (parkkiavustin). Autoissa on CAN-väylä (jossa on kiinni jos jonkinmoista ohjainta), johon myös välillisesti liitellään vagcomia yms. ja radiotkin on tuossa kiinni. Radioihin liitetään erilaisia lisälaitteita, USB-kalikoita jne. Pöpöille oivallinen leviämispaikka. No, ehkä näitäkin on suunniitellessa mietitty (toivottavasti)...vrt. Stuxnet.[/foliohattu]
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Markku J

#192
Tänään A6:n ohjaus oli pitkästä aikaa kunnollinen, kun mittari näytti -22 astetta.  Helsinkiin päästessäni lukema oli -17, ja edelleen ohjaus toimi. Tämä on siis arktisiin (& trooppisiin ?) oloihin suunniteltu auto !

edit: keli lämpeni - ruokiksella -4,5 astetta, ja ohjaus on toki taas mutterilla  >:(.

mremonen

Autokauppiaalta kuultua (kun kysyin asiasta, viitteenä tämä ketju):

- tiedossa on
- maahantuojalta on tullut tiedote asiasta, joten sielläkin tiedostavat/myöntävät
- johtuu ohjauksen sähkömoottorin virheellisestä asennontunnistuksesta käynnistyksen/virtojen kytkemisen aikana
  (lat.huom: siksi ei tule välttämättä aina päälle, ehkä myös siksi ratin kääntäminen reunasta reunaan auttaa.)
- ongelma esiintyy vain aika-ajoin, toisilla enemmän, toisilla vähemmän
- ongelmaa pahentaa lämpötila alle +5, nopeus yli 60km/h ja talvirenkaat

Korjaus tulossa lähiaikoina, tehdään softalla. Ei takaisinkutsua, tehdään reklamaatioiden perusteella.

Vihapostin edellisen johdosta voi sitten ohjata muualle kuin minulle. Lisäksi y.o. kirjoitettu puhelinkeskustelun jälkeen ulkomuistista, joten joku pilkku voi olla väärässä kohtaa.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Warlord

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 04.03.13 - klo:14:50
Autokauppiaalta kuultua (kun kysyin asiasta, viitteenä tämä ketju):

- tiedossa on
- maahantuojalta on tullut tiedote asiasta, joten sielläkin tiedostavat/myöntävät
- johtuu ohjauksen sähkömoottorin virheellisestä asennontunnistuksesta käynnistyksen/virtojen kytkemisen aikana
  (lat.huom: siksi ei tule välttämättä aina päälle, ehkä myös siksi ratin kääntäminen reunasta reunaan auttaa.)
- ongelma esiintyy vain aika-ajoin, toisilla enemmän, toisilla vähemmän
- ongelmaa pahentaa lämpötila alle +5, nopeus yli 60km/h ja talvirenkaat

Korjaus tulossa lähiaikoina, tehdään softalla. Ei takaisinkutsua, tehdään reklamaatioiden perusteella.

Tuohan on varmasti helpottavaa kuultavaa monellekkin asian kanssa tuskailleelle.
VW Polo mk.6

- Heavy Metal will never die!! -

Passatti

Korjaus tulossa lähiaikoina, tehdään softalla. Ei takaisinkutsua, tehdään reklamaatioiden perusteella.
Niin tyypillistä VAG konsernille.
Always lead, never follow

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 04.03.13 - klo:14:59
Korjaus tulossa lähiaikoina, tehdään softalla. Ei takaisinkutsua, tehdään reklamaatioiden perusteella.
Niin tyypillistä VAG konsernille.
Se, ettei takaisinkutsua tehdä, voi johtua myös siitä, ettei ongelmatapauksia pystytä identifioimaan. Softa ajetaan tässä vaiheessa vain niihin autohin, joissa ongelma on todennettu ja ehkä sitten osana normaalihuoltoja muihin.

Jos menee pelkällä softalla, onnistunee pikahuollossa, joka on hyvä juttu.

Pääasia tässä kai on se, että ongelmaan on ehkä ratkaisu tulossa. Nyt vain tulee helposti 6-8kk jakso, kun ongelmaa ei esiinny. Sitten taas ensi marraskuussa ihmetellään, että miksei auto pysy tiellä...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 04.03.13 - klo:14:59
Korjaus tulossa lähiaikoina, tehdään softalla. Ei takaisinkutsua, tehdään reklamaatioiden perusteella.
Niin tyypillistä VAG konsernille.

