Moikka,
Uuskoppaisesta Octaviasta tuli käytyä koeajamassa tuo hybridi-RS. Ensimmäisenä todettakoon, että olipas mukavasti laadukkaampi kokemus kuin tuo III-koppanen. Onhan sitä hintaa tullu lisää, mutta näyttää rahalla kaiketi saavankin jotain.
Mutta kysymys? Yritän perustella itselleni miksi ostaisin töpsöliauton enkä vanhanaikaista yksinkertaista bensa/dieselpataa.
- Potkiiko sähkömoottori taustalla "vaikka se olisi tyhjä"? Eli siis jos lähden tästä leville, niin putooko sähkö kokonaan pois matkalla ja jos putoo, niin millaisen matkan jälkeen käytännössä jos ajoasetus on hybridillä alusta asti?
- Entä jos lähen Helsingistä 350km päähän mökille siten että sekä akku ja tankki on täynnä, ja mökillä lataan täyteen akun, niin pääsenkö kotiin tankkaamatta? Mikä on pitkän matkan hybridimoden range oikeassa elämässä?
Tulee tuolla autolla ajettua pitkiäkin siivuja ihan viikoittain, joten se kaupunkipörräys sähköllä on varmasti ihan jees, mutta eipä tuollakaan talvella näytä töihin edestakaisin pääsevän, kesällä jos lupaukset pitää paikkansa, niin varmaan onnistuneekin... Räsään ei näytä saavan edes koukkuvalmiutta vaikka normiversioon sen kaiketi saa. Tuo on kyllä vähän miinus, kyllä sen verta meissä jokaisessa sitä karavaanariverta keväisi on että koukku pitäisi olla :)
Itse pähkäilin noiden samojen kysymysten kanssa ja päädyin bensa RS:ään.Hyväksi ja toimivaksi todettu tekniikka+vähän tehokkaampi ja DSG:n yksi vaihde lisää.Ladattavan huonoja puolia,ei koukkumahdollisuutta,tavaratila pienenee noin 1/3.
Ja ylimääräistä painoa tulee yli 200kg.Joten en keksinyt hyvää syytä ostaa hybridimallia.
Itsellä ei Octaviaa ole, mutta Superb iV kokemuksella voin vastata.
- Ajoakku ei mene "koskaan" täysin tyhjäksi, sieltä saa aina apuja kiihdytyksiin jne vaikka sähköinen range olisi 0km. Auto generoi ajoakkuun virtaa aika hyvin, oman kokemuksen mukaan n.10% ajetusta matkasta generoituu sähkörangeksi kesällä. Eli jos ajaa 100km, generoituu sillä matkalla n.10km sähkörangea.
- Navia käyttämällä auto optimioi akun käytön koko matkalle. Asetuksista saa valita myös jos haluaa että akusta on tietty prosenttimäärä jäljellä perille saavuttaessa. Superbilla olen päässyt parhaimmillaan pelkällä sähköllä reilu 60km. Talvella maantieajossa n.30-35km.
Nyt 1000km tullut rs iv täyteen.Kulutus ollut 3l/100km kaupunkia tullut ajettua pakkastakin on ollut ja sisään ajoa ajettu hybrid moodilla.Kesällä mennään sit varmaan 1l/100km.I
III koppanen RS kans pihassa vetokoukulla.
Akku tyhjänä vie noin 4l/100 koska akku on edelleen mukana koko ajan vaikka ns.tyhjä.Ohitus kiihtyvyydessä vanha jää kyllä jälkeen.
Ja vastaus yhteen kysymykseen. Kyllä akku on mukana koko ajan vaikka näyttää tyhjää.
Kiinnostaisi kovasti vaihtaa tähän hybridi versioon, mutta kannattaako jos ei ole mahdollisuutta pistokelataukseen? III koppasella RS:llä mennään toistaiseksi, mutta pientä polttelua vaihtoon löytyisi... ::)
Jos ei tartte koukkua eikä pienempi tavaratila haittaa niin miks ei?
Hinta käytännössä sama normi räsä vs. plugari ja eiköhän toi vie aika paljon vähemmän soppaa vaikka ei ikinä lataisikaan.
Jos bensa octavia pitäisi ostaa niin omat rahat menisi nelivetoon joka on samanhintainen myös ja vaikka onkin tehottomampi niin sama 0-100 kuin RS ja talvella tietty RS jää auttamatta jalkoihin.
Lainaus käyttäjältä: KiksoniK - 12.03.21 - klo:20:52
Kiinnostaisi kovasti vaihtaa tähän hybridi versioon, mutta kannattaako jos ei ole mahdollisuutta pistokelataukseen? III koppasella RS:llä mennään toistaiseksi, mutta pientä polttelua vaihtoon löytyisi... ::)
Itse kyllä suosittelen vaikka on hinnat rs:ssä vähän korkeat nykyään, mutta onhan sitä kaiken maailman tekniikkaakin tullut lisää. Itse lataan yöllä ihan normi pistokkeesta. Kyllä lataus mahdollisuus pitää olla..muuten ei välttämättä kyllä kannata hommata. Itsellä ollut vuoden - 07 ja -15 rs:t tätä ennen ja nyt ei tuota sportti alustaa enää tässä ole, niin olen kyllä silti tykännyt. Todella mukavaa kyytiä. Ehkä olen myös tullut vanhaksi(tai siis olenkin) , kun ei enää matalat renkaatkaan kiinnosta..ennemmin nyt vähän paksummat ja hiljaisemmat :D
Moi onkos täällä kellään IV PHEV räsästä DCC alustalla. Itsellä tulossa tuollainen, mutta on vähän ristiriitaista tietoa, että onko tuossa myös 10cm matalampi alusta. Myyjän mukaan olisi, mutta teknisten tietojen mukaan ei.
Ja onko kukaan DCC alustalla madaltanut omaa kiesiä. Onko kokemuksia?
Minulla rs ladattava ja DCC alusta.Ihan normaali korkuinen on. Bensa rs on matalampi kuin hybridi.DCC on oiva valinta jos tykkää säädellä alustaa....itse tykkään ajella kaupungissa hiukan pehmeämmällä alustalla maantiellä sit kovempi.
Pari viikkoa on ollut esittelyautona ostettu RS pihassa. Kaikin puolin mahtava peli, ei voi kiistää. Mutta; minkälaisia latauskaaleleita autossa pitäisi olla mukana? Nyt tuli vain kotilataukseen sopiva supersukolla varustettu kaapeli. Pitäiskö mukana olla toinenkin kaapeli yleisiä latausasemia varten?
Ite ostin vastaavan esittelyauton. Mukana oli suko piuha ja mode2 piuha. Eli olettaisin että se mode2 kuuluu olla mukana.
Kyllä noissa ymmärtääkseni pitäisi tulla type2 kaapeli mukana.
Lainaus käyttäjältä: pumo - 07.08.21 - klo:15:56
Ite ostin vastaavan esittelyauton. Mukana oli suko piuha ja mode2 piuha. Eli olettaisin että se mode2 kuuluu olla mukana.
Täsmennetäänpä termejä:
Mode 2 = hidaslataus sukojohdolla
Mode 3 = normaalilataus Type2-johdolla
Eli Type2-johdosta siis kyse, se näyttää nyt puuttuvan kysyjän autosta.
Type2 oli tarkoitus laittaa vaan sormet näppäili muuta.
On tuo go e charger vaan hyvä ostos suosittelen, onhan se vähä tyyris. Mutta jos sitä suko laturia ei suositella jatkuvaan käyttöön niin tommonenhan se on oltava.
Eikös iV RS:ssä ole sama huoltoväli kuin normi Octaviassa? Eli 2v / 30tkm?
Paljonkohan iV RS:n kaksi ensimmäistä huoltoa maksaa? Myyjä kovasti yrittää kaupata huolenpitosopimusta, kun tulee kuulemma vuositasolla samanhintaiseksi kuin huollot.
Kyseessä siis 4 vuoden leasari ilman huoltoja, niin laskin äkkiseltään että huolenpitosopimus maksaa 43e/kk * 48kk = 2064e. Jos huoltoja tuolle leasing-ajalle tulee vain 2 (2v/30tkm), niin yksi huolto saisi maksaa yli tonnin.
,,kkiseltään vaikuttaa siltä, että omassa tapauksessa tuosta ei ole mitään iloa.
Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 18.08.21 - klo:18:22
Eikös iV RS:ssä ole sama huoltoväli kuin normi Octaviassa? Eli 2v / 30tkm?
iV:ssä 15tkm/1v, IV:ssä taitaa olla sitten tuo 2v/30tkm
Öljynvaihto 15000, 45000 jne.
Normaalit huollot sitten 30000, 60000 jne
Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 18.08.21 - klo:18:22
Eikös iV RS:ssä ole sama huoltoväli kuin normi Octaviassa? Eli 2v / 30tkm?
Paljonkohan iV RS:n kaksi ensimmäistä huoltoa maksaa? Myyjä kovasti yrittää kaupata huolenpitosopimusta, kun tulee kuulemma vuositasolla samanhintaiseksi kuin huollot.
Kyseessä siis 4 vuoden leasari ilman huoltoja, niin laskin äkkiseltään että huolenpitosopimus maksaa 43e/kk * 48kk = 2064e. Jos huoltoja tuolle leasing-ajalle tulee vain 2 (2v/30tkm), niin yksi huolto saisi maksaa yli tonnin.
,,kkiseltään vaikuttaa siltä, että omassa tapauksessa tuosta ei ole mitään iloa.
Neljä vuotta on suht pitkä aika pitää autoa, varsinkin kun takuu on kaksi vuotta. Jos auto on valioyksilö (eli ei ylimääräisiä huoltoja), niin sittenhän sopparilla ottaa takkiin. Jos taas maanantaikappale, niin sitten soppari on omistajan paras kaveri.
Riippuu ihan miten paljon arvostaa kulujen ennakointia vs säästöt + mahdolliset ylläriongelmat. Mitä oon lueskellut täältä ja briskodan puolelta eri ongelmista, niin itse ehkä otan sopparin omaani jos ei ihan törkyhintainen ole.
Onkohan tähän jotain päivitystä käyttökokemuksista?
Itellä alkaa vähän karkailla hankinnat e-tecistä iV mallin kautta rs iV:hen.
Eniten mietityttää että mitä mahtaa kulutus olla pitemmillä matkoilla jos akku ei ole täynnä lähtiessä?
Lainaus käyttäjältä: heller - 18.08.21 - klo:22:02
Onkohan tähän jotain päivitystä käyttökokemuksista?
Itellä alkaa vähän karkailla hankinnat e-tecistä iV mallin kautta rs iV:hen.
Eniten mietityttää että mitä mahtaa kulutus olla pitemmillä matkoilla jos akku ei ole täynnä lähtiessä?
Tuossa toisessa ketjussa sait useammankin vastauksen tähän. Käytännössä sama voimalinja kuin iV:ssä, RS:ssä ei vaan ole leikattu sähkömoottorin puolelta tehoja hybridikäytössä joten yhteistehoa ja suorituskykyä on enemmän.
Lainaus käyttäjältä: miz - 18.08.21 - klo:22:18
Tuossa toisessa ketjussa sait useammankin vastauksen tähän. Käytännössä sama voimalinja kuin iV:ssä, RS:ssä ei vaan ole leikattu sähkömoottorin puolelta tehoja hybridikäytössä joten yhteistehoa ja suorituskykyä on enemmän.
Jep, siellä kyselin myös. Lähinnä haen täältä vertailuja kun tehoa on enemmän, ja käytännössä itsellä ajoa tulee paljon myös ilman latausta.
Mitäs luokkaa muuten porukalla on vakuutukset tähän malliin?
Minulla on Ifissä, 80% bonus ja 80% täyskaskolla 967e/v.
tässä on vähän hämärä tuo rekuperaatio, useasti alamäissä ennen risteystä sanoo että jalka pois kaasulta. vaan välillä tuntuu jarruttavan ja keräävän sähköä ja jossei paina "kaasua" niin meinaa pysähtyä paljon ennen risteystä, toisinaan taas jalka pois kaasulta ja rullaa ilman vastusta.
Lainaus käyttäjältä: pumo - 20.08.21 - klo:13:00
Minulla on Ifissä, 80% bonus ja 80% täyskaskolla 967e/v.
tässä on vähän hämärä tuo rekuperaatio, useasti alamäissä ennen risteystä sanoo että jalka pois kaasulta. vaan välillä tuntuu jarruttavan ja keräävän sähköä ja jossei paina "kaasua" niin meinaa pysähtyä paljon ennen risteystä, toisinaan taas jalka pois kaasulta ja rullaa ilman vastusta.
Onko akku kuinka täynnä, kun rullaa ilman vastusta? Sehän ei käytä rekuperaatiota kuin ihan pikkaisen akun ollessa täynnä, eli ei pysty tunkemaan sinne enempää tavaraa. Noin 80% kohdallahan se ottaa jo "täyslatinkia" rekuperoinnin kautta.
tuossa tilanteessa oli jotain 40-50% välissä. samalla ajolla oli siis nämä rullaus erilaisuudet 3km päässä toisistaan.
edit: se rekuperaatio asetus on medium tai mikä se keskiasento nyt olikaan.
Onkos jollakin nuo lisävarusteena saatavat RS penkit, eli sähköllä nahkalla ja "alcantaralla"? Onko huomattavaa eroa mukavuudessa?
Mietin myös että onko niissä vain eri materiaali ja muuten samat penkit?
Entäs DCC. Onkos siitä kovasti iloa tässä "korotetussa" plugariversiossa? RS iV alusta oli mielestäni ihan kohtalainen. Mutta olisiko siitä jotain iloa vielä? Perusteluja myös kiitos :)
Ainii, tiedoksi muillekin että vk38 eteenpäin saa tätä koukulla.
Kivoja nää uudet mallit
(https://i.ibb.co/wyBTpQZ/IMG-20210824-090413.jpg) (https://ibb.co/8MNJPxn)
Pari kertaa tehny noin kun vaihtaa sähköltä bensalle. Sanoi huollpssa ekan kerran jälkeen että bensan syöttö häiriö. Vaan ajettava takas sinne, korjatkaa.
Samat häiriöt, kyselevät tehtaalta syytä ja korjauskeinoja.
Milläs kilsoilla omat RS iV ovat saapuneet luovutukseen?
Myös ihmettelen että miten RS iV malleista tuntuu olevan alustan korkeudelta montaa eri korkeutta. Spekseissä se on sama 143mm kuin plugarissa, mutta olen nähnyt livenä ja netissä "matalampia" malleja kuin mitä paperi sanoo.
Itteäni vähän jopa jännittää että mikähän traktori sieltä saapuu, kun saapuu.
Oisko ollut 13 km ajettu. Kyllä tuo oma näyttää aika traktorilta 225/45R18 rengastuksella. Työpaikalla olen nähnyt muuten samanlaisen mutta 2.0 TSI RS:n joka näyttää paremmalta, vaikka korkeuseroa ei taida olla kuin 15mm.
RS iV tuli Ideaparkin liittymässä rampilta alas sähköllä ja sitten kiihdytti arviolta täyskaasulla, niin erittäin näkyvästi pöllähti putkesta usvat koneen lähdettyä oletettavasti täysin kylmänä täysillä talkoisiin. Välinpitämätöntä vai normaalia ajoa ja mitä tykkää pata…?
Kai sielt vaa kertynyt vesi pöllähti pois ku Alko kenkiä. No jotain valmistaja väittänyt muuttaneensa moottorista että pitäis kyl kestää. Ei oo ainakaa kukaa puhunu että ei kestäis.
Noin se hybridi taitaa toimia. Kun pyyntiä lisää polkimella polttomoottori käynnistyy. Väliinpitämättömyydestä, en oikein ymmärrä mihin sitä moottoria pitäisi säästellä. Mitä nytkin 20v autoja paalataan, niissä on tyypillisesti moottori ihan kunnossa. Sitten on tietysti eriksen nämä vag-moottoreiden öljynkulutusongelmat, mutta ei ne taida liittyä liialliseen kaasun käyttöön, mahdollisesti jopa liian vähäiseen. Saa sen hybridin tietysti pakotettua polttomottorille akun minimivaraustason asettamalla, mutta se voisi olla väliinpitämättömyyttä ilmastoa kohtaan jonka säästäminen on mun mielestä hyödyllisempää kun jonkun skodan moottorin.
Hämärä muistikuva että EV modessa polttis ei herää edes kickdownilla?
Lainaus käyttäjältä: heller - 28.08.21 - klo:21:36
Hämärä muistikuva että EV modessa polttis ei herää edes kickdownilla?
Kyllä ainakin Leon PHEVissä herää. Ja sitten kyllä onkin kierrokset saman tien siellä neljän tonnin päällä. Tuohon kyllä tottuu aika nopeasti, että paljonko sitä kaasua saa painaa.
Lainaus käyttäjältä: Tombba - 28.08.21 - klo:22:03
Kyllä ainakin Leon PHEVissä herää. Ja sitten kyllä onkin kierrokset saman tien siellä neljän tonnin päällä. Tuohon kyllä tottuu aika nopeasti, että paljonko sitä kaasua saa painaa.
Ei kai se herää ellei paina kaasua ihan pohjaan saakka, vaan jättää siihen väliportaalle?
Saisi kyllä olla se sähkötehon palkki (varsinkin hybrid modea ajatellen) joka mittarinäkymässä mukana, edes valinnaisena. Mites Skodassa, onko toteutettu fiksummin?
Hybrid modessa varsinkin kylmällä kelillä menee välillä bensan puolelle jos painaa vähän liikaa kaasua. Osassa mittarinäkymiä kun tuota palkkia ei ole niin niissä ei näe paljonko sitä varaa on.
Lainaus käyttäjältä: miz - 28.08.21 - klo:22:51
Ei kai se herää ellei paina kaasua ihan pohjaan saakka, vaan jättää siihen väliportaalle?
Kickdown tarkoittaa juuri sitä, että painetaan kaasu loppuun asti. Kysyjä epäili, että silloinkaan ei polttis heräisi.
Lainaus käyttäjältä: Tombba - 28.08.21 - klo:23:35
Kickdown tarkoittaa juuri sitä, että painetaan kaasu loppuun asti. Kysyjä epäili, että silloinkaan ei polttis heräisi.
Kyllä, juurikin näin, ja kommenttini koski tuota e-modesta bensamoottorin herättämistä ja siihen tottumista. Kickdownia ei musta vahingossa saa laitettua kun on se selkeä kynnys välissä. Siihen saakka voi painaa ja menee sähköllä. Josko alkuperäinen kysyjä sekoitti nämä kaksi ”kaasu pohjassa” asentoa?
Aika vaarallistakin voisi olla jos ei tehoja tulisi kickdownissa e-modella.
Hybridimoodilla sen sijaan voi varsinkin tottumatta ja kylmällä kelillä vahingossakin bensamoottorin herättää ellei katso sitä käytettävissä olevan sähkötehon palkkia. Joka siis musta pitäisi olla laitettavissa kaikkiin mittaristomoodeihin, onko tuota mahdollista missään konsernin vehkeissä?
Lainaus käyttäjältä: heller - 24.08.21 - klo:18:28
Milläs kilsoilla omat RS iV ovat saapuneet luovutukseen?
Eikös kaikissa autoissa ole mahdollista nollata mittari tehtaalta lähdön ja luovutuksen välillä vaikka kuinka monta kertaa kunhan ei ole ylittänyt 100 km:ä. Näin asiakas saa aina alle 100km ajetun auton.
Lainaus käyttäjältä: Tombba - 28.08.21 - klo:23:35
Kickdown tarkoittaa juuri sitä, että painetaan kaasu loppuun asti. Kysyjä epäili, että silloinkaan ei polttis heräisi.
Tarkoitin siis sitä kun kaasupolkimen vetää lattiaan asti kertalaakista.
Lainaus käyttäjältä: heller - 29.08.21 - klo:12:04
Tarkoitin siis sitä kun kaasupolkimen vetää lattiaan asti kertalaakista.
VAG-autoissahan on perinteisesti tuo kickdown toteutettu ihan siinä kaasupolkimen mekaniikassa erillisellä kickdown-asennolla, jonka edellä on pieni pykälä, jotta poljinta ei vahingossa tule hitaasti painettua sinne pohjaan asti. Mahtaako tuolla painalluksen nopeudella siis olla edes roolia näissä? Fordissa ei tuollaista pykälää mielestäni ole, ja se päätteleekin selvästi kickdownin painallusnopeudesta. Sähköajomoodissa hitaasti pohjaan painaen ei polttomoottori käynnisty, mutta jos runttaa pedaalia nopeasti syvemmälle, niin jo starttaa.
Lainaus käyttäjältä: tet - 29.08.21 - klo:14:18
VAG-autoissahan on perinteisesti tuo kickdown toteutettu ihan siinä kaasupolkimen mekaniikassa erillisellä kickdown-asennolla, jonka edellä on pieni pykälä, jotta poljinta ei vahingossa tule hitaasti painettua sinne pohjaan asti. Mahtaako tuolla painalluksen nopeudella siis olla edes roolia näissä? Fordissa ei tuollaista pykälää mielestäni ole, ja se päätteleekin selvästi kickdownin painallusnopeudesta. Sähköajomoodissa hitaasti pohjaan painaen ei polttomoottori käynnisty, mutta jos runttaa pedaalia nopeasti syvemmälle, niin jo starttaa.
Tarkennetaan vielä että tarkotan juurikin sitä kickdown-asentoa. En vauhtia tai voimaa, vaan sitä että paikaa sen pykälän ohi.
Nyt kun on noita vikoja omassa ollut vaikka muille jakaa, niin aloin tuota jarruakin epäilemään.
Onko muilla semmone löysä alkupää jarrusta?
Ettei olisi rekuperaation ominaisuus?
Lainaus käyttäjältä: Tombba - 28.08.21 - klo:22:03
Kyllä ainakin Leon PHEVissä herää. Ja sitten kyllä onkin kierrokset saman tien siellä neljän tonnin päällä. Tuohon kyllä tottuu aika nopeasti, että paljonko sitä kaasua saa painaa.
Sama ihan perus Octavia PHEV:lla... talvella -20 kelissä ei paljoa tarvitse poljinta käyttää kun ei saa akusta tarpeeksi irti (ensimmäisten kilometrien aikana) ja polttomoottori menee päälle.
Lainaus käyttäjältä: heller - 03.10.21 - klo:20:06
Ettei olisi rekuperaation ominaisuus?
luultavasti, ajattelin varmistaa kun ei enää tuossa romussa yllätä mikään hajoaminen. ja luotto on nollissa.
Lainaus käyttäjältä: pumo - 04.10.21 - klo:08:42
luultavasti, ajattelin varmistaa kun ei enää tuossa romussa yllätä mikään hajoaminen. ja luotto on nollissa.
Se jarrupolkimen tuntuma on vähän hassua välillä. Mielestäni riippuu juuri siitä että rekuperaatio loppuu tai hyppää mekaaniselle jarrulle.
Lainaus käyttäjältä: heller - 04.10.21 - klo:11:59
Se jarrupolkimen tuntuma on vähän hassua välillä. Mielestäni riippuu juuri siitä että rekuperaatio loppuu tai hyppää mekaaniselle jarrulle.
Ja muuttuu aika paljon kun hypätään sähköltä polttomoottorille.
Nyt on viikon verran kokemuksia autosta ja edelleen hyvät fiilikset. Muutama ihmeellisyys vastassa, ja ehkäpä te osaatte auttaa.
1. Latauksessa on vaihtoehto sähköverkon kuormitukselle Max ja rajoitettu. Ei oikein aukea näiden toiminnalisuus normaalissa sukoolatauksessa. Myyjä sanoi että aina pitää käyttää rajoitettua, kun ilman sitä akku ei lataa täyteen. Olen kuitenkin tähän asti kokeillut tuolla Max virralla ja aina akku on tullut 100%. Milloin siis pitäisi käyttää rajoitettua ja milloin maksimia?
2. Vaikka akku on ladattu 100% niin maksimi sähkökantama käynnistyksessä on 44km. Missä ne 50km tai jopa 60km on? Näinköhän talvella pääsee edes 20 kilometriä :)
3. Saako takalasin pyyhkimen automatiikan pois eteenpäin ajaessa? Eli pyyhkiä pyyhkii takalasia ihan turhaan kun tuulilasin pyyhkijät ovat käytössä.
Edit: ja tosiaan asetuksista löysin vain vaihtoehdot peruuttaessa ja kokonaan sadetunnistuksen pois
^ Takalasin automaattipyyhinnän saa asetuksista pois. Näin ainakin omassa Octavia vm. 2021.
^^
1. Rajoitettu rajoittaa nimensä mukaisesti latausvirtaa n. puoleen tarjolla olevasta määrästä. Esim matkalaturilla lataa suunnilleen 1000W teholla. Kuormitus töpselistä vähenee, latausaika pitenee.
2. Riippuu ajosta. Jos olet ajanut vaikka motaria tai viileällä kelillä pätkiä joissa lämmitys haukkaa suuren osan akusta, niin seuraavassa startissa arvioi tuon mukaan.
Kesällä pääsee (Leon farmari phev) 50-70 kilsaa ajosta vähän riippuen, talvella 25-40 kilsaa pakkasesta ja ajosta riippuen. Mitä hitaampaa ajoa, niin sen enemmän lämmitys syö sähköä tarjolla olevasta määrästä kun jauhaa enemmän minuutteja.
En usko että Octavia suuremmin eroaa näistä, käytännössä sama auto sähköosiltaan.
Kiitos ylläoleville vastauksista.
Latasin viime yönä auton rajoitetulla kuormituksella ja akku oli samalla tavalla 100% täynnä kuten myös Max kuormituksella (töpselilataus). Yllätys olikin siinä, että rajoitetun kuormituksen jälkeen range olikin 54km, kun aiemmin tuon max kuormituksen jälkeen se on ollut 44km. Lataukset tehty täsmälleen samanlaisen ajolenkin jälkeen.
Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 08.10.21 - klo:12:59
Kiitos ylläoleville vastauksista.
Latasin viime yönä auton rajoitetulla kuormituksella ja akku oli samalla tavalla 100% täynnä kuten myös Max kuormituksella (töpselilataus). Yllätys olikin siinä, että rajoitetun kuormituksen jälkeen range olikin 54km, kun aiemmin tuon max kuormituksen jälkeen se on ollut 44km. Lataukset tehty täsmälleen samanlaisen ajolenkin jälkeen.
Oma veikkaus että se arvioitu range lasketaan vähän pidemmältä ajalta kuin yhdestä ajosta.
^ Loppujen lopuksi se on vain ennuste, varsinaisessa ajossa menee sitten se mikä menee. Ajon aikana kyllä huomaa jos ennuste on ollut liian optimistinen, niin range vähenee silmissä (ts. kilometrin matkalla useampia km:iä) Jos range tuntuu hupenevan nopeasti, niin yksi hyvä keino on pudottaa nopeutta hieman…esim. motarilla pudotus 120->110 km/h vaikuttaa yllättävän paljon kulutukseen ja lopulliseen rangeen. Kylmä sää tuntuu olevan toinen vihollinen rangelle, jos ajan saman työmatkan 43 km + 5 C lämpötilassa, niin pari-kolme viimeistä km mennään sitten bensalla. Mutta jos lämpötila on +15 C, niin sähkö riittää mainiosti ja jää vielä ylikin.
Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 07.10.21 - klo:20:38
Nyt on viikon verran kokemuksia autosta ja edelleen hyvät fiilikset. Muutama ihmeellisyys vastassa, ja ehkäpä te osaatte auttaa.
3. Saako takalasin pyyhkimen automatiikan pois eteenpäin ajaessa? Eli pyyhkiä pyyhkii takalasia ihan turhaan kun tuulilasin pyyhkijät ovat käytössä.
Edit: ja tosiaan asetuksista löysin vain vaihtoehdot peruuttaessa ja kokonaan sadetunnistuksen pois
Toissa päivänä samaa tutkittiin kans ja se sammuu kun otat täpän pois tuosta peruuttaessa ruudusta. Silleen sammu ainakin siitä diesel octavista eteenpäin ajettaessa.
Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 08.10.21 - klo:12:59
Kiitos ylläoleville vastauksista.
Latasin viime yönä auton rajoitetulla kuormituksella ja akku oli samalla tavalla 100% täynnä kuten myös Max kuormituksella (töpselilataus). Yllätys olikin siinä, että rajoitetun kuormituksen jälkeen range olikin 54km, kun aiemmin tuon max kuormituksen jälkeen se on ollut 44km. Lataukset tehty täsmälleen samanlaisen ajolenkin jälkeen.
teinpä itekkin kokeen, ladannut 16A tolla go echargerilla tätä samaa tasasta +10-12 astetta ollut auto näyttää 43km rangea yleensä. latasin nyt 12A niin 49km.
pitää seuraava latailla vaikka 10A kokeeksi.
ajot on ollut samaa kaupunki ajoa..
Pystyykös (RS) iV:n kanssa säätämään rekuperaation tasoa lennosta? Koeajossa huomasin että vaihteen vaihto ratista laittaa rekuperaation päälle, ainakin sähköajossa. Mutta muistaakseni se on sitten ns. maksimit.
Millaisia vaihtoehtoja tuossa rekuperaatiossa on, jos infotaimentistä on valittuna "automaattinen".
Omaa autoa vielä odotellaan, joten joutunee kysymään kokeneemmilta.
Missä luokassa teidän ranget on olleet tässä +10 tienoilla?
Lainaus käyttäjältä: heller - 11.10.21 - klo:10:09
Pystyykös (RS) iV:n kanssa säätämään rekuperaation tasoa lennosta? Koeajossa huomasin että vaihteen vaihto ratista laittaa rekuperaation päälle, ainakin sähköajossa. Mutta muistaakseni se on sitten ns. maksimit.
Millaisia vaihtoehtoja tuossa rekuperaatiossa on, jos infotaimentistä on valittuna "automaattinen".
Omaa autoa vielä odotellaan, joten joutunee kysymään kokeneemmilta.
Missä luokassa teidän ranget on olleet tässä +10 tienoilla?
Rekuperaatioita on heikko,autom ja voimakas.Kyllä pystyy vaihtamaan ajon aikana.voimakas hyvä kaupungissa ja muut tuntuman mukaan maantiellä.
Ranne ollut nyt 48-52km paikalla....se riippuu miten oot ajellut ajotyylistä ja missä ajat vaikuttaa paljon. 60km/h kun ajelee miin varmaan 55km. Pääsee.
Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 11.10.21 - klo:21:35
Rekuperaatioita on heikko,autom ja voimakas.Kyllä pystyy vaihtamaan ajon aikana.voimakas hyvä kaupungissa ja muut tuntuman mukaan maantiellä.
Ranne ollut nyt 48-52km paikalla....se riippuu miten oot ajellut ajotyylistä ja missä ajat vaikuttaa paljon. 60km/h kun ajelee miin varmaan 55km. Pääsee.
Tarkoitin "lennossa" siis ilman infotaimenttia/valikoita. Sen tiedän että siellä valikossa on kolme valintaa, joista mielestäni automaattinen on paras. Haluan siis säätää sitä lennosta välittömästi enkä valikoiden kautta.
Pohdin vain, että tiedän kaksi tapaa tehdä sen. Joko laittaa rattivalitsimella pienemmän vaihteen tai vaihdekepistä D->S. Tämä aktivoi rekuperaation, mutta en tiedä onko se maksimi kuten meidän kakkosautossa joka on täyssähkö. Ainakaan rekuperaation palkki ei mene kuin puoleenväliin tällä tavalla.
~50km kuulostaa ihan ok:lta tällä kelillä. Sattui käymään niin hyvä tuuri, että pääsin eilen ajamaan RS iV:llä ja pääsin 53km sähköllä. Sähkörangea oli vielä 3km, mutta jostain syystä moottori lähti käyntiin. Veikkaan että akusto ei voinut enää antaa tarpeeksi tehoa, vaikka sähkörangea oli vielä. Ainakin sähkön tehopalkki oli laskenut.
Juuri noilla kahdella tavalla saa lennossa voimakkaan rekuperaation päälle.
Talteenoton teho riippuu mm. akuston lämpötilasta ja varauksesta.
Kylmä tai täysi akku ei ota sähköä vastaan yhtä paljon kuin vajaa ja lämmin, tällöin myös hidastuvuus on heikompi. Samoin käytettävissä olevan rekuperaation indikaattoriviiva on lyhyempi.
Se sähkötehon indikaattori myös nousee nopeammin tappiin jo kevyellä kaasupolkimen käytöllä jos akku ei pysty luovuttamaan maksimitehoja sillä hetkellä.
Bensa menee automaattisesti päälle kun halutaan tehoa enemmän kuin sähkötehoa on tarjolla.
Lainaus käyttäjältä: heller - 12.10.21 - klo:10:06
Pohdin vain, että tiedän kaksi tapaa tehdä sen. Joko laittaa rattivalitsimella pienemmän vaihteen tai vaihdekepistä D->S. Tämä aktivoi rekuperaation, mutta en tiedä onko se maksimi kuten meidän kakkosautossa joka on täyssähkö.
Ainakin Leonissa D -> S ottaa käyttöön saman voimakkaan rekuperaation kuin ratin -/+ vaihdeläpysköistä. Ajotila muuttuu kuitenkin hybridiksi eli jos ajat e-modessa ja vaihdat D -> S, muuttuu ajotila hybridiksi. Tuolloin polttomoottori pärähtää herkästi käytiin kiihdytyksessä. Jos haluaa pysyä e-modessa, kannattaa käyttää ratin vaihdeläpysköitä. Itse pidän niiden käytöstä. Minulla on asetuksissa heikko rekuperaatio ja jos tarvitsen voimakkaampaa, käytän ratin läpysköitä. Pitämällä läpyskää hieman kauemmin pohjassa, palaa vaihteisto D-tilaan ja heikkoon rekuperaatioon.
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.10.21 - klo:13:42
Ainakin Leonissa D -> S ottaa käyttöön saman voimakkaan rekuperaation kuin ratin -/+ vaihdeläpysköistä. Ajotila muuttuu kuitenkin hybridiksi eli jos ajat e-modessa ja vaihdat D -> S, muuttuu ajotila hybridiksi. Tuolloin polttomoottori pärähtää herkästi käytiin kiihdytyksessä. Jos haluaa pysyä e-modessa, kannattaa käyttää ratin vaihdeläpysköitä. Itse pidän niiden käytöstä. Minulla on asetuksissa heikko rekuperaatio ja jos tarvitsen voimakkaampaa, käytän ratin läpysköitä. Pitämällä läpyskää hieman kauemmin pohjassa, palaa vaihteisto D-tilaan ja heikkoon rekuperaatioon.
Ilmeisesti miulakin olisi 3km ollu rangea vielä mutta rekuperaatio D->S käynnisti moottorin herkemmin. Käsittääkseni EV mode ei vaihdu pois ellei tee kickdownia.
Jatkossa täytyy käyttää siis rattiläpysköjä. Ne on muutenkin aina käsillä, mutta en ollu varma toiminnasta. Se on hämmentävää kun mittariston mukaan vaihteetkin muka vaihtuisi.
Tuon tiesinkin että pohjassa pito palauttaa D:lle. Ihan viksu fiitsöri.
Lainaus käyttäjältä: miz - 12.10.21 - klo:11:07
Juuri noilla kahdella tavalla saa lennossa voimakkaan rekuperaation päälle.
Talteenoton teho riippuu mm. akuston lämpötilasta ja varauksesta.
Kylmä tai täysi akku ei ota sähköä vastaan yhtä paljon kuin vajaa ja lämmin, tällöin myös hidastuvuus on heikompi. Samoin käytettävissä olevan rekuperaation indikaattoriviiva on lyhyempi.
Lämmittääkös rekuperaatio akkua?
Semmoinen myös mietityttää että jos rekuperoi tuolla rattiläpyskällä niin silti jarrua painamalla voi rekuperoida lisää. Sitä ei ilmeisesti voi säätää mitenkään? Käsittääkseni jarrun painaminen käyttää myös ihan mekaanista jarrua, eikä vain rekuperoi.
Lainaus käyttäjältä: heller - 12.10.21 - klo:14:15
Ilmeisesti miulakin olisi 3km ollu rangea vielä mutta rekuperaatio D->S käynnisti moottorin herkemmin. Käsittääkseni EV mode ei vaihdu pois ellei tee kickdownia.
Vaihtuu se ilman kickdownia kun on tarpeeksi kylmä (esim. vihreä power-pylvään maksimi on puolivälissä täydestä tehosta) ja akulta ei saa tarpeeksi virtaa "kaasupolkimen" asennon suhteen. Tulet huomaamaan talvella.. :)
Lainaus käyttäjältä: heller - 12.10.21 - klo:14:21
Semmoinen myös mietityttää että jos rekuperoi tuolla rattiläpyskällä niin silti jarrua painamalla voi rekuperoida lisää. Sitä ei ilmeisesti voi säätää mitenkään? Käsittääkseni jarrun painaminen käyttää myös ihan mekaanista jarrua, eikä vain rekuperoi.
Joo jarrulla voi lisätä rekuperaatiota. Leonissa on (ja varmaan Octavissa) vihreä palkki, joka näyttää rekuperaation voimakkuuden. Kun jarrua painaa, kasvaa palkki ja jarrutus toimii kokonaan rekuperaation voimalla niin pitkään, kun palkki ei täyty. Vasta sitten toimivat jarrut. Normaalissa ajossa voi jarrutella kokonaan vain rekuperaation voimalla.
Lainaus käyttäjältä: tigeli - 13.10.21 - klo:18:25
Vaihtuu se ilman kickdownia kun on tarpeeksi kylmä (esim. vihreä power-pylvään maksimi on puolivälissä täydestä tehosta) ja akulta ei saa tarpeeksi virtaa "kaasupolkimen" asennon suhteen. Tulet huomaamaan talvella.. :)
Juu joskus taisin tähänkin törmätä, ja kuulostaa ihan loogiselta :)
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.21 - klo:18:59
Joo jarrulla voi lisätä rekuperaatiota. Leonissa on (ja varmaan Octavissa) vihreä palkki, joka näyttää rekuperaation voimakkuuden. Kun jarrua painaa, kasvaa palkki ja jarrutus toimii kokonaan rekuperaation voimalla niin pitkään, kun palkki ei täyty. Vasta sitten toimivat jarrut. Normaalissa ajossa voi jarrutella kokonaan vain rekuperaation voimalla.
Oletko aivan varma? Minulla oli Skodalta viesti että mekaaniset jarrut tulevat käyttöön lähes heti kun jarrua painaa. Ainakin kun skodalta kysyin että onko octaviassa jarrut ns drive by wire, niin kuulemma ei ole. Eli käsittääkseni vaikka sitä rekuperaation palkkia tosiaan voi jatkaa jarrulla, niin samalla tulee jarrutkin peliin.
Lainaus käyttäjältä: heller - 14.10.21 - klo:09:29
Oletko aivan varma? Minulla oli Skodalta viesti että mekaaniset jarrut tulevat käyttöön lähes heti kun jarrua painaa. Ainakin kun skodalta kysyin että onko octaviassa jarrut ns drive by wire, niin kuulemma ei ole. Eli käsittääkseni vaikka sitä rekuperaation palkkia tosiaan voi jatkaa jarrulla, niin samalla tulee jarrutkin peliin.
Olet oikeassa. Kyllä ne jarrut tomivatkin heti ja sen päälle tulee vain lisää regeraatiota.
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.10.21 - klo:09:44
Olet oikeassa. Kyllä ne jarrut tomivatkin heti ja sen päälle tulee vain lisää regeraatiota.
Näin juuri. Toisaalta harmi että rekuperaatiota ei saa maksimille ilman mekaanisia jarruja. Sähkön kanssa tuntuu että haluaisi toimia kuten nimimerkkisi ;) Kai se on joku turvallisuusfiitsöri että mekaaniset jarrut tulevat aina päälle ettei yllättäen rekuperointi lopu.
Lainaus käyttäjältä: heller - 14.10.21 - klo:09:56
Näin juuri. Toisaalta harmi että rekuperaatiota ei saa maksimille ilman mekaanisia jarruja. Sähkön kanssa tuntuu että haluaisi toimia kuten nimimerkkisi ;) Kai se on joku turvallisuusfiitsöri että mekaaniset jarrut tulevat aina päälle ettei yllättäen rekuperointi lopu.
Jos on turvallisuuden takia moinen, niin ainakaan mistään pakollisesta toiminteesta ei ole kyse. Fordissa ei lähde käyttöjarrut mukaan heti jarrua painaessa, vaan polkimen liikkeen alussa on alue, jossa toimii vain rekuperointi. Olen logannut sähköntuottoa ja jarrupainetta, ja lokista näkyy selvästi, että alkuun vain sähköntuotto lisääntyy, mutta jarrupaine pysyy nollassa.
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.10.21 - klo:09:44
Olet oikeassa. Kyllä ne jarrut tomivatkin heti ja sen päälle tulee vain lisää regeraatiota.
Ei kovin voimakkaasti mekaaniset jarrut tule mukaan, ts. ainakin itsellä takajarrulevyt keräävät ruostetta jonkin verran ja se ruoste kyllä katoaa kun ottaa pari jarrutusta vaihde vapaalla. Varmaan saa vaihdella jossain vaiheessa takajarrulevyjä kuten GTE Passatin kanssa..
Moi!
iV RS PHEV vs iV Sportline PHEV - mitä eroja on?
Sportlinin vaihtoehtoja siis. DCC, 19" vanteet... sama moottori, joitakin asetuksia, mutta onko mekaanisia eroja?
Lainaus käyttäjältä: mc_deli - 24.10.21 - klo:14:41
Moi!
iV RS PHEV vs iV Sportline PHEV - mitä eroja on?
Eroa moottorien yhteistehoissa
- RS 180 kW
- Sportline 150 kW
kulkeeko teillä auto enää akulla ollenkaan?
oma rs phev kun oli kovat pakkaset tässä hetken -25....-10 niin ei tietenkään. oli tiedossa. nyt ollut nollassa monta päivää akku 100% niin eikun bensalla vaan tuotahan ei voi edes pakottaa akulle kun mussuttaa että akun varaustila on oltava riittävä tai muuta mitkä ei täyty.
Minkälaisiin kulutuksiin tällä RS PHEV:llä pääsee pitkällä matkalla?
Lainaus käyttäjältä: Devl - 15.12.21 - klo:08:57
Minkälaisiin kulutuksiin tällä RS PHEV:llä pääsee pitkällä matkalla?
No yhden 1600km matkan ajaneena niin talvirenkaat 0 keli niin kokonais kulutus 4,7l/100km.
Keskinopeus koko matkalla 83km/h
Huom.Nastarenkaat.No ei tarvinnut kuin kerran tankata koko reissulla.
Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 15.12.21 - klo:10:40
No yhden 1600km matkan ajaneena niin talvirenkaat 0 keli niin kokonais kulutus 4,7l/100km.
Keskinopeus koko matkalla 83km/h
Kulutusta ilmoittaessa on syytä kertoa myös montako akullista meni sähköä
Mun Style iV PHEV kulutus kesäkelillä 18" vakiorenkailla nopeusrajoitusten mukaan ajettuna kulutti Oulu-Levi matkalla:
meno 5.1l/100km ~2.4kWh/100km (5.8l/100km sen jälkeen kun akku oli tyhjä)
paluu 4.7l/100km ~2.4kWh/100km (5.4l/100km sen jälkeen kun akku oli tyhjä)
Molempiin suuntiin oli lähdössä akku täynnä.
(Octavian navikointi ei ollut käytössä)
Molempiin suuntiin lähtö akku täynnä.Oisko näyttänyt jotain 1,5kwh/100
Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 15.12.21 - klo:22:09
Molempiin suuntiin lähtö akku täynnä.Oisko näyttänyt jotain 1,5kwh/100
Ei ehkä noin paljoa näyttänyt kun kahteen akullisseen mahtuu noin 19kWh. Eli 1600km matkalla sähköä meni 4.7l/100km ja 1.2kWh/100km.
Jos oletetaan että molempiin suuntiin auto on kulkenut 50km sähköllä niin laskennallinen bensan kulutus 5.0l/100km kun sähkön kuljettamat kilometrit on poistettu. Selvästi vähemmän kuin millä mun Octavia on kulkenut, liekö sitten raskaampi kaasujalka vaikka rajoitusten mukaan olenkin ajanut, tai sitten autossa vielä uutuuden kankeutta ;D
Syksyllähän mun auto kulki usemman viikon 0.0l/100km ja matkaa kertyi noin 1000km kun ajot oli pelkästään kodin lähellä. Kuulostaa vähältä jos en kerro paljonko meni sähköä. Tämän vuoksi on myös tärkeää aina kertoa että paljonko meni sähköä tuolla matkalla.
Tuossa kannattaa huomioida että auto lataa akkua ajon aikana aina alamäessä ja jarrutus tilanteissa kun nopeudet laskee ja taas käyttää sitä kiihdyksiin ja ylämäkiin eli sähköä kuluu vaikka akku on tyhjä.
Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 16.12.21 - klo:09:05
Tuossa kannattaa huomioida että auto lataa akkua ajon aikana aina alamäessä ja jarrutus tilanteissa kun nopeudet laskee ja taas käyttää sitä kiihdyksiin ja ylämäkiin eli sähköä kuluu vaikka akku on tyhjä.
Kulutuslukemia esitettäessä sähkönkulutukseen lasketaan vain akkussa ennen matkaa olleen sähkön kulutus matkan aikana, eli toi 1.2kWh/100km on aika tarkka lukema.
Jos halutaan kertoa paljonko sähkömoottorissa käytettiin sähköä niin silloin lukema on paljon suurempi kuin 1.2kWh/100km mutta tuon 1.2kWh/100km yli menevän sähkön energia on tullut bensasta.
Autohan saa energiansa vain bensasta ja akussa ennen matkaa olleesta sähköenergiasta. Tuolla 1600km matkalla auton itselataamiin sähköihin on energia tullut bensasta ja se näkyy noissa l/100km lukemissa.
Kysymys on varmaan lähinnä siitä tarkoitetaanko kulutuksella auton liikkumiseen tarvittu energia, vai autoon ulkopuolelta tuotu energia. Toinen kertoo auton taloudellisuudesta ja toinen kuluista.
Lainaus käyttäjältä: pumo - 15.12.21 - klo:08:04
kulkeeko teillä auto enää akulla ollenkaan?
oma rs phev kun oli kovat pakkaset tässä hetken -25....-10 niin ei tietenkään. oli tiedossa. nyt ollut nollassa monta päivää akku 100% niin eikun bensalla vaan tuotahan ei voi edes pakottaa akulle kun mussuttaa että akun varaustila on oltava riittävä tai muuta mitkä ei täyty.
ilmeisesti kukaan ei pääse liikkeelle akulla enää? ;D
eilen oli akku 100% niin 50m ajoin jo sähköllä kunnes hörähti bensalle, ulkona +2
Tuleeko auton mukana useampi latauspiuha vai vain yksi? Tavallisesta pistorasiasta tyhjästä täyteen lataus kestää noin 5-6 tuntia?
Lainaus käyttäjältä: Devl - 17.12.21 - klo:08:57
Tuleeko auton mukana useampi latauspiuha vai vain yksi? Tavallisesta pistorasiasta tyhjästä täyteen lataus kestää noin 5-6 tuntia?
1kpl schuko-latauslaite (type2, mode2), ja 1kpl type2-kaapeli (mode3). Normi pistorasiasta (8A) latausnopeus taitaa tyhjästä täyteen olla 7h paikkeilla.
Helsingin laakkoselta kadonnut mamba vihreä RS iV. Kukahan poistanut ;)
Tilalle oli tullut quartz grey ja steel grey phevi ja diisseli.
Mites raadissa on kulutus ollut tässä 0 kelien tai pakkasten aikana? Eniten kiinnostaa hybridillä tai "tyhjällä" akulla ajelut.
Lainaus käyttäjältä: tigeli - 19.12.21 - klo:00:56
1kpl schuko-latauslaite (type2, mode2), ja 1kpl type2-kaapeli (mode3). Normi pistorasiasta (8A) latausnopeus taitaa tyhjästä täyteen olla 7h paikkeilla.
Kiitos vastauksesta!
Lainaus käyttäjältä: heller - 19.12.21 - klo:22:46
Helsingin laakkoselta kadonnut mamba vihreä RS iV. Kukahan poistanut ;)
Tilalle oli tullut quartz grey ja steel grey phevi ja diisseli.
Mites raadissa on kulutus ollut tässä 0 kelien tai pakkasten aikana? Eniten kiinnostaa hybridillä tai "tyhjällä" akulla ajelut.
Tuota Steel Greytä ei taida saada enää uusiin tehdastilauksiin?
Lainaus käyttäjältä: Devl - 20.12.21 - klo:12:21
Kiitos vastauksesta!
Tuota Steel Greytä ei taida saada enää uusiin tehdastilauksiin?
Ei saa ei. Jos joku vielä mielii saata Steel grayn ja kelpuuttaa diisselin niin äkkiä nimi alle ;)
Kuinkas moni RS iV:hen päätynyt on kokeillut tuota 204hv "perus" töpselimallia? Onko 204hv vs 245hv ero selvästi huomattavissa persdynolla? Täysin sama tekniikkahan siellä on taustalla pienellä softakutittelulla.
RS iV combi tilattu, mustana. Webasto ja vetokoukku piti ruksata lisää. Enää arviolta 364 päivää luovutukseen ;D
Entinen Volvokuski siirtynyt työsuhdeautoihin ja Skodien ihmeelliseen maailmaan muutama vuosi sitten.
noniin, ei tartte pitkään enää odotella. Mistä päin tilattu?
Laakkonen Olari, Espoo. Torstaina sain vielä reilu 1200, halvemmalla kuin tänään. Hinnat nousivat ja vaikutti tietenkin veroarvoonkin. Sai vetokoukun ns ilmaiseksi vs tänään tilanneet :)
Lainaus käyttäjältä: 95e - 25.03.22 - klo:05:55
Enää arviolta 364 päivää luovutukseen ;D
,,lä pidätä hengitystä, jos et saa vielä 365 päivän jälkeenkään autoasi. Aika monella tullut pettymyksiä.
Joo täytyy asennoitua.
Ihan hyvä jos tulee noin nopeasti, esim. täällä sanotaan että Q3/2023
https://www.marnet-mobility.de/aktuelle-lieferzeiten.html (https://www.marnet-mobility.de/aktuelle-lieferzeiten.html)
mikä juttu se tuo on että takavalot palaa aina välillä auton ollessa latauksessa.
ei koko aikaa eikä tunnu olevan mitään logiikkaa. naapurit jo kyselee kun loimottaa pimeässä valot. ::)
Jollain ihmeellisellä aivoituksella näihin plugareihin on laitettu ominaisuus että latauksessa ollessa takavalot syttyy hetkeksi latauksen saavuttaessa esim lukemat 60 tai 100%.
Tarkkoja määreitä en tiedä, mutta nuo lukemat olen pari kertaa tsekannut Seat connectista Leonia ladatessa, kun olen huomannut valojen palavan.
Lainaus käyttäjältä: pumo - 12.04.22 - klo:13:02
mikä juttu se tuo on että takavalot palaa aina välillä auton ollessa latauksessa.
ei koko aikaa eikä tunnu olevan mitään logiikkaa. naapurit jo kyselee kun loimottaa pimeässä valot. ::)
Vikahan se on. Ei muuta ku huoltoon yhteyttä.
Lainaus käyttäjältä: heller - 13.04.22 - klo:15:29
Vikahan se on. Ei muuta ku huoltoon yhteyttä.
Väittäisin että ei ole vika.
Koitappa huvikses ilman latausta. Toisella foorumilla oli samaa ongelmaa, mutta oireili myös vaikka ei ollut latauksessa.
Vika se on. Kysy vaikka skodalta löytyykö tommoista ominaisuutta ;)
PHEV latautuessaan pitää valoja 10sek päällä aina kun oisko 10% tai jotai varaustasoa tulee. Cupra, Seat jne tekee samaa.
Ilman latausta Leon vilkutellut valoja 0 kertaa.
Ei myöskään tule joka 10% välein valoshowta, se on ollut muutama kerta 0-100 ladatessa.
Tosiaan sama homma ollut näillä kaikilla konsernin sisaruksilla. En sitten tiedä onko tuo ominaisuus poistettu uusimmissa softissa, ensikuussa sen sitten näkee itsekin.
Lainaus käyttäjältä: miz - 15.04.22 - klo:00:09
Ilman latausta Leon vilkutellut valoja 0 kertaa.
Ei myöskään tule joka 10% välein valoshowta, se on ollut muutama kerta 0-100 ladatessa.
Tosiaan sama homma ollut näillä kaikilla konsernin sisaruksilla. En sitten tiedä onko tuo ominaisuus poistettu uusimmissa softissa, ensikuussa sen sitten näkee itsekin.
No mikäs sen toiminnon idea on jos se tulee satunnaisesti 0-100% ladatessa? Eihän se indikoi mitään järkevää :)
En kai minä ainakaan sanonut mitään satunnaisesta?
Totesin aikaisemmin että se indikoi jotain lataustiloja, tuon 60 ja 100% ole. Todennut auton latauksen tilasta itse useammin kuin kerran. Jotain muitakin portaita siellä varmaan on.
Musta tuo koko valojen käyttö tuossa tarkoituksessa on täysin hölmöä, eikä minustakaan indikoi mitään järkevää vaikka siinä joku logiikka olisikin.
Lainaus käyttäjältä: miz - 15.04.22 - klo:17:08
En kai minä ainakaan sanonut mitään satunnaisesta?
Totesin aikaisemmin että se indikoi jotain lataustiloja, tuon 60 ja 100% ole. Todennut auton latauksen tilasta itse useammin kuin kerran. Jotain muitakin portaita siellä varmaan on.
Musta tuo koko valojen käyttö tuossa tarkoituksessa on täysin hölmöä, eikä minustakaan indikoi mitään järkevää vaikka siinä joku logiikka olisikin.
Siksi sitä väitänkin viaksi. En ole huomannut että yksikään koeajoauto (iV tai RS iV) olisi vilkutellut takavaloja latauksessa. Mutta tosiaan kyseistä vikaa olen kuullut plugareissa.
Ei ole vika Seatin huollon mukaan.
Mulle kävisi kyllä enemmän kuin hyvin että olisi vika ja tuo häipyisi seuraavassa päivityksessä.
Mahtuuko alle 17" vanteet?
Euromaster väittää ALD:lle, että pienin koko olisi 18". Rautamon vannegeneraattori taas antaisi kyllä valita 17" vanteet ko.autoon. Pitäisi talvirenkaat valita ja mukavuus edellä valintani olisi kyllä 17", mutta jos ei sovi..
Lainaus käyttäjältä: Silver - 23.06.22 - klo:09:17
Mahtuuko alle 17" vanteet?
Euromaster väittää ALD:lle, että pienin koko olisi 18". Rautamon vannegeneraattori taas antaisi kyllä valita 17" vanteet ko.autoon. Pitäisi talvirenkaat valita ja mukavuus edellä valintani olisi kyllä 17", mutta jos ei sovi..
Arvelisin että vähän arpapeliä on. Jarrut on sen verran isot, että 17" voi tehdä tiukkaa.
Oho, eli vieläkin isommat kuin nykyisessä bensa RS:ssä? En muista jarrulevyn kokoa edessä, mutta selvästi suuremmat kuin mitä laittoivat diesel versioihin. Nykyisessä siis 17" talvipyörät, jäisikö n.1 cm väliä etujarrusatulaan.
205/55R17 M+S, 6.5JX17 Et46. Tuo koko on tyyppihyväksytty Pheviin sekä bensaan. Luulisi mahtuvan. Ja ei Räsässä niin isot jarrut kyllä ole ettei mahtuisi.
Omassa -21 mallissa on kesävanteet 18'' ja talvivanteet 17'', eli mahtuu.
Onkos kenelläkään kokemusta ongelmasta joka on vävyn autossa? Ajoi kohtalaisen kolarin, jossa mm. turvatyynyt laukesivat. Ei mennyt lunastukseen, korjattiin ja on nyt kuulemma korjattu, mutta ei käynnisty, kun ajotietokone on sitä mieltä, että kolaroitu auto, ei saa ajaa. Eivät ole huollossaan saaneet tuota viikkoon pariin resetoitua. Kuulostaa pikkuisen omituiselta.
Lainaus käyttäjältä: ttppii - 21.09.22 - klo:22:33
Onkos kenelläkään kokemusta ongelmasta joka on vävyn autossa? Ajoi kohtalaisen kolarin, jossa mm. turvatyynyt laukesivat. Ei mennyt lunastukseen, korjattiin ja on nyt kuulemma korjattu, mutta ei käynnisty, kun ajotietokone on sitä mieltä, että kolaroitu auto, ei saa ajaa. Eivät ole huollossaan saaneet tuota viikkoon pariin resetoitua. Kuulostaa pikkuisen omituiselta.
Jos airbagit lauennut niin olisikohan hybridi akussa joku turvatoiminto että kytkee sen pois päältä tai onkohan akusta jotain menny rikki Kolarin täräyksessä 🤔
Kuulostaa vakuutusyhtiön ja merkkarin ongelmalta. Auto edelleen rikki kolarista johtuen.
Oisivat vaa lunastaneet heti sen. Kiinnostaapa tietää miten tämä etenee!
Lainaus käyttäjältä: 95e - 25.03.22 - klo:05:55
RS iV combi tilattu, mustana. Webasto ja vetokoukku piti ruksata lisää. Enää arviolta 364 päivää luovutukseen ;D
Entinen Volvokuski siirtynyt työsuhdeautoihin ja Skodien ihmeelliseen maailmaan muutama vuosi sitten.
Kohta vuosi tilauksesta, mutta tehtaalta ei autosta vielä mitään infoa 🫤
Lainaus käyttäjältä: 95e - 18.02.23 - klo:21:54
Kohta vuosi tilauksesta, mutta tehtaalta ei autosta vielä mitään infoa 🫤
Toivottavasti sopimuksessa on myyjälle sanktiot, jos auto ei tule ajallaan.
Lainaus käyttäjältä: 95e - 18.02.23 - klo:21:54
Kohta vuosi tilauksesta, mutta tehtaalta ei autosta vielä mitään infoa 🫤
Onko tilattu tilassa?
Vähän yli sata rekisteröitiin tammikuussa. Viime vuonna muutenkin tippui rekisteröinnit yli 50%.
Komponentti pula. ,,änigeneraattoreista on pula Octavioiden osalta.
”Tilattu autoliikkeestä” -tilassa.
No nyt päivittyi uusi mahdollinen toimitusaika, kesäkuun 12. Auto tilattu siis maaliskuun lopussa vuosi sitten. Saas nähdä päteeköhän tuokaan.
Itselle tilattu 10/21 ja ei vieläkään mitään muutosta statukseen tilauksen jälkeen.
Eipä tuo enää itselle tule, jos vaimolle kelpaa niin saa ottaa. Muuten laitetaan myyntiin heti saapuessa. ;D
Lainaus käyttäjältä: 95e - 06.03.23 - klo:23:10
No nyt päivittyi uusi mahdollinen toimitusaika, kesäkuun 12. Auto tilattu siis maaliskuun lopussa vuosi sitten. Saas nähdä päteeköhän tuokaan.
Huollon aikana kävin juttelemassa myyjän kanssa, syksyyn saattaa mennä. Ei tietoa tuotantoon menosta vielä.
Meinasin vaihtaa värin mustasta grafiitinharmaaseen, mut en sit kuitenkaan. Liikkeessä oli yks musta RS ja olihan se hyvännäköinen.
Uusi arvio toimitusajasta, lokakuun puoliväli. 19kk toimitusaika 😳 Aika hanurista..
Jahas, uusiin malleihin tulossa "uusi" tietoviihdejärjestelmä. Ehkä jotain on korjattu.
Lainaus käyttäjältä: Dumppi - 26.04.23 - klo:13:50
Jahas, uusiin malleihin tulossa "uusi" tietoviihdejärjestelmä. Ehkä jotain on korjattu.
Mistä tieto peräisin? Jotain positiivista odottamisesta..
Lainaus käyttäjältä: Dumppi - 26.04.23 - klo:13:50
Jahas, uusiin malleihin tulossa "uusi" tietoviihdejärjestelmä. Ehkä jotain on korjattu.
Jep, Android pohjainen järjestelmä.
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 27.04.23 - klo:10:25
Jep, Android pohjainen järjestelmä.
Siis näihin uusiin malleihin vai myös tuleviin Octavioihin? Laittakaas linkkiä jos enempi tietoa aiheesta.
Tuossa VW:n tulevaisuuskatsauksessa oli tästä. Ei nykyisiin vain tuleviin ja niillä puhein olisi väliaikainen OS niin kauan kunnes VW saa kehitettyä oman OS:n.
Onko kukaan mennyt madaltamaan RS Octaviaa.
Näyttää aika korkealta 19¨ vanteiden kanssa, kun kävin katsomassa yhtä käytettyä. Liikkeessä oli myös 4x4 ja PHEV RS, vaikka eron pitäisi olla vain n. 15mm, niin näytti silti silmään PHEV Rs huomattavasti korkeammalta.
Lainaus käyttäjältä: ToyoCorolla - 07.05.23 - klo:15:09
Onko kukaan mennyt madaltamaan RS Octaviaa.
Näyttää aika korkealta 19¨ vanteiden kanssa, kun kävin katsomassa yhtä käytettyä. Liikkeessä oli myös 4x4 ja PHEV RS, vaikka eron pitäisi olla vain n. 15mm, niin näytti silti silmään PHEV Rs huomattavasti korkeammalta.
Mielessä on käynyt, mutta takuun vuoksi ei oikein kiinnosta. Akusto on takapenkin alla, ja joskus tarttee päästä kaverin mökillekin :)
Lainaus käyttäjältä: ToyoCorolla - 07.05.23 - klo:15:09
Onko kukaan mennyt madaltamaan RS Octaviaa.
Näyttää aika korkealta 19¨ vanteiden kanssa, kun kävin katsomassa yhtä käytettyä. Liikkeessä oli myös 4x4 ja PHEV RS, vaikka eron pitäisi olla vain n. 15mm, niin näytti silti silmään PHEV Rs huomattavasti korkeammalta.
Muuan muassa tuon korkeuden takia päädyin bensamalliin v,21 kun auton ostin.
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.03.22 - klo:21:10
,,lä pidätä hengitystä, jos et saa vielä 365 päivän jälkeenkään autoasi. Aika monella tullut pettymyksiä.
Ei todellakaan tartte pidätellä hengitystä. Vuoden odotuksen jälkeen toimituspäivä siirtyi kolmella kuukaudella ja pari viikkoa sitten lisää. Nyt toimitusaika-arvio 19kk 🤭
Lainaus käyttäjältä: 95e - 25.03.22 - klo:05:55
RS iV combi tilattu, mustana. Webasto ja vetokoukku piti ruksata lisää. Enää arviolta 364 päivää luovutukseen ;D
Entinen Volvokuski siirtynyt työsuhdeautoihin ja Skodien ihmeelliseen maailmaan muutama vuosi sitten.
Väri vaihdettu graphite greyhin 🤘
Tuli sitten ensimmäinen muutos tilausstatukseen tilaamisen jälkeen lokakuussa 21. Myyjän mukaan valmistuu juhannusviikolla ja heinäkuussa luovutus.
Katsellaan nyt sitten päästäänkö oikeasti alle 2 vuoden toimitukseen. ;D
Lainaus käyttäjältä: 95e - 09.05.23 - klo:20:16
Väri vaihdettu graphite greyhin 🤘
Itse sain myös vaihdettu värin Race Blue. Piti itse varmistaa ettei vaikuta toimitukseen.
Onko teidän mielestä ihan vähän kusetusta että RS ei ole RS ennen kuin pistää Race -moodin päälle tai polkaisee kaasun pohjaan, yli jalkapohjassa tuntuvan bonuspykälän? Reiluissakin kiihdytyksissä tää on ihan tavallinen kauppakassi jos sitä ei erikseen tietokoneella käskytä.
Lainaus käyttäjältä: Method - 11.06.23 - klo:15:45
Onko teidän mielestä ihan vähän kusetusta että RS ei ole RS ennen kuin pistää Race -moodin päälle tai polkaisee kaasun pohjaan, yli jalkapohjassa tuntuvan bonuspykälän? Reiluissakin kiihdytyksissä tää on ihan tavallinen kauppakassi jos sitä ei erikseen tietokoneella käskytä.
Ihan yhtälailla ferrareissaki on eri ajomoodit ;)
Lainaus käyttäjältä: heller - 11.06.23 - klo:21:36
Ihan yhtälailla ferrareissaki on eri ajomoodit ;)
Meinaat että jos ostat 588 heppasen ferrarin ni se ei käynnistyksen jälkeen automaattisesti anna tuota tehoa? ei jaksa uskoa
Lainaus käyttäjältä: Method - 12.06.23 - klo:13:59
Meinaat että jos ostat 588 heppasen ferrarin ni se ei käynnistyksen jälkeen automaattisesti anna tuota tehoa? ei jaksa uskoa
Kyllä se sielläkin vaikuttaa kun loota pitää isompia kierroksia yms. Sama se on joissain bemarin M malleissa. Normimoodissa 400 heppaa ja vasta M-moodissa se 500 heppaa.
Lainaus käyttäjältä: Method - 12.06.23 - klo:13:59
Meinaat että jos ostat 588 heppasen ferrarin ni se ei käynnistyksen jälkeen automaattisesti anna tuota tehoa? ei jaksa uskoa
No juuri näin se on. Fefen ratissa on joku 5 eri ajomoodia, jotka muuttaa kaasun vastetta, jarruja, ohjausta jne. Onneksi nämä eivät ole uskon asioita vaan ihan faktaa.
20kk odotuksen jälkeen luovutus ensi viikolla.
Toimiiko tää ipadilla vai ei...?
Moi,
miten muilla iVRS kuskeilla, jääkö teilläkin käsijarru jumiin jo muutamankin tunnin stopin jälkeen? Tänään tuntui että jotain kohta hajoaa, kun lähdin lämpimästä hallista vajaan työpäivän jälkeen. Auton perä vaan nousee ja jarru aukeaa kauhean pamahduksen saattelemana. Tänään jäi ekan kerran jotain ruostekökköä tms palojen kohtaan, niin että auto meni nykien ja hangaten hetken aikaa. Auto vajaa 3kk vanha reilu 9000km ajettu. Ajattelin sinnitellä ekaan huoltoon.
Ja kässäri jää siis jumiin myös ulkosalla, ei tarvitse olla hallissa.
Lainaus käyttäjältä: 95e - 15.02.24 - klo:16:26Moi,
miten muilla iVRS kuskeilla, jääkö teilläkin käsijarru jumiin jo muutamankin tunnin stopin jälkeen? Tänään tuntui että jotain kohta hajoaa, kun lähdin lämpimästä hallista vajaan työpäivän jälkeen. Auton perä vaan nousee ja jarru aukeaa kauhean pamahduksen saattelemana. Tänään jäi ekan kerran jotain ruostekökköä tms palojen kohtaan, niin että auto meni nykien ja hangaten hetken aikaa. Auto vajaa 3kk vanha reilu 9000km ajettu. Ajattelin sinnitellä ekaan huoltoon.
Taitaa olla ominaisuus kaikissa konsernin vehkeissä.
Itse talvella harvoin käytän käsijarrua ja silti lumi jäätyy palojen ja levyjen väliin ja jarrut jäätää. Paukahduksen kera aina liikkeelle. Pölyävä pakkaslumi on pahin.
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 15.02.24 - klo:18:02Taitaa olla ominaisuus kaikissa konsernin vehkeissä.
Itse talvella harvoin käytän käsijarrua ja silti lumi jäätyy palojen ja levyjen väliin ja jarrut jäätää. Paukahduksen kera aina liikkeelle. Pölyävä pakkaslumi on pahin.
Tää auto on asiassa ihan omaa luokkaansa, edellisen iV Superb kässäri ei jäätynyt näin. Erilaiset palat ja levyt varmaan syynä.
Lainaus käyttäjältä: 95e - 15.02.24 - klo:18:45Tää auto on asiassa ihan omaa luokkaansa, edellisen iV Superb kässäri ei jäätynyt näin. Erilaiset palat ja levyt varmaan syynä.
Itse asiassa jäätyminenhän ei mulla ole syynä, tänäänkin plussakeli. Palat vaan tahmaa kiinni.
Lainaus käyttäjältä: 95e - 15.02.24 - klo:19:14Itse asiassa jäätyminenhän ei mulla ole syynä, tänäänkin plussakeli. Palat vaan tahmaa kiinni.
Omassa laitteessa teki tuota heti alusta asti. Tosin vain vain jossain luiskissa, kun automaattijarru piti auton paikoillaan
Korjaamolla ajettiin jokin ohjelmistopäivitys sisään ja sen jälkeen ei ole kertaakaan jäänyt jumiin.
Auttaisikohan tuohon sama päivitys?
Onko muilla minkälaisia vanteita octavia rs:sissä?
Itsellä harkinnassa 8,5x19 ET40 ja rengaskoolla 225/40/19.
Vakio vanteisiin verrattuna positiivinen camber +8mm.
Lainaus käyttäjältä: ToyoCorolla - 26.02.24 - klo:12:31Onko muilla minkälaisia vanteita octavia rs:sissä?
Itsellä harkinnassa 8,5x19 ET40 ja rengaskoolla 225/40/19.
Vakio vanteisiin verrattuna positiivinen camber +8mm.
Kesällä vakiot 19" vanteet eli 19/7.5J. Sopivat 225 kumeille.
8.5" vanne on aika leveä 225 kumille. Talvella on 225/45/18 ja ne on liian kaposat jo 8" vanteilla.
Lainaus käyttäjältä: ToyoCorolla - 26.02.24 - klo:12:31Onko muilla minkälaisia vanteita octavia rs:sissä?
Itsellä harkinnassa 8,5x19 ET40 ja rengaskoolla 225/40/19.
Vakio vanteisiin verrattuna positiivinen camber +8mm.
Omassa 8.5x19,ET 45 ja 224/40/19 renkaat