Voihan ne kutsua kirjeellä autot korjaukseen, vaikka varsinaista takaisinkutsua ei tulisikaan. Toki vinkki sopivalle henkilölle Trafiin saattaa saada mielen muuttumaan...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Passatti

Eivät kaikki kuljettajat ehkä ymmärrä,että ohjauksessa on hämminkiä.Luulevat,että kuuluu auton ominaisuuksiin.
Always lead, never follow

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 04.03.13 - klo:15:26
Eivät kaikki kuljettajat ehkä ymmärrä,että ohjauksessa on hämminkiä.Luulevat,että kuuluu auton ominaisuuksiin.
Tarvitseeko sitä silloin korjata? :-\

Oloneuvos

Kiitokset mremoselle uutisista, palstaa seuranneena tässä vaiheessa Audi-tilaukseni elämää varsin huojentavaa kuulla, että ongelman jäljillä ollaan päästy jo oletettuun ratkaisuun saakka.

Newmanin mainitsemat kokemukset A3 CC koeajolla nollakelin tienoilla, Nokian kitkoilla ja taajamanopeuksia suuremmissa vauhdeissa keskiasennosta rattia aavistuksen käännettäessä tulivat itsellenikin tutuksi. Sellaisenaankin ohjaus olisi ollut riittävä syy jättää Audi-kaupat sikseen, mutta kun A3 SB samanlaisin kumein vastaavissa olosuhteissa pelitti juuri niin hyvin kuin Audilta vain voi toivoa eikä mekaanisten osien vaihto muitakaan ollut auttanut niin aloin itsekin epäillä softapohjaista ongelmaa. Toivottavasti maahantuoja siis tietää mistä puhuu kun nyt muitakin optioita katseltuani halusin nimenomaan Audiin tällä kertaa päätyä.

Kesää odotellen...  8)

Baffa

Just parituusaa baanoilla BMW:n uudella 525:llä ajelleena voi sanoa että samantyyppisen ongelman kanssa joutuvat säätämään.

Auton aktiiviohjaus on about samoissa lämpötiloissa nukahtelevaa sorttia. Noin "viittä vaille" ja "viisi yli" asennot on aivan kuten Audin mutterit. Ohjauksen palautuminen keskelle stoppaa pahimmillaan oikeasti tohon pykälään.

Oma A6 pykältää onneksi vain ihan pikkasen ja hyvin satunnaisesti. Tähän auttoi jo ohjauksen aiempi softapäivitys, jossa tehostuksen jäykistymis/keventymisprogressio sai uuden luonteen. Meni ikään kuin piiloon tuo pykältäminen.


audion

Lainaus käyttäjältä: SKU - 03.03.13 - klo:23:45

Edit...tässä perjantaina mietiskelin, että on nämä toisaalta aika hurjia virityksiä. Oletetaan seuraava skenaario:
[foliohattu]Ohjauksen tehostus on sähköinen ja sitä ohjataan ohjelmallisesti. Siellä on sähkömoottori, joka on myös kykenevä kääntämään rattia (parkkiavustin). Autoissa on CAN-väylä (jossa on kiinni jos jonkinmoista ohjainta), johon myös välillisesti liitellään vagcomia yms. ja radiotkin on tuossa kiinni. Radioihin liitetään erilaisia lisälaitteita, USB-kalikoita jne. Pöpöille oivallinen leviämispaikka. No, ehkä näitäkin on suunniitellessa mietitty (toivottavasti)...vrt. Stuxnet.[/foliohattu]

No tällaista ei pääse kyllä tapahtumaan. CAN-väylä on jaettu useampaan itsenäiseen segmenttiin. Esimerkiksi mottorinohjaukseen, ABS-jarruihin jne. muihin perin tärkeihin väyliin, eikä niihin pääse millään USB-tikulla mitään sotkuja temään, vaikka kuinka soittaisi TuomariNurmiota väärinpäin.

muuli1010

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 04.03.13 - klo:14:59
Korjaus tulossa lähiaikoina, tehdään softalla. Ei takaisinkutsua, tehdään reklamaatioiden perusteella.
Niin tyypillistä VAG konsernille.

Eikos tuo ole ihan normaalia ? Vai meinaatko etta kaikki muut kerkit kutsuvat autot jokaista softa korjausta varten erikseen pajalle ?

Softissahan on aina bugeja, mita enempi koodissa riveja sita enempi bugeja, mutta koska kaikki nama bugit eivat "hairitse" kayttajia niin tuote pistetaan markkinoille ja ongelmat korjaillaan sitten aikojen saatossa.

Neppis

Hyvä on, jos tämä saadaan kuntoon uudella softalla. Jos kyseessä olisi mekaaninen ongelma, niin sillä olisi todennäköisesti negatiivinen vaikutus käytettyjen Audien arvoon ja haluttavuuteen.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

SKU

Lainaus käyttäjältä: audion - 04.03.13 - klo:21:55
No tällaista ei pääse kyllä tapahtumaan. CAN-väylä on jaettu useampaan itsenäiseen segmenttiin. Esimerkiksi mottorinohjaukseen, ABS-jarruihin jne. muihin perin tärkeihin väyliin, eikä niihin pääse millään USB-tikulla mitään sotkuja temään, vaikka kuinka soittaisi TuomariNurmiota väärinpäin.

Ei se varmasti noin helppoa olisikaan, ja hyvä niin. Sellaista softaa ei ole vaan vielä tehty, mitä ei saisi rikottua. Jostainhan reiästä nuokin softat päivitellään ja kaikissa järjestelmissä on haavoittuvuuksia. MMI:llä säädellään yhtä sun toista, joten jotain softarajapintoja on auki. Jostainhan se pysäköintijärjestelmäkin aktivoidaan ja josko joku käskisi kääntää sen päälle nopeuden ylittäessä vaikka 150 ja kääntämään ratin vasemmalle. Vai oliko se niin, ettei tämä ole mitenkään mahdollista? Aika moni muukin on todettu teoriassa mahdottomaksi, ja silti niin kävi. Aina löytyy näitä toinen toistaan viisaampia softasankareita. Ja uuden kutosen moottorinohjauksen salauskin lienee rikottu, kun siihen viripäivitykset löytyy. Jos näitäkin systeemejä kattoisi hieman tarkemmin, niin varmasti löytyisi yksi jos toinenkin madonreikä. Mutta se on toinen juttu se, ja jätetään tämä spekulointi tähän. Toistaiseksi tämä on koskematon alue ja toivotaan että se sellaisena pysyykin.

Hyvä jos tähän ohjausongelmaan löytyy ratkaisu. Sitä odotellessa.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Voimasavu

Kuulin tänään, että eräälle aakuutos kuskille oli sanottu tehtaan ratkaisseen ongelman. Ensi viikolla tulisi uusi softapäivitys jakoon. Mene ja tiedä...

Markku J

Tuo olisi upea juttu, jos on totta. Olisihan se hienoa saada ohjaus toimimaan, kun 19" kesärengassetin ajokokemuksia jo alan odotella. Jos niiden kanssa on vielä "mutteri", niin siihen loppuu sietokyky tämän pirkkabemarin osalta.

A6 first timer

hieno juttu jos korjaus ohjaukseen alkaa häämöttää, hyvästä autosta voi tulla erinomainen!

Täytyykin taas ahdistella paikallista edustajaa, en ole minäkään vielä suostunut koekaniiniksi ilman selkeää ajatusta korjaustavasta.

Vaiva on minullakin sarjassa kiusa, kyllä tiellä pysyy moottoritielläkin. Keskialueeseen vaan tulee joskus ylimääräinen tyhjä kohta, joka väkisinkin johtaa ajolinjan hakuun....ja auto on 2012 alkupuolen mallia, ohjausta ei vielä päivitelty.


SKU

Tulin tänään varanneeksi ekan huollon ensi viikon lopulle. Kysyin statuksesta mutta muttei ollut työnjohtajalla tietoa tuolloin softan aikataulusta. Täytyy alkuviikosta vielä varmistaa, niin saavat kyllä laittaa tuon samalla sisään. Hieno homma jos näin olisi.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy